بررسی فرآیند تصمیم گیری و عوامل مرتبط با آن در نوجوانان مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تصمیم گیری برای اتخاذ رفتار سلامتی فرآیندی است که مستلزم عبور از مراحل مختلف می باشد. این پژوهش با هدف تعیین مراحل تصمیم گیری دانش آموزان دختر مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی، بر اساس مدل فرآیند اتخاذ احتیاط به مرحله اجرا درآمد.
مواد وروش ها
در این مطالعه شبه تجربی، تعداد 317 دانش آموز دختر مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی شاغل به تحصیل در یکی از دبیرستان های شهرستان سبزوار تحت مداخله آموزشی مبتنی بر مفاهیم این اختلال قرار گرفتند. مراحل تصمیم گیری افراد قبل و بعد از مداخله بر اساس مدل فرآیند اتخاذ احتیاط تعیین گردید.
یافته ها
تمامی شرکت کنندگان در ارزیابی پیش آزمون در مرحله صفر تصمیم گیری بودند که در فاصله ارزیابی یک هفته ای بدون مداخله آموزشی، هیچ تغییری در مرحله تصمیم گیری آنان حاصل نشد. اما بعد از مداخله آموزشی، 1/10 درصد افراد وارد مرحله دوم، 8/26 درصد وارد مرحله سوم، 9/1 درصد وارد مرحله چهارم و 2/61 درصد وارد مرحله پنجم شدند. در مدل رگرسیونی، نمرات سنجش علایم سندرم قبل از قاعدگی قادر به تبیین 2 درصد تغییرات در مرحله تصمیم گیری افراد بود. بین شدت علایم و تداخل علایم با فعالیت های اجتماعی و تحصیلی با مرحله تصمیم گیری فرد همبستگی مثبتی حاصل شد (05/0P<).
نتیجه گیری
نوجوانان مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی بعد از مواجهه با برنامه آموزشی و کسب آگاهی از سندرم قبل از قاعدگی، در مرحله واحدی از تصمیم گیری قرار ندارند. بر همین مبنا مداخلات آموزشی می بایست به صورت مرحله- محور طراحی گردد
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p988556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!