فهرست مطالب

مطالعات کمی در مدیریت - سال دوم شماره 4 (پیاپی 7، زمستان 1390)

نشریه مطالعات کمی در مدیریت
سال دوم شماره 4 (پیاپی 7، زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/12/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هاشم نیکومرام، جواد انصاری صفحات 1-22
     یک حسابدار به عنوان تهیه کننده اطلاعات مجری افشای اطلاعاتی است که در آن باید بین اطلاعات مربوط و قابل اتکا نوعی مصالحه و بده بستان را برقرار کند و تمام تلاش یک حسابدار این باید باشد که بتواند گزارش هایی را ارائه دهد که این گزارشات نقش برطرف کننده نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان را دارا باشد. حسابدار برای این که دچار مساله گزینش نادرست در این ویژگی های کیفی اطلاعات نگردد ضرورت دارد از اولویت هایی که هر یک از استفاده کنندگان به این ویژگی های قائل هستند، آگاه باشد. دراین پژوهش دو فرضیه مطرح شده است وسپس برای آزمون فرضیه ها اطلاعات لازم ازپرسشنامه اعضای نمونه شامل استفاده کنندگان (مدیران سهامداران اعتباردهندگان) وتهیه کنندگان (حسابداران) جمع آوری گردیده است. دراین تحقیق ازآزمون Uمن- ویتنی وفریدمن استفاده گردیده است. نتایج حاصل از تحقیق فوق بیان میداردکه تفاوت بین اهمیت ویژگی کیفی اطلاعات بین تک تک استفاده کنندگان وتهیه کنندگان درسطح 99% با استفاده از آزمون Uمن- ویتنی تایید گردیده است این نتیجه نقطه شروعی برای بررسی این تفاوتها را به وجود می آورد. تفاوت بین اهمیت ویژگی کیفی اطلاعات درتصمیم گیری های استفاده کنندگان با استفاده ازآزمون فریدمن انجام گرفته است ومبنی برتاییداین تفاوت درسطح اطمینان 99% را نشان می دهدوهمچنین با استفاده ازاین آزمون طیفی ازارجحیتهای استفاده کنندگان در ویژگی های کیفی اطلاعات بدست آمد که ازنتایج آن می توان درزمانی که یک تهیه کننده اطلاعات اطلاعاتی رابرای استفاده کننده مورد نظر تهیه می کندیا برسرانتخاب بین دویاچند ویژگی های کیفی اطلاعات دردوراهی قراردارد کمک شایانی را نماید.
    کلیدواژگان: ویژگی کیفی اطلاعات، نامتقارنی اطلاعات، مربوط بودن، قابلیت اعتماد
  • منوچهر انصاری ، محمد میرکاظمی مود ، منوچهر بهبودی اصل ، حسین رحمانی یوشانلویی * صفحات 23-34
     یکی از عوامل مهم موفقیت پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی، انتخاب سیستم مناسب برای بکارگیری در سازمان با توجه به محدودیت ها و شرایط است. ولی مدیران با این مساله مواجه اند که سازمان آنها از دیدگاه های مختلف (سازمانی، کارکنان، عوامل محیطی) به چه سیستمی نیاز دارند. در این تحقیق به منظور پشتیبانی از تصمیمات مدیران برای انتخاب سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی یک مدل تصمیم توسعه یافته است. همچنین با توجه به استفاده از معیارهای کیفی و نیاز به قضاوت تصمیم گیرندگان درباره اهمیت معیارها و وضعیت هر یک از گزینه ها در هر معیار، نیاز بود تا محاسبات به منظور غلبه بر ابهام موجود، در یک محیط فازی انجام گیرد و متغیرهای زبانی به جای متغیرهای خشک عددی مورد استفاده قرار بگیرند. بدین منظور با استفاده از رویکرد AHP فازی، مدلی برای انتخاب سیستم های کاندید ارائه می شود. در پایان یک مورد مطالعاتی نیز برای نشان دادن کاربردی بودن و چگونگی اجرای روش ارائه شده است.
    کلیدواژگان: ERP، برنامه ریزی منابع سازمانی، انتخاب ERP، فرایند تحلیل سلسله مراتبی
  • محمد مهدی مظفری ، مهرداد نظری اصلی * صفحات 35-42
     در این پژوهش قصد داریم با بررسی وضعیت تکنولوژی و ابزارهای تولید محصول کشمش زرد در ایران شکاف تکنولوژیکی با سطح جهانی را به لحاظ مالی شناسایی کنیم. سپس به شناسایی این صنعت می پردازیم و با توجه به ویژگی های این صنعت و با توجه به تاثیرات این فناوری به رشد و توسعه اقتصادی و همچنین جایگاه انتقال تکنولوژی در نظام ملی نوآوری نسبت به تعیین مدل های مناسب انتقال تکنولوژی و روش های مناسب برای انتقال تکنولوژی به ترتیب اولویت اقدام می نماییم. برای اولویت بندی روش ها از تکنیک TOPSIS از مدل های تصمیم گیری چند معیاره استفاده خواهیم نمود. یکی از مهم ترین ویژگی های این تکنیک خاصیت پوششی آن است که در نهایت با نگرش جامع به پارامترها ما را به یک اولویت بندی صحیح هدایت خواهد نمود.
    کلیدواژگان: انتقال تکنولوژی? روش های انتقال تکنولوژی? تصمیم گیری چند معیاره
  • سیفعلی آقاعلیزاده ، ستار صفاییان ، هوشنگ تقی زاده * صفحات 43-63
     هدف این مقاله شناسایی نیازمندی های مشترکین شرکت گاز استان آذربایجانشرقی و اولویت-بندی این نیازمندی ها می باشد. به همین منظور از تکنیک صدای مشتری برای تعیین نیازمندی های مشترکین و روش تاکسونومی عددی به منظور اولویت بندی این نیازمندی ها استفاده شده است. به کمک تکنیک صدای مشتری و با طراحی و تدوین فرمی خاص در قالب پرسشنامه به نظرسنجی از مشترکین و تحلیل نگرش آنها پرداخته شده و با استفاده از آزمون t، نیازمندی های اساسی مشخص گردیده است. در نهایت با بهره گیری از روش تاکسونومی عددی، نیازمندی های اساسی مورد اولویت بندی قرار گرفته اند. روش تحقیق توصیفی بوده و جامعه آماری این تحقیق را 831751 نفر از مشترکین شرکت گاز استان تشکیل داده است. نمونه آماری برای هر یک از شهرستان های استان به طور جداگانه محاسبه و مشخص گردیده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مواردی چون صدور کارتهای حراست مناسب، پاسخ دهی مطلوب به انتقادات و شکایات مشترکین، نظارت و ایجاد اعتماد و هماهنگی بین سایر ادارات در مورد حفاری های لازم در حریم لوله کشی گاز، مکانیزه شدن سیستم ردیابی شکایات و نیز تولید و افزایش برنامه های اطلاع رسانی به زبانهای محلی در صدا و سیما از عمده ترین نیازمندی های مشترکین شرکت گاز استان می باشد.
    کلیدواژگان: نیازمندی، صدای مشتری، اولویت بندی، تاکسونومی عددی
  • دکترعلی رضاییان ، مهدی محمودیان صفحات 64-72
    در این مقاله رابطه عوامل ساختاری سازمان با کارایی آن مورد بررسی قرار می گیرد. جامعه آماری تحقیق شرکتهایی است که در محدوده سال 1387 خصوصی شده اند که به میزان 80 شرکت می باشند که طبق جدول مورگان برای تخمین درست جامعه به میزان 66 شرکت باید مورد آزمون واقع شود روش گردآوری داده ها پرسشنامه بوده واز روش SPSS برای آزمون مدل مفهومی تحقیق استفاده شده است. براساس یافته ها و نتایج تحقیق فرضیه تحقیق مورد تایید قرار گرفت به طوریکه مهمترین عوامل ساختاری موثر بر کارایی ساختار سازمان خصوصی ؛ محیط، اندازه، فرهنگ، کنترل - قدرت، استراتژی و تکنولوژی شناسایی شدند.
    کلیدواژگان: خصوصی سازی، کارایی، محیط، اندازه، فرهنگ، کنترل - قدرت، استراتژی و تکنولوژی
  • علی عالیخانی ، افسانه غم خوار ، ندا نفری * صفحات 73-88
    یکی از مهمترین چالش های پیاده سازی سازمان الکترونیک، پذیرش و بکارگیری فناوری اطلاعات توسط کارکنان سازمان ها می باشد که در شرکت ملی گاز ایران قابل مشاهده است. هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل پذیرش فناوری بر اساس مدل پذیرش فناوری دیویس می باشد. این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی بر اساس طرح پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جهت گیری پژوهش، توسعه ای و نوع پژوهش میدانی می باشد. جامعه آماری پژوهش مدیران و کارکنان فناوری اطلاعات شرکت ملی گاز ایران می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. با توجه به ساختار پژوهش و فرضیه ها از تحلیل رگرسیون و همچنین برای تحلیل خروجی ها از نرم افزار SPSS بهره گرفته شده است. متغیرهای مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از آموزش کارکنان، اضطراب رایانه ای و تجربه قبلی. بر اساس یافته های این پژوهش، آموزش کارکنان، داشتن تجربه قبلی و عدم وجود اضطراب رایانه ای در کارکنان بر پذیرش فناوری اطلاعات در شرکت ملی گاز ایران موثر می باشند و باید در سیاست گذاری های شرکت مورد توجه قرار گیرند.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و ارتباطات، پذیرش فناوری اطلاعات، سازمان الکترونیک، مدل پذیرش فناوری دیویس، تغییر
  • مجید زنجیردار ، سیدجابر میرمیریان کوه کمر، فرزین رضایی * صفحات 89-110
     وجود تضاد منافع بین سهامداران و مدیریت یکی از مباحث مهمی است که در خلال دهه های اخیر مورد توجه پژوهشگران بوده است. با توجه به پژوهش های انجام شده مرتبط با حاکمیت شرکتی می توان ساختار یا نوع مالکیت را به عنوان یکی از راهکارهای حل این مسئله مطرح نمود. لذا پژوهش حاضر تاثیر نوع مالکیت را بر عملکرد عملیاتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مورد مطالعه قرار می دهد. نمونه آماری پژوهش شامل 68 شرکت طی سالهای 1383 تا 1387می باشد؛ روش آماری مورد استفاده در پژوهش حاضر، روش تحلیل واریانس یک طرفه و دو طرفه است. یافته های پژوهش نشان می دهد که نوع مالکیت بر شاخص های ROA، EPS، EVA وE /P شرکتها تاثیر گذار است. نتایج حاصل از آزمون توکی نشان می دهد که در مورد EPS نمی توان گفت که کدامیک از گروه های مختلف نوع مالکیت بیشترین یا کمترین تاثیر را بر این مولفه دارد، اما در مورد ROA و EVA باید گفت که این مالکیت مدیریتی است که بیشترین تاثیر را بر این مولفه ها دارد. همچنین مالکیت نهادی بیشترین تاثیر را بر مولفه E/P دارد. ولی نوع مالکیت بر شاخص های ROE، REVA, RI, ROI، MVA، B/M و Q شرکتها، از لحاظ آماری تاثیر گذار نیست. همچنین در بررسی تاثیر همزمان نوع صنعت و نوع مالکیت بر عملکرد عملیاتی شرکتها، عملکرد عملیاتی مبتنی بر رویکرد حسابداری، تحت تاثیر عامل صنعت نمی باشد، در صورتی که عملکرد عملیاتی مبتنی بر رویکرد های مالی، ارزش افزوده و تلفیقی تحت تاثیر عامل صنعت می باشند.
    کلیدواژگان: حاکمیت شرکتی، نوع مالکیت، عملکرد عملیاتی مبتنی بر رویکردهای حسابداری، مالی، ارزش افزوده و تلفیقی
  • سید عباس کاظمی، غلامحسین نیکوکار، محسن محمد صادقی * صفحات 111-125
    زمینه و هدف
    امروزه بحث تعالی سازمانی در جهان بعنوان یک موضوع پیشرو وموثر در جریان است و بسیاری از کشورها و سازمانها در تلاش برای اجرای تعالی هستند. در این راستا، سعی در جهت بهبود این الگوها نموده و باتوجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم برکشور خود الگوهای متعددی را طراحی نموده اند. این تحقیق با هدف اصلی؛ " طراحی الگوی تعالی سازمانی صنعت سلولزی ایران" و تعیین ابعاد و مولفه ها، اولویت های ابعاد و مولفه ها و نیز رابطه میان ابعاد الگوی تعالی سازمانی صنعت سلولزی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارشناسان صنعت سلولزی ایران می باشد که بر اساس آن تعداد نمونه آماری محاسبه شده 207 تعیین گردیده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد و برای روایی سنجی آن از طریق روایی محتوا (روش سنجش خبرگی) و روایی سازه با کمک روش تحلیل عاملی تاییدی صورت گرفته است.
    یافته ها
    نتایج حاصله نشان می دهد که الگوی تعالی سازمانی صنعت سلولزی آمیزه ای از ابعاد فرآیندهای فنی و اقتصادی، فرآیندهای محیط درونی، فرآیندهای محیط بیرونی و فرآیندهای انگیزشی و رفتاری.
    کلیدواژگان: تعالی سازمانی، صنعت سلولزی