فهرست مطالب

پژوهش های اطلاعاتی و جنایی - سال هفتم شماره 2 (پیاپی 26، تابستان 1391)

فصلنامه پژوهش های اطلاعاتی و جنایی
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 26، تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/01/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اسماعیل غلامحسینی، محمدتقی فتاح، بختیار دالوندفر، صادق لیلایی صفحه 7
    امروزه در عصر حاضر امنیت ابعاد و مفاهیم پیچیده ای به خود گرفته است و دیگر بعد سلبی امنیت مطرح نیست و هر نظام سیاسی که در عین درگیر نبودن با تهدید خارجی یا داخلی، توان لازم را برای دست یابی به منافع جمعی اش نداشته باشد، ناامن خوانده می شود. از این رو، امنیت اجتماعی در تامین امنیت یک دولت-ملت به عنوان یکی از ابعاد مهم تلقی می شود که عبارت است از ایجاد شرایطی که در آن آرامش خاطر و امنیت جامعه و تمامی ارزش های مادی و معنوی همه گروه های اجتماعی به طور نسبی در برابر تهدیدها تامین شود. استان کرمانشاه به دلیل چندگانگی و پیوستگی قومی مذهبی منطقه با کشورهای همسایه، همواره تحت تاثیر جریان های آن سوی مرز است و در این میان وجود فرقه اهل حق که 15 درصد از جمعیت استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده است همراه در طول تاریخ، تبعات امنیتی را برای این استان در پی داشته است. به لحاظ روش شناسی، پژوهش حاضر را می توان از نوع توصیفی و با رویکرد تحلیلی دانست که با استفاده از دو روش اسنادی و میدانی (از طریق مصاحبه با خبرگان و مسئولان امنیتی استان کرمانشاه) انجام گرفته است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که فرقه اهل حق با تاثیر پذیری از شرایط منطقه ای، باعث ایجاد واگرایی، تغییر بافت جمعیتی و مذهبی و ترویج روحیه اباحی گری در منطقه شده و در نهایت ضریب امنیت اجتماعی استان را تحت تاثیر قرار می دهد.
    کلیدواژگان: پراکندگی، امنیت اجتماعی، اهل حق، پیامدهای امنیتی، امنیت
  • اکبر وروایی، یدالله حسن پور صفحه 31
    آدم ربایی یکی از جرایمی است که علاوه بر ایراد صدمه های مادی و معنوی بر ربوده شده و نزدیکان وی موجبات احساس ناامنی شدید در اجتماع را نیز فراهم می نماید، به طوری که وقوع آن انعکاس وسیعی در رسانه ها و افکار عمومی دارد. پلیس به عنوان متولی مبارزه با جرایم آدم ربایی، به منظور پیشگیری و افزایش سرعت و دقت در کشف و مبارزه جدی با آدم ربایان نیازمند شناسایی عوامل موثر و میزان تاثیر آن ها بر وقوع جرم آدم ربایی است، به منظور دست یابی به این هدف تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ توصیفی از نوع پیمایشی طراحی و با نظرسنجی از ماموران و افسران فعال در پی جویی پرونده های جرم آدم ربایی در پلیس آگاهی استان کرمان اجرا شده است.جامعه آماری تحقیق را کارشناسان فعال در پرونده های جرم آدم ربایی تشکیل می دهند و به منظور گردآوری اطلاعات از ابزار پرسش نامه استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که هر سه عامل اجتماعی، جغرافیایی و اقتصادی در وقوع جرم آدم ربایی موثر بوده است. بنابراین، عامل اجتماعی و شاخصه های مربوط به آن دارای بیش ترین تاثیر و پس از آن به ترتیب عوامل اقتصادی و جغرافیایی در رتبه های بعدی قرار دارند.
    کلیدواژگان: آدم ربایی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، عوامل جغرافیایی، جرم
  • امیرحسین یاوری، خلیل رشادیان صفحه 47
    این تحقیق با هدف مطالعه میزان اثربخشی طرح تبدیل اوراق هویت به گذرنامه (اقامت قانونی) برکنترل انتظامی آوارگان افغانی استان خراسان رضوی انجام گرفته است. بعضی از مسائل و مشکل های امنیت عمومی در حوزه استان خراسان رضوی با حضور اتباع خارجی ساکن در این استان به طور اخص اتباع افغانی گره خورده است. بنابراین چارچوب دادن به حضور اتباع خارجی بر اساس منافع و امنیت ملی جزو اصول و برنامه های بنیادی بوده که در این راستا تجمیع اتباع بیگانه در زیر چتر کنترلی واحد (ناجا) و همچنین تبدیل اوراق هویتی آنان به سند و مدرک رسمی بین المللی (گذر نامه و اقامت قانونی) در مقوله کنترل انتظامی اتباع بیگانه در استان سهم بسزایی داشته است. تحقیق حاضر از نظر نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع علمی – مقایسه ای (پس دیداری) است. جامعه آماری آن را کلیه ی کارکنان و خبرگان دست اندرکار امر کنترل انتظامی اتباع خارجی تشکیل می دهند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته اند. ابزار گردآوری اطلاعات این تحقیق نظیر پرسش نامه محقق ساخته است. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که بین تغییر وضعیت و کنترل انتظامی آوارگان افغانی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. در نتیجه بررسی ها و نتایج به دست آمده مشخص شد که تبدیل اوراق هویتی آوارگان افغانی به گذرنامه در محورهای امنیتی و کنترل انتظامی بیشترین اثر را بر ساختار های جامعه داشته است.
    کلیدواژگان: اتباع خارجی، امنیت، امنیت عمومی، مهاجرت، اتباع افغانی، گذرنامه، اقامت، کنترل انتظامی
  • مرتضی نجفی علمی، غلامحسین بیابانی، سعید مروتی شریف آباد صفحه 75
    امروزه قاچاق کالا را یکی از عوامل اصلی رکود اقتصادی کشور و ورشکستگی کارخانه ها و در کل تولیدهای ساخت داخل می توان معرفی کرد. قاچاق که از آن به عنوان اقتصاد زیر زمینی یا اقتصاد سیاه نیز یاد می شود، در سال های اخیر در استان یزد هر چند نسبت به دوره های قبل کنترل شده، اما همچنان شاهد آثار تخریب آن می باشیم. پژوهش حاضر که تحت عنوان بررسی قاچاق کالا و عوامل موثر بر کشف آن در سال 1389 در استان یزد است با هدف شناخت قاچاق کالا و عوامل تاثیر گذار بر کشف آن، ارایه الگو و راهکارهای مناسب برای مبارزه صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل دو گروه است، گروه اول برای سنجش وضع مطلوب عوامل موثر بر کشف قاچاق کالا از دید کارکنان شاغل در بخش مبارزه با قاچاق کالا که 51 نفر بوده و گروه دوم برای سنجش وضع موجود عوامل موثر بر کشف قاچاق کالا که از پرونده های متشکله قضایی پیرامون کشف قاچاق کالا در استان یزد که مشتمل بر 747 پرونده بوده است استفاده شده است. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده که شکافی بین دو وضعیت وجود دارد بدین صورت که در وضع موجود از میان عوامل چهارگانه، عامل انسانی از اولویت بالاتری برخوردار بوده اما در وضع مطلوب عامل اقدام های اطلاعاتی در اولویت بالاتری قرار دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل توصیفی نشان داد که در وضع موجود میزان استفاده از تجهیزات فنی در استان یزد بسیار کم یا اصلا مورد استفاده قرار نگرفته در صورتی که در وضع مطلوب اولویت نسبتا خوبی داشته است.
    کلیدواژگان: قاچاق کالا، اقدام های انتظامی، تجهزات فنی، عوامل انسانی، اقدام های اطلاعاتی
  • سعید فتح الهی، مسلم جمشیدی، علی اصفر قهرمانی صفحه 109
    توانمندسازی ابزاری موثر برای افزایش بهره وری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانایی های فردی وگروهی آن ها درراستای اهداف سازمانی وتکنیکی نوین و موثر در جهت ارتقای بهره وری سازمانی به وسیله بهره گیری از توان کارکنان است.هدف این پژوهش بررسی عوامل درون سازمانی موثر بر توانمندسازی کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی(ناجا) در مبارزه با قاچاق کالا است. ماهیت این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی است و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش 320نفربوده که شامل کلیه ی کارکنان پایور شهرستان مریوان است که درامرمبارزه با قاچاق کالا مشغول انجام وظیفه بوده که از میان آن ها براساس جدول حجم نمونه و مورگان 175 نفر نمونه تعیین و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که داده ها از شش فرضیه پژوهش حمایت کرده و به عبارت دیگر: ارتقای وضعیت معیشتی کارکنان، افزایش سطح آموزش کارکنان، افزایش حمایت های سازمانی از کارکنان، ارتقای رضایت شغلی کارکنان، پاداش مبتنی بر عملکرد کارکنان و تفویض اختیار تصمیم گیری به کارکنان بر توانمندسازی کارکنان موثراست. به طوری که ارتقای سطح معیشتی کارکنان، ارتقاء حمایت های سازمانی و ارتقاء رضایت شغلی کارکنان نسبت به بقیه متغیرها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
    کلیدواژگان: توانمندسازی، قاچاق کالا، عوامل درون سازمانی، آموزش، رضایت شغلی، تفویض اختیار، پاداش، حمایت های سازمانی
  • ابراهیم رجبی صفحه 129
    بی تردید یکی از عوامل ناامنی برای زندگی و فعالیت اقتصادی، گسترش بی نظمی و بی قانونی است. این پدیده در مناطق مرزی تحت تاثیر نظام های سیاسی حاکم بر کشورهای هم جوار، علایق و راهبردهای قدرت ها نسبت به منطقه و تحول در کارکرد مرزها صورت گرفته یا تقویت می شود و هر کدام تهدیدهای بالقوه یا بالفعلی را برای کشور ایجاد می کنند که با نگرش راهبردی صحیح و اتخاذ الگوی مدیریتی درست می توان این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.به عبارتی شرارت، ترور، آدم ربایی، قاچاق موادمخدر، سرقت و... در مناطق مرزی که دور از کنترل و دسترس نیروهای انتظامی و قضایی کشور می باشند، در نتیجه بی ثباتی سیاسی که منجر به عدم ثبات در وضع و اجرای قوانین و مقررات می شود ربط پیدا می کند. بنابراین امنیت لازم برای زندگی (امنیت جانی) و فعالیت اقتصادی (امنیت اقتصادی – مالی) کاهش می یابد و روند توسعه و امنیت در این مناطق نیز مختل می شود. بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی الزام های حقوقی پلیس مرزبانی در زمینه تامین امنیت مناطق مرزی است. این مطالعه به روش اسنادی با استفاده از منابع مکتوب، قوانین و مقررات و منابع الکترونیکی اجرا شده است. با توجه به ماموریت ذاتی و قانونی ناجا در مرزها، مرزبانان نقش اساسی و حساسی در کنترل و مراقبت از مرزها، اجرای معاهده ها و پروتکل های مرزی و استیفای حقوق دولت و اتباع مرزنشین در مرزها و محدوده ی انحصاری و اقتصادی دریاها را به عهده دارند. بنابراین صیانت از مرزها و حفظ استقلال و تمامیت ارضی نیاز به مرزبانانی آگاه و مسلط به قواعد مرزی دارد.
    کلیدواژگان: مرز، مرزبان، اسناد مرزی، دیپلماسی، امنیت مرز
|
  • Esmaeil Gholamhosseini, Mohammad Taghi Fatah, Bakhtiar Dalvandlo, Sadeq Leilaee Page 7
    Recently, security has complex meaning and dimensions, and its passive dimension is not noticed, any political organization that can not provide public interest is called a disorder society. Therefore, social security is one of the most important dimensions in security providing in society. Social security is preparing conditions in which social security and calmness and material and spiritual values of all social groups is prepared against threats. Kermanshah province is impressed of abroad because of religious and tribes integration with neighbor countries. Among them, Hage tribe comprises 15 percent of Kermanshah population and creates many disorders. Methodologically, recent research is descriptive- analytical and conducted using two documental and field methods such as interview with experts and chairman's in chare of security in Kermanshah. The finding shows that Haqe tribe mostly creates disorder and impressed security because of Kermanshah territorial security and territorial conditions.
    Keywords: Distribution, Social Security, Haqe Tribe, Security Consequences, Security
  • Akbar Varuaei, Yadollah Hassanpoor Page 31
    Kidnapping is one of the crimes that create disorder and spiritual and material injuries in society so that its creation has wide view in public opinion. Police as a force combating against any kinds of crime is required to identify influencing factors and their influence on kidnapping. This research is conducted functionally and descriptive considering purpose and method and gathering view of experts in investigative police in Kerman. Questionnaire is used to gather data; the findings show that three economic, geographical and social factors are effective in kidnapping. Social factors and its related indicators have more influence than others.
    Keywords: Kidnapping, Social Factor, Economic Factors, Geographic Factor, Crime
  • Amir Hossein Yavari, Khalil Reshadian Page 47
    This research surveys the value of influencing identification card to passport on controlling of police on Afghanian refugees. Some of the problems of public security are connected to the foreign national existence in Khorasan Razavi province. Therefore, their controlling is part of fundamental issues of our national security and interest, and changing their identification card to international document has main role. It is a scientific-comparing research and statistical population comprises from all the personnel and experts in charge of disciplinary control of foreign national which are selected randomly in sampling method. The questionnaire was used to collect data. The results show that there is a meaningful relationship between disciplinary control of Aghanian refuges and changing their situation and identification card to international certificate has main role.
    Keywords: Foreign Nationals, Public Security, Afghanian Refugees, Passport, Disciplinary, Control, Migration
  • Morteza Elmi Najafi, Gholamhossein Biabani, Saeeid Morovati Shariffabad Page 75
    Recently, goods smuggling is one of the main factors which creates economic loss and factories insolvent. In recent years, it is controlled to some extent but we observe its consequences. This research surveys the factors influencing its detection in 1389 in Yazd to identify good smuggling and factors influencing its detection, representing suitable pattern and strategies.It is a functional- measurement considering aim and method. Statistical society comprises from two groups. First group was used to measure sufficient situation of factors influencing its detection considering 51 experts point of view, the second group was used to measure existing situations of factors influencing smuggling detection considering 747 juridical cases of good smuggling in Yazd. Questionnaire was used to gather data. The findings show that there is a gap between two mentioned situations so that, in existing situation, the human factor has higher priority, but in sufficient situation the information or intelligence operation has more priority. Also, it shows that in first situation, the extent of technical equipments usage is more than existing situation.
    Keywords: Good Smuggling, Disciplinary Operation, Technical Equipments, Human Factors, Information Operation
  • Saeed Fatholahi, Moslem Jamsidi, Ali Safar Ghahremani Page 109
    Enhancement is an effective factor to increase personnel activity and optimum use of individual and group potential in direction of organization aims as well as modern technique to promote organization. This research evaluates effective inter organization factors on police force enhancement in encountering good smuggling.The nature of this research is functional and descriptive considering method and nature. The statistical society comprises from 320 people from Marivan police force which are dealing with good smuggling, and 175 people are selected randomly based on sample and Morgan. The questionnaire are use to gather the data. The findings show that the data protect form 6 hypothesis and in other word some issues such as promoting livelihood situation, personnel high training, increasing organization protection, increasing job satisfaction, power instrument are effective on personnel enhancement.Among mentioned, increasing livelihood situation, increasing organizational protection (support) and job satisfaction are the most influencing factors.
    Keywords: Enhancement, Good Smuggling, Iinter Organization Factors, Training, Job Satisfaction, Power Instrument, Reward, Organizational Support
  • Ebrahim Rajabi Page 129
    Undoubtedly, one of the main important factors of insecurity in living and economic activity is disorder and illegality. This phenomenon is conducted under influencing factors such as political organizations in neighborhood countries; their strategies to territory and each create threats to our country. Therefore, these threats can be changed to opportunity considering proper strategy, and sufficient decision making. In other words, terror, violence, kidnapping, drug trafficking which is out of police control in borders creates political instability. So, the security is decreased in all fields. The aim is to identify the border police role in field of security.It is conducted documentally considering method with application of written resources and electronic regulations.Police is in charge of controlling borders, conducting agreements, and borders protocols.
    Keywords: Border, Border Police, Border Documents, Diplomacy, Security