فهرست مطالب

پزشکی بالینی ابن سینا - سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 33، پائیز 1383)

مجله پزشکی بالینی ابن سینا
سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 33، پائیز 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/09/15
  • تعداد عناوین: 13
|
  • مقالات پژوهشی
  • رهام سالک، محمدرضا قوام نصیری صفحه 5
    هدف این مطالعه بررسی نتایج درمان بیماران استئوسارکوم غیر متاستاتیک در بیمارستان امید مشهد می باشد. چهل و چهار بیمار استئوسارکوم غیر متاستاتیک که از سال 1372 لغایت 1377 تحت شیمی درمانی اجوانت یا نئواجوانت قرار داشته اند در این مطالعه وارد شدند. سیزده بیمار با رژیم 4 دارویی حاوی متوترکسات (MTX)، آدریامایسین، انکووین(VCR) و سیکلوفسفامید (CTX)، چهارده بیمار با رژیم 3 دارویی حاوی CTX، VCR, MTX هفده بیمار با رژیم high dose MTX (HDMTX) بر اساس پروتکل موسوم به T10 و با دزهای پیشنهادی Jaffe تحت درمان قرار گرفته اند.
    Relapse Free Survival (RFS) دو ساله و پنج ساله برای همه بیماران به ترتیب 45% و28% میباشد. RFS دو ساله برای HDMTX 40% رژیم 4 دارویی 50% و رژیم 3 دارویی 47% بدست آمد. سوروایوال متوسط Median Event Free Survival (MEFS) همه بیماران 5/18 ماه و در گروه های HDMTX 15.5 ماه، 3 دارویی 21 ماه و4 دارویی 24 ماه می باشد. با توجه به این نتایج نقش آدریامایسین، نقش شیمی درمانی نئواجوانت و تعداد دوره های شیمی درمانی (کفایت مدت شیمی درمانی) به عنوان فاکتورهای پروگنوستیک (موثر در سوروایوال) بررسی شد که سوروایوال متوسط رژیمهای حاوی آدریامایسین 5/27 ماه در مقابل 13 ماه برای رژیمهای بدون آن (P<0.05) و کفایت مدت شیمی درمانی 49 ماه در مقابل 21 ماه برای شیمی درمانی با مدت ناکافی (P<0.0005) و انجام شیمی درمانی نئواجوانت 24 ماه در مقایسه با 17 ماه بدون شیمی درمانی نئواجوانت بدست آمد (P<0.05).
    در بررسی ما افزایش دز MTX با توجه به اینکه با دزهای متفاوت در همه رژیمهای نامبرده تجویز شده منجر به افزایش سوروایوال نشد اما تجویر آدریامایسین منجر به افزایش سوروایوال بصورت قابل توجه گردید. از طرف دیگر شیمی درمانی نئواجوانت اگر چه بصورت نسبی سوروایوال را افزایش داد اما از نظر آماری تفاوت چشمگیر نیست. بالاخره اینکه پایبندی به انجام شیمی درمانی به مدت حداقل میتواند سوروایوال را افزایش دهد.
    کلیدواژگان: تومور استخوانی بدخیم، شیمی درمانی اجوانت، شیمی درمانی نئواجوانت
  • کاویان قندهاری صفحه 12
    آفازی یافته شایعی در سکته مغزی بوده و تعیین رابطه آفازی و توپوگرافی ضایعات مغزی که هدف این مطالعه نیز می باشد می تواند به درک بهتر نوروفیزیولوژی شناختی بینجامد.
    این مطالعه آینده نگر بر روی یکصد بیمار پی در پی مبتلا به آنفارکت مغزی و آفازی که در سال 1382 در بیمارستان ولیعصر(عج) خراسان بستری شده بودند انجام گرفت تشخیص سکته مغزی و آفازی توسط نورولوژیست بوده و توپوگرافی قلمرو عروقی مبتلا با استفاده از نقشه های توپوگرافیک مغز در نمای سی تی اسکن تعیین شد.
    انواع گلوبال 52%، بروکا 40 % و ورنیکه 6% موارد آفازی را شامل شد. با توجه به خونرسانی نواحی بروکا و ورنیکه توسط شاخه های قشری قدامی و خلفی شریان مغزی میانی توپوگرافی قلمرو عروقی مبتلا در 79% موارد آفازی گلوبال، 47 % موارد آفازی بروکا و 50 % بیماران با آفازی ورنیکه قابل انتظار بود و در سایر موارد با درگیری اختصاصی نواحی تکلمی مغز تطبیق نداشت. رابطه اختصاصی توپوگرافیک بین انواع آفازی و قلمرو عروقی مبتلا در سکته مغزی وجود نداشت. اثرات یک ضایعه عروقی را بر عملکرد تکلمی فرد نمی توان با تصاویر سی تی اسکن مغز پیش گویی نمود.
    کلیدواژگان: اختلالات مغزی عروقی، توپوگرافی، زبان پریشی
  • علی رفعتی، محمدحسین دشتی، علی اصغر پورشانظری صفحه 16
    از آنجاکه نیتریک اکساید یکی از نروترانسمیترهایی است که در برداشت (Reuptake) دوپامین در استریاتوم نقش دارد و از طرف دیگر دوپامین یکی از مهمترین نروترانسمیترهایی است که دخیل در سیستم پاداش مغز میباشد و نقش اساسی در وابستگی، تمایل و تحمل نسبت به مورفین دارد بنابر این در این مطالعه نقش ماده L- NAME (N omega- nitro- L- arginin methyl ester) بعنوان یک مهار کننده آنزیم نیتریک اکسید سنتاز بر جلوگیری از اعتیاد به مورفین و همچنین کاهش هیپرآلجزی در اثر مصرف مورفین (morphine induced hyperalgesia) در موش سفید بزرگ آزمایشگاهی نر مورد مطالعه قرار گرفت.
    در این مطالعه تغییرات رفتاری همچون خود تجویزی مورفین بعنوان معیاری برای تمایل، وابستگی با مشاهده علایم سندرم قطع (به عنوان مثال پرش و (Wet dog shaking و پاسخ به محرک دردزا را با تابش نور متمرکز به وسیله دستگاه Tail Flick در گروه های شاهد 7 موش (دریافت آب معمولی)، کنترل 7 موش (دریافت محلول مورفین سولفات با دوزهای افزایشی از 1/0 میلی گرم در میلی لیتر تا 4/0) و مورد 7 موش (تزریق داخل صفاقی L- NAME به میزان 45mg/kg روزانه نیم ساعت قبل از دریافت محلول مورفین سولفات) مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج این مطالعه بیانگر این می باشد که تزریق قبلی L-NAME در گروه مورد باعث کاهش معنی دار میزان تمایل، وابستگی و همچنین برگشت معنی دار هیپرآلرژی مشاهده شده در گروه کنترل در اثر مصرف مزمن مورفین شده است. نتیجه کلی اینکه تجویز L-NAME میتواند بصورت بالقوه بعنوان عاملی برای جلوگیری از اعتیاد به مورفین در موش سفید بزرگ آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نیتریک اکساید سنتاز، مورفین، موش، وابستگی به مواد
  • فرناز فهیمی صفحه 24
    یکی از اهداف اساسی مراقبت های دوران بارداری تخمین سن حاملگی است. سونوگرافی با اندازه گیری شاخص هایی مانند طول فمور، قطر بین آهیانه ای، دور شکم و طول اسکاپولا نقش مهمی در تعیین سن حاملگی ایفا می کند لذا جهت مقایسه شاخص های فوق در تعیین سن حاملگی این مطالعه انجام گرفت.
    در قالب یک مطالعه مقطعی بر روی 220 زن حامله تک قلو با سن حاملگی 40-16 هفته که اولین روز آخرین قاعدگی خود را بیاد داشتند و سابقه هیچگونه بیماری قبلی در خود و آنومالی در جنین خود نداشتند مقیاسهای مورد نظر مورد سنجش قرار گرفتند.
    یافته ها نشان داد که تخمین سن حاملگی از روی طول استخون اسکاپولا و قطر بین آهیانه ای همبستگی بیشتری نسبت به متغیرهای دیگر دارند. مدل رگرسیون چند متغیره ای نشان داد که تخمین سن حاملگی از روی تک تک متغیرها بهتر از تخمین آن در یک مدل با استفاده از چند متغیر می باشد.
    نتایج این مطالعه مشخص کرد که سونوگرافی وسیله بسیار مناسبی در تعیین.
    کلیدواژگان: استخوان آهیانه، استخوان ران، سن آبستنی، شکم، فرا صوت نگاری، کتف
  • محمدرضا محمدی، سید عباس باقری یزدی، مهدی رهگذر، بیتا مسگرپور، ابوالفضل باب الحوائجی، اعظم لطفی، محمدکاظم ضرابیان صفحه 28
    بار اختلالات روانپزشکی در کشورهای پیشرفته تا حد زیادی به وسیله پرسش نامه های غربالگری و مصاحبه بالینی ساختاریافته شناسایی شده است، ولی بررسی بار اختلالات روانپزشکی در کشور ما محدود و تعداد مطالعات انجام شده کم می باشد. برنامه ریزی برای ارایه خدمات اساسی بهداشت روان به افراد، نیازمند آگاهی از وضعیت موجود بیماری روانی در جامعه است. این مطالعه با هدف بررسی همه گیری شناسی اختلالات روانی در افراد 18 سال و بالاتر مناطق شهری و روستایی استان همدان انجام گرفت.
    نمونه مورد مطالعه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایو سیستماتیک از بین خانوارهای موجود استان همدان انتخاب گردید و از طریق تکمیل پرسش نامه اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیا (SADS) توسط کارشناسان روانشناسی در استان، جمعا 664 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. تشخیص گذاری اختلالات براساس معیارهای طبقه بندی DSM-IV بود.
    نتایج این بررسی نشان داد شیوع انواع اختلالات روانپزشکی در استان 28/11 درصد می باشد که این شیوع در زنان 2/17 درصد و در مردان 80/5 درصد بوده است. اختلالات اضطرابی و خلقی به ترتیب با 87/5 و 71/2 درصد، شایع ترین اختلالات روانپزشکی در استان بودند. شیوع اختلالات پسیکوتیک در این مطالعه 60/0 درصد، اختلالات عصبی- شناختی 35/1 درصد و اختلالات تجزیه ای 75/0 درصد بوده است. در گروه اختلالات خلقی، افسردگی اساسی با 2.56 درصد و در گروه اختلالات اضطرابی، اختلال فوبی با 26/2 درصد شیوع بیشتری داشته اند. در این مطالعه 13/8 درصد افراد مورد مطالعه دچار حداقل یک اختلال روانپزشکی بوده اند. شیوع اختلالات روانپزشکی در استان در افراد گروه سنی 66 سال و بیشتر با 33/13 درصد، افراد همسر فوت شده با 75/18 درصد، افراد ساکن در مناطق شهری با 81/9 درصد، افراد بی سواد با 80/12 درصد و افراد خانه دار با 31/12 درصد بیش از گروه های دیگر بوده است.
    نتایج این مطالعه مسوولیت سیاستگذاران و برنامه ریزان بهداشتی استان همدان و کشور در رابطه با تدوین برنامه های عملی و اجرایی بهداشت روان را بیش از پیش روشن می سازد.
    کلیدواژگان: اختلالات روانی، همه گیری شناسی، بهداشت روانی
  • محمد زندی، علی شکفته راد، نگین روناسی صفحه 37
    برای تشخیص ناهنجاری های دندانی- اسکلتی و ارایه طرح درمان مناسب برای درمان های ارتودنسی و جراحی فک و صورت تاکنون آنالیزهای سفالومتری مختلفی معرفی شده است. آنالیزسفالومتری Delaire بر خلاف سایر آنالیزها وابسته به میانگین های آماری نبوده بلکه بر اساس وجود تعادل بین ساختمان های کرانیوفاشیال طراحی شده است و نسبت‎های اسکلتال هر فرد را با خود او مقایسه می نماید. یکی ازدلایلی که این آنالیزبا وجود تمام مزایایی که داراست عملا کمتر مورد استفاده قرار می گیرد مشکل بودن تشخیص شاخص های آن و در نتیجه احتمال بروز خطا در نتیجه گیری از آن می باشد. به همین دلیل این مطالعه با هدف ارزیابی میزان خطا در تعیین نقاط سفالومتریک آنالیزDelaire انجام شد.
    در این مطالعه که مشاهده ای و از نوع تعیین صحت روش بود سفالوگرام 40 فرد 17تا30 ساله که سابقه درمان ارتودنسی و جراحی سر و صورت و تروما به این ناحیه را نداشتند مورد بررسی قرار گرفتند. دو مشاهده گر محل 5 شاخص آنالیزسفالومتری Delaire شامل M, FM, Pts, Clp و CT را به طور مستقل در دو مرحله با فاصله زمانی 40 روز تعیین و موقعیت هر نقطه را روی محور مختصات X ها و Y ها مشخص نمودند و اطلاعات به کمک آزمون آماری Student t-test و نرم افزار SPSS (Version 9.01) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و میزان خطای تعیین نقاط سفالومتریک در یک مشاهده گر (Intra - Observer) و بین مشاهده گران(Inter - Observer) بررسی گردید. در این مطالعه مشاهده گر اول در تعیین محل نقاط FM و Clp و مشاهده گر دوم در تعیین محل نقطه Pts روی محور X ها خطا داشتند که از نظر آماری معنی دار بود(P<0.05) ولی در تعیین محل نقاط مورد بررسی بین دو مشاهده گر اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد.
    این مطالعه نشان داد که میزان خطا در تعیین نقاط آنالیزسفالومتری Delaire بخصوص برای یک بیمار خاص بالا است و انجام آن حداقل توسط دو نفر و رایج شدن این آنالیزو ممارست بیشتر، باعث بالاتر رفتن دقت تعیین نقاط آن می شود.
    کلیدواژگان: ارتودنسی، اندازه گیری ابعاد سر، ناهنجاریهای فکی صورتی
  • پروان رنجبریان، سیاوش صادقیان، محمدحسن شیرازی، عبدالفتاح صراف نژاد، محمدضا فاضلی، غلامرضا امین، امیر مجلسی، مهندس خسرو مانی کاشانی، مسعود کورکی صفحه 42
    هلیکوباکترپیلوری به عنوان عامل ایجاد کننده زخم پپتیک و سرطان معده شناخته شده است. عفونت مجدد و عدم پاسخگویی به درمان ریشه کنی مشکلات اصلی در روند معالجه بیماران می باشد. گیاهان بعلت داشتن موادی با اثر درمانی یکی از مهمترین منابع درمانی بسیاری از بیماری ها محسوب میشوند. با توجه به اهمیت موضوع، مطالعه حاضر طرح ریزی گردید که در طی آن میزان حساسیت هلیکوباکترپیلوری جدا شده از بیماران نسبت به 4 عصاره گیاهی دارچین زیره سیاه - رازیانه - شوید وآنتی بیوتیکهای آموکسی سیلین تتراسیکلین و سیپرو فلوکساسین مشخص گردد.
    14 سویه هلیکوباکترپیلوری بدست آمده در جریان اندوسکوپی از 30 بیمار از لحاظ حساسیت به دارچین - زیره سیاه - رازیانه - شوید و آنتی بیوتیکهای آموکسی سیلین - تتراسیکلین و سیپرو فلوکساسین با روش دیسک دیفیوژن و فلوسیتومتری مورد بررسی قرار گرفتند. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون ناپارامتریک Cochranاستفاده شد و به منظور مقایسات دو به دویی بین گروه های مختلف عصاره های گیاهی از آزمون Mcnemar با اصلاح Bonferroni نیز بهره گرفته شد.
    از 14 سویه هلیکوباکترپیلوری، 14 مورد (100%) به عصاره شوید، 11 مورد (6/78%) به عصاره زیره سیاه، 9 مورد (3/64%) به عصاره رازیانه و 6 مورد (9/42%) به عصاره دارچین حساسیت نشان دادند. همچنین در تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی، 14 مورد (100%) به آموکسی سیلین مقاوم و 14 مورد (100%) به تتراسیکلین و سیپروفلوکساسین حساس بودند. با استفاده از روش دیسک دیفیوژن نشان داده شد که هر 4 عصاره گیاهی دارای اثر ضد باکتریایی روی هلیکوباکتر پیلوری هستند و در مقایسه تاثیر 4 عصاره مشخص شد که شوید و رازیانه بیشترین تاثیر ممانعت کنندگی را روی هلیکوباکتر پیلوری دارند.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیکها، گیاهان شفابخش، هلیکوباکتر پیلوری
  • فاطمه اقبالیان صفحه 48
    هیپوکلسمی اولیه که در 48 ساعت اول عمر رخ می دهد یک اختلال الکترولیتی مهم در نوزادان است که عدم تشخیص و درمان مناسب آن می تواند باعث عواقب خطرناکی مانند تشنج و مرگ نوزاد گردد. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی، علت و نوع تظاهرات بالینی هیپوکلسمی اولیه در نوزادان بستری در بیمارستان های فاطمیه و اکباتان همدان در سال 1381 انجام شده است. روش کار در این مطالعه توصیفی تحلیلی آینده نگر به صورت تهیه چک لیست و استخراج اطلاعات لازم از پرونده بیماران و سپس تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS10 بود.
    از بین 180 نوزاد با سن زیر 48 ساعت، 25 مورد دچار هیپوکلسمی بودند و از این تعداد 17 مورد دچار آسفیکسی، 7 مورد دچار پره ماچوریتی و 1 مورد نوزاد مادر دیابتی بودند. تظاهر بالینی هیپوکلسمی اولیه در 25 نوزاد مبتلا به ترتیب: تشنج، کاهش رفلکس های نوزادی و تحریک پذیری بود.
    نتیجه نهایی اینکه فراوانی هیپوکلسمی اولیه در جامعه مورد مطالعه نسبتا بالا بوده و نوع تظاهرات بالینی ناشی از آن با دیگر مطالعات انجام شده در سایر کشورها مطابقت داشت، اولین علت هیپوکلسمی اولیه در این مطالعه آسفیکسی نوزاد و در مطالعات دیگر کشورها پره ما چوریتی نوزاد بود.
    کلیدواژگان: خفگی نوزاد، کاهش کلسیم خون، نوزاد نارس
  • مریم ملک، لیلی برجیان، احمد سبحان صفحه 53
    فلاونوئیدها بعنوان بخشی از رژیم غذایی افراد، با قابلیت جذب از دستگاه گوارش میتوانند از طریق مکانیسم های متعددی بدنبال فعالیتهای آنتی اکسیدانی، حذف رادیکالهای آزاد و مهار پراکسیداسیون لیپیدی در پیشگیری از ضایعات مخاط معده که از شایع ترین عارضه در بیماران تحت درمان با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بویژه آسپرین یا استیل سالیسیلیک اسید (ASA) بشمار می رود موثر باشند. در مطالعه حاضر اثر Quercetin بعنوان فراوانترین فلاونوئید موجود در رژیم غذایی بر پیشگیری از آثار زخم زایی ASA در مخاط معده موش صحرایی بررسی شده است.
    در این مطالعه از موش صحرایی نر با نژادWistar، در محدوده وزنی 330-220 گرم استفاده شد. حیوانات به طور تصادفی به 3 گروه شش تایی تقسیم شدند. در تمامی گروه ها مواد مصرفی تنها یکبار و بصورت حاد تجویز شدند. گروه اول و دوم بعنوان گروه های شاهد به ترتیب یک میلی لیتر ASAvehicle و یک میلی لیتر سوسپانسیونASA با دوز 300mg/kg بصورت خوراکی دریافت کردند و در گروه سوم اثر مصرف Quercetin با دوز 200mg/kg به فرم پیش درمانی (نیم ساعت قبل از مصرف ASA با دوز 300mg/kg) مورد بررسی قرار گرفت. بعد از مصرف مواد حیوانات به مدت سه ساعت نگهداری و سپس معده آنها خارج و از نظر پیدایش ضایعات از طریق ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک درجه بندی و آنالیز شدند.
    یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که مصرف خوراکی ASA با دوز 300mg/kgسبب آسیب قابل ملاحظه در مخاط معده می گردد(P<0.05) و پیش درمانی با Quercetin از شدت ضایعات مخاط معده ناشی از ASA می کاهد (P<0.05).
    نتایج مطالعه حاکی از آن است که Quercetin در پیشگیری از پیدایش زخم معده توسطASA موثر می باشد هر چند که مکانیسم دقیق عمل Quercetin در این مورد هنوز مبهم است شاید بتوان در آینده با تحقیقات بیشتر از Quercetin برای پیشگیری و درمان زخم معده استفاده بالینی نمود.
    کلیدواژگان: آسپرین، فلاون ها، کوئرستین، مخاط معده
  • حسن کیهان شکوه صفحه 59
    علت دقیق درد در آنترومدیال(anteromedial) پاشنه یا اصطلاحا پاشنه دردناک هنوز مشخص نیست. بنابراین درمان آن نیز بخوبی شناخته نشده است و در دست بررسی می باشد. در مطالعه حاضر یکی از عوامل موثر بر درد پاشنه یعنی خار پاشنه، مورد بررسی قرار می گیرد. این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی می باشد. به همین منظور 126 بیمار مبتلا به درد پاشنه، تحت درمان طبی (داروی غیر استروییدی خوراکی، کفش طبی و داروی استرویید تزریقی موضعی) قرار گرفتند. رادیوگرافی به عمل آمده از آنها نشان داد که 55 نفر دارای خار پاشنه بودند که در گروه اول و71 نفر باقیمانده در گروه بدون خار پاشنه قرار گرفتند.
    نتایج بدست آمده نشان میدهد که طی پیگیری یک ماهه 62نفر(3/87%) از افراد بدون خار پاشنه و 34نفر (8/61%) از افراد دارای خارپاشنه به درمان طبی پاسخ داده اند.
    نتیجه نهایی اینکه وجود خار پاشنه باعث می شود پاشنه دردناک به درمانهای طبی مقاومتر باشد.
    کلیدواژگان: پاشنه، درد، درمان شناسی
  • گزارش های موردی
  • محمدحسن نمازی، نشاط نظری صفحه 62
    تعدادی از بیماران کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک که انسداد شدید در مسیر خروجی بطن چپ دارند، حداقل در کوتاه مدت از ایجاد انفارکت با تزریق انتخابی الکل در شریان سپتال سود می برند که با کاهش گرادیان خروجی بطن و علایم بیمار مشخص می شود. این مطالعه به معرفی انجام موفقیت آمیز سپتال ابلیشن در یک بیمار علامت دار که گرادیان بالای خروجی بطن چپ داشت و متدها و عوارض این روش می پردازد.
    کلیدواژگان: سپتال ابلیشن، کاریومیوپاتی هیپرتروفیک
  • فاطمه ناصری، غلامعلی معموری صفحه 65
    سندرمEllias Van Creveld یادیسپلازی کندرواکتودرمال یک بیماری نادر است که با تریادپلی داکتیلیPostaxial، دیسپلازی غضروفی استخوانهای دراز که منجر به کوتاه قدی آکرومزوملیک شده و دیس پلازی اکتودرمال مشخص می شود. در این مطالعه سه نوزاد مبتلا به این سندرم با علایم کوتاه قدی اکرومزوملیک، پلی داکتیلی دوطرفهPostaxial، هیپوپلازی ناخن و قفسه سینه باریک بادنده های کوتاه ونارسایی تنفسی شدید که دو نفر آنها خواهر و برادر هستند معرفی می گردد.
    کلیدواژگان: چند انگشتی، سندرم الیس، وان کرولد
  • چکیده مقالات به زبان انگلیسی
    صفحه 70