فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی
پیاپی 45 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/09/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سجاد آیدنلو* صفحات 9-46

    از مطالعه زندگی معروف ترین ایزدان گیاهی در روایات اساطیری ملل مختلف (دوموزی/ تموز، آتیس، آدونیس، دیونیزوس، ازیریس، بعل، پرسفون، بالدر) و نمودهای حماسی/ انسانی آنها (رام، حضرت عیسی(ع) و سیاوش) هجده ویژگی و بن مایه مشترک به دست می آید که آنها را می توان الگوی سرگذشت خدایان نباتی1 نامید. این موارد عبارت است از: 1. نقش و حضور زن 2. رابطه مادر- همسری/ خواهر- همسری بانوان با خدایان نباتی 3. شهریاری و نژادگی 4. پرورش نزد دیگران 5. تهمت و فتنه انگیزی علیه ایزدان گیاهی 6. ارتباط با درخت/ گیاه 7. اهمیت و تقدس درخت مرتبط با آنها 8. ارتباط با آب 9. ارتباط با باده 10. نقش مار 11. داشتن رزم افزار یا وسیله ویژه 12. پیش آگاهی از مرگ 13. نقش نزدیکان در خیانت و آسیب رسانی به آنها 14. مجازات عاملان کشته شدن ایزدان گیاهی 15. کین خواهی خون خدایان نباتی 16. آیینهای سوگواری 17. سوگواری طبیعت 18. زندگی دوباره و رستاخیز. این مضامین که غالب آنها در سرگذشت همه یا بعضی از یازده ایزد گیاهی یاد شده و تجلیات بشری آنها تکرار می شود در زندگی و روایات اسفندیار در شاهنامه  و دیگر منابع رسمی و عامیانه/ نقالی نیز هست. بر این اساس و با توجه به چهار قرینه دیگر (معنای نام اسفندیار، احتمال پرستش او، پیوند نژادی وی با آدونیس و ارتباطش با آیینهای بهاری و باروری طبیعت) احتمال داده شده که شاید اسفندیار نیز در سرشت اساطیری و باستانی خود یکی از ایزدان گیاهی بوده که در ساختار داستانهای حماسی ایران به ویژه روایات دینی (زرتشتی) شخصیت اصلی او دچار تغییر و فراموشی شده است.

    کلیدواژگان: اسفندیار، ایزد گیاهی، الگوی سرگذشت خدایان نباتی، شاهنامه
  • سوسن جبری* صفحات 47-80

    موضوع این پژوهش بیان برخی تردیدهای بنیادی ناگفته و بی پاسخ درباره  بخش تفسیر عرفانی کشف الاسرار و عده الابرار ابوالفضل رشیدالدین میبدی است که چالشهای بنیادی در شناخت این متن پدید آورده اند. این چالشها دو گروه هستند: گروه نخست تناقض میان ماهیت متن و ادعای مولف در مقدمه جلد اول است که هدف خود را شرح تفسیر موجز خواجه عبدالله انصاری ذکر می کند. متن نشان می دهد که نه تنها تفسیر خواجه عبدالله شرح نشده است بلکه حتی نقش استشهادی سخنان پیر طریقت در مقایسه با اقوال دیگر مشایخ صوفیه کمرنگتر است. در توضیح این چالش فرضیاتی را می توان مطرح کرد: اول اینکه نوشتن مقدمه در آغاز کار و قبل از شکل گیری نهایی متن بوده است و روند طولانی شکل گیری متن و گذشت زمان موجب تغییر ماهیت متن گردیده است. دوم اینکه احاطه میبدی به منابع تفسیری و متون صوفیه موجب گسترش حوزه تفسیر و دور شدن مولف از هدف و طرح اولیه کتاب گردیده است. گروه دیگر چالش ها مربوط به ناهمگونی های درونی متن است. چرا زبان و نگرش مولف در بخش تفسیر عرفانی در شش جلد اولیه نسبت به چهار جلد پایانی متفاوت به نظر می رسد؟ در توضیح این چالش نیز فرضیاتی را می توان مطرح کرد: اول اینکه میان تالیف شش جلد اولیه و چهار جلد پایانی فترتی اتفاق افتاده است. در نتیجه گذشت زمان و تغییر تدریجی شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بر ذهن و زبان مولف تاثیر گذاشته و موجب ظهور ناهمگونی شده است. دوم اینکه عامل ظهور ناهمگونی، فروکش کردن شور و پویایی قلم در چهار جلد پایانی است که انزوای مولف را در این دوران نشان می دهد. سوم اینکه این متن ده جلدی دو مولف دارد: مولف مجلدات اول تا ششم که کار را آغاز کرده و مولف مجلدات هفتم تا دهم که کار را به پایان برده است.

    کلیدواژگان: ابوالفضل رشیدالدین میبدی، کشف الاسرار و عده الابرار، تفسیر عرفانی، نثر قرن ششم
  • سپیده جواهری*، مهدی نیک منش، مهین پناهی صفحات 81-102

    مصیبت نامه طولانی ترین و به قولی آخرین مثنوی از مثنوی های سه گانه داستانی عطار است. روایت سفر سالک فکرت در این مثنوی با داشتن ویژگی های خاص روایی و با داشتن شاکله ای که از عرفان و آموزه های عرفانی نشات گرفته است، امکان مطالعه روایت شناسانه را دارد. در این مقاله روایت سفر سالک از دیدگاه تزوتان تودوروف مورد مطالعه قرار می گیرد. از میان نمودهای سه گانه ای که تودوروف برای مطالعه روایت پیشنهاد می کند، نمود کلامی برای مطالعه این روایت در نظر گرفته شده است. بررسی چهار عنصر وجه، زمان، دید و لحن در این نمود، نشاندهنده برتری وجه گزاره اخباری در روایت، برابری زمان و روایت در بخش وسیعی از ماجرا و بسامد زیاد روایت تک محور در حوزه زمان، زاویه دید بیرونی در حوزه دید، و توجه خاص راوی به «او»ی سالک در وهله نخست و «تو»ی مخاطب در وهله دوم در زمینه لحن است.

    کلیدواژگان: روایت شناسی و نمود کلامی در مصیبت نامه عطار، تزوتان تودوروف و مصیبت نامه، تحلیل شعر عطار نیشابوری
  • علی صباغی*، طاهره میرهاشمی صفحات 103-122

    جستار حاضر به بررسی نقش و جایگاه ردیف در غزلهای فخر الدین ابراهیم عراقی می پردازد. فرضیه پژوهش این است که یکی از دلایل موفقیت عراقی در سرودن غزلهای موفق و درخشان، توجه و گرایش این شاعر به بهره گیری از ارزشهای عنصر ردیف بوده است. پرسشی که این پژوهش می کوشد بدان پاسخ دهد این است که ردیف چه جایگاهی در ساخت و پرداخت غزلهای عراقی دارد. برای پاسخگویی به این پرسش، ابتدا با بهره گیری از شیوه استقرایی، ردیف تمام غزلهای این شاعر استخراج و طبقه بندی شد؛ سپس اطلاعات انواع ردیف کلمه ای، گروهی، جمله ای و جمله واره ای با توجه به ارزشهای ردیف از حیث موسیقایی، هنری و معنایی به شیوه تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه پژوهش بیان می کند که ردیف یکی از اجزای بنیادی ساختار بیشتر غزلهای عراقی است. عراقی از ردیف برای تقویت موسیقی کناری و درونی شعر، آفرینش مجازهای زبانی، تکرار و برجسته سازی مضمونی خاص، ایجاد تناسب دیداری و شنیداری، القاگری، تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب و... استفاده کرده است.

    کلیدواژگان: غزل فخرالدین ابراهیم عراقی، غزل در شعر فارسی کلاسیک، موسیقی کناری و ردیف در شعر فارسی کلاسیک
  • بیژن ظهیری ناو، بینت الهدی خرم آبادی* صفحات 123-142

    یکی متونی که البته اثری گمنام بوده و متاسفانه با تمامی زیبایی هایی که دارد، توجه چندانی به آن نشده است، خردنامه (اثری از قرن ششم ه.ق) از مولفی ناشناخته و مجهول است. این جستار با تکیه بر منابع کتابخانه ای به بررسی تداوم اندیشه سیاسی ایرانشهری در کتاب خردنامه و در عین حال به معرفی مختصری از کتاب و سبک آن پرداخته است. نظریه اساسی کتاب مبتنی بر اندیشه شاهی آرمانی به خصوص بر پایه آموزه های امشاسپند، اشه یا راستی تدوین شده است. مولف با نشان دادن راه های صحیح زندگی، در پی به تصویر کشیدن نظریه شاهی آرمانی در مدینه فاضله از لا به لای تداوم اندیشه ایرانشهری بوده است.

    کلیدواژگان: اندرزنامه ها در ادبیات فارسی، اندیشه ایرانشهری در آثار کلاسیک فارسی، خردنامه و شاه آرمانی در ادبیات فارسی
  • قدرت قاسمی پور* صفحات 143-162

    در این مقاله با رویکردی مبتنی بر فرانقد -که معطوف به نقد و ارزیابی نقدها و نظریه های ادبی است - بوطیقای ساختارگرای شعر بررسی و ارزیابی شده است. منظور از «بوطیقای ساختارگرای شعر» نگرشها، تحلیلها و نقدهای ساختاری شعر است و نه روایت. در این مقاله ابتدا گستره روایت شناسی ساختارگرا و دستاوردهای غنی و متکثر آن، اشاره وار تبیین و این نتیجه حاصل شده است که توفیق بوطیقای ساختارگرا در ساحت تحلیل و بررسی سازه های عام و دستور زبان «روایت» است. در بخش دوم مقاله جهتگیری ها و نگرشهای مربوط به تحلیل ساختارگرایانه شعر ارزیابی و بررسی و این نتیجه حاصل شده است که این تحلیلها یا مبتنی بر رهیافت صورتگرایی روسی هستند یا با جرح و تعدیلهایی همان دستاوردهای اصحاب نقد نو. بنابراین بوطیقای ساختارگرای شعر، در قیاس با روایت شناسی ساختارگرا، نه چندان توفیقی داشته است و نه دستاوردی.

    کلیدواژگان: ساختارگرایی، بوطیقای ساختارگرای شعر، روایت، شعر، روایت شناسی
|
  • Sajjad Aydenloo* Pages 9-46

    In adventures of gods of vegetation in mythical narrations (Tamuz, Attis, Adonis, Diyonizus, Ozires, Baal, Persefon, Bālder) and their epic appearances (Rām, Jesus, Siyāvaš) is eighteen motifs and common attributes that we can call them gods of vegetation pattern. These motifs are consist of: 1. womanś role 2. motherhood- fellowship and sisterhood- fellowship relation pf women with gods. 3. kingship. 4. training by others. 5. seditiousness of their tree. 6. relation with tree and vegetable. 7.holiness of their tree. 8. relation with water. 9. relation with wine. 10. serpentś role. 11. to have special weapon or thing. 12. forewarning from death. 13. role of relatives in injury of gods. 14. punishment of murderers. 15. vengeance for bloodshed of gods. 16.customs of mourning. 17. mourning of nature. 18. resurrection of them. These cases is found in life and stories of Esfandiyā. On the basis of these and with due attention to four another indications, I guess that probably Esfandiyā was one of gods of vegetation in ancient narrations and his mythical/ ancient personality has changed in Iranian epic stories especially in Zoroastrian religion.

    Keywords: Esfandiy ā r_God of Vegetation_gods of Vegetation Pattern_Shā hnāme
  • Soussan Jabri* Pages 47-80

    The subject of this study is to present a number of unspoken and unanswered fundamental doubts on the interpretation of the works of Abul-Fazl Rashid Ed-Din Maybodi, namely Kashf Ul-Asrar and Ede al-Abrar. These doubts have led to major challenges in understanding these texts. The challenges can be classified into two groups. The first group is the contradictions between the text and the allegations of the compiler in the prelude of the first volume, who presents his goal as an elaboration on the brief interpretation rendered by Khaje Abdullah Ansari. The text shows that the interpretation of Abdullah Ansari has not been detailed, and the attesting role of his remarks has faded away compared to the remarks of other Sufi figures. In order to explain this challenge, a number of assumptions can be presented. Initially, the prelude has been authored at the very beginning, and prior to the formation of the final text, and the long process of formation of the text and passage of time has changed the nature of the text. Secondly, mastery of sources of interpretation and Sufi texts by Maybodi has expanded the interpretations and has distanced the compiler from the initial goal and plan of the book. The other group of challenges is in regard to lack of harmony in the text. Why is the language and viewpoint of the compiler throughout the mystical interpretations in the first six volumes different to the four last volumes? In order to explain this challenge, a number of assumptions can be presented: Firstly, there might have been an interval between the compilation of the first six volumes and the four last volumes. Hence, the passage of time and gradual change in cultural, political, and social conditions have impacted the mindset and language of the compiler, leading to lack of harmony in the text. Secondly, the lack of harmony has been the result of falling fervor and dynamism of the author in the last four volumes which manifests the isolation of the compiler in this phase. Thirdly, this ten-volume book has had two compilers, with one compiler preparing the first six volumes and the second compiler preparing the last four volumes.

    Keywords: Abul-Fazl Rashid Ed-Din Maybodi, Kashf Ul-Asrar, Ede al-Abrar, mystical interpretation
  • Sepideh Javaheri*, Mahdi Nikmanesh, Mahin Panahi Pages 81-102

    Mosibat Nameh is the longest and apparently last elegy of the three elegies of the renowned Iranian poet, Attar. The narration of the journey of a wayfarer who has embarked on the path of Sufism raises the opportunity for study of narrations; given the particular narrative features of this elegy and its mystical origins. In this article, the narration on the wayfarer’s journey is studied based on the view point of Tzvetan Todorov; the Bulgarian-French historian, philosopher, literary critic, sociologist, and essayist. Among the three manifestations that Todorov proposes for study of narrations, the verbal manifestation is taken into consideration for study of this narration. The study of the four elements of aspect, time, view, and tone in this manifestation shows the concurrency of time and narration in a large segment of this adventure and the high frequency of the uniaxial narration in the time zone; the superiority of the reporting aspect of the narration; the outside viewpoint; and the focus of the narrator on the wayfarer in the first place, and the addressee in the second place.

    Keywords: Study of narration, the verbal manifestation in Attar’s work Mosibat Nameh, Tzvetan Todorov, Mosibat Nameh, analysis of the poems of Attar
  • Ali Sabaghi, Tahere Mirhashemi Pages 103-122

    The current article studies the role and status of rows in Ibrahim Araqi’s odes. It has been assumed in this article that one of the root causes of Araqi’s success in presentation of odes has been the attention paid by this poet on usage of rows in poetry. The question that is left open is the status of rows in creation of Araqi’s odes. To respond to this question, initially the inductive approach should be used for extraction and classification of all odes of this poet. Thereafter, the data on different types of rows (by word, or by a sentence) were analytically studied with due regard to values of rows in the realms of music, art, and connotation. The outcome of the research shows row is one of the fundamental components of the structure in the majority of Araqi’s odes. He uses rows for reinforcement of the innate and marginal musical aspect of poetry, creation of lingual figures of speech, repetition and attachment of importance to a particular theme; establishment of audio and visual balance, indoctrination and instillation, and further influence on the addressees.

    Keywords: Odes of Fakhr Ed-Din Ibrahim Araqi, odes in classical Farsi poetry, marginal music, alignment in classical Farsi poems
  • Bijan Zahirinav, Bent ol Hoda Khoramabadi* Pages 123-142

    One of the texts which has remained unknown despite its beauties, is Kherad Nameh (a philosophical book) authored by an unknown compiler of the 6th Century AH. This article relies upon library sources and studies the continuation of the political thoughts of Iranshahri (The Land of Aryans) in Kherad Nameh (this philosophical book), while also briefly introducing this book and its style of writing. The main theory of this book is based on royal idealism and founded on the teachings of Amshasepand. The compiler manifests appropriate lifestyles, in an effort to depict the theory of royal idealism in a utopia, based on the thoughts of Iranshahri (The Land of Aryans).

    Keywords: The thoughts of Iranshahri (Land of Aryans) in classical Farsi works, Kherad Nameh (the philosophical book), royal idealism in Farsi literature
  • Ghodrat Ghasemipur* Pages 143-162

    This article has studied and assessed the structural poetics of poetry via adoption of a trans-critical approach. This article initially enumerates the structural narrative scope and its enriched and multiple outcomes, which have occurred due to the success of structural poetics in analysis and study of the grammar of narration. In the second part, the article analyzes the poem and concludes that these analyses are based on a formalist approach or have modified the achievements of present day critics. Hence, the structural poetics has not outpaced structural narrative studies.

    Keywords: Structuralism, structural poetics, narration, poems