فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/11/25
  • تعداد عناوین: 10
|
  • رامین کفاش الهی، سید جاوید آل داود، علی رضایی صفحات 271-277
    زخم های قرنیه یکی از شایع ترین موارد بیماری های چشم در حیوانات می باشد که اکثرا ناشی از تروما بوده و در موارد عدم درمان منجر به نابینائی می شود. در این تحقیق، اثرات مصرف فرآورده ژل پلاکتی (PRP) همراه با سرم خون بر زمان بازگشت بینائی (استحصال شفافیت قرنیه) متعاقب ایجاد زخم عمقی استرومایی قرنیه، مورد بررسی قرار گرفت.بدین منظور 25 سر خرگوش نر بالغ نیوزیلندی که به سه گروه کنترل مثبت (10 خرگوش)، کنترل منفی (5 خرگوش) و تیمار (10خرگوش) تقسیم شده بودند، مورد استفاده قرار گرفت. در قسمت مرکزی قرنیه خرگوش ها زخم استرومائی عمقی (زخم استرومایی عمقی زخمی است که از سطح اپیتلیالی قرنیه تا محاظات آخرین لایه های استرومای قرنیه کشیده می شود) به قطر 4 میلی متر با استفاده از یک پروب ایجاد گردید. سپس PRP، آماده و بلافاصله در گروه تیمار، در موضع قرار داده شد و به مدت 35 روز قطره های سرم، روزانه سه بار هر بار دو قطره در چشم مورد مطالعه همان گروه چکانده شد. در گروه کنترل مثبت نیز از قطرات چشمی کلرامفنیکل، سیپروفلوگزاسین و نفازولین هرکدام روزی سه بار هر بار دو قطره استفاده گردید و در گروه کنترل منفی نیز تنها از آب مقطر، روزانه سه بار هر بار دو قطره استفاده شد. تا پایان مطالعه به مدت 35 روز وضعیت بینائی خرگوش ها به طور روزانه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس معاینات بالینی گروه تیمار در مقایسه با گروه کنترل منفی و مثبت به طور معنی داری سریع تر به بینائی مطلوب دست یافت و زخم ایجاد شده با حداقل میزان اسکار، (حداکثر قابلیت عبور نور از قرنیه) بهبود پیداکرده. بر اساس نتایج به د ست آمده از این بررسی، PRP برای برخورد با زخم های سطحی تا عمقی قرنیه جهت بهبود سریع تر، بازگشت کامل تر بینایی و به حداقل رساندن اسکارزایی قرنیهتوصیه می شود.
    کلیدواژگان: زخم قرنیه، فرآورده ژل پلاکتی(PRP)، سرم خون اتولوگ، بینایی
  • عادل فیضی، مهران علمداری، عبدالله یدالهی، رضا آزموده صفحات 279-283
    در این بررسی، تیتر آنتی بادی حاصله از ابتلا به بیماری IBD و تیتر آنتی بادی حاصله از واکسن های زنده intermediate به روش هماگلوتیناسیون غیرمستقیم در جوجه های گوشتی مقایسه شد. تعداد 450 قطعه جوجه یک روزه نژاد Cobb به سه گروه 150تایی تقسیم و در شرایط پرورشی یکسان تا 42 روزگی نگه داری شدند. جوجه های گروه 1، واکسن Bursin-2 و جوجه های گروه 2، واکسن D-78 در سنین 14 و 21 روزگی به روش آشامیدنی دریافت کردند. بقیه جوجه ها به عنوان شاهد (گروه 4) در نظر گرفته شد و هیچ نوع واکسن IBD دریافت ننمودند. 2 هفته پس از واکسن دوم IBD از تمام پرندگان نمونه سرمی اخذ شد. تعداد 150 نمونه سرمی هم از 3 گله گوشتی مبتلا به بیماری IBD که سابقه واکسیناسیون به روش فوق داشتند، 2 هفته پس از مشاهده آخرین علایم بالینی گرفته شد (گروه 3). تیتر آنتی بادی نمونه ها بر علیه ویروس IBD با روش هماگلوتیناسیون غیرمستقیم تعیین و نتایج با روش ANOVA توسط SPSS ارزیابی گردید. میانگین تیتر حاصل از واکسن Bursin-2، 19/3 و واکسن D-، 21/3 بود که کمتر از تیتر لازم برای ایجاد محافظت علیه بیماری بود. تیتر آنتی بادی در گله های مبتلا 19/7 بود. مقایسه میانگین تیتر حاصل از دو نوع واکسن تفاوت معنی داری نشان نداد ولی تیتر هر کدام از واکسن ها با گله مبتلا تفاوت معنی داری داشت (05/0p<). نتایج حاصل نشان داد که تیتر حاصل از واکسن ها با روش انجام شده به سطح محافظت کننده نرسیده و احتمال رخداد بیماری وجود خواهد داشت.
    کلیدواژگان: گامبرو، جوجه های گوشتی، هماگلوتیناسیون غیرمستقیم، واکسن
  • سید اسماعیل صفوی، میر هادی خیاط نوری، فرهاد عظیمی صفحات 285-293
    کتوکنازول داروی ضد قارچ وسیع الطیف با کاربرد وسیع در درمان بیماری های قارچی می باشد. علاوه بر اثر ضد قارچی، مطالعات نشان داده اند که این دارو روی تولید هورمون های استروئیدی از جمله گلوکوکورتیکوئید ها و هورمون های جنسی اثر مهاری دارد. همچنین مصرف کتوکنازول باعث کاهش مقدار تستسترون در خون و تغییرات بافتی مختلف در بافت بیضه حیوانات آزمایشگاهی می شود. هدف از این مطالعه تعیین اثر تجویز طولانی مدت کتوکنازول بر روی شاخص های اسپرماتوژنز در بافت بیضه موش سوری می باشد. در این مطالعه تجربی، از 50 سر موش سوری نر استفاده شد که به 5 گروه 10تایی تقسیم شدند. موش های سوری دوز 50 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن را روزانه به مدت 15 روز، 1، 2 و 3 ماه از راه خوراکی دریافت کردند. یک گروه به عنوان شاهد و 4 گروه دریافت کننده کتوکنازول بودند. بعد از گذشت زمان های ذکر شده نمونه بافت بیضه اخذ گردید و پس از تهیه مقاطع بافتی و رنگ آمیزی هماتوکسیلین و ائوزین، از لحاظ شاخص های اسپرماتوژنز شامل: ضریب تمایز لوله ای (TDI)، ضریب اسپرمیوژنز (SI) و ضریب بازسازی (RI) مطالعه شد. نتایج نشان داد که SI و RI در روز پانزدهم و TDI، SI و RI در ماه های اول، دوم و سوم بعد از تجویز دارو در مقایسه با گروه شاهد کاهش معنی دار (05/0p<) داشتند. نتایج بیانگر این مطلب است که تجویز طولانی مدت کتوکنازول باعث کاهش اسپرماتوژنز و شاخص های آن در بافت بیضه موش سوری می شود. این کاهش در مقدار TDI، SI و RI احتمالا از طریق کاهش غلظت سرمی تستسترون می باشد. البته اثر این دارو در روند اسپرماتوژنز و ناباروری انسان نیاز به مطالعات بیشتر دارد.
    کلیدواژگان: کتوکونازول، ضرایب اسپرماتوژنز، موش سوری
  • سهراب رسولی، بهادر حاجی محمدی، سید شمس الدین اطهاری، رضا اسدی عیسی کان، مهران مجرد صفحات 295-300
    در این بررسی، میزان شیوع نوچه لینگواتولا سراتا در اندام های کلیه و طحال 800 نشخوارکننده اهلی (گاو، گاومیش، گوسفند و بز) در سن، جنس و فصول مختلف مورد مطالعه واقع شد. ابتدا نمونه های کلیه و طحال به طور ماکروسکوپی مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس نمونه ها به روش هضم بافتی مورد آزمایش قرار گرفتند. میزان آلودگی طحال به این انگل در گاو، گاومیش، گوسفند و بز به ترتیب 5/0%، 0%، 5/0% و 5/1% بود، اما از هیچ یک از نمونه های کلیه، نوچه لینگواتولا سراتا جدا نشد. نتایج حاصل از این بررسی هیچ گونه اختلاف معنی داری را در میزان آلودگی به نوچه لینگواتولا در جنس و سنین مختلف نشان نداد. هم چنین تفاوت معنی داری بین میزان آلودگی در فصول مختلف سال مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: لینگواتولا، نشخوارکنندگان، کلیه، طحال، ارومیه
  • سید مهدی بانان خجسته، رضا رنجبر، نعیم آلبوغبیش، امیر عباس فرشید، محبوبه صالحی صفحات 301-308

    طبق شواهد مورفولوژیک، سلول های جنسی آغازی از اندودرم خلفی کیسه زرده مشتق شده و به طرف گناد های رویان مهاجرت می کنند و بعد از ورود به گنادها، ابتدا به اووگونی ها و سپس اووسیت ها تمایز می یابند. در این مطالعه فراساختار سلول های جنسی آغازی، اووگونی ها و اووسیت ها در جنین بز مطالعه شده است. به این ترتیب که از بخش خلفی کیسه زرده جنین های موجود در مراحل اولیه رشد و نمو (سن زیر 1 ماه) و همچنین از گنادهای جنینهای با سنین بیشتر (سن بیش از 1 ماه) نمونه های بافتی تهیه و بعد از ثبوت، شستشو با بافر، آب گیری و آغشتگی، با استات اورانیل و سیترات سرب رنگ آمیزی شده و توسط میکروسکوپ الکترونی انتقالی مطالعه شدند. نتایج نشان داد که سلول های جنسی آغازی دارای اندازه بزرگ، هسته بیضی تا کروی و کروماتین مشبک و هستک هستند و در سیتوپلاسم آن ها ذرات فراوان گلیکوژن و اندامک های مختلف وجود دارد. اووگونی ها دارای تقسیمات میتوزی فعال بودند. این سلول ها دارای غشاء سلولی منظم بوده و به صورت توده های سلولی مشاهده شدند و شکل کروی و دارای هسته یوکروماتین حاوی یک یا چند هستک، میتوکندری هایی به شکل کروی و واکوئل هایی با اندازه های مختلف در سیتوپلاسم بودند. اووسیت ها اندازه بزرگ تری نسبت به اووگونی ها داشتند و برخلاف اووگونی ها فاقد حالت توده ای بودند.

    کلیدواژگان: فراساختار، سلول های جنسی آغازی، اووگونی، اووسیت، جنین بز
  • یونس انزابی، صمد فراشی بناب، غلامعلی مقدم صفحات 309-317
    بیماری یون یا پاراتوبرکلوزیس نوعی آنتریت گرانولوماتوزی مزمن در نشخوارکنندگان با عامل مسبب مایکوباکتریوم اویوم تحت گونه پاراتوبرکلوزیس (MAP) می باشد و خسارات اقتصادی فراوانی به صنعت دامپروری به خصوص گاوداری شیری در سراسر دنیا وارد می کند. تشخیص MAP در نمونه های بالینی با روش کشت میکروبی به عنوان روش استاندارد طلایی به 16-6 هفته زمان نیاز دارد. از طرف دیگر شناسایی سریع و دقیق گاوهای دفع کننده میکروب فوق در مدفوع برای کنترل موفق بیماری در گله لازم است. در این تحقیق، بر روی مدفوع 100 راس گاو به ظاهر سالم از گاوداری های صنعتی تبریز با سابقه بیماری یون، آزمایش مستقیم میکروبی با رنگ آمیزی ذیل نلسن، کشت میکروبی در محیط زرده تخم مرغ هرولد و دو روش direct PCRبر پایه عنصر 900IS انجام شد. در آزمایش مستقیم میکروسکوپی 7 نمونه (7 درصد)، در کشت میکروبی 14 نمونه (14 درصد)، در PCR با جفت پرایمر 91F/90F 15 نمونه (15 درصد) و در PCR با جفت پرایمر 26FP/25FP 25 نمونه (25 درصد) مثبت ثبت شدند. این نتایج نشان داد روش PCR تعداد موارد مثبت بیشتری را شناسایی می کند، بنابراین می توان از آن برای شناسایی سریع و در عین حال دقیق تر گاوهای دفع کننده MAP در مدفوع استفاده کرد. هم چنین نوع پرایمر در حساسیت تست PCR نقش مهمی ایفا می کند.
    کلیدواژگان: یماری یون، آزمایش مستقیم میکروبی، کشت مدفوع، PCR، مایکوباکتریوم اویوم تحت گونه پاراتوبرکلوزیس
  • افشین دواساز تبریزی، روز علی باتوانی، سیامک عصری رضایی، ملاحت احمدی، حمید میرزایی صفحات 319-325
    ورم پستان یکی از مهم ترین بیماری ها از نقطه نظر اقتصادی در صنعت پرورش گاو شیری می باشد که باعث کاهش تولید شیر، هزینه های درمان، کاهش پیشرفت ژنتیکی گله و افت کیفیت شیر می شود. هدف از این مطالعه بررسی پروتئین های شیر گاوهای هلشتاین مبتلا به درجات مختلف ورم پستان بالینی و تحت بالینی بود. به منظور انجام این تحقیق، نمونه شیر از 125 راس گاو متعلق به دو گاوداری بزرگ صنعتی واقع در اطراف تبریز جمع آوری شد. گاوهای مورد مطالعه، همگی از نژاد هلشتاین بوده و در دوره شیرواری به سر می بردند و سه مرتبه در روز مورد دوشش قرار می گرفتند. هیچ یک از گاوها در زمان نمونه گیری، آبستنی بالا نداشته یا تازه زا نبودند. گاوهای مورد مطالعه به دیگر بیماری های التهابی یا انگل های خونی آلوده نبودند و از لحاظ بالینی و آزمایشگاهی مورد معاینه کامل قرار گرفته و سالم بودند. تغذیه این گاوها شامل سیلوی ذرت، کنسانتره و یونجه بود. در این مطالعه 5 گروه با 25 راس گاو درهر گروه مورد بررسی قرار گرفته و سالم بودند. گروه ها شامل گروه شاهد با تست ورم پستان کالیفرنیایی منفی و کشت منفی، گروه تحت بالینی دو مثبت، گروه تحت بالینی سه مثبت، گروه بالینی تحت حاد و گروه بالینی حاد بود. نتایج حاصل از الکتروفورز سرم شیر به روش ژل آگارز نشان داد که میزان آلبومین در همه گروه ها به غیر از گروه تحت بالینی دو مثبت تفاوت معنی داری با گروه کنترل دارد (01/0p<). در مورد میزان بتالاکتوگلوبولین و آلفالاکتالبومین تفاوت معنی داری با گروه شاهد مشاهده نشد. میزان مجموع آلفا و بتاگلوبولین در دو گروه مبتلا به ورم پستان بالینی اختلاف معنی داری را با گروه کنترل نشان داد (01/0p<)، ولی در دو گروه تحت بالینی این تفاوت معنی دار نبود. در ضمن میزان گاماگلوبولین ها در تمام گروه های مبتلا با گروه شاهد اختلاف معنی دار نشان داد (01/0p<). به طور کلی، نتایج این بررسی نشان داد که با افزایش شدت عفونت و التهاب در بافت پستان، پروتئین های سرم شیر، به ویژه آلفا و بتا گلوبولین ها به طور واضح و چشمگیر افزایش می یابند.
    کلیدواژگان: الکتروفورز، گاو، شیر، ورم پستان، ژل آگارز
  • امیرپرویز رضایی صابر، محمد نوری صفحات 327-336
    کبد چرب یکی از اختلالات عمده متابولیکی است که در اوایل شیردهی، تقریبا نیمی از گاوهای شیری چند شکم زا را به صورت خفیف و یا فوق العاده شدید درگیر می نماید. هدف از مطالعه کنونی مقایسه میزان تری گلیسیرید کبد با میزان توتال بیلی روبین و گلوکز سرم می باشد. برای این منظور 203 نمونه خونی و نمونه کبدی از گاوهای بومی دو رگ بلافاصله بعد از کشتار اخذ شد. گاوهای نمونه گیری شده در 4 گروه بر اساس وضعیت آبستنی قرار داشتند، 8-1 ماهه آبستن، 9-8 ماهه آبستن، کمتر از یک ماه از زایمان آن گذشته و بیشتر از یک ماه از زایمان آن ها گذشته. درصد تری آسیل گلیسرول در نمونه های کبدی و مقادیر توتال بیلی روبین و گلوکز در خون اندازه گیری شدند. تمام نمونه های کبدی اخذ شده در این مطالعه درصدی از انفیلتراسیون چربی در کبد را نشان می دادند. تجمع چربی در کبد گاوهای تازه زا به طور معنی داری (001/0p<)، در مقایسه با سایر گروه ها بیشتر بود که یک ماه بعد از زایمان، به حالت قبل از زایمان بازگشت. همچنین در این مطالعه بین مقادیر توتال بیلی روبین سرمی در نمونه های کبدی با درصد چربی متفاوت، اختلاف معنی داری وجود داشت ( 001/0p<). در این مطالعه بین مقادیر سرمی گلوکز در تقسیم بندی نمونه ها بر اساس وضعیت رحمی اختلاف معنی داری وجود داشت (05/0p<). در این تحقیق از مجموع 203 نمونه اخذ شده، تعداد یک درصد به عنوان کبد سالم، 3/44 درصد به عنوان کبد چرب خفیف، 2/51 درصد کبد چرب متوسط و 4/3 درصد، کبد چرب شدید در نظر گرفته شدند. نتایج همچنین نشان داد که در بین گاوهای مورد مطالعه، کبد چرب به ویژه در ماه اول بعد از زایمان رایج می باشد.
    کلیدواژگان: تری آسیل گلیسرول، بیلی روبین تام، گلوکز، سرم، کبد، گاو شیری، کشتارگاه اهواز
  • محمدقلی نادعلیان، حسن تاج بخش، محمدرضا مخبردزفولی، علی رضاخانی، سوسن سیمانی، محمود بلورچی صفحات 337-343
    هاری یکی از بیماری های عفونی، خطرناک، شدیدا کشنده و مشترک بین انسان و حیوان می باشد. این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و در ایران به شکل بومی یکی از مشکلات مهم بهداشت عمومی به شمار می رود. اکثر حیوانات خونگرم نسبت به این بیماری حساس هستند. انتقال بیماری از راه گازگرفتن حیوانات مبتلا به انسان و حیوان انجام می گیرد. بزاق مبتلایان منبع سرشاری از ویروس هاری است. هاری در کشورهایی چون اسکاندیناوی، بریتانیا، ایرلند، اسکاتلند، استرالیا، نیوزلاند دیده نمی شود. این حالت بیشتر در ارتباط با وضعیت جغرافیایی این کشورها به ویژه محصور بودن آن ها به وسیله آب می باشد. اما در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، کانادا، اروپا و ایران هاری بومی است. انتقال دهندگان اصلی بیماری سگ، گوشتخواران وحشی(مخصوصا گرگ) و هم چنین روباه هستند. هاری حدود 2300 سال قبل از میلاد شناخته شده است و به نظر می رسد سگ به عنوان ناقل اصلی باشد. دانشمندانی مانند ابوعلی سینا، سید اسماعیل جرجانی و... بیماری هاری را توصیف و آن را شرح داده اند. لوئی پاستور درمان ضد هاری و واکسیناسیون را در سال 1885 میلادی ارائه داد. در سال 1299 شمسی انستیتو پاستور ایران بنا نهاده شد و امروزه بیش از 300 مرکز درمان ضد هاری در کشور به امر درمان هاری مشغول فعالیت می باشند. بیش از 000/100 نفر در سال به علت گزش حیوانات مشکوک به هار به ویژه سگ در ایران درمان ضد هاری می شوند. طبق گزارش انستیتو پاستور ایران در سال 1380 تعداد 421 نمونه مثبت بوده است که سه مورد انسانی است. سال 1381 تعداد 356 نمونه مثبت بوده است که 6 مورد آن انسانی، سال 1382 تعداد 319 نمونه مثبت بوده است که 10 مورد آن انسانی و 1383 تعداد 325 نمونه مثبت بوده است که 5 مورد انسانی است. می توان گفت به طور متوسط سالی 6 مورد هاری انسانی داشتیم که همگی منجر به مرگ شده است. با توجه به روند رو به افزایش حیوان گزیدگی و مبتلایان هاری در حیوان و انسان مسئولین امر اعم از سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرداری، وزارت کشور و... باید برنامه های کارا و عملی در ارتباط با واکسیناسیون سگ ها، اتلاف سگ های ولگرد و روش های مناسب جهت کنترل و واکسیناسیون وحوش حساس به بیماری را در دستور کار خود قرار داده و مسئله را جدی بگیرند تا این بیماری مشترک بین انسان و دام و معضل بهداشتی – اقتصادی را به حداقل برسانند.
    کلیدواژگان: هاری، ایران، هاری حیوانی و انسانی
  • احسان ترکی، بابک سجادی، امیر زیدآبادی، محدثه مقامی پور، سولماز ناصرلی، فاطمه قاسمی، شکوفه حساس صفحات 345-348
    یک گوساله ماده هلشتاین 10 ماهه با علائم کم اشتهایی و درگیری سیستم بینایی به بیمارستان آموزشی و پژوهشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارجاع داده شد. در معاینات بالینی دمای بدن 8/39 درجه سانتی گراد و تعداد تنفس 33 عدد در دقیقه ثبت شد. در فضای بین فکی، ناحیه سینه، واژن و ملتحمه چشم ادم شدید دیده می شد و رگ های وداجی به صورت دوطرفه دارای برجستگی و نبض بودند. در سمع ناحیه قلب وضوح مناسبی از صدای قلبی به گوش نمی رسید. در اخذ نوار الکتروکاردیوگرام، کاهش دامنه امواج T، QRS و P نیز به چشم می خورد. تعداد ضربان قلب از روی نوار الکتروکاردیوگرام 94 ضربان در دقیقه محاسبه گردید. بزل پریکارد در فضای بین دنده ای پنجم سمت چپ صورت گرفت و در مایعات اخذ شده اکسودای فیبرینی دیده شد. ادم شدید ملتحمه در این گوساله در اثر نارسایی قلبی ایجاد شده بود.
    کلیدواژگان: ملتحمه، گوساله، تورم ضربه ای برون شامه قلب
|
  • R. Kaffash Elahi, S.J. Aledavood, A. Rezaei Pages 271-277
    Corneal ulcers which are mostly due to trauma are among the most common ocular disorders of animals that if not cured properly, might progress to blindness. In this research, the effects of platelet derived rich plasma (PRP) combined with autologous blood serum on vision improvement time (attainment of maximum corneal clarity) following creation of deep corneal stromal ulcer was evaluated. For this purpose, 25 adult male New Zealand which rabbits which were allocated to three groups of positive control (10 rabbits), negative control (5 rabbits) and treatment (10 rabbits) were used. In the control corneal regions of each animal, a deep stromal ulcer (extending from the corneal epithelium to the last stromal layer) with a diameter of 4mm was created by means of a probe. Then in the treatment group, pre-prepared PRP was placed immediately on the ulcer and autologous serum drop was administered as 2 drop, 3 times per day for 35 days. In the positive control group Chloramphenicol, Ciprofloxacin and Naphazoline ophthalmic drops and in the negative control group only distilled water were used in the same manner. During the 35 days of the study period, the visual status of the rabbits was evaluated daily. Based on clinical examinations, the treatment group achieved ideal vision significantly faster than the negative and positive control groups and the created ulcer had healed with the least amount of scar production (maximum light penetration from the cornea). Based on the results of this study, the used of PRP is recommended in the treatment of superficial to deep corneal ulcers to obtain faster heading, better vision improvement and least scar production.
    Keywords: Corneal ulcer, PRP, autologous blood serum, vision
  • A. Feizi, M. Alamdari, A. Yadollahi, R. Azmode Pages 279-283
    In this study, antibody titer obtained from the outbreak of the infection bursal disease (IBD) was compared with the titer obtained from live intermediate vaccines by indirect haemagglutination (IHA) test in broiler chicks. A total of 450 one day old Cobb chicks were divided into 3 groups each containing 150 chicks and were kept for 42 days in the same rearing conditions. Chicks in groups 1 and 2 received Bursin-2 and D-78 vaccines respectively via drinking water n days 14 and 21. The rest of the chicks were kept as the controls (group 4) and did not receive any vaccine against the IBD. Serum samples were collected from all birds 2 weeks after the second IBD vaccination. Additional 150 serum samples were also collected from 3 broiler flocks that were affected by IBD and had a history of vaccination by the previously mentioned method, two weeks after the last clinical sings were observed (group 3). Antibody titer of the samples against the IBD virus were determined by the IHA test and the results were evaluated using ANOVA and SPSS software. The mean antibody titer obtained from Bursin-2 and D-78 vaccines were 3.19 and 3.21 respectively which is less than the titer of 6 needed for protection against the disease. The antibody titer in affected flocks was 7.19. comparison of the mean titer of the two vaccines did not show any significant difference but there was significant difference between the titer obtained from each vaccine and that of the effected flock (p
    Keywords: Gumboro, Broiler chicken, IHA, Vaccine
  • S.E. Safavi, M.H. Khayat Nouri, F. Azimi Pages 285-293
    Ketoconazole, a broad spectrum antifungal agent has been employed widely in the treatment of fungal diseases. In addition to being antifungal, studies have indicated that this drug has an inhibitory effect on steroid hormone production including glucocorticoids and sex hormones and also its administration causes reduction in the amount of blood testosterone level and histologic changes in testicular tissue of laboratory animals. The aim of this study is to determine the effect of long term ketoconazole administration on spermatogenesis indices in testicular tissue of mice. In this experimental study 50 male mice were used which were allocated to 5 groups each containing 10 animals. The mice received a 50 mg/kg dose of ketoconazole daily for a period of 15 days, 1, 2 and 3 months orally. One group was used as the control and the other 4 groups received Ketoconazole, testicular tissue samples were collected at the end of the aforementioned time period, and after preparation of tissue sections and staining with hematoxylin and coin the spermiogenesis indices including tubular differentiation index (TDI), spermatogenesis index (SI) and repopulation index (RI) were studied. The results indicated that SI and RI decreased significantly (p
    Keywords: Spermatogenesis indices, ketokonazole, Mice
  • S. Rasouli, B. Hajimohammadi, S.S. Athari, R. Asadi, M. Mojarrad Pages 295-300
    In this study, the prevalence of Linguatula serrata nymphs in kidneys and spleens of 800 domestic ruminants (cattle, buffalo, sheep and goat) in different sexes, ages and seasons was investigated. First, the kidneys and spleens were examined macroscopically. Then, a digestion method was also applied. Infestation rate in the spleen of cattle, buffalo, sheep and goat were %0/5, %0, %0/5 and %1/5 respectively. No infestation was found in the kidneys. The results of this study shows that the infestation of domestic ruminants to Linguatula serrat nymphs in different sexes and ages were not significant. Also the infestation rate in different seasons was not significant.
    Keywords: Linguatula serrata, domestic ruminants, kidney, spleen, Urmia
  • S.M. Banan Khojasteh, R. Ranjbar, N. Alboghobeish, A.A. Farshid, M. Salehi Pages 301-308

    According to morphological evidences, primordial germ cells (PGCs) are derived from the caudal endoderm of the yolk sac and migrate to embryonic gonads. After entering the gonads, first they differentiate to oogonia and then to oocytes. In the present study, ultrastructure of PGCs, oogonia and oocytes has been examined. Tissue samples were collected from posterior parts of the yolk sacs of fetuses in the early stages of development (with age of less than 1 month), and also gonads of fetuses at later developmental stages (with age of more than 1 month). Samples were studied using transmission electron microscopy after fixation, washing with buffers, dehydration, embedding and staining with uranyl acetate and lead citrate. The Results indicated that PGCs were large with oval to spherical nuclei, reticular chromatin with nucleoli, and there were plenty of glycogen and also different organelles in their cytoplasm. Oogonia showed active mitotic divisions. These cells had regular plasma membranes and were observed as cellular clusters with spherical shape, euchromatin nucleus containing one or more nucleoli, round mitochondria and vacuoles with different sizes in cytoplasm. Oocytes had larger sizes in comparison with oogonia but didnt show cellular clusters.

    Keywords: Ultrastructure, primordial germ cells, oogonia, oocytes, goat, fetus
  • Y. Anzabi, S. Farashi Bonab, Gh.A. Moggaddam Pages 309-317
    Johne’s disease or paratuberculosis is a chronic granulomatous enteritis in ruminants caused by Mycobacterium avium subsp. paratuberculosis (MAP). The disease is responsible for significant economic losses in dairy industry worldwide. Microbial culture as a golden standard test for detection of MAP in faecal specimens requires 6-16 weeks to complete, whereas accurate and rapid identification of cattle shedding MAP in their feces is essential for successful control of the disease in herds. In the present study, direct microbial diagnosis by Ziehl-Neelsen acid-fast staining, microbial culture on Herrolds’ egg yolk media and two IS900 direct PCR assays were carried out on 100 fecal specimens of apparently healthy cattle collected from dairy herds of Tabriz with a history of Johne’s disease. The number of positive specimens identified by the direct microbial diagnosis, microbial culture and PCR with F90/F91 and FP25/FP26 primes were 7 (7%), 14 (14%), 15(15%) and 25(25%) respectively. These results indicated that PCR detected more positive cases therefore it can be employed for rapid and accurate diagnosis of cattle shedding MAP it their feces and the type of primer used has a significant role in the sensitivity of this test. Direct microbial diagnosis by Ziehl-Neelsen acid-fast staining identified 7 (7%) specimens, two IS900 direct PCR assays identified 15 (15%) and 25 (25%) specimens, respectively, and microbial culture identified 7 (7%) specimens as positive. Collectively, these data indicate that PCR detection of MAP was more sensitive than direct microbial diagnosis by Ziehl-Neelsen acid-fast staining or faecal culture, especially if appropriate primers were used.
    Keywords: Johne's disease, faecal culture, direct microbial diagnosis, PCR, Mycobacterium avium subsp, paratuberculosis
  • A. Davasaz Tabrizi, R.A. Batavani, S. Asri Rezaie, M. Ahmadi, H. Mirzaie Pages 319-325
    Mastitis is one the most important economic diseases in dairy cattle industry, which causes reduction in milk production, treatment expenses, reduction in herd genetic progress and fall in quality of milk. The aim of this study was to examine the milk proteins of Holstein dairy cows with different grades of clinical and subclinical mastitis. During the sampling period, none of the cows were in late pregnancy or at early lactation and also had no parasitemia and any other inflammatory diseases. Clinical and laboratory examinations which were carried out completely revealed the cows were all healthy. They were fed on corn silage, concentrate and alfalfa. In this study, the cows were divided into five groups, each group with 25 cases. For this purpose, milk samples were collected from 125 dairy cattle of two large dairy farms in Tabriz. All the cows were in the lactation period and they were milked three times a day. The groups consist of the control group with negative California mastitis test and negative culture, 2 subclinical groups, 3 subclinical group, sub acute clinical group and acute clinical group. The results of the whey electrophoresis using Agarose gel procedure indicated significant difference in albumin levels in all groups except the 2 subclinical group compared with the control group (p
    Keywords: Electrophoresis, cow, Milk, Mastitis, agarose gel
  • A.P. Rezaei Saber, M. Nouri Pages 327-336
    Fatty liver is a major metabolic disorder that affects approximately half of multiparous dairy cows mildly or severely in early lactation. The purpose of this study was to compare the hepatic triacylglycerols (TAG) with total bilirubin and glucose of serum. For this purpose, 203 blood and liver samples were collected from the indigenous hybrid cows immediately after slaughtered. The sampled cows were divided into four groups according to their pregnancy status: 1-8 months pregnant, 8-9 months pregnant, less than a month after parturition and more than a month after parturition. The percentage of TAG in liver samples and the amounts of total bilirubin and glucose in blood were measured. All liver samples collected in this study showed percentage of fatty infiltration. The accumulation of fat in the liver of cows that had recently given birth was significantly (p
    Keywords: Triacylglycerol, total bilirubin, Glucose, Serum, liver, Ahwas abattoir, cow
  • M.Gh Nadalian, H. Tadjbakhsh, M.R. Mokhber Dezfuli, Ali Rezakhani, S. Simani, M. Bolourchi Pages 337-343
    Rabies is a dangerous infections disease which is highly fatal and zoonotic. The disease occurs in many countries of the world and in Iran, rabies is endemic and a major public health Problem. Most warm blooded animals are susceptible to rabies. It is transmitted by the bite of an infected animal to humans and other animals. The saliva of the sufferers is a rich source of rabies virus. Rabies is not seen in countries such as Scandinavia, Britain, Ireland, Scotland, Australia and New Zealand which is related to their geographical situation and being surrounded by water. But in countries like the United States of America, Canada, Europe and Iran the rabies is endemic. Dogs, wild carnivores especially wolves and foxes are the main transmitters of the disease. Rabies has been known approximately from the year 2300 BC with the dog considered as the main vector. Scientists like Avicenna and Sayyed Esmail Jorjani have described rabies. Louis Pasteur presented antirabies treatment and vaccinations in 1885. The Pasteur institute of Iran opened in 1920 and today there are more than 300 antirabies treatment centers in the country involved with the treatment rabies. More than 100000 persons each year in Iran are treated for rabies due to being bitten by animals especially dogs suspected of having rabies. According to the report of the Pasteur institute of Iran, 421 Positive cases of rabies of which 3 were human cases where recorded in the year 2001. These figures for 2002 to 2004 were 356 positive cases with 6 human cases, 314 positive cares with 10 human cases and 325 positive cases with 5 human cases respectively. On average, 6 human cases of rabies were recorded each year with all leading to death. Considering the increasing trend of animal bites and the number of animals and humans affected by rabies the responsible authorities including the National Veterinary Organization, Ministry of health, municipalities, Ministry of Interior and … must present effective and practical measures for vaccination of dogs, destruction of stray dogs and control and vaccination of susceptible wild animals to rabies and they should take the matter seriously to minimize this zoonotic disease and public health and economic problem.
    Keywords: Rabies, Iran, animal, human rabies
  • E. Torki, B. Sajadi, A. Zeidabadi, M. Maghamipour, S. Naserli, F. Ghasemi, S.H. Hassas Pages 345-348
    A 10 months old Holstein calf with a history of anorexia and visual system disorders was referred to the Veterinary Medical and Teaching Hospital of TehranUniversity. On Clinical examination body temperature of 34.8oc and respiratory rate of 33 per minute were recorded. Severe edema was observed in the intermandibular space, brisket, vagina and conjunctiva and the jugular veins were bilaterally distended and pulsatile. Auscultation of the heart revealed muffled heart sound and decreased amplitude of P, QRS and T waves were observed from the electrocardiogram was performed from the left fifth intercostals space and fibrinous exudate was withdrawn. Severe conjunctival edema of this calf was due to cardiac insufficiency.
    Keywords: Conjunctival edema, Calf, traumatic pericarditis