فهرست مطالب

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال نهم شماره 36 (تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/05/05
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اشکان اطمینان اقطاعی، بابک خیرخواه، رضا باقری صفحات 651-656
    درمنه دشتی گیاهی است از خانواده کاسنی، بوتهای به رنگ سبز متمایل به خاکستری و از عناصر رویشی ایران و تورانی و از عناصر غالب مراتع استپی ایران میباشد. کاربرد غیر علوفهای این گیاه به دلیل محتوای اسانس و عصاره آن بسیار متنوع است. از خاصیت آنتیبیوتیکی این گیاه در طب سنتی برای درمان سوء هاضمه و دفع انگلهای رودهای استفاده میشود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ضد میکروبی اسانس و عصاره این گیاه تحت شرایط مختلف چرایی بر روی باکتری بیماریزای سالمونلا انتریتیدیس میباشد. این باکتری از عوامل مهم عفونتهای رودهای است. در این پژوهش رشد سال 1390 گیاه درمنه دشتی از محلهای قابل برداشت در دو سایت متفاوت، تحت دو شرایط چرا شده و چرا نشده جمعآوری گردید. پس از تهیه اسانس و عصاره اثر ضد میکروبی 6 تیمار مختلف اسانس و عصاره گیاه دارویی درمنه دشتی که به صورت رقت سازی متوالی تهیه شده بودند با استفاده از روش انتشار دیسک بر روی باکتری بیماریزای سالمونلا ارزیابی گردید. نتایج این تحقیق نشان داد عامل چرا بر ترکیبات ضد باکتری اسانس درمنه دشتی بی تاثیر بوده اما اثر ضد میکروبی عصاره گیاه تحت تاثیر متغیر چرا قرار دارد. نتایج این پژوهش کاربردهای زیادی در صنایع غذایی و داروسازی می تواند داشته باشد.
    کلیدواژگان: درمنه دشتی، سالمونلا انتریتیدیس، اسانس، عصاره، اثر
  • سعید حصارکی، علیرضا عزیزی سراجی صفحات 657-660
    یک گاو ماده 6 ساله نژاد هولشتاین به وزن 457 کیلوگرم به دلیل وجود یکزائده خونریزی دهنده و زخمی 8*5*7/5 سانتی متری در ناحیه واژن ارجاع گردید. زائده مورد نظر با عمل جراحی برداشته و به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال شد. گزارش هیستوپاتولوژیک نمونه دال بر کارسینومای سلول خاردار بود. جزایر سلول های خاردار بصورت دوار و اغلب بدون ماده شاخی (Squamous eddies) در عمق بافت همبندی نفوذ کرده بودند.در بررسی ایمنوهیستوشیمی مثبت بودن مارکرهای AE1/AE3وCK5/6 دال بر خاستگاه کراتینوسایتی تومور بود. ولی مثبت شدن Ck8 و PCNA (به میزان 50 درصد)به درجه بالای بدخیمی استناد می کرد. بنابراین تومور باتفکیک و تمایز اندک مهاجم تشخیص داده شد.این نشان می دهدکه استفاده ازمارکرهای ایمنوهیستوشیمی تا چه اندازه در بیان پیش آگهی و نوع برخورد درمانی با آن تاثیر گذاراست .
    کلیدواژگان: SCC واژن، گاو، ایمونوهیستوشیمی
  • ابراهیم رحیمی، عباس دوستی، سید رضا حسینی، مجید همایونی، رحمان عبدی زاده صفحات 661-664
    مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی سارکوسیستیس هومینیس در گاوهای کشتار شده در کشتارگاه های اصفهان طراحی شد . در مجموع 768 نم ونه بافت ماهیچه ای قلب و دیافراگم از 384 لاشه گاو مورد آزمایش میکروسکوپی قرار گرفته و نمونه های آلوده جهت تمایز سارکوسیستیس هومینیس با استفاده از روش واکنش زنجیره ای پلی مراز آزمایش شدند. بر پایه آزمون های میکروسکوپی میزان شیوع کیست های سارکوسیستیس در گاو62/8 درصد بدست آمد و بر پایه آزمون PCR ،نمونه از 431 نمونه آلوده 48/1 درصد)از نظر سارکوسیستیس هومینیس مثبت بود . بررسی آماری بیانگر آن است که اختلاف آماری معنی داری بین شیوع آلودگی در بافت های ماهیچه قلب و دیافراگم وجود ندارد( p>0.05 نتایج مطالعه حاضر نشان داد میزان آلودگی گوشت گاو در اصفهان به کیست ها سارکوسیستیس هومینیس بالاست و مصرف گوشت نیمه پز می تواند منجر به سارکوسیستیس موردی در انسان شود.
    کلیدواژگان: سارکوسیستیس هومینیس، گاو، واکنش زنجیره ای پلی مراز
  • زهرا سلیمانی، نگین سلامات، علیرضا صفاهیه، احمد سواری، محمدتقی رونق صفحات 665-674
    آلودگی دریا یکی از نگرانی های اصلی کشورهای حاشیه خلیج فارس است که روزانه مقادیر زیادی از آلاینده هایی نظیر مواد نفتی وفلزات سنگین را دریافت می دارد. در این مطالعه تغییرات هیستوپاتولوژی آبشش جهت ارزیابی تاثیر آلودگی آب خور موسی بر سلامتی ماهی بیاح Liza Abu مورد استفاده قرار گرفت. در این راستا از پنج ایستگاه در خور موسی شامل : 1) پتروشیمی، 2)جعفری، 3) اسکله نفتی مجیدیه، 4) غزاله و 5) زنگی نمونه برداری از ماهی بیاحانجام شد. آبشش های 50 عدد ماهی بیاح به آرامی برداشته و پس از ثبوت در محلول بوئن و طی مراحل معمول تهیه مقاطع بافتی، قالبگیری و برش داده شدند. مقاطع بافتی 5 میکرومتری پس از رنگ آمیزی با هماتوکسیلین/ ائوزین، با استفاده از میکروسکوپ نوری بررسی گردید. تغییرات پاتولوژیکی مشاهده شده عبارت بودند از: هیپرتروفی و هیپرپلازی سلول های اپیتلیالی، ادم تیغه ای، چسبندگی تیغه ها، افزایش تراکم سلول های موکوسی و کلراید و آنوریسم تیغه ای. بررسی شاخص تغییرات هیستوژاتولوژی در آبشش ماهی بیاح در هر ایستگاه نشان داد میزان این شاخص در بافت آبشش در ایستگاه پتروشیمی به طور معنی داری از سایر ایستگاه ها بیشتر است (pمی باشد. کمترین مقدار این شاخص نیز در خور زنگی مشاهده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بررسی تغییرات آسیب شناسی، ابزار مناسبی جهت ارزیابی اثر آلاینده های محیطی خورموسی بر آبزیان این خور می باشند.
    کلیدواژگان: آبشش، خور موسی، هیستوپاتولوژی، ماهی بیاح
  • ایلیاد عیسی بیگلو صفحات 675-682
    عصاره پوست گل ابریشم که از طریق حل کردن آن در نسبت برابری از پترولیوم اتر، اتیل استات و متانول به دست می آید، در غربالگری های فارماکولوژیک به کار می رود. هر گروه درمانی حاوی 6 موش رت بود. در تست ادم پنجه موش صحرایی در اثر تزریق ماده کاراگینان صحرایی در اثر تزریق ماده کاراگینان عصاره گیاه به میزان 400mg/kg در پایان 4 ساعت، حجم ادم را به میزان 36/68 درصد کاهش داد (p<0.01) در writhing testناشی از تزریق استیک اسید، عصاره گیاه به میزان 200 و 400 mg/kg باعث مهار حرکات پیچشی به میزان 39/9 درصد و 52/4 درصد شد. در تست tail-flick به روش حرارت تابشی، 30 دقیقه بعد از تجویز خوراکی 200و400 mg/kg از عصاره خام گیاه باعث طولانی شدن زمان حرکات دم موش به میزان 40/74 درصد (p<0.01) و 61/48 درصد (p<0.01)شد. مطالعه حاضر نشان داد گیاه گل ابریشم اثر قابل توجهی در کاهش درد و التهاب در روش های استاندارد آزمایشگاهی در موش رت دارد.
    کلیدواژگان: گل ابریشم، بی دردی، التهاب
  • افسانه فضیلی، ایرج پوستی، پژمان مرتضوی، نگار پناهی، سعید بکایی، میترا آقازاده صفحات 683-692
    اثرات سیتوتوکسیک شیمی درمانی و اشعه درمانی با تغییرات ز یادی در دستگاه تناسلی مردان همراه است. ملاتونین یکی از ترشحات غده اپی فیز بوده که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثرات محافظتی ملاتونین روی اختلالات اسپرماتوژنز ناشی از درمان با جمسیتابین به کمک ارزیابی های بافت شناسی بیضه می باشد. مطالعه حاضر برروی 48 سر موش نر بالغ 8 هفته انجام شد حیوانات در 6 گروه شامل گروه کنترل دریافت کننده نرمال سالین، گروه 2 و 3 به ترتیب دریافت کننده 10و20 mg/kg ملاتونین و گروه 4، دریافت کننده تک دوز 50mg/kg جمسیتابین به صورت داخل صفاقی و گروه 5 و 6 به دنبال تجویزmg/kg 50 جمسیتابین به مدت 14 روز ملاتونین 10و20 mg/kg دریافت می کرد، 14 روز پس از شروع درمان بیضه همه حیوانات جدا شد و پس ازفیکس کردن در فرمالین بافرز10% و تهیه اسلایدهای هیستولوژی ارزیابی ها از طریق مطالعات لوله های سمی نیفروس و شمارش سلول های زایا و سوماتیک انجام گرفت . آنالیزهای آماری با کمک روش ناپارامتری کروسکال والیس انجام گرفت و سطح آماری pاز جمسیتابین شد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که ملاتونین دارای اثر محافظتی روی آسیب های بیضه القاء شده با جمسیتابین است هر چند که مکانیسم نامشخص است، احتمالا این عمل از طریق کاهش آسیبهای اکسیداتیو صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: اسپرماتوژنز، جمسیتابین، بیضه، شیمی درمانی، ملاتونین
  • جمشید قیاسی قلعه کندی، رحیم بهشتی، محمد موسی پور صفحات 693-704
    پرلیت جز سنگ های آتشفشانی سیلیسی است که دارای PH خنثی بوده و در دستورالعمل شیمیایی غذا گنجانده شده است . به منظور تعیین اثر پرلیت بر ریخت شناسی خمل های روده کوچک جوجه های گوشتی سویه راس (308 Ross) انجام گردید . این آزمایش به صورت فاکتوریل 2*4 در قالب طرح کاملا تصادفی با 120قطعه جوجه گوشتی نر در دو تیمار (شاهد و آزمایش) و هر تیمار در 3 تکرار 20 قطعهای انجام شد . تیمار شاهد با جیره فاقد پر لیت و تیمار آزمایش با جیره غذایی حاوی 2 درصد پرلیت تغذیه شدند . در سنین 21،28،36 ،42 روزگی از هر تکرار2 قطعه جوجه انتخاب و در آزمایشگاه از قسمت های مختلف روده کوچک آن ها (1،10،30،50،70،90 درصد طول روده کوچک ) نمونه گیری شد و شکل خمل های روده کوچک بررسی گردید . داده ها با استفاده از نرم افزار SAS مورد تجزیه وتحلیل آماری در سطح احتمال 5 درصد صورت گرفت . نتایج حاکی از این بود که مصرف پرلیت موجب تغییرات معنی دار بر شکل خمل ها در هفته ها و قسمت های مختلف روده کوچک جوجه های آزمایشی نسبت به گروه شاهد گردید (Pتاثیر پرلیت بر روده مورد تحقیق واقع نشده است مطالعه زیر طراحی و انجام گرفت.
    کلیدواژگان: پرلیت، ریخت شناسی، خمل، روده باریک و جوجه گوشتی
  • علیرضا مختاری، علیرضا خسروی، تقی زهرایی صالحی صفحات 705-714
    قارچهایی مانند فوزاریوم که به قارچهای مزرعه معروف میباشند، از لحاظ میزان تولید و سمیت توکسین، سرآمد این گروه میباشند. مهمترین نوع توکسین فومونیزین، نوع B1میباشد. فوزاریومها عموما سموم خود را در دمای پایین تر از درجه حرارت مطلوب رشد تولید میکنند. توکسین فومونیزین توسط قارچ فوزاریوم ورتیسیلیوئیدس تولید میشود. در سالهای اخیر میزان آلودگی به قارچ فوزاریوم ورتیسیلیوئیدس با توجه به وضعیت آب و هوایی، شرایط فیزیولوژیکی و میزان نیتروژن موجود افزایش یافته است. در این بررسی به طریق برون تنی تاثیر اسانس زیره سبز بر روی قارچهای فوزاریومورتیسیلیوئیدس جداسازی شده از ایران به روش میکرودایلوشن تعیین شد. زیره سبز با نام علمی Cuminum cyminum.L گیاهی است که ، آلدئیدکومینیک اصلی ترین ترکیب موجود در اسانس آن میباشد. این اسانس تجاری اصلاح شده، محلول در آب میباشد. این تحقیق بر روی 14 جدایه انجام شد . تست حساسیت دارویی طبق روش استاندارد M38A2 - Broth Microdillution NLCCLS با دو بار تکرار انجام شد. بیشترین میزان فراوانی MIC (حداقل غلظت ممانعت کننده) در غلظت 0/195μg/m با 42/48% جدایه حساس بوده و کمترین فراوانی در غلظت 0/293 μg/m با 7/14% جدایه حساس بود. در آزمایش MFC (حداقل غلظت کشنده) نتایج بیشترین میز ان فراوانی در غلظت 0/39 μg/m با 42/84% و کمترین فراوانی در غلظت های 0/146 ،0/293 و0/586 μg/m با 7/14% به دست آمد . میزان MIC جدایه های مختلف اسانس زیره سبز بین 0/39-0.097 μg/m با MFC آنها 0/781-0/146 μg/ml محاسبه شد. اثر اسانس بر روی تغییر شکل کنیدی های این قارچ به روش میکروسکوپی نیز به اثبات رسید. نتایج این مطالعه نشان دهنده موثر بودن این اسانس در مهار رشد قارچ فوزاریوم ورتیسیلیوئید است.
    کلیدواژگان: فوزاریوم ورتیسیلیوئیدس، فومونیزین، زیره سبز، میکرودایلوشن
|
  • A. Etminanaghtaee, B. Kheyrkhah, R. Bagheri Pages 651-656
    Artemisia sieberi is a plant from chicory category which is a green crucible and it is from the growing elements of Iran and Turani and it is from the prevailing elements of the Stopy pasturage of Iran too. The application of this plant in the field that isnt for grasses is so much various because of its expressed juice content. Antibiotic property of this plant is used in ancient medical to cure the abnormal digestion and to ward of the intestinal parasites. The purpose of this study is considering of antimicrobial effect of the expressed juice of this plant in different grazing conditions on the Salmonella enteritidis that create illness. This bacterium is one of the agent of intestinal infections. In this research the growing of Artemisia in current year from available sites have colleted in two different has been sites which in one of them the action of grazing done and in the other one the grazing action hasnt been done then the expressed juice of this plant has been provided and its antimicrobial effect in 6 attendances along with its medicine properties which is provided in a diluted condition an the creating illness bacteria of salmonella have been accomplished by using the spreading disk method in related to the assessing the antimicrobial property in different densities. The results of this research showed that the grazing factors had no effect on different combinations of antibacterial of expressed juice of Artemisia sieberi but antimicrobial effects of this plant relies on the grazing variable. The main environment of this plant is Muller Hinton Agar and the results of this research have many applications in food and medicine industrials.
    Keywords: Artemisia sieberi, Salmonella enteritidis, Essence, Juice, antimicrobial effect
  • S. Hesaraki Pages 657-660
    An eight-year-old, female holstein cow, weighting 457 kg was presented with a 7.5×5×8 cm plaque on the surface of the vagina. The mass was removed surgically and Squamous Cell Carcinoma (SCC). Immunohistochemically, positivity for AE1/AE3, CK5/6, CK8 and PCNA revealed that this tumor was originated from keratinocytes and high grade. Therefore Immunohistochemistry can help the clinicians in Prognosis and Treatment of referred Cases.
    Keywords: SCC, Vagina, Cow, Immunohistochemistry
  • E. Rahimi, A. Dusti Pages 661-664
    A survey was carried out to investigate the occurrence of Sarcocystis spp. and identification of Sarcocystis hominis slaughtered cattle's in Isfahan slaughterhouse. In all, the muscle tissue (cardiac and diaphragmatic muscles) of 768 samples from 384 cattle carcasses were examined by microscopic method. Based on the microscopic examination the prevalence rate of Sarcocystis cysts in the cattle's were 62.8%. Based on the PCR method, 207 sample from 431 infected samples (48.1%), were positive for Sarcocystis hominis. Not significant difference was observed between the prevalence in cardiac and diaphragmatic muscles (P>0.05). The results indicated that Sarcocytsis cysts in the Isfahan is consumption of under–cooked cattle meat may result in Sarcocytsis in humans.
    Keywords: Sarcocystis hominis, Cattle, PCR
  • Z. Soleymani, N. Salamat Pages 665-674
    Marine pollution is one of the main concerns of countries surrounding the Persian Gulf which receives a great deal of contaminations such as petroleum chemicals and heavy metals daily. In this regard, histological changes in gill were used as a biomarker to evaluate the health of the marine fish species Liza abu, collected from different sampling sites in Mussa creeks. In the present study, 50 L. abuwere collected from different sampling sites in Mussa creeks including: 1. Petrochemical, 2. Gaafari, 3. Magidieh, 4. Ghazaleh and 5. Zangi. The gills of fish were fixed in Bouin‘s solution for 12 h. Five-micrometer thick sections were obtained and were stained in hematoxylin/eosin for examination in light microscopy. Pathological changes in the gill of Liza abu species including hypertrophy and hyperplasia of the lamellar cells, oedema, lamellar fusion, increase of mucus and chloride cells. Histopathological alteration index was determined on the basis of frequency of pathological changes in gill species Liza abu. The most amount of HAI for gill were observed at the Petrochemical station (p
    Keywords: Gill, Musa creek, Histopathology, Liza abu
  • E. Eisabeygloo Pages 675-682
    The extract of the bark of Albizia lebbeck obtained by cold extraction of mixture of equal proportions of petroleum ether, ethyl acetate and methanol was chosen for pharmacological screening. Each group consisted of 6 rats. In rat paw edema model induced by carrageenan, the extract at the 400 mg/kg dose level showed 36.68% (p
    Keywords: Albizia lebbeck, analgesic activity, inflammation
  • A. Fazili, E. Pusti Pages 683-692
    Effects of Toxic in chemotherapy and radiotherapy are followed by many changes in male reproductive system. Melatonin, one of the secretions of Epiphyses, known as an antioxidant. The aim of this study is the investigation of protecting effect of Melatonin on the disordering of spermatogenesis resulted in the Jemcitabin – therapy by analyzing the histology of testis. Samples in this experimental intervened study are 48, 8weeks aged male wistar rat .Samples randomly divided in 6 groups with 8 rats. control group affected by normal Saline (IP) Group 2,3Melatonin injected mono dosage (IP) in10, 20 mg/kg quantity Group 4 Jemcitabin injected mono dosage (IP) in 50 mg/kg quantity Group 5,6 Jemcitabin Melatonin injected jemcitsbin in 50mg/kg and melatonin10,2 mg/kg (IP) in IP manner 14 days after therapy, the symbols made unconscious and segregate the rats`testis and assessments was composed through the study of seminiferous tubules and counting of spermatogenic and somatic cells. Quantitative variables was evaluated and analyzed through non-parametric Kruskal-wellis by the help of SPSS, supposing p
    Keywords: spermatogeneses, gemcitabine, testis, chemotherapy, melatonin
  • J. Ghiyasi Pages 693-704
    Perlite is among silicon volcanic stones and posses a neutral pH and had been admitted in the chemical direction of food. An experiment was conducted to study the effects of perlite on morphology of villi in the small intestine of male broilers. The experimental design was arranged as randomized complete bocks in 4 * 2 factorial arrangement of treatment. 120 male broilers of Ross commercial hybrid (Ross 308) was designated into 2 groups (control and treatment). 3 replicates of 20 birds were assigned to each treatment. Control treatments were fed base diet and treatment with the same base diet plus 2% perlite. Animals were slaughtered and different segments of small intestine(at1,10,30,50,70 and 90% of total length the small intestine) were taken from each replicates (N=2). Morphology of villi was measured and recorded. Data were analyzed by SAS (P
    Keywords: Perlite, Morphology, villi, Small intestine, broiler chicks
  • A. Mokhtari, A. Khusravi Pages 705-714
    Fungi like Fusarium species that have generally been referred to as farm fungi, in terms of toxicity and toxin production are prominent in their group. The most important fumonisin toxin is fumonisin B1. Fusarium toxins are generally produced at lower temperature than optimum growth temperature. Fumonisin is a toxin produced by Fusarium verticillioides. In recent years due to ecological changes and increased soil nitrogen levels, fusarium contaminations have increased. In present study effect of essential oil (EO) of Cuminum cyminum on Fusarium verticillioides isolated in Iran were determined in vitro by micro dillution method. The main EO active ingredient of Cuminum cyminum is aldehydecuminic. This EO is water soluble. This research was performed inon14 isolated. The drug sensitivity tests were performed according to standard methods Broth Micro dillution NLCCLS-M38A2. The tests were repeated twice. MIC (Minimum inhibition concentration) frequency of EO was 0.195 μg/mlwith42.84% susceptible isolate and the least frequent was in concentration0.293μg/mlwith7.14% susceptible isolate. MFC (Minimum fungicidal concentration) frequency distribution was0.39 μg/ml with 42.84% susceptible strains and lowest frequency of susceptible isolate were 0.146, 0.293and0.586 μg/ml with 7.14%. The results indicate effectiveness of this essential oil inhibited the growth of Fusarium verticillioides. EO effect on transformation the fungus conidia were proved by microscopic examination. MIC and MFC of cuminum cyminum EO on different isolate of F. verticillioides were calculated 0.097-0.39μg/ml and 0.146-0.78 μg/mlrespectively.
    Keywords: Fusarium verticillioides, Fumonisin, Cuminum cyminum, Micro dillution