فهرست مطالب

مطالعات کتابداری و علم اطلاعات - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 18، بهار و تابستان 1395)

نشریه مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 18، بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/05/04
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علمی پژوهشی
  • ملک رضوان واعظی، مرتضی کوکبی، مختار ابراهیمی صفحات 1-18
    هدف
    هدف پژوهش حاضر ارائه پیشنهادهایی جهت انجام اصلاحات در فرمول های فلش/دیانی و گانینگ/دیانی می باشد.
    روش
    در این پژوهش گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای انجام شده است. سپس بر اساس داده های گردآوری شده به روش کتابخانه ای، متونی برگزیده از نظر سطح خوانایی، با استفاده از فرمول های فلش/دیانی و گانینگ/دیانی مورد بررسی قرار گرفته اند.
    یافته ها
    یافته ها نشان می دهد که در فرمول فلش/دیانی، شمار واژگان در هر جمله و میانگین شمار هجاها در یک صدکلمه، همچنین همپوشانی برخی اعداد لازم است تصحیح شوند و در فرمول گانینگ/دیانی، هم واژگان چهارهجایی و هم واژگان بیش از چهارهجایی باید شمارش شوند.
    نتیجه گیری
    فرمول فلش/دیانی، از نظر شمار واژگان در هر جمله و میانگین شمار هجاها در یک صدکلمه و همپوشانی اعداد نیاز به تعدیل دارد و در فرمول گانینگ/دیانی هم واژگان چهارهجایی و هم واژگان بیش از چهارهجایی باید شمارش شوند. به همین دلایل فرمول های جدیدی به جای هر یک از آنها پیشنهاد گردید.
    کلیدواژگان: اصلاحات در فرمول های فلش، دیانی، اصلاحات در فرمول های گانینگ، دیانی، کتاب های داستانی تالیفی برگزیده، شورای کتاب کودک
  • اعظم نجفقلی نژاد، نجلا حریری، علی صادق زاده صفحات 19-40
    هدف
    مطالعه دورکاری در کتابخانه ملی ایران از دو دیدگاه کارمندان دورکار و مدیران آنها
    روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه پژوهش گر ساخته بود که در بین کارمندان دورکار (با حداقل حداقل 6 ماه سابقه دورکاری) و مدیران آنها در کتابخانه ملی ایران توزیع گردید. در زمان پژوهش، 85 نفر، واجد این شرط بودند که از این تعداد 70 نفر به پرسشنامه دورکاری پاسخ دادند.30 نفر از مدیران دورکاران نیز درباره دورکاری نظر دادند. ضریب آلفای کرونباخ در دو پرسشنامه مدیران و کارمندان دورکار به ترتیب 85/0 و 80/0 بود.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد 85% دورکاران زن و بیش از 80% متاهل بودند. بخش پردازش بیشترین تعداد دورکاران را شامل می شد.31% دورکاران از اتومبیل شخصی برای رسیدن به محل کار استفاده می کردند. بیش از 64% دورکاران بالاترین میزان رضایت از دورکاری را گزارش کردند حال آنکه بیش از 56% از مدیران رضایتی کمتر از متوسط داشتند. عوامل متاثر از دورکاری نیز از دیدگاه کارمندان دورکار و مدیران آنها قابل تامل بود. 80% کارمندان دورکار کاهش استرس را از عوامل تاثیرگذار عنوان کردند.. کاهش کنترل و دسترسی به دورکاران از عوامل متاثر از دورکاری از دیدگاه مدیران گزارش شد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد بین دیدگاه کارمندان دورکار و مدیران آنها در مورد ادامه دورکاری و نیز امکانات سخت افزاری و نرم افزاری تفاوت معنی داری وجود نداشت اما بین دیدگاه مدیران و دورکاران در مورد کیفیت کار تفاوت معنی دار بود.
    کلیدواژگان: دورکاری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کارمندان دورکار، مدیران دورکار
  • مصطفی رضی، محمد جواد هاشم زاده، فریده عصاره، مرتضی محمدی استانی صفحات 41-62
    هدف
    تحلیل مقاله های منتشر شده در مجلات علمی-پژوهشی رشته زمین شناسی، به منظور تبیین الگوی رفتار علمی نویسندگان و تعیین میزان همکاری علمی محققان این حوزه طی سال های 1383-1388 است.
    روش
    روش پژوهش کتابسنجی و تحلیل استنادی است. جامعه مورد پژوهش شامل تمام نشریات علمی–پژوهشی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا سال 1389 می باشد. به منظور سنجش میزان همکاری علمی، از شاخص ضریب همکاری علمی(CC) بین نویسندگان استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که از مجموع کل 604 مقاله، تعداد 59 مقاله (78/9 درصد)، توسط یک نویسنده و مابقی مقاله ها (23/90 درصد)، بیش از یک نویسنده داشته اند. میانگین ضریب همکاری(هم نویسندگی) در طول شش سال برابر با 056/0 محاسبه گردید. بیش از 70 درصد مقالات منتشر شده توسط تعداد کمی از نویسندگان(30 درصد) منتشر شده بود.
    نتیجه گیری
    نتایج آزمون لوتکا نشان داد که الگوی نویسندگی با در نظر گرفتن نویسنده اول و همه نویسندگان با قاعده لوتکا مطابقت دارد. همچنین روند تولیدات علمی حوزه زمین شناسی در این دوره رشد داشته است.
    کلیدواژگان: کتابسنجی، مقالات علمی، پژوهشی، زمین شناسی، همکاری علمی، قانون لوتکا
  • منیره غریبه نیازی، معصومه کربلا آقایی کامران، امیر غائبی صفحات 63-78
    هدف
    هدف این پژوهش ارزیابی وب سایت های دانشگاه های دولتی ایران با استفاده از روش ارزیابی وب کیو ام می باشد.
    روش پژوهش: این پژوهش ترکیبی از روش پیمایش توصیفی و تکنیک دلفی می باشد. جامعه آماری پژوهش 100 وب سایت دانشگاه های دولتی ایران می باشد. گردآوری داده ها ، با استفاده از سیاهه وارسی تهیه شده درروش وب کیو ای ام صورت گرفته است.روش تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی تفاوت-رتبه ای پیرسون) انجام شده است.
    یافته ها و
    نتایج
    یافته های پژوهش نشان داد که ارزیابی وب سایت ها با استفاده از معیارهای چهارگانه روش وب کیو ای ام(قابلیت استفاده پذیری، قابلیت اطمینان، قابلیت عملکرد و کارآیی) ، ازنظر معیار قابلیت اطمینان در وضعیت مطلوب (میانگین 67/0)، معیار کارایی در وضعیت مطلوب (میانگین 66/0)، معیار قابلیت عملکرد در وضعیت مطلوب (میانگین 62/0) و معیار قابلیت استفاده پذیری در وضعیت متوسط (میانگین 59/0) قرار دارند.همچنین 60درصد وب سایت ها در وضعیت مطلوب و 37 درصد در وضعیت متوسط قرار دارند و نیز بین رتبه بندی دانشگاه های دولتی ایران و رتبه بندی وب سایت آن ها همبستگی ضعیفی وجود دارد(همبستگی 0.22).
    کلیدواژگان: ارزیابی کیفیت وب سایت، ارزیابی وب سایت های دانشگاهی، دانشگاه های دولتی ایران
  • مهدی شامی زنجانی، محمدحسین رونقی صفحات 79-94
    هدف
    این پژوهش با هدف ارزیابی فرایندها و اجزای مدیریت دانش در یک سازمان بوسیله مقادیر غیر قطعی خاکستری انجام شده است.
    روش
    پژوهش پیش رو از نوع توصیفی پیمایشی است. جهت شفاف سازی راهکار پژوهش، یک شرکت فعال حوزه فناوری اطلاعات به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران شرکت مورد مطالعه می باشد. تعداد 280 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. بوسیله پرسشنامه هفت بعد مدیریت دانش در یک سازمان شامل: راهبرد، ساختار، افراد-نقش ها، فناوری– سیستم های اطلاعاتی، ایجاد دانش، انتقال دانش و دسترسی به دانش بر اساس نظر خبرگان انتخاب و توسط تئوری سیستم های خاکستری مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها/
    نتیجه گیری
    از مهم ترین نتایج پژوهش چگونگی کاربرد روش غیرقطعی تئوری خاکستری در ارزیابی مدیریت دانش یک سازمان است همچنین از دیگر نتایج حاصله می توان به فاصله نسبی بین وضعیت موجود و مطلوب در دو بعد از مدیریت دانش یعنی انتقال دانش و کارکنان در سازمان مورد مطالعه اشاره کرد.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، هوش فرهنگی، هوش هیجانی، هوش منطقی
  • عبدالرضا نواح، فاطمه مقتدایی، عبدالله فاضلی صفحات 95-110
    هدف
    هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی کاربران(اعضاء) در کتابخانه های عمومی استان لرستان بر اساس مدل کیفیت خدمات سروپرف می باشد.
    روش
    روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی - مقطعی است. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی اعضای کتابخانه های عمومی استان لرستان است که از بین آن ها 383 نفر با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران، به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش دستیابی به نمونه ها، نمونه گیری تصادفی نظامند بود و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری داده های مورد نظر استفاده شد. داده های جمع آوری شده با کمک نرم افزار 16spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
    یافته ها
    بر اساس تحلیل داده ها، بین هر پنچ بعد کیفیت خدمات یعنی ملموسات، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، همدلی و اطمینان خاطر، با میزان رضایتمندی کاربران(اعضاء) همبستگی مستقیم و معنی دار وجود دارد. یعنی با بالا رفتن سطح کیفیت خدمات در هر 5 آن، میزان رضایتمندی اعضاء نیز افزایش می یابد. بر اساس تحلیل رگرسیون چندمتغیره، 5 بعد مورد بررسی، توانستند 295/0 درصد از واریانس میزان رضایتمندی کاربران را پیشبینی کنند. بعد ملموسات قویترین و بعد اطمینان خاصر ضعیفترین تاثیر را بر میزان رضایتمندی داشتند.
    ارزش/اصالت: سنجش رضایتمندی و تاثیر ابعاد کیفیت خدمات بر آن، می تواند مسئولان این سازمان را از عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی اعضای این کتابخانه ها آگاه ساخته و راه را برای اصلاح و رفع کمبودها و برطرف نمودن نقاط ضعف در این زمینه هموار سازد.
    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، کتابخانه های عمومی لرستان، رضایتمندی کاربران، ابزار سروپرف