بررسی نگرش جوانان در شرف ازدواج در رابطه با شناخت همسر آینده و زندگی مشترک در شهرستان بروجن

پیام:
چکیده:
مقدمه
ازدواج را می توان یکی از مراحل مهم سه گانه زندگی (تولد، ازدواج و مرگ) به حساب آورد. در صورتی این مرحله بدون دغدغه طی می شود که شروع آن مناسب بوده، دختر و پسر نسبت به یکدیگر شناخت کافی داشته باشند، زیرا عدم شناخت آن ها نسبت به یکدیگر موجب از هم پاشیدگی و جدایی در خانواده می شود. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی نگرش جوانان در شرف ازدواج در رابطه با شناخت همسر آینده و زندگی مشترک آن ها صورت گرفت.
روش ها
پژوهش حاضر از نوع مقطعی (توصیفی- تحلیلی) بود که در شهرستان بروجن در مرکز مشاوره قبل از ازدواج بر روی 200 نفر از زوجین در شرف ازدواج در سال 1389 با استفاده از یک پرسش نامه محقق ساخته انجام گردید که روایی و پایایی آن بررسی شده بود. این پرسش نامه شامل بر سه بخش اطلاعات دمگرافیک، سوالات زمینه ای در ارتباط با زمان و نحوه آشنایی زوجین و گویه های نگرشی بوده است. امتیاز کامل نگرش این پرسش نامه 68 نمره بوده است. اطلاعات حاصل از این پرسش نامه در نرم افزار SPSS نسخه 18 وارد شده، در نهایت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین نمره نگرش پسران 27/5 ± 3/43 و دختران 42/5 ± 87/41 بوده، که حداقل و حداکثر نمره به دست آمده در دو جنس به ترتیب برابر با 23 و 57 بوده است. همچنین ارتباط آماری معنی داری بین جنسیت و قبول همسر آینده با شرایط موجود (009/0 = P)، توانمند بودن برای زندگی مشترک آینده (001/0 > P)، اطمینان کافی برای ازدواج (001/0 > P)، اعتقاد به فایق شدن بر مشکلات زندگی آینده (009/0 = P) وجود داشته؛ به طوری که در همه موارد فوق دختران نگرش ضعیف تری از خود، شوهر و زندگی خود داشته اند. در این مطالعه 34 درصد از زوجین با همسر آینده خود خویشاوند و 5/25 درصد زوجین تحصیلات دانشگاهی داشته اند.
نتیجه گیری
به طور کلی نگرش دختران و پسران در رابطه با شناخت همسر آینده و زندگی مشترک در سطح متوسطی بوده، برگزاری کلاس های مشاوره ازدواج و مهارت های زندگی برای زوجین و شناخت بیشتر همسر به خصوص برای دختران، قبل از ازدواج ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
693
لینک کوتاه:
magiran.com/p999716 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!