فهرست مطالب

نشریه فیزیولوژی گیاهان زراعی
پیاپی 8 (زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/11/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا پازکی *، محمد کریمی نژاد، علیرضا فولادی طرقی صفحات 3-28
    به منظور بررسی اثر تاریخ کاشت بر عملکرد اکوتیپ ها و صفات زراعی گیاه زعفران آزمایشی به صورت طرح کرت های خرد شده در قالب بلوک های کامل تصادفی با 4 تکرار در سال 1389 در شهرستان نطنز اجرا گردید که در آن تاریخ کاشت در 4 سطح (15 اردیبهشت، 15 خرداد، 15 تیر و 15 مرداد) به عنوان عامل اصلی و اکوتیپ های زعفران در 2 سطح (اصفهان و قائن) به عنوان عامل فرعی در نظر گرفته شد. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثر ساده تاریخ کاشت و اکوتیپ بر تمامی صفات مورد آزمون معنی دار شد ولی اثرات متقابل معنی دار نگردید. مقایسه ی میانگین اثر ساده تاریخ کاشت نشان داد که بیشترین میزان عملکرد (کلاله و خامه) و گل خشک با میزان 525/5 و 07/38 کیلوگرم در هکتار در تاریخ کاشت 15 اردیبهشت حاصل گردید. اکوتیپ اصفهان از نظر تمامی صفات مورد بررسی وضعیت بهتری را در منطقه ی مورد آزمایش نشان داد به صورتی که بیشترین مقدار عملکرد و گل خشک را با میزان 537/5 و 81/37 تولید نمود. تاخیر در تاریخ کاشت منجر به کاهش معنی دار تمامی صفات مورد آزمایش گردید و اکوتیپ اصفهان از وضعیت بهتری نسبت به قائن برخوردار بود.
    کلیدواژگان: زعفران، تاریخ کاشت، اکوتیپ، عملکرد، صفات زراعی
  • عبدالحسین آبروش* صفحات 13-28
    به منظور بررسی اثر تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزاء عملکرد ارقام ماش آزمایشی در سال 1386 در منطقه دزفول انجام شد. این تحقیق به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی و در چهار تکرار انجام شد تیمارها شامل ارقام ماش در چهار سطح بنام (V1) 8-9600- VC3، (V2) NM92 (V3) گوهر (V4) 3-9-CN و تیمار تاریخ کاشت (D) درسه سطح که شامل 1/4/1386 (D1) و 15/4/1386D2) ) و 30/4/1386 (D3) بودند. پارامترهای تعداد غلاف در بوته، تعداد دانه در غلاف، وزن هزار دانه، عملکرد اقتصادی، عملکرد بیولوژیک، عملکرد کاه، شاخص برداشت مورد مطالعه قرارگرفتند. نتایج حاصل از آزمایش نشان داد در تاریخ کاشت اول تیرماه بیشترین عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک و عملکرد کاه به ترتیب به مقدار 7/2019، 6/5286 و 7/375 کیلوگرم بر هکتار، تعداد غلاف در بوته (27/23) ارزیابی شد بیشترین وزن هزار دانه هم در تاریخ کاشت دوم برابر 79/59 گرم و بیشترین تعداد دانه در غلاف (86/9) و شاخص برداشت (78/38) در تاریخ کاشت سوم بدست آمد. از نظرمقایسه ارقام مورد مطالعه رقم NM92 دارای بالاترین تعداد غلاف در بوته، تعداد دانه در غلاف، عملکرد اقتصادی، عملکرد بیولوژیک و عملکرد کاه به ترتیب به مقدار، 5/33 ، 53/11، 2/2362، 8/6488 و 4562 کیلوگرم بر هکتار بود در صورتیکه بیشترین وزن هزار دانه در رقم 3-9-CN بدست آمد که از این نظر برتری خود را نسبت به سایر ارقام در این منطقه نشان داد. اثرات متقابل تاریخ کاشت و رقم بر صفات مورد بررسی نشان داد تیمار D1V2 با عملکرد اقتصادی 6/2662 کیلوگرم در هکتار و با تعداد 5/35 غلاف در بوته و تیمار D1V3 با تعداد 7/17 دانه در غلاف بالاترین عملکرد را تولید نموده است. کمترین میزان عملکرد اقتصادی در تیمار D3V4 به مقدار 3/1423 کیلوگرم بر هکتار و برای تیمار D1V3 برابر 3/1747 ارزیابی شد. بنابر نتایج ارزیابی در این تحقیق، تاریخ کاشت اول تیرماه (D1) به عنوان بهترین تاریخ کشت برای ارقام ماش و بهترین رقم نیز تیمار NM92 (V2) برای کشت در این منطقه شناخته شد و هرچه تاریخ کاشت از اول تیرماه به تاخیر افتد عملکرد به عنوان مهمترین فاکتور عملکرد کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: تاریخ کاشت، رقم، عملکرد، اجزاء عملکرد، ماش
  • محمدرضا بوربوری *، محمد مهدی طهرانی صفحات 29-44
    به منظور بررسی اثر سطوح مختلف عناصر روی و مس بصورت مصرف خاکی و محلول پاشی بر خصوصیات کمی و کیفی گندم، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک کامل تصادفی با 3 تکرار در آبان ماه سال 1387 در گلخانه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه ازاد اسلامی واحد ساوه اجرا گردید. فاکتورهای آزمایشی شامل مصرف روی (با سطوح مصرفی0، 5 و 10 میلی گرم در کیلوگرم به صورت مصرف خاکی و محلولپاشی با محلول 0 و 2 در هزار کلات EDTA روی) و مصرف مس (با سطوح مصرفی0، 5/2 و 5 میلی گرم در کیلوگرم به صورت مصرف خاکی و محلولپاشی با محلول 0 و 2 در هزار کلات EDTA مس) به انضمام ترکیبی از تمام سطوح کودی فوق الذکر اعمال شد. نتایج نشان داد مصرف خاکی کود روی موجب افزایش معنی دار اجزای عملکرد، محتوای جذب روی در دانه و غلظت روی در دانه و اندام هوایی و تعداد پنجه بارور گردید در صورتیکه کاربرد خاکی کود مس موجب افزایش معنی دار اجزای عملکرد، محتوای جذب مس در دانه، غلظت مس در دانه و اندام هوایی شد، همچنین کاربرد عنصر روی بصورت محلولپاشی در مقایسه با شاهد موجب افزایش معنی دار وزن هزار دانه، محتوای جذب روی در دانه، غلظت روی در دانه، غلظت روی در اندام هوایی و عملکرد دانه گردید در صورتیکه کاربرد عنصر مس بصورت محلولپاشی محتوای جذب مس در دانه، غلظت مس در دانه و غلظت مس در اندام هوایی را افزایش داد. همچنین نتایج نشان داد بین عناصر مس و روی برهمکنش منفی وجود دارد و کاربرد توام مصرف خاکی و محلولپاشی دو عنصر با هم باعث افزایش معنی دار غلظت روی و مس در دانه، محتوای جذب هر دو عنصر در دانه و غلظت روی و مس در اندام هوایی شد. با توجه به نتایج آزمایش پیشنهاد می شود در مزارعی که دارای کمبود عناصر مس و روی هستند حتما از کودهای محتوی این دو عنصر استفاده شود ولی فقط باید این مسئله را در نظر گرفت که استفاده توام این دو عنصر در دزهای بالا صورت نگیرد چون بر همکنش منفی بین این عناصر وجود دارد.
    کلیدواژگان: روی، گندم، محلول پاشی، مس، مصرف خاکی
  • تورج خوشبخت *، فرزانه بهادری، احمد خلیقی، محمد معز اردلان صفحات 45-59
    اثر باکتری های آزوسپیریلیوم لیپوفروم (Azospirillum lipoferum) و سودوموناس پوتیدا (Pseudomonas putida) بر گیاه آلوئه ورا (Aloe vera) در کشت گلدانی و در شرایط گلخانه ای ارزیابی شد. مطالعه حاضر بر پایه طرح آزمایشی بلوک کامل تصادفی با چهار تیمار و سه تکرار انجام شد. تیمارها شامل: (1-گیاهان شاهد2-تلقیح با باکتری آزوسپیریلیوم لیپوفرم3-تلقیح با باکتری سودوموناس پوتیدا4-تلقیح با مخلوطی از دو باکتری) بودند. تجزیه و تحلیلهای آماری نشان داد که باکتری های محرک رشد گیاهی که دراین تحقیق آزمایش شدند اثرات معنی داری بر افزایش فاکتورهای رشدی نظیر وزن تر و خشک ریشه و برگها، تعداد و طول برگ و ریشه، سطح برگ و میزان جذب فسفر و پتاسیم در آلوئه ورا داشته اند. بیشترین اختلاف معنی دار در تلقیح باکتری سودوموناس پوتیدا مشاهده شد. این تیمار بطور معنی دار و در حدود 42. 2 درصد نسبت به گیاهان شاهد سبب افزایش عملکرد گردید. نتایج حاصل از این تحقیق نشانگر پتانسیل موجود در کاربرد باکتری های محرک رشد در تولید گیاه آلوئه ورا است.
    کلیدواژگان: آلوئه ورا، سودوموناس پوتیدا و آزوسپیریلیوم لیپوفروم
  • محمد مرادی *، غلامرضا قدرتی صفحات 61-70
    این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل هم بستگی های بین عملکرد دانه و برخی صفات مهم زراعی در 12 رقم کلزای بهاره، در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در سال زراعی 89-1388 اجرا گردید. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که بین ارقام از نظر صفات مورد بررسی تفاوت معنی داری وجود دارد، که بیانگر وجود تنوع ژنتیکی بین ارقام می باشد. نتایج حاصل از هم بستگی های ساده نشان داد که عملکرد دانه بیشترین هم بستگی مثبت را با وزن هزار دانه (**74/0) و تعداد دانه در غلاف (**72/0) داشت. هم بستگی عملکرد دانه با تعداد روز تا رسیدگی، تعداد روز تا گلدهی، ارتفاع بوته و درصد روغن منفی و معنی دار بود (به ترتیب**65/-0، *35/-،*37/0- و*30/0-). بر اساس رگرسیون گام به گام که در آن صفت عملکرد دانه به عنوان متغیر وابسته و سایر صفات به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شدند، ضریب تبیین مدل (934/0=2R) بود. صفات وزن هزار دانه و تعداد دانه در غلاف بیشترین ضریب تبیین را به خود اختصاص دادند (به ترتیب 547/0 و177/0). نتایج تجزیه مسیر نشان داد که صفات تعداد دانه در غلاف و وزن هزار دانه بیشترین اثرمستقیم مثبت را بر عملکرد دانه دارا بودند (به ترتیب**10/1 و*41/0). صفات تعداد دانه در غلاف و وزن هزار دانه بیشترین سهم را در تبیین تغییرات عملکرد دانه دارا بودند بنابراین می توان از این صفات بعنوان معیار انتخاب در برنامه های به نژادی کلزای بهاره استفاده نمود.
    کلیدواژگان: هم بستگی، تجزیه علیت، عملکرد، کلزا
  • سید علیرضا سیدمحمدی *، علی اشرف جعفری، نسرین سادات سیدمحمدی، محمد خیاط، مهدی متقی صفحات 71-81
    به منظور بررسی ارتباط بین عملکرد علوفه و صفات مورفولوژیک، 31 ژنوتیپ علف گندمی بیابانی، در دو آزمایش جداگانه ی آبی و دیم، به صورت متراکم در کرت هایی به ابعاد یک در دو متر و در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار، در مزرعه ی مجتمع تحقیقاتی- آموزشی شهرک دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی اراک کشت و صفات تاریخ ظهور سنبله و گرده افشانی، ارتفاع بوته، طول سنبله، تعداد سنبلچه در سنبله، اندازه ی برگ پرچم، طول پدانکل، وزن هزاردانه، تعداد ساقه در بوته، وزن دانه در سنبله، تعداد دانه در سنبله، شاخص برداشت و عملکرد دانه و علوفه مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه همبستگی فنوتیپی نشان داد که عملکرد علوفه با صفات ارتفاع بوته (60/0r=) ، تعداد ساقه در بوته (46/0r=) و عملکرد دانه (44/0r=) همبستگی مثبت و بسیار معنی داری داشت. نتایج تجزیه رگرسیونی گام به گام برای عملکرد علوفه به عنوان متغیر وابسته، اثر معنی دار صفات تعداد ساقه، تاریخ ظهور سنبله، شاخص برداشت، عملکرد بذر و وزن دانه در سنبله را روی عملکرد علوفه با ضریب تبیین 93 درصد نشان داد. بر اساس نتایج تجزیه علیت، عملکرد دانه و شاخص برداشت، بیشترین تاثیر مستقیم و عملکرد دانه بیشترین تاثیر غیر مستقیم را (از طریق کاهش شاخص برداشت) روی عملکرد علوفه داشتند.
    کلیدواژگان: علف گندمی بیابانی، عملکرد علوفه، صفات مورفولوژیکی، تجزیه علیت
  • فرهاد بیرانوند *، مسعود رفیعی، علی خورگامی، علیرضا دارایی مفرد، نورالله زیدی طولابی صفحات 83-95
    این آزمایش با هدف مطالعه اثر سطوح مختلف کود سولفات روی و تراکم بر عملکرد کمی تریتیکاله در سال زراعی 89- 1388 در روستای ده سفید شهرستان خرم آباد به صورت فاکتوریل 3×3 بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی (RCBD) در سه تکرار اجرا شد. فاکتورها عبارت بودند از، سه تراکم 200، 300 و 400 بوته در متر مربع و سه سطح مصرف سولفات روی (شاهد (عدم مصرف کود) ، 40 و 60 کیلوگرم در هکتار). نتایج نشان داد، اثر متقابل تیمارهای تراکم و سطوح مختلف سولفات روی بر متغیرهایی مانند وزن کاه، عملکرد اقتصادی (دانه) وعملکرد بیولوژیکی (در سطح احتمال 1 درصد) و همچنین شاخص برداشت (در سطح احتمال 5 درصد) معنی دار است. بیشترین وزن کاه معادل (12810، 12770) کیلوگرم در هکتار از تیمارهای 200 و 300 بوته در متر مربع با مصرف 60 کیلوگرم در هکتار سولفات روی (d1f3 و d2f3) بدست آمد. حداکثر عملکرد اقتصادی به مقدار 9933 کیلوگرم در هکتار از تیمار (d2f2) حاصل گردید. همچنین بیشترین عملکرد بیولوژیکی معادل (22303 کیلوگرم در هکتار) و بیشترین شاخص برداشت (53/44 درصد) و حداکثر عملکرد اقتصادی به مقدار 9933 کیلوگرم در هکتار از تیمار (d2f2) 300 بوته در متر مربع با مصرف 40 کیلوگرم در هکتار سولفات روی به دست آمد. لذا چنین استنباط شد که تراکم حداقل و متوسط (200 و 300 بوته در متر مربع) به ازای افزایش مقادیر مصرف کود (40 و 60 کیلو گرم در هکتار) عملکرد بیشتری خواهد داشت
    کلیدواژگان: تراکم گیاهی، سولفات روی، عملکرد کمی، تریتیکاله
  • قدرت الله فتحی، محمدرضا عنایت قلی زاده* صفحات 97-114
    در بسیاری از نقاط از جمله خوزستان، رشد زایشی کلزا با تنش خشکی مواجه می شود. هدف از این مطالعه، بررسی اثر استرس خشکی در مراحل رشد کلزا روی عملکرد و اجزای عملکرد دانه، روغن و پروتئین دانه بود. این مطالعه در دو آزمایش مزرعه ای و گلدانی در سال 90-1389 در دانشگاه آزاد اسلامی شوشتر اجرا گردید. آزمایش مزرعه ای به صورت کرت های یکبار خرده شده در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار اجرا شد. در کرت های اصلی سطوح تنش خشکی (بدون تنش خشکی، تنش ملایم و شدید) و ارقام در کرت های فرعی (هایولا 308، ساری گل و Heros) قرار گرفتند. آزمایش گلدانی بصورت فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار انجام شد. فاکتورها شامل سه رقم کلزا (هایولا 308، ساری گل و Heros) و تنش خشکی در هشت سطح شامل بدون تنش خشکی، تنش در مرحله ی ساقه رفتن، تنش در مرحله ی گلدهی، تنش در مرحله ی رشد خورجین، تنش در مرحله ی پر شدن دانه، تنش از ساقه رفتن تا انتهای دوره ی رشد، تنش از آغاز گلدهی تا انتهای دوره ی رشد و تنش در آغاز رشد خورجین تا انتهای دوره ی رشد بودند. نتایج آزمایش مزرعه ای نشان داد که حداکثر عملکرد دانه (5/3961 کیلوگرم در هکتار) و حداقل آن (1/1731کیلوگرم در هکتار) به ترتیب برای ارقام هایولا 308 و Herosحاصل گردید. در بین اجزای عملکرد دانه، تعداد خورجین در بوته حساس ترین جزء نسبت به تنش خشکی بود. رقم Heros با تیمار شاهد بیشترین تعداد دانه در خورجین (23/114) را داشت، ولی با بروز تنش ملایم و شدید تعداد دانه آن کاهش یافت. تعداد دانه در خورجین و وزن هزار دانه بیشتر، افزایش عملکرد دانه رقم هایولا 308 را باعث شد. در آزمایش گلدانی، بیشترین کاهش عملکرد دانه با وجود استرس خشکی در مرحله ی گلدهی (3/30 درصد) و سپس در مرحله ی رشد خورجین (7/20 درصد) حاصل شد. کاهش عملکرد دانه به وسیله ی استرس خشکی کوتاه مدت در مراحل طویل شدن ساقه، گلدهی و رشد خورجین همراه با کاهش تعداد خورجین در بوته همراه بود. کاهش در عملکرد دانه ناشی از تنش خشکی کوتاه مدت در طول رشد دانه ناشی از کاهش وزن دانه بود.
    کلیدواژگان: استرس خشکی، مراحل رشد، عملکرد و کلزا
|
  • Alireza Pazoki *, Mohammad Karaminejad, Alireza Foladi Targhi Pages 3-28
    Based on the study of the effects of planting date and genotypes on some agronomics characters of saffron ( Crocus sativus L.), a field experiment was carried out as split plots on the basis of randomized compelet blocks designed in 4 replications in 2009 at Natanz region. Planting date in 4 levels: May 5, June 5, July 6, August 6 as main factors, and saffron genotypes in 2 Levels: Esfahan and Ghaen as sub-factors. Result of variance of analysis indicated that, the simple effect of planting date and genotypes had a significant effect on all experimental traits however, interaction effects were not significant. Overall comparison of planting effect showed that, the maximum of dried yield (Stigma & Style) and flower yield with 5.525 and 38.07 Kg/ha conducted in May 5. Isfahan genotype had the best results in all experimental characters in Ghaen region, and produced a maximum of dried stigma and style (5.537 Kg/ha) and dried flower (37.81 Kg/ha). Delay in planting date reduced all experimental traits .As a conclusion, Esfahan genotype had better conditions than Ghaen.
    Keywords: Saffron, Planting date, Ecotype, Yield, Agronomic traits
  • Abdalhossein Abravesh* Pages 13-28
    In order to study the effect of planting time on yield and yield components of mungbean genotypes an experimental investigation was carried out during 2007 in Dezful region. This was designed in complete randomized block design in four replications. Treatments for mungbean genotypes were in four levels (V1) VC3-960-8, (V2) NM92, (V3) Gohar and V4 (CN-9-3) and also planting date in three levels (D1) 22 June, (D2) 6 July and (D3) 22 July 2007. Factors such as, numbers of pod in plant, number of seed in pod, weight thousand seed, economic yield, biological yield, stubble yield, dry weight, length pod, and harvest index were studied. Results shown in first planting date (D1) indicated the highest seed yield, biological yield, stubble yield respectively were 2019.7, 5286.6, 375.7 kg/ha and number 23.27 pod in plat. Therefore highest weight thousand seed (59.79 gr/m2), number seed in pod ( 9.86 ) and harvest index ( 38.78 ) were present respectively in plantings date (D2) and (D3). Moreover, a comparison of genotypes showed that the highest number pod in plant, seed in pod, economic yield, biological yield, stubble yield were 33.5, 11.53, 2362.2, 6488.8 and 4562 kg/ha in NM92 genotype respectively. Whereas thousand seed in genotype CN9-3 obtained the highest and best weight than other genotypes. Reciprocal effects of planting date and genotypes on yield and component yield showed highest economic yield (2662.6 kg/ha), pod in plant (35.5) and seed in pod (17.7) were in treatments D1V2 and D1V3. also the lowest economic yield were in treatment D3V4. The overall conclusion being that the first planting date (D1) and NM92 (V2) genotype are better than other genotypes for cultivation of mungbean in Dezful region.
    Keywords: Planting data, Genotypes, Yield, Yields component, Mungbean
  • Mohammad Reza Boorboori*, Mohammad Mehdi Tehrani Pages 29-44
    To evaluate the effects of different levels of zinc and copper intake as soil and foliar application and interaction of these two elements on wheat’s qualitative and quantitative characteristics, the research was done as a factorial experiment in randomized complete block design (RCBD) with 3 replications in Greenhouse College of Agriculture, Islamic Azad University Saveh in November 2008. The factors of this research were included application of Zinc (with levels of intake 0, 5 and 10 mg EDTA of Zn on kg of soil for soil application and spraying with a solution of 0 and 2 per thousand of Zn) and application of copper (with levels of intake 0, 2.5 and 5 mg EDTA of Cu on kg of soil for soil application and spraying with a solution of 0 and 2 per thousand of Cu) and complex of all of these fertilizers. Results showed that application of zinc on soil compared with control significant increase grain weight, content absorbed zinc on seed, concentration zinc on seed, concentration zinc on the shoot and fertile tillers while application of copper on soil compared with control significant grain weight, content absorbed copper on seed, concentration copper on seed, concentration copper on the shoot. the results showed that spray of zinc as compared with control View Now significant increase grain weight, content absorbed zinc on seed, concentration zinc on seed, concentration zinc on the shoot while spray of copper as compared with control View Now significant increase content absorbed copper on seed, concentration copper on seed, concentration copper on the shoot. The results showed that complex of all of these fertilizers as compared with control View Now significant increase concentration zinc on seed, concentration copper on seed, , content absorbed zinc on seed, content absorbed copper on seed, concentration zinc on the shoot, concentration copper on the shoot. The results showed that zinc and copper have a negative Interaction on each other.
    Keywords: Zinc, Wheat, Foliar applications, Copper, Soil applications
  • Tooraj Khoshbakht*, Farzane Bahadori, Ahmad Khalighi, Mohamad Moez Ardalan Pages 45-59
    The effect of bacteria(Azospirillum lipoferum and Pseudomonas putida) were examined in a green house pot experiment with Aloe vera. The present study was carried out in the complete randomized block design with 4 treatments and 3 replications. The treatments included(1-control plants2-inoculation with Azospirillum lipoferum 3-inoculation with Pseudomonas putida and4- inoculation with mixture of microorganisms). The statistical analysis showed the Plant growth promoting rhizobacterias (PGPR) that tested in this experiment had significant effect on increasing growth parameters such as roots and leaves fresh and dry weight ,number and length of leaves and roots ,leaf area as well as the content of the P and K uptake in Aloe vera . High significant difference was observed in inoculation of Pseudomonas putida. This treatment significantly increased yield about 42.4% compared with control plants. The results obtained in the present work mainly show the potential of PGPR in production of Aloe vera.
    Keywords: Aloe vera, Pseudomonas putida, Azospirillum lipoferum
  • Mohammad Moradi*, Gholamreza Ghodrati Pages 61-70
    This study was conducted to analyze the correlation among grain yield and a number of important traits in twelve spring rapeseed (Brassica napus L.) cultivars at Dezful research station in Safi Abad, from 2009 to 2010. A randomized complete block design with four replications was used. Results analysis of variance showed that significant difference between cultivares for all parameters in expriment, indicated a geneticaly difference between cultivares.The correlation coefficients among the grain yield and 1000-grain weight and grain number/pod were positiveand significant(0.74** and 0.72**, respectively). Grain yield and days to maturity, days to flowering, plant height and oil percent were correlated negatively. According to stepwise regression grain yield trait is considered by dependent variables and other traits by independent variables. Model determination coefficient is R2=0.934. The highest level of determination coefficients were for 1000-grain weight and the number of grain per pod(0.547and 0.177, respectively). The results of path analysis indicated that the number of grain per pod and 1000-grain weight had the largest direct effect on the grain yield(1.10**and 0.41*, respectively) its seems possible to use the traits as a selection criteria in breeding programs for improving grain yield of spring rapeseedcultivars.
    Keywords: Correlation, Path analtsis, Yield, Canola
  • Seyed Alireza Seyedmohammadi *, Ali Ashraf Jafari, Nasrin Seyedmohammadi, Mohammad Khayat, Mehdi Motaghi Pages 71-81
    In order to study the relationship between forage yield and Morphologycal Characteristics, 31 genotypes of standard crested wheatgrass (Agropyron desertorum Fish.ex Link) in a Randomized Compeletely Block Design(RCBD) with 3 replications, were evaluated in 2 seperate experiments including dry farming and rainfed conditions,condensely, in plots (dimention of 1×2 m) in Islamic Azad University, Arak Branch. Traits such as date of spike appearance, date of pollination, plant height, spike length, spikelet number per spike, size of flag leaf, length of peduncle, thousand grain weight, stem number per plant, seed weight per spike, seed number per spike, harvest index, seed yield and forage yield were measured. Phenotypic correlation analysis indicated that forage yield has a positive and significant correlation in 1% level, with traits such as plant height (r=0.60), number of stems per plant (r=0.46) and seed yield (r=0.44). Obtained results from stepwise regression analysis for forage yield as a dependent variable, indicated significant effects of stem number per plant, date of spike appearance, harvest index, seed yield and seed weight per spike on forage yield with R2=0.93. According to Path analysis, seed yield and harvest index had the most direct effect and also seed yield had the most indirect effect (through a decrease in harvest index) on forage yield.
    Keywords: Agropyron desertorum, Forage yield, Morphologycal traits, Path analysis
  • Farhad Biranvand *, Masoud Rafiei, Ali Khorgami, Alireza Daraimofrad, Nooralallah Zeydi Toolabi Pages 83-95
    This experiment was conducted to study the effect of different levels of plant density and zinc sulfate on quantitative yield of triticale at Deh-Sefid village of Khorramabad, in cropping year 2009- 2010. The application of three levels of zinc sulfate (Control, 40 and 60 kg / ha) and three plant densities (200, 300 and 400 plant / m2) were combined factorially based on the randomized complete block design with three replications. Results showed that reciprocal effects of density and different levels of zinc sulfate treatments on variables, such as straw weight, economical yield (seed), and biological yield (1% probability),and also harvest index (5% probability) were affected significantly. The highest straw weight (12810, 12770 kg / ha) was observed in 200 and 300 plant / m2 using 60 kg/ha zinc sulfate (d2f3 and d1f3). The highest biologic yield (22303 kg / ha) and harvest index (44.53%)and seed yield (9933 kg / ha) was obtained from treatment 300 plant / m2) to using 40 kg / ha zinc sulfate (d2f2). Thus was concluded that the minimum and average of plant density (200 and 300 plant / m2) increased yield according to the more use of fertilizer (40 and 60 kg / ha).
    Keywords: Plant density, Zinc sulfate, Quantitative yield, Triticale