فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 26، تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ناصر حقوقی راد، سعید هاشمی، محمد عبدی گودرزی صفحات 1828-1834
    بیماری تیلریوز ناشی از تک یاخته داخل سلولی به نام تیلریا است که باعث خسارت اقتصادی به صنعت دامپروری در نقاط مختلف ایران می گردد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی تیلریا اویس در کنه های سخت در استان لرستان انجام گردید. 265 نمونه کنه از گوش و سطح بدن و 100 لام گسترش خونی از ورید گوش گوسفندانی با تاریخچه تب و کم خونی از 5 منطقه مختلف استان لرستان طی فروردین تامرداد سال 1391 جمع آوری شد. استخراج DNA از غدد بزاقی کنه ها صورت گرفت و آزمایش PCR با استفاده ازیک جفت پرایمراختصاصی به منظور تکثیر قطعه ژنی به اندازه 520جفت باز متعلق به ژن SSurRNAتیلریا اویس انجام شد.بررسی میکروسکوپیگسترش های خونی، اشکال پیروپلاسمی گونه های تیلریا را در 12 مورد(12%) نشان داد.نتایج PCR نشان داد که 37نمونه(34/24%) ازکنه های ریپی سفالوس سانگوئینوس، شامل 21 کنه ماده(81/13%) و 16کنه نر(52/10%)واجدژنوم تیلریااویس بودند،درحالی که درسایر کنه ها ژنوم این انگل یافت نشد. از کل 265کنه، جنس ریپی سفالوس سانگوئینوس، بیشترین (35/57%) و همافیزالیس پونکتاتا،کمترین (01/3%) میزان فراوانی را نشان داد. با توجه به گسترش وسیع ریپی سفالوس سانگوئینوس نسبت به سایر کنه ها به نظر می رسد که این کنه احتمالااصلی ترین عامل انتقال تیلریا اویس در استان لرستان ایران باشد.
    کلیدواژگان: ایران، لرستان، تیلریا اویس، واکنش زنجیره ای پلیمراز
  • امید فانی مکی، احمد ابراهیم زاده، حسین انصاری نیک، محمود قزاقی صفحات 1836-1843
    آزمایش حاضر به منظور بررسی اثر حفاظتی دو گیاه دارویی آویشن و خارمریم بر سیستم ایمنی و برخی از فراسنجه های خونی جوجه های گوشتی انجام پذیرفت. در این پژوهش تعداد 160 قطعه جوجه گوشتی سویه راس 308، با 4 تیمار، 4 تکرار و 10 قطعه جوجه در هر واحد آزمایشی به مدت 21 روز روی بستر پرورش داده شدند. تیمارهای آزمایشی عبارت بودند از؛ 1-شاهد، 2- جیره حاوی 200میلی گرم بر کیلوگرم بذر گیاه خار مریم، 3- جیره حاوی 200میلی گرم بر کیلوگرم برگ گیاه آویشن و 4- ترکیب جیره حاوی 200+200میلی گرم بر کیلوگرم بذر گیاه خارمریم به همراه برگ گیاه آویشن. در چالش sRBCs (sheep red blood cells) (8 درصد) طیور دریافت کننده جیره های محتوی سطوح مختلف گیاهان دارویی، تغییر معنی داری را در سطوح IgA، IgG، IgM، فعالیتآنزیم های کبدیALT)،AST و (GGT، مقدار تیتر HIعلیه بیماری های نیوکاسل، آنفوانزا، برونشیت و گامبرو نشان ندادند (05/0p>).نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با ترکیب آویشن و خارمریم در جیره غذایی طیور، سطوح متغیرهای سرمی پروتئین تام، گلوبولین، آلبومین و HDL افزایش و در مقابل سطوح متغیرهای کلسترول، LDL و تری گلیسرید نسبت به گروه شاهد کاهش یافت (05/0p<). همچنین تعداد لنفوسیت و هتروفیل در طیور دریافت کننده ترکیب حاوی دو جیره غذایی افزایش یافت(05/0p<). در نتیجه استفاده از دو گیاه دارویی آویشن و خارمریم، به ویژه ترکیب آن ها در جیره غذایی طیور سبب بهبود برخی از فراسنجه های خونی و کاهش اسیدهای چرب مضر سرمی خون جوجه های گوشتی می شود.
    کلیدواژگان: آویشن، خار مریم، ایمنی شناسی، فرآسنجه های خونی، جوجه گوشتی
  • امید جاهدداشلی برون، علی حسن پور صفحات 1844-1855
    لپتوسپیروز یک بیماری باکتریایی مشترک بین انسان و دام و با انتشار جهانی است که منبع اصلی آن جوندگان و حیوانات وحشی می باشد که لپتوسپیراها را در ادرار خود دفع می کنند. این بیماری در انسان و در تمام پستانداران اهلی و وحشی بروز می کند. این بیماری در حیوانات مختلف موجب تب، هموگلوبینوری، زردی، سقط جنین، ورم پستان، کاهش تولید شیر، اختلالات تولیدمثلی و مرگ می گردد و مهمترینعوارض آن در اسبچشم درددوره ای، سقط جنین و مرده زاییاست. هدف از این مطالعه، بررسی فاکتورهای خطر ایجادکننده بیماری لپتوسپیروز و ارتباط آن با میزان شیوع بالای این عفونت در اسب های منطقه گنبد بود. بر همین اساس تعداد 200 نمونه سرمی از بیناسب های منطقه گنبدجمع آوری گردید. سپس با آزمایش آگلوتیناسیون میکروسکوپی و با استفاده از 7 نوعآنتی ژن زنده لپتوسپیرا اینتروگانس شامل: پومونا، کنیکولا، ایکترهموراژیه، گریپوتیفوزا، هارجو، اتومنالیس وبالوم مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از آزمایش آگلوتیناسیون میکروسکوپی حاکی از آلودگی 12% نمونه های سرمی بود. عمده آلودگی مربوط به نمونه ها به اسب هایی اختصاص داشت که در محیط های باتلاقی و نیمه باتلاقی زندگی می کردند،به طوری که89%نمونه های مثبت را شامل می شد. در بین نمونه های مثبت 34/58%نمونه ها با سروتیپ کنیکولا واکنش مثبت نشان دادند. از سوی دیگر، 34/33%از نمونه های مثبت به اسب هایی تعلق داشت که جوندگان به خصوص موشدر محیط زندگی آنها به تعداد بسیار زیاد مشاهده شده بود. در مورد اسب هایی که بستر نگه داری آنها مرطوب و نیمه مرطوب بود، 67/66% از نمونه های مثبت را به خود اختصاص دادند ودر نهایت اینکه بیشترین فراوانی نمونه های مثبت دامی درمحدوده سنی 3 تا 6 سال قرار داشتند. به عبارتی دیگر با افزایش سن حیوانات، میزان شیوع این بیماری هم افزایش یافته است. پس باتوجه به نتایج به دست آمده، افزایش سن حیوانات، زندگی در محیط های باتلاقی با بستر مرطوب، وجود سگ نگهبان آلوده در کنار اسب ها ونیز وجود تعداد زیاد جوندگان در محیط را می توان به عنوان برخی فاکتورهای خطر رخداد شیوع سرولوژیک لپتوسپیروز مورد اهمیت و تاکید قرار داد.
    کلیدواژگان: فاکتورهای خطر، شیوع عفونت لپتوسپیروز، آزمایش آگلوتیناسیون میکروسکوپی، اسب های منطقه گنبد
  • اکبر پیرستانی، امیر عباس امامی میبدی، غلامرضا قلمکاری، شاهین اقبال سعیدی ابواسحقی صفحات 1856-1872
    تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر انرژی جیره و همزمان سازی فحلی بر هورمون های استروئیدی و باروری در تلیسه های هلشتاین انجام گرفت. در این تحقیق از 80 راس تلیسه تقریبا یک ساله هلشتاین با میانگین وزنی 20±320 کیلوگرم به صورت یک طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و 20 تکرار استفاده شد. تیمارها شامل گروه های: کنترل (A)، و گروه های آزمایشی افزایش انرژی جیره (B) (10% بالاتر از توصیه NRC)، همزمان سازی فحلی (C) و افزایش انرژی جیره به همراه همزمان سازی فحلی (D) بود. در این تحقیق گروه های B و D به مدت 30 روز قبل از همزمان سازی با جیره ای با انرژی بالاتر تغذیه گردیدند و در گروه های C و D از روش پروژسترون- هیت سینگ استفاده شد. در طی آزمایش از گروه های A و B با مشاهده اولین فحلی و در گروه های C و D از روز آغاز همزمان سازی، نمونه خون در مراحل مختلف سیکل فحلی تهیه گردید و جهت اندازه گیری میزان هورمون های استروژن، پروژسترون و بتاهیدروکسی بوتیریک اسید (BHBA) مورد آنالیز قرار گرفت. همچنین شاخص های تولید مثلی شامل تعداد دفعات تلقیح به ازای آبستنی و فاصله بین اولین فحلی تا تلقیح منجر به آبستنی مورد ارزیابی قرار گرفت. طبق نتایج به دست آمده گروه C و D دارای افزایش معنی داری (05/0p<) در میزان هورمون استروژن در فاز استروس، نسبت به دیگر گروه ها بود. در رابطه با پروژسترون در فاز دای استروس، گروه B، C و D افزایش معنی داری (05/0p<) در میزان هورمون پروژسترون نسبت به گروه A از خود نشان دادند. بیشترین میزان BHBA در بین روزهای آزمایش، مربوط به فاز پرواستروس بود و در گروه D کاهش در میزان BHBA نسبت به دیگر گروه ها مشاهده گردید. همچنین کمترین تعداد دفعات تلقیح به ازای آبستنی و کمترین فاصله بین اولین فحلی تا تلقیح منجر به آبستنی به طور غیر معنی داری مربوط به گروه D بود. به طور کلی افزایش انرژی جیره به همراه همزمان سازی فحلی باعث بهبود عملکرد تولید مثلی، افزایش میزان هورمون های استروئیدی و کاهش میزان BHBAدر تلیسه های هلشتاین می گردد.
    کلیدواژگان: تلیسه، انرژی، همزمان سازی فحلی، هورمون های استروئیدی، شاخص های تولید مثلی
  • علیرضا قدردان مشهدی، غلامحسین خواجه، پریسا مختاری صفحات 1874-1880
    ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است. به دلیل نقش ویژه این ویتامین در بافت ها و اعضا مختلف، در شرایط کمبود آن نشانه های متنوعی در دام مشاهده می گردد. به علاوه در بعضی از مواقع کمبود مرزی وجود داشته، نشانه بالینی مشهود نبوده اما کارآیی دام (همچون وضعیت باروری) دچار نقص می گردد. در مطالعه حاضر تغییرات فصلی ویتامین A سرم 22 راس اسب نژاد عرب در اهواز مورد بررسی قرار گرفته است. جهت اندازه گیری ویتامین A سرم از یک روش ساده و ارزان (اسپکتروفتومتری) استفاده گردید. نتایج با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که میانگین و اشتباه استاندارد میزان ویتامین A سرم (21/1±37/20 میکروگرم در دسی لیتر) در محدوده طبیعی می باشد. مقادیر ویتامین A در فصول مختلف و در دو جنس نیز طبیعی بود. مقدار ویتامین A در فصل بهار به طور معنی دار از سایر فصول بیشتر بود.
    کلیدواژگان: ویتامین A، سرم، اسب عرب، اهواز
  • علی کارگری رضاپور، سمیه قبادی، افشین ذاکری صفحات 1882-1888
    بتاگلوکان های حاصل از دیواره سلولی مخمر به عنوان جایگزین هایی برای آنتی بیوتیک ها می باشند زیرا، نشان داده شده که آنها عملکرد رشد را بهبود می دهند و سیستم ایمنی پرندگان نابالغ را تحریک می کنند. در این مطالعه تاثیر سطوح مختلف بتاگلوکان مخمر بر برخی فراسنجه های خونی جوجه های گوشتی ارزیابی شد. 144 قطعه جوجه یک روزه نژاد راس 308 شامل 72 قطعه جوجه نر و 72 قطعه جوجه ماده در پن های جداگانه تحت شرایط کاملا یکسان از نظر محیط پرورشی و تغذیه ای در قالب آزمایش فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی (فاکتور نخست: سطوح بتاگلوکان شامل صفر، 04/0 و 08/0 درصد جیره غذایی پایه و فاکتور دوم: جنس: نر و ماده) با سه تکرار تقسیم بندی و اجرا گردید. در روز 34 از هر تکرار دو نمونه خون اخذ گردید و سطح پلاسمایی آلبومین، گلوبولین، پروتئین تام و اوره اندازه گیری شد. آنالیز آماری نتایج بدست آمده نشان داد که فاکتور بتاگلوکان مخمر اثر معنی داری بر آلبومین، گلوبولین، اوره و پروتئین تام پلاسمای خون نداشت. ولی اثر جنس بر آلبومین و پروتئین تام پلاسما معنی دار بود (05/0>p)، به طوری که میزان آلبومین و پروتئین تام پلاسمای جوجه های ماده به صورت معنی داری بیشتر از جوجه های نر بود. اثر متقابل دو فاکتور نیز معنی دار نبود. بنابراین، در مجموع می توان چنین نتیجه گیری کرد که بتاگلوکان مخمر در سطوح یاد شده فاقد اثر معنی دار بر فراسنجه های مورد مطالعه است.
    کلیدواژگان: آلبومین، اوره، بتاگلوکان مخمر، جوجه گوشتی، گلوبولین
  • آمنه خوشوقتی صفحات 1890-1896
    فیبرینوژن یکی از فاکتورهای اصلی و مهم در انعقاد خون و نیز از پروتئین های مرحله حاد مثبت می باشد که در مواردی از جمله التهاب، عفونت و استرس میزان آن افزایش می یابد. سنجش مدت زمان ترومبین و ترومبوپلاستین فعال نسبی از آزمایش های غربالگری است که به منظور بررسی وضعیت سیستم انعقادی انجام می شود. تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر فصل بر میزان فیبرینوژن و مدت زمان ترومبین و ترومبوپلاستین فعال نسبی گاو انجام شد. به منظور انجام این تحقیق از 10 راس گاو به ظاهر سالم متعلق به یک گاوداری دراطراف شهرستان یاسوج با رعایت شرایط استریل در دو فصل زمستان و تابستان خون گیری به عمل آمده وپلاسمای سیتراته جداسازی شد. میزان فیبرینوژن(FIB) به روش انکسار سنجی رسوبی و مدت زمان پروترومبین (PT) و ترومبوپلاستین فعال نسبی(APTT) به روش کوآگولومتری اندازه گیری شد. آزمون های آماری نشان داد که بین میانگین میزان فیبرینوژن در تابستان و زمستان اختلاف آماری معنی دار وجود دارد (05/0p<). اما تغییرات مدت زمان پروترومبین و ترومبوپلاسمین فعال نسبی به اندازه ای نبود که بین این پارامترها در فصل تابستان و زمستان اختلاف آماری معنی دار مشاهده شود (05/0p>). نتیجه این که سرمای فصل زمستان می تواند میزان فیبرینوژن را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد، اما بر روی مسیرهای انعقادی تاثیر چندانی ندارد.
    کلیدواژگان: پروترومبین، ترومبوپلاستین فعال نسبی، فصل، فیبرینوژن، گاو
  • مهدی خسروی، مهدی امین افشار، محمد چمنی صفحات 1898-1904

    انتخاب حیوان بر اساس نشانگرهای مولکولی یکی از جدیدترین روش های اصلاحی است که می تواند باعث بهبود صحت پیش بینی و پاسخ به انتخاب شود. GHRH (Growth-hormone-releasing hormone) یکی از ژن های برگزیده برای استراتژی های انتخاب براساس مارکر می باشد. بر اساس گزارشات موجود، چندشکلی های ژن به طور معنی داری با صفات اجزای شیر و تولید آن ارتباط دارد. به منظور بررسی چندشکلی (پلی مورفیسم) مکان ژنی GHRH در نژاد سرابی، از 112 راس گاو خونگیری انجام شد.DNA ژنومی نمونه های خون استخراج گردید و قطعه297جفت باز از این ژن با استفاده از واکنش زنجیره ای پلی مراز تکثیرشد.قطعه تکثیرشده به وسیله آنزیم محدودکننده HaeIIIمورد برش قرار گرفت و روی ژل آگارز 2درصد الکتروفورز گردید.نتایج نشان داد که در این جایگاه دو آلل GHRH A و GHRH B وجود دارد که فراوانی آن ها در کل جمعیت به ترتیب 19/0 و 81/0 محاسبه گردید.سه ترکیب ژنوتیپی GHRH A GHRH A، GHRH A GHRH B و GHRH B GHRH B شناسایی شدند که فراوانی های ژنوتیپی محاسبه شده آنها در کل جمعیت به ترتیب برابر 0357/0، 3037/0 و 6607/0 بود.آزمون مربع کای تعادل هاردی- واینبرگ را در جمعیت نشان داد (05/0<p). نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که تنوع ژنتیکی در نژاد گاو سرابی می تواند به برنامه های انتخابی آینده مخصوصا انتخاب به کمک نشانگرهای مولکولی (MAS) کمک نماید.

    کلیدواژگان: گاو سرابی، GHRH، چند شکلی ژنتیکی
|
  • Naser Hoghoughirad, Saeed Hashemi, Mohammad Abdigoudarzi Pages 1828-1834
    Theileriosis is caused by an intracellular protozoan that causes great economical losses to animal husbandry in different regions of Iran . The present study was done in order to identify of Theileriaovis in hard ticks in Lorestanprovince . Amongst five different regions in Lorestan, and during the April-to-july period of the year 2012, 265 cases of hard ticks were collected from the ear and the body surface and 100 blood smears from ear veins of anemic and feverish sheep. DNA extraction was done from the salivary glands of collected ticks and PCR test was performed using a pair of 520 bp specific primer of SSurRNA gene of T. ovis . The microscopic examinations of blood smears showed that 12 samples of blood smears ( 12 %) contained the piroplasmic forms of Theileriaspcies. The PCR revealed that 37 out of 152 Rhipicephalussanguineus (24/34 % ) were positive for T. ovisgenum including 21 female (13/81%) and 16 male (10/52%) ticks while the other ticks were not infected by this parasite. Out of total of 265 tick samples, R.sanguineus was highest (38.35%) and Haemaphysalispunctatahad the lowest (3/01%) frequencies. Regarding the vast distribution of R.sanguineus in the area, it seems that this tick may be the main vector of T.ovis in Lorestan province, Iran.
    Keywords: Iran, Lorestan, Theileriaovis, Polymerase chain reaction
  • Omid Fanimakki, Ahmad Ebrahimzade, Hossein Ansarinik, Mahmoud Ghazaghi Pages 1836-1843
    This experiment was conducted to evaluate the ability of two herbs (Thyme and Milk thistle seed) on immunity and some blood metabolites in broiler chickens. In this study, 160 one-day-old Ross 308 broiler chicks were used. They were randomly assigned to four treatments, with 4 replicates and 10 birds in each unit. The birds were reared on litter for 21 days. Group T1 was kept as a control, the other treatments received feed containing milk thistle and thyme seeds for 3 weeks, i.e. (T2) Milk thistle seed (200 mg kg-1); (T3) Thyme seed (200 mg kg-1); (T4) a combination of thistle and thyme seed added to the basal diet (200 200 mg kg-1). There were no significant differences in IgA, IgG, IgM, liver enzymes activity (AST, ALT and GGT), HI titer values against Newcastle, Influenza, Bronchitis and Gambru disease virus in broilers fed different levels of herbs after challenge with (sheep red blood cells-sRBCs) (8 Percent). The results showed that with combination of milk thistle and thyme seeds in poultry diets, some variables in serum (total protein, globulin, albumin and HDL) were increased and cholesterol, LDL and triglyceride were decreased compared to control group (P
    Keywords: thyme, Milk thistle, Immunity, Blood metabolites, Broiler
  • Omid Jaheddashliboroun, Ali Hassanpour Pages 1844-1855
    Leptospirosis is a world-wide zoonotic infection occurring in animals and humans. Rodents and wild animals are a major source of infection. Clinical signs in animals include fever, heamoglubinuria, jaundice, abortion, mastitis, reduced milk production, reproductive failure and death with periodic ophthalmia, abortion and stillbirths being among its important signs in horses. The main purpose of this study was to investigate the risk factors for the prevalence of leptospiral infection in horses of Gonbad area. This study was conducted on 200 horses in Gonbad area in Iran in order to determine seroprevalence of leptospiral infection. Sera were initially screened at dilution of 1:100 against 7 live serovars of Leptospira interrogans: Pomona, Canicola, Hardjo, Ballom, Icterohaemorrhagiae, AutomenalisandGrippotyphosausing themicroscopic agglutination test. The prevalence of leptospiral infection was 12% in horses. The majority of these infections were seen in horses that live in marsh and semi-marsh conditions and they accounted for 89% of positive samples. The highest number of reactors in horses (58.34%) wasdue toserovarCanicola and 33.34% of positive samples were seen in horses with many rodents living in their environment.66.67% of positive samples were seen in horses that were kept In moist and semi moist stables. The highest number of positive samples were seen in 3 to 6 years old animals, in other words prevalence of this disease is raised with increase of age. So according to the results, increasing age, living in marsh environment, moist stable presence of infected dogs and rodents, in environment are some of risks factors for prevalence of leptospiral infection
    Keywords: risk factors, Prevalenceof leptospiral infection, MAT, Horses of Gonbad area
  • Akbar Pirestani, Amirabbas Emamimeybodi, Gholamreza Ghalamkari, Shahin Eghbalsaeediaboueshaghi Pages 1856-1872
    The aim of the present study was to determine the effects of increasing energy levels of diet and heat synchronization on steroid hormones and fertility in Holstein heifers. Eighty heifers with average bodyweight of 330±20 kg were randomly allocated in equal numbers into four groups including control (A), high energy diet (B) (10% higher than NRC recommendation), heat synchronization (C) (CIDR-Ovsynch) and high energy diet heat synchronization (D). Heifers in groups B and D were fed initially one year and 30-day pre-synchronization periods, and they were inseminated after observation of heat. Blood samples were collected after first heat signs (groups A & B) and at the beginning of synchronization in each phase of estrus cycle for the determination of plasma progesterone, estrogen and BHBA concentrations. Also, reproduction indices such as service per conception rate and intervals between first heat and AI leading to pregnancy were evaluated. The results showed that estrogen level was significantly increased (p
    Keywords: Diet, energy, Reproduction indices, Steroid Hormone, heifers
  • Alireza Ghadrdanmashhadi, Gholamhossein Khajeh, Parisa Mokhtari Pages 1874-1880
    Vitamin A is one of the fat-soluble vitamins. Because of its particular role in different tissues and organs, various clinical signs are seen in deficiency conditions. In addition, sometimes marginal deficiency is present without obvious clinical signs but performance defects, such as infertility is seen. In present study seasonal changes of serum vitamin A in 22 Arab horses was investigated in Ahvaz. A simple and cheap method (spectrophotometrye) was used for measuring vitamin A. The results were analyzed statistically by one- way analysis of variance (ANOVA). The results indicated that mean vitamin A values (20.37±1/21mg/dl) were within normal range. The values of vitamin A in different seasons and two sexes were normal, too. Serum vitamin A value in spring was significantly higher than other seasons.
    Keywords: Vitamin A, Serum, Arab horse, Ahvaz
  • Ali Kargarirezapour, Somayye Ghobadi, Afshin Zakeri Pages 1882-1888
    Glucans derived from yeast cell wall are promising alternatives to antibiotics, as they have been shown to improve growth performance and stimulate the immune system of immature broilers. In this study we evaluated the effect of different levels of yeast beta-glucan (YBG) on some blood parametrs of broiler chickens. In a factorial experiment based on completely randomized design (the first factor: YBG levels: 0, 0.04 and 0.08% of basal diet and sex as a second factor) 144 day old chicks (72 male and 72 female) were selected and allocated to different treatments (three replicates of each treatment). The overall experimental period was 34 days. At the end of study, two birds from each pen were randomly selected as a sample. The level of albumin, globulin, urea and total protein was measured on blood samples. Statistical analysis of the results showed that the YBG had no significant effect on albumin, globulin, urea and total protein level. But the amount of plasma albumin and total protein in female chicks was significantly higher than male chicks (p
    Keywords: albumin, Globulin, total protein, Urea, Yeast beta, glucan
  • Ameneh Khoshvaghti Pages 1890-1896
    Fibrinogen is an important coagulation factor and a positive acute phase protein and its levels increases in cases of inflammation infection and stress. The present research was done to determine whether the fibrinogen concentration, prothrombin time (PT) and activated partial thromboplastin time (APTT) can be affected by seasonal changes. In this study, the blood of ten apparently healthy cows from around Yasouj city were taken under aseptic conditions and, then the plasma was separated. The fibrinogen concentration, was assayed by sedimentation refractometry method, PT and APTT were measurement by coagolometric method. The statistical analysis indicated that there was significant difference between the mean concentration of fibrinogen in summer and winter (P0.05). It is concluded that seasonal changes can affect the fibrinogen concentration but does no affect PT and APTT significantly.
    Keywords: Activated partial thromboplastin time, cow, Fibrinogen, Prothrombin time
  • Mehdi Khosravi, Mehdi Aminafshar, Mohammad Chamani Pages 1898-1904

    Selection based on molecular markers is one of the new methods that may improve progress and accuracy of selection in animal breeding programs. The GHRH gene (Growth Hormone-releasing Hormone) is a candidate gene for marker-assisted selection strategies. Polymorphs of GHRH gene are reported to be significantly associated with milk production and constituent traits. In order to study the polymorphism of GHRH gene, blood samples were collected from 112 Sarabi cows. Genomic DNA was extracted and a fragment of 297 bp in size was amplified using polymerase chain reaction. The amplified fragments were subjected to restriction digestion with HaeIII endonuclease enzyme and the resultant digested products were run on 2% Agarose gel. The results revealed the existence of two alleles of GHRH A and GHRH B for the examined locus with frequencies of 0.19 and 0.81 respectively. Three different genotypic variants including GHRH A GHRH A, GHRH A GHRH B and GHRH B GHRH B were identified with genotypic frequencies of 0.0357, 0.3037 and 0.6607 respectively. The χ2 test showed that population is in Hardy-Weinberg equilibrium (P

    Keywords: Sarabi cows, GHRH, Polymorphism