بررسی میزان گرد و غبار سیمان در گروه های شغلی مختلف در یک کارخانه سیمان در خراسان جنوبی در سال 8 138

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سیمان پودری نرم و سبز رنگ است و ترکیبات آن شامل سیلیکات کلسیم هیدراته، اکسیدهای آلومینیم و مننیزیم، سولفات کلسیم و خاک رس می باشد. تماس با گرد و غبار سیمان از عوامل تاثیرگذار بر سلامت افراد شاغل در این صنعت می باشد که می تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی و حساسیت های مختلف شود و با توجه به اهمیت سلامت نیروی کار، این مطالعه با هدف ارزیابی میزان گرد و غبار در هوای تنفسی و همچنین تعیین درصد سیلیس مواد، در یک کارخانه در خراسان جنوبی انجام گرفت.
روش کار
در این مطالعه توصیفی، با روش نمونه برداری فردی به روش استاندارد NIOSH 7500، میزان گرد و غبار در گروه های شغلی مختلف تعیین گردید. تعداد 148 نمونه فردی از ناحیه تنفسی کارگران در قسمت های مختلف کارخانه گرفته شد و برای تعیین میزان سیلیس موجود در مواد اولیه سیمان، کلینکر و پودر سیمان از روش فلورسانس اشعه ایکس استفاده گردید. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS و آمار توصیفی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میزان تراکم گرد و غبار قابل استنشاق از 25/0 ± 35/0 میلی گرم بر متر مکعب در بخش مدیریت و اداری، تا 7/12± 8/30 میلی گرم بر متر مکعب در بخش سنگ شکن، متغیر بود. میزان گرد و غبار قابل تنفس و قابل استنشاق در همه قسمت های کارخانه، به جز مدیریت و اداری، بالاتر از حد مجاز بود. درصد سیلیس در سیمان و کلینکر سیمان 22 درصد و در خوراک کوره 15 درصد تعییین گردید.
نتیجه گیری
غلظت ذرات گرد و غبار قابل تنفس و قابل استنشاق بالاتر از حد مجاز توصیه شده کمیته فنی بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت است. و همه گروه های شغلی عملیاتی در این کارخانه در معرض گرد و غبار بیش از حد مجاز هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p990091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!