فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال نهم شماره 4 (پیاپی 36، زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدرضا آریان نژاد، غلامرضا رزمی*، جواد خوش نگاه صفحات 275-283
    روش های مولکولی زیادی جهت تشخیص لیشمانیوز در سگ ها مورد استفاده قرار گرفته است. در این موارد بیشتر با روش های تهاجمی از بافت ها نمونه برداری می شود. هدف از این مطالعه ارزیابی استفاده از دو روش نمونه برداری غیرتهاجمی برای تشخیص لیشمانیوز در آزمایش PCRمی باشد. بدین منظور، تعداد60 قلاده سگ انتخاب شده و به طور مساوی به سه گروه: سگ های خانگی واجد جراحات جلدی (گروه اول)، سگ های خانگی فاقد جراحات جلدی (گروه دوم) و سگ های ولگرد (گروه سوم) تقسیم شدند. پس از معاینه بالینی نمونه های سواب چشمی و بافی کوت خون از هر سگ تهیه گردید. علاوه بر این در گروه اول گسترش نسجی نیز از ضایعات جلدی تهیه شد. ابتدا  DNAنمونه های سواب چشمی و بافی کوت استخراج شده و جهت تعیین گونه های لیشمانیا با روش هایPCR وSeminested-PCR مورد آزمایش قرار گرفتند. سه نمونه مثبت جهت تایید تشخیص نیز تعیین توالی گردیدند. گسترش های خونی نیز با گیمسا رنگ آمیزی شده و به صورت میکروسکوپی مورد آزمایش قرار گرفتند. از مجموع 60 سگ مورد آزمایش، در چهار نمونه  DNAسواب چشمی مربوط به گروه 3 و یک نمونهDNA  سواب چشمی و بافی کوت مربوط به گروه اول آلودگی به لیشمانیا اینفانتوم تعیین گردید. همچنین در نمونه اخیر، اجسام لیشمن در گسترش رنگ آمیزی شده مشاهده گردید. بر اساس نتایج مولکولی و تعیین توالی  به دست آمده نتیجه گیری شد که لیشمانیا اینفانتوم در بین سگ های مشهد شایع بوده و هم چنین نمونه های  سواب چشمی می تواند به عنوان یک روش نمونه برداری غیرتهاجمی مناسب برای آزمایش ملکولی تشخیص لیشمانیا در سگ مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: لیشمانیا، سواب چشمی، بافی کوت، روش های مولکولی، سگ
  • محمد رضا فرهپور*، محمد آقایی صفحات 285-296
    تاخیر در روند التیام زخم یکی از عوارض دیابت است. بنابراین، از دیدگاه درمانی، تلاش برای پیدا کردن ترکیبات موثر در افزایش سرعت روند التیام زخم بسیار مهم است. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثرات ترکیب ژل آلویه ورا و عصاره هیدرواتانولی تخم شنبلیله بر روند التیام زخم در 54 سر موش مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد. یک زخم تمام ضخامت برشی توسط پانچ بیوبسی 6 میلی متری بر پوست ناحیه پشت هر موش ایجاد شد. همه موش ها به سه گروه شامل: گروه دارونما، گروه های درمانی ژل آلویه ورا 5% و ترکیب ژل آلویه ورا 5% با عصاره هیدرواتانولی تخم شنبلیله 5% تقسیم شدند. سرعت بسته شدن زخم در هر روز تا 15 روز متوالی اندازه گیری شد. به لحاظ ریزبینی، روند ترمیم زخم از نظر میزان ادم، نفوذ سلولی، نوزایش عروقی و رسوب کلاژن بین گروه ها مورد مقایسه قرار گرفت. میزان انقباض زخم در گروه های درمانی نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری (05/0>p) را نشان داد. میزان ادم در هر دو گروه درمانی نسبت به گروه کنترل کاهش یافت، در حالی که نوزایش عروقی، نفوذ فیبروبلاست ها و تولید کلاژن افزایش نشان داد، که این افزایش در گروه درمانی با پماد ترکیبی از میزان بالاتری برخوردار بود. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تجویز موضعی ترکیب ژل آلویه ورا 5% با عصاره هیدرواتانولی تخم شنبلیله 5% التیام زخم تمام ضخامت برشی پوست را در موش های دیابتی نوع 2 افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: ژل آلوئه ورا، تخم شنبلیله، عصاره هیدرواتانولی، زخم پوست، دیابت، موش
  • مریم نظامی، محمدرضا نصیرزاده*، مهدی رهنما صفحات 297-304
    دیابت یک بیماری مزمن است که با اختلال در متابولیسم پروتیین ها، چربی ها وکربوهیدرات ها مشخص می شود. بیشتر داروهای صناعی پایین آورنده قند خون در مصرف دراز مدت دارای عوارض جانبی متعددی هستند. بنابراین، امروزه برای کنترل دیابت و عوارض ناشی از آن استفاده از داروهای با منشا گیاهی به وفور مورد توجه واقع شده است. از گیاه فرفیون در طب سنتی به دلیل اثرات ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی و ضدتوموری استفاده شده است. در این مطالعه، تعداد 40 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار در 4 گروه 10تایی مطالعه شدند. گروه ها شامل: گروه کنترل، گروه دیابتی ، گروه تیمار 1 (دریافت عصاره فرفیون با دز mg/kg500) و گروه تیمار  2 (دریافت عصاره فرفیون با دز mg/kg250) بودند. گروه های تیمار پس از ایجاد دیابت باداروی استرپتوزوسین، عصاره الکلی گیاه فرفیونرا با دز mg/kg 500 و250 به مدت 21 روز از طریق گاواژ دریافت کردند. در پایان دوره تجویز عصاره، از گروه های مختلف نمونه خون برای اندازه گیری پروفایل چربی و گلوکز سرم اخذ شد. غلظت تری گلیسیرید و لیپوپروتیین با چگالی پایین (LDL) در گروه تیمار 1 در مقایسه با گروه دیابتی شده به طور معنی داری کاهش یافت (05/0p<). همچنین غلظت سرمی لیپوپروتیین با چگالی بالا (HDL) در گروه تیمار 1 به طور معنی داری بالاتر از گروه دیابتی بود (05/0p<).  به علاوه، قند خون گروه تیمار 1 نیز نسبت به گروه دیابتی شده به طور معنی داری کاهش یافته بود (05/0p<). این مطالعه نشان داد که عصاره الکلی گیاه فرفیون اثرات هیپوگلیسمیک داشته و تاثیر مثبتی بر سطح لیپوپروتیین های سرم دارد.
    کلیدواژگان: عصاره الکلی فرفیون، پروفایل چربی، دیابت، موش صحرایی
  • عزیز نوروزی، افشین ذاکری*، سید اسماعیل صفوی صفحات 305-316
    هدف از این مطالعه بررسی اثرات اکسی تتراسایکلین بر میزان کلسیم و فسفر خون و تراکم بافت استخوانی در جوجه های گوشتی بود. بدین منظور، تعداد 72 قطعه جوجه یک روزه راس سویه ی 308 در قالب یک طرح کاملا تصادفی در 2 گروه آزمایشی شامل گروه شاهد با جیره فاقد آنتی بیوتیک و گروه تیمار با جیره حاوی اکسی تتراسایکلین 50% به میزان 3 گرم در هر کیلوگرم و 6 تکرار در شرایط محیطی و مدیریتی یکسان به مدت 42 روز مورد مطالعه قرار گرفتند. در این آزمایش صفات استخوانی مورد مطالعه شامل قطر بدنه استخوان فمور و نسبت بافت های مختلف استخوان فمور و جمجمه بود. پارامترهای خونی نیز شامل سطوح کلسیم و فسفر سرم بودند. در گروه تیمار با اکسی تترا سایکلین افزودن دارو به جیره غذایی موجب کاهش معنی دار قطر استخوان فمور گردید (01/0p<). همچنین میزان تیغه های استخوانی در تنه استخوان فمور و جمجمه به طور معنی داری کاهش یافت (01/0p<). در گروه تیمار با اکسی تترا سایکلین، میزان مغز استخوان فمور و جمجمه به طور معنی داری افزایش یافت (01/0p<). تاثیر داروی اکسی تترا سایکلین بر غضروف استخوان جمجمه، غیرمعنی دار بود. در گروه تیمار با اکسی تترا سایکلین افزودن دارو به جیره، تاثیر معنی داری بر سطوح کلسیم و فسفر خون نداشت. نتایج مطالعه نشان داد که اکسی تتراسایکلین میزان جذب کلسیم و فسفر را از مخاط روده کاهش داده و باعث کاهش تراکم توده استخوانی می شود.
    کلیدواژگان: اکسیتتراسایکلین، استخوان، پارامترهای خون، جوجه های گوشتی
  • فرشاد لطفی، غلامرضا عابدی*، احمد اصغری، نریمان شیخی، سعید حصارکی صفحات 317-326
    بیهوشی در پرندگان با خطرات زیادی همراه است. به منظور رفع این مشکلات باید به دنبال دارویی باشیم که با فیزیولوژی و آناتومی بدن پرندگان سازگار باشد. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه اثرات بالینی و هیستوپاتولوژی متامیزول با میدازولام به عنوان پیش بیهوشی در کبوترها می باشد. به این منظور، تعداد 18 قطعه کبوتر نر بالغ با میانگین سنی 2 سال و وزن300 گرم، به طور تصادفی به 3 گروه شش تایی تقسیم شدند. در گروه اول به عنوان شاهد، داروی کتامین (mg/kg 40) به صورت داخل عضلانی تزریق شد. در گروه دوم داروی میدازولام (mg/kg 6) و 5 دقیقه پس از آن، کتامین (mg/kg 40) نیز به طور عضلانی تزریق گردید. کبوترهای گروه سوم داروی متامیزول (mg/kg 500) و 5 دقیقه پس از آن، کتامین (mg/kg 40) را به صورت داخل عضلانی دریافت کردند. به منظور تعیین عمق مناسب بیهوشی در هر گروه و به فاصله 5 دقیقه از آخرین تزریق، واکنش های مختلف بالینی در هر کبوتر مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین آزمایشات هیستوپاتولوژی به منظور بررسی میزان آسیب های بافتی کبد و کلیه، انجام شد. نتایج ارزیابی بالینی، حاکی از کاهش معنی دار (05/0p<) واکنش های متفاوت کلینیکی گروه سوم در مقایسه با دو گروه دیگر بود. همچنین نتایج حاصل از آسیب شناسی بافت های کبد و کلیه مشخص کرد که کبوترهای گروه تیمار با متامیزول کمترین میزان تغییرات بافتی را نسبت به کبوترهای گروه تیمار با میدازولام بروز می دهند. نتایج مطالعه نشان داد که ترکیب متامیزول و کتامین می تواند داروی مناسبی برای بیهوشی در کبوترها باشد.
    کلیدواژگان: پیش بیهوشی، کبوتر، کتامین، متامیزول، میدازولام
  • مجید فرتاش وند*، یعقوب حاجی صادقی صفحات 327-334
    زنجبیل به عنوان یک ادویه و گیاه دارویی ترکیبات متعددی دارد که فعالیت آنتی اکسیدانی شدیدی از خود بروز می دهند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر پودر ریشه زنجبیل بر وضعیت آنتی اکسیدانی خون در گوسفندان سالم بود. در این مطالعه به جیره غذایی 10 راس گوسفند نر یک ساله نژاد قزل (گروه تیمار) روزانه پودر ریشه زنجبیل خشک شده به میزان یک گرم به ازاء هر راس و به مدت 2 ماه اضافه شد. در گروه دوم به عنوان کنترل مثبت (تعداد 10 راس) داروی ویتامین E+سلنیوم، یک نوبت به صورت عضلانی تزریق شد. گروه شاهد (تعداد 10 راس) هیچ دارو یا افزودنی خاصی دریافت نکرد. در فواصل منظم و هر دو هفته یک بار از دام ها خونگیری انجام شد و میزان فعالیت آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز، گلوتاتیون پراکسیداز و آنتی اکسیدان تام سرم مورد سنجش قرار گرفت. در گروه تیمار، زنجبیل باعث بهبود و افزایش معنی دار (05/0p<) ظرفیت تام آنتی اکسیدانی سرم و نیز سطح سوپراکسید دیسموتاز، گلوتاتیون پراکسیداز و کاتالاز خون گوسفندان نسبت به گروه شاهد شد. فعالیت سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز خون در گروه تیمار با زنجبیل به طور معنی داری کمتر ولی ظرفیت آنتی اکسیدانی تام سرم به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل مثبت بود (05/0p<). در خصوص سطح کاتالاز خون تفاوت معنی داری بین دو گروه تیمار و کنترل مثبت مشاهده نشد. نتایج این مطالعه نشان داد که افزودن پودر ریشه زنجبیل به جیره غذایی گوسفندان می تواند سبب افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی خون در گوسفندان سالم گردد. بنابراین، زنجبیل را می توان به عنوان یک جیره مکمل و جایگزین برای تقویت سیستم آنتی اکسیدانی گوسفندان پیشنهاد نمود. با این وجود باید مطالعات بیشتری با دزهای مختلف انجام گیرد تا بهترین دز و میزان استفاده از این ماده در جیره غذایی حیوان به دست آید.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان، زنجبیل، خون، گوسفند
  • محمد حسینی نژاد، زهره مشاک* صفحات 335-346
    ابتلا به ورم پستان در گاوهای شیری سبب کاهش 15 درصدی تولید شیر و تغییر در ترکیبات ‏شیمیایی آن شده و به این ترتیب  باعث وارد آمدن خسارت به صنعت تولید شیر گردیده و تهدیدی جدی برای سلامت مصرف کنندگان محسوب می شود. در این مطالعه تاثیر تعداد سلول های ‏سوماتیک که متاثر از بیماری ورم پستان می باشد، بر کیفیت شیرخام ‏‏‏در گاوهای مبتلا به ورم پستان تحت بالینی مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، با مراجعه به ‏دامداری های ‏استان خوزستان، تعداد 240 نمونه شیر‏خام ‏از گاوهای مبتلا به ورم پستان تحت بالینی از دامداری های صنعتی و سنتی این استان طی ماه های ‏‏مختلف سال 93 (اوایل ‏و اواسط هر ماه) جمع آوری شد و به ‏‏ترتیب آزمایشات مربوط به شمارش سلول های سوماتیک، پروتیین، چربی و اسیدیته در مورد آنها انجام گردید.‏ در نمونه های اخذ شده، تعداد سلول های سوماتیک SCC/ml105×37/1±105×20/3 و مقادیر پروتیین ‏‏06/0±12/3 درصد و چربی 14/0±23/3 درصد‏‏ و اسیدیته D°62/0±50/14 محاسبه شد. ضریب همبستگی بین داده ها نشانگررابطه مستقیم بین درصد ‏پروتیین و ‏‏درصد چربی بود. همچنینرابطه معکوسی بین تعداد سلول‎های سوماتیک با ‏‏درصد چربی و پروتیین نمونه های شیر مشاهده گردید (01/0>‏p‏).‏‏ میزان چربی و پروتیین در فصل زمستان و تعداد سلول های سوماتیک در فصول تابستان و پاییز بیشتر از بقیه فصول بود، در حالی که بیشترین میزان اسیدیته مربوط به فصول بهار و زمستان بود. مقایسه فاکتورهای نامبرده نیز در بین دو نوع دامداری صنعتی و سنتی نشان دهنده بالاتر بودن میزان پروتیین و پایین تر بودن تعداد سلول های سوماتیک در نمونه‎های ‏‏شیرخام دامداری های صنعتی نسبت به‏‏ دامداری های سنتی بود (05/0>‏p‏).‏‏ لذا به نظر ‏می رسد، ‏‏تعداد سلول های ‏سوماتیک که عمدتا متاثر از بیماری ورم پستان در گاو می باشد، بر اسیدیته، چربی و پروتیین شیرخام که خود تحت تاثیر فصل و نوع سیستم پرورش‏‏ ‏نیز هستند، موثر می باشد.‏
    کلیدواژگان: ورم پستان تحت بالینی، سلول های سوماتیک، کیفیت شیرخام، دامداری های سنتی و صنعتی، استان خوزستان
  • محمدرحیم حاجی حاجیکلایی*، علیرضا نفیسی مظفر، صمد لطف الله زاده، مسعود قربانپور، غلامرضا عبدالله پور صفحات 347-365
    به منظور بررسی سرولوژیکی آلودگی به لپتوسپیرا اینتروگانس از تعداد 152 راس اسب متعلق به 7 واحد اسب داری واقع در اطراف تهران، نمونه گیری به عمل آمد. برای مشخص شدن پادتن ضد لپتوسپیرا اینتروگانس از روش آگلوتیناسیون میکروسکوپی با استفاده از 5 سروتیپ زنده لپتوسپیرا اینتروگانس (گریپوتیفوزا، پومونا، ایکترهموراژیه، کانیکولا و هارجو) استفاده شد. از 152 راس اسب تحت مطالعه، 23 راس (13/15 درصد) به یک یا چند سروتیپ آلوده بودند. اسب های آلوده تیتر سرمی 1:100 الی 1:200 داشتند. بیشترین آلودگی مربوط به ایکترهموراژیه (44/44 درصد) بود و بعد از آن به ترتیب گریپوتیفوزا (62/29 درصد)، کانیکولا (22/22 درصد)، پومونا (7/3 درصد) و هارجو (صفر درصد) قرار داشتند. بررسی های آماری با استفاده از روش مربع کای نشان داد که بین آلودگی و فاکتور هایی مانند جنس و سن هیچ ارتباط معنی داری وجود ندارد. اسب های آلوده دارای تیتر سرمی 1:100 (19 راس) و 1:200 (8 راس) بودند. نتایج این مطالعه نشان داد که لپتوسپیرا اینتروگانس سروتیپ ایکترهموراژیه به عنوان سروتیپ غالب در بین اسب های تهران می باشد.
    کلیدواژگان: لپتوسپیرا اینتروگانس، اسب، آزمایش آگلوتیناسیون میکروسکوپی، شیوع سرمی، تهران
|
  • Mohammadreza Ariannejad, Gholamreza Razmi *, Javad Khoshnegah Pages 275-283
    Many molecular methods have been used for diagnose is of canine leishmaniasis. These methods mainly rely on tissue specimens provided by invasive approaches for molecular detection of leishmaniasis. The aim of this study was to evaluate two noninvasive sampling methods detection of Leishmaniasis using PCR method. For this purpose, a total of 60 dogs were selected and equally divided into three groups: pet dogs with cutaneous lesions (Group 1); pet dogs without cutaneous lesions (Group 2) and stray dogs (Group 3). After physical examination of dogs, eye swab and buffy coat samples were collected from each dog, also, tissue smears were prepared from the lesions of dogs in group 1. DNA of eye swab and buffy coat samples were extracted and used to detection of Leishmania species using PCR and semi-nested PCR tests. Blood smears were stained by Giemsa method for microscopic evaluation. Out of 60 dog, the DNA of four swab samples related to the dogs of Group3 and one swab and DNA of buffy coat sample in a dog in group 1 was infected with Leishmania infantum. Leishman bodies was only observed in tissue smear of one dog in group 1. Three positive samples were sequenced for confirmation of results. Based on the results of this study, Leishmania infantum infection is common among dogs in Mashhad area and it seems that ocular swab specimens can be used as a noninvasive method for molecular detection of leishmania infection in dogs.
    Keywords: Leishmania, Eye swab, Buffy coat, Molecular methods, Dog
  • Maryam Nezami, Mohammadreza Nasirzadeh *, Mehdi Rahnema Pages 297-304
    Diabetes is a chronic disease characterized by disordering is the metabolism of proteins, fats and carbohydrates. Most blood glucose lowering drugs that are introduced for treatment, have side effects when used for long-term. Therefore, nowadays, in order to control diabetes and its complications, the use of drugs from plant origin is considered widely. In this study, 40 adult male Wistar rats weighting 250±20 gr were equally divided in to 4 groups randomly: 1- control group or intact animals,  2- Diabetic animals, 3- Treatment 1 group which received 500 mg/kg extract and 4- Treatment 2 group: which received250 mg/kg extract. Animals in the two treatment groups received E. cyparissias extract for 21 days by gastric gavage. At the end of the treatment, levels of triglyceride, cholesterol, LDL, HDL, VLDL and blood glucose were determined. The results showed that triglyceride and LDL levels decrease significantly in treatment 1 group compared with the diabetic group (p<0.05). Also HDL level increased significantly in treatment 1 group compared with the diabetic group (p<0.05). In addition, blood glucose level of treatment -1 group had decreased significantly in comparison with the diabetic group (p<0.05). This study showed that oral administration of E. cyparissias alcoholic extract has hypoglycemic effects. It can reduce the serum levels of lipids and lipoproteins in streptozotocin induced diabetic male rats.
    Keywords: Euphorbin cyparissias extract, Serum lipid profile, Diabetes, Rat
  • Aziz Norouzi, Afshin Zakeri *, Seyyed Esmaeil Safavi Pages 305-316
    This study was designed to investigate the effects of oxytetracycline on the amount of calcium and phosphorus of blood and bone tissue density in broiler chickens. For this purpose, 72 day-old Ross chicks of, 308 strain in a completely randomized design in two groups: the control group (without dietary antibiotic) and the treatment group (with a diet containing oxytetracycline 50%, 3 gr per kg of diet) with 6 replicates in the same environmental conditions and management were studied for 42 days. In this experiment, the diameter of femoral shaft and ratio of various tissues of the femur and skull were studied. Blood parameters included calcium and phosphorus. In the group treated with oxytetracycline, femur shaft diameter was significantly decreased with the addition of drug to diet (p<0.01). Also the trabeculaes in the femur shaft and skull significantly decreased (p<0.01). In the group treated with oxytetracycline, the bone marrow of femur and skull significantly increased (p<0.01). The effect of oxytetracycline on cartilage of skull was no significant. The addition of oxytetracycline, to diet had no significant effect on calcium and phosphorus of blood. The results showed that oxytetracycline reduced absorption of calcium and phosphorus from the intestine and reduced bone density.
    Keywords: Oxytetracycline, Bone, blood parameters, broiler chickens
  • Farshad Lotfi, Gholamreza Abedi *, Ahmad Asghari, Nariman Sheykhi, Saeid Hesaraki Pages 317-326
    Anesthesia in birds is associated with high risks. To resolve this problem, we have to find a drug that is compatible with avian physiology and anatomy. This study was conducted to compare the clinical and pathological effects of metamizol with midazolam as premedication in pigeons. For this purpose, eighteen male adult   pigeons with the mean age of two years and weight of 300 gm, were randomly divided into three groups with six individuals per group. Group I was the control group, in which the pigeons were given an intramuscular (IM) injection of ketamine 40 mg/kg body weight. Each pigeon in group II was given an IM injection of midazolam at 6 mg/kg body weight and ketamine at 40 mg/kg body weight within 5 min following the first injection. Also, each pigeon in group III was given an IM injection of metamizole at 500 mg/kg body weight and ketamine at 40 mg/kg body weight within 5 min following the first injection. In order to determine the depth of anesthesia in each group and within 5 min from the last injection, various clinical reflexes were evaluated on the body of each pigeon. Also, postmortem examinations were performed to assess tissue damages in the liver and kidney tissues. The results of clinical evaluation in three groups showed that there was significant difference (p<0.05) in the various clinical reflexes between group III, compared with groups I and II. Also, the results of histopathological analysis indicated minimal changes in metamizole treated pigeon in compared with midazolam treated group. Based on these result it seems that metamizole plus ketamine could be used as a suitable combination for anesthesia of pigeon.
    Keywords: premedication, pigeon, Ketamine, Metamizole, Midazolam
  • Majid Fartashvand *, Yaghuob Hajisadeghi Pages 327-334
    Ginger (Zingiber officinale) is a medicinal plant and pungent food spice, which has antioxidant properties. The aim of this study was to investigate the effects of ginger on antioxidant status of blood in healthy sheep. In this study, dried ginger root powder was added to the ration of 10 male yearling sheep (treatment group), at the rate of 1g/head/day for a period of 2 months. In the second group (n = 10 sheep), a single dose of vitamin E+selenium injection was administered intramuscularly (positive control group) and the control group (n=10 sheep) received no medication or special additives. Blood samples were collected regularly at 2 week intervals and enzyme activities of superoxide dismutase (SOD), glutathione peroxidase (GPX), catalase (CAT) and total antioxidant levels were measured. Ginger increased total antioxidant capacity of serum and blood levels of SOD, GPX and CAT, which was significant compared to the control group (p<0.05). At the end of the experiment, blood levels of SOD and GPX in ginger group were significantly less than the positive control (vitamin E+selenium) group. However, serum total antioxidant capacity of ginger medicated sheep was significantly higher than the positive control group (p<0.05). Blood catalase level was not significantly different between treatment and positive control groups. Our results showed that the addition of powdered ginger root to sheep diet could increase the blood antioxidant capacity. However, further investigations are needed to determine the optimal dose of ginger. Overall, this study suggests that ginger can be used as a dietary supplement to boost the antioxidant capacity of sheep.
    Keywords: antioxidants, Ginger, blood, Sheep
  • Mohammad Hossieni Nejad, Zohreh Mashak * Pages 335-346
    Mastitis is an infectious disease that is spread in livestock and can cause cattle mortality. Generally a cow with mastitis has a 15 per cent decrease in milk production. In addition, losses from changes in some components of milk should also be considered. Any change in milk properties can be severe hazard for milk producers, dairy factories and consumers. In this study, the effect of somatic cell count on row milk quality of cows affected by subclinical mastitis was studied. For this purpose 240 milk samples were collected from dairy farms with subclinical mastitis (traditional and industrial) of Khuzestan province in 2014 and their somatic cell count, protein and lipid contact and acidity determined. The mean±SD for somatic cells, acidity, protein and fat were 3.20×105±1.37×105 SCC/ml, 14.50±0.62 D°, 3.12±0.06% and 3.23±0.14% respectively. After statistical analysis, reverse correlation were found between somatic cell count with milk fat and protein. However, direct correlation was observed between range of milk fat and protein (p>0.01). Furthermore the results indicated that the range of acidity in spring and winter, protein and fat in winter and somatic cell in summer and autumn were more than the other seasons. According to statistical analysis, protein percent of milk samples in industrial farms were higher than traditional farms although the range of somatic cells was higher for traditional milk samples ‏)p>0.05) According to the result, it seems that the somatic cell count of milk influences raw milk fat and protein content and acidity.
    Keywords: subclinical mastitis, somatic cells, Quality of raw milk, Traditional, industrial dairy farms, Khuzestan province
  • Mohammadrahim Haji Hajikolaei *, Alireza Nafisi Mozaffar, Samad Lotfollazadeh, Masoud Ghorbanpour, Gholamreza Abdollapour Pages 347-365
    In order to evaluate the seroprevalence of Leptospira interrogans infection in horses, blood samples were taken from 152 horses from 7 horse clubs in Tehran. Serum samples were examined using a microscopic agglutination test to detect the presence of antibodies against five live serotypes of Leptospira interrogans (grippotyphosa, pomona, icterohaemorrhagiae, canicula and hardjo). Of the tested samples, 23 horses (15/13%) were positive to one or more serotypes. Titer levels ranged from 1:100 to 1:200. Icterohaemorrhagiae (44/44%) was the most frequently detected serovar followed in descending order by gripotyphosa (29/62%), canicula (22/22%), pomona (3/7%) and serotype hardjo was negative. Statistical analysis using the chi-squared test showed there was no significant correlation differences between Leptospira interrogans infection and factors such as sex and age. The serum titers of infected horses ranged from 1:100 (n=19) to 1:200 (n=78). These results suggest that the icterohaemorrhagiae serovar may be the most prevalent serovar in the horse population Tehran.
    Keywords: Leptospira interrogans, horse, MAT, seroprevalence, Tehran