ویژگی های یک مربی بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جهرم

پیام:
چکیده:
مقدمه

مربیان بالینی با خلق یک محیط آموزشی بالینی مناسب نقش بسزایی در موفقیت و کسب توانمندی های حرفه ای دانشجویان دارند. این مطالعه باهدف تعیین ویژگی های یک مربی بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام گرفت.

روش کار

در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 75 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جهرم به روش سرشماری مشارکت داشتند. از پرسش نامه ای روا و پایا با سوالاتی در چهار حیطه شایستگی های حرفه ای، خصوصیات فردی، توانایی آموزش دادن و تعامل مربی با دانشجویان استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون آماری t مستقل و تحلیل واریانس با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد.

یافته ها

ویژگی های مربی بالینی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب اهمیت در حیطه های شایستگی و توانمندی حرفه ای (80/0 ± 4/4 =)، تعامل با دانشجویان (96/0 ± 2/4 =)، خصوصیات فردی (95/0 ± 1/4 =) و در نهایت حیطه توانایی آموزش دادن مربی بالینی (89/0 ± 0/4 =) بود. 4/98 درصد از دانشجویان، علاقمندی به مراقبت از بیمار، 80 درصد دانش حرفه ای مربی، توضیح و نمایش تکنیک های جدید پرستاری، 3/86 درصد مهارت مربی بالینی در انجام رویه های پرستاری، 4/83 درصد توانایی ایجاد انگیزه و رفتار صادقانه با دانشجو را از مهم ترین ویژگی های مربی بالینی ذکر کردند.

بحث و نتیجه گیری

از دیدگاه دانشجویان ویژگی های مربی بالینی در ارتقاء کیفیت تجربه بالینی دانشجویان پرستاری، کسب دانش، مهارت های حرفه ای و نگرش مناسب دانشجویان نقش اساسی دارد و ضروری است در دانشکده های پرستاری در خصوص ارتقای این ویژگی های اقدامات مناسبی انجام گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p997940 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!