کاربرد سیستم های وتلند ساختگی با جریان زیرسطحی در تصفیه فاضلاب کشورهای خارجی و ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه

انتخاب روش های گوناکون تصفیه به عوامل مختلفی همچون نوع فاضلاب، موقعیت جغرافیایی، کمیت و کیفیت فاضلاب، کیفیت پساب خروجی، فناوری ها، امکانات موجود، بودجه و... بستگی دارد. روش های طبیعی تصفیه از جمله وتلندها برای کشورهای در حال توسعه به خصوص شهرهای کوچک و دور افتاده ساده، ارزان و قابل قبول می باشند. وتلندها شامل دو دسته طبیعی و ساختگی هستند. وتلندهای ساختگی نیز شامل دو نوع وتلند ساختگی با جریان زیرسطحی و وتلند ساختگی با جریان روسطحی می باشند. هدف این مقاله، بررسی وضعیت و سابقه استفاده از وتلند در ایران و سایر کشورها بود.

روش ها

مطالعه از نوع مروری بوده است که با هدف بررسی کارهای انجام شده و مقایسه کارایی سیستم های وتلند با جریان زیرسطحی در تصفیه فاضلاب ایران و کشورهای خارجی انجام شده است.

یافته ها

میانگین درصد حذف در تصفیه فاضلاب با وتلندهای زیرسطحی در کشورهای خارجی برای اکسیژن مورد نیاز بیوشیمیایی (Biochemical oxygen demand یا BOD)، کل جامدات معلق (Total suspended solids یا TSS)، فسفر کل (Total phosphorus یا TP) و نیتروژن کل (Total nitrogen یا TN) به ترتیب در حدود 6/91، 6/81، 8/78 و 8/70 درصد و میانگین راندمان حذف در 6 کار عملی انجام شده در ایران برای BOD، TSS، TP و TN نیز به ترتیب در حدود 77،83، 78 و 83 درصد بود.

نتیجه گیری

نتایج تحقیقات در کشورهای خارجی نشان داده است که وتلند برای انواع مختلفی از فاضلاب ها کاربرد دارد و راندمان مناسبی را در تصفیه انواع فاضلاب ها برآورده می سازد. متاسفانه در ایران استفاده از وتلند جهت تصفیه انواع مختلف فاضلاب جایگاه خاصی ندارد و تنها چند کار عملی محدود که آن هم مربوط به فاضلاب خانگی است، صورت گرفته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
672
لینک کوتاه:
magiran.com/p999761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!