فهرست مطالب

نشریه دین و سلامت
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 9، پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1397/01/07
  • تعداد عناوین: 9
|
  • خدیجه ابوالمعالی الحسینی، زهره موسی زاده صفحات 1-12
    سابقه و هدف
    روان شناسان به طور عمده بر آثار مثبت دین در زندگی واقعی انسان اشاره کرده اند. در اسلام ویژگی های یک انسان کامل که از سلامت روان برخوردار می باشد، مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا هدف از پژوهش حاضر ساخت، رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه سلامت روان براساس آموزه های اسلامی در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه های دولتی شهر تهران در سال 1392 بود.
    مواد و روش ها
    500 شرکت کننده به روش تصادفی خوشه ایانتخاب شدند و پرسشنامه ها ی سلامت روان را براساس آموزه های اسلامی، GHQ و SCL90 تکمیل نمودند. شایان ذکر است که پرسشنامه سلامت روان براساس آموزه های اسلامی در سه نسخه اجرا شد: نسخه مقدماتی (با 122 ماده)، نسخه آزمایشی (با 96 ماده) و نسخه نهایی (با 90 ماده) که پس از تحلیل نهایی 33 گویه باقی ماند.
    یافته ها
    از طریق تحلیل عاملی اکتشافی سه عامل ایمان به خدا (23 گویه)، کنترل خود (7 گویه) و تسلیم (پذیرش حق) (3 گویه) استخراج شد که سه عامل مذکور به ترتیب 6/32، 8/9 و 05/7 از واریانس کل آزمون را تبیین کردند. علاوه براین کل واریانس تبیین شده معادل 5/49 بود. تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان از برازش خوب مدل با داده ها داشت. همچنین همبستگی این پرسشنامه با دو پرسشنامه GHQ و SCL90 معنادار بود. از سوی دیگر تفاوت بین نمره کل و عامل های آن در دو گروه از افراد دارای سلامت روان و بدون سلامت روان بیانگر روایی افتراقی این پرسشنامه بود. همسانی درونی کل پرسشنامه و عامل های مذکور به ترتیب معادل 932/0، 942/0، 696/0 و 628/0 بود و پایایی کل آزمون به روش بازآزمایی معادل 946/0 به دست آمد.
    استنتاج: این پرسشنامه برای بررسی سلامت روان براساس آموزه های اسلامی ساخته شده است و در کنار ابزارهای تشخیصی دیگر می تواند سطح سلامت روان افراد را اندازه گیری کند. همچنین از این پرسشنامه می توان در فعالیت های پژوهشی و مشاوره ای استفاده کرد.
    کلیدواژگان: آموزه های اسلامی، اعتبار، سلامت روان، روایی
  • علی پروندی، اسماء مرادی، مختار عارفی صفحات 13-22
    سابقه و هدف
    زنان سرپرست خانوار به دلایلی چون ایفای نقش های متعدد، فقر مالی و تنهایی یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه به ویژه از نظر سلامت روان می باشند. در این راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش امیدواری و جهت گیری مذهبی در پیش بینی سلامت روان در زنان سرپرست خانوار می باشد.
    مواد و روش ها
    روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و در آن از میان زنان سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد امام (ره) شهرستان سنقر 150 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه سلامت عمومی، مقیاس جهت گیری مذهبی درونی و بیرونی Allport و مقیاس امیدواری بزرگسالان Snyder را تکمیل کردند. لازم به ذکر است که برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی Pearson و رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میان امیدواری و سلامت روان و نیز جهت گیری مذهبی درونی با سلامت روان رابطه معکوس و معناداری (386/0r=-، 01/0P<) وجود دارد. همچنین میان جهت گیری مذهبی بیرونی با سلامت روان ارتباط مستقیم و معناداری (388/0r=-، 01/0P<) مشاهده شد. تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن بود که امیدواری و جهت گیری مذهبی همراه با هم 45/0 از تغییرات سلامت روان را پیش بینی می کنند.
    استنتاج: براساس یافته ها می توان گفت که امیدواری و جهت گیری مذهبی درونی سبب کاهش علائم اضطرابی و اختلال خواب، افسردگی، علائم جسمانی (مشکلات جسمانی مانند سردرد و درد امعایی/ احشایی) و اختلال در کارکرد اجتماعی می شوند؛ اما جهت گیری مذهبی بیرونی موجب افزایش این علائم می گردد؛ بنابراین امیدواری و جهت گیری مذهبی درونی فاکتورهای مهمی در مقابله مثبت با مشکلات زندگی و حفظ سلامت روانی در زنان سرپرست خانوار می باشند.
    کلیدواژگان: امیدواری، جهت گیری مذهبی، زنان سرپرست خانوار، سلامت روان
  • سید محمد باغبانیان، حامد چراغمکانی، نسیم تبریزی صفحات 23-30
    بیماری ام اس یک بیماری اتوایمیون است که با واسطه سلول های T فعال شده نسبت به میلین که از سد خونی مغزی می گذرند و با یک آبشار اتوایمیون منجر به آسیب غلاف میلین می شوند آغاز می گردد. نمای کراکتریستستیک این بیماری علائم نورولوژیک عود کننده- فروکش کننده است که در زمان های متفاوت مکان های مختلف دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می کنند. طی ماه رمضان اجازه داشتن برای روزه داری یکی از سوالات رایج بیماران است. براساس اطلاعات موجود روزه داری نه تنها عوارض جدی برای بیمار کنترل شده ای که معیار ناتوانی (EDSS: Expanded Disability Status Scale) کمتر از 3 دارد نخواهد داشت؛ بلکه فواید نوروایمینولوژیک را در پی خواهد آورد. اگرچه برخی از علائم ام اس همچون تاری دید، اسپاستیسیتی- اتاکسی، خستگی، ضعف و مشکلات شناختی ممکن است با روزه داری بدتر شوند؛ اما بلافاصله پس از اتمام روزه داری برطرف می گردند. با این وجود بیمارانی که به فرم فعال بیماری مبتلا هستند و یا طی بیماری یا پس از رمضان سابقه حمله داشته اند، بیمارانی که داروهای آنتی اسپاسمودیک، آنتی کانوالسیو کورتیکوسترویید و ایمونوساپرسیو مصرف می کنند و نیز بیمارانی که سطح ناتوانی عملکردی (EDSS) بالاتر از 7 دارند بهتر است از روزه داری به ویژه در ماه های گرم سال پرهیز کنند. لذا در این مقاله مروری اثرات روزه داری بر بیماری مولتیپل اسکلروزیس مورد بررسی قرار می گیرد
    کلیدواژگان: ام اس، روزه داری، مولتیپل اسکلروزیس
  • عارفه موذن جامی، کوروش محمدی، رضا فلاح چای صفحات 31-40
    سابقه و هدف
    با توجه به نتایج مثبت ازدواج پایدار، پژوهشگران توجه بسیاری را به شاخص ها و عوامل تاثیرگذار بر ارتقای کیفیت زناشویی معطوف کرده اند. یکی از مهم ترین این عوامل، دینداری و نقش اساسی باورها و اعمال مذهبی است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف پیش بینی کیفیت زناشویی براساس جهت گیری معنوی انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر در ارتباط با 844 نفر از افراد متاهل شهر مشهد با میانگین سنی 7/31 سال انجام شد. داده های این پژوهش توسط پرسش نامه های اطلاعات جمعیت شناختی، جهت گیری معنوی و کیفیت زناشویی که روایی و پایایی آن ها در ایران تایید شده است جمع آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی (رگرسیون گام به گام) به همراه نرم افزار SPSS 22 استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده نشان می دهد که میزان همبستگی (R) بین جهت گیری معنوی با متغیر وابسته کیفیت زناشویی برابر با 582/0 می باشد. همچنین ضریب تعیین بیانگر آن است که 27/0 از واریانس متغیر وابسته (کیفیت زناشویی) توسط متغیر جهت گیری معنوی تبیین می شود. معناداربودن مدل رگرسیونی نیز رابطه خطی بین متغیرها را تایید می کند.
    استنتاج: به نظر می رسد که جهت گیری معنوی و مولفه های آن یکی از شاخص های اصلی ارتقای کیفیت زناشویی و ازدواج پایدار می باشد و نقش تعیین کننده ای را در کیفیت زناشویی زوجین ایفا می کند.
    کلیدواژگان: جهت گیری معنوی، دینداری، کیفیت زناشویی
  • احسان کردی اردکانی، محمود صیدی صفحات 41-49
    از منظر فلاسفه اسلامی و به ویژه ابن سینا، فلسفه عهده دار اثبات مبادی سایر علوم است. از دید ابن سینا طب یکی از شاخه های فرعی حکمت طبیعی می باشد که مبادی تصوری و تصدیقی خود را از حکمت طبیعی و در نهایت از حکمت الهی دریافت می کند. وی در کتاب های طبی خود بسیار از مبانی و دیدگاه های فلسفی استفاده کرده است. یکی از مباحث فلسفی ابن سینا بحث از انسان و حقیقت او می باشد. در نگاه ابن سینا: الف. انسان حقیقتی است مرکب از نفس و بدن که بر یکدیگر تاثیرگذار می باشند؛ ب. انسان کلی است منسجم که دارای اجزایی می باشد و حقیقت کل غیر از حقیقت اجزا است؛ ج. انسان صرفا ماشینی پیچیده نیست که با امور کمی قابل تحلیل باشد بلکه دارای ابعاد کیفی متعددی است؛ د. انسان دارای ارگانیسم زنده است و این گونه نیست که یک موجود زیستی صرف باشد. موارد مذکور برخی از مبانی فلسفی ابن سینا است که اساس طب سنتی را در زمینه مباحث انسان شناختی تشکیل می دهد. در این مقاله ضمن برشماری این مبانی و تبیین آن ها، مقایسه ای با مبانی انسان شناختی طب مدرن ارائه گردیده است.
    کلیدواژگان: طب سنتی، طب مدرن، فلسفه ابن سینا، مبانی انسان شناختی
  • آرزو آرمیده، مرتضی دارابی نیا، فرزانه افخمی نیا، علی پهنابی، حسن صیامیان صفحات 50-57
    سابقه و هدف
    برخی از مطالعات بیانگر آن هستند که بدون آموزش سلامت معنوی، آموزش و پرورش نمی تواند در دیگر ابعاد زیستی، روان شناختی و اجتماعی عملکرد درستی داشته باشد و یا به حداکثر ظرفیت خود برسد. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین سلامت معنوی و انگیزه پیشرفت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1395 می پردازد.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش مقطعی با رویکرد تحلیلی 125 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران که در نیمسال دوم سال 1395 مشغول به تحصیل بودند به روش نمونه گیری طبقه بندی با تخصیص متناسب برای هر دانشکده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سلامت معنوی Palutzian و Elison (Spiritual Well Being) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت (A.M.T: Achievement Motivation Test) استفاده شد. همچنین داده ها با استفاده از نرم افزار 18 SPSS و آزمون های آماری Whitney -Mann و Wallis -Kruskal تجزیه و تحلیل گردیدند.
    یافته ها
    بر مبنای نتایج مشاهده شد که 8/0 درصد از نمونه های پژوهش دارای سلامت معنوی پایین هستند، 2/95 درصد دارای سلامت معنوی متوسط بوده و 4 درصد از سلامت معنوی بالا برخوردار می باشند. همچنین بین نمره انگیزه پیشرفت و دعاکردن رابطه معناداری مشاهده شد (05/0P<). بین سلامت معنوی و درجه مذهبی بودن افراد نیز رابطه معناداری به دست آمد (05/0P<). علاوه براین نتایج آزمون کای اسکوئر بیانگر آن بود که نسبت سلامت معنوی در رشته های مختلف تحصیلی به طور معناداری متفاوت می باشد (05/0P<).
    استنتاج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بیشتر نمونه های پژوهش از سطح سلامت معنوی متوسطی برخوردار بودند. با توجه به ارتباط معنادار انگیزه پیشرفت و دعاکردن پیشنهاد می شود به منظور بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان در جهت ارتقای سلامت معنوی آن ها برنامه ریزی شود.
    کلیدواژگان: انگیزه پیشرفت، سلامت معنوی، مازندران
  • غلامرضا ثناگوی محرر، مسعود رئیسی، فاطمه سلطان احمدی مقدم صفحات 58-67
    سابقه و هدف
    ایدز یک بیماری است که به لحاظ ایجاد مشکلات اجتماعی فراوان، تفکرات سوء حاکم بر جامعه و برچسب اجتماعی، نه تنها از جنبه جسمانی بلکه از بعد سلامت روانی نیز وضعیت بیماران را متاثر کرده و تمامی ابعاد زندگی افراد بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. در این راستا هدف از این پژوهش بررسی رابطه سبک های مقابله مذهبی و کیفیت زندگی بیماران HIV مثبت می باشد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 105 بیمار HIV مثبت تحت پوشش مراکز مشاوره بیماری های رفتاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بود که در شش ماهه اول سال 1392 با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه مقابله مذهبی افلاک سیر و Coleman و کیفیت زندگی چند بعدی مربوط به بیماران مبتلا به ایدز بود و داده ها با استفاده از آزمون همبستگی Pearson و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل گردیدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین سبک های مقابله مذهبی (Coping Religious Styles) (فعالیت مذهبی، ارزیابی خیرخواهانه و مقابله فعال) و کیفیت زندگی رابطه مثبتی وجود دارد؛ اما رابطه بین سبک های مقابله مذهبی (احساسات منفی نسبت به خدا و مقابله منفعل) و کیفیت زندگی منفی می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که مولفه احساسات منفی نسبت به خدا (35/0R Adjusted=) بیشترین نقش را در تبیین کیفیت زندگی این بیماران دارد.
    استنتاج: افزایش مقابله مذهبی مثبت و کاهش مقابله مذهبی منفی در افراد HIV مثبت می تواند سبب بهبود کیفیت زندگی این بیماران شود. همچنین می توان از برنامه ریزی آموزشی جهت تقویت مقابله مذهبی به عنوان راه کار مناسبی جهت توانبخشی این بیماران استفاده کرد.
    کلیدواژگان: ایدز، کیفیت زندگی، مقابله مذهبی
  • آرام تیرگر، زهرا آقالری، داود فرج زاده آلان صفحات 68-76
    سابقه و هدف
    هرچند قرآن کریم و نهج البلاغه کتاب هایی در زمینه بهداشت و پزشکی نیستند؛ اما در هریک از این منابع نکاتی وجود دارد که می توان از آن ها در تدوین دستورالعمل های مرتبط با سلامت و بیماری سود برد؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان بهره گیری از منابع فوق در تدوین مقالات علوم پزشکی انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش مقطعی و کاربردی حاضر به صورت سرشماری در ارتباط با مقالات علمی- پژوهشی فارسی زبان منتشرشده از سوی دانشگاه های علوم پزشکی انجام شد. داده ها با استفاده از چک لیست محقق ساخته ای متناسب با اهداف پژوهش و از طریق بررسی کلیه مقالات و منابع آن ها گردآوری گردیدند. شایان ذکر است که جهت پردازش داده ها از شاخص های آماری توصیفی استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های حاصل از استخراج 186735 منبع از 6907 مقاله منتشرشده در قالب 696 شماره از مجلات علمی- پژوهشی فارسی متعلق به 47 دانشگاه علوم پزشکی کشور نشان داد که موارد استفاده از قرآن کریم و نهج البلاغه به عنوان منابع مورد استناد به ترتیب 404 و 20 مرتبه (کمتر از 1 درصد) بوده است که در این میان پراستنادترین سوره های قرآن به ترتیب سوره بقره، انعام، نساء و اسراء بودند.
    استنتاج: اگرچه یافته های پژوهش از به کارگیری قرآن و نهج البلاغه به عنوان منابع مورد استناد در مقالات علوم پزشکی حکایت دارند؛ اما میزان آن بسیار اندک به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: استناد، علوم پزشکی، قرآن کریم، مجلات، مقالات، نهج البلاغه
  • صادق ملکی آوارسین، نادر قبه زرین، محمد کاظم کاوه پیشقدم، فرناز منجم زاده صفحات 77-87
    سوگند نامه های پزشکی از دیرباز در یونان قدیم، ایران باستان و دیگر کشورهای جهان بین دانشکده ها و آموزشگاه های پزشکی رواج داشته اند. قدیمی ترین متن مکتوبی که در این رابطه به دست آمده است، سوگندنامه بقراط حکیم می باشد که در آن الزامات اخلاقی را برای پزشکان برشمرده است. با توجه به اینکه در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی پایه و اساس تدوین سوگند نامه های رایج پزشکی سوگند نامه بقراط حکیم است، این پژوهش می کوشد تا به تطبیق الزامات اخلاقی سوگند نامه ها با دستور ات قرآن کریم بپردازد و دلایل مستندی را با ذکر شماره آیات قرآنی و بیان ترجمه آن ها با سبک موضوع بندی سوگند نامه ها ارائه دهد. در نهایت باید گفت با توجه به اینکه دین اسلام در برگیرنده اخلاق و حقوق انسانی جامعی است، تقریبا تمامی موارد اخلاقی توصیه شده در سوگند نامه ها به عنوان الزامات اخلاقی در این دین مقدس مورد تایید قرار گرفته اند. بدیهی است که این مقاله می تواند دریچه ای را برای شناخت بهتر دستورات اخلاق پزشکی موجود در قرآن کریم برای مسلمانان و غیرمسلمانان بگشاید.
    کلیدواژگان: اخلاق پزشکی، داروسازی، سوگندنامه، قرآن
|
  • Khadijeh Abolmaali Alhosseini, Zohreh Mousazadeh Pages 1-12
    Background and
    Purpose
    Psychologists mainly pointed out the positive effects of religion on human life. According to the Islamic teachings, spiritual health is among the characteristics of a perfect human. This study sought to design a mental health questionnaire based on the Islamic teachings and to confirm its validity and reliability. The study population included the undergraduate students of public universities of Tehran, Iran, in 2014.
    Materials And Methods
    This study was conducted on 500 participants who were randomly selected through cluster sampling method. They completed the mental health questionnaire based on Islamic teachings (MHQ- IT), GHQ, and SCL90. MHQ-IT was implemented in three versions of preliminary (with 122 items), trial (with 96 items), and final (with 90 items). Moreover, 33 items remained after the final analysis.
    Results
    Regarding the results, three factors were extracted using exploratory factor analysis including faith in God (23 items), self-control (7 items), and submission (3 items), which explained 32.06%, 9.8%, and 7.05% of the variance in the whole test (49.5%), respectively. Confirmatory factor analysis indicated the propriety of the model and data. In addition, there was a significant correlation between GHQ-IT, GHQ, and SCL90. On the other hand, the observed difference between the total score and its factors among healthy and non-healthy individuals indicated the differential validity of the questionnaire. The internal consistency of this questionnaire and its mentioned factors were 0.932, 0.942, 0.696, and 0.628, respectively and its test-retest reliability was 0.946.
    Conclusion
    This questionnaire was provided to investigate the mental health based on Islamic teachings and could measure people's mental health along with other diagnostic tools. This questionnaire could be used in consultation and research activities.
    Keywords: Islamic teachings, Mental health, Reliability, Validity
  • Ali Parvandi, Asma Moradi, Mokhtar Arefi Pages 13-22
    Background and
    Purpose
    Female householders, for reasons such as playing multiple roles, poverty, and loneliness, are one of the vulnerable social groups, especially from a mental health point of view. In this study, we aimed to predict mental health based on hope and religious orientation among female householders.
    Materials And Methods
    In this descriptive, correlational study, 150 female householders were selected via the convenience sampling method. The participants completed General Health Questionnaire, Allport’s Intrinsic/Extrinsic Religious Orientation Scale, and Snyder's adult hope scale. For the data analysis, Pearson correlation coefficient and simultaneous multiple regression were run.
    Results
    There was a significant negative correlation between hope and mental health and intrinsic religious orientation and mental health (r=0.386, P
    Conclusion
    Based on the findings, it can be concluded that hope and intrinsic religious orientation decrease anxiety, insomnia, severe depression, somatic symptoms, and social dysfunction. However, extrinsic religious orientation exacerbate these symptoms. Therefore, hope and intrinsic religious orientation are important factors in positive coping responses to life problems and could maintain mental health among female householders.
    Keywords: Female householders, Hope, Mental health, Religious orientation
  • Sayed Mohammad Baghbanian, Hamed Cheraghmakani, Nasim Tabrizi Pages 23-30
    Multiple sclerosis (MS) is an autoimmune demyelinating disease mediated by myelin activated T-cell crossing the blood-brain barrier. This disease starts by an autoimmune attack on the myelin sheath. The characteristic feature of MS is relapsing-remitting neurological signs affecting various parts of the nervous sytem at different times. During the Ramadan month, fasting permission is a common question. According to some evidence, fasting not only has no adverse effect on stable MS disability indicated by expanded status disability scale (EDSS) of 3, but also has regenerative neuroimmunological benefits. Although some MS symptoms, such as blurred vision, spasticity, gait ataxia, fatigue, weakness, and cognitive problems, could exacerbate during fasting, they remit immediately after fasting. Nevertheless, the patients with active MS or history of new attack during or after Ramadan, those on treatment with antispasmodic, anticonvulsive, corticosteroid, and immunosuppressive drugs, and patients with EDSS of > 7 are supposed to abstain from Ramadan fasting, specially in hot summer months.
    Keywords: Fasting, MS, Multiple sclerosis, Ramadan
  • Arefe Moazzen Jami, Korosh Mohammadi, Reza Fallahchai Pages 31-40
    Background and
    Purpose
    Given the positive outcomes of a stable marriage, the researchers have paid much attention to the parameters and factors affecting the improvement of marital quality. Religiosity and the role of religion and religious beliefs are among the most important factors in this regard. Therefore, the present study aimed to predict marital quality based on spiritual orientation.
    Materials And Methods
    This descriptive, correlational study was conducted on 844 married individuals with the mean age of 31.7 years in Mashhad, Iran. The data were collected by means of the Sociodemographic Characteristics Form, Spiritual Orientation Inventory, and Marital Quality Inventory, the validity and reliability of which have been confirmed in Iran. The data analysis was performed using the descriptive and inferential statistics (stepwise regression) in SPSS software, version 22.
    Results
    According to the results, spiritual orientation and marital quality were correlated (r=0.582). The coefficient of determination indicated that 27% of the variability in the dependent variable (i.e., marital quality) was explained by spiritual orientation. Moreover, the significance of the regression model confirmed the linear relationship between the variables.
    Conclusion
    Based on the findings, it seems that spiritual orientation and its components are among the main indicators of marital quality and stable marriage and play a decisive role in marital quality.
    Keywords: Marital quality, Religiosity, Spiritual orientation
  • Ehsan Kordi Ardakani, Saidi Mahmoud Pages 41-49
    From the view of Islamic philosophers, especially Ibn Sina, philosophy is accountable for providing the basis for other sciences. According to Ibn Sina, medicine is one of the aspects of natural philosophy the concepts and judgments of which originate from natural philosophy. In his medical textbooks, Ibn Sina draws on philosophical theories and views, one of which is a discussion of humanity and its reality. According to him: 1) Human being is composed of two components of soul and body, which are interdependent. 2) He is a total solidarity which includes components, and the total reality is different from the reality of the components. 3) Human being is not a complicated machine that can be analyzed quantitatively, but it has diverse qualitative dimensions. 4) Human is a living organism, but it is not solely a biological being. These four mentioned cases are some of Avicenna’s philosophical theories, which provide the foundation for traditional medicine with regard to anthropological issues. In this article, along with expounding these basics, a comparison has been made with the modern medical anthropology.
    Keywords: Anthropological basics, Avicenna's philosophy, Modern medicine, Traditional medicine
  • Arezoo Aramideh, Morteza Darabinia, Farzaneh Afkahaminia, Ali Pahnabi, Hasan Siamian Pages 50-57
    Background and
    Purpose
    Some studies indicate that in the absence of spiritual health education, education cannot function properly in biological, psychological, and social aspects or reach its maximum potential. Therefore, we aimed to investigate the relationship between spiritual health and achievement motivation among students of Mazandaran University of Medical Sciences in 2016.
    Materials And Methods
    This analytical cross-sectional study was conducted among 125 students in the second semester of 2016. The participants were selected by using the stratified sampling method and proportionate to the number of students in each faculty. The Spiritual Well-Being Scale (SWBS) questionnaire designed by Paloutzian and Ellison in 1983 and Hermans’s Achievement Motivation Test were employed for data collection. The obtained data were analyzed by performing the Mann–Whitney and Kruskal-Wallis tests in SPSS, version 18.
    Results
    In this study, 08%, 95.2%, and 4% of the study subjects had low, moderate, and high levels of spiritual health, respectively. Moreover, a significant relationship was noted between achievement motivation score and prayer (P
    Conclusion
    We found that the majority of the subjects had a moderate level of spiritual health. Considering the significant relationship between achievement motivation and prayer, we recommend taking the necessary measures to promote spiritual health of students to improve their educational performance.
    Keywords: Achievement motivation, Mazandaran, Spiritual health
  • Gholamreza Sanagouye Moharer, Masoud Raisi, Fateme Sultan Ahmadi Moghaddam Pages 58-67
    Background and
    Purpose
    AIDS is a disease that not only affects physical health but also mental wellbeing of patients due to the myriad social problems, dominant misconceptions, and social stigma. Therefore, we aimed to investigate the relationship between religious coping strategies and quality of life in HIV-positive patients.
    Materials And Methods
    This descriptive-correlational study was performed on 105 HIV patients visiting the behavioral counseling centers of Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran, in the first half of 2013. The participants were chosen using the convenience sampling method. The data collection instruments included the multidimensional QOL questionnaire for AIDS (MQoL-HIV) and Aflak seir and Goleman’s Religious Coping Styles Questionnaire. The obtained data were analyzed using Pearson correlation coefficient and stepwise regression.
    Results
    The results showed a positive relationship between religious coping styles (religious activities, charitable assessment, and active coping) and quality of life, but a negative association was noted between religious coping styles (negative feelings toward God and passive coping) and quality of life. Regression analysis showed that the component of negative feelings toward God (adjusted R2=0.35) plays the greatest role in the quality of life of these patients.
    Conclusion
    Increased positive religious coping and reduced negative religious coping can improve the quality of life in HIV patients. To promote religious coping, educational programs can be used as a guideline for rehabilitation of these patients.
    Keywords: AIDS, Quality of life, Religious coping
  • Aram Tirgar, Zahra Aghalari, Davood Farajzadeh Alan Pages 68-76
    Background and
    Purpose
    Although Quran and Nahj al-Balagha are not related to medicine and health sciences fields, these resources have some features that make them appropriate to be used in developing guidelines related to health and disease. Therefore, we sought to determine the rate of application of Quran and Nahj al-Balagha as references in preparing medical articles.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, the Persian-language scientific articles published by universities of medical sciences were selected based on the census sampling method. The data were garnered by using a researcher-made checklist aligned with research objectives and through the analysis of all the related articles and their reference lists. To analyze the data, descriptive statistical indexes were employed.
    Results
    The data obtained from reviewing 186735 citations in 6907 articles published in 696 journals of 47 medical universities showed that the Holy Quran and Nahj al-Balagha were cited as references 404 and 20 times (less than 1%), respectively. The highest citation rates pertained to Al-Baqurah, Al- Anaam, An-Nisa, and Al-Isra surahs, respectively.
    Conclusion
    Quran and Nahj al-Balagha were cited in a limited number of medical articles.
    Keywords: Articles, Citation, Journals, Medical Sciences, Nahj al-Balagha, Quran, References
  • Sadegh Maleki Avarsin, Nader Ghobbe Zarrin, Mohammad Kazem Kaveh Pishgadam, Farnaz Monajjemzadeh Pages 77-87
    Hippocratic Oath, which is the oldest medical oath, has been historically taken by physicians in medical schools in ancient Greece, Persia, and other countries. In this oath, the principle medical ethics have been considered as an obligation for those who graduate as a medical doctor. As the current medical oath in Islamic countries such as Iran is based on Hippocratic Oath, this study sought to compare its different subjects with Quran by providing references in each subject to Quranic Surahs.
    As Islam provides comprehensive ethical rules and supports human rights, in almost all cases, the ethical obligations of medical oath are approved and recommended by Quran. Obviously, this study can open a new vision into Muslims and non-Muslims to better understanding of the medical ethics in Islam.
    Keywords: Medical ethics, Oath, Pharmacy, Quran