مقایسه توانایی های اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان 12-6 ساله مبتلا به صرع با کودکان سالم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری صرع بیماری نسبتا شایع عصبی دوران کودکی است و تقریبا 10-5 کودک از هر 1000 کودک را مبتلا می سازد. این اختلال بر روی توانایی های کودکان مبتلا و عملکرد آنان تاثیر گذاشته و سلامت روانی آنان را تحت الشعاع قرار می دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه توانایی های اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به صرع و سالم سن مدرسه انجام شده است.
روش کار
در این پژوهش توصیفی- تحلیلی 150 کودک 12-6 سال شامل دو گروه: سالم (100 نفر) و مبتلا به صرع (50 نفر)، به روش نمونه گیری تصادفی از بیمارستان قائم و 11مدرسه از ناحیه 6 مشهد انتخاب شده و والدین آنان پرسش نامه های توانایی ها و مشکلات، «فهرست رفتاری کودکان» و ویژگی های جمعیت شناختی را در مدت 20 دقیقه تکمیل نمودند. اعتبار ابزارها از طرق روش های تعیین شاخص اعتبار محتوا و اعتبار صوری مشخص و پایایی درونی ابزارها از طریق همسانی درونی بررسی گردید. یافته ها بر اساس آزمون های آماری من ویتنی آنالیز واریانس دو متغییره، آنالیز رگرسیون ساده و چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در توانایی های اجتماعی پسران، در دو گروه مبتلا به صرع و سالم اختلاف معنادارآماری مشخص گردید (P=0.02). کودکان در گروه های مبتلا به صرع و سالم، در حیطه مشکلات ارتباط با همسالان (P=0.01) و مشکلات عاطفی نیز اختلاف معنی دار آماری با یکدیگر داشتند (P=0.03).
نتیجه گیری
اختلال صرع باعث کاهش توانایی های اجتماعی کودکان سن مدرسه گشته و این کودکان نسبت به همسالان سالم خود مشکلات بیشتری در حوزه رفتاری، عاطفی و ارتباط با همسالان دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p990089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!