فهرست مطالب

پژوهشنامه تربیتی
سال ششم شماره 4 (پیاپی 28، پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/09/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فاطمه اسماعیل طلایی، عبدالله شفیع آبادی، حسین سلیمی صفحه 1
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی هنر خوشنویسی بر کاهش اضطراب دانشآموزان دختر سال اول مقطع متوسطه منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 88 – 89انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بوده است. به منظور اجرای پژوهش از میان دبیرستانهای دخترانه منطقه یک آموزش و پرورش، یک دبیرستان به طور تصادفی انتخاب گردید. سپس صد و پنجاه و چهار نفر از دختران دانشآموز سال اول این دبیرستان با استفاده از پرسشنامه اضطراب زانک مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از آن سی نفر از دانش آموزانی که دارای بیشترین میزان اضطراب بودند انتخاب شدند و بطور تصادفی ساده در دو گروه
    پانزده نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمایش، ده جلسه هنر خوشنویسی، هر جلسه بیست و پنج دقیقه برای هر فرد، آموزش داده شد و به پانزده نفر دیگر به عنوان گروه کنترل هیچ نوع آموزشی داده نشد. پس از اجرای برنامه مداخلهای و تکمیل مجدد پرسشنامه مذکور توسط دو گروه آزمایش و کنترل داده های جمعآوری شده در پیش آزمون و پس آزمون از طریق تحلیل کواریانس مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود داشت که بیانگر اثر بخش بودن آموزش هنر خوشنویسی بر کاهش میزان اضطراب میباشد.
    کلیدواژگان: هنردرمانی، خوشنویسی، آموزش خوشنویسی، اضطراب
  • رحمت الله خسروی، منصوره کافی زاده صفحه 21
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی به کارگیری روش های تدریس فعال با ایجاد انگیزه به پژوهش در دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع همبستگی و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته میباشد. حجم جامعه 3251نفر از دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان را در برگرفته که 344نفر به روش نمونه گیری تصادفی، به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. نتایج بدست آمده به شرح زیر است: - در سنجش کلی پاسخگویان اظهار کردهاند که، 5/4درصد استادان به میزان خیلی کم، 78/5درصد به میزان کم، 15/4درصد به میزان زیاد و 0/6درصد به میزان خیلی زیاد از روش های تدریس فعال استفاده میکنند. - در سنجش کلی 2/6درصد از پاسخگویان دارای انگیزه به پژوهش به میزان خیلی کم، 19/2درصد به میزان کم، 48/1درصد به میزان زیاد و 30/1درصد به میزان خیلی زیاد میباشند. - بین متغیر به کارگیری روش های تدریس فعال با انگیزه دانشجویان به پژوهش رابطهی معنی داری وجود دارد. - بین متغیر رشته تحصیلی و انگیزه دانشجویان به پژوهش رابطهی معنی داری وجود دارد. بیشترین انگیزه به پژوهش در رشته های حقوق، علوم اجتماعی، علوم تربیتی مشاهده شد. - بین متغیر سن، جنس و سال ورودی با انگیزه دانشجویان به پژوهش رابطه ی معنی داری وجود ندارد. - بین متغیر به کارگیری روش های تدریس فعال و رشته های مختلف علوم انسانی رابطه ی معنی داری وجود دارد. بیشترین میزان به کارگیری روش های تدریس فعال در رشته علوم تربیتی مشاهده شد.
    کلیدواژگان: روش تدریس فعال، انگیزه به پژوهش، رشته علوم انسانی
  • کمال درانی، نوروز علی کرمدوست، نسرین فرزان صفحه 49
    هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه پنجم بر مبنای جو سازمانی و رضایت شغلی معلمان است. جامعه آماری این پژوهش را معلمان پایه پنجم مدارس دخترانه دولتی شهرستان کرمان تشکیل میدهد که تعداد آنها صد و هفده نفر بودند و به دلیل تعداد کم حجم نمونه روش سرشماری بکار گرفته شد. جو سازمانی مدارس از طریق پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت و رضایت شغلی آنان از طریق پرسشنامه استیفن رابینز مورد سنجش قرار گرفت میانگین معدل دانشآموزان هر معلم به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی بکار رفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSSاستفاده شده است، نتایج تحلیلهای رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که رضایت شغلی از طریق دو متغیر جو سازمانی )بی علاقه گی، روحیه گروهی( قابل پیش بینی و بیشترین اثر مستقیم معنادار بر رضایت شغلی را بی علاقه گی دارد و پیشرفت تحصیلی از طریق رضایت شغلی معلمان و چهار متغبر جو سازمانی )بی علاقه گی، روحیه گروهی بین معلمان، نفوذ و پویایی مدیر، مزاحمت( قابل پیشبینی میباشد. روحیه گروهی بین معلمان بیشترین اثر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی را دارد. از ترکیب دو معادله رگرسیون میتوان به این نتیجه رسید که روحیه گروهی و بیعلاقهگی )فقدان تعهد شغلی( علاوه بر این که رابطه مستقیم با پیشرفت تحصیلی دارند از طریق متغیر رضایت شغلی هم با پیشرفت تحصیلی ارتباط دارند و رضایت شغلی میتواند متغیر واسطه برای
    پیشبینی پیشرفت تحصیلی از طریق ابعاد جو سازمانی (فقدان تعهد شغلی، روحیه گروهی) باشد.
    کلیدواژگان: جو سازمانی، رضایت شغلی، پیشرفت تحصیلی
  • علیرضا رجایی، عبدالحمید شکیب، محبوبه حسینی زهرایی صفحه 73
    در پژوهش حاضر رابطه بین میزان آگاهی والدین از ویژگی های زیستی- روانی نوجوانان با نحوه برخورد با فرزندان در یک گروه 340نفری دختران دبیرستانی ) 14 -18سال( با استفاده از پرسشنامه ی ویژگی های زیستی- روانی نوجوانان )رجایی، شکیب و حسینی زهرایی، (1387و پرسشنامه ی نحوه برخورد والدین با فرزندان )رجایی، شکیب و حسینی زهرایی، (1387مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر ارائه فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار، از
    ضریب همبستگی پیرسون، آزمون tمقایسه میانگینها برای گروه مستقل استفاده شد. در این پژوهش ضمن بررسی رابطه بین متغیرهای میزان آگاهی والدین از ویژگی های نوجوانان و سطح سواد و میزان درآمد والدین با نحوه برخورد با فرزندان )مقتدر، مستبد و سهل انگار(، رابطه بین میزان آگاهی والدین از ویژگی های نوجوانان با پیشرفت تحصیلی فرزندان نیز بررسی شد. همچنین نحوه برخورد مادران شاغل و مادران خانه دار با فرزندان و نحوه برخورد پدران در مشاغل مختلف با فرزندان مقایسه گردید. داده های این پژوهش نشان داد که بین میزان آگاهی والدین از ویژگی های نوجوانان با نحوه برخورد مقتدر، رابطه مثبت معنادار و با نحوه برخورد مستبد و سهل انگار رابطه منفی معنادار وجود دارد و بین سطح سواد والدین ومیزان درآمد خانواده با نحوه برخورد والدین با فرزندان رابطه معناداری وجود دارد و والدینی که تحصیلات بالاتری دارند مقتدرانه تر با فرزندان خود برخورد میکنند. همچنین بین میزان آگاهی مادران از ویژگی های نوجوانان با پیشرفت تحصیلی فرزندان رابطه معناداری وجود دارد، اما بین میزان آگاهی پدران از ویژگی های نوجوانان با پیشرفت تحصیلی فرزندان رابطه معناداری وجود ندارد و مقایسه نحوه برخورد مادران شاغل و خانه دار با فرزندان نشان داد که مادران خانه دار برخوردی مقتدرانه تر از مادران شاغل با فرزندانشان دارند. همچنین میزان آگاهی مادران نسبت به ویژگی های نوجوانان بیشتر از میزان آگاهی پدران است، این تفاوت از نظر آماری معنا دار میباشد.
    کلیدواژگان: نوجوانان، والدین، آگاهی والدین، ویژگی های نوجوانان
  • زینب زحمتکش، داوود حسینی نسب، ابوطالب سعادتی شامیر صفحه 91
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه و تعیین تفاوت حافظه کاری و هوش در دانشآموزان دختریک زبانه و دو زبانه انجام شد.
    روش
    نمونهای متشکل از 366 دانشآموز دختر مقطع متوسطه با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای، انتخاب شدند. برای سنجش حافظه کاری از آزمون شاخص پردازش اطلاعات ))(IPIو برای سنجش بهره هوشی از ماتریسهای پیش رونده ریون استفاده شد. در این پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون tگروه های مستقل، رابطه و تفاوت حافظه کاری و هوش در دانشآموزان یک زبانه و دو زبانه بدست آمد و نرمال بودن داده ها نیز با استفاده از آزمون کولموگراف اسپیرنوف مورد تایید قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان دادکه هر چند میانگین دانش آموزان دو زبانه در نمرات بهره هوشی بالاتر از نمونه های یک زبانه ها بود، اما بین این دو گروه در نمرات بهره هوشی تفاوت معناداری مشاهده نشد. با این حال، تفاوت بین حافظه کاری در بین نمونه های یک زبانه و دو زبانه به نفع دوزبانه ها معنادار بود.
    نتیجه گیری
    هر چند دانش آموزان دو زبانه به دلیل تجربه ها و ذخایر بیشتر و گستردهتر زبانی در حوزه ساختاری، آوایی و معنایی و انعطافپذیری زبانی، عملکرد بهتر و معناداری نسبت به همتایان یک زبانه در تکالیف حافظه کاری دارند؛ اما این برتری را در نمره بهره هوشی، به دلیل کم بودن وزن متغیر زبان در مقایسه با سایر متغیرهای تاثیرگذار و عوامل دیگری که بحث خواهند شد، نمیتوانند حفظ کنند.
    کلیدواژگان: حافظه کاری، بهره هوشی، دوزبانه، یک زبانه
  • زهره سعادتمند، محمد علی نادی، نسترن طاهر زاده بروجنی صفحه 113
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش درس ریاضی به روش حل مساله بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان کلاس چهارم ابتدایی انجام گرفت. جامعهی آماری این پژوهش شامل 1101دانشآموز دختر و پسر کلاس چهارم ابتدایی شهر بروجن بود. نمونه های مورد مطالعه شامل 48دانش آموز دختر و 52دانشآموز پسر از میان دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی بود که با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به روش تصادفی در گروه های آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. فرضیه های این پژوهش عبارتند از: (1روش تدریس حل مساله، نمرات ریاضی گروه آزمایش را نسبت به گروه کنترل، در مرحلهی پس آزمون افزایش میدهد. (2روش تدریس حل مساله، نمرات ریاضی پسران را نسبت به دختران، در مرحلهی پس آزمون افزایش میدهد. این پژوهش نیمه تجربی بوده و
    برای آن از طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه کنترل استفاده شده است. ابزار مورد استفاده پیش آزمون و پس آزمون بودند. گروه آزمایش حدود 5هفته درس ریاضی را به روش حل مساله آموزش دیدند ولی گروه کنترل به روش سنتی تحت آموزش قرار گرفتند. پس از خاتمه دوره، پس آزمون اجرا شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین میزان پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزانی که به روش حل مساله آموزش دیدند با دانشآموزانی که به روش سنتی این درس را گذراندند تفاوت معنادار وجود دارد. ) P=0 /00و ( F=436/172و بین دانش آموزان دختر و پسر در میزان پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی تفاوت معنادار مشاهده (p 0/0 .2 ) .شد.
    کلیدواژگان: حل مساله، روش تدریس، پیشرفت تحصیلی، آموزش ریاضی، رویکردهای یاددهی و یادگیری
  • معصومه کرامتی، سید مهدی سجادی، علیرضا صادق زاده قمصری، محسن ایمانی، سید عقیل نسیمی صفحه 137
    فمنیستهای اگزیستانسیالیست، به عنوان یکی از گرایشهای فمنیستی معاصر در مقام ترسیم جایگاه مطلوب برای زنان و بیان چگونگی وصول زنان به این جایگاه، نظام ارزشی موجود را به چالش کشیدند. به اعتقاد آنها، در زمینه ارزش شناسی، دخالت نظام مردسالار باعث شده، زنان به جایگاه حقیقی و واقعی خویش نرسند، در حالیکه در اخلاق با رویکرد فمنیستی اگزیستانسیالیستی زنان جایگاه ارزشی خویش را مجدد به دست خواهند آورد. در نظام ارزشی جدید )فمنیستی اگزیستانسیالیستی( اخلاقیات، صفات و فضائل اخلاقی اموری جنسیت پذیر نیست، و هیچ تفاوت هنجاری و ارزشی بین زنان و مردان وجود ندارد، هر چه فضیلت مردانه نامیده شده، در زنان نیز وجود دارد. فضایلی هم که جامعه به زنان نسبت داده وهمی بیش نیست. رسیدن به جایگاه مطلوب ارزشی برای زنان به مانند مردان میسر است و زنان شایسته ترند تا به کمال نهایی برسند. لذا موارد هنجاری متفاوت بین دو جنس وجود ندارد و موارد هنجاری مشترک بین دو جنس قابل تصور است.
    کلیدواژگان: فمنیسم اگزیستانسیالیست، ارزش شناسی، جنسیت، نقد
  • محمد تقی محمودی صفحه 183
    در این پژوهش سواد خواندن دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی که زبان مادری آنها لری بختیاری و زبان آموزش رسمی آنها فارسی )دو زبانه( و دانش آموزانی که زبان مادری و زبان آموزشی آنها فارسی بوده است )تک زبانه(، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات سئوالات آزمون پرلز 2006 میباشد. که به روش برگزاری آزمون از دانشآموزان انجام شد. جامعه آماری کلیه
    دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل که تعداد 13745نفر و حجم نمونه 240نفر دانشآموز لر زبان و فارسی زبان به نسبت مساوی با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. عملکرد این دو گروه از دانش آموزان به طور کلی در آزمون متون ادبی و اطلاعاتی در فرآیند »توانایی درک مطلب« و »توانایی تفسیر استنتاج« از متون درسی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که عملکرد دانشآموزان فارسی زبان در همه زمینه ها بیشتر از
    دانشآموزان لر زبان بوده است. بطور کلی یافته های پژوهش اهمیت توجه بیشتر به آموزشهای پیش دبستانی و استفاده از معلمان بومی در درس خواندن و زبان فارسی را توصیه میکند و یکی از موفقیت دانشآموزان تک زبانه را در یک سان بودن زبان مادری و زبان آموزشی میداند. بنابر این توصیه می شود در مناطق دوزبانه حداقل تا پایه سوم ابتدایی باید به زبان مادری دانش آموزان اهمیت داده شود.
    کلیدواژگان: دوزبانگی، دانش آموزان دوزبانه، دانش آموزان تک زبانه، مطالعه پرلز، سواد خواندن
|
  • Fateme Esmail Talai, Abdolah Shafiabadi, Hoseyn Salimi Page 1
    The participants were a group of students studying in Tehran, the first district, in the academic year 1388-1389. The school was randomly selected. The research design was an quasi-experimental design, with pre-test and post-test. The subjects were randomly assigned to experimental and control group. Using Zang self rating anxiety scale, the anxiety level of 154 students was evaluated. Thirty students who had the highest level of anxiety were randomly assigned to the intervention (n =15) and control (n = 15) groups. The intervention group received 10 sessions of calligraphy training (every session 25 minutes for each student) and the control group received no training. At the end, both groups were given the same questionnaire as the posttest. The results of the pre-test and post-test were analyzed using covariance. The significant decrease in the anxiety level of the study group suggested a positive role for calligraphy in reducing anxiety.
  • Rahmatolah Khosravi, Mansoreh Alah Kafi Zadeh Page 21
    The aim of the research was to study the relationship between active teaching methods and enhanced motivation towards research among students in Shahid Bahonar University, Humanities Faculty. This research was a correlational research. The data gathering instrument was a researcher-made questionnaire. The population included 3251 students majoring in human sciences. Of these 344 were selected through random sampling. The results indicated that 5/4 % of respondents believed that applying active teaching methods by teachers is very low; 78/5 % believe it is low; 15/4 % believe it is high; and 0/6% believe it is very high. 2/6 % of respondents had very low motivation toward research; 19/2 % have low motivation; 48/1 % have high motivation; and 30/1 have very high motivation. There was a significant relationship between active teaching methods and student's motivation toward research. There was a significant difference among different departments in the faculty: the highest amount of motivation was observed in the Law, Social Sciences and Educational Sciences departments. There was a significant relationship between age, gender and entrance year and student's motivation toward research.
  • Kamal Dorani, Norouz Ali Karamoost, Nasrin Farzan Page 49
    The aim of present search is to predict the educational achievement of female students (in the fifth grade of elementary school) based on organizational atmosphere and job satisfaction of teachers. The statistical population of this study is a group of 117 teachers in the elementary schools in Kerman province. Organizational atmosphere, job satisfaction of teachers and educational achievement were measured by questionnaire of Halpin and Kraft, by questionnaire of Stephen Robins and the average score of students on final examinations, respectively. Multiple regression was carried out using SPSS. The results of multiple regression analyses showed that job satisfaction is predictable through two variables of organizational atmosphere (lack of interest, group mentality or mind) and lack of interest has the most significant direct effect on job satisfaction and the educational achievement is predictable through teacher's job satisfaction and four organizational atmosphere variables (lack of interest, group mentality, penetration, disturbance). Group mentality has the most direct effect on educational achievement. From the combination of two regression equations, we could come to a conclusion that lack of interest and group mentality or mind not only have the a direct relationship with educational achievement, but also they have a relationship with educational achievement via job satisfaction variable and this variable could be as a mediate variable for predicting the educational achievement through dimensions of organizational atmosphere (lack of interest, group mentality).
  • Alireza Rejai, Abdolhamid Shakib, Mahbobeh Hoseyni Zahrai Page 73
    This study investigates the relationship between parents’ awareness of adolescents’ biological-mental needs and the way they treat their children in group of female high school children(aged 14-18), using Adolescents’ biological-mental needs and Parents’ treating their children questionnaires (Rajaei, Shakib, and Hosseini Zahraeii, 1387). In addition to calculating frequency, percentage, mean and standard deviation, correlation coefficient and comparison of means for independent groups are used. The correlation between parents’ education levels and their awareness of adolescents’ biological-mental needs is investigated. Employed and unemployed mothers are also compared as well as fathers’ in different occupations. The level of awareness is also correlated with the level of educational achievement. The results showed a significant positive relationship between parents’ awareness and their authoritative parenting and negative relationship to authoritarian and indulgent parenting. Parents’ with higher education levels are more authoritative than those with lower levels. Mothers’ awareness of adolescents’ needs are positively correlated with educational achievements of their children, while no significant relationship was found between fathers’ awareness and educational achievements. Housewives are more authoritative than working mothers. The results also showed that mothers’ awareness of adolescents’ needs was more than fathers’ awareness.
  • Zeynab Zahmatkesh, Davood Hoseyni Nasab, Abutaleb Hoseyni Nasab Page 91
    The purpose of the current study is to investigate the relationship between working memory (WM) and intelligence quotient in female monolingual( ML)and bilingual(BL) students. Information processing scale (Ipt) and Raven’s progressive matrice test (Rpmt) were used as a test for the assessment of WM and intelligence quotient, respectively. Then, these tests were administered to 366 (183 ML and 183 BL) Female high school student at grade three in Persian. Also, mean score of all final exams in the present academic year were used as a scale for assessment of academic achievement. Pearson’s correlation coefficient and t-test, were then performed to determine which group had better performance in three variables. Based on the results, although there was a significant relationship between working memory and academic performance in both groups, this relationship in intelligence quotient between ML and BL students was not significant. High linguistic experiences in structural, semantic an phonology domain lets BL students to outperform ML in wm task and academic achievement but this is not the case for intelligence. Fundamental reasons which accounted for the differences and non-difference between two groups are explained in detail.
  • Nastaran Taherzadeh, Zohreh Saadatmand, Mohammad Ali Nadi Page 113
    The purpose of this study was to investigate the effectiveness of mathematics teaching based on problem-solving on the educational achievement of elementary school students. The population the study consisted of 1101 girls and boys, studying at fourth grade in elementary schools located in Boroojen. A sample of 48 girls and 52 boys was selected through cluster sampling. They were randomly assigned to the control group and the experimental group. The hypotheses investigated were a) the problem solving method increases math scores in the control groups; b) the problem solving method is more effective on boys’ scores in the post-test. This research was a quasi-experimental with control group and pretest-posttest design. The experimental-group received 5 weeks of instruction using the new method, while the control group was taught through the traditional method. The result showed that there was a statically significant difference in subjects’ educational achievement in two groups (P= 0/ æ 00 F=436/172 . )In addition there was statistically significant different between girls and boys in educational achievement.(p= 0/0 2).
  • Massoomeh Keramati, Seyed Mehdi Sajadi, Alireza Sadegh Zadeh Ghamsari, Mohsene Imani, Seyed Aghil Nasimi Page 137
    Existential feminism, one of the variations of feminism, challenges the existing system of values to establish the desirable place of women and elaborate in how this can be achieved. Existential feminists believe that male-dominated value system is the cause of women’s failure in achieving their true place in society. They believe that ethics based on existential feminism is the key for regaining such status. In existential feministic value system ethics and virtues are genderneutral, and there is no normative difference between men and women. Whatever has been described as manly is present in women as well. Virtues ascribed to women are also illusions. Women are equally potent to get to the perfection point. As a result, there is no normative difference between genders, while similarities can be achieved.
  • Mohammad Taghi Mahmudi Page 183
    The present study investigates literacy between two groups (a bilingual and a monolingual) of fourth graders in elementary schools. The first group, native speakers of Lori, were taught in Persian. The second group, native speakers of Persian, are taught in Persian. The data collecting instrument was PLRIS(2006) questionnaire. The statistical population consisted of 13745 students, of which a sample of 240 was selected through multi-step cluster sampling. The performance of the groups in reading comprehension and making inferences was compared. The results showed that the monolingual group outperform in all aspects. Since native language plays a significant role in literacy, the implication is that native speakers of the local language should be employed as teachers at least for the first three years of primary education.