فهرست مطالب

آموزش در علوم انتظامی - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، پاییز 1396)

فصلنامه آموزش در علوم انتظامی
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 19، پاییز 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/08/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی فرهادی، داوود فریدپور، امیر صادقی صفحات 1-20

    توانمندسازی اساتید و مربیان در محیط های علمی نظامی، به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه تربیت و آموزش، بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد از همین رو این تحقیق با هدف طراحی و تبیین الگوی ایرانی اسلامی توانمندسازی اساتید و مربیان آموزشی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیات کاربردی است و از نظر روش موردی/زمینه ای و با رویکرد اکتشافی است. جامعه آماری تحقیق برای فاز اول (شناسایی متغیرهای الگو) مبانی نظری و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اساتید و معلمان و کتاب « ویژگی های معلم خوب» آیت الله مظاهری و در بخش دلفی و الگوسازی نیز تعداد 10نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی می باشند که به روش هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آمیخته (تحلیل محتوای کیفی و آمار توصیفی) و روش الگو سازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که در الگوی توانمندسازی اساتید و مربیان، عوامل موثر بر توانمندسازی در چهار بعد؛ عوامل فردی، سازمانی، مدیریتی و محیطی و همچنین شایستگی های اساتید و مربیان نیز در سه بعد شایستگی های علمی، شایستگی های شخصیتی و شایستگی های ارتباطی می باشند. الگوی مربوطه شامل پنج سطح می باشد که در آن عوامل فردی، سازمانی، مدیریتی و محیطی، جز متغیرهای کلیدی هستند که از قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی برخوردار هستند و بیشترین تاثیر را بر توانمندی اساتید و مربیان دارند و سازمان های نظامی و انتظامی می توانند با به کارگیری این الگو، که متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و ویژگی های سازمان های نظامی و انتظامی می باشد، با تمرکز بر روی متغیرهای کلیدی به اهداف خود در زمینه توانمندسازی اساتید و مربیان برسند.

    کلیدواژگان: الگو، اساتید و مربیان، توانمندسازی، الگوسازی ساختاری و تفسیری، دلفی
  • مرتضی عسگرانی صفحات 20-41

    تغییر و تحولات مداوم محیطی، بهبود و بالندگی سازمانی را در موقعیت های گوناگون اجتناب ناپذیر می سازد. از طرف دیگر سازمان ها به جهت همسو شدن با تغییرات محیطی نیازمند بهبود و توسعه و گسترش عملیات اجرایی هستند. یکی از فرایندهایی که شایستگی های موجود در کارکنان را تقویت می نماید و منجر به ایجاد بالندگی در فرد می گردد، آموزش است. لذا با توجه به آنچه گفته شد، هدف این پژوهش شناسایی شاخص های ارتقای کیفیت آموزش و بالندگی مدیران شهرداری شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده کیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد شهرداری تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع ده نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای و مصاحبه نیمه ساختار یافته (بخش کیفی) استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و به منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه بود. برای تحلیل داده های پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه های ارتقای کیفیت آموزشی و بالندگی مدیران شهرداری عبارتند از مولفه های فردی، آموزشی و سازمانی.

    کلیدواژگان: کیفیت آموزش، بالندگی مدیران شهرداری، مولفه فردی، مولفه آموزشی، مولفه سازمانی
  • ملیحه زارعی، رشید ذوالفقاری زعفرانی * صفحات 41-60

    تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر کیفیت آموزش بر عملکرد و خلاقیت سازمانی کارکنان ستاد فرماندهی ناجا انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر، کارکنان ستاد فرماندهی ناجا بوده که نمونه ای به حجم 129 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد بوده که میزان پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه آموزش ضمن خدمت 0. 767 و عملکرد شغلی 0. 887 و خلاقیت سازمانی 0. 943 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل همبستگی و ضریب رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی و ضریب رگرسیون چندگانه بین متغیرهای تحقیق نشان داد که کیفیت آموزش بر عملکرد سازمانی و خلاقیت سازمانی تاثیر معناداری دارد. همچنین یافته های تحقیق به وضوح نشان داد که عملکرد سازمانی حلقه رابط بین کیفیت آموزش و خلاقیت سازمانی بوده و از این طریق موجبات ارتقاء سطح خلاقیت را فراهم می نماید.

    کلیدواژگان: کیفیت آموزش، عملکرد سازمانی، خلاقیت سازمانی
  • مسعود مرشدی * صفحات 61-80

    ضابطین دادگستری در انجام وظایف و تکالیف خود دارای اختیارات و مسوولیت هایی هستند که لازمه حسن اجرای این وظایف و تکالیف و اختیارات و مسوولیت ها آشنایی کافی به قوانین و مقررات ماهوی و شکلی است که در صورت عدم آشنایی و علم و آگاهی به قوانین و مقررات، محتمل است. رسالت و ماموریت های ضابطین، به مقصد نرسیده و از اهداف و مقاصد منظور خود غافل نماند و این میسر نیست مگر این که ضابطین دادگستری نسبت به این امر به آموزش های لازم عمومی و خصوصی و علمی و تخصصی را با توجه به مامورین های خاص فرا گرفته باشد. خوشبختانه در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 که بیشتر از قوانین قبل به موضوع آموزش های عمومی و تخصصی ضابطان دادگستری در موارد مختلف پرداخته است. این تحقیق با هدف میزان آموزش ضابطان دادگستری در حسن اجرای وظایف محوله و حفظ حقوق شهروندی طرفین دعاوی به ویژه در قانون آیین دادرسی کیفری جدید انجام گرفته، پرسش و سوال اصلی این است که آموزش علمی – تخصصی ضابطان دادگستری به چه میزان در حسن اجرای مامورین نقش دارد و همچنین در قانون آیین دادرسی کیفری جدید نسبت به مساله آموزش تاکید شده است. تحقیق حاضر، از لحاظ هدف، کاملا یک تحقیق کاربردی بوده است و مطالب آن از اسناد و کتب و مقالات و انواع سایت ها استفاده و جمع آوری شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که آموزش عمومی – تخصصی کاملا، ضابطین دادگستری را در اجرای وظایف محوله و تکالیف آن جزء الزامات بوده و اجباری می باشد و لازم است در سازمان ناجار نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داده شود و نیاز است که دقیقا کلیه ضابطین نسبت به ماموریت ها، مسوولیت و تکالیف و وظایف خود آشنا شوند و نیز نسبت به فراگیری علوم تخصصی در سطوح مختلف ناجا، دقت ویژه ای شود تا سازمان ذیربط بتواند به اهداف خود برسد. یافته های تحقیق بیانگر این است که پلیس به عنوان یکی از عوامل و ارکان دستگاه عدالت کیفری، در خط مقدم فرایند کیفری قرار دارد و در مرحله تحقیقات مقدماتی نقش بسیار حساس و اساسی ایفا می کند و همواره در جهت انجام تحقیقات و کشف جرایم با دغدغه های فراوانی روبرو است که باید در زمینه های مختلف آموزش دیده باشد. از جمله مهم ترین این دغدغه ها مواردی است که ماموریتهای پلیس با حقوق دفاعی متهمان تلاقی پیدا کرده و مامورین می بایست یکی را بر دیگری ارجحیت دهند. یعنی جایی که موفقیت در انجام ماموریتهای پلیسی مصادف می شود با نقض حقوق دفاعی متهمان به ناچار باید یک راه را انتخاب نمایند یا کسب موفقیت در وظایف محوله و یا رعایت حقوق قانونی متهمان را.

    کلیدواژگان: آموزش، ضابطان دادگستری، حقوق شهروندی، وظایف و تکالیف قانونی
  • اسماعیل کاوسی، سید مهدی حسینی راد صفحات 61-80

    به دلیل فقدان مهارت فارغ التحصیلان و افراد جویای کار و علی رغم سیاست گذاری‌های کلان جهت حرکت به سوی آموزش های مهارت بنیان چنانچه در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است که سهم آموزش‌های مهارتی تا پایان برنامه را در آموزش عالی به30 درصد و در آموزش و پرورش به50 درصد برساند؛ تاکنون مدل علمی و عملیاتی توسعه آموزش های مهارتی ارایه نشده است. به منظور شناسایی چیستی آموزش های مهارتی در این پژوهش با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی؛ با شناسایی 390 کد مفهوم، کدگذاری و دسته بندی آنها در سه مرحله نهایتا 71 شاخص اصلی؛ در 15 بعد و سه مولفه، تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 32 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت و بطور کلی 61 شاخص، شش مولفه و دو بعد تغییرات جزیی یا کلی نموده و از نتایج آن پرسشنامه ای استخراج و به صورت الکترونیکی در میان مدیران و کارشناسان آموزش سازمان های فرهنگی توزیع و تعداد 124 پرسشنامه قابل تحلیل بدست آمد. مدل نهایی پژوهش به روش کمی از طریق آزمون‌های تحلیل عاملی تاییدی و معیار افزونگی مورد سنجش قرار گرفت. معیار نیکویی برازش برای مدل نهایی معادل 0.694 بدست آمد که مقدار مناسبی است. مطابق نتایج به دست آمده دو شاخص نیز در مدل کمی نیز دو شاخص حذف شدند. مدل نهایی توسعه آموزش‌های مهارتی در سه سطح فردی، گروهی سازمانی شامل مولفه‌های آموزش‌های مهارتی اقتصادی، آموزش‌های مهارتی اجتماعی، آموزش‌های مهارت‌های تکنولوژیک، آموزش‌های مهارت‌های سیاسی و آموزشی مهارتی فرهنگی ارایه شد که متناسب با هر یک پیشنهادات جداگانه‌ای ارایه شد.

  • صغرا ابراهیمی قوام*، علی محبی صفحات 115-157

    پیچیدگی وگسترش روزافزون دانش واطلاعات ایجاب می نماید که اساتید ومربیان به مهارتهای متناسب با عصرحاضر شوند .این مهارت ها با عنوان مهارت های قرن بست ویکم در چهاردسته کلی عبارتند از :مهارت استفاده از فناوری های اطلاعاتی- ارتباطی، مهارت تفکر خلاق و انتقادی،مهارت برقراری ارتباط وانتقال واضح اطلاعات (مهارت های ارتباطی) ومهارت گردآوری و سازماندهی و تجزیه وتحلیل (مهارت های پژوهشی). هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان برخورداری از مهارتهای قرن بیست ویکم اساتید دانشگاه علوم انتظامی در سال تحصیلی 1392-1391 بود . برای نیل به این منظور از بین دانشکده های مصوب این دانشگاه ، چهار دانشکده انتخاب شد و از روش نمونه گیری تمام شمار استفاده گردید اما به دلیل افت آزمودنی تنها 135 نفر از اساتید پرسشنامه بررسی وضعیت موجود و وضعیت مطلوب برخورداری از مهارتهای قرن بیست ویکم (ابراهیمی قوام 1390) را تکمیل نمودند . برای تحلیل داده ها ، از آماره های توصیفی و آمار استنباطی ، آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد .یافته های بدست آمده حاکی از وجود اختلاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در مهارتهای تفکر انتقادی و تفکر خلاق ، مهارتهای پژوهشی ، مهارت کاربرد فناوری های اطلاعاتی – ارتباطی و مهارتهای ارتباطی و کارتیمی در بین اساتید بود .در بین مولفه های قرن بیست و یکم بیشترین تفاوت بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در مهارت های پژوهشی و پس از آن در مهارت کاربرد فناوری های اطلاعاتی- ارتباطی و مهارت ارتباطی و کار تیمی دیده شد.

    کلیدواژگان: مهارتهای قرن بیست ویکم اساتید دانشگاه علوم انتظامی، مهارت ارتباطی و کار تیمی، مهارت پژوهشی، مهارت تفکر خلاق و انتقادی، مهارت کاربرد فناوری های اطلاعاتی - ارتباطی
|
  • ali farhadi*, Dawood Faridpur, Amir Sadeghi Pages 1-20

    Empowering teachers and educators in academic environments, is one of the crucial and important development of education infrastructure. And should be aligned with the strategic plans of the educational system. The aim of this study was to design and explain the Iranian model of Islamic empowerment of teachers and instructional educators. This is a case study in terms of purpose / context and exploratory approach. Statistical population, experts in the field of training and human resources that snowball sampling were selected through a Delphi Group. Information gathered from the literature, for review, classification and modeling was placed at their disposal.To analyze the data, interpretive structural modeling was used. The pattern was drawn into five levels And its variables were classified, in terms of power of influence and dependence. The findings show that individual, organizational, environmental and managerial factors, including the key variables.These variables are low leverage and dependence. These variables have the greatest impact on the ability of teachers and educators. Scientific characteristics (education and research), personality and behavioral and communicative are the dependent variables that high leverage and dependence are low.

    Keywords: Model, teachers educators, Empowerment, structural modeling interpretation, Delphi
  • morteza asgarani Pages 20-41

    Continuous environmental change will make organizational improvements and improvements in a variety of inevitable situations. On the other hand, organizations need to improve and develop operational operations in order to keep pace with environmental changes. One of the processes that enhances the competencies of the staff and leads to the growth of the person is education. Therefore, according to the above, the purpose of this research is to identify the indicators for improving the quality of education and the growth of Tehran municipality managers. The research method was applied in terms of purpose and in terms of qualitative data type. The statistical population of the study consisted of university experts and senior managers of Tehran municipality. The sample was selected using purposeful sampling method and saturation principle of ten people. In this study, the librarian method and semi-structured interview (qualitative section) were used to collect data. Interview with experts indicates that the interview was valid, and in order to calculate the reliability of the reliability method between the two coders, the results indicated that the interview was valid and valid. Content analysis was used to analyze the research data. The results showed that the indicators for improving the quality of education and the growth of municipality managers are individual, educational and organizational. According to the research indicators, the individual and educational components of improving the quality of education were in a favorable situation, but the organizational component was not favorable. Also, in the dimension of urban managers, personal, educational and organizational components were in an unfavorable situation.

    Keywords: Quality of education, City managers' inclining, individual component, Educational component, organizational component
  • Pages 41-60

    The present study is to consider the effect of training on organizational function and innovation of NAJA headquarter staff.statistical society of the research is composed of 129 NAJA headquarter staff selected by simple random method.Information gathering tool was questionnaire.Correlation analysis and multiple regression coefficient was used to analyze the data.The result of correlation and multiple regression coefficient method among research variables indicated that training quality has a meaningfull effect on organizational functions and innovation. The findings also obviously pointed that organizational function is the interface loop between training quality and organizational innovation level in the organization .

    Keywords: Training Quality, organizational function, Organizational Innovation
  • Pages 61-80

    The judiciary in the performance of its duties and duties has the powers and responsibilities necessary for the proper performance of these duties and duties and responsibilities and is sufficient familiarity with the laws and regulations of nature and form that in the absence of knowledge and knowledge of the laws and regulations , It is possible. The mission and missions of the defendants have not reached their destination and they are not neglected for the purposes and purposes of their purpose, and this is not possible unless the judiciary has given the necessary public and private, scientific and specialized training to the special officers Taken. Fortunately, in the Code of Criminal Procedure, passed in 1392, which is more than the preceding law, it deals with the issue of general and specialized training of law enforcement officials in various cases. This research has been carried out with the aim of training the judiciary in the good execution of the assigned duties and maintaining the civil rights of the parties to the lawsuits, especially in the new criminal procedure law. The main question is that the scientific and professional training of law enforcement officers in the good execution of the agents It is also involved in the new criminal procedure law in relation to the issue of education. The purpose of the present study was a purely applied research and its contents have been used and collected from documents, books, articles and various types of sites. The results of the research show that general-specialized education is a necessary part of the requirements of the judiciary in the implementation of its tasks and its assignments, and it is necessary to give more attention to this issue in the Najjar organization and it is necessary that exactly all of the contributors Respect for their missions, responsibilities, duties and duties, as well as specialist knowledge at various levels of the NADA, will be specially designed to enable the relevant organization to achieve its goals. The findings of the research indicate that police as a cornerstone of the criminal justice system is at the forefront of the criminal process and plays a critical role in the preliminary research phase and is always concerned with investigations and the detection of crimes. There are many problems that must be trained in various fields. One of the most important of these concerns is that police missions interfere with defense rights of defendants, and officers should take precedence over one another. That is, where the success of police missions coincides with the violation of defense rights, defendants must inevitably have to choose one way or achieve success in the assigned duties or respect for the defendants' legal rights.

    Keywords: education, Law Enforcement, citizenship rights, legal duties duties
  • esmaeil kavousy, seyed mahdi hoseini rad Pages 61-80

    In order to identify and design a model for developing training skills, mixed method has been used. Initially, using content analysis with inductive approach, 390 code concepts were extracted, coded in three stages, and finally in 71 main indexes, 15 dimensions and three components. Then, using three-step Delphi technique among 32 scientific and executive experts who conducted a snowball sampling. The results of this questionnaire were extracted from 47 items and distributed among the managers and educational experts of cultural organizations through a stratified sampling method, and 124 questionnaires were analyzed. The final model of the research was quantitatively tested through confirmatory factor analysis and redundancy criteria. The fitness criterion for the final model was 0.694, which is a good value. The content validity index in the quantitative phase is 78%, and the combination reliability and Cronbach's alpha, the components of the model are all more than 0.7, which indicates the validity and reliability of the research. According to the results, two indicators were also eliminated in the quantitative model. The final model of the development of skills training in cultural organizations at three levels of individual, an organizational group including the components of economic skill training, social skills training, technology education, and the teaching of political skills and cultural skills training was developed that was tailored to each individual proposal.

    Keywords: Skills Training, Individual Skills Training, Group Skills Training, Organizational Skills Training, Cultural Organizations