فهرست مطالب

ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی - سال ششم شماره 23 (زمستان 1395)

فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
سال ششم شماره 23 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علمی - پژوهشی
  • سیدعلی رحمانزاده * صفحات 1-34
    زمینه
    خلاقیت و نوآوری مفهومی است جامع و کلی که افزایش آن به عنوان یک ضرورت، جهت ارتقای سطح زندگی، رفاه بیشتر، آرامش و آسایش انسانها، همواره مدنظر دست اندرکاران اقتصاد و دولتمردان بوده است.
    هدف
    این تحقیق بدنبال ارزیابی عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری در رسانه ملی می باشد.
    روش پژوهش:به منظور آزمون فرضیه های تحقیق ، از روش پیمایش استفاده شده است. تکنیک جمع آوری داده ها ، پرسشنامه سازمان یافته است . جامعه ی آماری مورد مطالعه در این پژوهش کارشناسان ومدیران رسانه ملی می باشند. برای تعیین اندازه نمونه پرسشنامه طراحی شده را بین 15 نفر از مخاطبین جامعه مورد مطالعه توزیع نمودیم انحراف استاندارد محاسبه 0.349 گردید و سپس بر اساس آن به محاسبه تعیین اندازه جامعه نمونه با احتمال خطا 5 درصد پرداختیم نتیجه این که اگر بخواهیم نظرجامعه نمونه بیانگر نظر جامعه اصلی باشد باید 250پرسشنامه بین مخاطبین توزیع گردد برای اطمینان خاطر 260 پرسشنامه توزیع گردید که اطلاعات 246نفر از پرسشنامه های جمع آوری شده قابل استفاده بوده است .
    در این تحقیق داده های حاصل از گردآوری پرسشنامه ها به دو طریق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند: در مرحله نخست داده ها به شیوه آمارتوصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که در این قسمت از طریق جداول،اشکال و نمودارها و... به توصیف آنها پرداخته شده.و در مرحله دیگر به روش تحقیق همبستگی،از طریق آزمونهای آماری مناسب نقش عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری در رسانه ملی مورد بررسی قرار گرفته شده است.
    یافته ها
    یافته ها حاکی از آن است که اهداف مطرح شده در پژوهش مزبور مبنی بر « شناسائی تاثیرعوامل( مدیریت و ساختار ارگانیکی سازمان و تشویق کردن و دادن پاداش به افراد خلاق و نوآور و ایجاد زمینه مشارکت کارکنان) بر ارتقای خلاقیت و نوآوری در رسانه ملی» تا حد امکان محقق گردیده است
    کلیدواژگان: خلاقیت، نوآوری، رسانه ملی، مدیریت، ساختار ارگانیکی سازمان
  • سیاوش صلواتیان *، حامد منصوری صفحات 35-76
    زمینه
    امروزه خلاقیت و نوآوری و مدیریت آن، یک نیاز راهبردی برای سازمان های رسانه ای است. این سازمان ها نیازمند نوعی سازوکار ویژه هستند تا بتوانند خلاقیت را خلاقانه مدیریت کنند. نیاز به مدیریت خلاقیت و نوآوری در تولید محتوای تلویزیونی، در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز احساس می شود.
    هدف
    به صورت مشخص هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مفهومی پیشنهادی مدیریت خلاقیت و نوآوری در تولید محتوای تلویزیونی برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است.
    روش
    پژوهش حاضر با روش نظریه پردازی داده بنیاد اجرا شده است. برای این منظور، 10 نفر از مطلع ترین مدیران و برنامه سازان تلویزیونی و نیز صاحب نظران و کارشناسان حوزه خلاقیت و نوآوری در عرصه دانشگاهی کشور، بر اساس روش نمونه گیری نظری، انتخاب شدند. داده ها با بهره گیری از روش مصاحبه عمیق گردآوری و پس ازآن طبق سازوکار مطرح در روش نظریه پردازی داده بنیاد با اجرای مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی، تحلیل شد.
    یافته ها
    کدهای مستخرج از مصاحبه ها در چهار دسته کد محوری دسته بندی شدند. یک دسته از مفاهیم به معرفی ویژگی ها و ابعاد فرایند برنامه سازی تلویزیونی می پردازد؛ دسته بعدی ضمن بررسی نقش مدیر در مراحل مختلف فرایند برنامه سازی، برخی از وظایف و تکالیف اولیه و ویژگی های ذاتی و مهارتی او را در مدیریت خلاقیت و نوآوری بیان می کند؛ در کد محوری سوم، نقش ها و وظایف برنامه ساز در فرایند برنامه سازی و همچنین استعدادها، مهارت ها و توانایی های او جا می گیرد؛ و نهایتا مفاهیم مرتبط با نیازها، الزامات و اقدامات پایه ای در بروز خلاقیت و نوآوری در سازمان نیز در کد محوری چهارم دسته بندی می شود.
    نتیجه گیری
    در پایان برای اولین بار الگوی مفهومی مدیریت خلاقیت و نوآوری در تولید محتوای تلویزیونی شامل چهار بعد برنامه سازی تلویزیونی خلاق، مدیر در برنامه سازی تلویزیونی خلاق، برنامه ساز در برنامه سازی تلویزیونی خلاق و سازمان و برنامه سازی تلویزیونی خلاق، طراحی و برای اجرا در معاونت سیمای سازمان صداوسیما پیشنهاد شد.
    کلیدواژگان: خلاقیت، نوآوری، مدیریت خلاقیت و نوآوری، فرایند تولید تلویزیونی، سازمان صداوسیما
  • سعید غیاثی ندوشن*، فاطمه جهانی جوانمردی، علی خورسندی طاسکوه صفحات 77-96
    زمینه
    امروزه جهان در حال تغییر و تحولات سریع و روز افزون است و در این میان سازمان هایی می توانند موجودیت خود را حفظ کنند و به رقابت ادامه دهند که دارای توانمندسازی روانشناختی و خلاقیت باشند.
    هدف
    بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی با خلاقیت در بین کارکنان ستادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
    روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها از نوع پیمایشی همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشد که از میان آن ها تعداد387 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه تعیین شدند و پرسشنامه بین آن ها توزیع شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین خلاقیت با توانمندسازی روانشناختی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین خلاقیت با ابعاد؛ خودکارآمدی، خودمختاری، معناداری و اثرگذاری؛ رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و اینکه بین بعد اعتماد و اطمینان با خلاقیت رابطه وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت تاثیر دارد و هر چقدر کارکنان توانمندی روانشناختی بالاتری داشته باشند از خلاقیت بیشتری برخوردار خواهند بود.
    کلیدواژگان: توانمندسازی روانشناختی، خلاقیت، کارکنان ستادی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • محمد رحیمی*، فاطمه پازند صفحات 97-124
    هدف
    هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه الگوی اولویت بندی شهرهای بسترساز گردشگری خلاق در ایران بود.
    روش
    تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی است. روش تحقیق با توجه به ماهیت مساله موردمطالعه،توصیفی تحلیلی است. برای جمع آوری اطلاعات از روش اسنادی استفاده شد. تا بانگاهی عمیق و بررسی همه جانبه، پتانسیل کشور و بخصوص شهرها، شهرهای دارای استعدادهای گردشگری با استفاده از معیارهای گردشگری خلاق سنجیده شده و نقشه و راهکارهای پیشنهادی جهت معرفی این شهرها تهیه و تدوین شده است. در این مسیر جهت تعیین میزان اهمیت هر یک از معیارها و تعیین اولویت شهرها از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. همچنین برای تحلیل و آنالیز داده ها از نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های تحقیق میزان اهمیت هر یک از بسترهای گردشگری خلاق را با توجه به شاخص ها نشان می دهند. به طوری که وزن نسبی فرهنگ و سنت های بومی (215/0)، هنر بومی (159/0)، معماری و شهرسازی کهن (143/0)، عناصر تاریخی (122/0)، صنایع دستی (100/0)، عناصر طبیعی (071/0)، صنایع غذایی (054/0)، ادبیات (041/0)، گویش محلی (032/0)، موسیقی بومی (025/0)، مذهب (021/0) و ژئوتوریسم (071/0) است.
    نتیجه گیری
    بر اساس وزن های نسبی هر یک از بسترهای گردشگری خلاق شهرهای کرمان، اراک، قزوین و اردبیل در اولویت اول، چابهار، یزد، کاشان، قشم، ارومیه، تبریز، همدان، کرمانشاه، اصفهان، یاسوج، اهواز، بوشهر و ایلام در اولویت دوم توسعه زیرساخت های گردشگری قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: گردشگری، شهر خلاق، گردشگری خلاق، ایران
  • مرتضی بدری *، حسن نودهی صفحات 125-150
    زمینه
    یکی از هدف های عملیاتی و راهکارهای آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، استقرار نظام خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش در راستای تربیت جامع و بالندگی معنوی و اخلاقی است. از طرفی؛ رهبری اصیل، از جمله تئوری های جدیدی است که برای الهام بخشی و به کار گرفتن ظرفیت روان شناختی زیردستان و ایجاد قابلیت های نوآوری مطرح شده است.
    هدف
    هدف اصلی این پژوهش پیش بینی قابلیت های نوآوری براساس سبک رهبری اصیل در آموزش و پرورش است.
    روش
    روش تحقیق، توصیفی از نوع هبستگی و پیش بینی بود. جامعه آماری ما شامل کلیه کارمندان اداره آموزش و پرورش شهرستان قوچان بود. که نمونه ای به اندازه 95 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شد. برای بررسی ادراک کارکنان از رهبری اصیل از پرسشنامه استاندارد الیو و والومبا(2007) و برای بررسی قابلیت های نوآوری از پرسشنامه استاندارد تسای و همکاران(2001) استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها با آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری اصیل 91/0 و برای قابلیت های نوآوری87/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t، همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد مولفه های رهبری اصیل به جز پردازش متوازن در کارکنان آموزش و پرورش بالاتر از جامعه است. در مورد قابلیت های نوآوری تفاوت معنادار نمی باشد. همچنین مولفه های رهبری اصیل48 درصد توانایی پیش بینی قابلیت های نوآوری را دارند و 52درصد باقیمانده مربوط به سایر عوامل می باشد. با توجه به مقادیر به دست آمده از آزمون t، زیرمقیاس خودآگاهی(یکی از زیر مقیاس های رهبری اصیل) با 44/0 = β بر میزان قابلیت های نوآوری در سطح 5 درصد بیشترین تاثیر معنادار را دارد(p<0.05).
    نتیجه گیری
    باتوجه به وجود رابطه و پیش بینی قابلیت های نوآوری براساس سبک اصیل رهبری، پیشنهاد می شود مدیران و رهبران آموزش و پرورش، با کاربست این سبک رهبری و رویکردهای اجرایی مناسب آن، زمینه ایجاد قابلیت های نوآوری را در زیردستان فراهم کنند
    کلیدواژگان: رهبری، رهبری اصیل، قابلیت های نوآوری، آموزش و پرورش
  • مریم رجبی*، محمد حسنی، بهناز مهاجران صفحات 151-178
    هدف
    این مقاله در صدد بررسی نقش فعالیت های توسعه منابع انسانی بر نوآوری کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در بین کارکنان کمیته امداد امام خمینی (ره)، استان آذربایجان غربی است.
    روش
    پژوهش حاضر از نظر روش شناسی، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره)، استان آذربایجان غربی، شامل 437 نفر می باشد که از بین آنان 205 نفر به عنوان نمونه با استفاده از برآورد جدول مورگان انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد فعالیت های توسعه منابع انسانی ادراک شده، مدیریت دانش لاوسون، یادگیری سازمانی و نوآوری استفاده شد. همچنین، به منظور بررسی روابط متغیرها در الگوی مفهومی مدل معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش حاکی از وجود رابطه معنادار میان فعالیت های توسعه منابع انسانی با مدیریت دانش و یادگیری سازمانی می باشد. همچنین نقش میانجی مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در این پژوهش مورد تایید قرار گرفت. ارتباط مستقیم میان فعالیت های توسعه منابع انسانی و نوآوری در این مطالعه تایید نشد. رابطه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی با نوآوری در این پژوهش مورد تایید قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این است که با تقویت مدیریت دانش و یادگیری سازمانی، نوآوری کارکنان ارتقا خواهد یافت.
    کلیدواژگان: فعالیت های توسعه منابع انسانی، مدیریت دانش، نوآوری، یادگیری سازمانی
  • سید جلال موسوی خطیر *، ابوالقاسم نادری، خدایار ابیلی صفحات 179-212
    هدف
    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان رابطه ی مکانیزم های مدیریت دانش بر نوآوری در دانشگاه ها بود.
    روش
    پژوهش حاضر از نوع تحقیق توصیفی- پیمایشی است. از این رو جامعه آماری کارکنان و مدیران دانشگاه های دولتی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری مرحله ای خوشه ایو طبقه ای تصادفی ابتدا از بین 10 دانشگاه دولتی شهر تهران، در هر خوشه تعدادی از دانشگاه های در آن خوشه انتخاب و پرسشنامه تحقیق به تعداد 364 عدد بین پاسخگویان توزیع شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون تی تک گروهی ، ضریب همبستگی و معادله رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده گردید.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که، میانگین نمره کل زیرساخت های مدیریت دانش (29/2) از مقدار میانگین نظری (3) پایین تر است. ضمن آن که، مقدار میانگین نوآوری فنی (37/2)، نوآوری اجرایی (17/2) و میانگین نمره کل نوآوری (27/2) از مقدار میانگین نظری (3) پایین تر است. همچنین، بررسی نتایج نشان می دهد که بین زیرساخت مدیریت دانش و نوآوری فنی با مقدار (431/.)، نوآوری اجرایی با مقدار (591/.) و نوآوری کلی با مقدار(616/.) نیز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همینطور با توجه به میزانR2 بدست آمده می توان نتیجه گرفت که توانمند ساز فرهنگ سازمانی در حدود 9/33 درصد از واریانس متغیر نوآوری دانشگاهی را در گام اول تبیین می کند.
    نتیجه گیری
    جایگاه زیرساخت های مدیریت دانش و نوآوری(فنی و اجرایی) در دانشگاه های دولتی شهر تهران ، پایین تر از سطح متوسط می باشد. همچنین بین زیرساخت های مدیریت دانش؛ فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی با نوآوری(فنی و اجرایی) رابطه مثبت و معنادار، و بین فناوری اطلاعات با نوآوری(فنی و اجرایی) رابطه معناداری وجود ندارد. نتایج به دست از آمده از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که، از میان سه مکانیزم توانمند ساز فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی؛ فرهنگ سازمانی و ساختار به ترتیب بیشترین سهم را در استقرار نوآوری داشته اند.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، نوآوری، دانشگاه
|
  • Seyed Ali Rahman Zadeh * Pages 1-34
    Background
    An increase in its overall concept of creativity and innovation as a necessity, to improve living standards, greater prosperity, peace and human comfort, economy and government stakeholders has been crucial.
    Purpose
    This study aims to evaluate the factors affecting the creativity and innovation in the national media.
    Research
    Method
    In order to test the hypotheses, a survey method was used. Techniques for data collection, inventory organized. The population studied in this research are national experts media managers.
    The questionnaire was designed to determine the sample size of the study population have distributed among 15 people from contacts We calculate the standard deviation was 0.349 and then based on that calculation was made to determine the size of the sample with a probability of error of 5% The result is that if we think in terms of the original sample showed 250 questionnaires should be distributed among the audience. To ensure 260 questionnaires were distributed 246 questionnaires collected information has been used.
    The study collected data from questionnaires were analyzed in two ways: In the first stage data were analyzed using descriptive statistics In this part through tables, figures and graphs, etc. to describe them discussed. And in other stages , To randomly through the appropriate statistical analysis of the factors influencing creativity and innovation in the national media has been studied.
    Findings: Results indicate that the goals outlined in the study To "identify the impact of promoting creativity and innovation in the national media" to the extent possible, achieved
    Keywords: creativity, innovation, National Media, Management, Organic Structure of the Organization
  • Siavash Salavatian*, Hamed Mansouri Pages 35-76
    Background
    Nowadays Creativity and innovation management has turned into a strategic need for media organizations. It seems that even IRIB requires managing creativities and innovation in producing TV Content.
    Goals: This research is seeking to find a resolution to meet the needs in the form of an indigenous model.
    Methodology
    The method which is applied in this research is Grounded Theory. 10 top well-informed managers and TV. Programmers and also creativity, innovation and management experts and professionals in academic field were selected based on theoretical sampling. The data were gathered using in-depth interviews and then they were analyzed based on the mechanisms discussed in the methodology of grounded theory by implementing open, axial and selective coding process
    Results
    Therefore, the findings of this research is classified within four key categories. Creative TV Programming means those concepts indicating characteristics and aspects of TV Programming; The key issue of director of creative TV Programming, study the role of director during different steps of programming process; some of their primary responsibilities and intrinsic properties and skills are indicated in creativity and innovation management. The roles and obligations of the programmer within the process of programming and talents, skills and capabilities are included as the subcategories of programmer in creative TV Programming. Moreover, concepts related to basic needs, requirements and measurement in exploring creativity and innovation within the organization are included in the subcategory of organization and creative TV Programming.
    Conclusion
    At the end the conceptual model for creativity and innovation management in content production in IRIB Tv was designed. This model includes 4 dimensions which are creating TV programming, director of creative TV programming, programmer in creative TV programming and organization and creative TV programming.
    Keywords: creativity, innovation, creativity, innovation management, TV. Production process, IRIB organization
  • Saeed Ghiasi Nadishan *, Fatemeh Jahani Javanmardi, Ali Khorsandi Taskoh Pages 77-96
    Objective
    To investigate the relationship between psychological empowerment and creativity among the staff of the Ministry of Communications and Information Technology.
    Methods
    In this study, our objective is applied, and the correlation of data collection survey. The study population consisted of all staff of the Ministry of Communications and Information Technology, which among them 387 were selected randomly as samples and questionnaires were distributed among them.
    Results
    The results indicated that there is a significant positive relationship between psychological empowerment and creativity with the creativity scale, self-efficacy, autonomy, meaningful and effective, there is a significant positive relationship between the trust and confidence that there is creativity.
    Conclusion
    psychological empowerment impact on creativity and much higher psychological empowerment employees have had more creativity.
    Keywords: psychological empowerment, creativity, staff, Ministry of Communications, Information Technology
  • Mohammad Rahimi *, Fatemeh Pazand Pages 97-124
    Purpose
    The main objective of this study was to offer prioritize pattern in the way for creative tourism in Iran.
    Methods
    The present study is a practical purpose in terms of nature and type is a descriptive study. In order to collect data a documentary method was used. For thorough and comprehensive analysis, the country's potential, especially cities, has tourism potential, and it has been evaluated using criteria creative tourism, and has been provided maps and proposed solutions for the introduction of these cities. In this direction to determine the importance of each criterion and determine the priority cities, Analytical Hierarchy Process AHP was used. Also, in order to analyze the data, Arc GIS software was used.
    Findings: The findings show the importance of the creative tourism substrates, so the relative weight of local culture and traditions is (0.215), folk art (0.159), ancient architecture and urbanism (0.143), historical elements (0.122), crafts (0.100), natural elements (0.071), food industry (0.054), literature (0.041), the local dialect (0.032), folk music (0.025), religion (0.021) and Geo tourism (0.071).
    Results
    Based on the relative weights, each of substrates creative tourism cities Kerman, Arak, Qazvin and Ardebil are in the first priority and cities Chabahar, Yazd, Kashan, Qeshm, Tabriz, Hamadan, Kermanshah, Isfahan, Yasouj, Ahvaz, Ilam, Bushehr are the second priority for the development of tourism infrastructure.
    Keywords: Tourism, Creative cities, Creative tourism, Iran, AHP
  • Mborteza Badri *, Hasan Nodehi Pages 125-150
    Background
    One of the operational objectives and strategies for document of fundamental transformation in education, establish creativity and innovation in education in order to a comprehensive Tarbiatand spiritual and moral development. On the other hand, authentic leadership, including new theory is to inspire and to employ psychological capacity and innovation capabilities subordinates have been raised subordinates.
    Purpose
    The purpose of this study was predicting innovation capabilities based on authentic leadership style in education.
    Method
    The method of this research is descriptive descriptive, correlational and Regression.” Employees Education Ghochan city “was selected as the statistical population. For this purpose, a group 95 employees of the Department of Education staff were chosen randomly as the sample. To evaluate the employee perceptions of authentic leadership, was used a standard questionnaire Elio and Valvmba(2007), And to measure Innovation capability used a Tsai et al standard questionnaire(2001). reliability of the instrument for respectively questionnaire was 91/0 and 87/0 By Cronbach's alpha. The data were also analyzed by the correlation test, multiple regression, and T-test.
    Results
    The results showed that. Leadership component of the authentic Except for Balanced processing in employee education Higher than the population. About Innovation capability human resources is not a significant difference. The leadership component 48% of ability to predict the Innovation capability, the remaining 52 percent is related to other factors. Also according to the values obtained from the test t, sub-scale Self awareness with 44/0 = β have a significant impact on the Innovation capability.
    Conclusion
    There is relationship and predict the innovation capabilities based on authentic leadership style, recommended that managers and leaders in education, by applying the appropriate executive leadership styles and approaches, Prepare development of innovation capabilities in subordinates
    Keywords: Leadership, Authentic leadership, Innovation capability, education
  • Maryam Rajabi *, Mohammad Hassani, Behnaz Mohajeran Pages 151-178
    Purpose
    The purpose of this paper is to examine the role of Human Resource management practices on innovation, test the role of mediator organizational learning and knowledge management
    Methodology
    The methodology of this study was descriptive and correlational. The sample included all employees of the Imam Khomeini Committee in West Azerbaijan, which was to include 437 subjects, of whom 205 subjects were selected using Morgan table estimates. Data were collected using standard questionnaires for Human Resource management practices perceived, knowledge management, organizational learning and innovation were used. Also, in order to examine the changing relationships in the conceptual model structural equation model was used.
    Results
    The findings indicate a significant relationship between activities, human resource development and knowledge management and organizational learning. The mediating role of knowledge management and organizational learning in this study were approved. Direct link between human resource development and innovation activities in this study was not confirmed. The relationship between knowledge management and organizational learning and innovation in this study were approved.
    Conclusion
    The important conclusion of this study was that To strengthen knowledge management and organizational learning, innovation of staff will improve.
    Keywords: Human Resource management practices, Knowledge management, innovation, organizational learning
  • Seyed Mosavi Khatir *, Abolghasem Naderi, Khodayar Abili Pages 179-212
    Purpose
    The general aim of this research is to examine the effectiveness of Knowledge management on innovation in the university.
    Method
    Research method is descriptive. The population of employees and managers of public universities in Tehran. 10universities were selected in Tehran. A questionnaire survey was distributed to 364 respondents.
    Results
    Results showed that the dimensions of the Knowledge management (Information technology, organizational structure and Organizational Culture) and innovation (Technical and Administrative) in public universities in Tehran is lower than average. The results show a significant relationship between the dimensions of Knowledge management and innovation. Between dimensions of the Knowledge management " Organizational Culture " more predictive power in improving innovation in the public universities in Tehran.
    Keywords: Knowledge management, innovation, university