فهرست مطالب

نشریه آینده پژوهی مدیریت
سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 60، زمستان 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/12/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رضا شباهنگ، فرزانه حیدرپور صفحات 1-15
    یکی از عوامل مهم برای تصمیم گیری سرمایه گذاران در مورد خرید و فروش سهام یک شرکت ، پیش بینی سود سهام نقدی می باشد . یکی از ابزارهای پیش بینی سود نقدی سهام ، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی است . تاکید استفاده کنندگان و تصمیم گیران همواره بر رقم سود به عنوان یک عامل تاثیر گذار بر رقم سود نقدی سهام است . در این مقاله ارتباط بین متغیرها و نسبت های حاصل از صورت های مالی و سود نقدی آتی سهام و سودمندی این متغیرها برای پیش بینی سود سهام نقدی با به کارگیری مدل ، بررسی می شود . بنابراین دو سوال اصلی حاضر این است که 1- آیا به غیر از رقم سود ، سایر اطلاعات و ارقام صورتهای مالی که حسابداری تعهدی ارائه می نماید تغییرات سود نقدی سهام آتی ارتباط می یابد؟
    2- آیا اطلاعات و ارقام صورت های مالی برای پیش بینی سود نقدی سهام با به کار گیری مدل سودمند هستند .
    جامعه مورد مطالعه شامل 194 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و در طی سال های 1380-1375 ( غیر از شرکت های سرمایه گذاری ) می باشد . روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی بوده و برای برآورد الگو ، از ادغام داده ها استفده گردیده است . متغیر وابسته سود نقدی سهام و متغیرهای مستقل شامل 24 متغیر و نسبت مالی می باشد . مدل ابتدا بر اساس اطلاعات سال های 1375 تا 1380 تبیین و سپس تناسب آن ارزیابی شد . برای اطمینان بیشتر مجددا مدل بر اساس اطلاعات سال های 1375 تا 1379 تبیین و برای پیش بینی سود نقدی سهام سال 1380 استفاده گردید . پس از تعیین حدود در سطح 95 درصد اطمینان ، مشخص شد که 75 درصد مقادیر واقعی سود نقدی سهام سال 1380 در آن واقع می شوند.
    بین متغیرهای باقیمانده در مدل چندین متغیر نامرتبط به سود وجود داشت که به توضیح پیش بینی سود نقدی سهام کمک می کنند . در این مطالعه متغیرهای بدهی به مجموع دارایی ها، سرمایه ، موجودی کالا به دارایی ، بدهی و قیمت سهام قبل از مجمع سالانه در این دسته قرار می گیرند . سایر متغیرهای مدل شامل عایدی هر سهم ، فروش خالص به سرمایه و بازده دارایی ها ، مرتبط با سود می باشند.
    بنابراین دو فرضیه اصلی تایید شد بدین ترتیب که بین متغیرها و نسبت های حاصل از صورت های مالی و تغییرات سود نقدی آتی سهام ارتباط وجود دارد . همچنین متغیرها و نسبت مالی پیش بینی سود نقدی سهام با به کارگیری مدل ، سودمند هستند .
    کلیدواژگان: تجزیه و تحلیل صورت های مالی، نسبت های مالی، پیش بینی سود نقدی سهام، سود نقدی سهام
  • نادرقلی قورچیان، هما غفوریان صفحات 17-32
    ضرورت مدیریت نظارت و ارزیابی ، از دیر باز برای تمامی دست اندرکاران امر تعلیم وتربیت آشکار بوده است . در این میان شاخص های عملکردی موجب شفاف شدن در امور در فرایند فعالیت های مدیران آموزشی می شوند . از رهگذر شاخص عای عملکردی مدیران می توان اندیشه های نظری ، هدف های تعیین شده ، عملکرد گذشته و نیز وضع موجود و مطلوب را بررسی و مقایسه نمود.
    در مورد شاخص های عملکردی ، هر نشانگر در میان فرایندهای پیچیده و گسترده راه و روشی رسم می کند که می توان از طریق آن عنصر یا عناصری را اندازه گیری و ارزش گذاری کرد و اینکه می توان این اندازه گیری را در مجموع کار و فعالیت به عنوان شاهدی از معیارهای عملکرد به حساب آورد . بدیم سان شاخص های عملکردی ابزار سنجش مستمر کیفیت نظام آموزشی و مدیریت آن خواهد بود و آموزش و پرورش را قادر خواهد ساخت تا به کاربست تئوری های علمی و شاخص ها ، پنجره جدیدی را در برنامه ریزی بگشاید و به فردای روشن تری بیندیشد .نویسنده پس از سال ها مطالعه و تجربه علمی در زمینه شاخص های عملکردی مدیران به این نتیجه رسیده است که طراحی و ارئه الگوی برای شناسایی شاخص های عملکرد مدیران بسیار ضروری است و می تواند به محققان این رشته در شناخت دقیق شاخص ها و در شفاف نمودن امور در فرایند فعالیت های مدیران آموزشی کمک نماید ، بنابراین به طراحی الگو اقدام نموده و سپس با انجام پژوهشی پیمایشی در استان تهران ، الگوی خاصی طراحی نموده است . در این مقاله نخست هدف و سوالات و متدولوژی پژوهش و تحقیقات گوناگونی که پژوهشگران مختلف کشورها ارائه داده اند ، شرح داده خواهد شد . دوم دستاوردهای پژوهش بیان خواهد شد . در پایان الگوهای پیشنهادی که با الهام از نتایج دو قسمت اول طراحی گردیده اند ، ذکر خواهند گردید . امید دارد که مقاله بتواند توجه دست اندرکاران را جلب و برای تحقیقات علمی بعدی و یا برنامه ریزی و اجرای شاخص های عملکرد مدیران موثر واقع شود.
    کلیدواژگان: شاخص ها، شاخص های عملکرد، مولفه ها، فوق برنامه، رهبری آموزشی، کارآفرینی، نظارت آموزشی
  • میربهادرقلی آریانژاد، هاشم نیکومرام، شهرام گیلانی نیا صفحات 33-50
    تبیین و تحلیل عوامل مرتبط با عملکرد در راستای میزان تناسب بین خصوصیات محیط برنامه ریزی تولید و روش برنامه ریزی مواد و قطعات در صنایع کاغذ سازی کشور هدف اساسی این تحقیق بوده است . محققان قصد دارند در قالب یک مدل تحلیل ویژه به بررسی این سوال بپردازند که درجه تناسب محیط برنامه ریزی تولید و روش برنامه ریزی مواد و قطعات از طریق چه فرایند و عواملی به بهبود عمکرد کمک می کند؟ از دیدگاه نگارندگان ، عملکرد سیستم تولیدی فقط با بهبود ابعاد چهارگانه کنترل فعالیت تولید ( کاهش کاردر جریان ساخت ، کاهس اتلاف زمان منابع انسانی ، کاهش اتلاف ظرفیت زمانی و عملی ماشین آلات و تجهیزات و ارتقای کیفیت ) بهبود نخواهد یافت . اگر تناسب بین خصوصیات محیط برنامه ریزی تولید ، برنامه مادر تولید و ابعاد چهارگانه یاد شده وجود نداشته باشد عملکرد کل سیستم ( قابلیت تبدیل به پول شدن موجودی و تولیدات ) افزایش نخواهد یافت ، بنابراین مباحث اصلی این فرض شکل می گیرد که میزان افزایش تناسب بین محیط برنامه ریزی تولید و برنامه ریزی مواد و قطعات از طریق اثرگذاری بر کنترل فعالیت تولید ( با توجه به مداخله قوی عامل تعهد مدیریت بر رابطه بین تناسب و کنترل فعالیت های تولید ) موجب افزایش کارایی تولید و متعاقب آن عملکرد سیستم خواهد گردید . (مدل تحقیق ) این مدل یک الگوی خود کنترل را که متاثر از عوامل مذکور می باشد به نمایش گذاشته به بررسی نظری و عملی این فرضیه که علت عملکرد نامطلوب بسیاری از صنایع علی رغم ابعاد کنترل فعالیت تولید ، عدم تناسب بین محیط برنامه ریزی تولید و روش برنامه ریزی موتد و قطعات و برنامه مادر می باشد . در پایان با توجه به مقادیر R2>70% ،P>5% در آزمون همبستگی متعارف و دیگر آزمون های تکمیلی مدل کلی تحقیق ( فرضیه اول ) و فرضیه های فرعی مندرج در مدل اصلی در سطح اطمینان قابل قبولی تایید گردیده و معنی دار می باشد.
    کلیدواژگان: محیط برنامه ریزی تولید، روش برنامه ریزی مواد و قطعات، تعهد مدیریت، کنترل فعالیت های تولید، عملکرد
  • عباس مقبل باعرض، محمدصادق حری صفحات 51-76
    به کارگیری صحیح سیستم های اتوماسیون صنعتی در سازمان های صنعتی ایران به در نظر گرفتن عوامل مدیریتی بستگی دارد که بر روی این سیستم ها تاثیر می گذارند . سازمان های صنعتی ایران به این مهم توجه کمتری دارند و تنها به ساخت و واردات تجهیزات اتوماسیون صنعتی بسنده می کنند . طبق بررسی های به عمل امده توسط این مقاله ، هزینه های زیادی صرف ساخت و یا خرید این گونه تجهیزات در صنایع ایران شده است ولی در بین مدیران صنایع رضایت مندی در این خصوص به وجود نیاورده است . به عبارت دیگر مدیران صنعتی سازمان های ایران با برپایی اتوماسیون صنعت
    نتوانسته اند به اهداف خود دست یابند . در این مقاله چهار بعد از اثربخشی سازمانی به دلیل استفاده موثر از سیستم های اتوماسیون صنعتی در ایران مورد شناسایی قرار گرفته اند که عبارتند از : ساختار سازمانی ، فرهنگ سازمانی ، کیفیت زندگی کاری و سبک مدیریت . با بررسی های به عمل آمده مشخص گردید که سازمان های صنعتی ایران به دلیل استفاده موثر از سیستم های اتوماسیون بایستی به سمت ساختارهای سازمانی ارگانیک ، فرهنگ سازمانی نوآور ، کیفیت زندگی کاری رضایت بخش و سبک مدیریتی وکالتی متحول شوتد که با استفاده از دو مدل ریاضی و مفهومی این مهم ممکن گردید.
    کلیدواژگان: اتوماسیون، انعطاف پذیری، تکنولوزی ف ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی
  • سید جواد پور مقیم صفحات 77-98
    هدف اصلی از این مقاله پاسخ به این سوال می باشد که آیا می توان در تجارت خارجی ایران شواهدی بر تجارت درون بخشی یا دو طرفه یافت؟ و آیا این تجارت درون بخشی عمودی است یا افقی ؟ آنگاه ، آیا می توان این نتیجه را گرفت که درجه تخصصی صنعتی کشور آنقدر بالاست که می توانیم با اتکا به آن ، به سمت تجات آزاد و کاهش تعرفه ها و پیوستن به سازمان تجارت حرکت کنیم؟ و در نتیجه ، تا چه اندازه می توانیم نسبت به افزایش صادرات کالاهای صنعتی غیر نفتی خوش بین باشیم؟
    این مقاله با استفاده از این شاخص برای کالاهای صادراتی و وارداتی تا سه رقم از طبقه بندی استاندارد بین المللی () در نظر دارد وجود ونوع تجارت درون بخشی را در مورد بررسی و تحلیل قرار دهد . در نتیجه رهنمودی برای اجرای سیاست های مناسب تر و صحیح تر صنعتی ، تولیدی (اقتصادی) ، بازرگانی ، ارزی و همکاری های منطقه ای و بین المللی و ارزیابی دقیق الحاق (عضویت ) به سازمان تجارت جهانی باشد.
    حدود 91 درصد از اقلام تجارت درون بخشی در سال های مورد بررسی (1375 و 1379 ) را تجارت درون بخشی عمودی تشکیل می دهد و معرف تنوع در تقاضا می باشد . پراکندگی شاخص درون بخشی ، مشخص کننده آن است که عمدتا صادرات کشور را محصولات کاربر ( کمتر سرمایه بر) و با کیفیت پایین و مود مصرف افراد با درآمد پایین در کشورهای در حال توسعه طرف مبادله ایران تشکیل می دهد و اگر این کالاها به کشورهای پیشرفته صادر می گردد مورد مصرف افراد با درآمد پایین در آن کشور می باشند .
    از این رو ، کشوری که اغلب صادراتش را کالاهای با کیفیت پایین تشکیل می دهد و خواستار مصرف محصولات با کیفیت بالاست در صورت نبود و کاهش تعرفه در صحنه تجارت جهانی به چه صورتی تجارت خود را اداره خواهد کرد خصوصا کشوری که خواستار آن است که اتکا به درآمد نفتی را کاهش داده و از بین ببرد ، باید در طرف صادرات تجارت جهانی آنقدر توانایی داشته باشد که نه تنها به این ایده و نظر دست یابد بلکه در صحنه تجارت جهانی آزاد بتواند روی پای خود بایستد.
    کلیدواژگان: طبقه بندی استاندارد بین المللی کالا، سازمان تجاری جهانی، صادرات کالاهای صنعتی
  • فتاح ناظم، محمود اکرامی صفحات 99-124
    خوشبختی ، سعادت و بهروزی هر ملتی وابسته به کار وتلاش همه قشرهای جامعه بوده و بهره وری معیاری برای ارزیابی عملکرد این فعالیت ها و تلاش ها در بخش های مختلف اجتماعی- اقتصادی است .
    بهره وری یک پدیده به نسبت پذیرفته شده در صنعت های تولیدی و خدماتی جهان است . کشورهای مختلف جهان هم اکنون برای بالا بردن تراز بهره وری ملی ، صنعتی و بازرگانی خود تلاشی پیگیر بر عهده دارند و می کوشند تا از راه ساز و کارهای کارامد مدیریتی ، به بالا بردن تراز بهره وری یاری دهند .
    بهره وری در سازمان های صنعتی می تواند تابعی از متغیرهای گوناگون باشد که در میان آنها سبک رهبری و فضای سازمانی نقش عمده دارند .
    مقصود از این مطالعه پیدا کردن پاسخ برای این پرسش است که « آیا سبک رهبری و فضای سازمانی با بهره وری خدمات مدیران صنایع رابطه دارد؟»
    اهمیت عامل فضای سازمانی به عنوان یک ویژگی محیط های صنعتی و تاثیر سبک رهبری مدیران در روش خاصی که هدایت و رهبری کارکنان ، برمی گزینند و تاثیر آن در بهروه روی خدمات مدیران صنایع ، پژوهش حاضر را در راستای تدوین و آزمون پرسش زیر سوق داده است :آیا سبک رهبری و فضای سازمانی با بهره وری خدمات مدیران صنایع رابطه دارد؟
    بدین معنا که:1- آیا سبک رهبری با بهره وری خدمات مدیران صنایع رابطه دارد؟
    2-آیا فضای سازمانی با بهره وری خدمات مدیران صنایع رابطه دارد؟
    واینکه :3- چه الگوی مناسبی برای مدیریت صنایع می توان ارائه داد؟
    در این پژوهش ، جامعه آماری تشکیل شده است از 450 بخش از 13 سازمان صنعتی که در هر بخش یک مدیر و حداقل سه کارمند می باشد . به این ترتیب در هر بخش ویژکی های سه گانه سبک رهبری ، فضای سازمانی و بهره وری خدمات مدیران تعریف و اندازه گیری می شود .
    نمونه پژوهش ، تعداد 349 مدیر محاسبه گردیده که با استفاده از فرمول
    مدیران نسبت به سبک رهبری و به ازای هر مدیر ، 3 کارمند آنها در جمع بالغ بر 1047=3*349 است که
    نفر کارمند در مورد فضای سازمانی و بهره وری خدمات مدیران ،تعداد 326 پرسشنامه و از مجموع 1047 پرسشنامه کارمندان ، تعداد 978 پرسشنامه برگشت داده شد که در پژوهش حاضر مورد استفاده قرار گرفت .
    ابزار سنجش در این پژوهش ، پرسشنامه های سبک رهبری با 35 پرسشنامه پنج گزینه ای ( سبک رهبری انسان مدار و سبک رهبری کارمدار ) ، فضای سازمانی با 50 پرسش چهار گزینه ای ( پرسشنامه دارای بعدهای نه گانه 1- ساختار ، 2- مسئولیت ، 3- پاداش ، 4- قبول خطر ، 5- دوستی ، 6- پشتیبانی ، 7- ضابطه ها ، 8- تعارض و هویت )و بهره وری خدمات مدیران با 17 پرسش پنج گزینه ای ( همگی هفده پرسش ، عامل بهره وری را می سنجد و به کارایی و اثر بخشی عملکرد مدیران اشاره دارد )، ابتدا بین 16 مدیر و 48 کارمند به طور تصادفی توزیع و در نهایت تنظیم و اجرا گردید. براساس محاسبه های انجام شده ، ضریب آلفای کرونباخ که شاخص همگونی درونی پرسش هاست ، در این پژوهش برای سبک رهبری 62/0 = α برای فضای سازمانی 89/0= α و برای بهره وری خدمات مدیران 94/0= α است .
    در پژوهش حاضر برای تهیه پاسخ برای پرسش های پژوهش از « ضریب همبستگی پیرسون » استفاده شده است . از آزمون های انجام شده و تحلیل داده ها نتیجه های زیر به دست می آید .
    1- بهره وری خدمات مدیران با فضای سازمانی رابطه دارد.
    2- بهره وری خدمات مدیران صنایع با فضای سازمانی رابطه دارد .
    3- در الگوی پیشنهادی ابعاد نه گانه پشتیبانی ، ضابطه ها ، هویت ، دوستی ، ساختار ، پاداش ، قبول خطر ، تعارض و مسئولیت عامل هایی هستند که در بالا بردن تراز بهره وری خدمات مدیران موثرند .
    کلیدواژگان: سبک رهبری، فضای سازمانی
|
  • R. Shabahang, F. Heydarpour Pages 1-15
    Prediction of dividend is an important factor for decision making. Financial statement analysis can used for divided prediction . Decision makers usually consider earnings as a signal for dividend figure . In this research two hypothesis are investigated : 1) There is a relation between financial variables / ratios ( other than earning figure alone ) and dividend and 2) financial variables / ratios are useful for prediction of dividend by using model . For that ,194 firms member in Tehran Stock Exchange were investigated .Methodology of research is correlation . Dependent variable is dividend and independent variables are 24 financial variables / rations .
    At first , the model was derived by using 1375-1380 data and the it’s fitness was evaluated . 8 variables was remained in model . For more confidence those process were done with 1375-1379 data and dividends of 1380 were predicted . It showed about 75 percent of real dividends in 1380 were between upper / lower limit at 95 percent level . Then the research hypothesis were confirmed . The non – earning / non-dividend variables are debit to total assets , equity . inventory to assets , debit and share price before stockholder’s meeting . Other variables are EPS , ROI , net sales to equity.
    Keywords: Financial statement analysis, Financial ratios, Prediction of dividend, Dividend
  • N. Ghourchian, H. Ghafourian Pages 17-32
    The necessity of evaluation and supervision management has been cleared for all those who deal with the education . Performance indicators will help the process of educational management . Through manager’s performance indicators one can analyze and compare the defined goals and past performance with the existing and those which are favorable now .
    In vast and complex processes each indicator can draw a path to enable ones to take measures and evaluate any element or elements . These measurements and evaluation can be considered as an evidence of performance criteria . Performance indicator will become the basis for evaluation of the effectiveness of an educational institute and its managers . By applying and implementing academic theories and indicators , Educational System will be able to open a new era in the planning and having the clearer view tomorrow . After many years of theoretical research coupled with practical experience in the field looking for existing performance indicators , the researcher has designed a practical model . This model can help not only practitioners but also future educational researchers . This model is the result of theoretical knowledge accompanied by practical application in Tehran . In this article , the researcher first describes her research methodology which includes a vast knowledge base from around the world in educational theories . She then offer and explains a model that can be utilized in Educational Institutions to determine their effectiveness . The researcher’s hope is that this article is the catalyst for more research on this topic and a step toward practical application of performance indicators as the tool for evaluation of the effectiveness of an Educational Institutes.
    Keywords: Indicators, Performance Indicators, Components, Extracurricular, Educational Leadership, Entrepreneurship, Educational Supervision
  • M.B. Ariyannezhad, H. Nikumaram, Sh. Gilaninia Pages 33-50
    Manifastation and analysis of elements which are related function in proportion rate direction between properties of production planning environment and materials planning way and part in paper – mills of this country , have been the fundamental goal of this research .
    Researcher want to , inform a special analytic model , to study this question that proportion tate of production planning environment and material planning way and parts through what process and factor help to optimize this function? In view of the writer of this paper , function of productive system , can not be recovery , only with recovery the four PAC dimension ( reduction of WIP ) , reduction the losses of human resources time , reduction the losses of time capability and practicable machinery equipment and promotion the quality ).
    While proportion between properties of production planning environment , MPS and materials and parts planning way , have been unconformming even if system activities in the four dimension which mentioned above , have recover , function of whole system ( Capable of invertion inventory and production to money ) will not increase , therefore key subject of this paper , from with this blive that the rate of proportion’s increase between production planning environment and parrs planning through effective on production activity control , whit regard to intervention management on relation between proportion and control of production activities have been effective and follow it , function of this system will have been recover .
    Research model
    This model has show a self – control model and studying the theoretical and practicable of this claim , that in spit of recovery of PAC dimention , the cause of undesired function of many industries are un proportion between production planning environment that we can determin key lever of function recovery in the form of systematic and developed it until recive maximom function .
    The result of analysis this datas have been confirm key background , namely research model with R2>70% and P-V
    Keywords: Production planning environment, Material planning method, Management commitment, Production activities control, Performance
  • A. Moghbel Baarz Horri Pages 51-76
    The effective use of industrial Automation systems in Iranian industrial organization , is based upon the consideration of the management factor which affect such systems. Iranian industrial organizations , with out considering these factors , manufacture and import the industrial Automation systems . Due to researches in this field , and regard to excessive expenses for constractions and imports of such systems , yet managers are not satisfied . In other world the industrial automation could not help the industrial managers to gain the goals in Iran . Consequently , four dimentions of organizations effectiveness were identified : Organizational structure , Organizational Culture , Quality of Work Life and management Style . The authors has found that effective automation in Iranian ,industries , should be moved toward organic structure , Innovative Culture , Satisfaction Quality of Work Life Delegative management .
    Keywords: Automation, flexibility, technology, organizational, Structure, Organizational Culture
  • S.J. Pourmoghim Pages 77-98
    This article aims to answer the question that whether any evidence of intra – industry , or two – way trade can be found in the Iranian trade , and to ascertain that such supposed of intra – industry trade is vertical or horizontal . Having considered the question , then we explore the possibility that whether the degree of industrialization in Iran permits the country to concern itself with issues such as free trade , reduction of tariffs , and joining WTO .Then , we ask how optimistic we can be regarding the increase of manufactured exports?
    Using the IIT indices for Iran’s exports and imports , with three – digit in SITC ( Standard International Trade Classification ) ,we attempt to offer an analysis indicating the existence and the type of intra – industry trade in Iran . The results of this analysis may be used to make more accurate and appropriate decisions on industrialization , economic growth , international trade , foreign exchange policies , regional and international cooperation , and finally on exact evaluation of joining WTO.
    Our analysis indicates that in 1375 and 1379 (the Iranian calendar ), a bout 91 percent of Iran’s of intra – industry trade were vertical , demonstrating demand diversity . The analytical indication of this index , which shows that most Iran’s of intra – industry trade as being vertical , points to the existence of low quality commodities in Iran’s foreign trade . Thus it is stipulated that it is the consumption of low – income households in developing countries , which constitute Iran’s main trade counterparts , that drives the production . If the export to the developed is taken into account , then our assumption holds that the consumption of these commodities would occur in low – income households .
    Then the question arises as to how Iran , a country with low – quality exports desiring to consume high – quality goods , can manage its international trade in the context of world trade , which pushes for the reduction or omission of tariffs . This question become more acute when one considers Iran as intending to reduce its dependence on the oil revenues.
    Thus , the necessity becomes inevitable for reformulating the aims of reducing dependence on oil and managing competition on exportation to the world markets.
    Keywords: Standard International Trade Classification, World Trade Organization, Export of Industrial Goods
  • F. Nazem, M. Ekrami Pages 99-124
    Prosperity and success of every nation depend on people’s attempt in different social levels , and productivity is a good criterion for assessing of these activities and attempts in different social – economical sections .
    Productivity is a relatively accepted phenomenon in service and productive industries of the world . Now , all around the world , countries try to increase their commercial , industrial , and national productivity continuously . They try to do this by applying efficient management tools . In different industrial organizations , productivity depends on various variables , among them the leadership style and organizational climate have major roles .
    The purpose of the study it to find an answer to the following question : “Is there any relationship between the leadership style and organizational climate with the productivity of industry managers services ?”
    The motivation behind testing the following question is the importance of the organizational climate as a feature in industrial environment , and the effect of managers leadership style which they choose to lead and guide the staff , and its impact on the productivity of industry manager services?”