فهرست مطالب

نشریه اکوفیتو شیمی گیاهان دارویی
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 13، بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/04/12
  • تعداد عناوین: 8
|
  • امید عزیزیان شرمه، جعفر ولیزاده، میثم نوروزی فر، علی قاسمی، محرم ولیزاده صفحات 1-18
    گیاهان به عنوان منابع پایدار و دسترس در تهیه نانوذرات زیست سازگار در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. هدف از مطالعه حاضر بهینه سازی و مشخصه یابی و بیوسنتز نانو ذرات طلا با استفاده از عصاره آبی برگ گیاه آقطی (Sambucus ebulus L.) می باشد. پس از آماده کردن عصاره، 2 میلی لیتر از آن به 4 میلی لیتر از نمک طلا (HAuCl4.3H2O) با غلظت 1 میلی مولار اضافه شد که عصاره، یون های طلا (III) را به اتم های طلا در ابعاد نانومتریک کاهش داده و بلافاصله رنگ محلول به رنگ بنفش تغییر داد. به منظور دستیابی به نانوذرات طلا با شکل و اندازه یکنواخت، پارامترهای موثر بر سنتز، نظیر pH محیط واکنش، حجم عصاره، غلظت نمک طلا، دما و زمان واکنش مورد مطالعه قرار گرفت و تمامی پارامتر ها با استفاده از اسپکتروفتومتری فرابنفش- مرئی بهینه شدند. برای مشخصه یابی نانوذرات از تصویر میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) و پراش پرتو ایکس (XRD) استفاده شد. در نهایت خواص آنتی باکتریایی نانوذرات بر روی 4 گونه باکتری بیماری زا استافیلوکوکوس اورئوس، باسیلوس سوبتیلیس، اشرشیا کلی و سالمونلا اینتریتیدیس) با روش دیسک دیفیوژن مورد بررسی قرار گرفت و به صورت قطر هاله عدم رشد گزارش شد. نتایج نشان دادند که نانو ذرات طلا کروی بوده و علاوه بر اینکه حداکثر جذب را در 534 نانومتر دارند، با میانگین اندازه بین 17-11 نانومتر از فعالیت آنتی باکتریایی نسبتا خوبی نیز علیه باکتری های برخوردارند.
    کلیدواژگان: آقطی، آنتی باکتریایی، بیوسنتز، نانوذرات طلا، Sambucus ebulus L
  • عادل پشت دار، علیرضا ابدالی مشهدی، فواد مرادی، سیدعطااله سیادت، عبدالمهدی بخشنده صفحات 19-32
    نعناع فلفلی (L. Mentha piperita) گیاهی معطر دارویی است که کشت آن به دلیل فقر مواد آلی خاک در خوزستان محدود گشته است. از این‏رو انتخاب نوع و میزان کود جهت تضمین عملکرد مطلوب ضروری است. بدین‏منظور در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه ‏رامین ‏خوزستان در سال 93-1392، آزمایشی فاکتوریل بر پایه بلوک‏های‏ کامل ‏تصادفی اجرا شد. عامل اول شامل سه فرم کود نیتروژنی مایع (اوره آمونیوم نیترات (UAN))، پودری (سولفات‏ آمونیوم) و گرانولی (اوره) و عامل دوم شامل سطوح نیتروژن (صفر، 70، 140، 210 و 280 کیلوگرم بر هکتار) بود. تیمارها در سه تکرار اجرا گردید. برداشت در مرحله غنچه‏دهی صورت ‏گرفت. اسانس برگ‏ها به روش تقطیر با آب (طرح کلونجر) استخراج و جهت شناسایی ترکیبات از دستگاه GC/MS استفاده شد. سطوح و نوع نیتروژن تاثیر معنی‏داری بر صفات رویشی، درصد اسانس و کارایی ‏استفاده از نیتروژن داشت. با افزایش سطوح نیتروژن، صفات رویشی و درصد اسانس به صورت خطی افزایش یافت. تاثیر کود UAN بیشتر از اوره و سولفات آمونیوم بود. با این وجود، روند کارایی استفاده از نیتروژن نزولی بوده و کمترین کارایی را کود سولفات آمونیوم در سطح 280 کیلوگرم نیتروژن در هکتار نشان داد. سطوح و نوع کود نیتروژن بر ترکیبات اسانس نیز تاثیرگذار بود. بیشترین محتوی منتول در تیمار شاهد (16/37 درصد) و در سطح 70 کیلوگرم نیتروژن در هکتار (44/38 درصد) بدست آمد. با این وجود کاربرد بیشتر نیتروژن به کاهش محتوی منتول انجامید. علاوه بر این، اوره و سولفات آمونیوم به ترتیب بیشترین و کمترین اثر را بر محتوی منتول داشتند. همچنین کاربرد UAN نیز کمترین میزان منتوفوران (17/1 درصد) را نشان داد.
    کلیدواژگان: آمونیوم، اسانس، اوره، منتول، نعناع فلفلی، نیترات
  • لیلا خلاصی اهوازی، غلام علی حشمتی، پرژک ذوفن، موسی اکبرلو صفحات 33-46
    کنگر علوفه ای (Gundelia tournefortii L.) از گیاهان بومی ایران با ارزش دارویی- علوفه ای تیره Asteraceae است. هدف از این مطالعه بررسی تغییرات محتوای فنل، فلاونویید کل و ارزیابی عملکرد آنتی اکسیدانی گیاه در مراحل مختلف رشد در چهار رویشگاه شمال شرق استان خوزستان با اختلاف ارتفاع 900 متر انجام گرفت. سرشاخه های هوایی گیاه از چهار رویشگاه طبیعی شمال شرق خوزستان (دره خرسون، شاهزاده احمد 1، شاهزاده احمد 2 و دهدز)، در سه مرحله رویشی، گل دهی و بذردهی جمع آوری گردید.محتوای فنل وفلاونوئید کل عصاره های متانولی با استفاده از روش اسپکتروفتومتری و فعالیت آنتی اکسیدانی با روش به دام اندازی رادیکال آزاد DPPH اندازه گیری گردید. با توجه به نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA)، عوامل رویشگاه، اندام و فنولوژی هر کدام به صورت جداگانه و اثر متقابل رویشگاه-اندام گیاه، رویشگاه- مراحل فنولوژی، رویشگاه-اندام گیاه- مراحل فنولوژی با اطمینان 99 درصد بر فعالیت آنتی اکسیدانی، میزان فنل و فلاونوئید کل این گیاه اثر معنی دار داشت. میانگین تیمارها در سه تکرار با استفاده ازآزمون دانکن مورد مقایسه قرار گرفتند (01/0P<). نتایج نشان داد بیشترین میزان فنل کل (9/56 میلی گرم گالیک اسید در گرم ماده خشک)، فلاونوئید کل (03/7 میلی گرم کوئرستین در گرم ماده خشک) و فعالیت آنتی اکسیدانی (19/0 میلی گرم بر میلی لیتر) در رویشگاه دره خرسون گزارش گردید. همچنین عصاره گیاه در مرحله گلدهی و در همه رویشگاه ها از بیشترین محتوای ترکیبات فنلی و فلاونوییدی و عملکرد آنتی اکسیدانی برخوردار بود.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان، خوزستان، رویشگاه، فنولوژی، فنل و فلاونویید، کنگر، Gundelia tournefortii L
  • عباس زارع زاده، فاطمه سفیدکن، سیدرضا طبایی عقدایی، علی میرحسینی، محمد رضا عزیززاده صفحات 47-55
    گیاه مرزه سهندی (Satureja sahendica Bornm.) ازگونه های اندمیک ایران است.این تحقیق با هدف بررسی کمیت و کیفیت اسانس توده های مختلف این گیاه در شرایط زراعی انجام گرفت. ابتدا بذر8 توده مختلف مرزه سهندی از رویشگاه های مختلف استان های آذربایجان شرقی،کردستان وزنجان جمع آوری گردید، پس از نشاء در گلخانه مزرعه تحقیقات گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی، درسه تکرار درسال 1389 درمرزعه کشت شدند.سرشاخه های گل دار توده های مختلف طی چهارسال متوالی جمع آوری و در سایه خشک گردید.اسانس نمونه ها با استفاده از به روش تقطیر باآب استخراج و آنالیز مواد موثره پس از تعیین بازده اسانس براساس وزن خشک گیاه به وسیله کروماتوگرافی گازی وکروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی تجزیه وشناسایی ترکیبات تشکیل دهنده اسانس ها صورت گرفت. نتایج تجزیه واریانس بازده اسانس در سطح 5 درصد و درصد ترکیب های تیمول و ترانس-کاریوفیلن اسانس توده های مختلف طی چهار سال برداشت در سطح 1درصد معنی دار بودند. مقایسه میانگین ها توسط آزمون دانکن در سطح احتمال 5 درصد انجام شد، از بین ترکیب های شیمیایی موجود در توده ها ترکیب های آلفا-ترپینن،گاما-ترپینن،لینالول،پارا-سیمن، 1و8 -سینئوال ، ترپینئولن، ترپینن 4-ال،آلفا-ترپینئولن،سابینن و میزان تولید اسانس در هکتار معنی دار بودند. نتایج تجزیه خوشه ای توده ها براساس ترکیب های تشکیل دهنده اسانس در دوگروه قرار گرفت.گروه اول غنی از ترکیبات فنلی تیمول و کارواکرول (SS6، SS5،SS4، SS3، SS2، SS1) بودند وگروه دوم درصد بالایی از پارا-سیمن وگاما-ترپینن (SS7وSS8)مقادیر کمی تیمول وکارواکرول داشتند .بیشترین شباهت بین دو تودهSS2و SS5وکمترین شباهت بین دو توده SS1و SS8بود.توده های SS3 با بازده اسانس 13/2درصد و تولید اسانس 52/14 کیلوگرم در هکتار و23/41درصد تیمول و 57/13 درصد کارواکرول با منشاء استان آذربایجان شرقی و SS2 با بازده اسانس 69/2 درصد و تولید 49/13 کیلوگرم اسانس در هکتار و 62/37 درصد تیمول و 78/2 درصد کارواکرول با منشاء استان کردستان به ترتیب به عنوان توده های برتر معرفی می گردند.
    کلیدواژگان: اسانس، تیمول، کارواکرول، مرزه سهندی، یزد
  • مرتضی مهرپور، بهاره کاشفی، محمد مقدم صفحات 56-68
    این تحقیق با هدف بررسی فیتوشیمیایی و آنتی اکسیدانی اندام های مختلف گیاه آنغوزه (Ferula assafoetida L.) در دو استان سمنان و خراسان رضوی در سال 1392 انجام گرفت. اندازه گیری میزان فنل کل با استفاده از روش فولین- سیوکالتیو، فلاونوئید کل با روش کلرید آلومینیوم ، تانن (فولیندنیس) و ظرفیت آنتی اکسیدانی نمونه ها نیز با استفاده از روش های DPPH و FRAP اندازه گیری گردیدند. نتایج حاصل از تجزیه واریانس نشان داد که بیشترین میزان فنل کل (014/1 و 8/2 میلی گرم گالیک اسید در یک گرم عصاره خشک) به ترتیب در عصاره برگ از استان خراسان و سمنان مشاهده گردید. حداکثر میزان تانن به ترتیب در عصاره های ساقه و برگ استان خراسان و سمنان مشاهده شد. بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی در روش DPPH (08/1111 و 61/731 میکروگرم بر میلی لیتر) به ترتیب در عصاره ریشه نمونه خراسان و عصاره ساقه سمنان مشاهده شد. به طورکلی، بالاترین میزان ترکیبات فنل و فلاونوئید کل به ترتیب در عصاره برگ و ریشه گیاه در استان سمنان بدست آمد. همچنین اندام ریشه در خراسان از بالاترین عملکرد آنتی اکسیدانی در مهار رادیکال های آزاد برخوردار بود. بررسی داده ها حاکی از آن است که کیفیت و کمیت ترکیبات شیمیایی و عملکرد آنتی اکسیدانی آنها بسته به نوع اندام، تنوع رویشگاهی و سپس روش های ارزیابی متفاوت است.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان، آنغوزه، تانن، خراسان و سمنان، فلاونوئید، فنل
  • الهام تازیکه لمسکی، جواد مهدوی میقان صفحات 69-82
    در این تحقیق به منظور بررسی اثر انجماد و خشک کردن بر کمیت و کیفیت مواد موثره اسانس ، برگ های گیاه رزماری Rosmarinus officinalis L. در مرحله رویشی در تیرماه 1393 از محل مزرعه مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان جمع آوری ودر چهار مرحله: تازه، خشک، تازه منجمد و خشک منجمد برای اسانس گیری آماده گردید. اسانس نمونه ها بوسیله دستگاه تقطیر با بخار آب (طرح کلونجر) استخراج ، آنالیز مواد موثره نمونه ها با استفاده از روش کروماتوگرافی گازی (GC/MS) انجام گرفت و به منظور تعیین مقدار میزان اسید کافئیک در عصاره اتانولی گیاه از تکنیک کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا HPLC استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر 4 روش مورد بررسی به ترتیب ترکیبات مشترک : ایزو- بورنیل استات ( 5/11-3/14 درصد) ، کامفور (34/11-7/12 درصد) ، پولگون (8/7-6/10 درصد)، آلفا- فلاندرن (3/0-2/9 درصد) ، بتا-کاریوفیلن (1/2-87/8 درصد) ، آلفا- ترپینئول (34/3-8/9 درصد) ، 1و8- سینئول (93/0-7/6 درصد) ولینالول (0-45/4 درصد) و کامفن (3/3-7/5 درصد) از بالاترین مقدار در اسانس گیاه برخوردار بودند و حداکثر میزان اسید کافئیک در عصاره تازه گیاه به مقدار 016/0 میکروگرم بر گرم برگ تازه تعیین گردید و اینکه در هر دو حالت نمونه های تازه و خشک ، اسانس ها از بالاترین کمیت و کیفیت مواد موثره برخوردار بودند ، به طوری که ترکیبات: ترانس -پینوکاروئول (1/5 درصد) ، سابینن (88/4 درصد) ، ترانس- اوسیمن (34/6 درصد) و ژرانیل استات (22/15 درصد) فقط در دو روش تازه و خشک در اسانس نمونه ها گزارش گردیدند و از آنجایی که ترکیبات فوق از بیشترین عملکرد آنتی اکسیدانی ، ضدپاتوزنی ، ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی برخورداند، لذا پیشنهاد می گردد به منظور ارتقای کیفیت ، فراوری گیاه بیشتر در دو حالت خشک و تازه انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: اسید کافئیک، اسانس، انجماد، ایزوبورنیل استات، پولگون، خشک کردن، رزماری، کامفور
  • حسین بتولی، مریم اخباری، نرگس یاسا، مهناز خانوی، سعید توکلی صفحات 83-94
    جنس «لرگ» (Pterocarya Kunth) متعلق به خانواده گردو (Juglandaceae)، دارای گونه های درختی متعددی است که تاکنون بالغ بر 15 گونه از این جنس در جهان و تنها یک گونه از ایران گزارش شده است. در این تحقیق ترکیب های شیمیائی اسانس برگ های درخت «لرگ» ((Poir) Spach Pterocarya fraxinifolia ( در مراحل مختلف فنولوژی مورد بررسی قرار گرفته است. برگ های این گیاه در سه مرحله مختلف رویشی در بهار و تابستان سال 1392 از گستره رویشگاه های طبیعی (واقع در گیلان)، جمع آوری و در شرایط آزمایشگاه خشک شدند و به روش تقطیر و استخراج با بخار همزمان با حلال آلی (SDE) اسانس گیری شدند. برای شناسائی ترکیب های تشکیل دهنده اسانس از دستگاه های گاز کروماتوگرافی (GC) و گاز کروماتوگرافی متصل شده به طیف سنج جرمی (GC/MS) استفاده شد. راندمان اسانس برگ ها در اردیبهشت، تیر و شهریورماه به ترتیب 2/0 درصد، 18/0 درصد و 2/0 درصد وزنی/وزنی بدست آمد. تعداد 10 ترکیب شیمیائی در اسانس برگ های اردیبهشت ماه، 35 ترکیب در اسانس برگ های تیرماه و 22 ترکیب در اسانس برگ های شهریورماه گیاه لرگ شناسائی شدند. اجزای اصلی اسانس برگ های اردیبهشت ماه شامل: 3، 7-گوئیدین (32/27 درصد)، ویریدیفلورن (58/21 درصد)، آلفا-کورکومین (44/8 درصد)، ویریدیفلورول (22/7 درصد) و زینجی برن (37/5 درصد) بودند. بیشترین ترکیب های تشکیل دهنده اسانس برگ های تیرماه شامل: آلفا-کورکومین (44/16 درصد)، ویریدیفلورن (95/11 درصد)، زینجی برن (44/9 درصد)، فیتول (16/9 درصد)، هگزا دکانوئیک اسید (92/5 درصد)، ویریدیفلورول (51/5 درصد) و 3، 7-گوئیدین (84/4 درصد) بودند. افزون براین عمده ترکیب های شیمیائی اسانس برگ های شهریورماه شامل: ویریدیفلورن (29/26 درصد)، ترانس-کاریوفیلن (63/12 درصد)، 2-نورپینین (97/8 درصد)، ویریدیفلورول (78/8 درصد)، اسپاتولنول (82/7 درصد) و زینجی برن (65/6 درصد) بودند. بخش عمده ترکیب های تشکیل دهنده اسانس برگ های اردیبهشت ماه، سسکوئی ترپن های اکسیژن دار بودند. درحالی که بیشترین قسمت اصلی ترکیب های شیمیائی اسانس برگ های تیرماه، مربوط به سسکوئی ترپن های هیدروکربنی بود.
    کلیدواژگان: اسانس، ترکیب های شیمیائی، فنولوژی، لرگ، ویریدیفلورن
  • سید مهرداد کسایی، محمد تقی گودرزی، نسیم حیاتی رودباری، پریچهر یغمایی صفحات 95-106
    گیاه دارویی شنبلیله (Trigonella foenumgraceum L.) علاوه بر مصارف فراوان غذایی، به دلیل سنتزترکیبات پلی فنلی دارای اثر آنتی اکسیدان و ضدالتهاب موثردر درمان دیابت است. این تحقیق در سال 1393 با هدف بررسی فیتوشیمیایی، آنتی اکسیدانی و ضددیابتی عصاره آبی برگ های شنبلیله انجام گرفت. برگ های گیاه از مزرعه گیاهان دارویی همدان تهیه و عصاره آبی آن با استفاده از روش خیساندن استخراج گردید. ارزیابی فیتوشیمیایی (فنل و فلاونویید کل) در عصاره با استفاده از روش های اسپکتروفوتومتری و ارزیابی عملکرد آنتی اکسیدانی با استفاده از روش های FRAP، شلاته کنندگی یون آهن، سنجش میزان تیول و DPPH انجام گرفت. میزان مهار فروکتوزآمین، محصولات نهایی گلایکیشن پیشرفته و فراگمانتاسیون آلبومین، به ترتیب با استفاده از روش های اسپکتروفوتومتری، اسپکتروفلورومتری و الکتروفورز اندازه گیری گردید. نتایج نشان داد که عصاره گیاه دارای میزان فنل کل (8/23 میلی گرم معادل اسیدگالیک در هر گرم وزن نمونه)، فلاونویید کل (29/17 میلی گرم معادل کوئرستین در هر گرم وزن نمونه) و گروه تیول (26/0 میلی مول معادل سیستئین در میلی گرم) و ظرفیت آنتی اکسیدانی (33/0 میلی مول معادل سولفات آهن در میلی گرم) می باشد. درصد شلاته کنندگی آهن و درصد مهار رادیکال های آزاد در این عصاره وابسته به غلظت است. این عصاره در غلظت بالا می تواند موجب مهار فروکتوزآمین (79 درصد) و همچنین مهار فراگمانتاسیون شود. از این جهت، عصاره شنبلیله می تواند به منظور جلوگیری از عوارض مرتبط با محصولات نهایی گلایکیشن پیشرفته AGEs در بیماران دیابتیک به کار رود.
    کلیدواژگان: آنتی اکسیدان، دیابت، شنبلیله، فنل، فلاوونوئید، فراگمانتاسیون آلبومین
|
  • Omid Azizian Shermeho., Jafar Valizadeh, Misam Noroozifar, Ali Ghasemi, Moharam Valizadeh Pages 1-18
    Plants as stable and available sources to preparation of the biocompatible nano particles that have received much attention in recent years. The aim of this study were optimization and characterization of biosynthesis of gold nano particles (Au NPs) using leaf aqueous extract of Sambucus ebulus L. After preparing the extract, 2 ml of it, was added to 4 ml of HAuCl4.3H2O with concentration 1 mM, which reduced Au (III) ions to Au NPs, and quickly the color of solution changed to violet. In order to achieve Au NPs with a uniform shape and size, parameters affecting on synthesis such as: pH of the reaction, volume of plant extract, concentration of HAuCl4.3H2O solution, temperature and time of reaction were studied and optimized. All parameters were optimized using UV-Vis spectrophotometry. X-ray diffraction (XRD) and transmission electron microscopy (TEM) were also employed to find characterization of the nanoparticles. Finally, the antibacterial properties of nanoparticles on 4 species of pathogenic bacteria such as: Staphylococcus aureus, Bacillus subtilis, E. coli and Salmonella enteritidis was evaluated by disc diffusion method and was reported as the diameter of inhibition zone. The results showed that the Au NPs showed a maximum absorbance at 534 nm. It was found that biosynthesized of Au NPs have spherical shape with a size between 11-17 nm and the gold nanoparticles have relatively good antibacterial activity against some bacteria.
    Keywords: Biosynthesis, Antibacterial activity, Sambucus ebulus L, Gold Nanoparticles
  • Adel Poshtdar, Ali Reza Abdali Mashhadi, Fuad Moradi, Siad Ahtaalah Siadat, Abdolmahdi Bakhshandeh Pages 19-32
    Peppermint (Mentha piperita L.) is an aromatic medicinal plant, that its cultivation is limited due to low soil from organic matter. Therefore choose right amount and type of fertilizer is very necessary to ensure of satisfactory yield. A factorial experiment was conducted at research farm of Ramin University during 2014, arranged in CRD design contain three types of nitrogen fertilizer as the first factor: liquid (urea ammonium nitrate), powder (ammonium sulfate) and granular (Urea) which were applied at five levels: 0, 70, 140, 210 and 280 KgN/ha as the second factor with three replications. Aerial pares of plant were collected in early of blooming, the essential oils were obtained by hydro distillation method (Clevenger apparatus) and were analyzed by GC/MS. Result were showed that the nitrogen had significant effects on vegetative traits, quantity and quality of essential oil and finally on efficiency of nitrogen usage. With increases of nitrogen rate the vegetative traits and its yields of essential oil were increased. The effect of UAN was higher than U and SA, however, the trend of nitrogen usage efficiency was descended with AS of the lowest efficiency at 280 kg.ha-1. The rate and type of nitrogen fertilizers were also effective on essential oil components. The highest content of menthol was obtained in controls (37.16%) with 70 kg.ha-1 nitrogen (38.44%) but with increases of nitrogen application the menthol rate was decreased. Additionally, U and AS were respectively had the highest and lowest impact on menthol content, but in other hands the UAN application had the lowest content of menthofuran (1.17%).
    Keywords: Ammonium sulfate, Urea ammonium nitrate. Ammonium sulfate, Essential oil, Menthol, Peppermint, Urea ammonium nitrate
  • Lila Khalasi Ahwazi, Gholm Alh Heshmati, Parzhak Zofan, Mousa Akbarlou Pages 33-46
    Gundelia tournefortii L. is an endemic valuable forag - medicinal plants, belongs to Asteraceae family. This study was evaluated to total phenol, flavonoide content and antioxidant activity of Gundelia tournefortii L. in different stages of growth from four habitats in north east of Khozestan province (900 m). The aerial parts of plant were collected from 4 natural habitats (Dare-Khorson, Shahzade Ahmad1, Shahzade Ahmad2 and Dehdez) in three stages: vegetative, flowering and seed dispersal. Total phenol (TP) and total flavonoids (TF) of methanol extracts were measured by spectrophotometry and antioxidant activity by scavenging free radicals of DPPH and then were analyzed based on multivariate variance (MANOVA). Results were showed that in all habitats, plant parts and phenological stages of plant had significant effect on antioxidant activity, total phenol and flavonoid contents of plant in 99 percent (P
    Keywords: Antioxidant, Habitat, Khozestan, Phenological stages, Phenol, flavonoids, Gundelia tournefortii L
  • Abbas Zarezadeh, Fatemeh Sefidkon, Seed Reza Tabaei Oghdaei, Ali Mirhosseini, Mohammad Reza Azizzadeh Pages 47-55
    The Satureja was consist of 14 annual and perennial species in Iran, which Satureja sahendica is one of the endemic species in Iran. This research was carried out to investigate quality and quantity of essential oil in satureja sahendica accessions. Seeds of eight Satureja sahendica accessions were collected from greenhouse in medicinal research farm of Yazd Agricultural and Natural Resources and Education Center. Seedlings were planted in field using a randomized complete block design with three replications in 2010. Samples were harvested at 50% flowering stage during four years. Essential oils were extracted from dried samples by Clevenger apparatus and the oil compounds were analyzed by GC/MS. The results were showed significant differences between accessions for essential oil percentage at 5% level and the thymol and e-caryophylen at 1% level. Cluster analysis were showed two chemotype groups rich for thymol and carvacrol (SS6, SS5,SS4, SS3, SS2, SS1) and rich for para-cymen and γ -terpinene (SS7 and SS8). Regarding to essential oil yield per hectare and essential oil quality, in SS3 accessions from East Azarbayjan province with mean of essential oil (2.13%),oil yield (14.52 Kg/ha) which had carvacrol (%13.57) and thymol (%41.23) , according to SS2 accessions from Kordestan province with mean of essential oil (2.96%),oil yield (13.49 Kg/ha) had carvacrol (%2.78) and thymol (%37.62), both of them were selected as the superior accessions.
    Keywords: Essential oil, Carvacrol, Satureja sahendica Born, Thymol, Yazd
  • Morteza Mehrpour, Bahareh Kashefi, Mohammad Moghadam Pages 56-68
    This study was evaluated in phytochemical and antioxidant activity of Ferula assafoetida L. in Semnan and Khorasan-Razavi provinces. The plant samples were collected in May 2013, the total phenolic was determined by Folin–Ciocalteu, total flavonoid by Aluminium chloride , tannin contents by Folin- Denis and the antioxidant capacity were measured utilizing DPPH and FRAP methods. Results of variance analysis were showed that the highest total phenols content (1.014 and 2.8 mgGAE/1 g) was observed in leave extract of Khorasan and Semnan provinces, respectively. The maximum tannin contents (0.00194 mg/ml) was observed in stem and leave extracts of Khorasan and Semnan provinces .Also the highest antioxidant activity by DPPH method (1111.08 and 731.61 µg/ml) was observed in root extract of Khorasan province samples. The maximum antioxidant activity content were obtained in leave extract of Semnan by FRAP method (2.85 mg/ml). In general the highest content of total phenol and flavonoid was obtained in leave and root extracts of plants in Semnan province. But the root extract of Khorasan had the maximum antioxidant capacity (1111.08 µg/ml).Therefore it may be stated that Mojen region in Semnan province had higher antioxidant activity than Khorasan region. So the quality of antioxidant compounds of Ferula assafoetida L. was depending on variation of environmental factors and plant parts.
    Keywords: Antioxidant, Ferula assafoetida L, Flavonoid, Khorasan, Semnan Province, Phenol
  • Elham Tazikeh Lemeski, Javad Mahdavi Mighan Pages 69-82
    This study to was evaluated the effect of freezing and drying methods on quality and quantity of Rosmarinus officinalis L. essential oil. The leaves of plant in blooming were collected from the medicinal plant garden in Islamic Azad University of Gorgan branch in July 2014. The samples were prepared in four groups: fresh, dried, fresh frozen and dried frozen. Essential oils were obtained by steam distillation (Clevenger apparatus) and were analyzed by GC/MS. The caffeic acid content of samples was measured by HPLC. Results were showed in all oils: iso-bornyl acetate (11.5%-14.3%), camphor (11.34%-12.7%), pulegone (7.8%-10.6%), α-phellandrene (0.3%-9.2%), β-caryophyllene (2.1%-8.87%), α-terpineol (3.34%-9.8%), 1,8-cineol (0.93%-6.7%), linalool (0%-4.45%) and camphen (3.3%-5.7%) were the major common constituents. The greatest amount of caffeic acid was reported in fresh samples of plant (0.016 mg / gram of plant leaves). According to results in both fresh and dried samples the essential oils had the highest quality and quantity ingredients. Although the trans-pinocarveol (5.1%), sabinene (4.8%), trans-ocymen (6.3%), geranyl acetate (15.2%) just were observed in fresh and dried samples. According to another researches, these constituents of plant oil have high antioxidant, anti-pathogen, anti-inflammation and anti-infection activity. Therefore it is recommended to improve the quality of plant processing by using fresh and dried materials.
    Keywords: Caffeic Acid, Camphor, Drying, Freezing, Essential oil, Iso, bornyl acetate, Pulegone, Rosemarinus officinalis L
  • Husain Batooli, Maryam Akhbari, Narges Yasa, Mahnaz Khanavi, Saied Tavakoli Pages 83-94
    Pterocarya Kunth. belongs to Juglandaceae family is genus which has over 15 different tree species in the world and has just one species which has been reported from Iran. In this study the essential oil composition of Pterocarya fraxinifolia (Poir) Spach. were compared in different stages of plant phenology. The leaves were collected in different stages from Gilan in spring 2011. The essential oils were obtained by steam distillation extraction (SDE) and were analyzed by GC/MS. The oil yield in May, July and September were obtained: 0.2%, 0.18% and 0.2% w/w respectively. The 3,7-guaidiene (27.32%), viridiflorene (21.58%), α-curcumene (8.44%), viridiflorol (7.22%) and zingiberene (5.37%) were the main oxygenated sesquiterpens compondes of plant oil in May. The α-curcumene (16.44%), viridiflorene (11.95%), zingiberene (9.44%), phytol (9.16%), hexa decanoic acid (5.92%), viridiflorol (5.51%) and 3,7-guaidiene (4.84%) sesquiterpens hydrocarbons in July and the viridiflorene(26.29%), e-caryophyllene (12.63%), 2-norpinene (8.97%), viridiflorol(8.78%), spathulenol(7.82%) andzingiberene (6.65%) were the main in September oil, respectively.
    Keywords: Pterocarya fraxinifolia (Poir) Spach, Essential oil, Gilan, Viridiflorene, phenology
  • Seed Mehrdad Kassaee, Mohammad Taghi Goodarzi, Nashim Hayati Rudbari, Parecher Yaghmaei Pages 95-106
    Trigonella foenumgraceum L. with variety of polyphenoles which has been used as an antioxidant and nutritive vegetable to treat of diabetes. The aim of the present study was to investigate the phytochemical, antioxidant and antidiabetic activities of plant leave extract. The leaves were collected from medicinal garden of Hamedan during August 2014. The aqueous extract was obtained by maceration. Total phenol and flavonoid content were determined by using spectrophotometric methods. The antioxidant activity were measured by using FRAP, ferric chelating activity, thiol and DPPH radical scavenging assay. The anti-diuretic properties, inhibition of fructose amine and advanced glycation end products formation and also albumin fragmentation by spectrophotometric, spectrofluorometric and electrophoresis methods, respectively. The results were showed that the total phenol content (23.87mg GAE/g), total flavonoid (17.29 mgQUE/g), thiolgrou (p0.26 mmoleCYE/mg) and total antioxidant capacity (0.33mmole FeSO4E/mg). Ferric chelating ability and radical scavenging activities were both in a concentration-related manner. The aqueous extract of plant in high concentration could inhibit fructosam ineformation (70.9%) and also albumin fragmentation. Thus this extract can be used for prevention of plant -related complications of diabetes.
    Keywords: Advanced glycation end products, Anti, diabetic, Antioxidant, Flavonoid, Phenol, Trigonella foenumgraceum L