فهرست مطالب

فصلنامه رسانه
سال سی‌ام شماره 2 (پیاپی 115، تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/06/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید مهدی شریفی، پریسا نظامی* صفحات 5-25
    امروزه توسعه ارتباطات و از آن جمله توسعه فناوری های ارتباطی و مخابراتی و رسانه ها، حیات و زندگی بشری را وارد عصر جدیدی کرده است. سریع ترین بخش در حال رشد رسانه های آنلاین، رسانه های اجتماعی هستند که نفوذ بسیار عمیقی دارند. برنامه های پیام رسان اجتماعی، در بستر تلفن های همراه نیز، به دلیل ویژگی هایی نظیر دسترسی بالا، جذابیت، تعاملی بودن و... در میان سایر رسانه های اجتماعی از رشد بسیار سریعی برخوردار هستند و به لحاظ آگاه سازی و اطلاع رسانی کارکرد مطلوبی دارند. برنامه های پیام رسان اجتماعی، اکنون برای خود جایگاهی رسانه ای را در عرصه اطلاع رسانی پیداکرده اند و به نظر می رسد نسل جدیدی از رسانه در اطلاع رسانی تلقی می شوند. در عصری که رقابت و چالش برای بقا به امری مهم و جدی برای همه سازمان ها تبدیل شده است، کانال های خبری پیام رسان های اجتماعی نیز از آن مستثنی نیستند و با آن درگیرند؛ چنانچه می بینیم کانال های ناکام خبری به سرعت حذف می شوند. در چنین شرایطی ، داشتن شهرت و حفظ آن و بهینه سازی اعتبار کانال، از ضروری ترین ابزار برای پیشبرد فعالیت رسانه های خبری در شبکه های پیام رسان به شمار می رود. این مقاله بر آن است که شهرت رسانه ای را در کانال های خبری موجود در پیام رسان ها بررسی کند. روش مطالعه این مقاله از نوع مفهومی و مروری یعنی روش اسنادی است که از طریق مطالعه کتابخانه ای تعاریف، تحلیل ها در مورد شهرت رسانه ای، متغیرهای نرم شهرت، کانال های خبری و پیام رسان ها و وضعیت آنها در ایران از کتاب ها و منابع علمی استخراج شده است.
    کلیدواژگان: شهرت رسانه ای، رسانه های اجتماعی، پیام رسان ها، کانال خبری
  • بهاره نصیری*، آمنه بختیاری صفحات 27-42

    زندگی بدون سواد رسانه ای در قرن بیست و یکم، قدم گذاشتن در تاریکی و راه رفتن در مسیر باتلاقی است. به عبارتی سواد رسانه ای، با توانمند کردن انسان بر درک نحوه کار رسانه ها و نحوه معنی سازی آنها، ماهیت و اهداف تولید پیام رسانه ها و تاثیرات و تکنیک های رسانه های گوناگون، او را از حالت انفعال خارج کرده و در برابر تاثیر رسانه ها فعال، هدفمند و مقاوم می سازد (Hobbs, 2003: 20). با توجه به اینکه عرصه تعلیم و تربیت امروز، عرصه دانش اندوزی نیست، بلکه عرصه مهارت آموزی به ویژه برای دانش آموزان، به عنوان کنشگران فعال اجتماعی جامعه است؛ به منظور جبران خلاهای آموزشی در حوزه سواد رسانه ای نوجوانان، در برنامه درسی متوسطه دوم، درس دو واحدی “تفکر و سواد رسانه ای” برای نخستین بار، در سال 1395 از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی (شورای برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی) وزارت آموزش و پرورش ارائه شد. جهت گیری بسته آموزشی تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم، پرورش توانایی نقد و بررسی هوشمندانه، و تولید موثر پیام و مدیریت صحیح و هوشمندانه بهره مندی از پیام های رسانه ای است که از شش فصل تشکیل شده است. در این نوشتار نویسندگان قصد خوانش متن مقدس را ندارند، که  قطعا بی نقص است؛ بلکه هدف ارائه پیشنهادها و ایده های اصلاحی، جهت ارتقای کیفی محتوای کتاب تفکر و سواد رسانه ای برای فرزندان وطن است. با توجه به استانداردهای طراحی آموزشی، سه نوع تفکر حاکم در این کتاب قابل مشاهده است: تفکر فلسفی، تفکر سیستمی و تفکر انتقادی. رویکرد کتاب مسئله محور بوده و از چهار مرحله آموزش سواد رسانه ای که شامل: 1. دسترسی؛ 2. تحلیل؛ 3. تفکر نقادانه؛ 4. تولید و خلق پیام است؛ به دو بخش تحلیل و تفکر نقادانه پرداخته شده است. همچنین مخاطبان هدف در این کتاب که دانش آموزان هستند، به دو گروه کل نگر و جزئی نگر تقسیم شده اند.

    کلیدواژگان: سواد رسانه ای، آموزش سواد رسانه ای، آموزش و پرورش، تفکر، نقد و بررسی
  • سمانه مهرپرور* صفحات 43-66
    مقاله حاضر، با هدف مطالعه دریافت های مخاطبان از پیام های آموزشی مجموعه های تلویزیونی، قصد دارد به این پرسش پاسخ دهد که دلایل و انگیزه زنان از تماشای مجموعه تلویزیونی  “پریا”چیست. برای اجرا از روش تحقیق کیفی و تکنیک مصاحبه عمیق استفاده و با 40 نفر از زنان تماشاگر 20 تا 50ساله گفت وگوهایی انجام شد. یافته ها مبین آن است که زنان بیننده سریال پریا بر اساس سلایق و انگیزه های متفاوت شخصی، به تماشای مجموعه نشسته اند؛ دستیابی به اطلاعات و آگاهی عمومی، فراغت از مشغله های روزمره، مقایسه روابط بین فردی خود با شخصیت های داستان، مدیریت بنیان خانواده، از دلایل و انگیزه های جذب زنان به مجموعه تلویزیونی پریا بوده است. تماشاگران زن متناسب با نگرش و عادات روزانه فردی، تفسیرهای مختلفی از متن سریال پریا داشتند. تماشای این مجموعه، فهم جمعی بینندگان را، درباره موضوع ایدز و راه های مقابله با آن افزایش داده است. کارکرد آگاهی بخش و اطلاع رسانی رسانه های جمعی، در مورد سریال پریا به درستی نمود یافته و این مجموعه، ضمن سرگرمی، اطلاعات مفیدی از بیماری ایدز به تماشاگران انتقال داده است. همچنین زنان از روابط بین فردی شخصیت های سریال آموخته و آن را در تعامل ها و محیط های فردی و اجتماعی خود لحاظ کرده اند.
    کلیدواژگان: ارتباطات سلامت، روابط بین فردی، مصرف فرهنگی، زندگی روزمره، مجموعه پریا
  • عباس قائدامینی *، سمانه کلدانی، رضا ابراهیم زاده صفحات 67-87

    تحقیق حاضر، با هدف شناسایی عوامل مرتبط با مسئولیت اجتماعی سازمانی در روزنام ه های شهر اصفهان، بین شاغلان حوزه مطبوعات در شهر اصفهان انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است، که با استفاده از روش توصیفی پیمایشی اطلاعات آن جم عآوری شده است. جامعه آماری، شامل کلیه شاغلان حوزه مطبوعات شهر اصفهان، در سال 94 - 93 بود که تعداد آنها 350 نفر برآورد شد. از این تعداد، با استفاده از فرمول کوکران و روش هدفمند مبتنی بر معیار نمون ه ها، 270 نفر انتخاب شدند؛ همچنین به منظور جم عآوری وتحلیل داده ها از پرسشنامه محق قساخته استفاده شد. روایی صوری توسط جامعه آماری و روایی محتوایی توسط متخصصان حوزه ارتباطات و رسانه و روایی سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی تایید شد؛ از سوی دیگر پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 89 / 0 به دست آمد، که حاکی از پایایی مناسب متغیرهای پژوهش است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آمارهایی همچون مدل معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافت ه های پژوهش نشان داد که ابعاد هش تگانه مسئولیت اجتماعی مطوعات مشتمل بر بعد اجتماعی، اخلاقی، حقوقی، بشردوستانه، اقتصادی، زیست محیطی، مبارزه با نفوذ و سلطه غیرعقلانی ذ ینفعان و درون سازمانی بودند. از سوی دیگر، نتایج آزمونt نشان داد که تمامی هشت بعد مطرح شده، در سطح اطمینان 9درصد، وضعیت پائی نتراز متوسط داشتند

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی، بعد اخلاقی، بعدحقوقی، بعد بشردوستانه، اقتصادی، بعد زیست محیطی، مطبوعات
  • نادر نادری، بهاره بهرامی نیا، معین سلیمانی* صفحات 89-106
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین پخش برنامه های مرتبط با کارآفرینی، ترویج فرهنگ کارآفرینی و بررسی وضعیت کنونی این ارتباط در شبکه استانی زاگرس کرمانشاه با روش توصیفی، از نوع همبستگی و به صورت کمی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه تشکیل داده اند، که تعداد آنها 460 نفر است. از این تعداد، 210 نفر به عنوان نمونه آماری، بر اساس جدول مورگان و از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود و به منظور بررسی فرضیه های پژوهش، از آمار توصیفی و استنباطی، برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی، تحلیل مسیر و آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج این پژوهش، رابطه بین پخش برنامه های مرتبط با کارآفرینی در شبکه های استانی و ترویج فرهنگ کارآفرینی را مثبت نشان داد، اما در وضعیت کنونی، پخش برنامه های مرتبط با کارآفرینی در شبکه استانی زاگرس در حالت پیش برنده و تاثیرگذاری قرار ندارد.
    کلیدواژگان: برنامه های با محتوای کارآفرینی، ترویج فرهنگ کارآفرینی، شبکه های استانی، شبکه استانی زاگرس استان کرمانشاه
  • ابراهیم عزتی، بهنام عاشقی* صفحات 107-125

    هدف این پژوهش، بررسی نمونه هایی از گفت وگوهای زنده خبر های ورزشی شبکه ورزش براساس نظریه دولی و لوینسون، (2001) است. بر این اساس، ابتدا از خبرهای ورزشی شبکه ورزش در طول یک ماه که 24 برنامه بود، تعداد 12 برنامه به صورت تصادفی انتخاب، ضبط و بازنویسی شد. در ادامه، انواع ابزارهای پیوستگی در نمونه ها و بسامد کاربرد آنها در برنامه های ضبط شده، استخراج شد. در انتها، با استفاده از نرم افزار اکسل Excel و Spss به رسم نمودار و درصدبندی ابزارهای پیوستگی به کار رفته در این گفت و گوها پرداخته شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها بدین قرارند: با توجه به درصد بسامدهای به دست آمده از انواع ابزارهای پیوستگی، همانندی با 66/ 58درصد، بیشترین درصد بسامد کاربرد را به خود اختصاص داده است. علائم ارتباطی میان گزاره های معنایی با 65/18درصد در جایگاه دوم و عبارت های توصیف با 12درصد در جایگاه سوم قرار دارد. در نتیجه می توان اذعان داشت که ابزارهای پیوستگی مطرح شده،  طبق اولویت های بیان   شده، تاثیر بسزایی در ارتباط معنایی خواهند داشت.

    کلیدواژگان: خبرهای ورزشی، برنامه های ورزشی، رسانه های ورزشی، شبکه ورزش، علایم ارتباطی
|
  • Seyyed Mahdi Sharifi, Parisa Nezami * Pages 5-25
    These days, development of communications including communication and Media Technologies have changed the life of mankind and brought about a new era. The most rapid expansion development has taken place in online social media that have profound influence. The social messaging programs too, because of their characteristics such as easy availability of the Celle Phones (Mobiles), interactive attraction and … have grown more rapidly than other social media and in information dissemination, have good performance. The social media have secured a special status among information dissemination media and are considered as a new generation of media. In an era that struggle to survive has become a serious challenge for all organizations, social media, active in news dissemination, face the same challenge and unsuccessful social news media disappear quite rapidly. Under the current situation, being popular and remaining so and improving the existing rating are essential for promotion of new social media activities. This article is intended to explore the question of popularity of the social media news channels. This study is based on conceptual and reviewing method which means documentary and has been conducted through library studies of definitions, analysis about the popularity of media, soft popularity variables, news channels and other media and their condition in Iran has been extracted from books and national sources.
    Keywords: Media popularity, Social Media, messengers, news channels
  • Samaneh Mehrparvar * Pages 43-66
    The aim of this paper is to study understanding and reading of the educational messages of TV series and finding answer to this question that what is the reason and motive of female viewers from watching Paria TV Series. This study has been conducted based on quality analysis method and profound interview techniques and 40 female viewers of 20-50 years old have been interviewed for this purpose. The obtained results show that the female viewers of the Paria TV Series based on various personal tastes and motives, have sat down and watched this TV series: improving their information, public awareness, getting rid of occupations of daily life, identifying themselves with characters of the series, management of the foundation of the family life is among the reasons behind watching this TV series by women. Female viewers based on their daily personal habits, have various interpretations and understanding from this series. Watching this series has improved the collective knowledge of the female viewers about AIDS and ways of fighting this disease. The awakening nature of publicity and awareness of social media with respect to Paria TV series is quite evident and the said series in addition to entertainment have provided some useful information about the HIV to viewers. Meanwhile, women have learned something from the inter-personal relation of the Series characters and have made use of what they have learned from this series in the interaction within the personal and social environments.
    Keywords: healthy relations, Interpersonal relations, Cultural Consumption, everyday life, Paria Series
  • Samaneh Keldani, Reza Ebrahimzadeh, Abbas Ghaedamini * Pages 67-87

    The present study is aimed at identifying of factors responsible for Organizational Social Responsibility among those who work for newspapers published in Isfahan. This is an applied case study that has been conducted based on descriptive- survey data gathering method. The 350 statistical population includes those who worked for newspapers published in the city of Isfahan during 2014-18. Out of this number, based on the kukran Formula and a systematic method based on samples criteria, 270 people were selected. Meanwhile, for collecting information and analysis of data, confirmed questionnaires were used. The synthetic validity was verified by the statistical population, the content validity was verified by communication experts and construct validity was verified by causal analysis after making required corrections. On the other hand, the reliability of the questionnaire by using Cronbach Alpha method was 0/89 percent which shows that variables of the research work are valid.  For analysis of the data used for this study, statistics such as construct equation model, analysis of explorative and confirmative factors were employed. The results of the study show that the 8 dimensions of social responsibility of the Press are social, moral, legal, humanitarian, economic, environment, campaign against irrational influence and domination and inter-organization. Meanwhile, the T test showed that all 8 elements at 95 percent of trust, were lower than average

    Keywords: : Social responsibility, moral dimension, Legal dimension, humanitarian dimension, Economy, Environmental Dimension, Press
  • Nader Naderi, Bahareh Bahraminia, Moein Soleimani * Pages 89-106
    This research work is aimed at finding the relation between airring of programs about enterpretenship, promotion of enterpretenship culture and reviewing the present situation of this relationship at the Zagros TV Channel of Kermanshah Province based on descriptive method on correlations type and quantitative manner. The statistical population of this study are the post graduate students of Social Science Faculty of Razi University of Kermanshah. The number of the statistical population is 460 students of the said faculty. Out of this number 210 were selected as statistic samplebased on Morgan table chosen on random manner on class bases in a proper and appropriate manner. The tool for gathering data was confirmed quessionnare and in order to evaluate the hypothesis of the study descriptive and consequential, for analysis of data certified fafor analysis and for path analysis and T test single sample analysis have been used. The results of this test, relation between broadcasting of enterprenership related programs by the provincial channels and promotion of the enterprenership culture is shown as positive but under current sircumustances, airring of such program at the Zagros provincial TV network is nont going on in an advancing and effective manner.
    Keywords: : Enterprenership related programs, promotion of enterprenership Culture, provincial networks, Zagros provincial netwrk of Kermanshah
  • Behnam Asheghi *, Ebrahim Ezati Pages 107-125

    The objective behind this study is to review samples of live talks about sport news aired by Sport Channel based on Dowley and Levinson theory. For this purpose out of 24 programs aired during a period of 1 month by Sport Channel 12 programs were chosen randomly and after recording they were rewritten. Then all correlating tools in the samples and their frequencies in the recorded programs were evaluated. At the end, by using Exel and Spee, diagram and percentage of the correlation used in the said programs were determined. The results of the analysis are as follow: with respect to the percentage of the frequency application obtained from the correlation tools, similarity with 8.66 percent, had the highest frequency application. Relations sign among meaningful propositions 18.65 percent became second and descriptive statements with 12 percent became third. Therefore it can be said that the correlation tools used for this study based of the said priorities would have considerable impact on meaningful relations.

    Keywords: : sport news, sport programs, sport media, sport TV channel, relation signs