فهرست مطالب

نشریه اکوبیولوژی تالاب
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 23، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/26
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ژاله علیزاده اوصالو، علی محسن پورآذری، علی نکویی فرد، مسعود صیدگر، میر یوسف یحیی زاده، صابر شیری، محمد علیزاده کلشانی صفحات 5-14
    دریاچه مخزنی سد ارس با حجم 1350 میلیون مترمکعب آب در شمال غرب آذربایجان غربی (38 کیلومتری شهرستان پلدشت) واقع شده و ازلحاظ شرب، کشاورزی و شیلات یکی از منابع آبی مهم حوزه آبریز خزر محسوب می شود. این تحقیق به منظور بررسی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب دریاچه پشت سد ارس در مقطع زمانی بهار 1392 لغایت تابستان همان سال انجام شد. نمونه برداری به طور ماهیانه از 7 ایستگاه (3 ایستگاه در رودخانه ارس، 1 ایستگاه در ورودی دریاچه، 2 ایستگاه در میانه دریاچه و 1 ایستگاه دریچه خروجی سد) انجام گردید. نمونه های آب در شرایط استاندارد به آزمایشگاه منتقل و طبق روش های سنجش کیفی آب و فاضلاب مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج بررسی نشان داد که بیشینه مقدار (میلی گرم در لیتر) آمونیاک، نیترات و فسفات در ایستگاه های موجود در رودخانه به ترتیب 528/0، 49/4 و نیتریت 24/0 در ایستگاه دریچه خروجی سد مشاهده شد. همین طور بیشینه مقدار هدایت الکتریکی و کل مواد جامد محلول به ترتیب 1070 (میکروموس در سانتی متر) و 797 (میلی گرم در لیتر) در ورودی دریاچه و کمینه مقدار آن ها به ترتیب 128، 7/180 در خروجی سد به دست آمد. با توجه به نتایج بررسی مقایسه میانگین، فاکتورهای فسفات، نیتریت، نیترات، آمونیاک، در ایستگاه های مختلف و نیتریت، نیترات، آمونیاک، دما، pH، کل مواد جامد محلول و هدایت الکتریکی در زمان های مختلف نمونه برداری اختلاف معنی داری داشتند (05 /0>P). مقایسه کیفی داده های به دست آمده با استانداردهای موجود حاکی از آن است که آب دریاچه سد ارس در رده آب های یوتروف قرار دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت، آب، دریاچه پشت سد ارس، ایران
  • محمد حسین سینکا کریمی، علیرضا پورخباز، مهدی حسن پور صفحات 15-28
    در مطالعه حاضر از بافت های کلیه، کبد و عضله سینه ای 30 قطعه اردک سرسبز (15 قطعه نر و 15 قطعه ماده) ، 30 قطعه اردک سر حنایی (15 قطعه نر و 15 قطعه ماده) و نمونه های آب 9 ایستگاه به عنوان نشانگر آلودگی فلزات سرب، کادمیوم، کروم، روی و آهن در سواحل جنوب شرقی دریای خزر در فصل زمستان 1390 استفاده شده است. میزان فلزات در نمونه های موردمطالعه با استفاده از دستگاه جذب اتمی تعیین شد. در تمامی ایستگاه ها غلظت تمامی فلزات موردمطالعه در آب، بالاتر از میزان مجاز اجازه داده شده برای حیات موجودات زنده اکوسیستم های تالابی بوده است. غلظت های فلزات سرب در ایستگاه های 1، 2، 6 و 7، کادمیوم در ایستگاه های 1 و 6 کروم در ایستگاه 6، روی در ایستگاه های 1، 6 و 7 و هم چنین آهن در ایستگاه 1 به طور معنی داری بالاتر از سایر ایستگاه ها بود (05/0>P). تجمع فلزات کادمیوم و کروم در بافت های مختلف اردک های سر حنایی و سرسبز و نیز سرب در بافت های مختلف اردک های سرسبز از الگوی کلیه> کبد> عضله و تجمع فلزات روی و آهن در اردک های سرسبز و سر حنایی و نیز سرب در بافت های اردک های سر حنایی از الگوی کبد> کلیه> عضله پیروی کرد. میانگین غلظت فلزات در بافت های کبد و عضله اردک های سرسبز و سر حنایی و هم چنین بافت کلیه در اردک های سر حنایی از ترتیب Fe>Zn>Pb>Cd>Cr پیروی کرد درصورتی که میانگین غلظت فلزات در کلیه اردک های سرسبز از ترتیب Fe>Zn>Pb>Cr>Cd پیروی کرده بود. تجمع زیستی فلزات در بافت های هر دو گونه وابسته به جنس نشان داد (05/0>P). تجمع فلزات بین بافت های مختلف در هرکدام از گونه ها با یکدیگر و نیز بافت های متناظر بین دو گونه باهم اختلاف معنی داری را نشان داد (05/0>P). نتایج حاصل از تحقیق حاضر می تواند در پایش مستمر سواحل جنوب شرقی دریای خزر مورداستفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اردک سرسبز، اردک سر حنایی، آب، تالاب میانکاله، تالاب گمیشان، فلزات
  • لاله رومیانی، رضا حکیمی مفرد، سحر جلیلی صفحات 29-38
    آلودگی اکوسیستم های آبی به فلزات سنگین، به علت اثرات اکولوژیکی نامطلوب آن ها، از دیدگاه محیط زیست بسیار مهم است. گیاهان آبزی از دیدگاه ساختاری و عملکردی نقش بسیار مهمی در اکوسیستم های آبی بازی می کنند که این کار را از طریق تغییر رژیم حرکات آب، ایجاد پناهگاه برای ماهیان و بی مهرگان آبزی، ایجاد منبع غذایی و بهبود کیفیت آب از طریق متعادل کردن اکسیژن آب، چرخش های غذایی و تجمع زیستی فلزات سنگین انجام می دهند. توانایی گیاهان آبزی جهت جذب فلزات سنگین بخصوص برای تصفیه فاضلاب های صنعتی موردتوجه بسیار واقع شده است. بااین حال به دلیل سازگاری این فناوری و هم چنین کم هزینه بودن آن موردتوجه صاحب نظران زیادی قرارگرفته است. این مطالعه به منظور بررسی تجمع فلزات سنگین کادمیوم (Cd) ، روی (Zn) ، سرب (Pb) و مس (Cu) در 4 گیاه آبزی بومی رودخانه دز، (Potamogeton crispus، Ceratophyllum demersum، Polygonum hydropiper و Phragmites australis) در سال 1391 انجام شد. غلظت فلزات سنگین در 10 نمونه ریشه، ساقه و برگ گیاهان آبزی اندازه گیری شد. از هر ایستگاه 3 نمونه رسوب سطحی (تا عمق 10 سانتی متر) به وزن حدود 700 گرم به وسیله اجسام پلاستیکی برداشته شد. نتایج مطالعه نشان داد که فلز روی بیش ترین تجمع را در 3 ایستگاه داشته است و میزان آن در رسوبات شمال تا جنوب رودخانه دز از ppm 11/30 ±67/270- 15/20 ±33/240 متغیر بود. کم ترین میزان مربوط به فلز کادمیوم با ppm 001/0-±99/0 تا 10/0 ±60/1 به دست آمد. میزان فلزات مس، کادمیوم و سرب پایین تر از حد مجاز بین المللی ولی عنصر روی بالاتر از حد مجاز بود. نتایج آماری نشان دادند که ریشه گیاه نی و برگ گیاه پوتاموژتون در جذب فلزات سنگین از تفاوت معنی دار با سایر اندام های گیاهان برخوردار بودند (05/0P<).
    کلیدواژگان: فلزات سنگین، گیاهان آبزی، گیاه پالایی، رودخانه دز
  • آزاده عظیمی، رضا امیرنژاد، حسن نصرالله زاده ساروی، عبدالله سلیمانی رودی صفحات 39-48
    شاخص های زیستی یکی از روش های جدید ارزیابی کیفیت آب هستند. در میان شاخص های زیستی مختلف، پاسخ ماکروبنتوزها به آلودگی آلی برای طبقه بندی کیفی آب، قابل اطمینان تر می باشد؛ زیرا این موجودات از نظر مقاومت در برابر آلودگی با یکدیگر متفاوت هستند. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین میزان آلودگی آلی رودخانه زارمرود (ساری- مازندران) ، با استفاده از شاخص زیستی هیلسنهوف بوده است و هم چنین از شاخص زیستی BMWP/ASPT نیز استفاده گردید. در این راستا، برخی از پارامترهای فیزیکی و شیمیایی (pH، DO، TDS، TSS، EC و دما) اثر گذار بر کیفیت آب نیز، مورد اندازه گیری قرار گرفتند. نمونه برداری طی 2 دوره در فصول سرد (زمستان 1390) و گرم (تابستان 1391) ، در 6 ایستگاه انجام پذیرفت. در این مطالعه 4 شاخه، 6 رده، 12 راسته و 27 خانواده از ماکروبنتوزها شناسایی شدند. در طول فصل سرد، خانواده Tubificidae و در طول فصل گرم، خانواده Baetidae بالاترین میزان تراکم ماکروبنتوزها را دارا بودند. در طول دوره نمونه برداری، ایستگاه 1 که در بالادست رودخانه واقع شده بود، کیفیت آب بهتری داشت اما ایستگاه 4، که در محدوده خروجی فاضلاب کارگاه پرورش ماهی قرار گرفته بود، کیفیت آب آن پایین بود. میانگین شاخص زیستی رودخانه مزبور، (SD) 87/0 ± 77/5 به دست آمد که نشان می دهد کیفیت آب رودخانه زارمرود، نسبتا ضعیف است.
    کلیدواژگان: شاخص زیستی، زارمرود، ماکروبنتوزها، هیلسنهوف، کیفیت آب
  • داریوش نقی پور، کامران تقوی، شهرام صداقت حور، مرضیه واعظ زاده صفحات 49-56
    آلودگی فلزات سنگین یک مشکل موجود و در حال توسعه در جهان می باشد. سرب، مس، کادمیوم و نیکل از جمله بیش ترین آلودگی های عمومی هستند که در فاضلاب های صنعتی یافت می شوند. هدف اصلی از این تحقیق تعیین کارایی حذف فلزات سنگین سرب، کادمیوم، نیکل و کروم از محیط های آبی با استفاده از گیاه عدسک آبی (Lemna minor) می باشد هم چنین در این تحقیق اثر بازدارندگی این فلزات سنگین بر رشد گیاه نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه در شهر رشت، در بهار سال 1393 انجام گرفت. این تحقیق یک طرح بنیادی-کاربردی بر اساس مطالعات تجربی است. در این تحقیق محلول های فلزات سنگین با غلظت های 10 میلی گرم بر لیتر ساخته شد. عدسک آبی به وزن های 8/0 گرم به ظروف حاوی 100 میلی لیتر محلول افزوده شد. پس از زمان تماس 10 و 15 روز، مقدار فلزات سنگین باقی مانده در محلول توسط دستگاه ICP مدل ICP-OES اندازه گیری شد. هم چنین وزن عدسک آبی پس از طی این زمان ها نیز اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که در زمان تماس 10 روز، راندمان حذف هر 4 فلز سنگین بیش تر از 15 روز است. بیش ترین راندمان حذف مربوط به سرب با 83/87 و کم ترین راندمان مربوط به کروم با 94/61 درصد است. پس از سرب بیش ترین حذف به ترتیب مربوط به کادمیوم و نیکل بوده است. هم چنین این تحقیق نشان داد که هر 4 فلز سنگین مذکور باعث کاهش رشد عدسک آبی می شوند. این کاهش رشد برای کروم بیش ترمی باشد. حذف فلزات سنگین با استفاده از عدسک آبی امکان پذیر است. زمان ماند مناسب و نوع فلز از عوامل موثر در میزان حذف می باشد. در این مطالعه بیش ترین میزان حذف برای سرب و کم ترین درصد حذف مربوط به کروم می باشد.
    کلیدواژگان: فلزات سنگین، عدسک آبی، محلول های آبی
  • ساناز شکری، عبدالرحیم هوشمند، هادی معاضد صفحات 57-68
    برای تعیین عکس العمل قابل انتظار رودخانه براثر ورود آلاینده ها استفاده از مدل های ریاضی ضروری است. این مدل ها قادرند آثار بارگذاری های موجود و آتی را شبیه سازی نموده و مدیران و مسئولان را در تصمیم گیری های خودیاری نمایند. به عبارت دیگر ازآنجاکه حفاظت کیفی رودخانه ها نیاز به سرمایه گذاری های اضافی برای تصفیه پساب ها و یا ایجاد سیستم های جمع آوری و کنترل زه آب ها دارد و هم چنین ممکن است منجر به محدود کردن توسعه فعالیت ها در حوضه رودخانه گردد. حفاظت از رودخانه گرگر که یکی از شاخه های رودخانه کارون و منبع تامین آب برای مصارف خانگی، شرب، کشاورزی و آبزی پروری می باشد اهمیت بسیاری دارد. ازاین رو اولین گام در مدیریت حفاظت از منابع آب آگاهی همه جانبه از تغییرات کیفی آن ها می باشد. برای این منظور در این تحقیق از مدل ریاضی QUAL2KW برای شبیه سازی کیفی رودخانه گرگر استفاده شد. به منظور اجرای مدل اطلاعات لازم برای سال های 91-1389 از سازمان آب و برق خوزستان تهیه شد و به منظور اجرای مدل داده های موجود به دودسته تقسیم گردیدند، که از دسته اول (مهر 1389 الی اسفند 1390) در واسنجی مدل و از دسته دوم (اردیبهشت 1391 الی اسفند 1391) اطلاعات موجود به منظور آزمایش و صحت یابی مدل استفاده گردید. در ادامه پارامترهای آمونیوم و نیترات موجود در رودخانه گرگر به وسیله مدل شبیه سازی و ارزیابی گردید. نتایج حاصل از صحت سنجی نشان داد مدل تطابق خوبی با واقعیت دارد و با توجه به مطالعات و بررسی های به عمل آمده، اهم منابع و مراکز آلوده کننده رودخانه گرگر را می توان فاضلاب های روستا های مسیر، پساب ها و فاضلاب های ماهی سراها و حوضچه های پرورش ماهی و زهکش های کشاورزی دانست.
    کلیدواژگان: رودخانه گرگر، مدل QUAL2KW، شبیه سازی
  • ابوالفضل عسکری ساری، مریم محمدی صفحات 69-76
    آرسنیک از عناصر سمی می باشد که به دلیل سمیت، سرطان زایی و جهش زایی پایش این عنصر دارای اهمیت فراوان است. این تحقیق در سال 1389 به منظور تعیین غلظت آرسنیک در عضله و کبد پنج گونه کپور نقره ای (Hypophthalmichthys molitrix) ، کپور معمولی (Cyprinus carpio) ، کپور علفخوار (Ctenopharyngodon idella) ، کپور سرگنده (Aristichthys nobilis) و قزل آلای رنگین-کمان (Oncorhynchus mykiss) انجام شد. 60 نمونه ماهی از مجتمع پرورش ماهی آزادگان در اهواز و پرورش ماهی قزل آلا چشمه دیمه در شهرکرد تهیه گردید. سنجش آرسنیک از بافت های موردمطالعه از روش هضم خشک و روش جذب اتمی مدل Perkin Elmer 4100 صورت پذیرفت. بالاترین میزان آرسنیک در کبد ماهی کپور سر گنده 048/0±310/. میلی گرم در کیلوگرم وزن تر و پایین ترین میزان این عنصر در عضله ماهی کپور نقره ای 023/0±177/0 میلی گرم در کیلوگرم وزن تر بود. غلظت آرسنیک بین عضله و کبد قزل آلای رنگین کمان، کپورسرگنده و کپور علفخوار اختلاف معنی داری داشت (P>0. 05<) ، اما میزان این عنصر در عضله و کبد کپور معمولی و کپور نقره ای اختلاف معنی داری نداشت (P>0. 05). نتایج این تحقیق نشان داد غلظت آرسنیک در تمام نمونه ها پایین تر از استانداردهای WHO و EPA است.
    کلیدواژگان: ماهیان پرورشی، عضله، کبد، آرسنیک، سمیت
  • مریم بهداروند، سارا عباسی، انیسه کاظمی نژاد صفحات 77-86
    در مطالعه حاضر فون پرندگان آبزی و کنار آبزی منطقه حفاظت شده و پارک ملی دز در استان خوزستان در سال 1392 بررسی شد. مطالعه حاضر در زمره اولین مطالعات انجام گرفته در منطقه محسوب می شود. 33 گونه پرنده از 6 راسته و 13 تیره شناسایی شد. از این تعداد 10 گونه آبزی و 23 گونه کنار آبزی مشاهده بود. این تعداد گونه، 6. 5 درصد از گونه ها، 17. 5 درصد از تیره ها و 21 درصد از راسته های شناسایی شده در ایران را در برمی گیرند. گونه های مشاهده شده در این مطالعه نسبت به فون پرندگان آبزی و کنار آبزی ایران 21 درصد از گونه ها و 54 درصد از تیره ها و 85 درصد از راسته ها را تشکیل می دهند. در منطقه موردمطالعه 9 گونه بومی، 23 گونه مهاجر، 3 گونه نیمه مهاجر و 2 گونه مهاجر عبوری مشاهده شد. هم چنین 15 گونه در تمام فصول و 4 گونه تنها در یک فصل مشاهده شدند. مشاهده این تعداد از فون پرندگان ایران در منطقه موردمطالعه نشان دهنده غنای گونه ای نسبتا بالای آن می باشد. در بهار 26 آرایه، تابستان و زمستان 25 آرایه و در پاییز 21 آرایه دیده شد و بیش ترین تعداد قطعه پرنده در فصل زمستان و کم ترین تعداد در فصل تابستان در منطقه موردمطالعه حضور داشتند. بر اساس نتایج، منطقه موردمطالعه از شمار بالایی از گونه ها در طی چهارفصل حمایت می نماید. مشاهده سه گونه اردک مرمری، اردک بلوطی و باکلان گلوسیاه که گونه های کمیاب و در معرض خطر جهانی هستند و گونه هایی نظیر باکلان کوچک که جمعیت جهانی آن رو به کاهش است و دیگرگونه های مشاهده شده که در زمره گونه های شکارممنوع می باشند، تاکید مجددی بر اهمیت این زیستگاه و قرارگیری این منطقه در مسیر مهاجرت پرندگان بااهمیت جهانی می باشد. ازآنجایی که مطالعه حاضر مطالعه مقدماتی پیرامون فون پرندگان منطقه دز می باشد و با توجه به اینکه غنای گونه ها در چهارفصل تقریبا برابر بود، پیشنهاد می شود مطالعات تکمیلی جهت پایش پرندگان منطقه طی چهارفصل انجام گیرد.
    کلیدواژگان: پرندگان آبزی و کنار آبزی، پرندگان زمستان گذران، پارک ملی دز، Charadriiformes
|
  • Zhaleh Alizadehosalou, Ali Mohsen Pourazari, Ali Nekuiefard, Mohammad Seidgar, Miryosef Yahyazadeh, Saber Shiri, Mohammad Alizadehkalashani Pages 5-14
    Aras reservoir is situated at 38 km of Poldasht with the capacity of 1350 million m3 water and it is very important for biological and economic exploitation. This study was carried out to determine thewaterphysic- chemical factors of Aras reservoir 7 selective sites were sampled (3 sites in the river, 2 sites at entrance and 2 sites at the outlet of the river) monthly during April to September, 2008. Water samples were transferred to the laboratory under standard condition and examined according to standard method. The results showed that maximum level of Ammonia, Nitrate and Phosphate were observed as 0.582, 49 and 4 mg/l in the river, where maximum level of Nitrite was observed as 0.24 mg/l at reservoir outlet. In addition, maximum of E.C. and T.D.S. were observed as 1070 µmohs/cm and 797 mg/l at entrance and minimum of E.C. and T.D.S. were observed as 128 and 180.7 mg/l at outlet of the river, respectively. The ANOVA Duncan test revealed that the phosphate, nitrite, nitrate, non ionized ammonia factors in different sites and nitrite, nitrate, non ionized ammonia, temperature, pH, TDS and EC in different times of sampling had a significant difference ( P
    Keywords: Quality, Water, Aras Dam reservoir, Iran
  • Mohammad Hosein Sinka Karimi, Ali Reza Pourkhabbaz, Mehdi Hassanpour Pages 15-28
    This study investigate the levels of cadmium, lead, chromium, zinc and iron in the kidney, liver, and pectoral muscle of mallard (Anas platyrhynchos) (n=30, 15 male and 15 female) and pochard (Aythya ferina) (n=30, 15 male and 15 female) and water as indicator of metals pollution from southeastern Caspian Sea in winter 2012. In specimens, concentrations of metals were determine by atomic absorbtion spectrophoto meter. In all water stations, concentrations of metals exceeded the thershold level of metals for live aquatic organisms. Lead conccentrations in 1, 2, 6 and 7 stations, cadmium in 1 and 6 statoins, chromium in 6 station, zinc in 1, 6 and 7 stations and iron in 1 station were significantly higher than other stations (PZn>Pb>Cd>Cr Fe>Zn>Pb>Cr>Cd, respectively, while in liver, kidney and pectoral muscle of pochard, the distribution follows the order: Fe>Zn>Pb>Cd>Cr. Gender related and inter specific variations of metals concentrations in analyzed tissues were observed (P
    Keywords: Pochard, Mallard, Water, Miankaleh, Gomishan, Metals
  • Laleh Roomiani, Reza Hakimi Mofrad, Sahar Jalili Pages 29-38
    Contamination of aquatic ecosystems by heavy metals has become a critical environmental concern due to their potential adverse ecological effects. Aquatic macrophytes play an important role in the structural and functional aspects of aquatic ecosystems by altering water movement regimes, providing shelter to fish and aquatic invertebrates, serving as a food source, and altering water quality by regulating oxygen balance, nutrient cycles, and accumulating heavy metals. The ability to hyperaccumulate heavy metals makes them interesting research candidates, especially for the treatment of industrial effluents and low cost and adaptability of this technology, it is considered by many experts. This study was conducted for bioaccumulation Cd, Pb, Zn and Cu for 4 aquatic plants (Potamogeton crispus), (Ceratophyllum demersum), (Polygonum hydropiper) and (Phragmites australis) in Dez River in 2012. The concentrations of heavy metals in 10 samples of sediments, roots, stems and leaves of aquatic plants were measured. From each station, three sample of surface sediment (to depth 10 cm) with 700 g, remove by plastic vessels. Results showed that, the highest concentrations of Zn were found in 3 stations, that reaching 240.33± 20.15- 279.67±30.11ppm in North to South sediments, respectively. The lowest concentrations, related to Cd, with 0.99± 0.001- 1.6± 0.10 ppm in North to South sediments, respectively. The concentration of heavy metals including Cu, Pb and Cd were less than the amounts reported by international legislation limits but the concentration of Zn was more than the recommended consumption limit. The statistical results showed that, root of (Phragmites australis) and leaves of (Potamogeton crispus), significant different with others plants organs (P
    Keywords: Heavy Metals, Aquatic Plants, Phytoremediation, Dez River
  • Azadeh Azimi, Reza Amirnezhad, Hasan Nasrollahzadeh Saravi, Abdollah Soleymanirudi Pages 39-48
    Biotic indices are of the new methods for water quality assessment. Among the various biotic indices, the responses of macro-benthos to organic pollution are more reliable for water quality classification Because of these organisms are sensitive and vulnerable to pollution. This study was conducted to determine Zaremrud River (Mazandaran-Sari) organic pollution levels using Hilsenhoff family biotic index (HFBI) and BMWP/ASPT biotic index. In this regard, some physic-chemical parameters (pH, DO, TDS, TSS, EC, temperature) which affect on water quality were determined. Six stations were selected at the river and samples were took into account during cold (Winter 2011) and warm (Summer 2012) seasons. In this study, 4 phylums, 6 classes, 12 orders and 27 families were indentified. During cold season,Tubificidae family had the highest density of macrobenthos. During warm season, Baetidae family had the highest density of macrobenthos. During sampling periods, station at upstream (station 1) was in a vantage quality but station 4 showed low quality which affected by fish culture sewage. Mean of HFBI was obtained 5.77 ± 0.87 (SD) which indicated to weak water quality and considerable organic pollution in this river.
    Keywords: Biotic index, Zaremrud, Macro, benthos, Hilsenhoff, Water quality
  • Dariush Naghipour, Kamran Taghavi, Shahram Sedaghathoor, Marzieh Vaezzadeh Pages 49-56
    Heavy metal pollution is a problem and the developing in the world. Heavy metals such as lead, copper, cadmium and nickel are among the most common pollutants found in industrial wastewater. The main objective of this study was to determine the efficient removal of heavy metals lead, cadmium, nickel and chromium in aqueous solutions using Duckweed. Also, the inhibitory effect of heavy metals on plant growth was also examined. Applied research project is based on empirical studies. In this study, heavy metal solutions were prepared at concentrations of 10 milligrams per liter. To contact the crockery plant with heavy metal solutions were used.DuckweedWeight0.8gramswas added to the containers. After a contact time of 10 and 15 days, the amount of heavy metals remaining in solution was measured by ICP instrument at the Rasht Health Department. After this time Duckweed weight was also measured. The results showed that the contact time of 10 days every 4 heavy metal removal efficiency greater than 15 days. The removal of lead is greatest (87.83%) and the removal of Chromium is lowest (61.94%). The maximum removal of lead and cadmium and nickel is related to. The study also showed that each of the four heavy metals decreased the growth of Duckweed screw. This slowdown is greater for chromium. Heavy metals removal is possible with Duckweed. Factors affecting the rate of removal are appropriate time and Type of metal. The removal of lead is greatest and the removal of Chromium is lowest.
    Keywords: Heavy metals, Duckweed, Aqueous solutions
  • Sanaz Shokri, Abdolrahim Hoshmand, Hadi Moazed Pages 57-68
    For the determine the expected reactions of pollutants entering the river by the use of mathematical models is essential. These models are able to simulate the effects of existing and future loads and Help managers in their decision making. in the other words, Since the river water quality protection need to additional investments For the wastewater treatment or the collection systems and controls to create a drainage And may lead to limit the development activities in the river basin. Conservation of GarGar River, one of the branches of the Karun River and the water supply for domestic use, drinking, agriculture and aquaculture is the most important. The first step in managing water conservation awareness of the qualitative change them. Therefore, in this study a QUAL2KW mathematical model to simulate GarGar river quality was used. In order to model implement the necessary data for the years 91-1389 of Water and Power Authority, was prepared and In order to model implement the data divided into two categories: The first category (in Persian date Mehr 1389 -esfand 1390) in the calibrated model and The second category (in Persian date Ordibehesht 1391 -esfand 1391), available information was used for testing and verification. NO₃ and ₄NH parameters in GarGar river the simulation by model. validation results indicate The model have a good agreement with reality And according to studies conducted, The main sources of pollution in the river GarGar centers and villages can be named track wasteeffluent and sewage fish ponds inns and fish farming and agricultural drains.
    Keywords: Gargar river, QUAL2KW model, simulation
  • Abolfazl Askary Sary, Maryam Mohammadi Pages 69-76
    Arsenic a toxic elements while the monitoring of this element important because is toxic, mutagenic, and carcinogenic. In this study was measured concentration of As in the muscle and liver of five species Hypophthalmichthys molitrix, Cyprinus carpio, Ctenopharyngodon idella, Aristichthys nobilis and Oncorhynchus mykiss in 2011. 60 Sample of fishes was collected from the Azadegan culture collection in Ahvaz and cultural of rainbow trout in Dimeh spring in Shahr-e-kord. As were extracted from the tissues using dry Digestion method and measured by Atomic Absorption Spectrophotometer. As concentration in muscle and liver of Oncorhynchus mykiss, Aristichthys nobilis and Ctenopharyngodon idella significance different (P0.05). The highest concentration of As in the liver of Aristichthys nobilis 0.310±0.048 mg/Kg/ww and the determined lowest concentration of this element in muscle of Hypophthalmichthys molitrix 0.177±0.023 mg/Kg/ww.
    Keywords: Farmed fishes, muscle, liver, Arsenic, toxic
  • Mayam Behdarvand, Sara Abasi, Aniseh Kazemi Nejad Pages 77-86
    In this survey investigated water birds fauna in Dez Protected Area in Khuzestan province in 1392. This study is one of the most initial studies in this area. It identified 33 species of birds that concerned to 6 orders and 13 families. Numbers were estimated 10 water birds and 23 shore birds that was including %6.5 of total species, %17.5 of total families and %21 of total orders of declared species in Iran. In this survey, observed species dedicated to %21 species, %54 of families and%85 of orders into Iran water birds. In studied area identified 9 endemic species, 23 migratory species, 3 semi migratory species and 2 crossing migratory species. Also 15 species were seen in all seasons and just 4 species for one season. To observation of bird fauna in Iran showed that species richness was enough high in studied area. In spring attended 26 taxa, summer and winter 25 taxa and autumn 21 taxa. The most frequency of bird's observation in studied area was in winter and the least frequency was in summer. Based on results Dez Protected Area supported abundant species during a year. To observation of rare and world endangered species like as Marbled teal(Marmaronetta angustirostris, Ferruginous Duck (Aythya nyroca) and Socotra Cormorant(Phnlacrocorax nigrogularis) and also species that are faced to declining of population like Pygmy Cormorant(Phalacrocorax pygmeus) and other species implicated to importance of this habitat and locating on world important birds migration routes. So that present survey is a primary study about Dez Protected Area's bird fauna and because of equality of species richness in year it suggests to do detailed study in order to birds monitoring during a year.
    Keywords: Water birds, Wintering migratory birds, Dez Protected Area, Charadriiformes