فهرست مطالب

پژوهش های ادبی و بلاغی - سال چهارم شماره 3 (پیاپی 15، تابستان 1395)

نشریه پژوهش های ادبی و بلاغی
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 15، تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شکرالله پورالخاص، مینا شاکر صفحه 11
    در دهه 1960 میلادی جنبش مینی مالیسم در بیشتر هنرها از موسیقی گرفته تا هنرهای تجسمی و ادبیات رخنه کرد و شکل ویژه خود را یافت و در ادبیات داستانی به شکل داستان کوتاه درآمد. از مهم ترین ویژگی های این نوع داستان کوتاه می توان به ایجاز و اختصار، پیرنگ ساده، زمان و مکان محدود و استفاده از عنصر گفت و گو اشاره کرد. هرچند این نوع ادبی به عنوان پدیده ای نوظهور در غرب شناخته می شود، اما با مراجعه به متون کلاسیک فارسی و سایر آثاری که قبل از رواج این نوع ادبی نوشته شده اند، بویژه در حکایت های تعلیمی و عرفانی فارسی، می توان نمونه های داستان کوتاهی را یافت که بسیاری از ویژگی های داستان های مینی مالیستی را داراست. پریشان قاآنی یکی از کتاب هایی است که با وجود اینکه مدت ها قبل از شکل گیری مینی مالیسم نوشته شده است، به دلیل اشتمال بر ویژگی هایی چون ساده گویی، گرایش به ایجاز و اختصار، واقع گرایی، محدودیت زمان و مکان و شخصیت ها، قابل مقایسه با داستان های مینی مالیستی است و در عین حال در پاره ای موارد تفاوت های اساسی هم با آن دارد. لذا در این پژوهش به دنبال بررسی وجوه تشابه و تمایز حکایت های کوتاه پریشان با داستان های مینی مال هستیم تا نشان دهیم که صرفا از روی مشابهت های ظاهری، نمی توان به تطابق کامل چنین حکایت هایی با داستان های مینی مال حکم داد .
    کلیدواژگان: مینی مالیسم، داستان کوتاه، پریشان، وجوه تشابه و تمایز، گلستان
  • ابراهیم رنجبر، ندا نبی زاده اردبیلی، عسگر صلاحی صفحه 27
    روایت شناسی، رویکردی نوین در مطالعه متون مختلف از جمله ادبیات داستانی است؛ که در پی کشف قواعد و امکانات حاکم بر گفتار روایی (متن) است. یکی از مولفه هایی که در تحلیل یک روایت مورد بررسی قرار می گیرد عنصر زمان است؛ که اولین بار ژرار ژنت فرانسوی به طور جدی به آن پرداخته و ظهور آن را در متن در سه سطح نظم، تداوم و بسامد بررسی کرده است. از آنجا که در داستان گیله مرد بهره گیری از این عنصر در پروردن داستان نقش اساسی دارد. در این پژوهش برآنیم تا کاربست این عنصر و تاثیر آن را در روند شکل گیری داستان بررسی کنیم. به این منظور ظهور سه تعین زمانی را در این داستان بررسی کرده و کاربرد و تاثیر هر یک را جداگانه شرح داده ایم. هدف این پژوهش آن است که نشان دهد بزرگ علوی چگونه با بکارگیری بازی های زمانی از تنگنای کوتاهی داستانش رسته و داستانی با فضا و شخصیت هایی پرورده ارائه داده است.
    کلیدواژگان: روایت شناسی، زمان، گیله مرد، بزرگ علوی
  • سهیلا فرهنگی، شیرین کشاورز صفحه 43
    بررسی متون ادبی از دیدگاه زبان شناسی از جمله از جهت ساخت اندیشگانی زبان یکی از رویکردهای جدید پژوهشی است که باعث فهم و درک عمیق تر لایه های پنهانی متون می شود. این مقاله در نظر دارد که ساخت اندیشگانی دو مجموعه شعر از شاعران معاصر، پونه نیکوی و مجید سعدآبادی را -که درباره دفاع مقدس سروده شده اند- بررسی و تجزیه و تحلیل کند. مجموعه شعر پونه نیکوی انار سبز زیتون سرخ و مجموعه شعر مجید سعدآبادی سربازی با گلوله برفی نام دارد. این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی انجام شده و بیانگر تنوع فرایندها، مشارکین و عناصر پیرامونی ای است که دو شاعر به آن توجه کرده اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که نیکوی از 683 فرایند و سعدآبادی از 537 فرایند در شعرشان بهره گرفته اند که از این تعداد، بیشتر فرایندها فرایندهای مادی است. همچنین عناصر پیرامونی در اشعار این دو شاعر شامل عناصر زمانی، مکانی، چگونگی، سببی، مقدار، علت و پرسشی است و این دو شاعر بیشتر از عناصر مکانی، زمانی و چگونگی استفاده کرده اند.
    کلیدواژگان: ساخت اندیشگانی، فرایند، مشارکین، مجید سعدآبادی، پونه نیکوی
  • اکبر شاملو، محمود صارمی صفحه 57
    استعاره های شناختی در انتقال معنی و حسی کردن مفاهیم انتزاعی، در فرایند ‏تکلم انسان نقش مهمی را ایفا می کنند.آدمی برای اندیشیدن و سخن گفتن به ‏ناگزیر از استعاره بهره می گیرد، به ویژه آنگاه که موضوع فکری او مسائل عمیق ‏عرفانی، فلسفی، دینی ، ادبی و نظایر آن باشد. ‏
    این استعاره ها که ظاهرا برای نخستین بار از سوی لیکاف و جانسون درکتاب ‏معروف «استعاره هایی که با آنها زندگی می کنیم» مطرح شده اند، در قالب های ‏گوناگونی از جمله «ساختار رویداد»، «جهت گیرانه»، «تشخیص» ساختاربندی ‏می شوند و هر کدام به نوعی بخشی از دانش زبانی را مفهوم سازی و قابل درک ‏می نمایند.‏
    بیدل دهلوی ازجمله شاعرانی است که از طرفی زبان شعری او به پیچیدگی در ‏حوزه لفظ و معنا مشهور است و ازدیگر سوی شاعری اندیشمند، پر مغز و معنی ‏آفرین است. به همین جهت ورود به دنیای شعر و اندیشه او برای بسیاری سخت ‏و دشوار می نماید. لذا برای ورود به ساحت های فکری و شناخت ترفندهای زبانی ‏او، به کارگیری ابزارهای شناختی از جمله تحلیل استعاری اشعار او، ضروری به ‏نظر می رسد.‏
    مقاله حاضر با استفاده از مبانی معنی شناسی شناختی به تحلیل استعاره های ‏موجود در غزلی از بیدل دهلوی با مطلع «به اوج کبریا کز پهلوی عجز است راه ‏آنجا» می پردازد و نشان می دهد که غزل بیدل علاوه بر دارا بودن وحدت افقی از ‏وحدت عمودی نیز برخوردار است و این شیوه در تحلیل اشعار او راه کار ‏مناسبی تشخیص داده شد. ‏
    کلیدواژگان: استعاره، بیدل دهلوی، ساختار، معنی شناسی شناختی
  • حسین قربانپور، رقیه اشکبوس ویشکایی صفحه 71
    زنان تنها در شرایطی می توانستند آثار ادبی خود را منتشر کنند که جایگاه اجتماعی خاص خود را داشته باشند. برای دستیابی به این جایگاه، حرکتی پایه ریزی شد که در نهایت به جنبشی تحت عنوان فمینیسم منجر شد. از زمانی که زنان پا به عرصه اجتماع و فعالیت های ادبی گذاشتند، در بررسی آثار ادبی، پژوهش-هایی مبنی بر ویژگی های نوشتاری آنان شکل گرفت. در این پژوهش دو رمان برجسته معاصر (بامدادخمار از فتانه حاج سیدجوادی) و (چراغ ها را من خاموش می کنم از زویا پیرزاد) با توجه و تاکید بر مولفه ها و ویژگی های نگارش زنانه، به روش تحلیلی– توصیفی بررسی شده است؛ با این هدف که بدانیم آیا این نویسندگان زن، در خلق اثر خود، تحت تاثیر گرایشات فمینیستی قرار گرفته اند یا خیر؟ در خلال بررسی آثار مورد مطالعه، این نتایج حاصل شد: رمان بامداد خمار اغلب ویژگی هایی را که برای فرم داستانی زنانه (زنانه نویسی) و نیز مضامینی که برای داستان های زنان برشمرده اند، در خود جای داده است. این اثر بر وجود نگرش مردسالارانه در جامعه تاکید دارد و ضمنا زنان را ناچار به تن دادن به آن به جهت داشتن آرامشی هرچند ظاهری، می داند. نویسنده رمان چراغ ها را من خاموش می کنم آگاهانه اغلب ویژگی های نوشتار زنانه را برگزیده و به کار گرفته است. همچنین اثر نشان دهنده دیدگاه فمینیستی نویسنده به جامعه و زنان است و علی رغم آن که نسبت به برخی مسائل اجتماعی و سیاسی بی اعتنایی نشان می دهد، معتقد به تغییر در زندگی زنان است. دیدگاه سیاسی نویسنده نسبت به فعالیت زنان آشکار است.
    کلیدواژگان: چراغ ها را من خاموش می کنم، بامداد خمار، نوشتار زنانه، نقد فمینیستی
  • خلیل بیگ زاده صفحه 95
    فراهنجاری یکی از شگرد های برجسته سازی زبان در شعر و عدول از خودکاری آن است که کاربرد گونه های متعدد آن در شعر معاصر اهمیت یافته، سیمایی متمایز به سبک آن بخشیده، موجبات تازگی در بیان و درنگ در دریافت معنای آن را فراهم آورده و عواطف و هیجانات شاعرانه را بدون ملاحظه معمول به زبان در چنین فضایی برای مخاطب نمایش می دهد. شعر احمد عزیزی یکی از نمودهای این تحول زبانی است که اصول ثابت زبان را شکسته، گستره این نوزایی و عادت گریزی گشته و توجه مخاطب را با دگردیسی در لایه های کاربردی زبان شعرش به شخصی سازی آن جلب می نماید. این پژوهش با هدف تبیین شگردهای فراهنجاری زبانی در شعر احمد عزیزی، عناصر زبانی سبک ساز را در سروده های شاعر به روش توصیفی- تحلیلی بررسی کرده و رهیافت های زبان شخصی شعرش را در آشنایی زدایی و عدول از خودکاری زبان تحلیل کرده است که چشم انداز کلی تحقیق نشان می دهد، احمد عزیزی با بهره برداری از آرایه های تصویری نوین، کاربردهای ترکیبی نامعمول و تصرف در اصول آوایی و گویشی، غبار عادت را از کلام عادی زدوده و ساحت شعرش را از آفرینش های دیگرگون سرشار نموده است، چنان که بار احساسات شاعرانه اش را بر دوش شخصی سازی زبان شعرش نهاده و درنگی مفهومی در نظام سخن پردازی و شاعری ایجادکرده است.
    کلیدواژگان: احمد عزیزی، شخصی سازی زبان، فراهنجاری، زبان معیار، شعر معاصر
  • محمد مجوزی، رمضان مجوزی صفحه 115
    قاآنی شیرازی از شاعران بنام سبک بازگشت ادبی می باشد. زبان آهنگین از جمله اختصاصات زبان شعری این شاعراست که مخاطب را مجذوب خود می سازد. نوشتار حاضر جستاری کوتاه در بررسی سبک شناسی زبان موسیقایی در شعر قاآنی شیرازی می باشد که در آن هنرنمایی های پنهان شاعر که مزین به صنایع بدیعی در لفافه تصاویر ساده و قابل فهم است، نموده می شود. بدین منظور، جنبه های گوناگون سبک شناسی زبان موسیقایی شعر قاآنی شیرازی به روش توصیفی - تحلیلی در سه بخش موسیقی درونی، بیرونی و کناری در تمام دیوان شاعر مورد بررسی قرار گرفته و نمونه های آماری لازم استخراج گردیده است. قاآنی در 8 قالب قصیده، قطعه، غزل، رباعی، ترکیب بند، ترجیع بند، مسمط و مثنوی طبع آزمایی نموده؛ اما قصیده سرایی عرصه هنری مسلم این شاعر است. از نظر سبک شناسی می توان قاآنی را شاعر بحر هزج نامید، این بحر بالاترین بسامد را در دیوان این شاعر به خود اختصاص داده است. قوافی بدیعی نقش پر رنگی در گوشنوازی موسیقی کناری شعر قاآنی دارد. فعل، بیشترین ردیف مورد استفاده شاعر را تشکیل می دهد؛ علاوه بر این موسیقی حاصل از تکرار، تجانس های آوایی، جناس، ردالصدر علی العجز و قلب مطلب در اشعار او نمود ویژه ای یافته است.
    کلیدواژگان: سبک شناسی، قاآنی، زبان موسیقایی
  • محمد یاوری صفحه 131
    کشف المحجوب هجویری، قدیمی ترین کتاب موجود در موضوع تصوف و از ذخایر ارزشمند ادب فارسی و عرفان ایرانی است که متضمن مطالب مهمی در خصوص تصوف و متصوفه تا روزگار مولف می باشد.
    یکی از عرفای بزرگی که در ضمن مطالب گوناگون این کتاب به نوعی از اقوال و احوال و حکایات مربوط به آن سخن رفته، بایزید بسطامی است. بایزید که از نامداران و چهره های تابناک عرفان ایرانی اسلامی محسوب می شود سخت مورد توجه هجویری بوده چنان که به مناسبت های گوناگون از آراء ، افکار و حالات سلطان العارفین سخن گفته و آنها را مستند سخنان و کلام خویش قرار داده و یا به شرح و تفصیل آنها پرداخته است.
    هجویری یکی از طوایف دوازده گانه صوفیه را طیفوریه یا پیروان بایزید می داند و از آراء شیخ بسطام به ویژه درباره سکر، حقیقت توحید، معرفت، ایمان، محبت، عبادت، متابعت علم، کرامت، شطح معروف و معراج بایزید و... سخن می راند. وی از بایزید با تعابیری همچون فلک معرفت و ملک محبت نام می برد.
    نتیجه آنکه سیمایی که از بایزید در کشف المحجوب ترسیم شده، سیمای عارفی است کامل و سالکی است واصل که هجویری با احترام تمام از او سخن می راند و کلمات و حکایات وی را در تایید سخنان خویش به کار می برد و او را یکی از آشنایان و راه یافتگان به حریم حقیقت تلقی می کند.
    کلیدواژگان: بایزید بسطامی، تصوف، کشف المحجوب، هجویری
|
  • Page 11
    In the 1960s mini-Malysm movement in arts from music to visual arts and literature penetrated more and to find the special and unique. The most important features of this type of short stories can be succinctly and concisely, simple design, limited space and time noted an element of dialogue. Although the genre as an emerging phenomenon known in the West, But by referring to Persian classical literature and other works that were written before the introduction of the genre, Especially in education and mystical Persian tales, short stories can be found examples of the many features mini malysty stories. Parishan of Qaani one of the books that have been written in 1252 to imitate the style of Golestan, And despite the fact that long before the formation of mini Malysm written, because it consists of features such as simple tends to conciseness and brevity, realism, restrictions on time, place and characters, comparable to mini-stories Malysty and at the same time, in some cases, fundamental differences with it. Therefore, this study sought to examine the similarities and differences with the troubled story short stories are minimalist to show that the apparent similarities can not be full compliance of such stories is the story of Minimal order.
    Keywords: mini Malysm, short stories, Parishan, similarities, distinctions, Golestan
  • Neda Nabizadeardabili Page 27
    Narratologye is a novel procedure in study of various texts such as fictional literature. Which aimed at discovering rules of texts. Factor tense is one of the components which is considered while analyzing a narration. It was introduced by French Zherar zhenet for the first tense, who considered its appearance within text at three levels of regularity, frequency and continuity. Since the employment of this factor is seen prominently throughout creating the story of Gilah Mard, we are going to consider the role and efficiency of this factor on the trend of the story formation. To do this, we considered formation of three time Determination for the story and explained in flences and functions of them. The purpose of this study is demon stration of the fact that how Bozorg Alavi can escape from shortness of his story through employing time plays, and present a story full of created space and characters.
    Keywords: Narratologye, tense, Gilah Mard, Bozorg Alavi
  • Page 43
    Studying literary texts from linguistic aspects, such as ideational function is one of the new research approaches which improves better and deeper understanding of hidden layers of texts. This research aims to study and analyze the ideational function of two collection of poems from contemporary poets, Pooneh Nikooy and Majid Sa’d Abadi deals with Holly Defense. The first collection is “Green Pomegranate, Red Olive” from Pooneh Nikooy and the second is “a Soldier with Snowy Bullet” from Majid Sa’d Abadi. The method is correlative-analytical and describe the variety of process, Participants and Peripheral elements which both poets pay attention to. Research findings show that Nikooy has used 683 process and Sa’d Abadi 537 ones in their poems, most of them are physical. Peripheral elements such as time and space, casualty, amount and its logic are exists in poems of both poets and the most deals with space, time and the way process happen.
    Keywords: Ideational function, peripheral elements, process, Participates, Majid Sad Abadi, Pooneh Nikooy
  • Akbar Shamloo Page 57
    Cognitive metaphors in transferring meaning an ýsensualizing the abstract concepts play important ýrole in the process of human speech.To think an ýspeak , human being uses metaphors , especially ýwhen he turns to profound philosophical ýý,religious and literary issues.These metaphors ýseemingly introduced first by Lakof and Johnson ýin the metophors we live by are classified in ýdifferent categories such as even structure, ýorienting, identification each transferring and ýconceptualizing some part of linguistic knowledge ýý.Bidel Dhlavi is one of the poets famous for the ýcomplexity of language in meaning and ýthoughtful composition.Therefore, most scholars ýfind it difficult to enter his poetic realm.There are ýintroduced some innovative and cognitive ývehicles such as metaphoric analysis to get right ýinto his poems. The present study analyzes the ýmetaphors existing in an epic of Dehlavi ýexpressed as `to the peak of divinity the misery is ýpaved the way with showing that it enjoys both ývertical and horizontal unity and this analysis can ýbe used in other works of Dehlavi.ý
    Keywords: Metaphor, Bidel Dehlavi, structure, cognitive ýsemantics
  • Page 71
    when women were opening their social status,women,s work was published and this move eventually led to the feminist movement.in this study after the introduction of feminist literary criticism and its objectives the persian modern novel from two authers reviewed on the base of this method.in this review these results were obtained:both of the novel have a feminist style ,BAMDAD-E- KHOMAR while present the patriarchal attitude,confirms that attitude and despite having a feminine style feature,it can not be called a work of feminsst.CHERAGHHA MAN KHAMUSH MIKONAM , IN THIS novel author with the full khnowledge uses a feminine style features also this work present feminine attitude,s author towards society and women.and despite the in different to political and social issuse. it is belived that change in women,s iives..and despite the in different to political and social issuse. it is belived that change in women,s iives.and despite the in different to political and social issuse. it is belived that change in women,s iives.
    Keywords: Criticism, persian modern novel, Cheraghha ra Man Khamush Mikonam, BAMDAD-E- KHOMAR
  • Page 95
    Meta-normalization is the foregrounding process of language to avoid the automatization in the different ways of contemporary poems, it has changed the style in order to make hesitation in the perception of meanings, therefore, the poets’ emotions address the readers in such conditions. Ahmad Azizi’s poems are one of the manifestations of language revolution which has destroyed the principles to approve the language in the wide field of innovation, disfamiliarization, the metamorphosis of readers attention in the different pragmatic layers of personalization. This study tries to assign the processes of language meta-normalization in Ahmad Azizi’s poems. The language elements that make style in his poems are based on the descriptive-analytical methods , in order to analyze the personalized approaches of language in disfamiliarization and avoiding the language automatization. The general perspective of study shows that Ahmad Azizi has applied the innovative pictorial elements, the illusive combination, the meddling of phenotype principles, in order to erase the dust of habitualization of his poems , therefore, the poet’s emotions will be loaded by personalization and it makes the readers hesitate on what have perceived before.
    Keywords: Keywords: Ahmad Azizi, The language personalization, the touchstone language, meta-normalization, the contemporary poem
  • Mohammad Mojavezi Page 115
    Qaani Shirazi return literery style is famous poets.This style of Musical language in his poems deals with statistical analysis method. Music word poetry from three aspect of classical prosody,rhyme and repetition verb row and is in bit of Brrsb.Music lyrics Qaani due to the use of weights Billow happy and prosperous life in Qajar server.Qaani 8 ode format,piece,sonnets,quatrains,paragraph composition,refrain,Msmt and Masnavi written poem,but the poet,s artistic ode lingering certain areas.The style of the poet can be placed Hzj namyd. This bahr in all forms of his Divan poetry has won the highest frequency. Qaani next poem is an original rhymes a strong role in the euphony music, verb most used row constitutes poet, in addition to the music of repetition alliteration phonetic pun, rdalsdr and the heart of the story in his poems is special. lavh the music of repetition and phonetic similarities spiritual Myshvd.
    Keywords: Stylistics, music poem, Qaani
  • Mohammad Yavari Page 131
    shf - ol Mahjub is the oldest book available in the mysticism title and it is one of the most valuable resources in Persian literature and Iranian mystic which contains important information about mysticism till the writer’s period of life time.
    One of the greatest mystics whose anecdotes and stories were included in the book is Bayazid Bastami. As a dominant person in Iranian Islamic mystics. Bayazid has been intensively focused on and in different occasion his thought and emotional states were explained and used as a resource for citation.
    Hojviri considers one of the twelve tribes of sufism as Teyfurieh or Bayazid followers and speaks of his views about the reality of monotheism theology belief; kindness; worship and following knowledge and Bayazid’s ascension.
    As a result the way Bayazid appears in Kashf-ol mahjub is an illustration of a perfect theosophist who has been respectfully mentioned by Hojviri. Hojviri also used his anecdotes as a resource for citation in his book and this way makes his text more persuasive. Hojviri takes Bayazid as one of the rare people who could be familiar and permitted to see reality.
    Keywords: Bayazid Bastami, Mysticism, Kashf-ol mahjub, Hojviri