بررسی فراوانی ناباروری ناشی از سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران بدن سازی تهران در سال 1389

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
داروهای استروئیدی آنابولیک در ورزشکاران بدن سازی جهت افزایش توان، رشد عضلانی و بهبود وضعیت ظاهری مورد سوء استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این مواد امکان بروز عوارضی مانند نارسایی جنسی، ناباروری و بزرگ شده پستان مردانه در این افراد وجود دارد. با توجه به اهمیت موضوع و وجود گزارش هایی در رابطه با سوء مصرف این داروها در ورزشکاران بدن سازی و نامشخص بودن فراوانی مصرف و فراوانی عوارض ایجاد شده در ایران، مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی مصرف و شیوع عوارض جانبی آن در سطح تهران انجام شد.
روش کار
این مطالعه مقطعی از تیر 1388 تا دی 1389 بر روی 721 مرد ورزشکار رشته بدن سازی که به وسیله نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند، انجام شد. روش گردآوری داده ها استفاده از پرسشنامه ای است که اعتبار محتوی آن توسط اجرا در یک منطقه نمونه و بررسی دقیق و مصاحبه با افراد متخصص مشخص شد و همبستگی درونی پرسشنامه توسط آلفای کرونباخ تعیین شد. این پرسشنامه علاوه بر سوالات فردی، حاوی سوالاتی در خصوص مقدار و نوع مصرف و یا عدم مصرف استروئیدهای آنابولیک و ایجاد عوارض نارسایی جنسی، ناباروری، بزرگ شدن پستان مردانه بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS(نسخه 17) و آزمون های تی و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
یافته ها
شیوع استفاده از استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران تهران 19/36 درصد بود. بیشترین مقدار مصرف مربوط به داروی ناندرولون (09/75%) بود. عوارض شامل ناباروری، بزرگ شدن پستان مردانه، آکنه در سر و صورت، آتروفی بیضه، نارسایی جنسی و ریزش مو بود. بین دوز و مدت مصرف و عوارض ایجاد شده رابطه مستقیم وجود داشت.
نتیجه گیری
سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک در ورزشکاران پرورش اندام و بروز عوارض جانبی که وابسته به مقدار مصرف می باشد، بسیار زیاد است. مهم ترین عارضه ناشی از مصرف این مواد، نازایی است که این نکته لزوم توجه به آموزش ورزشکاران در مورد نحوه صحیح مصرف و نحوه تهیه و آگاهی از عوارض آن ها را الزامی می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p993150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!