فهرست مطالب

فصلنامه نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی
سال هشتم شماره 2 (پیاپی 22، تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/04/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • موسی شاکری، محمدرضا بمانیان*، مجتبی انصاری صفحات 71-79
    مقدمه
    محیط ضمن آن که متاثر از خواسته های اهل خویش است، در شکل گیری رفتارهای خاص و به دنبال آن بر تحولات اندیشه های آنها نیز تاثیر می گذارد. بدین ترتیب محیط می تواند به عنوان یک فضای متذکر عمل کند و مطابق دیدگاه اسلامی حس حضور الهی یا همان قرارگرفتن در محضر الهی را به انسان متذکر شود. ذکر در اینجا یادآوری نام خدا در قلب و ذهن انسان است که در تمام لحظه های زندگی به داشتن آن سفارش شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تجلی ذکر در فضای معماری اسلامی - ایرانی از طریق بشارت و انذار بود.
    در این پژوهش با برداشت مستقیم از قرآن و استفاده از تفاسیر مطرح، تمامی آیات مربوط به واژ ه های ذکر، بشیر و نذیر استخراج شد. روش تحقیق به صورت اکتشافی- تفسیری و تحلیل محتوایی بود که با استدلال منطقی، مفاهیم معادل تبیین شد.
    نتیجه گیری
    سطوح مختلفی از بشارت و انذار وجود دارد و اهمیت انذار برای ایجاد تذکر بیش از بشارت است. در رابطه ذکر و مخاطب، می توان از طریق بشارت و انذار فضای متذکر را برای مخاطب به وجود آورد. به نظر می رسد با تقسیم سطوح تذکر در سه سطح، سطح اولیه شامل انذار، سطح دوم شامل بشارت و انذار و سطح سوم فقط مربوط به بشارت است که این موضوع در آیات قرآن با مخاطب های مختلف بیان شده است. از طرفی اگر فضای معماری را ترکیبی از حرکت و سکون بدانیم، انذار بیشتر در فضاهای حرکتی و بشارت غالبا در فضاهای سکون کاربرد دارد. بدین ترتیب فضای معماری می تواند از ابتدا تا انتها با طیفی از انذار تا بشارت با مفاهیم مطر حشده، طراحی شود تا در نهایت که به فضای آرامش و سکون م یرسد، سطحی از احساس خودآگاهی و حس حضور برای مخاطب قابل ادراک باشد.
    کلیدواژگان: ذکر، معماری اسلامی، بشارت، انذار
  • زهرا عباسی، سیدمصطفی مختابادامریی، فرح حبیب* صفحات 81-90
    مقدمه
    در برخورد با محیط، ادراک حسی مقدمه اولیه تولید معنا است و طراح محیط باید تفکرات صرفا فنی را با دنیای ادراک حسی گره بزند تا امکان نزدیک شدن به معنای واقعی و زنده موجود در دل زندگی مردم فراهم شود. در معماری شاخص تمامی تشکل های کالبدی و روانی مولف به بستری برای شکل گیری اثر او تبدیل می شوند تا موجب شود مخاطب جوهر های معنوی از خود داشته باشد. معماری سنتی ایران به ویژه معماری بازار ایرانی نوعی معماری تجسمی، ادراکی- حسی است و تمامی حواس را به کار می گیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی و شناخت مفهوم و ساختار بازار کاشان به عنوان فضایی همخوان با ارزش ها و هویت ایرانی بود. ترکیبی از روش های تحقیق کیفی و کمی به کار رفت و بدنه اصلی پژوهش حاضر روش تحلیلی - اکتشافی بود.
    نتیجه گیری
    معماری بازار کاشان به عنوان نمونه ای از بازارهای سنتی ایران، باپیکره مندکردن عناصر محرک حواس، نظام متمرکز حواس را ایجاد می کند. نظام جهت دهنده اصلی، مسیرهای حرکتی با کیفیت دعوت کنندگی به حرکت و کشف فضا را رقم زده و در فضاهایی مانند مساجد، تیمچه ها و فضاهای باز مجاور بازار، آرامش و تامل را برای باشندگان در فضا فراهم می سازد. در بازار، فرآیند ادراکی در مواجه با ازدحام و خلوت مطلوب در محیط به دست می آید. این خلوت در گام نخست منجر به ایجاد کیفیت دعوت کنندگی به کسب آرامش، تامل، غور و اندیشه می شود، در مراحل بعدی و براساس آگاهی انسان به دریافت نظام های معنایی و در نهایت به شناخت ارز شها و زیبایی شناسی منجر می شود.
    کلیدواژگان: بازار کاشان، ادراک حسی، فضای معماری، انسان، معماری بازار
  • فاطمه روحانی قوچانی، داراب دیبا، محمدرضا نصیرسلامی صفحات 91-99
    مقدمه
    بافت باارزش، بافتی است که علاوه بر قدمت، نگاهی جامع به وحدت، اصالت تاریخی، معماری و آینده نگری و همچنین حیات اجتماعی و اقتصادی پیرامون خود داشته باشد. مسجد- مدرسه سپهسالار (تاسیس در سال 1296 قمری) یکی از این بناهای "ارزشمند" است که تاکنون به حیات خود ادامه داده و در حال حاضر میان توسعه جدید و معماری امروزی رها شده است. این بنا با درایت و نظارت میرزا حسین خان سپهسالار ساخته شده و مجموعه بنا و تزئینات که از شاهکارهای معماری عصر قاجار و قرن سیزدهم قمری است، اکنون بدون توجه به وقف نامه مورد بی مهری قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتقای حیات مدنی براساس وقف نامه مسجد- مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) در گستره میدان بهارستان و دس تیابی به پاسخی عملی برای نجات بخشی این بافت شهری براساس اید ه های مطرح شده بود.
    نتیجه گیری
    ترکیبی مانند مسجد - مدرسه سپهسالار می تواند الگویی در معماری معاصر برای تحقق نگاه سنتی و مدرن باشد و مساجد موفق نقش مهمی در شناساندن مسئولیت دولت در تامین رفاه مردم بر عهده دارند. آینده نگری در
    مدیریت شهری می تواند به تربیت جامعه در آشنایی با حقوق خویش و همکاری اجتماعی منجر شود. مساجد و مراکز مذهبی باید قلب و کانون رو حبخش و معنویت آفرین و تفکربرانگیز شهرها و محلات باشند و لازم است در کنار نهادهای فرهنگی، باشکوه ترین و برجسته ترین نماد شهرهای اسلامی باشند و در عین حال عظمت را با لطافت و سادگی توام نمایند. طراحان و برنامه ریزان، بدون آگاهی از
    اصول اسلامی، معانی و منابع آنها قادر به ایجاد یک "ساخت محیط" کاملا منطبق با اصول اسلامی نخواهند بود.
    کلیدواژگان: حیات مدنی، وق فنامه، مسجد و مدرسه شهید مطهری، بافت ارزشمند، گستره میدان بهارستان
  • رامین خورسند*، عبدالحمید نقره کار صفحات 101-110
    مقدمه
    هر جا "جمال" و "زیبایی" باشد، عشق هم هست. به تعبیر فلسفی عشق میل و کششی است که انسان را به سوی چیزی که کمبود داشته باشد، می کشاند و از آن به "کمال" تعبیر م یکنند. روح انسان می خواهد همواره خود را کامل کند و زیبایی جاذبه ای برای رسیدن به کمال است. هر آنچه به ظاهر دارای هستی است تجلیات ذات الهی است و انسان خلیفه لله، به عالم طبیعت هبوط نموده،
    تا با آگاهی و اختیار خود، عاشقانه به مبدا روحانی خویش سیر نماید. هدف پژوهش حاضر تبیین مفهوم زیبایی از منظر جهان بینی اسلامی ب همنظور ارزیابی
    آثار معماری و شهرسازی بود.
    نتیجه گیری
    زیبایی منبعث از ادراک موجوداتی حقیقی است، که در عالم ماده با صورت های مادی به وسیله حواس پنج گانه، در عالم معقول با صفات مفهومی به وسیله عقل و در عالم ملکوت به وسیله دل (روح)، به نسبت قوه، ظهور وجود و
    ظرفیت مخاطبین ادراک می شود. جامع ترین توصیف از گرایش های ذاتی انسان به سوی کمال مطلق و معبود یکتا در قرآن مجید با ارایه یکصد صفت حسن از صفات و اسمای حضرت حق بیان شده است. هر اثری که این صفات را بیشتر داشته باشد، وجود کامل تری دارد، بنابراین زیباتر است. انسان به عنوان خلیفه خداوند در زمین، در خلق آثار خود، که آثار معماری و شهرسازی نیز از آن جمله هستند بایستی این صفات و اسما را به ظهور و تجلی برساند و هر چه این صفات و اسما بیشتر در اثر او متجلی باشد، آن اثر معماری و شهرسازی زیباتر است و این شاخص، معیار تمییز و قیاس زیبایی ها است.
    کلیدواژگان: زیبایی، زیبایی شناسی اسلامی، شهر اسلامی، اصول زیباسازی
  • وحیده عفیفی، اصغر فهیمی فر، مریم طلایی* صفحات 111-121
    مقدمه
    با توجه به اهمیت بافت تاریخی مشهد و انجام اقدامات تخریبی، تلاش برای شناخت، حفظ، ثبت و نگهداری جدار ه های تاریخی آن به عنوان بخشی ارزشمند از یک شهر ایرانی - اسلامی حائز اهمیت است. پژوهش حاضر بر آن
    است تا با استفاده از روش تحلیلی - توصیفی، اکتشافی، انجام مطالعات کتابخانه ای و نیز تحقیقات میدانی به بررسی تزیینات "هفت جداره بالا خیابان" مشهد از دوره قاجار، که به ثبت میراث فرهنگی در آمد هاند، بپردازد.
    نتیجه گیری
    یافته های تحقیق نشان می دهند که تمامی بناها دو طبقه بوده و غالبا تزیینات در طبقه بالا دیده می شود. از منظر تزیینات، اغلب این نماها از کاشی معرق یا ترکیب کاشی و آجر استفاده شده و در تعدادی از بناها برای تزیین بازشوها کتیبه ای با تزیینات کاشی معرق به کار رفته است. تمامی نماها دارای حمیل بندی آجری است و رنگ غالب تزیینات جدار ه ها زرد، آبی فیروز های، لاجوردی، مشکی و گاه رن گهای صورتی و قهو های است.
    کلیدواژگان: تزیینات معماری، جداره های شهری، بافت تاریخی، بالا خیابان
  • معین آقایی مهر، سیدصادق میرهاشمی نسب آستانه *، خسرو دانشجو، محمد خیاط زنجانی صفحات 123-131
    مقدمه
    اندیشه های شیخ اشراق در جهان اسلام از جایگاه والایی برخوردار است. این اندیشه ها در عصر صفوی رواج یافت، بهگونهای که بیش از هر زمان دیگر به مقوله ای مهم و تاثیرگذار در جهان اسلام تبدیل شد. از آنجا که هنر معماری تجلی اندیشه ها و روحیه معماران و اندیشمندان هر دوره تاریخی است، میتوان انتظار داشت که اندیشه های سهروردی نیز در ساحت معماری جلوه گر باشد. پرسش اصلی پژوهش آن است که آیا فلسفه اشراق بر معماری شیوه اصفهانی تاثیر داشته است؟ و اگر چنین بوده این تاثیر در کالبد بناهای آن دوران چگونه بوده است؟ در ادامه با استفاده از روش تحقیق تفسیری- تاریخی به تحلیل نظرات شیخ اشراق و مقایسه تطبیقی آن با آثار معماری مکتب اصفهان پرداخته شد، سپس با استفاده از تکنیک های تحلیلی- توصیفی تناظرات میان اندیشه های سهروردی با ساحت معماری دوره اصفهانی تبیین شد.
    روش
    گردآوری اطلاعات مطالعه کتابخانه ای و مراجعه به اسناد و مدارک معماری است.
    نتیجه گیری
    مطالعات صورت گرفته نشان دهنده آن است که شیوه اصفهانی تا حد قابل توجهی با اندیشه های شیخ اشراق متناظر است. تجلیات گوناگون نور در معماری سلسله مراتب، رنگ و تزیینات، فضای تهی، اصل کثرت در وحدت،
    محراب، گنبد طلا و غیره رامی توان جلو ه های نور در معماری این دوران دانست
    کلیدواژگان: عرفان سهروردی، فلسفه نور، مراتب نوریه، معماری دوره صفوی
  • کورش مومنی *، پریا سلطانی صفحات 133-141
    مقدمه
    عاشورای حسینی(ع) چراغ راه انسان در ظلمت و ضلالت و کشتی امن در همه خیزا بها و طوفان های هولناک است. این رویداد شگفت، جلوه گاه اخلاق و تعالی روح، عرفان و عشق، ایمان و اخلاص، هم گرایی اجتماعی، دفاع از حریم ارزش ها و همه بایدهای حیات طیبه است. هر آن که در جستار نمونه و اسوه است، از کربلا و عاشورا ناگزیرند و این موضوع اهمیت پژوهش در حیطه این فرهنگ و مطالعه مستمر و همه سونگرانه در این نهضت پویا و پایا را ضروری می نماید. هدف پژوهش حاضر، بررسی فرهنگ عاشورایی در مراکز تجمع بافت تاریخی دزفول بود. این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی است که به دو شیوه میدانی و کتابخانه ای صورت گرفت.
    نتیجه گیری
    مراسم سوگواری امام حسین(ع) در شهرهایی مانند دزفول، آیین و ریشه دیرینه دارد و به عنوان یک عنصر هویتی برای شهر به شمار می رود. بناهای شاخص شهری و همچنین نشان ه های شهری نقش مهمی در مکان برگزاری این
    مراسمات دارند. این بناهای شاخص شامل مسجد جامع و امام زاده سبزقبا و نشانه های شهری مانند میدان و خیابان امام خمینی هستند. بخش اعظمی از مراسم عاشورا در دزفول شامل شام غریبان، دسته گردانی، چلاب زنی، گهواره گردانی و شبیه خوانی در دزفول صورت می گیرد که در یک مسیر از مکان های امام زاده سبز قبا، خیابان اما مخمینی، مسجد جامع دزفول، میدان امام خمینی، حسینیه و فضایی باز در محله قلعه انجام می شود.
    کلیدواژگان: دزفول، عزاداری ماه محرم، بافت تاریخی شهر، میدان، مسجد
|
  • Shakeri, Ansari, Mohammadreza Bemanian* Pages 71-79
    Introduction
    While influenced by the needs people around it, the environment also affects the formation of particular behaviors and subsequent changes in their thoughts. In this way, the environment can act as a reminder space, and according to Islamic view, the sense of divine presence, or the presence of God, should be pointed out to man. Dhikr here is the reminder of the name of God in the heart and mind of man, who has been ordered to be in all moments of life. The aim of this study was to study the manifestation of Dhikr in the space of Islamic- Iranian architecture through gospel and warning. In this study, with the direct conception of the Qur’an and the use of great interpretations, all the verses related to Dhikr, Bashir and Nazir were extracted. The research method was exploratory-interpretive and content analysis, in which equivalent concepts were explained with logical reasoning.
    Conclusion
    There are various levels of gospel and warning, and to make reminder, the importance of warning is more than gospel. In the context of the Dhikr and the addressee, it is possible to create the reminder space to the addressee through gospel and warning. It seems that by dividing the levels of Dhikr into three levels, the first level consists of warning, the second level consists of gospel and warning, and the third level is only related to gospel, which is expressed in various verses of Qur’an with various addressees. On the other hand, if we consider the architectural space as a combination of motion and stillness, arning and gospel are often used in motion and stillness, respectively. Thus, the architecture space can be designed from the beginning to the end with a range of warning and gospel with the mentioned concept, so that ultimately when it reaches the atmosphere of peace and tranquility, a level of sense of consciousness and sense of presence is perceptible for the audience.
    Keywords: Dhikr, Islamic Architecture, Gospel, Warning
  • Farah Habib* Pages 81-90
    Introduction
    Encountering with environment, sensory perception paves the way for the creation of meaning and the architect has to mix merely technical ideas with sensory perception to make it possible to approach the real and living meaning, which have been present in people’s lives. Criterion architecture, where architect’s physical and mental features prepare the formation of his work, causes the audience to find an intellectual picture of him. Iranian traditional architecture, particularly Iranian Bazaar architecture, is a type of visual-perceptual architecture, which involves all senses. The aim of this study was to investigate and understand the concept and structure of the Kashan Bazaar as a space consistent with Iranian values and identities. A combination of qualitative and quantitative research methods was used and the main body of the research was an analytical-exploratory method.  
    Conclusion
    As one of the examples of Iranian bazaars, the architecture of Bazaar of Kashan creates a sensory concentration system by embodying sensory incentives. Within the major directional system, corridors invite you to walk through them and discover the surroundings, and peace can be found in places such as mosques, Timches, and open spaces nearby. In the bazaar, the perceptual process is achieved in the face of the enormous congestion and desolation in the environment. This secrecy in the first step leads to the creation of the quality of inviting to gain tranquility, contemplation and thought; in the next stages, and based on human consciousness, it leads to the adoption of semantic systems and ultimately leads to the recognition of values and aesthetics.
    Keywords: Bazaar of Kashan, Sensory Perception, Architectural Space, Human, Architectureof Bazaar
  • Fatemeh Rohani* Pages 91-99
    Introduction
    A valuable texture is a texture that, in addition to antiquity, has a comprehensive look at unity, historical origin, architecture, and future, as well as its social and economic environment. The Sepahsalar mosque-school (founded in 1296 lunar) is one of these “valuable” monuments that has continued to exist and is now abandoned between modern development and today’s architecture. This building was built and supervised by Mirza Hossein Khan Sepahsalar, and the complex and decorations, which are the masterpieces of the Qajar era
    architecture and the 13th century of the lunar era, have now been abandoned without regard to the Waqf rules. The aim of this study was to evaluate the promotion of civic life based on the
    Waqf rules of Sepahsalar (Shahid Motahhari) mosque-school at the range of Baharestan square and to achieve a practical response to save this urban texture based on the ideas presented.
    Conclusion
    A complex like Sepahsalar mosque-school can be a model in contemporary architecture for a traditional and modern look, and successful mosques play an important role in introducing the responsibility of the government in providing the welfare of the people. Foresight in urban management can lead to community education in familiarizing their rights with social partnerships. Mosques and religious centers should be the heart and soul of the spiritual and imaginative cities and neighborhoods, and should along with cultural institutions, be the most magnificent and most prominent symbol of Islamic cities, and at the same time combine greatness with delicacy and simplicity. Without knowledge of Islamic principles, meanings, and resources, designers and planners will not be able to create a “Built Environment” that is completely in line with Islamic principles.
    Keywords: Civil Life, Waqf Rules, Shahid Motahhari Mosque-School, Valuable Texture, TheRange of Baharestan Square
  • Ramin Khorsand* Pages 101-110
    Introduction
    Wherever there is beauty, there is love as well. In philosophical interpretation, love is the tendency to what man lacks, which is called “perfection”. Man’s soul is always trying to bring him to perfection, and beauty is an appeal for reaching perfection. Whatever apparently exists, is manifestation and blessing of holy God’s nature. Man, the vicegerent of God, has descended to this material world for a short time to fulfill his spiritual origin with his knowledge and authority. The aim of this study was to explain the concept of beauty from Islamic cosmological point of view to evaluate the works of architecture and urban planning. Conclusion The beauty is derived from the perception of the real beings perceived in the material world as the material forms by the five senses, in the sensible world with the conceptual attributes of the intellect and in the world of hereafter by the heart (soul), in terms of the power, the appearance of the existence, and the capacity of the audience. The most comprehensive description of the intrinsic tendencies of man toward absolute perfection and unique being has been expressed in the Holy Quran by presenting 100 good adjectives and names of God. Any work that has these adjectives is more complete, so it is more beautiful. Man, as the vicegerent of God on earth, in his works, including the works of architecture and urbanism, must bring these adjectives and names to manifestation, and the more these adjectives and names be manifested in his work, the more beautiful the work of architecture and urbanism, and this indicator is a measure of distinction and a comparison of beauties.
    Keywords: Beauty, Islamic Aesthetics, Islamic City, Principles of Beautifying
  • Maryam Talayie* Pages 111-121
    Introduction
    Given the importance of the historical context in the city of Mashhad and acts of sabotage, identifying, preserving, recording, and maintaining its historic facades is important.
    This study aims to investigate the ornamentations of Bala khiaban’s historic facades of the Qajar period (1304-1174) (which have been inscribed as Iran’s cultural heritage). The methodology of this study is based on descriptive-analytical, exploratory, library studies, and field research.
    Conclusion
    The results show that all buildings are two-story and ornamentations often seen on the upper part of the facade. In terms of ornamentation, in most of the façades, the moarragh mosaic tile or combination of tiles and bricks were used. Furthermore, some opening inscriptions are decorated with moarragh mosaic tile, too. All of these facades are made of brick and the dominant colors of the facade’ ornamentations are brown, yellow, Ultramarine and turquoise blue, lateritious and sometimes pink and brown.
    Keywords: Architectural Ornamentations, Urban Facade, Historic Context, Bala Khiaban
  • Seyed Sadegh Mirhasheminasab* Pages 123-131
    Introduction
    The thoughts of Sheikh Ishraq (Shahāb ad-Dīn” Yahya ibn Habash Suhrawardī) have a high status in the Islamic world. These thoughts spread in the Safavid era, so that, more than ever, they became an important and influential category in the Islamic world. Since the art of architecture is the manifestation of the thoughts and mentalities of the architects and thinkers of each historical period, it can be expected that Suhrawardi’s thoughts are also manifested in the field of architecture. The main question of the research is whether the philosophy of Ishraq has influenced the Esfahani architectural style? And if so, how was this impact on the structure of the buildings of that era? In the following, using the interpretive-historical research method, the analysis of the views of Sheikh Ishraq and its comparative comparison with the architectural works of Esfahan doctrine were discussed. Then, using analytical-descriptive techniques, the correspondences between Suhrawardi’s thoughts and the architectural field of Esfahani style were explained. The data collection method is done by library research and
    referring to architectural documents.
    Conclusion
    Studies conducted indicate that Esfahani style is significantly in line with the thoughts of Sheikh Ishraq. The various manifestations of light in the architecture of hierarchy, colors and decorations, empty space, the principle of plurality in unity, altar, golden dome, and so on can be considered as the effects of light in the architecture of this era.
    Keywords: Sohrevardi Mysticism, Light Philosophy, Light Hierarchy, Safaviyeh Architecture
  • koroush Momeni* Pages 133-141
    Introduction
    Ashura is a light to guide mankind from darkness to clarity and a safe ship in every horrible storm. This wonderful event is a portray of excellence of spirit and ethics, mysticism, love, faith, purity, social integration and privacy protection as well as all precious beliefs of life. Everyone who is great, is inevitably dealt with Karbala and Ashura, and this necessitates the importance of research in the field of this culture and the continuous study of this dynamic and lasting movement. The aim of this study was to evaluate the culture of Ashura
    in urban historical context of Dezful. This is a descriptive-analytical study carried out in field of study and library.
    Conclusion
    Mourning ceremony for Imam Hussein (PBUH) in cities like Dezful has a long-term root and it is considered an identity element for this city. Outstanding urban-scale buildings and
    urban landmarks play an important role in organizing these events. These buildings include Jame mosque and Sabze Qaba Shrine as well as urban landmarks like Imam Khomeini’s Square and street. The main part of the Ashura ceremonies in Dezful includes Shame-Ghariban, Daste Gardani, Chalab Zani, Gahvareh Gardani, and Shabih Khani that generally take place in Sabze Qaba Shrine, Imam Khomeini street, Jame mosque, Imam Khomeini square, Husseinieh, and a place in Ghale.
    Keywords: Dezful, Mourning of Moharram, Urban Historical Context, Square, Mosque