فهرست مطالب

فرآوری و نگهداری مواد غذایی - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 17، بهار و تابستان 1394)

نشریه فرآوری و نگهداری مواد غذایی
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 17، بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/04/06
  • تعداد عناوین: 8
|
  • کاظم علیرضالو، صدیف آزادمرد دمیرچی* صفحات 1-14
    سابقه و هدف
    استفاده از کیسه های تولوق و توربا از روش های سنتی رایج برای تولید ماست تغلیظ شده است. در این تحقیق، میزان افت ترکیبات مغذی در طول فرایند تولید ماست های تولوق و توربا مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    ابتدا ماست کنترل با روش استاندارد تهیه شد. سپس عمل تغلیظ در کیسه های تولوق و توربا در دمای 4 درجه سانتی گراد انجام گرفت. در نهایت، ترکیبات شیمیایی با استفاده از روش استاندارد و میزان مواد معدنی با دستگاه های فلیم فتومتر، جذب اتمی و میکرو کجلدال برای بررسی میزان افت، مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که در ماست های تولوق و توربا به ترتیب میزان افت ماده خشک (04/41 و 04/81 درصد)، پروتئین (05/5 و 64/10 درصد)، چربی (32/0 و 85/3 درصد)، لاکتوز (19/68 و 78/144 درصد)، خاکستر (57/131 و 40/230 درصد) و نمک (6/35 و 80/73 درصد) بودند. همچنین در بین مواد معدنی ضروری بیشترین میزان افت مربوط به پتاسیم (52/72 درصد) و سدیم (25/70 درصد) و کمترین مربوط به کلسیم (83/17 درصد) بودند.
    نتیجه گیری
    ماست تولوق دارای میزان pH، پروتئین، چربی و خاکستر بالا و میزان لاکتوز و نمک پائین تری است، بنابراین تولید آن به عنوان یک محصول لبنی با ارزش که دارای ارزش تغذیه ای بالا و افت های کمتر تولیدی نسبت به ماست توربا است برای کارگاه های تولیدی سنتی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: ماست تغلیظ شده، تولوق، توربا، افت ترکیبات تغذیه ای
  • عاکفه ضامنی*، مهدی کاشانی نژاد، مهران اعلمی، فخرالدین صالحی صفحات 15-30
    سابقه و هدف
    تیمارهای حرارتی بر خصوصیات رئولوژیکی و بافتی محلول های هیدروکلوئیدی موثر بوده و باعث تغییر خصوصیات عملکردی و رنگ آن ها می شوند.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش، صمغ دانه بالنگو در شرایط بهینه استخراج و خشک گردید. سپس غلظت 2/0 درصد (وزنی_ وزنی) جهت بررسی خصوصیات رئولوژیکی و رنگی و هم چنین غلظت های 3 و4 درصد جهت بررسی خصوصیات بافتی تهیه و تحت تیمارهای انجماد (18- و 25- درجه سانتی گراد) قرار گرفت. سپس ویسکوزیته ظاهری و رفتار جریان محلول 2/0 درصد توسط ویسکومتر بروکفیلد مجهز به سیرکولاتور حرارتی در دمای 25 درجه سانتی گراد اندازه گیری شد و با مدل های قانون توان، کاسون و بینگهام برازش شدند. دستگاه آنالیز بافتی برای انجام آزمون های نفوذ (سفتی، چسبندگی و قوام) استفاده و تمامی آزمون ها در دمای محیط انجام شد.
    یافته ها
    صمغ دانه بالنگو دارای رفتار سودوپلاستیک بود و مدل قانون توان جهت بررسی رفتار آن مناسب بود. بیش ترین مقدار سفتی بافت ژل در غلظت 3 درصد، مربوط به نمونه های تیمار شده در دمای 25- درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت، 5/8 گرم به دست آمد.
    نتیجه گیری
    مقاومت بالا در برابر تیمارهای انجماد باعث می شود که صمغ دانه بالنگو را به توان به عنوان اصلاح کننده بافت و بهبود دهنده ویژگی های رئولوژیکی در فرمولاسیون مواد غذایی در معرض انجماد، توصیه نمود.
    کلیدواژگان: بافت سنجی، تیمار انجماد، رئولوژی، صمغ دانه بالنگو
  • شیما پیری قشلاقی*، علیرضا صادقی ماهونک، مهران اعلمی، محمد قربانی صفحات 31-46
    سابقه و هدف
    پراکسیداسیون چربی به عنوان اصلی ترین مسیر تغییرات کیفیت که عطر، طعم، بافت و ظاهر غذاها را تحت تاثیر قرار می دهد، شناخته شده است. علاوه بر این مشخص گردیده که استرس اکسیداتیو نقش مهمی در تعدادی از بیماری های خاص دارد. عامل این بیماری ها پراکسید های چربی و ترکیبات مولکولی با وزن کم تولید شده در مرحله ی نهایی واکنش اکسیداسیون است. از این رو به منظور پیشگیری از فساد غذا ها و محافظت در مقابل بسیاری از بیماری ها ضروری است که از پراکسیداسیون چربی ها و تشکیل رادیکال های آزاد در سلول های زنده و محصولات غذایی جلوگیری شود. آنتی اکسیدان های طبیعی، به دلیل وجود نگرانی-هایی در ارتباط با ایمنی و جنبه های وابسته به سلامتی آنتی اکسیدان های مصنوعی مورد توجه محققین می-باشند. پروتئین های هیدرولیز شده یک منبع آنتی اکسیدانی طبیعی است. نیاز به آنتی اکسیدان های طبیعی در صنایع غذایی و دارویی منجر به تحقیقات گسترده علمی در دهه های اخیر شده است
    مواد وروش ها
    فعالیت آنتی اکسیدانی پروتئین هیدرولیز شده آب پنیر برپایداری روغن سویا با اندازه گیری اعداد پراکسید و تیوباربیتوریک اسید تحت شرایط تسریع شده ارزیابی و با آنتی اکسیدان سنتزی مقایسه شد. برای این منظور پروتئین هیدرولیز شده و آنتی اکسیدان سنتزی در چهار سطح غلظت (100، 300، 500، 700 پی پی ام) به روغن سویا افزوده شدند.
    یافته ها
    پروتئین هیدرولیز شده و آنتی اکسیدان BHT اکسیداسیون روغن را در دمای 70 درجه سانتی گراد به تاخیر انداختند. مقادیر اعداد پراکسید و تیوباربیتوریک نمونه شاهد در روز پانزدهم به ترتیب به 08/85 میلی اکی والان پراکسید و 22/0 میلی گرم مالون آلدهید در هر کیلوگرم روغن رسید. در حالی که برای نمونه روغن حاوی 700 پی پی ام آنتی اکسیدان BHT و نمونه روغن حاوی 700 پی پی ام پروتئین هیدرولیز شده به-ترتیب 05/45 و 082/0، 75/49 و 094/0 به دست آمد.
    نتیجه گیری
    پپتید های آنتی اکسیدانی حاصل می توانند به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی در فرمولاسیون غذایی به کار گرفته شوند.
    کلیدواژگان: پروتئین هیدرولیز شده، روغن سویا، فعالیت آنتی اکسیدانی
  • رامین هاشمی طباطبایی*، حبیب الله میرزایی، عبدالرضا محمدی نافچی، سیدمهدی جعفری صفحات 47-60
    سابقه و هدف
    استفاده از فیلم های خوراکی زیست تخریب پذیر برای پوشش دادن، نگهداری بهتر و افزایش جذابیت ظاهری محصولات غذایی، در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی اثرات نانو رس و کاپاکاراگینان روی خواص مکانیکی و نفوذپذیری نسبت به بخار آب و اکسیژن فیلم های ژلاتین ماهی سردآبی بود.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش فیلم هایی از ژلاتین ماهی سردآبی و کاپاکاراگینان (5/0 درصد) و نانو رس با غلظت های صفر، 5/0، 75/0 و 1 درصد با استفاده از روش کاستینگ تهیه شد.
    یافته ها
    آزمون مکانیکی فیلم های بایونانوکامپوزیت، افزایش استحکام کششی و کاهش درصد کشیدگی را به دلیل افزایش غلظت نانو ذرات نشان داد. نفوذ پذیری به بخار آب و اکسیژن، با افزایش میزان نانو ذرات کاهش معنی داری (05/0>P) یافت.
    نتیجه گیری کلی: به طور کلی با توجه به بررسی های انجام شده نانو رس توانایی بهبود خواص اساسی فیلم-های ژلاتین ماهی سردآبی را دارا می باشد که می توان از آن به عنوان پوشش خوراکی برای بسته بندی مواد غذایی و محصولات کشاورزی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: فیلم زیست تخریب پذیر، ژلاتین ماهی سردآبی، کاپاکاراگینان، نانو رس
  • شریتا سلیمی نمین، مرتضی خمیری*، یحیی مقصودلو، فرخ میرزانمدی صفحات 61-76
    سابقه و هدف
    منافع اقتصادی اسید لاکتیک باکتری ها سبب شده تا تلاش های جدی جهت شناسایی باکتری های اسید لاکتیک بومی صورت گیرد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق جداسازی و شناسایی فنوتیپی لاکتوباسیلوس های شیر خام از دو مرکز جمع آوری شیر مناطق اردبیل و سراب انجام گرفت و توانایی کاهش pH جدایه ها به منظور کاربرد تکنولوژیکی آنها در تولید اسیدلاکتیک مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در مجموع 6 کلنی از 14 کلنی مورد بررسی از نمونه های شیر خام به عنوان لاکتوباسیلوس شناسایی شدند. باکتری های plantarum Lactobacillus، acidophilus Lactobacillus، Lactobacillus casei و Lactobacillus curvatus از شیر خام اردبیل و Lactobacillus plantarum و Lactobacillus brevis از شیر خام سراب بر اساس تست های بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی معمول برای شناسایی فنوتیپی گونه های لاکتوباسیلوس جداسازی شدند. تحلیل آماری روند کاهش pH محیط کشت مایع MRSتوسط 6 جدایه ی حاصل در بازه زمانی 4 تا 48 ساعت نشان داد که بین جدایه ها اختلاف معنی داری وجود ندارد.
    استنتاج
    این گونه های بومی توانایی جایگزینی با استارترهای صنعتی رایج مورد استفاده را دارند.
    کلیدواژگان: جداسازی، شناسایی فنوتیپی، لاکتوباسیلوس ها، شیر خام، فعالیت اسیدی
  • بهرام فتحی آچاچلویی*، جواد حصاری، صدیف آزاد مرد دمیرچی صفحات 77-90
    سابقه و هدف
    فندق به خاطر داشتن مقدار بالای روغن، اسیدهای چرب ضروری، استرول ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی دارای ارزش تغذیه ای قابل توجهی است. محصولات لبنی پرچرب به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع و کلسترول بالابرای سلامتی افراد به ویژه بیماران قلبی عروقی مضر است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، چربی شیر با روغن فندق به نسبت های 50 درصد و 100 درصد برای تولید پنیر فرآسودمند جایگزین شد و یک نمونه کنترل نیز برای مقایسه پنیرهای جایگزین شده با این روغن تولید شد. خصوصیات فیزیکوشیمیایی، شاخص پروتئولیز و ویژگی های حسی نمونه های پنیر تولید شده در طول نگهداری و رسیدن پنیر تا 80 روز تعیین شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که پنیرهای تلفیق شده با روغن فندق رطوبت و مقادیر pH بیش تری (05/0P<) نسبت به پنیر کنترل به ویژه در روز آخر رسیدن پنیر داشتند. هم چنین شاخص پروتئولیز پنیرهای محتوی روغن فندق و پنیر کنترل به طور معنی داری (05/0P<) در طول رسیدن پنیر افزایش نشان دادند.
    استنتاج
    در کل، نمونه های پنیر محتوی روغن فندق (جایگزین شده با 100درصد روغن) دارای بیش ترین میزانpH و درصد نسبت ازت محلول به ازت کل در آخر دوره رسیدن پنیر بود. درصد نسبت ازت غیرپروتئینی به ازت کل در بین نمونه های پنیر فقط در روز آخر رسیدن پنیر (روز 80) اختلاف معنی داری (05/0P<) داشت. هم چنین نتایج ارزیابی ویژگی های حسی نشان داد که پنیر تولید شده با روغن فندق با 100 درصد جایگزینی دارای نمره مقبولیت کلی بیش تری نسبت به دیگر نمونه ها در روز آخر رسیدن پنیر داشت.
    کلیدواژگان: پنیر، خصوصیات فیزیکوشیمیایی، شاخص پروتئولیز، ویژگی های حسی، روغن فندق
  • محمدرضا کوشکی*، پالیز کوهی کمالی، محمد عزیزخانی، نوشین هادی نیا، زهره امیری صفحات 91-102
    سابقه و هدف
    از آن جائی که از سراسر کشور انواع شیر و فرآورده های آن به شهر تهران منتقل می گردد، لازم است کنترل بیش تری برای اطمینان از کیفیت مناسب آنها بکار گرفته شود. در مطالعه حاضر کیفیت میکروبی شیرهای پاستوریزه جمع آوری شده از میادین میوه و تره بار شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق کیفیت میکروبی 103 نمونه شیر پاستوریزه عرضه شده در میادین میوه و تره-بار شهر تهران از نظر تعداد میکروارگانیسم های هوازی مزوفیل، تعداد کلی فرم ها و وجود اشریشیا کلی، در روز انقضا، طبق استاندارد ملی ایران، مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز آماری نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 انجام شد و سطح احتمال 95 درصد در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    6/78 درصد، 2/92 درصد و 8/40 درصد نمونه ها، به ترتیب، از نظر تعداد کلی فرم (CFU ml-110≥)، آلودگی به اشریشیا کلی (فاقد آلودگی) و تعداد کل میکروارگانیسم ها (CFU ml-1 104 × 5/7≥) در حد جاز استاندارد ملی ایران بودند. در این تحقیق فقط 8/6 درصد از نمونه ها از نظر هر سه ویژگی میکروبی (میکروارگانیسم های هوازی مزوفیل، تعداد کلی فرم ها و وجود اشریشیا کلی) با استاندارد ملی ایران مطابقت نداشتند. توزیع تعداد کل میکروارگانیسم ها، تعداد کلی فرم ها و اشریشیا کلی در دو نوع بسته بندی به صورت بطری و کیسه ای از نظر آماری معنی دار نبودند. در ضمن اگر چه میانگین تعداد کلی فرم ها در این تحقیق بالاتر از حد مجاز بود ولی تعداد کلی فرم ها در 6/78 درصد نمونه ها در حد مجاز قرار داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق کیفیت نسبتا مطلوب شیرهای پاستوریزه عرضه شده در شهر تهران را تایید می کنند.
    کلیدواژگان: شیر پاستوریزه، کیفیت میکروبی، بسته بندی، اشریشیاکلی
  • علی آبرومند* صفحات 103-114
    سابقه و هدف
    ژلاتین ماده پروتئینی با ارزش افزوده است که از ضایعات شیلات با روش های شیمیایی متداول و معمول به دست می آید. با توجه به ضایعات فراوان ماهیان و تولید ژلاتین از آن هزینه های زیادی در بر ندارد و ژلاتین حاصله، کاربرد فراوان در صنایع غذایی، دارویی و صنعتی دارد، به نظر می رسد استخراج ژلاتین از ضایعات ماهیان انتخاب شده بازده اقتصادی دارد و مقرون به صرفه باشد. هدف از این تحقیق، استخراج ژلاتین از ضایعات ماهی یال اسبی و ماهی شوریده معمولی بود.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق برای تولید ژلاتین از فرایند قلیایی و اسیدی استفاده شد. نمونه ها در 100 میلی لیتر محلول سود 5/0 درصد در سه بازه زمانی 40 دقیقه غوطه ور و پس از خنثی سازی نمونه ها، طی سه مرحله متوالی 40 دقیقه ای غوطه وری در 100 میلی لیتر محلول اسید سولفوریک 5/0 درصد و پس از فرآیند خنثی سازی، محلول در اسید سیتریک 5/0 درصد (تیمار اول)، 5/1 درصد (تیمار دوم) و 3 درصد (تیمار سوم) قرار داده شد. پس از خنثی سازی مجدد، نمونه ها طی فرایند حرارتی به مدت 4 ساعت در دماهای 70، 75 و 80 درجه سانتی گراد به ژلاتین تبدیل شدند. در نهایت هر یک تیمارها با کاغذ صافی فیلتر و خشک کردن شدند.
    یافته ها
    نتایج حاصل نشان داد که پوست ماهی شوریده معمولی در 5/6 pH= دارای ژلاتین با بازده 10 درصد بر اساس ماده خشک بود. بازده تولید ژلاتین از ماهی یال اسبی در 5/6 pH= در تیمار اول (محلول اسید سیتریک 5/0درصد) 5/1 درصد، در تیمار دوم (محلول اسید سیتریک 5/1درصد) 7/3 درصد و در تیمار سوم (محلول اسید سیتریک 3 درصد) 1/3 درصد بر اساس ماده خشک بود. اثر دما (در سه سطح 70، 75 و 80 درجه سانتی گراد) و pH برابر با 5/6 بر روی میزان راندمان ژلاتین در این طرح ارزیابی گردید.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از طرح، دمای 70 درجه سانتی گراد و 5/6=pH، ژلاتین با راندمان حداکثر و بهترین کیفیت به دست آمد.
    کلیدواژگان: ژلاتین، ماهی شوریده، یال اسبی، پوست ماهی
|
  • K. Alirezalu, S. Azadmard Damirchi* Pages 1-14
    Background And Objectives
    The traditional methods used to produce concentrated yoghurt are Tuluq and Torba bags. In this study, nutrients losses during the production of traditional concentrated Tuluq and Torba yoghurts were evaluated.
    Materials And Methods
    Firstly control yoghurt was produced by standard method. Then, concentration processing was carried out in Tuluq and Torba bags at 4 ℃. Finally, losses content were evaluated based on chemical compounds with standard methods and mineral with flame photometer, atomic absorption and micro kjeldahl apparatus.
    Results
    The results showed that in Tuluq and Torba yoghurts the losses were solid content (41.04, 81.04%), protein (5.05, 10.64%), fat (0.32, 3.85%), lactose (68.19, 144.78%), ash (131.57, 230.40%) and salt (35.6, 73.80%), respectively. Among the essential mineral, potassium (72.52%) and sodium (70.25%) had the highest losses amount but calcium (17.83%) had the lowest losses.
    Conclusion
    Since Tuluq yoghurt has high content of pH, protein, fat, and ash whilst include low content of lactose and salt, therefore manufacturing of Tuluq yoghurt is proposed as a valuable dairy product with high nutritional quality and low losses.
    Keywords: Concentrated yoghurt, Tuluq, Torba, Nutrients losses2
  • A. Zameni*, M. Kashaninejad, M. Aalami, F. Salehi Pages 15-30
    Background And Objectives
    Thermal treatments were effective on rheological and textural properties of hydrocolloid solution and can change functional and color properties.
    Materials And Methods
    In this study, under optimum conditions, Balangu seed gum were extracted and dried. Then, concentration of 0.2% (w/w) of gum were prepared for determine rheological and color Characteristics and concentrations of 3, 4% (w/w) for of textural properties, and then subjected to freezing treatments (-18 and -25°C for 24 h). Apparent viscosity and flow behavior were measured at 25°C by Brookfield rotational viscometer and fitted with power law, casson and bingham models. Compression tests were conducted by using a texture analyzer and characteristics like hardness, consistency and adhesiveness were measured.
    Results
    Power law model well described non-newtonian pseudo plastic behavior of the highest hardness; value of Balangu seed gum gels (3%) was observed in sample treated at -25ºC for 24 h, 8.5gr.
    Conclusion
    Therefore, Balangu seed gums can be suggested as a textural and rheological modifier in formulation of foods exposed to freezing treatments.
    Keywords: Balangu seed gum, Hydrocolloid, Rheology, Texture, Freezing treatments
  • Sh. Piri*, A.R. Sadeghi Mahoonak, M. Ghorbani, M. Alami Pages 31-46
    Background And Objectives
    It is well known that lipid peroxidation is a major course of quality changes which affect the flavor, texture and appearance in foods. In addition, it has been recognized that oxidative stress plays a significant role in a number of age specific diseases. The factors involved in these diseases are the lipid peroxides and low molecular weight compounds produced during the late stage of the oxidative reaction. Hence, to prevent foods from undergoing deterioration and to provide protection against various diseases, it is important to inhibit the peroxidation of lipids and formation of free radicals occurring in the living body and food stuffs. Due to safety concerns and health aspects over the use of synthetic antioxidants, the natural antioxidant compounds are considered by researchers. Protein hydrolysates are the source of natural antioxidant. The need for natural antioxidants in food and pharmaceutical resulted in extensive scientific research, in recent decades.
    Materials And Methods
    antioxidant activity of whey protein hydrolysates on oxidative stability of soybean oil were studied and compared with synthetic antioxidants, by measuring their peroxide and thiobarbituric acid values during accelerated storage. Protein hydrolysate and synthetic antioxidant at four different concentrations (100, 300, 500 and 700 ppm) were added to soybean oil.
    Results
    Protein hydrolysate and antioxidant BHT were retarded oil oxidationat 70°c. The peroxide and thiobarbitoric acid values of control samples were 85.08 (meq peroxide/ kg oil) and 0.22 (mg malon aldehyde/kg oil) after fifteen days storage while this values were 45.05 and 0.082 for oil sample contain 700 ppm BHT and for oil sample contain 700 ppm protein hydrolysate were 49.75 and 0.094, respectively.
    Conclusion
    That the antioxidant peptides can be used as anatural antioxidant in food formulations.
    Keywords: Protein hydrolysate, Soybean oil, Antioxidant activity
  • R.H. Tabatabaei*, H. Mirzaei, A. Mohammadi Nafchi, S.M. Jafari Pages 47-60
    Background And Objectives
    In recent years, application of biodegradable films for coating has been taken into account for better preservation and increase the visual appearance of food products has been. The purpose of this study was to investigate the effects of nano-clay and -Carrageenan on the mechanical properties, permeability to water vapor and oxygen of gelatin cold water fish films.
    Materials And Methods
    In this study, films of cold water fish gelatin and -Carrageenan (0.5%) and nano clay (zero, 0.5, 0.75 and 1%) were prepared by using casting.
    Results
    Mechanical tests of bio-nanocomposite films increased tensile strength and percent elongation decreases due to the increased concentration of nanoparticles. Permeability to water vapor and oxygen, with increasing nanoparticles significantly reduced (P<0.05).
    Conclusion
    According to investigations, nano-clay had the ability to improve the basic properties of gelatin films of cold water fish and so, can be used as edible coatings for food packaging and agricultural products.
    Keywords: Biodegradable film, Cold water fish gelatin, Carrageenan, Nano, clay
  • S. Salimi Namin, M. Khomiri*, Y. Maghsoudlou, F. Mirzanamadi Pages 61-76
    Background And Objectives
    Economic benefits of lactic acid bacteria have encouraged microbiologist to identify local bacteria for industrial use.
    Materials And Methods
    In this study Lactobacillus spp. were isolated from raw milk that had been collected from two domestic milk collection centers, Sarab and Ardebil, Iran. These isolates were characterized by phenotypic methods and their ability to reduce pH as a technological property was determined.
    Results
    Six out of 14 isolates were identified as Lactobacillus spp. based on biochemical and physiological characterization. The following species were identified: Lactobacillus plantarum, L. acidophilus, L. curvatus, L. casei and L. berevis from Ardabil raw milk collection center and Lactobacillus plantarum and Lactobacillus berevis from Sarab milk collection center. Statistical analysis of pH reduction of MRS broth by 6 isolates revealed that there is no significant difference between the isolate's ability during 4 to 48 hours incubation.
    Conclusion
    we conclude that these native species are suitable alternatives for industrial starter cultures.
    Keywords: isolation, phenotypic identification, Lactobacillus spp., raw milk, acidification activity.1
  • B. Fathi*, Achachlouei, J. Hesari, S. Azadmard, Damirchi Pages 77-90
    Background And Objectives
    Hazelnut nutritionally is considered due to containing much oil content, essential fatty acids, phytosterols, antioxidants and minerals. Full-fat dairy products have negative health effects because of its high proportion of cholesterol and saturated fatty acids.
    Materials And Methods
    In this study, milk fat was substituted with hazelnut oil at levels of 50% and 100% w/w to produce functional cheese; full-fat cheese (FFC) was also made as a control sample to comparison with the cheese samples. Physicochemical properties, proteolysis index and sensorial properties were determined during 80 days of cheese ripening.
    Results
    Results showed that white brined cheeses containing hazelnut oil had significantly (P<0.05) higher amounts of moisture and pH compared to FFC control especially at the end of ripening time. Moreover, proteolysis index increased significantly (P<0.05) in all samples during cheese ripening.
    Conclusion
    In general, cheeses substituted with hazelnut oil at levels of 100% had significantly (P<0.05) higher amounts of pH4.6SN/TN % at the end of ripening period (80th day). NPN/TN% was also significantly (P<0.05) different between FFC and experimental cheeses at the 80th day of cheese ripening time. Furthermore, the results of sensory properties showed that cheese substituted with hazelnut oil at levels of 100% had more overall acceptability score than the other samples at the end of cheese ripening time.
    Keywords: Cheese, Physicochemical properties, Proteolysis index, Sensory properties, Hazelnut oil1
  • M.R. Koushki*, P. Koohy, Kamaly, M. Azizkhani, N. Hadinia, Z. Amiri Pages 91-102
    Background And Objectives
    As different kinds of milk and milk products are imported from other cites to Tehran, it is necessary to have further control on these products in order to make sure that they have acceptable qualities. In this study, microbial quality of pasteurized milk collected from Fruit and Vegetables markets in Tehran was evaluated.
    Materials And Methods
    Microbiological quality of 103 pasteurized milk samplescollected from Fruit and Vegetables Markets in Tehran was evaluated by enumeration of aerobic mesophilic microorganisms, coliforms and detection of Escherichia coli according to Iran's National Standards on expiration date. The result's statistical analysis was performed using SPSS software version 17 and P values less than 0.05 were considered significant.
    Results
    Collected samples were from 13 different brands. Coliforms, Escherichia coli and aerobic mesophilic microorganisms were in accordance with Iran’s National Standard’s limits in 78.6 percent (<10 CFU ml-1), 92/9 percent (absence of Escherichia coli) and 40.8 percent (<7.5× 104 CFU ml-1) of the studied samples, respectively. Only 6.8% of the studied samples had unacceptable levels of all three microorganisms. According to packaging type (bottle and bag), total aerobic mesophilic microorganisms count, coliforms count and Escherichia coli contamination were not statistically significant. Although coliforms count mean was higher than the standard limits, coliforms count had an acceptable level in 78.6 percent of the samples.
    Conclusion
    The results of the present study confirmed the partial satisfactory quality of pasteurized milk packages in Tehran.
    Keywords: Pasteurized milk, Microbiological quality, Packaging1
  • A. Aberoumand* Pages 103-114
    Background And Objectives
    Gelatin is a valuable proteinous material that is extracted from fisheries wastes with chemical usual methods. Because the abundance of fishes waste used and because production of gelatin have not high cost, and it frequently is used in the food, pharmaceutical and industrial, It seems extracted gelatin from selected fishes waste is economic efficiency and cost-effectiveness. Aim of this study, extraction of gelatin from common carp (Otolithes ruber) and Largehead hair tail (Trichiurus lepturu).
    Materials And Methods
    in this studied for production of gelatin the acidic and alkaline processes were used. The samples were immersed in 100 mL of NaOH % 0.5 in three times for 40 minutes and after neutralizing; the samples were immersed for in 100 mL of sulfuric acid % 0.5 three times for 40 minutes. After neutralizing samples were placed in citric acid, 0.5%, 1.5% and 3%. After re-neutralizing, samples were heated for 4 hours for production of gelatin. In finally, each sample were filtrated and dried.
    Results
    The results showed that common carp skin in pH = 6.5 had gelatin yield of 10% based on dry matter. Production yield of gelatin from fish Largehead hair tail in first, second and third treatments at pH = 6.5 were 5.1 %, 7.3 %, and 1.3 % respectively. However, the temperature effect (three levels 70, 75 and 80°C and pH (level 5.6) were evaluated on the gelatin yield content.
    Conclusion
    According to the results of the project, with a temperature of 70°C and pH with 5.6, gelatin yield was the highest and best quality.
    Keywords: Gelatin, Otolithes ruber, Trichiurus Lepturus, Fish skin