فهرست مطالب

مدیریت بهداشت و درمان - سال هشتم شماره 2 (پیاپی 24، تابستان 1396)

مجله مدیریت بهداشت و درمان
سال هشتم شماره 2 (پیاپی 24، تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/07/26
  • تعداد عناوین: 8
|
  • امیرحسین خوش بین، محمد مهدی سپهری*، صدیق رئیسی صفحات 7-19
    مقدمه
    تخصیص مناسب نیروی انسانی بخش اورژانس می تواند تاثیر بسیاری بر عملکرد هزینه های بخش اورژانس بیمارستان داشته باشد. تحقیق حاضر به منظور ارائه راه کار بهینه جهت تعیین تعداد کارکنان تخصیص یافته به واحد اورژانس بیمارستان ها به انجام رسیده است.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ عملکردی از نوع کاربردی و در زیرگروه مطالعات تحلیلی قرار دارد. جامعه پژوهش بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) تبریز بوده است. پس از شناسایی جریان بیماران، داده های لازم در ایستگاه های مختلف عملیاتی در دوره سه هفته و برای 900 بیمار جمع آوری شدند. سپس الگوهای آماری شناسایی و با بهره گیری از آنها مدل شبیه سازی کامپیوتری به کمک نرم افزار Arena طراحی و مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. طراحی مدل برنامه ریزی خطی با هدف کمینه سازی LOS در بخش اورژانس متکی بر مدل شبیه سازی کامپیوتری طراحی شده، در محاسبه سطح بهینه تعداد کارکنان استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج تحلیل حساسیت انجام شده بر روی DTDT، نشان داد که با افزایش 10%، 20%، 30% بودجه عملیاتی بخش اورژانس، LOS به 359، 337 و 308 دقیقه کاهش پیدا کرد و این رابطه، زمانی که بودجه کم می باشد، کاملا آشکار و معنی دار است.
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق نشان داد که در سرمایه گذاری اضافی، اولویت اصلی در به کارگیری تعداد بیشتر پزشکان است. هم چنین مدل شبیه سازی به مدیران عملیاتی کمک کرد تا شناخت بهتری از تاثیر عوامل کنترل پذیر بر کارایی نهائی اورژانس حاصل شود تا در محیط شبیه سازی شده، بدون کسب تجربه عملی، سناریوهای مورد نظر ارزیابی شده و پس از مقایسه نتایج، بهترین راهکارها انتخاب شود.
    کلیدواژگان: اورژانس بیمارستان، بهینه سازی متکی بر شبیه سازی، تعداد بهینه کارکنان
  • فرهاد ادهمی مقدم *، محمد صاحب الزمانی، معصومه روح افزا صفحات 21-32
    مقدمه
    توسعه روز افزون کیفیت گرایی و مشتری محوری در خدمات بهداشتی، از طریق بازخورد مداوم انتظارات بیماران و بهبود مستمر نحوه ارائه خدمات میسر می شود. ارزیابی کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه بیمار یک شاخص و راهنمای عینی ارزشمند در اختیار مدیران و برنامه ریزان امر مراقبت و درمان قرار می دهد.
    روش پژوهش: این پژوهش، توصیفی - همبستگی برروی 405 نفر از بیماران بستری در سه بیمارستان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافیک و سوالات سنجش کیفیت خدمات (سروکوال) بود.
    یافته ها
    بیشترین میانگین کیفیت خدمات بیمارستانی در قسمت ادراکات، مربوط به بعد اطمینان با میانگین 17/5 و کمترین درصد مربوط به بعد ملموس بودن با میانگین 12/84 بود. بیشترین میانگین کیفیت خدمات بیمارستانی در قسمت انتظارات، مربوط به بعد همدلی با میانگین 21/12 و کمترین درصد مربوط به بعد ملموس بودن با میانگین 17/23 بود. شکاف بین ادراکات و انتظارات بیماران در بیمارستان های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران برابر با 19/19- واحد بود. کمترین شکاف با 52/2- واحد مربوط به بعد تضمین خدمات و بیشترین شکاف با 4/6- واحد مربوط به بعد انتظار همدلی بود.
    نتیجه گیری
    برای ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی درمانی برقراری توازن بین انتظارات بیماران و ارائه دهندگان این خدمات ضروری است .کنترل مناسب کیفیت راهی برای کاستن از شکاف کیفیت می باشد.
    کلیدواژگان: انتظارات، ادراکات، کیفیت خدمات، سروکوال، شکاف
  • اسفندیار دشمن زیاری *، محمد صادق ضیایی، سپیده ضمیری صفحات 33-44
    مقدمه
    بودجه از دیرباز به عنوان یکی از فنون و روش های موثر برای نیل به اهداف سازمان ها مطرح بوده است. بودجه یک برنامه مالی است که با پیش بینی درآمدها و برآورد هزینه ها رسیدن به اهداف سازمان را در مدت زمان مشخص تسهیل می کند. بودجه ریزی عملیاتی، نوعی نظام برنامه ریزی است که بر رابطه بودجه صرف شده و نتایج مورد انتظار تاکید دارد. بحث اجرای بودجه ریزی عملیاتی همزمان با سایر سازمان ها در دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز مطرح بوده است. متاسفانه پس از گذشت چند سال استقرار آن تنها در حد حرف و وعده باقی مانده است. عوامل متعددی می تواند بر استقرار این شیوه بودجه ریزی تاثیر داشته باشد. از جمله عوامل مورد غفلت قرار گرفته دو عامل انسانی و فنی می باشد که این تحقیق بنا دارد میزان تاثیر آنها را مشخص نماید.
    روش پژوهش: روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، نوع پژوهش توصیفی و روش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش؛ کلیه مدیران و کارشناسان مالی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تعداد 92 بوده است. روش نمونه گیری سرشماری است که تمام جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، پرسشنامه است. روایی پرسشنامه با نظر خبرگان و تحلیل عاملی تاییدی تعیین و پایایی از طریق روش آلفای کرونباخ در سطح 80 درصد تایید شد.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان می دهد؛ عوامل انسانی و فنی 3/49 به دست آمد که از طریق آزمون t تک نمونه ای با عد ثابت 3 که ملاک حد وسط بود آزمون گردید حد پایین و حد بالای آزمون مثبت می باشد. مقدار آزمون از میانگین جامعه بیشتر است و هم چنین آماره آزمون 7/564 = t بزرگتر از مقدار جدول 1/645 = t از روی توزیع t می باشد
    نتیجه گیری
    عوامل انسانی و فنی با مقدار 7/56=t بر استقرار بودجه ریزی عملیاتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران موثر است.
    کلیدواژگان: استقرار بودجه ریزی عملیاتی، دانشگاه علوم پزشکی، عوامل انسانی، عوامل فنی
  • مسعود توکلی، هادی رزقی شیرسوار *، امیر اشکان نصیری پور صفحات 45-62
    مقدمه
    اینترنت اشیاء در بخش درمان، یکی از مهم ترین تلاش های فناورانه در تعالی سازی عملکرد مراکز درمانی هم چون بیمارستان ها است که در صورت بکارگیری آن، وضعیت عدالت اجتماعی در حوزه بهداشت مورد تقویت و بهبودی قرار خواهد گرفت.
    روش پژوهش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری 400 نفر از پزشکان و پرستاران بیمارستان و 196 نفر نمونه در مجموع 200 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه به کارگیری اینترنت اشیاء در حوزه سلامت و عملکرد سازمانی می باشد و روش تحلیل آماری شامل مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL8.54 و تحلیل رگرسیون دو متغیری است.
    یافته ها
    یافته ها حاکی از آن شد که جمع آوری پیوسته و دوره ای علائم حیاتی و پارامترهای بیماری مزمن و شایع به ترتیب (0/42) و (0/31)، پیگیری و نظارت (0/36)، خدمات از راه دور (0/47)، مدیریت اطلاعات (0/43)، ارسال محتوای هوشمند به کاربر (0/29)، یکپارچگی بین سازمانی (0/21)، فعالیت زیست محیطی (0/24)، بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد.
    نتیجه گیری
    به کارگیری اینترنت اشیاء با توجه به مولفه های مذکور، یکی از دستاورد های مهم فناوری است که قدرت تاثیر گذاری مستقیم بر عملکرد سازمانی حوزه سلامت بیمارستان شهید رجائی تهران دارد.
    کلیدواژگان: اینترنت اشیاء، عملکرد سازمانی، حوزه سلامت، بیمارستان
  • منصور ظهیری، عفت محمدی*، ژیلا نجف پور، محمدرضا مبینی زاده، زهرا گودرزی صفحات 63-73
    مقدمه
    از مهم ترین مسائل مورد توجه در فرآیند پیاده سازی و اجرا، تحلیل ذینفعان و شناخت مطلوبیت های ایشان می باشد. این امر به جهت اجرای موفق تر طرح تاثیر بسزایی دارد؛ مطالعه حاضر در نظر دارد تا محتوای دستورالعمل های پزشک خانواده را از دیدگاه پزشکان عمومی، به عنوان گروهی از مهم ترین ذینفعان اجرای این طرح، در استان خوزستان، سال 1394 مورد بررسی قرار دهد تا با استفاده از آن علاقه مندی ها و جهت گیری های این گروه در جهت اجرای طرح، شناسایی شود.
    روش پژوهش: این مطالعه از نوع توصیفی - تحلیلی می باشد که به صورت مقطعی در سال 1394 و با بهره گیری از رویکرد کمی، انجام شده است. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی و در قالب پرسشنامه محقق ساخته و بر اساس محتوای دستورالعمل پزشک خانواده و نظام ارجاع، در جامعه پزشکان عمومی استان خوزستان انجام شده است. نمونه گیری به صورت طبقه ای تصادفی و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شده است.
    یافته ها
    در سه محور سیاست های اجرایی پزشک خانواده، بیشترین میانگین امتیاز را محور محتوای بسته خدمات سلامت در قسمت تناسب سیاست ها (1.01±3.3) و محور نظام ارائه خدمات در قسنت قابلیت اجرا (0/98 ± 2/95)، در ایران به خود اختصاص داد. شکاف بین تناسب سیاست و قابلیت اجرا در ایران مربوط به محور نیروی انسانی و فضای فیزیکی مورد نیاز در سطح اول بود (P=0.001). محور بسته خدمات از نظر تناسب و قابلیت اجرا با جایگاه سازمانی افراد دارای ارتباط معنی دار اماری بود (P=.01) و افراد بر مبنای اشتغال در موقعیت صف و ستاد نظرات متفاوتی در خصوص بسته خدمات پایه داشتند.
    نتیجه گیری
    در راستای اجرای نظام ارجاع، نیاز به ایجاد زیرساخت و اصلاحات در سایر بخش های سلامت از جمله سیستم اطلاعات سلامت، تربیت نیروی انسانی ماهر و مرتبط، فرهنگ سازی در جامعه، دستورالعمل های مرتبط با نظام پرداخت و چگونگی ارائه خدمت ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: پزشک خانواده، نظام ارجاع، تحلیل سیاست، دستورالعمل
  • علی امینی * صفحات 75-85
    مقدمه
    امروزه، قابلیت استفاده سریع و به موقع از اطلاعات و دانش فناورانه، نه تنها یک چالش بزرگ برای سازمآنها است بلکه نخستین اولویتی است که برای سازمان ها ایجاد مزیت می کند. هوشمندی فناوری فرآیندی است که با جمع آوری و تحلیل اطلاعات و دانش فناورانه، آگاهی لازم را برای اخذ تصمیمات در حوزه فناوری فراهم آورده و به کسب مزیت رقابتی در بنگاه کمک می کند.
    روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی -علی و جامعه آماری آن کلیه شرکت های ایرانی در دومین نمایشگاه ایران فارما در تهران در سال 1395 است (193 شرکت). پرسشنامه این تحقیق در میان همه شرکت کنندگان ایرانی نمایشگاه توزیع و از میان پرسشنامه های توزیع شده، تعداد 98 پرسشنامه صحیح دریافت شد. روایی محتوایی پرسشنامه به تایید متخصصین رسید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها ابتدا از نرم افزار SPSS و سپس برای مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی از نرم افزار Smart-PLS استفاده شد.
    یافته ها
    بر اساس نتایج این تحقیق، هوشمندی فناوری، تاثیری مثبت (0/774=β) و معنی دار (1/96< 18/742T=رT برمزیت رقابتی در شرکت های دارویی داشت. این نتایج علاوه بر تایید مدل، نشان می دهد که متغیر هوشمندی فناوری با ضریب اثر 0/774، توانسته است 59/8 درصد از کل تغییرات متغیر مزیت رقابتی را در این شرکت ها تبیین نماید.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های تحقیق می توان گفت با بهره گیری از هوشمندی فناوری و هم چنین تاثیر مثبت و معنادار آن بر مزیت رقابتی، می توان شاهد کسب، بهبود و ارتقای مزیت رقابتی در سازمان بود.
    کلیدواژگان: هوشمندی فناوری، رقابت پذیری، مزیت رقابتی، مدل سازی معادلات ساختاری
  • فاطمه ارسطوزاده، امین ترابی پور * صفحات 87-97
    مقدمه
    برون سپاری خدمات بیمارستانی یک راهبرد کلیدی در راستای بهبود کیفیت خدمات است. هدف این مطالعه تعیین کیفیت خدمات آزمایشگاه بالینی برون سپاری شده و برون سپاری نشده در بیمارستان های آموزشی اهواز است.
    روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است. در این مطالعه ، 643 بیمار مراجعه کننده به آزمایشگاه های بیمارستان های آموزشی شهر اهواز به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ی سروکوال بود. این ابزار شامل 22 سوال و 5 بعد کیفیت شامل ابعاد عوامل فیزیکی، قابلیت اعتماد، پاسخ گویی، تضمین، همدلی بود.
    یافته ها
    کیفیت کلی خدمات آزمایشگاه های برون سپاری شده به طور معنی داری بالاتر از آزمایشگاه های برون سپاری نشده بود (0/001 =P). میانگین زمان انتظار و زمان نمونه گیری از بیمار در بیمارستان های مورد مطالعه به ترتیب 28/08± 37/29 و1/6± 4/48 دقیقه بود. میانگین زمان انتظار در آزمایشگاه بالینی برون سپاری شده به طور معنی داری کمتر از زمان انتظار در آزمایشگاه برون سپاری نشده بود (0/001 =P).
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که راهبرد برون سپاری همبستگی مثبتی با کیفیت خدمات آزمایشگاهی داشت. هم چنین، در آزمایشگاه های برون سپاری شده زمان انتظار برای دریافت خدمات به طور معنی داری کمتر از آزمایشگاه های برون سپاری نشده بود.
    کلیدواژگان: برون سپاری، بیمارستان، کیفیت خدمات، آزمایشگاه بالینی
  • بهارک شیرزاد کبریا *، اکرم مومنی، شهرام هاشم نیا صفحات 98-105
    مقدمه
    سرعت تغییرات محیطی و درون سازمانی باعث شده است تا آموزش و به روز بودن نیروی انسانی و به ویژه مدیران از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. حال این اهمیت با توجه به حساسیت مشاغل موجود در بیمارستان ها دوچندان می شود. از اینرو شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی برای مدیران بیمارستانی از اهمیت فراوانی برخوردار است.
    روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران بیمارستان بقیه اله (عج) می باشد که تعداد آنها 190 نفر است. با استفاده از جدول مورگان 123 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده (92 نفر مرد و 31 نفر زن) و این تعداد به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از جامعه آماری انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه می باشد که روایی و پایایی آن با استفاده از روش های استاندارد مورد تایید قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری t تک گروهی و آزمون فریدمن استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده از آزمون t تک گروهی نشان داد که سطوح مختلف مدیریت بیمارستان نیازمند شاخص های مختلف آموزش فنی، انسانی و ادراکی می باشند که با توجه به نتیجه آزمون فریدمن اولویت این نیازها با یکدیگر متفاوت می باشد.
    نتیجه گیری
    سطوح سه گانه مدیران (عالی، میانی و سرپرستی) به هر سه سطح نیازها (فنی، انسانی و ادراکی) نیاز دارند ولی مدیران سطوع عالی بیشتر به نیازهای ادراکی توجه داشته اند و مدیران سطوح سرپرستی به نیازهای فنی در حالی که هر سه سطح مدیریتی به نیازها آموزشی در زمینه انسانی اولویت داده اند. همچنین نوع اولویت های این سه گروه متفاوت است.
    کلیدواژگان: نیاز سنجی آموزشی، مهارت های انسانی، مهارت های فنی، مهارت های ادراکی، بیمارستان
|
  • Amir Hossein Khoshbin, Mohammad Mhdi Sepehri *, Sedigh Raissi Pages 7-19
    Introduction
    Allocation of human resource properly can have an effective role in the hospital emergency departments cost performance. This research has been conducted to provide the optimal solution on staff leveling for emergency department of hospitals.
    Methods
    This research is an applied research and deploys from analytic analysis. The population of study include patients referred to a given emergency department on Imam Reza Hospital in Tabriz at a period of three months in 1393. After analyzing the current patient workflow, required data concerning the patients’ inter-arrival time, cycle times in different stations gathered for 900 patients during three weeks. Based on such data, simulation models designed using the Arena software features and finally the model verified and validated. Then proposed linear programming model based on minimizing patients’ average stay time, helped to calculate optimum staff leveling.
    Results
    Result of sensitivity analysis on DTDT, show that if operational budget of emergency department increased 10%, 20%, 30%; The LOS leads to 359,337,308 minutes. In the lower budget, this correlation is apparent and significant.
    Conclusion
    Simulation results revealed that increasing on the number of physicist has the most priority on extra investment. Also, the proposed simulation model helped the operating managers to get more sense on the effects of the relevant controllable factors to total efficiency on the emergency department; in simulated framework, without operational experience, examine intended scenarios and comparing results then select best solutions.
    Keywords: Hospital emergency department, simulation based optimization, Optimum Staff Leveling
  • Farhad Adhami Mogadam *, Mohammad Sahebalzamani, Masoumeh Rouhafza Pages 21-32
    Introduction
    Ever-increasing development of quality-oriented and customer orientation in health services, through continuous feedback of patients expectations and continual recovery of service presentation, is possible. Patient satisfaction can impact on compliance with suggested treatment and therefore impact on health outcomes.
    Methods
    this correlation-descriptive study of 405 bedridden patients was done at 3 hospitals that are depending to Tehran medical sciences Islamic Azad University that were selected according to the available sampling. Information collecting tools was a questionnaire including of two parts demographic and questions measuring service quality (SERVQUAL).
    Results
    The highest quality of hospital service in the perceptions of the reliability dimension was with 17.5 averages and the lowest percentage was related to tangibility dimension with the average of 12.84. The highest average of hospital services quality in the expectation part was related to Empathy dimension with the average of 21.12 and the lowest percentage was related to tangibility dimension with the average of 17.23. The gap between patients’ perceptions and expectations at hospitals depending to Tehran medical sciences Islamic Azad University equal to -19.9 units. The lowest gap with -2.52 unit related to service Assurance dimension and the most gap with -4.6 units related to Empathy expectations.
    Conclusion
    For promotion of treatment health service quality, it’s necessary to establish a balance between services presenting and patient expectations. Suitable quality control is was to decrease of quality gap.
    Keywords: Expectations, perceptions, service quality, SERVQUAL, Gap
  • Esfandiar Doshmanziari *, Mohammad Sadegh Ziaee, Sepideh Zamiri Pages 33-44
    Introduction
    The current research study aims to examine the effect of human and technical factors on establishment of the operational budgeting at TUMS. To achieve this goal, after studying and reviewing the findings of the previous studies which had been carried out in theoretical research, the desired framework was proposed.
    Methods
    The research methods, in terms of research objectives and data collection, were practical and descriptive, respectively. In the survey, 92 participants consisting TUMS managers and financial officers were selected as the sample of statistical population. Sampling method was the population census. For data collection, in addition to the library studies, a survey questionnaire, which its validity confirmed by the experts and confirmatory factor analysis and its reliability approved through Cronbach's alpha method at the level of 80 percent, was used.
    Results
    In order to analyze the conceptual framework for hypotheses assessment, one-sample t-Test, and for Prioritization of dimensions, Friedman test were used.
    Conclusion
    The findings indicate that human and technical factors with t=7/56 influences on establishment of the operational budgeting at Tehran University of Medical Sciences.
    Keywords: Human factors, Medical Sciences University, Operational budgeting establishment, Technical factors
  • Masoud Tavakoli, Hadi Rezghi Shersavar *, Amir Ashkan Nasiripour Pages 45-62
    Introduction
    using internet of things on health related departments is one of the most important technological efforts for enhancing medical centers performance like hospitals; while applying it improves social justice in health related areas.
    Method
    This is a practical research and descriptive- correlative in methodology. The statistical community includes 400 doctors and nurses among which 196 samples were chosen through random classified sampling; collecting data was done by questionnaires of using health related internet of things and organizational performance. The statistical analysis includes structural equations technique through LISREL8.54 and multiple regression analysis.
    Findings: The findings indicated that collecting vital signs and the parameters of chronic and incident diseases ,continuously and in period, supervision , remote services, information management, intelligently sending contents to user, inter-organizationalintegration, environmental activity effect on organizational performance 0.42, 0.31, 0.36, 0.47, 0.43, 0.29, 0.21 and 0.24, respectively.
    Conclusion
    using internet of things, according to the above mentioned variables, is one of the most important technological outcomes that effects on health related organizational performance in Tehran Shahid Rajaee Hospital directly.
    Keywords: internet of things, organizational performance, Health related areas, Hospital
  • Ansour Zahiri, Efat Mohammadi *, Zhgila Najafpoor, Mohammad Reza Mobini Zadeh, Zahra Guodarzi Pages 63-73
    Introduction
    The most important issues in the process of implementation is stakeholder analysis and identify their interests to effective implementation. This study intends to examine policy content of family physicians and referral system from the medical perspective as the main stakeholders the project.
    Methods
    This cross-sectional descriptive-analytic study was conducted in 2013. Data collection using the questionnaire developed by the researchers based on version 02 family physician instructions that its validity and reliability were tested. Data were analyzed with SPSS software.
    Results
    Over 60% of sample were female and aged less than 40 years. They also were under 5 years of experience and more than %50 of physicians were working in the line (health teams).
    Conclusions
    Establishing referral system in the country is a huge revolution in the delivery of health services. To implementation of this, and access to health services costs associated with the management. Infrastructure and health reforms in other sectors including health information systems, and training of related human resource, improve culture of the society, guidelines related to the payment system and how service delivery is required.
    Keywords: Family physician, referral system, policy analysis, instruction
  • Ali Amini * Pages 75-85
    Introduction
    Today, not only is the capability of quick and on time use of information and technological knowledge a big challenge for organizations, but also is the first priority that creates advantage for it. Technology intelligence is the process that provides the necessary awareness for decision making in the field of technology and helps in acquiring competitive advantage for the firm by gathering and analyzing information and technological knowledge.
    Methods
    This is a descriptive research and its statistical society is all the Iranian companies in the second Iran Pharma exhibition in Tehran in 1395 (193 companies). The questionnaire of this research was distributed among all the participants in the exhibition and 98 correct questionnaires were received. Content validity of the questionnaire was confirmed by the experts and its reliability was calculated using Cronbach's alpha. SPSS software was firstly used to analyze the data and then Smart-PLS software was used for structural equations modeling by least partial squares.
    Results
    The results of this research, technology intelligence had a positive impact (β=0.774) and significant (T=18.742>1.96) on the competitive advantage of pharmaceutical companies. Besides confirming the model, the results show that the technology intelligence variable has been able to take 59.8% of the changes in these companies by a impact coefficient of 0.774.
    Conclusion
    According to the findings of this research, it can be said that by utilizing technology intelligence and also its significant positive impact on competitive advantage, one can see the acquisition, improvement, and promotion of competitive advantage in an organization.
    Keywords: Technology Intelligence, Competitiveness, Competitive Advantage, Structural Equations Modeling (SEM)
  • Fateme Arastoozadeh, Amin Torabipour * Pages 87-97
    Introduction
    hospital service's outsourcing is a key strategy towards is improvement the quality of services. The aim of study was determine the quality of services in outsourced and non-outsourced clinical laboratory of educational hospitals in Ahvaz, 2016.
    Methods
    This is a cross-sectional study. In this study 643 patients were selected randomly. Data were gathered by SERQUAL questionnaire. This tool included 22 questions and 5 dimensions including tangibility, reliability, responsiveness, assurance, empathy about services quality.
    Results
    services quality in outsourced clinical laboratory centers was significantly higher than non-outsourced clinical laboratory centers (P=0.001). The mean of waiting time to receive services and sampling time of patient was 37.29±28.08 and 4.48±1.6 min respectively. The mean of waiting time in outsourced clinical laboratory was significantly lower than non-outsourced clinical laboratory (P=0.001).
    Conclusion
    the results showed that outsourcing strategy had positive relationship with services quality of clinical laboratory units. Also, waiting time to receive services in outsourced clinical laboratory centers was lower than non-outsourced clinical laboratory centers.
    Keywords: Outsourcing, Hospital, Services quality, Clinical laboratory
  • Akram Momeni, Shahram Hashemnia Pages 98-105
    Introduction
    The speed of environmental and organizational changes has made training and updating of human resources, especially managers, very important. Nowadays, this importance is doubled due to the sensitivity of the occupations in the hospitals. Therefore, it is important to identify and prioritize the educational needs of hospital managers.
    Method
    This research is applied in terms of purpose and descriptive survey method. The statistical population of this study consist of all other managers of the hospital of the rest of the country, of which 190 are. Using Morgan's table, 123 people were selected as the sample size (92 men and 31 women), and they were selected by stratified random sampling from the statistical population. The data gathering tool was a questionnaire whose validity and reliability were confirmed by standard methods. To analyze the data, one-group t-test and Friedman test were used.
    Results
    The results of a single-group t test showed that different levels of hospital management required different technical, human and perceptual training indices. According to Friedman's test, the priority of these needs varies.
    Conclusion
    The three levels of managers (excellent, middle, and supervisor) need all three levels (technical, human, and perceptual), but higher level executives are more concerned with perceived needs, and managers are at the level of technical supervision, while all three The managerial level has prioritized the educational needs of the human being. Also, the priorities of these three groups are different.
    Keywords: Educational Needs Assessment, Human Skills, Technical Skill, Perceptual Skills, Hospital