روایی و پایایی نسخه فارسی آزمون ارزیابی جامع تجربه فرد از لکنت- بزرگ سالان

پیام:
چکیده:
مقدمه
به منظور به کارگیری یک رویکرد به طور کامل مبتنی بر شواهد در اختلال لکنت، نیاز به ابزاری است که کلیت این اختلال را مورد بررسی قرار دهد. برای دست یافتن به این مهم، Yaruss و Quesal در سال 2006 ابزاری را تحت عنوان «ارزیابی جامع تجربه فرد از لکنت» ارایه کردند. این پرسش نامه می تواند به عنوان ابزاری برای مستند کردن نتایج چندگانه در درمان لکنت افراد بالای 18 سال مورد استفاده قرار گیرد. هدف این تحقیق، تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی شده پرسش نامه فوق بود.
مواد و روش ها
این مطالعه بر روی 60 فرد بزرگ سال دارای لکنت به اجرا در آمد. با اجرای یک مطالعه آزمایشی بر روی 10 فرد دارای لکنت و انجام یک مصاحبه نیمه ساختمند روایی صوری، ثبات درونی و اعتبار پرسش نامه ارزیابی جامع تجربه فرد از لکنت بررسی شد. بعد از این مرحله 50 فرد دارای لکنت پرسش نامه تعدیل یافته را به همراه آزمون نگرش ارتباطی، به منظور بررسی روایی همزمان، تکمیل نمودند. در پایان نسخه فارسی پرسش نامه، توسط 5 فرد دارای لکنت در دو بار به فاصله 7 تا 10 روز به منظور بررسی اعتبار آزمون- باز آزمون تکمیل گردید.
یافته ها
ضرایب Cronbach''s alpha، که به طور مستقل برای هر یک از چهار بخش این ابزار محاسبه شد، پایایی درونی از 82 تا 97 درصد را نشان داد. بنابراین نسخه فارسی پرسش نامه «ارزیابی جامع تجربه فرد از لکنت» از روایی همزمان، هم خوانی درونی و تکرارپذیری نسبی و در کل از پایایی مطلوبی نیز برخوردار بود.
نتیجه گیری
می توان اظهار داشت که نسخه فارسی توانسته است همگنی در گزینه های نسخه اصلی را حفظ نماید و از این جنبه می توان امیدوار بود که ابزار به دست آمده با ابزار اصلی مطابقت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p993461 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!