فهرست مطالب

گلجام - پیاپی 12 (بهار 1388)

نشریه گلجام
پیاپی 12 (بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/03/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیدجلال الدین بصام * صفحات 5-10
  • مرتضی فرجی*، احمد لطفی صفحات 11-30
    این مقاله درصدد تعیین میزان بلوغ تجارت الکترونیک (میزان استفاده از ابزارهای الکترونیکی در فعالیت های سازمان ها) در زمینه صادرات فرش دستباف[1] ایران است تا بتوان از آن به عنوان پایه ای برای شناخت وضعیت کنونی و در نتیجه ارائه راهکار هایی برای ارتقاء سطح بلوغ الکترونیکی[2] (رسیدن به مراحل بالاتر از بلوغ تجارت الکترونیک) سازمان های پشتیبانی کننده از صادرات، شرکت های صادر کننده و سازمان متولی فرش دستباف بهره گرفت. برای نیل به این منظور از مدل سیستماتیک بلوغ فرایند صادرات[3] کالا - که دارای دیدگاه سیستمی بوده و دربر گیرنده هر دو بعد سازمانی و کار بردی است - استفاده شده است. مولفه های آن با استفاده از پرسشنامه طراحی شده (طیف لیکرت) از طریق میانگین فرضی (3=μ) و درصد پاسخ های داده شده به هر گزینه توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و رد یا عدم تایید آنها نیز با استفاده از آزمون T و ANOVA صورت پذیرفت و از آنجا که در مدل بلوغ دو بعدی[4]، میزان سطح بلوغ الکترونیکی صادرات برابر است با سازمان هایی (شرکت ها) که کمترین میزان بلوغ را دارند، لذا با بررسی نتایج مشخص شد که شرکت های صادر کننده فرش دستباف با قرار گرفتن در مرحله اول، پایین ترین مرحله را به خود اختصاص داده اند. بنابراین بلوغ صادرات در مرحله اول تعیین می شود. این درحالی است که سازمان های پشتیبانی کننده و سازمان متولی فرش دستباف در مرحله چهارم بلوغ الکترونیکی قرار گرفته اند.
    کلیدواژگان: فرش دستباف، بلوغ الکترونیکی، صادرات، مدل بلوغ دو بعدی، بلوغ الکترونیکی سازمانی، بلوغ الکترونیکی کاربردی
  • طیبه صباغ پور آرانی، مهناز شایسته فر * صفحات 31-54
    یکی از نقوشی که در آثار هنری ایران از دیرباز تا کنون به کار رفته، نقش مایه ماهی است. ماهی علاوه بر زیبایی فوق العاده در فرم، دربردارنده معانی عمیق و نمادینی است که موجب شده هنرمندان در دوره های مختلف به ترسیم و خلق دوباره آن بپردازند. از جمله این آثار هنری، قالی های دوره صفویه است. ماهی علاوه بر نقش مهمی که در باور ایرانیان باستان و اساطیر شان داشته، در فرهنگ و اعتقادات اسلامی نیز از جایگاه خاص و قابل تاملی برخوردار است. از آنجایی که مولانا در مثنوی معنوی تفسیر خاصی از معانی نمادین ماهی ارائه داده است، در این مقاله کوشیده شده تا معانی نمادین نقش مایه ماهی در قالی های صفویه با نظر به تفسیر مولانا مورد بررسی قرار گیرد. لذا پاسخ به سوالات زیر، مورد نظر بوده است: (1) ماهی در اعتقادات ایرانیان باستان و قرآن، چه جایگاهی دارد؟؛ (2) ماهی در مثنوی معنوی، حاوی چه مفاهیم نمادینی است؟ و (3) نقش مایه ماهی در قالی های صفویه با نظر به مثنوی معنوی، چه مفاهیم نمادینی را در خود گنجانده است؟ به طور کلی، این نقش مایه حامل معانی نمادین گوناگونی همچون عارف و سالک حقیقت، انسان کامل و انسان بهشتی است و گاه معنایی متفاوت با معانی مذکور، مانند زمین، جسم و انسان دنیوی می یابد. اما مفاهیم دسته اول در نقش مایه ماهی، مصداق بیشتری یافته اند.
    کلیدواژگان: قالی صفویه، ماهی، مثنوی معنوی، نماد
  • عابد تقوی * صفحات 55-68
    به باور بسیاری از متفکران و مورخان تاریخ ایران در دوران اسلامی، عصر صفوی همواره به عنوان شکوه مندترین و مقتدرترین حکومت ملی- مذهبی با حاکمیت دولت مرکزی شناخته شده است. در این دوره با ایجاد زیرساخت های نوین حکومتی در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، تحولی شگرف در حیات اجتماعی جامعه عصر صفوی رخ داد. در پویایی حیات اجتماعی صفویان، مولفه های اقتصاد و تجارت و فراهم نمودن زیرساخت های اجرایی آن نقش مهمی را ایفا کرده، به طوری که از اولویت های اصلی در سیاستگذاری کلان شاهان صفوی محسوب می شده است. ظرفیت های قابل تامل در صنعت فرش با وجود مراکز تهیه مواد خام نظیر ابریشم، کتان، پنبه و همچنین تولید فرش های ممتاز در کارگاه های بافندگی شهرهای اقتصادی این دوره، بستر های لازم را برای بالفعل نمودن تجارت کالای راهبردی فرش فراهم ساخت. در این مقاله سعی شده با بهره گیری از رویکرد تحلیل تاریخی و بررسی تاریخ های معتبر عصر صفوی و سفرنامه های اروپاییان، به نقش و جایگاه صنعت فرش در تجارت خارجی حکومت صفوی پرداخته شود. همچنین در پژوهش حاضر تلاش شده به این پرسش اصلی که شهرهای با عملکرد اقتصادی چه نقشی در فرایند تجاری شدن صنعت فرش داشته اند، پاسخی منطقی داده شود.
    کلیدواژگان: عصر صفوی، تجارت، صنعت فرش، ابریشم، شهرهای اقتصادی
  • حمید صادقیان *، خانم لیلا مدنی صفحات 69-86
    طرح درخت یکی از مهمترین و اصیل ترین نقشمایه های تزیینی و عرفانی در هنر بشری است. گونه های مختلف درخت و گیاه که به نوعی نماد انسان نیایشگر نیز بود از دوره های کهن در آثار تاریخی ایران و البته دیگر ملل جهان هویداست که هر نوع از آن بیانگر مفهوم خاصی بوده و در موارد متعدد، معانی گوناگون دارد. نمونه ای از آن درخت بید مجنون است که در نگاره ها و آثار هنری ایران، خصوصا فرش دستباف بعضی از مناطق نمایان است. به همین ترتیب، قالی استان چهارمحال و بختیاری که در رسته فرش های روستایی- عشایری قرار دارد، بستر این نقشمایه به ویژه در قالی نقش خشتی است. در این مقاله ضمن معرفی گونه هایی از این نقشمایه، به بررسی فرمی و معنایی آن در قالی نقش خشتی مناطق مختلف استان چهارمحال و بختیاری پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: نقشمایه، درخت، بید مجنون، چهارمحال و بختیاری، نقش خشتی
  • سید سلمان علوی *، فرشته جنتی فرد صفحات 87-98
    سلامتی عبارت است از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و سلامت روان به عنوان بخش مهمی از سلامت فرد تعریف می شود. فرسودگی شغلی مقوله ای است که تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر محیط شغلی قرار دارد. هدف از این مطالعه بررسی سلامت روانی و فرسودگی شغلی در گروهی از بافندگان فرش دستباف و مقایسه با گروه کنترل در شهرستان نایین است. این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بوده و نمونه آن حدود 200 نفر از بافندگان کارگاه های بافندگی و افراد گروه کنترل را تشکیل می دهد. گروه نمونه و کنترل از نظر سلامت روانی و فرسودگی شغلی ارزیابی شده و دو گروه با یکدیگر مقایسه شدند. ابزار این پژوهش عبارتند از: پرسشنامه سلامت روانی SCL-90 برای اندازه گیری سلامت روانی و پرسشنامه MBI برای اندازه گیری فرسودگی شغلی که در تحقیقات مختلف روایی و پایایی این پرسشنامه ها به اثبات رسیده است. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و با استفاده از روش های آمار توصیفی و T-Test مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد بین دو گروه در خرده مقیاس های افسردگی، اضطراب، خودبیمار انگاری، حساسیت بین فردی، پرخاشگری، فوبیا و روان پریشی تفاوت معنی داری وجود دارد اما در خرده مقیاس های وسواس و پارانویا تفاوت دو گروه معنی دار نیست (P <0/05). بر اساس نتایج این مطالعه تفاوت معنی داری نیز میان نمرات خرده مقیاس های فرسودگی شغلی در دو گروه وجود دارد (P <0/05). این پژوهش نشان داد که سلامت روانی و فرسودگی شغلی با یکدیگر مرتبط بوده و مشکلات روان شناختی و فرسودگی شغلی در بافندگان فرش نسبت به گروه کنترل بیشتر است.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، سلامت روانی، بافندگان فرش
  • امیرحسین چیت سازیان * صفحات 99-122
    «باغ» و «فرش» گویاترین آثار هنری ایران بوده که ریشه در فرهنگ و تمدن داشته و با طبیعی ترین علایق و عواطف، اعتقادات و باورهای انسانی مانوس هستند. در واقع هم هنرمندان باغ سازی و باغ آرایی و هم هنرمندان فرش بافی و طراحی فرش، زیباترین و ممتازترین تلاش ها را به منظور تجلی ماهرانه و مطلوب ذوق، فکر، احساس، رمز و رازهای درونی و ذهنی خود و باورهای مردم به کار می گیرند. در این مقاله رابطه این دو هنر سنتی ارزشمند در ایران و جایگاه باغ و پردیس در طراحی فرش ایران، پس از بررسی مباحث نظری، با مقایسه نقشه و طرح باغ ها و فرش های باغی مشخص شده کنکاش گردیده است. همنوایی طرح باغی فرش ایران با باورهای آئینی ایرانیان و هماهنگی طرح کلی قالی های باغی با ساختار کلی باغ ایرانی از نتایج این بررسی است. نتیجه دیگر آنکه هنرهای سنتی درعین تنوع درصورت، از یک معنا سخن می گویند و بر حقیقت واحدی دلالت می نمایند.
    کلیدواژگان: معماری ایران، باغ ایرانی، فرش باغی، باورهای اسلامی، فردوس
  • حسین عابد دوست *، زیبا کاظم پور صفحات 123-139
    درخت زندگی رمز «محور جهان» و درختی همیشه سبز است که میوه هایش ابدیت و بی مرگی را همراه دارد و هستی همه درختان است. تحلیل حاضر در پی معرفی صورت های مختلف درخت و گیاه مقدس (درخت زندگی) بر روی فرش های ایرانی است. علاوه بر این با مقایسه مفاهیم باستانی تر این صورت ها، اصل تداوم حیات مفاهیم این نماد را بر روی قالی ها مورد توجه قرار می دهد. ابتدا به بررسی ارتباط درخت زندگی با نمادهای محراب و نور، سبو، حیوانات محافظ، نیلوفر و سیمرغ پرداخته، نمونه های موجود در هنر باستانی ایران و اسطوره های زرتشتی را یافته و سپس طرح درخت زندگی را همراه با این نمادها بر روی قالی های ایرانی را معرفی می کند. شواهد نشان می دهد این نمادها با مفهوم برکت و باروری مرتبط است و تداوم این مفهوم نیز بر روی فرش ایرانی وجود دارد. محراب به مثابه مکان ارتباط عالم زمینی با جهان ملکوتی، قندیل به مثابه نور، نیلوفر نماد جاودانگی و تجدید حیات و سبو یا گلدان نماد برکت و باران آوری است. سیمرغ و دیگر حیوانات، محافظ آن به شمار می روند، که این امر خود یادآور اسطوره های ایرانی مرتبط با مفهوم درخت است. از طرفی خیال بهشت که اندیشه ای بنیادی در تمدن ایرانی است و اعتقاد به وجود درخت خیر و شر و درخت حیات در بهشت، از موارد موثر در تصویرگری درخت مقدس بر روی قالی های باغی است. در این باغ ها درخت سرو، درخت بید، درخت گلدار و تاک و همچنین صورت های استلیزه درختی ظاهر می شوند. نقوش قابقابی (بختیاری و چهارمحال)، نقوش تکراری درختی و ترنجی با تکرار درخت در چهار جهت متقارن، شیوه دیگری از نقش پردازی درخت زندگی در بهشت است.
    کلیدواژگان: گیاه مقدس، درخت زندگی، فرش ایرانی
|
  • Morteza Faraji Dr *, Ahmad Lotfi Pages 11-30
    In this research we are to determine the maturity of electronic commerce (the amount of usage of electronic devices and tools for performing the organization’s activities) in the export of Iranian hand-knitted carpet, as a base for recognizing the current situation and thus offering methods for improving the level of electronic maturity (achieving higher levels of electronic maturity) for organizations supporting the exports, exporting companies and the organization for hand-knitted carpet. For this purpose the systematic model of maturity of product exporting process, which is of a systematic view and involves both aspects of organizational and applied, is used. The parameters are analyzed using the designed surveys (Likret Scale), with hypothetical mean of (µ=3), and the percentage of answered questions to each choice. The processes of acceptance and rejection were performed by T-test and Nova test, and since in two-dimensional maturity model, the grade of export electronic maturity corresponds to the organizations (companies) that have the least grade of maturity, in analyzing the results, it was found that the hand-knitted carpet export companies, though being in the first rank, have the lowest rank. Therefore the export maturity in the first rank will be determined, whilst the supporting companies and organization for hand-knitted carpet are in the fourth rank of electronic maturity.
    Keywords: Hand, knitted Carpet, Electronic Maturity, Export, The Two, dimensional Maturity Model, Applied Electronic Maturity, Organizational Electronic Maturity
  • Tayebeh Sabaghpour, Mahnaz Shayesteh-Far Dr * Pages 31-54
    Since long ago the motif of “fish” has been one of the motifs employed in Persian artworks. As well as having extraordinary beauty of form, fish has deep symbolic meanings and has motivated Persian artists of different ages to employ it in their works. Rugs of Safavid era are among such artworks. Both in ancient Iranian mythology and also in Islamic culture, fish has enjoyed a significant meaning and role. Since Movlana in his Mathnavi has offered special interpretation of symbolic meanings for fish, it has been tried in this paper to examine the symbolic meanings of fish motif in Safavid rugs in the light of Movlana’s interpretation. In this article, these questions have been answered: (1) What is the place of fish in ancient Iranian mythology and also in Quran?; (2) What are the symbolic meanings of fish motif in Mathnavi?; and finally (3) What are the symbolic meanings of fish motif in Safavid rugs in the light of Movlana’s Mathnavi? This motif carries with itself several symbolic meanings like: mystic, path of truth, perfect human and the man from heaven, as well as different meanings such as: earth, body, and earthly man.
    Keywords: Safavid Rugs, Fish, Mathnavi, Symbol
  • Abed Taghavi * Pages 55-68
    According to the thinkers and historians of Iran history during Islamic epoch, The Safavid era has always been recognized as an era with most magnificent and powerful national-religious state including the controlling central government. Due to establishing new government infrastructures for politics, economics and culture in this epoch, a marvelous revolution happened in the social life of Safavid era; among such infrastructures, economic and commerce factors were especially of great importance for an operational platform to such an extent that it became one of the most critical priorities of grand policy-making of Safavid kings. Considerable capacity of carpet industry due to presence of many centers providing raw material such as: silk and cotton, and also the production and preparation of invaluable carpets in the carpet workshops of economic cities of Safavid era, paved the path for the development of carpet trading as a strategic commodity. In this paper, it has been tried to clarify the status of carpet industry in the foreign trading policy of the Safavid era using a historical analysis approach and reviewing reliable history books covering that era and also travelogues of European travelers in Safavid epoch. This paper also tries to provide a reasonable answer to the question that what the role economic cities played in industrialization of carpet industry.
    Keywords: Safavid Era, Trade, Carpet Industry, Silk, Economic Cities
  • Hamid Sadeghian *, Leila Madani Pages 69-86
    The motif of tree is one of the most important and original motifs of decoration and mysticism in human’s art. Different kinds of plants and trees that may be considered as the symbol of “the prayer human” can be found in many historical works in Iran and other parts of the world; each expressing a special meaning and sometimes multiple meanings. “Weeping willow” is one of these motifs that can be found in art works and miniatures of our country, especially in hand-knitted carpets of some areas. Accordingly, the Chaharmahal & Bakhtiaris’ carpets which are classified among tribal and rural categories present such motif especially in carpets with “Kheshti Design”. In this paper the different kinds of such motif have been introduced and their formal and semantic aspects have been studied in Kheshti carpets of different areas of Caharmahal & Bakhtiaris Province.
    Keywords: Motif, Weeping Willow, Caharmahal, Bakhtiari's Carpet, Kheshti design
  • Seyed Salman Alavi *, Fereshteh Jannnatifard Pages 87-98
    “Health” is the perfect bio-psychosocial comfortness and psychological health is identified one of the most important parts of person's health. Job exhaustion is affected by some parameters such as job environment. The purpose of this study is the determination of relation between job exhaustion and psychological health in some of carpet-knitters and also the control group in Naeen city. The method was analytical-descriptive and the samples were about 200 carpet-knitters from carpet-knitting workshops in Naeen that were evaluated for psychological health and job exhaustion and their results were compared with those of the control group. The tools of this study were: SCL-90-R questionnaire for psychological health & MBI questionnaire for job exhaustion that their validity and reliability have been proved by valid researches. The data were analyzed by SPSS software and two groups were compared using Descriptive Statistics and T-test. Results showed that there was a significant difference between two groups in subscales of SCL-90 questionnaire (depression, anxiety, hypochondriasis, interpersonal sensivity, aggression, phobia and psychosis) (P
    Keywords: Job Exhaustion, Psychological Health, Carpet, knitters
  • Amir Hossein Chitsazian Dr * Pages 99-122
    “Garden” and “Carpet” are the most expressive Iranian artworks rooted in Iran’s culture and civilization which show beliefs, values and interests of Iranian artists, both garden and carpet designers. This paper studies the relations between these two valuable arts in Iran. At first the background of two fields has been reviewed and then the designs of historical gardens and garden carpets have been compared. On the other hand, this paper studies the status of garden and Paradise in Iranian beliefs and customs and also in carpet designing.
    Keywords: Iran's architecture, Iranian garden, garden carpet, Islamic beliefs, Paradise
  • Hossein Abed-Doust *, Ziba Kazempour Pages 123-139
    “Life Tree” is an evergreen tree which its fruits bring eternity and immortality and is the essence of all trees. This paper is introducing different forms of sacred tree and sacred plant (life tree) on Persian carpets. In addition, through comparison of more ancient concepts of these forms, the principle of continuity of life of this symbol can be taken into consideration on these carpets. At first, this analysis is studying the relationship between life tree with altar and light symbols, an earthen jar, protector animals, lotus and phoenix. The available samples in ancient Persian art and Zoroastrian’s legends are found, then designs of life tree in accompany with these symbols on Persian carpets are introduced. Altar is the symbol of the place of relationship between heavenly world and underneath world, cresset is a symbol of light, lotus is a symbol of eternity and renewal life and earthen jar or flowerpot is a symbol of blessing and rain bringing; phoenix and other protector animals are symbols which according to Persian’s legends, they are related to the concept of tree. On the other hand, the imagination of paradise, which is the basic thought in Persian civilization, and believing in the existence of good or evil tree and life tree in paradise, is one of the effective factors in illustrating sacred tree on garden carpets. In these gardens, cypress tree, willow tree, full of flower and vine trees and also stylized forms of the tree can be found. “Ghabghabi” (frame into frame) designs (belonging to Chaharmahal and Bakhtiari area), repeated patterns of tree and medallion with repetition of tree in four symmetrical directions are also other styles of illustrating life tree in paradise.
    Keywords: Carpet, Iran, Life tree, Nenuphar, Paradise