تاثیر شوری بر گیاه پالایی کادمیوم از خاک های آلوده

پیام:
چکیده:
مقدمه
گیاه پالایی یکی از روش های مورد استفاده در حذف آلاینده ها است که ضمن سادگی، ارزان قیمت و موثر بودن، باعث تخریب محیط زیست نمی شود. هدف این تحقیق، گیاه پالایی خاک آلوده به فلز سنگین کادمیوم و بررسی هم زمان تاثیر مقادیر مختلف هدایت الکتریکی و مقایسه توان اصلاح کننده های آلی لجن فاضلاب و کمپوست شهری برای بالابردن راندمان جذب فلز به وسیله گل آفتابگردان است.
مواد و روش ها
آزمایش های این تحقیق در طرح اسپلیت پلات شامل 24 گلدان، به صورت تصادفی با سه تکرار در فاصله زمانی خرداد تا مرداد ماه 1389 انجام گردید. به منظور تعیین تاثیر شوری بر کارایی جذب فلز توسط گیاه آفتابگردان، از آب آبیاری با مقادیر مختلف هدایت الکتریکی (در دامنه 0، 2، 4 و dS/m 6) استفاده گردید. همچنین اثر ترکیبات اصلاح کننده آلی شامل لجن فاضلاب و کمپوست شهری برای بالابردن راندمان جذب فلز نیز مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
بیشترین مقدار جذب کادمیوم در هدایت الکتریکی dS/m 6 در بستر لجن، در ریشه 7/0 ± 8/5، در ساقه 6/3 ± 8/11 و در برگ mg/kg 0/0 ± 4/8 بود که باعث کاهش وزن خشک گیاه شد و بیشترین آن در تیمار کمپوست بود.
بحث و نتیجه گیری
آنالیز واریانس داده ها نشان داد که با افزایش هدایت الکتریکی آب آبیاری، مقدار کادمیوم جذب شده در ریشه، ساقه و برگ گیاه افزایش می یابد. همچنین میزان جذب کادمیوم در تیمار لجن نسبت به تیمار کمپوست بیشتر بود. بنابراین کاربرد هدایت الکتریکی و لجن فاضلاب باعث افزایش میزان حذف کادمیوم می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1130
لینک کوتاه:
magiran.com/p999764 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!