فهرست مطالب

علوم و فنون مرزی - پیاپی 29 (تابستان 1398)

نشریه علوم و فنون مرزی
پیاپی 29 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عبدالحمید زیتونلی*، صادق برزگر صفحات 1-25
    هدف این پژوهش، بررسی و اولویت بندی شاخص های رقابت پذیری گردشگری ورزشی استان مرزی گلستان است. روش این پژوهش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش اساتید دانشگاهی مدیریت ورزشی و گردشگری، مدیران گردشگری و آژانس های مسافرتی می باشند که 90 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت هدفمند شناسایی شدند. داده های این تحقیق در بخش جاذبه ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته و در بخش شاخص های رقابتی از طریق پرسشنامه استاندارد گردآوری شد، که روایی آن توسط اساتید صاحب نظر دانشگاهی تائید شد و پایایی پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ (a= 0/86) برآورد شده است. برای محاسبه داده ها از نرم افزار آماری Spss 18 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که استان گلستان از جاذبه های ساحلی ورزشی مطلوبی برخوردار است و هر یک از پنج شاخص مدل کراچ و ریچی، از اهمیت بالایی در مزیت رقابتی مقصد گردشگری ورزشی استان گلستان برخوردار هستند (هرچند به ترتیب مجموعه شاخص های مدیریت مقصد و عوامل برنامه ریزی توسعه مقصد گردشگری دارای اهمیت نسبی بیشتری تشخیص داده شده اند) اما وضعیت توسعه گردشگری ورزشی وضعیت عوامل موثر بر مزیت رقابتی با توجه به موقعیت قرارگیری استان گلستان در شمال کشور و با وجود منابع و جاذبه های طبیعی ورزشی مطلوب، به هیچ وجه قابل قبول نیست. عدم وجود برنامه های استراتژیک و یکپارچه، ضعف زیرساخت ها، اقامتگاه و هتل ها، تبلیغات و بازاریابی، مانع از رشد و شکوفایی گردشگری در منطقه شده است.
    کلیدواژگان: رقابت پذیری، جاذبه ها، گردشگری ورزشی، نواحی مرزی، استان گلستان
  • ایوب امیری*، احمدرضا کسرایی صفحات 27-54
    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ارتباط بین فرهنگ سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان در فرماندهی مرزبانی ناجا (با در نظر گرفتن نقش میانجی نوآوری سازمانی) می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران رده های میانی و ارشد شاغل در فرماندهی مرزبانی به تعداد  320 نفر است. برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری کوکران در سطح خطای 5 درصد برابر 174 نفر از کارکنان در این بخش محاسبه شده است. نوع تحقیق در این پژوهش کاربردی و ازلحاظ روش، از نوع پیمایشی (کمی) است، دادها با استفاده از پرسشنامه های فرهنگ سازمانی کامرون و کوئین؛ پرسشنامه نوآوری سازمانی (جیمنز-جیمنز و همکاران، 2008)، و پرسشنامه عملکرد شغلی (پاترسون 1963) جمع آوری شده که پس از توزیع آن ها در نمونه آماری (فرماندهی مرزبانی ناجا)، پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0، 87/0 و 87/0 حاصل شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که اثر مستقیم فرهنگ سازمانی بر عملکرد بسیار ناچیز بوده و معنادار نیست، اما اثر غیرمستقیم آن از طریق متغیر میانجی نوآوری، معنادار است. نوآوری سازمانی در فرماندهی مرزبانی ناجا مناسب و قابل قبول است. در خصوص ابعاد نوآوری سازمانی در فرماندهی مرزبانی ناجا می توان گفت که هر سه بعد نوآوری مشتمل بر نوآوری اداری، فرآیندی و خدماتی در فرماندهی مرزبانی ناجا مناسب هستند و بین عملکرد شغلی با نوآوری و فرهنگ سازمانی هیچ گونه تاثیری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، نوآوری سازمانی، عملکرد شغلی، کارکنان فرماندهی مرزبانی
  • محمدعلی زنگنه اسدی*، ابراهیم تقوی مقدم، فرشته بیرامعلی صفحات 55-81
    آگاهی و شناخت لندفرم ها و عوارض ژئومورفولوژیکی مناطق مرزی از مهم ترین اقدامات اولیه برای آمایش و برنامه ریزی پدافندی و آمایش دفاعی کشور است که چشم پوشی از این پدیدهای ژئواستراتژیک طبیعی می تواند لطمات جبران ناپذیری در کنترل و مدیریت دفاعی و امنیتی کشور داشته باشد. منطقه مرزی شمال شرق کشور از دیرباز تحت یورش اقوام ازبک و ترکمن بوده است و با توجه به ماهیت جغرافیایی این کشورها، همواره ایران به عنوان یک منطقه غنی و مهم موردتوجه بوده است. از سوی دیگر با توجه به موقعیت راهبردی ایران در غرب آسیا، شناخت و ارزیابی محیطی مناطق مرزی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در این تحقیق با استفاده از نقشه های توپوگرافی، عکس های هوایی، تصاویر ماهواره ای و مدل رقومی ارتفاعی (DEM)در منطقه سیستم ها و لند فرم های ژئومورفولوژیکی منطقه مورد شناسایی و در دیتابیس نرم افزار Arc Map دسته بندی و مورد تحلیل قرارگرفته، سپس با روش SWOT هریک از واحدها و لندفرم های ژئومورفولوژیکی شامل: کوهستان، تپه ماهور، گالی و تنگ ها ازنقطه نظر پدافند غیرعامل و ملاحظات دفاعی و امنیتی مورد ارزیابی قرار گرفت. طبق بررسی های صورت گرفته مرز ایران و ترکمنستان در منطقه تحقیق منطبق بر خط الراس کوه های هزار مسجد و کپه داغ است و در منطقه غلامان منطبق بر بستر رودخانه سومبار می باشد. لذا تنگه های سارانی و باجگیران ازنقطه نظر پدافند غیرعامل و تمهیدات امنیتی و دفاعی کشور، اهمیت استراتژیک بالایی دارند. در راستای حفظ منابع آبی به منظور تامین امنیت پایدار آبی برای مرزنشینان کشور احداث تاسیسات ذخیره آب بر روی رودخانه های سومبار و چندیر که به خارج از کشور می ریزند بسیار مهم و حیاتی است و می توان با اجرای این اصل پدافند غیرعامل، در آینده از کشمکش و چالش بر سر آب در مناطق مرزی جلوگیری نمود.
    کلیدواژگان: ژئومورفولوژی، پدافند غیرعامل، دفاعی و امنیتی، ژئواستراتژیک
  • شهربانو گلچوبی دیوا، سید اسحاق جلالیان*، فریبرز احمدی دهکاء صفحات 83-102
    توسعه جریانی چندبعدی است که مستلزم تغییر در ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رفع نابرابری های اقتصادی و اجتماعی است. ارزیابی سطوح توسعه یافتگی با استفاده از روش های کمی از سوی منجر به شناخت میزان نابرابری بین مناطق می گردد و از سوی دیگر تلاشی در زمینه کاهش و رفع نابرابری های موجود می باشد. پژوهش حاضر باهدف بهره گیری از شاخص های مدنظر، به دنبال سنجش وضع توزیع و توسعه در شهرستان های مرزی استان آذربایجان غربی و مشخص کردن میزان اختلاف توسعه در بین آن ها و نیز متوجه ساختن مسئولان به توجه بیشتر به شهرستان های محروم و توسعه نیافته است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و نوع تحقیق کاربردی است داده های تحقیق شامل 32 متغیر در قالب 4 شاخص آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی از آخرین سرشماری (1395) اخذ گردید. در این پژوهش با استفاده از مدل تحلیل خوشه ای و Vikor به سطح بندی هر یک از شهرستان های مرزی در سه سطح توسعه یافته (برخوردار)، درحال توسعه (نیمه برخوردار) و توسعه نیافته (نا برخوردار) پرداخته شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که شهرستان های ارومیه و اشنویه در سطح توسعه یافته (برخوردار)، خوی، پیرانشهر، سلماس، سردشت در سطح درحال توسعه (نیمه برخوردار) و شهرستان های سیه چشمه و ماکو در سطح توسعه نیافته (نا برخوردار) قرارگرفته اند. یافته های پژوهش حاکی از این است که محرومیت کلی در سطح شهرستان ها ازنظر برخورداری از شاخص های موردمطالعه حاکم است و توزیع خدمات موجود نیز چندان متناسب با نیازهای جمعیتی شهرستان ها انجام نشده است.
    کلیدواژگان: توسعه یافتگی، مدل ویکور، ارزیابی، شهرستان های مرزی، آذربایجان غربی
  • داود دعاگویان* صفحات 103-123
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه های رسانه ای ناجا بر امنیت شهروندان شهرستان مناطق مرزی غرب کشور با محوریت شهرستان ارومیه به عنوان مرکز استان آذربایجان غربی می باشد. لذا با توجه به اینکه در طول سال های اخیر ناجا با تولید فیلم و سریال های پلیسی در جهت آگاهی سازی شهروندان از ناهنجاری ها و موضوعات امنیتی گام برداشته است این سوال مطرح است که این برنامه ها ازنظر کیفی، کمی و شناختی تا چه میزان بر امنیت شهروندان ارومیه ای تاثیر داشته است. تحقیق حاضر ازنظر نوع تحقیق کاربردی و ازنظر شیوه اجرا، توصیفی -پیمایشی است. جامعه آماری کارشناسان و کارکنان دو بخش ناجایی و رسانه ای استان آ.غ (به تعداد 340 نفر متشکل از 85 نفر ناجایی و 255 نفر رسانه ای) است که بر پایه جدول مورگان تعداد 181 نفر به عنوان حجم نمونه محاسبه و با شیوه نمونه گیری احتمالی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده های تحقیق از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن است که استفاده از برنامه های رسانه ای ناجا و امنیت شهروندان شهرستان ارومیه رابطه معناداری وجود دارد. در این میان رابطه بین برنامه های رسانه ای ناجا و امنیت شهروندان مثبت (749/0) و رابطه بین شاخص های کیفی برنامه های رسانه ای ناجا و امنیت شهروندان (676/0)، رابطه بین شاخص های کمی برنامه های رسانه ای ناجا و امنیت شهروندان (685/0) و رابطه بین شاخص های معرفت شناختی برنامه های رسانه ای ناجا و امنیت شهروندان (748/0) می باشد. به طورکلی بر پایه یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که تماشای برنامه های پلیسی همچنین توجه به اخبار امنیتی ناجا که از تلویزیون پخش می گردد یکی از عوامل موثر در امنیت مخاطبان می باشند.
    کلیدواژگان: رسانه، کمیت و کیفیت برنامه های تلویزیون، ناجا، امنیت، شهرستان ارومیه
  • مجید نجف پور * صفحات 125-152

    مرزها ضمن آنکه عامل جداکننده دو واحد سیاسی هستند، درگذر تاریخی میان دو ملت همواره نقش صلح و جنگ را ایفا می کنند، ایران که با برنامه ریزی نظام سلطه در تاریخ معاصر خود متحمل انعقاد قراردادها و معاهدات مرزی زیان باری بوده است، در باب اختلافات مرزی همواره عامل تهدیدکننده ای از سوی همسایگان به شمار می رفته است. تحقیق حاضر در جهت دستیابی به شناخت کامل و درک بهتر شاخص های موثر در اختلافات مرزی ایران با کشور همسایه غربی خود یعنی عراق باهدف تبیین فرایند و زمینه های قراردادهایی است که در یک صد سال گذشته میان دو کشور به امضاء رسیده است. درگیری های مرزی ایران و عراق میراث اختلافات مرزی ایران و عثمانی است، اختلافات و درگیری هایی که در مقاطع مختلف جنگ و صلح با انعقاد عهدنامه ها و قراردادهای مرزی همسو با نقش استعمارگران شرق و غرب با تکیه بر همان جدال های مرزی همراه با نزاع های اعتقادی و مذهبی دو کشور (ایران و عثمانی) نقش میانجی و واسطه را در تعیین حدودوثغور مرزی بر عهده داشتند و با توجه به نقش و واسطه گری بیگانگان هرگز این معاهدات نتوانست پایان بخش درگیری حامیان دو ملت باشد. با موجودیت یافتن کشور عراق که به دنبال تجزیه کشور عثمانی درنتیجه جنگ جهانی اول شکل گرفت تنش ها و اختلافات مرزی با ایران نه تنها پایان نیافت بلکه این منازعات با تکیه بر مشاجرات مذهبی و قومی (عرب و عجم) که از سوی دولت بعثی عراق مطرح می شد، نهایتا به جنگ هشت ساله میان دو کشور منجر گردید. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و جمع آوری اطلاعات از روش اسنادی و مدارک سیاسی و پروتکل های مرزی دو کشور با شیوه مطالعات کتابخانه ای و آرشیو مراکز اسناد است. این پژوهش در پی پاسخ به این سوالات است که کدام نقطه مرزی در اختلافات ایران و عراق بیشترین تاثیر را در تیرگی روابط و برخوردهای نظامی داشته است؟ نقش عهدنامه های مرزی و مخصوصا شاخص ترین آن قرارداد 1975 الجزایر چه تاثیری در دوران صلح و جنگ میان ایران و عراق داشته است.؟ یافته های پژوهش همچنین نشان می دهد که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چگونه ابرقدرت های شرق و غرب درراه حفظ منافع خود با تحریک دولت بعثی عراق به بهانه اختلافات مرزی با همسایه شرقی خود جنگ هشت ساله ای را بر دولت و ملت ایران تحمیل کردند.

    کلیدواژگان: اختلافات مرزی اروندرود، قرارداد 1975 م، الجزایر، جزایر سه گانه، جنگ ایران و عراق
  • صادق رضایی * صفحات 153-174

    ضرورت آموزش به یک امر طبیعی تبدیل شده است. پیشرفت و توسعه سازمانها و موسسات نیز درگرو ارتقای سطح دانش، مهارت، رفتار و بینش منابع انسانی است.تحقیق حاضر با هدف بررسی تحقق اهداف آموزشی رسته مرزبانی از دیدگاه دانش آموختگان این رسته اجرا گردیده است. این پژوهش که با رویکرد کاربردی صورت می گیرد، با هدف تبیین و توصیف میزان اثر بخشی برنامه های طولی در دانشگاه علوم انتظامی صورت می گیرد واز نظر داده ها کمی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه پیمایشی مقطعی است.جامعه مورد مطالعه را کلیه فارغ التحصیلان دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی دررسته مرزبانی درسال های90تا 95 تشکیل می دهد.براساس روش نمونه گیری تصادفی ساده وفرمول نعیین حجم نمونه، نمونه مطالعه حاضر را 110نفرتشکیل می دهدکه برروی گروه نمونه1ابزارپرسشنامه محقق ساخته 21سئوالی اجرا و به کمک روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون t تک نمونه ای مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت که نتایج پژوهش حاضر بیانگرآنست که دررسته مرزبانی از دیدگاه دانش آموختگان این رسته ، دروس عمومی و دروس پایه با ماموریت های محوله ناجا انطباق ندارد اما دروس اصلی ودروس تخصصی با ماموریت های محوله ناجا منطبق است .

    کلیدواژگان: اهداف آموزشی، کارشناسی مصوب، رسته مرزبانی، دانش آموختگان
|
  • Davood Dagavian * Pages 103-123
    The Influence of NAJA Media Programs on Citizens' Security in the West Frontier Regions Case Study: Urmia
    Keywords: Media, Quantity, Quality of TV Programs, Naja, Security, Urmia City
  • majid najafpour * Pages 125-152

    Borders, while separating the two political units, have historically played the role of peace and war in the historical transition between the two nations. Iran, having suffered damaging treaties and border treaties in its contemporary history with regard to boundary disputes and treaties, has been a threatening factor from its neighbors. The present study aims to fully understand and better perception of the effective indicators of Iran's border disputes with its western neighbor, Iraq, with the aim of explaining the processes and contexts of contracts signed between the two countries over the past hundred years. Iran-Iraq Border Conflicts are a legacy of Iran-Ottoman border disputes and conflicts at various stages of war and peace by concluding border treaties and conventions in line with the role of the colonists of the East and the West, relying on the same border disputes with religious beliefs and disputes. Iran and the Ottomans played the role of mediators in determining the border and boundaries and due to the role and mediation of foreigners, these treaties could never have ended the conflict of supporters of the two nations. With the emergence of Iraq following the disintegration of the Ottoman Empire in the wake of World War I, tensions and border disputes with Iran did not end only with the religious and ethnic (Arab and Persian) disputes raised by the Iraqi Ba'athist government. It led to an eight-year war between the two countries. The research method is descriptive-analytical and data gathering is done through documentary method and political documents and border protocols of the two countries through the method of library studies and archive of document centers. This study seeks to answer the question of which boundary point in the Iran-Iraq conflict has had the greatest impact on the strain of military relations and clashes. What effects did the role of the border treaties, and especially the most prominent of the Algerian 1975 treaties, have on the peace and war era between Iran and Iraq? The findings also show how the East and West superpowers imposed an eight-year war on the Iranian government and nation with the provocation of the Iraqi Ba'athist government on the pretext of border disputes with their eastern neighbor.

    Keywords: Border disputes, Arvand Rud, 1975 Treaty, Algeria, The Three Islands, The Iran-Iraq War
  • sadegh rezaei * Pages 153-174

    The necessity of education has become a natural matter. The development of organizations and institutions is also aimed at improving the level of knowledge, skills, behaviors and insights of human resources. The purpose of this study was to investigate the realization of educational goals of Border Graduates from the perspective of graduates of this category. This applied research is aimed at explaining and describing the effectiveness of longitudinal programs at Amin Police University. The data is quantitative; and in terms of the nature and type this study is of a cross-sectional survey. The study population consisted of all the graduates of Amin Police University (Border Police) from 2011-2016. Based on simple random sampling method and sample size, the present study consists of 110 individuals. Data gathering tool is a 21-item researcher-made questionnaire. The obtained data were analyzed by SPSS software. The graduates' viewpoints do not conform to general and core courses, but the core courses and specialized courses correspond to the tasks assigned to the I. R. I. Police

    Keywords: Educational objectives, Approved undergraduate, Border field, Graduates