فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 27، پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اورلی یادگار، احمد اصغری، سعید حصارکی صفحات 173-182
    کامیفورا میرا یک داروی سنتی گیاهی است از خانواده بورسه راسه آ (Burseraceae) که دارای گونه های متنوعی است.این گیاهدر گذشته به صورت گسترده در درمان بیماری های مختلف در هند، چین، ایتالیا و یونان مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین، بررسی های دارویی خواص ضد التهابی، سایتوتوکسیک، بیهوش کنندگی و ضد میکروبی این گیاه را نشان داده است. در این تحقیق به تاثیر التیامی عصاره گیاه کامیفورا میرا درغلظت 5/2 درصد در مقایسه باداروی سیلور سولفادیازین بر زخم تجربی ناشی از سوختگی درجه 3 بر پوست موش صحرایی پرداخته شده است. در این مطالعه از 60 سر موش صحرایی نر به صورت تصادفی به 4 گروه 15 تایی تقسیم شدند.در ناحیه پشت تمام این حیوانات سوختگی درجه 3 ایجاد شد. موش های گروه 1 به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. در گروه دوم به عنوان کنترل منفی بعد از سوختگی از اوسرین استفاده گردید. گروه سوم به عنوان کنترل مثبت با سیلور سولفادیازین و گروه چهارم با عصاره 5/2 درصد کامیفورا میرا تحت درمان گرفت. در روزهای 7، 14 و 21 نمونه برداری صورت گرفت و جهت بررسی تغییرات بافتی پوست از رنگ آمیزی تری کروم و هماتوکسین-ائوزین استفاده شد. ارزیابی آماریبا استفاده از آزمون یو من- وایتنی در سطح معنی داری 05/0>p انجامگرفت. در آسیب شناسی بافتی، روند ترمیم در گروه دریافت کننده عصاره کامیفورا میرابه طور معنی دار وضعیت بهتری داشت. بر طبق نتایج به دست آمده در این مطالعه، عصاره گیاه کامیفورا میرادارای تاثیر مثبت بر ترمیم سوختگی بوده و در غلظت 5/2 درصد نسبت به داروی سیلور سولفادیازین اثر ترمیمی مطلوب تری داشته است.
    کلیدواژگان: سوختگی، کامیفورا میرا، سیلور سولفادیازین، التیام، موش صحرایی
  • بهرام عمواوغلی تبریزی، منصور خاکپور صفحات 183-192
    عقیمی اختلالی است پیچیده که از لحاظ پزشکی مهم می باشد. زنجبیل به عنوان یک گیاه دارویی جهت مداوای تعدادی از بیماری ها از جمله ضعف قوای جنسی کاربرد دارد. هدف از این مطالعه ارزیابی تاثیر عصاره ریزوم زنجبیل بر آسیب ناشی از استرس گرما در بیضه موش می باشد. 40 سر موش نر به طور تصادفی در 4 گروه 10تایی شامل: 1-شاهد، 2- استرس گرما، 3 و 4- استرس گرما به علاوه تیمار با عصاره زنجبیل (mg/animal/day3 و 5/1) تقسیم شدند. بیضه موش ها به غیر از گروه شاهد، 20 دقیقه در حمام آب 42 درجه سانتی گراد غوطه ور گردید. در موش های گروه شاهد این کار با دمای آب 23 درجه سانتی گراد انجام شد. موش ها پس از 50 روز آسان کشی شدند. نمونه خون برای سنجش تستوسترون اخذ گردید. از بیضه موش ها برای ارزیابی هیستوپاتولوژی و تعیین وضعیت اکسیدانی-آنتی اکسیدانی نمونه برداری گردید. استرس گرما به طور معنی داری تستوسترون خون را کاهش داد و میزان پراکسیداسیون لیپیدی بافت بیضه را افزایش و فعالیت آنتی اکسیدانی آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز، کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز آن را کاهش داد (01/0p<). عصاره زنجبیل به طور معنی داری سطح تستوسترون خون را افزایش داد و میزان مالون دی آلدئید بیضه را کاهش و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی آن را افزایش داد (05/0p<). آسیب شناسی بافتی دژنراسیون پیشرونده ای را پس از استرس گرما در بافت بیضه نشان داد. در موش های تیمار شده با عصاره زنجبیل ساختار بیضه ها و روند اسپرماتوژنز طبیعی بود. نتایج نشان داد که عصاره زنجبیل می تواند روند اسپرماتوژنز و آسیب اکسیداتیو بیضه ناشی از استرس گرما را بهبود بخشد.
    کلیدواژگان: بیضه، عصاره زنجبیل، گرما، موش
  • اسماعیل صفوی، هادی خیاط نوری صفحات 193-206
    استرس عدم تحرک به عنوان یک استرس فیزیکی و روانی تاثیرات سوء بر بافت های مختلف بدن دارد. مطالعات زیادی در مورد اثرات استرس بر روی دستگاه تناسلی و باروری صورت گرفته است. هدف اصلی از این مطالعه، ارزیابی اثرات استرس عدم تحرک بر بافت اپی دیدیم در موش سوری می باشد. در این تحقیق تعداد 140 سر موش سوری نر بالغ به 7 گروه تیمار و 7 گروه شاهد به صورت تصادفی تقسیم شدند. در گروه های تیمار موش ها به ترتیب 1، 3، 7، 15، 30، 45 و 60 روز تحت استرس عدم تحرک قرار گرفتند. درگروه های شاهد حیوانات فقط جابه جا شدند. پس از اتمام دوره آزمایش، جهت بررسی میزان هورمون های تستوسترون و کورتیزول نمونه خون و جهت مطالعات هیستولوژی و هیستومورفومتری نمونه های بافت اپی دیدیم اخذ گردید. داده ها به صورت میانگین± انحراف معیار بیان شده و با روش آزمون تی وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقدار 05/0p<برای تعیین سطح معنی دار بودن اختلاف بین گروه ها در نظر گرفته شد.نتایج این مطالعه نشان داد که میزان هورمون تستوسترون تمامی گروه ها در مقایسه با گروه شاهد کاهش معنی دار (05/0p<) داشتند. میزان کورتیزول در روزهای 1، 3، 7 و 15 افزایش معنی دار (05/0p<) داشته، ولی در سایر گروه ها تفاوت معنی دار مشاهده نشد. مطالعات بافتی نشان داد که در گروه هایی که 30، 45 و 60 روز تحت استرس بودند، در سه ناحیه سر، بدنه و دم اپی دیدیم، قطر لوله کاهش و بافت بینابینی افزایش معنی دار (05/0p<) داشت. ضخامت اپی تلیوم در ناحیه سر و بدنه در گروه هایی که 15، 30، 45 و 60 روز تحت استرس بودند و در ناحیه دم در گروه هایی که 30، 45 و60 روز تحت استرس بودند، کاهش معنی داری (05/0p<) داشت. نتایج این مطالعه موید اثرات سوء استرس عدم تحرک بر بافت اپی دیدیم می باشد. با افزایش مدت استرس، اثرات جانبی افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: استرس عدم تحرک، اپی دیدیم، هیستولوژی، هیستومورفومتری
  • محمدرضا محمدی ملایری، ابوالفضل دادخواه تهرانی، زهرا اوراقی اردبیلی، حمید ناظری صفحات 207-219
    همگام با توسعه صنعت پرورش متراکم طیور، وقوع بیماری های کبدیو زیان های اقتصادی ناشی از آنها به طور جدی تر مطرح گردیده اند.مطالعات، القاء ضایعات حاد کبدی به وسیله تتراکلرید کربن را به عنوان یکی از بهترین مدل های تجربی ضایعات کبدی معرفی نموده اند. زرشک در طب سنتی بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیرات ریشه زرشک کوهی در پیشگیری از بروز ضایعات کبدی ناشی از تتراکلریدکربن می باشد.برای این منظور 80 قطعه طیور گوشتی به هشت گروه مطالعه تقسیم گردیدند. گروه های مطالعه شامل گروه کنترل منفی، گروه کنترل مثبت (دریافت کننده تتراکلریدکربن)، گروه های کنترل تیمار ریشه زرشک با دوزهای 10 ، 20 و 30 گرم در هر کیلوگرم خوراک و گروه های تیمار 10، 20 و 30 گرم ریشه زرشک در هر کیلوگرم خوراک همراه با دو تزریق تتراکلریدکربنml/kg 4 در روزهای 25 و 28. در 29 روزگینمونه های خون و کبد جمع آوری و جهت سنجش میزان فعالیت آنزیم های AST،ALT وALPو همینطور ارزیابی آسیب شناسیبه آزمایشگاه ارجاع گردیدند.در مطالعات بیوشیمیایی هیچگونه تغییر معنی داری در فعالیت آنزیم هایAST،ALT وALP بین گروه های کنترل منفی و کنترل مثبت مشاهده نشد. مطالعات میکروسکوپی کاهش معنی دار ضایعات پاتولوژیک را در گروه تیمار 20 گرم ریشه زرشک در مقایسه با گروه کنترل مثبت نشان داد (05/0 >p). نهایتا نتیجه گرفته می شود که برای ایجاد ضایعات شدیدتر کبدی در پرندگان گوشتی می باید از دوزهای بالاتر از 4 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن زنده استفاده نمود. به علاوه، افزودن 20 گرم ریشه زرشک در هر کیلوگرم خوراک احتمالا می تواند در پیشگیری از ضایعات کبدی ناشی از مسمومیت حاد با تتراکلریدکربن موثر باشد.
    کلیدواژگان: زرشک کوهی، جوجه های گوشتی، مسمومیت کبدی، تتراکلریدکربن
  • سعید هاشمی صفحات 221-228
    توکسوپلاسموز یک بیماری زئونوز ناشی از تک یاخته داخل سلولی به نام توکسوپلاسما گوندی است که طیف وسیعی از مهره داران خونگرم و انسان را آلوده می کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان شیوع آنتی بادی ضد توکسوپلاسما (IgG) در نشخوارکنندگان اهلی بر اساس متغیرهای گونه و جنس دام و منطقه جغرافیایی انجام شد . بد ین منظور از مهرماه تا اسفند 1391 با مراجعه به کشتارگاه های خرم آباد، بروجرد و الیگودرز 572 نمونه خون از 174 راس گاو و 398 راس گوسفند جمع آوری شد. نمونه ها ی سرم گوسفند با روش الایزای غیرمستقیم بررسی و نتایج بر اساس نسبت درصد مقدار جذب نوری سرم نمونه به شاهد محاسبه شد به طوریکه، نسبت 30 %≥ منفی و 50 %≤ مثبت تلقی گردید. نمونه های سرم گاو با آزمایش ایمنوفلورسانس آنتی بادی غیرمستقیم بررسی و عیار 1:16 ≤ مثبت تلقی گردید. در این بررسی میزان شیوع (IgG) در گاو و گوسفند به ترتیب 28/73% و 53/01% بود. در تحلیل آماری از نظر گونه و جنس دام اختلاف آماری معنی داری وجود داشت به طوریکه کمترین آلودگی در گاو و بیشترین آلودگی در گوسفند دیده شد. همین طور ماده ها آلودگی بیشتری نسبت به جنس نر نشان دادند ولی برحسب منطقه جغرافیایی اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت (p<0/005). از آنجا که در لرستان نیز مانند سایر نقاط کشور شیوع توکسوپلاسموز در گوسفند و بز فراوانی وقوع بالایی دارد و گوشت این دام ها به عنوان منبع پروتئینی مهم محسوب میگردد برای پیشگیری از بیمار ی اطلاع رسا نی و آموزش همگانی ضروری است.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسموز، سرولوژیکی، گاو و گوسفند، لرستان
  • عبدالله عراقی سوره، مرتضی حسین زاد نازلو، مهران نصیری صفحات 229-238
    با توجه به اهمیت شناسایی عوامل مختلف پاتولوژیک موثر در دستگاه تنفس و نقش آن در انتخاب روش های درمانی اختصاصی در گوسفندان منطقه،لاشه626سر گوسفند ذبح شده در کشتارگاه ارومیه مورد بازرسی قرار گرفت. از این تعداد،114 مورد (21/18%) ریه گوسفند با ضایعات ظاهری ضبط گردید و به طور ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک موردبررسی قرار گرفت.پس از برش سطح مقطع و ثبت ضایعات،نمونه ها در فرمالین 10 درصد تثبیت و به روش آغشتگی در پارافین، مقاطع 5-7 میکرونی تهیه و رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین بر روی اسلایدها انجام شد. ضایعات شناسایی شده به ترتیب فراوانی شامل: پنومونی بینابینی 51 مورد (14/8%)، پنومونی کرمی 23 مورد (67/3%)، آتلکتازی 22 مورد (51/3%)، پنومونی گرانولوماتوزی 22 مورد (51/3%)، برونشیت مزمن 21 مورد (35/3%)، فیبروز 13 مورد (07/2%)، آدنوکارسینوم ریوی گوسفند 11 مورد (75/1%)، برونشیولیت مزمن 10 مورد (59/1%)، پرخونی 9 مورد (43/1%)، کیست هیداتیک 8 مورد(27/1%)، آبسه ریوی 7 مورد (11/1%)، آمفیزم 6 مورد (95/0%)، پنومونی چرکی 5 مورد (79/0%)، پنومونی ائوزینوفیلی 3 مورد (49/0%)، برونشیولیت 2 مورد (31/0%)، پلوریت 2 مورد (31/0%) و ادم ریه 2 مورد (31/0%) بود. نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از غالبیت غیر منتظره پنومونی بینابینی در بین جراحات ریه های ضبط شده بود که می تواند ناشی از تفاوت های فصلی باشد.
    کلیدواژگان: ریه، گوسفند، سیب شناسی، ارومیه، ایران
  • مجید فرتاش وند، علی درنگیان، امیرعلی کاوه صفحات 239-248
    متریت یکی از بیماری های مهم صنعت گاوداری است که بالاخص فرم سپتیک آن باعث ایجاد خسارات و تحمیل هزینه های قابل توجهی می شود. یکی از عوارض این بیماری بروز سپتی سمی و متعاقب آن شوک اندوتوکسیک و مرگ دام های مبتلا است. در این مطالعه که روی50 راس گاو هلشتاین مبتلا به متریت سپتیک و 50 راس گاو ماده سالم انجام گرفت، اهمیت این بیماری از لحاظ ایجاد آسیب قلبی با استفاده از اندازه گیری شاخص های سرمی مورد ارزیابی گرفت.نتایج حاصل نشان دهنده افزایش معنی دار تعداد ضربان قلب، تعداد تنفس و دمای راست روده ای در گاوهای مبتلا به متریت سپتیک نسبتبه گاوهای سالم بود (000/0=p). همچنین میزان سرمی تروپونین I قلبی(cTnI)در گاوهای بیمار مبتلا به متریت سپتیک بیشتر ازگاوهای تازه زا سالم بود که این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود (021/0=p). سایر شاخص های سرمی آسیب قلبی در گاوهای مبتلا به متریت سپتیک در مقایسه با گاوهای سالم بیشتر بود ولی تنها افزایش AST و CK-MBمعنی دار بود و اختلاف آماری معنی داری از لحاظ میزان فعالیت سرمی LDH بین دو گروه سالم و بیمار مشاهده نشد. به طور کلی افزایش شاخص های سرمی آسیب قلبی در گاوهای مبتلا به متریت سپتیک موید بروز درجاتی از آسیب عضله قلب است که می تواند نتیجه درمان را تحت تاثیر قرار دهد.
    کلیدواژگان: متریت پس از زایش، متریت سپتیک، تروپونینI قلبی
  • هما آراک، محمد امیر کریمی ترشیزی، شعبان رحیمی صفحات 249-259
    در این تحقیق پتانسیل ضد آفلاتوکسینی تغذیه با اسانس مرزه و جاذب سم پلی ذورب در برابر عوارض آفلاتوکسیکوزیسB1 تجربی مورد بررسی قرار گرفت.تعداد144 قطعه بلدرچین نر ژاپنی 21 روزهبهشش گروه آزمایشی شامل: A- شاهد منفی (جیره بدون آفلاتوکسین)، B- شاهد مثبت (جیره آلوده حاوی 5/2 میلی گرم در کیلوگرم آفلاتوکسین)، C- جیره آلوده+PPM300اسانس مرزه، D- جیره آلوده+PPM600 اسانس مرزه، E- جیره آلوده+PPM900 اسانس مرزه، F- جیره آلوده+g/kg5/2 پلی ذوربباچهار تکرار (هر تکرار ششپرنده) تقسیم شدند و آزمایش درقالب طرح کاملاتصادفی انجام گرفت. طول دوره آزمایش 10هفته و در انتهای هفته های چهارم و دهم از هر قفس دو قطعه پرنده به طور تصادفی کشتار شدند. وزن نسبی کبد، بورس و طحال اندازه گیری شد و نمونه های بافتی مناسب از کبد تهیه گردید. در پایان هفته دهم سطح مالون دی آلدئید موجود در گوشت تازه و نگه داری شده در یخچال مورد ارزیابی قرار گرفت. استفاده از اسانس مرزه در سطح PPM600موجب کاهش اثرات آفلاتوکسین بر وزن بورس فابرسیوس و طحال گردید.تغییرات چربی بسیار شدید و کانون های گرد و با اندازه متنوع در سلول های کبدی در حال دژنره شدن و فیبروز نواحی باب در اثر وجود آفلاتوکسین (گروه B) مشاهده گردید.به نظر می رسد که استفاده از اسانس مرزه خوزستانی در سطحPPM600و جاذب سم پلی ذورب می تواند به طور موثری اثراتمسمومیت ناشی از آفلاتوکسین B1 را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: آفلاتوکسین، آسیب شناسی، کبد، مرزه خوزستانی، پلی ذورب
|
  • Soheil Toutounchi, Seyedjavid Mortazavitabrizi, Omid Habibi, Jamileh Pazouki Pages 173-182
    Myrrh, a traditional herbal medicine,is derived from Commiphoramyrrha (Nees) Engl. (Burseraceae) and various other species of Commiphora. It has widely been used in different diseases in India, China, Italy and Greece. Pharmacological studies also have showed that myrrh possesses multiple activities, including anti-inflammatory, cytotoxic, anesthetic, and antimicrobial effects. There has been no report on the effectiveness of commiphoramyrrha in treating burn wound. Therefore, in this study, we compared the healing times of full thickness burn wounds in rats that received commiphoramyrrha treatment or the standard SSD treatment. This study was carried out on sixty male Wistar albino rats. Grade 3 burn wounds were created on the back of all rats. The animals were randomly divided into four groups, the first group of rats received no medication, the second group received eucerin (negative control), the third group received topical SSD group and the fourth group received 2.5% Commiphoramyrrha in eucerin base.Histological samplings were done on 7th, 14th and 21st days in each group, then all samples transported to the laboratory and H&E and trichrom staining was done. Histopatological evaluation on the 7th, 14th and 21st days showed burn healing to be better in the group which had received CommiphoraMyrrha with respect to other groups, in addition wound healing was significantly better in this group (p
    Keywords: Burn, Commiphoramyrrha, Silver sulfadiazine, healing, Rat
  • Bahram Amuoghlitabrizi, Mansour Khakpour Pages 183-192
    Infertility is a complicated problem with medical significance. Gingeras amedicinalherb is used to treata number of diseasessuch assexualweakness. The aim of this study was to evaluate the effects of ginger rhizome extract on heat-induced testicular damage in the mouse. Fourtymale mice were randomly divided into 4 equal groups including: 1- Control, 2- heat stressed, 3 and 4- stressed and treated with ginger extract (1/5 and 3 mg/animal/day). The scrotum of experimental mice was immersed for 20 min in a water bath at 42°C. Control mice were similarly treated except that the water bath was maintained at 23°C. Mice were euthanized after 50 days. Blood samples were collected for analysis of testosterone levels. Testes were removed for histopathological assessment and oxidant/antioxidant status. Heat stress significantly reduced blood testosterone level and increased lipid peroxidation product and decreased antioxidant activities of superoxide dismutase, catalase and glutathione peroxidase (p
    Keywords: Ginger extract, Heating, Mice, Testis
  • Esmaiel Safavi, Hadi Khayyatnouri Pages 193-206
    Immobilization stress as a physical and psychological stress, has adverse effects on various body tissues. Numerous studies have been conducted on the effects of stress on reproductive system and fertility. The Main aim of this study is evaluation of effect of immobilization stress on epididymal tissue in mice. In this study 140 adult male mice were randomly divided in to 7 groups as test and 7 groups as control animals. In test groups,the animals were subjected to immobilizationstress for 1, 3, 7, 15, 30 and 60 days respectively. In control groups,the animals were only handled. After the experimental periods, blood samples were collected for measurements of serum cortisol and testosterone and epididymal tissue samples were obtained for histologic and histomorphometric study. The results of this study showed that level of testostrone in all test groups significantly decreased in comparison tothe control groups(p
    Keywords: Immobilization stress, Epididymis, histology, Histomorphometry
  • Mohammadreza Mohammadimalayeri, Abolfazl Dadkhahtehrani, Zahra Oraghiardebili, Hamid Nazeri Pages 207-219
    Liver diseases and their economic losses have gained more importancealongside the development of integrated poultry industry. Studies have proved hepatotoxicity induced by carbon tetrachloride as one of the best experimental models of hepatotocicity. Barberries have been used widely in traditional medicine.The purpose of the present study was to evaluaterthe preventive effects of Berberisintegerrima root on carbon tetrachloride induced liver lesions in broilers.For this purpose, 80 day old Ross strain broilers were divided randomly to 8 study groupsconsisting of negative control, positive control which received IP 4ml/kg b.w. carbon tetrachloride twice in 25th and 28thdays , treatment controls consisting of 10,20 and 30 grams of Berberisintegerrima root per kilogram of diet and treatment groups consisting of 10,20 and 30 gr. Of Berberis root / Kg diet IPcarbontetrachloride 4ml/Kg b.w. twice in 25th and 28th days.At 29th day, blood samples were collected from animals, then they were sacrificed and their liver samples were fixed in 10% formalin solution. The blood samples were sent to laboratory to measure ALT,AST and ALP activities.Biochemical results didnt show any significant changes of ALT,AST and ALP activities between all study groups (P>0.05). Microscopic results showed significant decrease in pathologic lesions of 20 gr Berberis root /Kg diet treatment group in comparison with the positive control group(P
    Keywords: Berberisintegerrima, Broilers, Hepatotoxicity, Carbon tetrachloride
  • Saeed Hashemi Pages 221-228
    Toxoplasmosis is a zoonotic disease caused by an intracellular protozoan of Toxoplasmagondii, that has not been examined in Lorestan yet; this study aimed at the prevalence rate of IgG in the domestic ruminants, based on the variable factores of species, sex and Geographic region. Therefore, from October toFebruary 2012, 572 blood samples (174 Cattles and 398 sheep) were collected from the slaughterhouses of Khoramabad, Boroujerd and Aligoudarz. The serum samples of sheep, were examined by indirect ELISA method, and the result was calculated based on the ratio of the absorbancevalues of the samples to the positivecontrol, so that ≤30% as negative, and ≥50% was considered as positive.The Cattle serum samples,were examined via Indirect Immunoflourecence antibody test, and the Titer ≥ 1:16 was considered as positive. In this study, the IgG prevalence rate in cattles and sheep was 28.73% and 53.01% respectively, and the statistic analysis of the results, demonstrated that based on the sex and species, there was a considerable statistic difference, so the lowest infection rate was observed in cattle, and the most infection rate was observed in the sheep, The prevalence rate in females was higher than that in males but there was no significant difference geographically (P
    Keywords: Toxoplasmosis, seroprevalence, Sheep, cattle, Lorestan
  • Abdollah Araghisoureh, Morteza Hosseinzadnazlou, Mehran Nasiri Pages 229-238
    In regard to importance of various pathologic factors affecting respiratory system and its role in the selection of specific therapies in the sheep, 626 slaughtered sheep were examined to describe the pathological lesions of lower respiratory tract at Urmia abattoir. A total of 114/626 lungs (18.12%) with macroscopic lesions were condemned and macro-microscopically examined. The specimens were processed through routine method for paraffin embedded sectioning (5-7micron) and stained by Hematoxillin& Eosin method. Incidence of lesions in order of frequency were interstitial pneumonia (51; 8.14%),verminous pneumonia(23;3.67%), atelectasis (22; 3.51%), granulomatous pneumonia (22;3.51%), chronic bronchitis (21; 3.35%), fibrosis (13;2.07%), adenocarcinomas (11;1.75%),chronic bronchiolitis (10;1.59%), hydatic cyst (8;1.27 %), pulmonary abscesses (7;1.11%), emphysema (6;0.95%), pleuritis (2;0.31%) and pulmonary edema (2;0.319%). The result of this study showed that interstitial pneumonia was interestingly predominant among other lesions of condemned lungs which may reflect a seasonal difference.
    Keywords: Lung, Sheep, pathology, Urmia, Ira
  • Majid Fartashvand, Ali Derangian, Amirali Kaveh Pages 239-248
    Metritis is an important disease in dairy cattle which causes economical loses including decrease in milk yield, increase calving interval, treatment costs and death of ill cases. Septic metritis usually occurs within 2-10 days after parturition, and characterized clinically with sever toxemia associated with purulent odorous uterine discharge with or without retained placenta. In this study, serum levels of cTnI were measured in 50 female Holstein cattle with septicmetritis and compared with normal cows. cTnI of serum in disease and control groups were 0.017 ± 0.008 and 0.005 ± 0.000 ng/dl, respectively. Heart rate, respiratory rate and rectal temperature in disease cases were significantly higher than normal cattle. There was significant correlation with cTnI and heart rate and rectal temperature. Endotoxemia is one of possible reasons of elevation of serum cTnI. Cytokines and endotoxins originated from gram negative bacteria that cause myocardium depression and ventricular dilatation. Furthermore impairment of left ventricle function is a significant effect of septic shock.
    Keywords: Post, parturient metritis, Septic metritis, Cardiac troponin I
  • Homa Arak, Mohammadamir Karimitorshizi, Shaban Rahimi Pages 249-259
    Anti-aflatoxicosis potential of dietary supplementation of savory essential oil and a commercial mycotoxin binder (Polysorb) was investigated by study of some internal organ weights, lipid oxidation of meat and liver lesions. A total of 144 male 21 days old Japanese quails were divided into six treatments and 4 replicates (6 birds in each replication)and treated for 10 wks as follows: A-Negative control, B-Positive control-fed diet contaminated with aflatoxin B1 (2.5 PPM), C- Contaminated feed� PPM savory essential oil,D-Contaminated feed 600 PPM savory essential oil, E- Contaminated feed 900 PPM savory essential oil, F- Contaminated feed 2.5 g/kg Polysorb. At the end of the fourth and tenth weeks of experiment, two birds from each cage were randomly euthanized and relative weights of liver, spleen and bursa offabricius were determined and tissue samples of the liver were taken. The lipid oxidation in fresh and refrigerator meat samples were determined at the end of experiment. Use of 600 PPM of savory essential oil reduced the effects of aflatoxin on weights of bursa of fabricius and spleen. Highly intense fatty changes, large and small foci of hepatocellular degeneration and portal fibrosis caused by aflatoxin were observed in non-treated aflatoxicosis induced birds (group B). It seems that dietary supplementation of 600 PPM of savory essential oil and Polysorb can effectively reduce the toxic effects of aflatoxin B1 in Japanese quails.
    Keywords: Aflatoxin, pathology, liver, Saturejakhuzestanica, Polysorb