فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی
پیاپی 40 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بهادر باقری، محسن وثاقتی جلال* صفحات 9-38

    روزگار سپری شده مردم سالخورده اثر محمود دولت آبادی، یکی از رمانهای نامدار ایرانی است که به سبک رئالیسم جادویی نوشته شده است و در زیر لایه واقعگرا و تاریخی آن، ژرف ساخت دنیایی اساطیری، حضوری جدی و مداوم دارد. در این میان، اسطوره منجی یا سوشیانس، نقشی کانونی ایفا می کند. این مقاله به بررسی موضوع سوشیانس و مسائل و موضوعات مربوط بدان در شکل گیری رئالیسم جادویی این رمان می پردازد. نتایج نشان می دهد که نویسنده ظاهرا برای برون رفت از جامعه تباه و ستم زده انسانی به دنبال آفرینش آرمانشهری است که در دنیای هنری و داستانی، مصداق آن را در سوشیانس می بیند و به بازآفرینی این اساطیر می پردازد: سوشیانس در قالب سه سامون و سام؛ دجال در قالب خلیفه چالنگ؛ گواگ پد، مادر سوشیانس در قالب دختر بلوچ/ مادر سامون. هم چنین اشاراتی نیز به دنیای اهریمنی و انتظار منجی، دوره های سه گانه آفرینش، هفت جاوید و رستاخیز، همسنگ روایتهای مزدیسنایی آنها در این رمان دیده می شود.

    کلیدواژگان: اسطوره و رئالیسم جادویی در زمانهای فارسی، سوشیانس در روزگار سپری شده مردم سالخورده، محمود دولت آبادی و رمان معاصر
  • محمد بهنام فر، مصطفی ملک پایین* صفحات 39-62

    حکایتهای هفت‏پیکر نظامی، نظمی ساختاری در پیرنگ و محتوا دارد؛ اگرچه شیوه‏ روایت آنها خطی است، بخشهای بیشتر این حکایتها از نظر نمادپردازی اسطوره‏ای ساختار یگانه‏‏ای دارد. زمینه، گره‏افکنی و گره‏گشایی این حکایتها در بیشتر موارد، بازتاب شکلی اسطوره‏ای است؛ بدین شیوه که طرح هر بخش از این حکایتها با بیان و محتوایی نمادین و متناسب با روح آن بخش همراه است. در این پژوهش کوشش شد با استفاده از کهن‏الگوهای مطرح یونگی و نظریه‏ میتوسهای شکل‏دهنده‏ اثر ادبی از نورتروپ‏ فرای، خوانشی اسطوره‏ای از حکایت منظوم «کشتن بهرام اژدها را و گنج‏یافتن» در هفت‏پیکر عرضه شود. در پایان روشن شد، سه بخش ساختاری این حکایت نشانگر زمینه‏، گره‏افکنی و گره‏گشایی است که با نمادپردازی و فضاسازی شاعرانه، الگوی تکراری میتوسهای تابستان، زمستان و بهار را بازتاب می‏دهد. با توجه به این الگوها رمانس، آیرونی یا طنز و کمدی شکل ادبی هر بخش است. این شیوه از حکایت‏پردازی در بسیاری از متون ادبی سنتی فارسی دیده می‏شود.

    کلیدواژگان: نظامی در هفت‏پیکر، خوانش اسطوره‏ای در آثار نظامی، کهن‏الگو و نماد در آثار نظامی، شعرکلاسیک فارسی
  • مریم رامین نیا، حسینعلی قبادی* صفحات 63-88

    توجه به «دیگری» به عنوان سویه اصلی شناخت در هسته اصلی انسانشناسی باختین قرار دارد. با اینکه در نگرشهای نوین فلسفی نیز بر لزوم وجود دیگری به عنوان فاعل شناسا نه موضوع شناسایی تاکید شده است، باختین با گسترش مفهوم و جایگاه «دیگری»، پایه های انسانشناسی خود را بر کنش دوسویه من-دیگری،  بنا می کند و تا بدانجا پیش می رود که دیگری را بر «من»،  فراتر برده نظریه «دیگربودگی» را مطرح می سازد. مسئله دیگری و دیگربودگی از سوی باختین،  افقهای نوینی در پیوندهای انسانی و مناسبات آنها در برقراری روابط دوسویه،  همدلانه و برابر، در عصر معاصر گشود. در انسانشناسی عرفانی نیز مسئله «دیگری» همواره مورد توجه بوده است؛  چنانکه می توان ادعا کرد که مدار عرفان بر «دیگری» می چرخد و در غایت خود در مسئله فنا و بقا که تعبیری از دیگربودگی است،  استوار می گردد. در این جستار تلاش بر این است که مفهوم و جایگاه «دیگری» و «دیگربودگی» در انسانشناسی باختین و انسانشناسی عرفانی کاویده شده،  نشان داده شود که مکتب عرفان با رویکرد اخلاقگرایانه و باختین  با رویکرد معرفت شناسانه و اجتماعی بر درک و تبیین بایستگی وجود و ترجیح دیگری در حیات انسانی تاکید کرده اند.

    کلیدواژگان: دیگری، دیگربودگی در انسانشناسی باختین، انسانشناسی عرفانی
  • جهانگیر صفری، سیدجمال الدین مرتضوی، مهدی مقاره عابد* صفحات 89-108

    سعدی در کاربرد تخلص بسیار جدی است به طوری که حدود نود و هفت درصد از غزلهای او تخلص دارد. تخلص معمولا به صورت سوم شخص مفرد و دوم شخص مفرد (منادا) به کار رفته است. ابیات تخلص معمولا خبری است یا پند و پیام در آن مطرح شده است. در این مقاله تخلص در غزل سعدی از نظر شخص دستوری یعنی سوم شخص مفرد و دوم شخص مفرد (منادا) و خطاب و فراوانی نسبی خبر و پیام و حالتهای دیگر در بیت تخلص بررسی شده، موضوع و جایگاه تخلص در ابیات غزل سعدی نشان داده شده است؛ در پایان نیز کمیت آماری موضوعات یاد شده طبق جدولهای فراوانی نسبی و درصد تقریبی و نمودار درصد دایره ای داده های آماری عرضه شده است.

    کلیدواژگان: تخلص سعدی، جایگاه تخلص در شعر فارسی، موضوع تخلص در شعر فارسی، ادبیات کلاسیک فارسی
  • معین کاظمی فر* صفحات 109-126

    با وجود بازتاب  زیاد حکایات عقلای مجانین در ادبیات فارسی بویژه آثار عطار نیشابوری، تحلیل ویژگی های ذهنی و زبانی آنان از مباحثی است که کمتر بدان پرداخته شده است این پژوهش تلاشی است برای دست یافتن به تبیینی علمی در مورد رابطه رفتارهای ذهنی و زبانی عقلای مجانین و کشف منطق حاکم بر آنها از طریق تحلیل حکایات عقلای مجانین در آثار نویسندگان اسلامی بویژه مثنوی های عطار نیشابوری. بر این اساس با تحلیل محتوای چهار پیش نمونه از حکایات مجانین، فرضیه ای برای تحلیل حالات ذهنی و رابطه آن با رفتارهای زبانی ایشان ازجمله طنز، شطح و پارادوکس مطرح شد؛ فرضیه ای که در این پژوهش «برخورد جهانهای ذهنی» نامیده شده که خود به دو گونه «لاهوت در ناسوت» و «ناسوت در لاهوت» قابل تقسیم است

    کلیدواژگان: عقلای مجانین در آثار عطار، برخورد جهانهای ذهنی در عرفان، شطح و پارادوکس در عرفان، درونمایه طنز در عرفان
  • عباس گنجعلی، سکینه صارمی گروی* صفحات 127-148

    بدرشاکر سیاب و قیصر امین پور از پیشگامان شعر معاصر عربی و از شاعران خوش ذوق و نوآوری هستند که اصول مکتب رمانتیسم از جمله طبیعت گرایی، سفر تاریخی و... در اشعارشان بخوبی نمایان است. قیصر امین پور شاعری است که بازتاب احساسات و عواطف بخوبی در شعرش نمایان است؛ گرچه سهم درد و اندوه در این میان بیشتر است تا جایی که به این نام (شاعر درد و اندوه) ملقب شده است. این دو شاعر در عین بعد مکانی و زمانی دارای روحیات و ویژگی ها و زبان شعری مشابهی هستند. این پژوهش بر چند فرضیه استوار است: 1. سیاب و قیصر  هر دو از میان گونه های مختلف رمانتیسم به رمانتیسم آرمانشهری پایبند هستند. 2. سفر جغرافیایی و گریز از محیط و اشتیاق برای رسیدن به وطنشان در آثار آنها مشهود است. 3. بیان احساسات مثل درد و رنج و عشق و... در آثار آنها نمود یافته است. این جستار کوششی تطبیقی است که بازیابی چگونگی به کارگیری اصول و مبانی مکتب رمانتیسم و بیان وجوه تفاوت و تشابه آن را در اشعار بدر شاکر سیاب و قیصر امین پور، مطمح نظر قرار داده است.

    کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی فارسی و عربی، رمانتیسم در شعر، بدر شاکر سیاب، قیصر امین پور، ادبیات معاصر ایران و عرب
|
  • mohsen vesaghati jalal* Pages 9-38

    The Gone by Days of Elderly People, authored by Mahmoud Dolatabadi is a well-known Iranian novel, which has been written based on magical realism literary style. Beneath the realistic and historical layer of this novel, the permanent and firm presence of a legendary world is evident. In this manner, the legendary savior or Sushians plays a fateful role. This article studies Sushians and related topics in connection with the formation of magical realism in this novel. It is concluded that the author in an apparent attempt to pull out of the corrupt human community, is after the creation of utopia; the example of which is evident in Sushians, within the framework of the artistic world. The writer recreates these legends: Sushians in the framework of Se Saamoun and Saam; the impostor in the framework of caliph of Chalang; Gouaak Pad, the mother of Sushians within the framework of Baluch girl/ the mother of Saamoun. Also, in this novel, mentions have been made of the satanic world and expectation of the savior; three phases of creation; seven immortals and salvation, in line with their narrations based on Zoroastrianism.

    Keywords: Legends, magical realism in Farsi novels, Sushians in “Gone by Days of Elderly People”, Mahmoud Dolatabadi, contemporary novel
  • mostafa malek paein* Pages 39-62

    The anecdotes of Haft-Paykar, penned by the renowned Iranian poet, Nezami, maintain a structural discipline in relation to plot and contents. Although their narrations are linear in form, the other parts of these anecdotes maintain a unique structure in legendary symbolism. The background and presentation of solutions to different issues in these anecdotes, in majority of cases, is a reflection of the epical form. The terms of presentation of each section of these anecdotes are compatible with the symbolic contents and the spirit of each section.In this study, efforts were made to make use of ancient role models and the Theory of Myths of Northrop Frye, in a bid to present an epical version of the poetic anecdote on ‘murder of dragon by Bahram and discovery of treasure by him’. At the end, it was cleared that the three structural sections of this anecdote show the background, and resolution of problems, which with the usage of symbolism and poetic atmosphere, reflect the repeated pattern of summer, winter, and spring myths. With due attention to these patterns: romance or irony and comedy are the literary form of each section. This approach to statement of anecdotes is observed in several Farsi traditional literary texts.

    Keywords: Nezami in Haft-Paykar, epical version in works of Nezami, ancient pattern, symbol in the works of Nezami, Farsi classical poems
  • Maryam Raminniya, Hoseinali Ghobadi* Pages 63-88

    Focus on the other person is the main pillar in understanding the core of Mikhail Bakhtin’s anthropology. Although in the novel philosophical viewpoints, the need for the other as a subject has been emphasized; Bakhtin, through the expansion of the meaning and status of the other person, establishes the pillars of his anthropology on the interaction between oneself and the other, while putting one step further and attaching importance to the other person. He presents the theory of the other person. In the view of Bakhtin, the theory of another person draws new horizons in human bonds and their interactions within the framework of mutual, sympathetic, and equal relations in the contemporary era. In the mystical anthropology, the topic of the other person has always been attended, such that one can say mysticism revolves on the other person.This article intends to research the meaning and status of the other person in the philosophical anthropology of Bakhtin and in mystical anthropology, to show that Gnostics, based on an ethical approach, and Bakhtin, with a social approach, have emphasized on perception of the need for existence and preference of the other person in human life.

    Keywords: Another person in Bakhtin’s anthropology, mystical anthropology
  • Jahangir Safari_Seyyed Jamal o Din Mortazavi_Mahdi Moghare Abed* Pages 89-108

    The renowned Iranian poet Saadi emphasized on usage of pennames, such that roughly 97% of his odes have a penname. The penname is usually in the form of third single person and second single person. The related poems are usually informative, or include a message or an advice. In this article, pennames in the odes of Saadi are in the form of third single person and second single person. The article studies the relative abundance of reports and messages, while showing the status of pennames in the odes of Saadi. At the end, a statistical figure on the said topics has been presented based on tables on relative abundance and the circular percentage graph of statistical data.

    Keywords: Penname Saadi, status of pennames in Farsi literature, penname in Farsi poems, Farsi classical literature
  • Moein Kazemifar* Pages 109-126

    Despite the large-scale reflection on the anecdotes of wise madmen in Farsi literature, especially in the works of renowned poet, Attar Neyshapouri; the analysis of their mindsets has not taken center stage. This research intends to scientifically elaborate on the mindsets and languages of wise madmen, and to discover their logic, through analysis of the anecdotes of wise madmen in the works of Islamic authors, especially in the elegies of Attar Neyshapouri.On this basis, with the analysis of contents of four examples of anecdotes of wise madmen, an assumption was presented for study of the mindset and its relation with the language of these wise madmen, including the usage of irony and paradox by them. This study refers to this assumption as the assumption on encounters of mindsets

    Keywords: Wise madmen in the works of Attar, encounters of mindsets in Gnostics, paradox in mysticism, gist of irony in mysticism
  • Abbas Ganjali, Sakine Saremi Gravi* Pages 127-148

    Badr Shaker Sayab and Qaysar Aminpour are the pioneers of contemporary Arabic poetry, and tasteful and innovative poets, whose poems clearly manifest and display the principles of Romanticism School of Thought, including naturism, and historical journeys.Qaysar Aminpour is a poet, who appropriately reflects sentiments and emotions in his works; although his poems mainly revolve round suffering and pain, such that he is known as the poet who reflects hardships.These two poets maintain similar characteristics and poetic languages in temporal and spatial dimensions and aspects. This study is based on a number of assumptions:1- Both of these poets are committed to Utopian Romanticism School of Thought2- Their works portray geographical journeys and enthusiasm for arrival at their homeland3- Their works state sentiments and feelings such as pain, suffering, and loveThis article has made a comparative effort to discover terms of application of principles of Romanticism School of Thought and to state the similarities and differences of the works of these two poets with these principles.

    Keywords: Farsi, Arabic comparative literature, Romanticism in poetry, Badr Shaker Sayab, Qaysar Aminpour, Iran, Arab contemporary literature