بررسی ارتباط استرس و ابعاد مختلف سبک زندگی با کیفیت زندگی در افراد 19 سال و بالاتر اصفهان و حومه، کاربرد مدل رگرسیون کلاس پنهان با متغیرهای پیش بین پنهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
بررسی کیفیت زندگی و عوامل اثرگذار بر آن در جمعیت های عمومی باعث به وجود آمدن یک دیدگاه کلی از وضعیت سلامت جامعه و ارایه راهکارهای مربوط به سیاست گزاری و برنامه ریزی های بهداشتی در جامعه می شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه استرس و مولفه های مهم سبک زندگی، یعنی فعالیت فیزیکی و عملکرد تغذیه ای بر کیفیت زندگی، با کنترل اثر مجموعه مهمی از متغیرهای زمینه ای، در جمعیت عمومی 19 سال و بالاتر ساکن اصفهان و حومه انجام شده است.
روش ها
در یک مطالعه مقطعی بر مبنای نتایج طرح «برنامه ملی قلب سالم اصفهان» در سال 1387، تعداد 4619 نفر از افراد 19سال و بالاتر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. پرسش نامه کیفیت زندگی (World health organization quality of life-Bref یا WHOQOL-Bref)، پرسش نامه سنجش استرس (General health questionnaire-12 یا GHQ-12)، پرسش نامه ارزیابی فعالیت فیزیکی Baecke، پرسش نامه ارزیابی عملکرد تغذیه ای FFQ (Food frequency questionnaire) و اطلاعات جمعیت شناختی مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از مدل رگرسیون کلاس پنهان با متغیرهای پیش بین پنهان انجام گردید.
یافته ها
حدود 48 درصد شرکت کنندگان در کلاس کیفیت زندگی متوسط قرار گرفتند، 29 و 23 درصد آن ها به ترتیب در کلاس های با کیفیت زندگی پایین و خوب قرار گرفتند. بانفوذترین متغیرهای پیش بین در متمایز کردن افراد در کلاس های مختلف کیفیت زندگی عبارت از فعالیت فیزیکی، وضعیت مصرف دخانیات، وضعیت اقتصادی، جنسیت، استرس و ابتلا به عوامل خطر بیماری های قلبی- عروقی بودند. متغیرهای وضعیت تاهل و محل سکونت فاقد اثر معنی دار آماری بودند.
نتیجه گیری
افزایش سطح آگاهی عمومی به منظور تغییر و تعدیل عوامل ناسالم مرتبط با سبک زندگی و آموزش شیوه های مقابله با استرس و زمینه سازی برای برخورداری مناسب از مراقبت های بهداشتی (به ویژه با توجه به اهمیت نقش سطح درآمد) از طریق توزیع متوازن ثروت در جامعه، موجب ارتقای کیفیت زندگی افراد در جامعه می شود و در نهایت باعث افزایش بهره وری نیروی انسانی و تعالی ساختار انسانی و اجتماعی جامعه می گردد. چنین مداخلاتی می بایست متناسب با ویژگی های طبقات جنسیتی، سنی و تحصیلی برنامه ریزی و اجرا گردند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1188
لینک کوتاه:
magiran.com/p999771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!