فهرست مطالب

نخبگان علوم و مهندسی - سال پنجم شماره 3 (امرداد 1399)

نشریه نخبگان علوم و مهندسی
سال پنجم شماره 3 (امرداد 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/10
  • تعداد عناوین: 23
|
  • سینا ابویی مهریزی*، علی اصغر شهبازی صفحه 1

    ایجاد یک زنجیره تامین  رقابتی لارج (ناب، چابک، تاب آور و سبز) یکی از چالش های اصلی در بسیاری از صنایع است؛ بدین منظور رویکرد یکپارچه سازی پارادایم های فوق می تواند موجب متعادل سازی تعارضات میان آن ها و دستیابی به بالاترین توان رقابتی شود. هدف تحقیق حاضر ارایه مدلی برای ارزیابی بلوغ زنجیره تامین لارج با استفاده از سیستم استنتاج فازی است. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع قضاوتی است و در نهایت تعداد خبرگان در نمونه برای تایید قواعد طراحی شده 7 نفر است. در مطالعه حاضر یک سیستم خبره فازی جهت محاسبه سطح بلوغ زنجیره تامین لارج در سازمان ها طراحی شده است. ابعاد اصلی سیستم عبارت است از زنجیره تامین ناب، چابک، تاب آور و سبز می باشد. سیستم طراحی شده مورد تست و اعتبارسنجی قرار گرفته و نتایج به دست آمده نشان از روایی و پایایی عملکرد آن دارد، همچنین این سیستم برای محاسبه سطح بلوغ زنجیره تامین لارج در شرکت سایپا یدک مورد استفاده قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: ارزیابی، بلوغ، شرکت سایپا یدک، زنجیره تامین لارج، سیستم استنتاج فازی
  • مسعود پیردستان *، فاطمه هرسج، محبوبه صادق پور، یدالله رجایی صفحه 14

    پژوهش ارایه شده با هدف ارایه مدل یک پارچه برنامه ریزی بهینه چند هدفی زنجیره تامین سبز در شرایط عدم قطعیت و حل مدل با استفاده از الگوریتم های فرا ابتکاری و ارایه چارچوب مفهومی مناسب در بانک سپه صورت گرفته است. در این راستا ابتدا یک مدل جهت بهینه سازی چند هدفی ارایه شده و سپس با استفاده از الگوریتم های آتش بازی بر پایه آرشیو پارتو و الگوریتم ژنتیک نسخه چند هدفی حل گردیده است. پدیده بانک داری سبز با همین هدف در نظام های بانکی جهان ایجاد شده و امروزه در ابعاد نظری و عملیاتی، پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. آن چه در این بین حایز اهمیت می باشد آن است که شرایط بحرانی روند آتی محیط زیست در کشور و احتمال رخدادهای زیست محیطی بزرگ تر می طلبد که بانک داری سبز مورد توجه مدیران تصمیم گیرنده قرار گیرد. در این مقاله، زنجیره تامین سبز بانک سپه بررسی و مدلسازی شده است که شامل سه سطح بانک مرکزی، شعب بانک سپه و مراکز سرمایه گذاری است. مدل ارایه شده دارای سه هدف براساس ابعاد پایداری (اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی) است. این مدل با استفاده از دو الگوریتم آتش بازی و NSGA-II حل شده و نتایج دو الگوریتم براساس شاخص های کیفیت، یکنواختی و پراکندگی مقایسه شده است. نتایج حل مدل نشان داد، الگوریتم آتش بازی توانایی بیشتری برای اکتشاف و استخراج ناحیه شدنی جواب نسبت به الگوریتم NSGA-II دارد. هم چنین الگوریتم NSGA-II جواب هایی با یکنواختی بالاتری نسبت به الگوریتم آتش بازی در زمان کمتری تولید می کند.

    کلیدواژگان: بانکداری سبز، زنجیره تامین، الگوریتم آتش بازی، الگوریتم ژنتیک، آرشیو پارتو
  • ایمان پولادوند *، علی تلخابی، علیرضا اسماعیلی صفحه 37

    پوشش اکسید آلومینیوم (آلومینا) بدلیل دارا بودن خواص متنوع مانند سختی بالا، مقاومت به خوردگی و سایش و داشتن خواص نوری خوب بطور گسترده ای در زمینه های مختلف بخصوص صنایع الکترونیکی و تزیینی مورد استفاده قرار گرفته است. در این تحقیق هدف ایجاد پوشش آلومینا بر روی فولاد ابزار T4 بوسیله فرآیند تبخیر واکنشی فعال شده و سپس بررسی مقادیر ولتاژ بایاس روی پوشش می باشد. بدین منظور نمونه ها در محیط پلاسما تحت زمان اکسیژن دهی 45 دقیقه، دمای زیرلایه С 800 و مقادیر ولتاژ بایاس0، 50 و 100 ولت توسط فرآیند تبخیر واکنشی فعال شده پوشش داده شدند. در نهایت جهت بررسی ساختار کریستالی توسط آنالیز XRD، ریزساختار و مورفولوژی لایه تشکیل شده توسط آنالیز SEM، جهت بررسی زبری پوشش از آنالیز AFM و همچنین جهت بررسی سختی سنجی پوشش از روش سختی سنجی ویکرز مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که هر چه ولتاژ  بایاس زیرلایه بیشترباشد زبری پوشش بیشتر می شود. همچنین نمونه هایی که باردار شده اند (Biased) سختی بالاتری نسبت به نمونه هایی که باردار نشده اندرا دارا می باشند که این مطلب می تواند ناشی از متراکم تر شدن لایه ی تشکیل شده به علت جذب بیشتر یون های اکسیژن موجود در محیط پلاسما باشد.

    کلیدواژگان: آلومینا، فولاد ابزار T4، فرآیند تبخیر واکنشی فعال شده، ولتاژ بایاس
  • آلاله سامیر*، سید امیرحسین گرکانی، مریم چشمه قصابانی صفحه 47

    معماری سنتی ایران همواره دربرگیرنده مضامین والایی بوده و آن ها را به صورت رمزگانی پنهان در خود جای داده است. این معماری وسیله ای برای درون جویی و مکاشفه است و آرامش را با خود به همراه دارد؛ حال آنکه معماری معاصر ایران با فاصله گرفتن از ارزش های سنتی، هرچه بیشتر به آشفتگی و سردرگمی می رسد. شاید علت این فاصله، ناتوانی در درک ارزش ها و معنای درونی عناصر گذشته باشد. آشکارسازی معانی این رمزگان به روش های تاویل نیازمند است و نشانه شناسی یکی از آن هاست. این پژوهش در پی پاسخ به سوالات 1-چگونه نشانه شناسی ساخت گرا در تاویل معنا عمل می کند؟ 2- چگونه بنای معاصر می تواند حامل معانی درونی باشد؟ شکل گرفته و برآن است تا با بیرون کشیدن عمق مفاهیم معماری سنتی از دل بنایی معاصر و دریافتن ارتباط این دو به شناخت بیشتر توامان معماری سنتی و معاصر ایران کمک کند.  بدین منظور با زاویه دید نشانه شناسانه به هنر معماری و بالاخص اثری از معماری معاصر ایران پرداخته است. مرکز فرهنگی سینمایی-دزفول به عنوان یکی از نمونه ابنیه معاصر که نگاهی به هنر و معماری پر رمز و راز سنتی ایران دارد و از ساختاری مفهومی و قابل تاویل برخوردار است، انتخاب و از سه منظر زیباشناسانه، عملکردگرایانه و ریخت شناسانه با رویکرد نشانه شناسی ساخت گرا، مورد تاویل قرار گرفته است. اصول و مبانی نشانه شناسی ساخت گرا، تبیین و با معماری سنتی ایران به مثابه یک متن تطبیق داده شد. سپس، معنای ضمنی برخی از مهم ترین عناصر معماری سنتی، تفسیر شد و به عنوان جزیی از بافت متن در کنار سایر نمادها و نشانه های مرکز فرهنگی-سینمایی دزفول، تحلیل گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که اکثر نمادها، نشانه ها و عناصر معماری سنتی حاوی مضامین و معانی عرفانی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای تهیه شده است. همچنین روش تحلیل با استفاده از استدلال قیاسی و استنتاجی صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: نشانه شناسی، نشانه شناسی ساخت گرا، خوانش معماری، معماری سنتی ایرانی
  • علیرضا مولودی*، علی دشتی شفیعی صفحه 63

    رویش بسرعت شهرها و گسترش کالبدی آن موجب بروز بحران های مختلف در زندگی شهری نظیر مشکلات و نزول کیفیت محیطی شده است. به دنبال این جریان نیاز توجه به مفهوم کیفیت و ارتقاء آن در محیط های شهری در کنار توجه به مسایل کمی بیشتر احساس می شود. توجه به ارزش های فرهنگی، اجتماعی، معیشتی و هویتی شهروندان و معیارهای زیباشناختی شهری، اصلی ترین معیارها برای بالا بردن کیفیت یک محیط شهری به خصوص فضاهای شهری است که هسته های اصلی و هویتی شهر هستند. سازمان غیر انتفاعی پروژه فضاهای عمومی(Project for Public Spaces)  در سال 1999، با تهیه کتاب "چگونه می توان یک مکان را نوسازی کرد"، یک راهنمای یازده بندی برای طراحی ایجاد فضاهای عمومی پر جنب و جوش در جامعه تهیه کرده است. این پژوهش براساس ترجمه این کتاب شکل گرفته است و روش پژوهش مطالعاتی و راهبردهای ترکیبی است. هدف پژوهش دستیابی به عناصر تشکیل دهنده برای طراحی یک فضای عمومی شهری است که پایداری و پویایی رو به فضای شهری ارمغان آورد. سوال اصلی پژوهش آنست که چه تمهیدات و ترفندهای معمارانه و طراحانه ای می تواند ما را در ساخت فضای عمومی که دارای هویت، پاسخگوی نیازهای شهروندان و ارتقا کیفیت محیط باشد، کمک می کند.

    کلیدواژگان: فضای عمومی، مشارکت شهروندان، طراحی معمارانه، پروژه فضاهای عمومی، PPS، پایداری شهری
  • آرش گرگین کرجی صفحه 72

    پروژه های عمرانی در هر کشور بعنوان یکی از زیر ساختهای اصلی رشد و توسعه آن مطرح است و بخش عمده سرمایه هر کشور، در کشورهای در حال توسعه به پروژه های زیربنایی و یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی هر جامعه موفقیت در اجرای پروژه های عمرانی آن محسوب میگردد. از مسایل مهم و دغدغه های کارفرمایان پروژه ها، ایجاد هزینه های سنگین اجرایی و بعضا غیر ضرورری است، افزایش بهای مصالح مصرفی، نیروی انسانی، ابزار و ماشین آلات ساختمانی، بعد اقتصادی و بعد زمانی اجرای پروژه های ساختمانی از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند، که این عامل، ترس از ناتمام ماندن پروژه و یا عدم اجرای صحیح آنرا برای دستگاه های اجرایی مرتبط تداعی مینماید. مهندسی ارزش، تلاش سازمان یافته ای است که با هدف بررسی و تحلیل فعالیتهای طرح در مراحل طراحی، اجرا، بهره برداری و نگهداری انجام شده، با استفاده از تجارب، ابتکارها و خلاقیت متخصصان در جهت تحلیل کارکرد سیستمها، عوامل، تجهیزات، تاسیسات و فرایندها به منظور دستیابی به کارکردهای پیش بینی شده، با کمترین هزینه و با حفظ یا ارتقای کیفیت، بعنوان یک راهکار ساختارمند و کارکردگرا برای کنترل هزینه های غیرضروری بدون فدا کردن کیفیت کارکرد صورت میگیرد. پژوهش حاضر، از حیث هدف کاربردی – توسعه ای با روش تحقیق آمیخته که تحلیل داده ها و گزارشات پیشرفت کار با نرم افزار کنترل پروژه صورت گرفته که میزان موفقیت اجرای مهندسی ارزش در کاهش هزینه و تسریع زمان اجرا را با توجه به رویکردهای ابتکاری در عملیات اجرایی فاز 3 گزارش میدهد.

    کلیدواژگان: مهندسی، هزینه، ارزش، راهسازی، ابتکار
  • هدیه احمدپری*، نجمه گنجی، محسن اسکافی نوغانی، سحر بینش صفحه 92

    این مقاله به نقد و تحلیل مقاله «شبیه سازی و مقایسه ی تبخیر و تعرق پتانسیل به روش های شبکه عصبی مصنوعی، نروفازی و درخت تصمیم گیری M5 (مطالعه موردی؛ ایستگاه سینوپتیک شیراز)» اثر محققین ارجمند (الهه ذرتی پور، لمیا نیسی، منا گلابی، اعظم بزاز و امین ذرتی پور)، که در مجله تحقیقات منابع آب ایران (سال پانزدهم، شماره 1، بهار 1398، ص 371-365) چاپ گردیده است، می پردازد. به این منظور، پس از مقدمه ای کوتاه درباره اهمیت موضوع و حساسیت مقاله مزبور، به نقد و بررسی امتیازها و کاستی های آن پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: شبیه‌سازی، تبخیر و تعرق پتانسیل، شبکه عصبی مصنوعی، نروفازی، درخت تصمیم‌گیری M5، ایستگاه سینوپتیک شیراز
  • رضا علی زاده*، علی ثامریپور صفحه 98

    در این مقاله، هدف ما این است که با ارایه مثال هایی مناسب روش هایی برای یافتن مقدارهای ویژه و طیف عملگرهای خطی در فضاهای هیلبرت با بعد نامتناهی بیان کنیم. بردارها و مقدارهای ویژه یک عملگر خطی در بسیاری از شاخه های علوم از جمله علوم مهندسی کاربرد دارند. اکثر عملگرهایی که در این مقاله در نظر گرفته ایم غیرخوالحاق و یا  دیفرانسیلی هستند.

    کلیدواژگان: عملگر خطی، مقدار ویژه، بردار ویژه، طیف، عملگر دیفرانسیل
  • مهدی کریمی، رضا حسینی، محسن عالی زاده، سید محمدرضا حسینی علی آباد* صفحه 109

    ناهمواری های یک جاده باعث ایجاد ارتعاشات در خودرو می شود، که این ارتعاشات به بدنه خودرو و در نهایت به سرنشینان انتقال می یابد. لذا سیستم فنربندی ارتعاشات وارد شده را جذب و تا حد امکان انتقال آن را به اتاق خودرو و سرنشینان به حداقل می رساند. یکی از بخش های مهم در سیستم فنربندی، اکسل می باشد که تاثیر بسیار زیادی در هدایت و ایمنی خودرو دارد. در این نوشتار، ابتدا اکسل عقب خودروی تیبا به صورت سه بعدی از طریق نرم افزار سالیدورکس مدلسازی گردیده، سپس توسط نرم افزار آباکوس، تحلیل تحت بارگذاری های استاتیکی بر روی آن انجام شده است. در گام بعدی با افزودن محورها در اکسل عقب تیبا، آن را تقویت نمودیم و تحلیل از نوع استاتیکی بر روی آن آزمایش شد. طبق نتایج بدست آمده، مقادیر تنش و جابجایی در اکسل عقب تقویت شده خودروی تیبا از حالت معمولی کمتر بدست آمده است و می توان نتیجه گرفت اکسل تقویت شده به مراتب بهتر از اکسل معمولی می باشد.

    کلیدواژگان: تحلیل استاتیکی، بهینه سازی، اکسل عقب، تیبا
  • آرش گرگین کرجی*، مریم عبدالکریم صفحه 127

    همه پورتفلیوهای قصد دارند باعث افزایش و حفظ ارزش غیر ملموس یا ملموس سازمان  شوند، برای رسیدن به ارزش حداکثر و برای دستیابی به موفقیت ، سازمان باید اصولی را رعایت کند تا آن ارزش را در سطح پورتفلیوها قرار دهد.هدف تصمیمگیری سبد پروژه ها، تخصیص منابع محدود به پروژه، برای ایجاد توازنی از ریسک، عواید و استراتژیها می باشد. کلیه اصول بیان شده دراین مقاله برای مدیریت ارزش مهم هستند. دو اصل مهم برای مدیریت ارزش پورتفولیو در پروژه های عمرانی؛ اطمینان از سرمایه گذاری در مولفه های پورتفلیوها با استراتژی سازمان و مطابقت شیوه های مدیریت، ایجاد تعادل در ارزش ریسک کلی پورتفلیو. تبیین اهداف ارزش سازمان است که استراتژی آن را پیش برده و براصول مدیریت و مراحل مدیریت استراتژیک و نحوه برخورد با ریسکها تاثیر میگذارد. از آنجاکه شرکتهای پروژه محور عمرانی به پروژه ها  بعنوان یک گزینه استراتژیک برای برنامه ریزیهای شرکت نگاه می کنند، انتخاب پروژه های درست در این شرکتها از اهمیت بسیاری برخوردار است.هدف از نگارش این مقاله، مطالعه برخی مدلها و چارچوبها به منظور انتخاب بهترین گزینه در مدیریت سبد ارزش پروژه های عمرانی می باشد. بسیاری ازمدلها برای انتخاب ارزش پروژه دردسترس است اما با توجه به مزایا و معایب مدل که امکان ایجاد یکپارچگی لازم برای فعالیتهای آن را فراهم نماید در نظر گرفته شود .روش تحقیق این مقاله از حیث ماهیت کاربردی، با شیوه کتابخانه ای(استفاده از روش فراترکیب) سعی در ارایه یک چارچوب پیشنهادی با توجه به محدودیتها در شرکتهای عمرانی، یک مدل تطبیقی ارایه دهد.

    کلیدواژگان: مدیریت، ارزش، پورتفولیو، پروژه، عمرانی
  • ایمان پولادوند *، علی تلخابی، علیرضا اسماعیلی صفحه 139

    الکترودهای فعال شده با مخلوط اکسیدهای فلزی، دارای کاربردهای فراوانی در واحدهای تولید کلر، اکسیژن و همچنین حفاظت کاتدی هستند. پایداری ابعادی، وزن کم به ازای واحد سطح و چگالی جریان آندی بالا از جمله مزایای این الکترودها است. در این الکترودها، تیتانیم به علت قیمت مناسب، پایداری مکانیکی و شیمیایی و همچنین فعالیت الکتروکاتالیست خوب به عنوان زیرلایه استفاده می شود. زیرلایه بدون پوشش به سرعت اکسید شده و نمی تواند نقش خود را ایفا کند. لذا استفاده از پوشش الکتروکاتالیست مخلوطی از اکسیدهای فلزی نجیب از جمله RuO2 و IrO2 بر روی این الکترودها ضروری است.
    در این تحقیق هدف بررسی اثر پایدارکننده SnO2 بر روی خواص الکتروکاتالیستی پوشش اکسیدی نانوساختار TiO2-RuO2  است. به این منظور ابتدا جهت تعیین نسبت اختلاط مناسب پوشش ها، توسط روش سل- ژل پوشش های TiO2-RuO2 با نسبت های مولی مختلف بر روی زیرلایه تیتانیم ایجاد و مورد بررسی قرار گرفتند. پس از دستیابی به نسبت اختلاط بهینه در پوشش های فوق، اثر پایدارکننده های SnO2 بر روی خواص پوشش TiO2-RuO2 مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی مورفولوژی و توپوگرافی پوشش ها از میکروسکوپ الکترونی روبشی (FE-SEM) و جهت بررسی ترکیب شیمیایی پوشش ها از آنالیز تفکیک انرژی (EDS) استفاده شد. همچنین به منظور بررسی رفتار خوردگی و خواص الکتروکاتالیستی پوشش ها، آزمون های پلاریزاسیون، ولتامتری چرخه ای و آزمون خوردگی تسریع شده (AST) در محلول NaCl انجام شد.
    نتایج نشان داد که ریزساختار تمامی پوشش ها دارای ساختاری شبیه گل خشک ترک دار بوده که نسبت مولی اکسیدها در پوشش، بر روی مورفولوژی و همچنین ریزترک های ایجاد شده موثر است. از نظر خواص خوردگی و رفتار الکتروکاتالیستی، نسبت اختلاط (مولی) بهینه پوشش ها، TiO2(70%)-RuO2(30%) به دست آمد. بررسی ها نشان داد که افزودن پایدارکننده SnO2 در مقدار مشخصی به پوشش ها، منجر به بهبود پایداری و رفتار خوردگی پوشش ها شده است به طوری که نسبت اختلاط بهینه پوشش ها،   TiO2(70%)-RuO2(20%)-SnO2(10%)، تعیین شد. همچنین مشاهده شد که در محلول NaCl، پوشش TiO2(70%)-RuO2(20%)-SnO2(10%) نسبت به بقیه پوشش ها دارای بالاترین پایداری و عمر (min 681) و کمترین پتانسیل تصاعد گاز کلر (V 50/0) و شیب تافل آندی (V/Decade 07/0) است. بنابراین خاصیت الکتروکاتالیستی این پوشش برای تصاعد گاز کلر در مقایسه با بقیه پوشش ها بالاتر است.

    کلیدواژگان: سل- ژل، پوشش اکسیدی، MMO، تیتانیم، پایدار کننده
  • هدیه احمدپری*، الهام شایق، وحید عظیمی، محسن اسکافی نوغانی صفحه 151

    این مقاله به نقد و تحلیل مقاله « تاثیر خشکسالی بر کمیت و کیفیت آب رودخانه دز» اثر محققین ارجمند (سعید آزیش، علی عصاره و داود خدادادی دهکردی)، که در مجله تحقیقات منابع آب ایران (سال پانزدهم، شماره 2، تابستان 1398، ص 318-306) چاپ گردیده است، می پردازد. به این منظور، پس از مقدمه ای کوتاه درباره اهمیت موضوع و حساسیت مقاله مزبور، به نقد و بررسی امتیازها و کاستی های آن پرداخته شده است.

  • آرمان واحدی صفحه 159

    مکتب آرمانیسیسم، مکتبی است که قصد حرکت کردن  به سمت و سوی ایده آل و کمال مطلوب را دارد، دنبال کردن غایت های رفیع، والا و متعالی و پاسخ دادن به پرسش هایی که تنها آرمانیسیسم ها قادر و توانا به آن هستند، مسایل و موضوعاتی که در مکتب موردنظر مطرح و بیان میشود و غایتهای این مسایل، رسیدن به معیارهای واقعی در جهت و سمت و سوی به تعالی و کمال جویی در دوره معاصر است. پژوهش حاضر به تشریح و تفسیر درباب مکتب هنری آرمانیسیسم و تاثیرات آن بر گرایش های مختلف هنری میپردازد. در این پژوهش از روش تحلیلی_توصیفی و برطبق مطالعات کتابخانه ای، استفاده از داده های موجود در اینترنت و اسناد های در دسترس اطلاعات موردنیاز به دست آمد، نتایج تحلیل ها حاکی از آن است که مکتب آرمانیسیسم ارتباط نزدیک با کمال مطلوبی که افراد در ذهن خود میسازند دارد.

    کلیدواژگان: مکتب هنری آرمانیسیسم، گرایش های هنری، ایده آل گرایی، عقل، عناصر هفتگانه هنر
  • بهار صایبی صفا*، فاطمه حیدری، نگار سلیمان پور صفحه 169

    ذا در این مقاله یک ساختمان اداری 4 طبقه در شهر تهران به کمک نرم افزار دیزاین بیلدر شبیه سازی شد و مصرف بارهای سرمایش وگرمایش طی یک سال محاسبه گردید و پارامترهای تاثیرگذاری چون کاهش دمای طرح داخل از 24 درجه به 20 درجه، تغییر نوع پنجره از پنجره سه جداره به جای پنجره دو جداره و افزودن عایق حرارتی رول پشم سنگ به ضخامت 5 سانتیمتر، ضریب انتقال حرارتی 730 و چگالی 80 کیلوگرم بر مترمکعب بر روی دیوار جهت کاهش مصرف انرژی بررسی شد و از این میان کارآیی عایق حرارتی به صورت خاص مورد پژوهش قرار گرفت.
    سوال اصلی پژوهش عبارتست از اینکه دیوارهای خارجی ساختمان چه میزان در هدررفت انرژی موثر هستند؟ هدف از این پژوهش بررسی وضعیت جداره های خارجی یک ساختمان از نظر کارآیی عایق حرارتی در فصل زمستان در یک ساختمان اداری در اقلیم شهر تهران و در نتیجه بررسی نرم افزاری میزان اتلاف انرژی قبل از ساخت و اعمال آن در مراحل اجرای پروژه می باشد.
    این مقاله از طریق روش تحقیق همبستگی از نوع علی- آزمایشی ابتدا در متغیرهای مورد نظر دخل و تصرف کرده و سپس به مشاهده تاثیرات آن در تغییرات متغیر وابسته می پردازد.

    کلیدواژگان: هدررفت انرژی، شبیه سازی انرژی، عایق حرارتی، جداره خارجی، بهینه سازی، نرم افزار دیزاین بیلدر، انرژی پلاس
  • آرش گرگین کرجی*، حمیدرضا عباسیان جهرمی، سهیل منجمی نژاد صفحه 180

    تبلور موضوع اخلاق و شرایط حاکم برآن در همه دنیا سالها است مطرح شده، اما با موانعی برای انجام اصول اخلاقی در محیط پروژه همراه بوده است. مدیریت یک پروژه بزرگ، متوسط و کوچک، مدیران پروژه مجبورند بطور مداوم با اصول با اخلاق مرتبط باشند. هدف این مقاله معرفی مدلهای تطبیقی اخلاق و علم مدیریت، شناسایی معیارها، و بیان نقش نحوه مدیریت تصمیم سازیها و اصول حاکم بر ارزشهای اجتماعی پروژه معرفی شود.علم مدیریت به دلیل ماهیت استراتژیک آن در کمک به تصمیم گیری در حوزه انسانی نسبت به سایر علوم از اهمیت در تصمیم گیری و لزوم رعایت اصول اخلاقی در آن، روشهای تجزیه و تحلیل مسائل اخلاقی مطرح در خاصی برخوردار است زیرا در هر تصمیم در این حوزه میتواند بر اقشار مختلف جامعه، محیط و طبیعت اثر گذار باشد. تصمیم گیری در حوزه علم مدیریت بدون توجه به مولفه های اخلاق و مسئولیت اجتماعی واقع بینانه نیست. به لحاظ مهم بودن اخلاق در همه حوزه ها(دانش و مهارت)باید به این نکته اشاره کرد که افرادی شاغل در سمت مدیریتی پروژه ها بچشم میخورد، که درک مناسبی از اهمیت اخلاقی حرفه ای در قبال سرپرستی کارکنان نداشته، آنرا شعار، نه بعنوان معیار سنجش تلقی مینمایند. رهبری و مدیریت صحیح منوط به حفظ و توسعه ارزشهای اخلاقی، انسانی، توسعه فرهنگ و بالندگی سازمانی و شایسته سالاری در حیطه عملکردی در پروژه ها است. این تحقیق کاربردی محسوب شده، که از نوع روش آمیخته و تلفیق روشهای کتابخانه ای، روش فراترکیب، همچنین روش مدل تطبیقی نگارش شده است.

    کلیدواژگان: پروژه، اخلاق، مدیریت، معیار، حرفه ای
  • سعیده موسوی خواه، الهام شایق، هدیه احمدپری* صفحه 199

    خشکسالی یک پدیده خزنده محیطی است که اثرات مخرب زیادی بر منطقه تحت تاثیر تحمیل می کند. این پدیده بطور دوره ای در اثر کاهش میزان بارندگی در هر نوع اقلیمی به وقوع می پیوندد. یکی از قدم های مهم و اساسی در مطالعات خشکسالی و ترسالی در هر منطقه تعیین شاخص هایی است که بتوان براساس آنها میزان شدت و تداوم خشکسالی و ترسالی را ارزیابی و سپس تاثیر آن بر منابع آب منطقه ی مورد نظر را تعیین کرد. کاربرد شاخص های خشکسالی در خلاصه سازی بسیاری از پارامترهای موثر در خشکسالی، در سطوح مختلف برای برنامه ریزان مفید است. در این تحقیق به منظور پایش خشکسالی شهرستان سامان از شاخص های PNI، DI، SPI، ZSI، CZI و MCZI و از آمار بارندگی ایستگاه پل زمانخان استفاده شده است. در این پژوهش از نرم افزار  DIPبرای محاسبه شاخص های خشکسالی هواشناسی مذکور استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که منحنی های سه شاخص SPI و ZSI و CZI روند مشابهی دارند و تقریبا برهم منطبق می باشند و همچنین روند شاخص PNI با روند این سه شاخص هماهنگ و همسو ولی کمی تند و تیزتر است. شاخص DI نیز روندی مانند چهار شاخص مذکور دارد ولی شدت نوسان ها در محدوده قعر و اوج نمودار خیلی زیاد می باشد. شاخص MCZI در روند و در تعیین خشکی با پنج شاخص دیگر کاملا متفاوت است. شاخص MCZI در مقیاس سالانه قادر به نمایش و تعیین خشکسالی ها و ترسالی های شهرستان سامان نیست زیرا برای همه سال ها نتایج یکسان است(خشکسالی متوسط).

    کلیدواژگان: خشکسالی هواشناسی، شاخص‌های خشکسالی، شهرستان سامان، نرم افزار DIP، شاخص MCZI
  • آرش گرگین کرجی*، مسیب بابازاده صفحه 213

    سرمایه های انسانی ارزشمندترین ثروت سازمانها در قرن21 محسوب میشود. دایره تاثیر اندیشمندان بر مجموعه تحولات علمی، فرهنگی و اجتماعی ایران و عملکرد ارزشمند آنها پایه گذار توفیق در علم و پژوهش شده است. علم و فناوری از مهمترین زیرساخت پیشرفت کشور و ابزار جدی رقابت در عرصه های مختلف است. مطابق نقشه علمی کشور، حرکت آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری به سمت حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی و اقتضایات کشور با توجه به شرایط، نوآوری در مرزهای دانش برای تحقق مرجعیت علمی، از راهبردهای کلان توسعه علم و فناوری در کشور باشد. تحصیلات تکمیلی مرحله متنوعی را پس از پایان دوره کارشناسی دانشگاهی برای دانشجویان مهیا نموده است. توجه خاص در تعریف مفاهیم، سرفصلهای درسی و انتخاب دروس ضروری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تآکید بر تحقیق، پژوهش و نوآوری به روشنی حایز اهمیت است. از یکسو، ایده پردازی و یادگیری مهارتها و فنون جدید، توسعه خلاقیت، نوآوری و رویکردهای ابتکاری از ضرورتهای موفقیت پژوهشی بوده و از سوی دیگر، مشکلات و چالشهایی دربرابر اساتید، دانشجویان، دانشگاهها و مراکز پژوهشی است. این پژوهش سعی دارد با توجه به مطالعات انجام شده، تجربیات کسب شده، بازخوردها اعمال شده به بررسی چالشها پرداخته، ضمن نقد منصفانه به ارایه راهکار عملی بپردازد. پژوهش حاضر از نظر ماهیت کاربردی، روش کار آمیخته یا ترکیبی استفاده شده است.همچنین علاوه بر رعایت اصول علمی پژوهشی، با هدف کاربردی برای آموزش دانشگاهیان و مراکز پژوهشی ایفای نقش کند.

    کلیدواژگان: چالش، تحصیلات، توسعه، راهکار، پژوهش
  • بهزاد کریم خانی*، ندا بهزاد فر صفحه 234

    امروزه یکی از مهم ترین مسایل موجود در حیطه توان بخشی کمک به افراد نیازمند در زمینه قطع انگشت شست دست می باشد، زیرا در صورت عدم اهمیت، می تواند روی زندگی آنها اثر بگذارد و باعث ایجاد ناتوانی در فرد شود و بر توان وفعالیت فرد اثر بگذارد. در این پژوهش ابتدا مروری بر آناتومی انگشت شست دست انسان  شده است وقسمت های مختلف انگشت ودست بررسی شده است، ماهیچه ها و رباط واسکلت آنها مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با استفاده از نرم افزار تری متیک [1] انگشت شست انسان جدا سازی شده است ومفاصل آن به صورت مجزا نشان داده شده است . در محیط ارگونومی کتیا [2]  نیز به درجات آزادی و زوایا حرکتی مفاصل انگشت شست انسان اشاره شده است و به صورت جدا گانه روی انگشت شست دست بررسی شده است. این مدل در نرم افزارسالیدورک [3] طراحی شده  وقسمت های آن نشان داده شده است که با توجه به انگشت شست این طراحی صورت گرفته است. در نهایت تحلیل ها با جنسABS در نرم افزار سالید ورک و اینونتور[4]  انجام شده است و بارگذاری های لازم جهت تست انگشت روی آن انجام شده است.

    کلیدواژگان: انگشت شست دست، درجات آزادی انگشت، نرم افزار سالیدورک، آناتومی انگشت شست
  • ناهید چگنی، مریم طهماسبی بیرگانی، منصور طیبی خرمی*، امیر دانیایی، رضا فردید صفحه 248

    سیس پلاتین بعنوان یکی از موثرترین داروهای ضد سرطان شناخته شده است. اگر چه اثرات خوبی در درمان سرطانهایی همچون سرطان تخمدان، مثانه، سر و گردن نشان می دهد، اما مقاومت اکتسابی در برابر دارو مهمترین مانع بالینی است. درمان ترکیبی یکی از روش های افزاینده ی اثربخشی شیمی درمانی است. مطالعات اخیر نشان داده است که امواج ریزموج سبب مهار رشد سلولهای سرطانی می شود. بر همین اساس این مطالعه به بررسی اثر ترکیبی سیس پلاتین و امواج غیریونیزان بر سلولهای کارسینومای تخمدان پرداخته است. در ابتدا یک انکوباتور CO2 با دیواره غیرفلزی برای تابش امواج غیریونیزان به سلولها طراحی شد. سپس سلولهای کارسینومای تخمدان رده حساس و مقاوم به سیس پلاتین (A2780, A2780CP) تهیه و IC50 این سلولها تحت اثر سیس پلاتین به مدت 24 و 48 ساعت بدست آمد. در مرحله بعد هر رده از سلولها به دو گروه و هر گروه به دو زیرگروه تقسیم شدند. گروه اول 24 ساعت و گروه دوم 48 ساعت تیمار شد. یکی از زیرگروه ها با سیس پلاتین به تنهایی و دیگری با سیس پلاتین و امواج ریزموج تیمار شدند. غلظت سیس پلاتین در هر گروه برابر با IC50 بدست آمده در مرحله اول بود. فرکانس ریزموج برابر با 2450 مگاهرتز و چگالی توان آن برابر با 5/3 میلی وات بر سانتیمترمربع بود. بقای سلولی در هر گروه بوسیله ی آزمایش MTT بدست آمد. نتایج حاصل از آزمون MTT نشان داد که اثر توام امواج ریزموج و داروی سیس پلاتین پس از 24 ساعت سبب کاهش بقای سلولی می شود. اما این کاهش معنی دار نمی باشد. در صورتیکه پس از 48 ساعت تیمار با امواج ریزموج و داروی سیس پلاتین کاهش معنی داری (P<0.05) در بقای هر دو رده ی سلولی ایجاد می شود. اثر ترکیبی تابش غیریونیزان 2450 مگاهرتز و داروی سیس پلاتین می تواند بقای سلولهای کارسینومای تخمدان را کاهش دهد. بنابراین این اثر ممکن است برای درمان این سرطان کمک کننده باشد.
     

    کلیدواژگان: ریزموج، سیس پلاتین، سرطان تخمدان، مقاومت دارویی، درمان ترکیبی
  • فایزه حقیقت گر*، آیدین مرادخانی صفحه 257

    امروزه استفاده از روش های نوین پزشکی باعث بهبود بخشیدن به روند درمانی است در کناره آن روش های بسیار مدرن و استاندارد باعث شده است که ایمنی کار نیز بالا رود. سیستم های نانو ذرات در امر درمان باعث شده است تا ایمنی و استاندارد آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد. ذراتی با اندازه تقریبی مولکولی و اتم در ساختارهای پروتیینی و اسید نوکلییک ها با دقت بالا صورت گیرد. در این مقاله با پژوهش های صورت گرفته مشخص خواهد شد که ساختارهای نانو متری تا چه حد می توانند مخرب و یا زیست پذیر باشند. این ذرات به نام داروسازی هدفمند و یا هوشمند از روش های نانو حسگرها قابلیت کنترل را دارد استفاده می شود. نانو ذرات هیدروژل با شبکه های سه بعدی و همینطور نانو کریستال ها در دارو سازی توانسته است با کمک نانو حسگرها به یک روش درمانی بسیار هوشمند دست پیدا کند. یکی از بزرگ ترین مشکلات در زمنیه داروسازی می توان گفت انحلال کم ذرات می باشد که در مراحل ساخت اولیه باعث می شود که کنار گذاشته شود. برای این منظور استفاده از نانو کریستال ها که قابلیت صنعتی شدن را نیز دارند.

    کلیدواژگان: نانو ذرات، نانو رباط، نانو حسگرها، روش ساخت نانو ذرات، بیوسنسورها
  • سارا حیدریان*، فاطمه آذرخشی، مهرنوش خالقیان صفحه 263

    در این تحقیق با استفاده از روش های محاسبات مکانیک کوانتومی تیوری تابع دانسیته hybrid DFT، ماهیت برهمکنش شیمیایی و فیزیکی برهمکنش داروی ضد سرطان پروکاربازین به روی سطح سلولز اصلاح شده بررسی می شود. تحلیل NBO (Natural Bond Orbital analysis) برای محاسبه اثرات انتقالات الکترونی ناشی از برهمکنش های استریوالکترونی و همچنین برهمکنش های دوقطبی- دوقطبی و سایر خواص الکترونی سیستم های مورد نظر بکار برده شد. نقش انتقالات الکترونی، جمعیت های اوربیتالی، انرژی اوربیتال های دهنده و پذیرنده الکترون (donor-acceptor)، ممان های دوقطبی، پارامترهای ساختاری، دانسیته بار اتمی مولیکن برای سلولز اصلاح شده در واکنش با داروی ضد سرطان پروکاربازین مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: نانو حامل های سلولزی اصلاح شده، داروی ضد سرطان پروکاربازین، خواص ساختاری و الکترونی، برهمکنش های غیر پیوندی، اوربیتال مولکولی طبیعی NBO
  • عبدالله عبدالله پور*، رضا آقایی صفحه 269

    دیابت شاخص ترین بیماری آندوکرینی است که در آن به بیان ساده قند خون بالا می رود و به دنبال آن عوارض درازمدت چشمی، کلیوی، عصبی و عروق خونی بروز می کند. امروزه استفاده از گیاهان دارویی در کنترل و پیشگیری از بیماری ها دارای اولویت می باشد. تحقیقات نشان داده اند که برخی عصاره های گیاهی روی شاخص های گلایسمیک و قندی در بدن تاثیر بسیاری دارند و می توانند به عنوان ترکیبات ضد دیابتی در افراد مبتلا به دیابت به منظور پایین آوردن قند خون، مورد استفاده قرار گیرند. عناب[1] یکی از گیاهان دارویی خوراکی است که در زمره گیاهان ضد دیابت قرار دارد. در طب سنتی ایران به مصرف گیاه عناب به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و کاهندگی قند خونی که دارد، برای پیشگیری و درمان دیابت توصیه می شود. از گذشته های دور این خاصیت عناب مورد توجه بوده و در سال های اخیر مطالعات و پژوهش های بسیاری دراین باره صورت گرفته است. در این مطالعه مروری سعی شده است تحقیقات و پژوهش هایی که در سال های اخیر در رابطه با تاثیرات گیاه عناب بر شاخص های گلایسمیک و اثرات آن بر بیماری دیابت صورت گرفته جمع آوری و ارایه گردد.

    کلیدواژگان: دیابت، قند خون، شاخص گلایسمیک، گیاهان دارویی، عناب
|
  • Sina Abouie Mehrezi*, Ali Asghar Shahbazi Page 1

    Creating a competitive Supply Chain (SC) LARG (Lean, Agile, Resilient and Green) is one of the main challenges in many industries to this end the integration approach of the above paradigms can balance the conflicts between them and achieve the highest competitiveness. The aim of this study is to provide a model for assessing the maturity of the Large SC using Fuzzy Inference System (FIS). The sampling method is judgmental and finally the number of experts in the sample to confirm the rules is 7 people. In the present study, a fuzzy expert system has been designed to calculate the maturity level of LARG SC in organizations. The main dimensions of the system are pure SC, agile, radiant and green. The designed system has been tested and validated, and results show validity and reliability of its performance. Also this system has been used to calculate the maturity level of LARG SC in Saipa Yadak Company.

    Keywords: Evaluation Maturity, Saypa Yadak Company, LARG Supply Chain, Fuzzy Inference System (FIS)
  • Hedieh Ahmadpari*, Najmeh Ganji, Mohsen Eskafi Noghany, Sahar Binesh Page 92

    In this paper, the paper entitled “Simulation and Comparison of Potential Evapotranspiration by Artificial Neural Network (ANN), Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System (ANFIS) and Decision Making Tree M5 (Case Study: Synoptic Station of Shiraz)” by Elaheh Zoratipur, Lamia Neisi, Azam Bazaz and Amin Zoratipur; Iran-Water Resources Research (Spring 2019, Vol. 15, No. 1, Pages 365 to 371), is discussed. After a brief introduction about the importance of the topic, the advantages and disadvantages of the issue are discussed.

    Keywords: Simulation, Potential Evapotranspiration, Artificial Neural Network, Neuro-Fuzzy, Decision Making Tree M5, Synoptic Station of Shiraz
  • Hedieh Ahmadpari*, Elham Shayegh, Vahid Azimi, Mohsen Eskafi Noghany Page 151

    In this paper, the paper entitled “Effect of Drought on the Water Quality and Quantity of Dez River” by Saeed Azish, Ali Asareh and Davoud Khodadadi Dehkordi; Iran-Water Resources Research (Summer 2019, Vol. 15, No. 2, Pages 306 to 318), is discussed. After a brief introduction about the importance of the topic, the advantages and disadvantages of the issue are discussed.

  • Bahar Saebi Safa*, Fatemeh Heidari, Negar Soleimanpour Page 169

    Saving energy and achieving effective energy saving solutions has become one of the most important issues in recent years. The importance of this issue can be understood in light of the worries and many recommendations for reducing it. Therefore, in this paper, a 4-storey office building in Tehran was simulated with the use of Design Builder software and the consumption of cooling and heating loads was calculated over a year. The three-chamber window was replaced by a double-chamber window and the addition of thermal insulation of 5 cm thick rock wool, heat transfer coefficient 730 and a density of 80 kg / m 3 on the wall to reduce energy consumption, and in particular, the efficiency of thermal insulation, Was studied. The main question is, to what extent are the exterior walls of the building effective in energy loss? The purpose of this study was to evaluate the external wall condition of a building in terms of thermal insulation efficiency in an office building in Tehran in winter and thus to evaluate the pre-construction energy loss and its application during the project implementation. This paper first investigates and captures the variables through the causal-experimental correlation research method and then observes its effects on the dependent variables.

    Keywords: Energy loss, Energy simulation, Thermal insulation, Exterior wall, Optimization, Design Builder software, Energy Plus
  • Saeide Mousavikhah, Elham Shayegh, Hedieh Ahmadpari * Page 199

    Drought is a creeping environmental phenomenon that has many destructive effects on the affected area. This phenomenon occurs periodically due to reduced rainfall in any type of climate. One of the most important and fundamental steps in drought and wet period studies in each region is to determine the indicators based on which the severity and continuity of drought and wet period can be assessed and then determine its impact on water resources in the region. The application of drought indicators in summarizing many of the effective parameters in drought is useful for planners at different levels. In this research, PNI, DI, SPI, ZSI, CZI and MCZI indices have been used to monitor the drought in Saman county. In this study, DIP software is used to calculate meteorological drought indicators; and the value of these indicators for the Pole Zamankhan station of Saman county in a period of 53 years (1966-2019) has been estimated and analyzed. The results show that the curves of the three indices SPI, ZSI and CZI have a similar trend and are almost identical. Also, the trend of the PNI index is in line with the trend of these three indices, but slightly spicy and intensify. The DI index has a trend similar to the four mentioned indices, but the intensity of fluctuations in the bottom and peak range of the chart is very high. The MCZI index is quite different from the other five indices in trend and in determining drought. The MCZI index on an annual scale is not able to display and determine the drought and wet period of Saman county, because the results are almost the same for all years (Moderately dry).

    Keywords: Meteorological drought, Drought indices, Saman county, DIP software, MCZI index
  • Sara Heydarian*, Fatemeh Azarakhshi, Mehrnoosh Khaleghian Page 263

    In this study the impacts of the estereoelectronic effect associated with donor-acceptor electron delocalizations on the structural and electronic properties and reactivity of modified cellulose as nano adsorbents in interaction with procarbazine anticancer drug was studied based on the Density Functional Theory (DFT) calculations. Delocalization of charge density between the bonding or lone pair and antibonding orbitals and dipole-dipole interactions calculated by NBO (natural bond orbital) analysis. These methods are used as a tool to determine structural characterization modified cellulose nanocarriers during the adsorption reactions with procarbazine anticancer drug in the gas phase. The total electronic energy, dipole moments, orbital energies, orbital occupancy, donor-acceptor molecular orbital energies, structural parameters, charge density, molecular orbital energy bond gaps, Mullikan atomic charges in the adsorption reaction were calculated.

    Keywords: Modified cellulosic nano carriers, procarbazine anticancer drug, structural, electron properties, non-bonded interactions, Natural Bond Orbital NBO
  • Niloofar Ghannad Page 277

    A careful attention paid to the writing of similar contracts, which each year provides a large number of designs, can prevent many challenges. In this research, identifed and investigate the advantages and disadvantages of the BOT contract (Journal 469) in Iran's industries (case study of water and wastewater projects), to identify the weaknesses, ambiguities, contradictions of 469, in order to provide a clearer picture of dimensions of these relationships and to present the main challenges of its projects.
    It is seen that these critical success factors are introduced but unambiguous descriptions of all critical success factors are missing which is an essential need. Hence, to understand more, the benefits and challenges of the BOT projects are discussed. In the four section, examples of different cases in the Iranian industry are presented and in these projects there are contractual challenges arising from BOT contract implementation that will be addressed. As the same way one of the challenges is the main and sub-stakeholders and how they relate to them and their performance in the projects that will be discussed in detail.
    This research is a qualitative one. By first using library studies and the use of internal and external articles and interviewing experts and extracting and using lessons learned from the projects in question. Projects in the industry were carried out using the BOT method. The key challenges and advantages and disadvantages of each were extracted using the BOT methodology implemented using the 469 Program and Budget Organization Journal. This publication is of the second group type and its use is compulsory and mandatory, but the change is arbitrary. In the meantime, all the key factors that a project needed to succeed were collected. Also, all important and influential stakeholders of the projects in question, their problems and their timelines were provided. The purpose is to explore the major challenges of BOT projects and to explore the advantages and disadvantages of using these types of contracts in real examples, and ultimately to provide an appropriate solution to reduce these challenges in similar contracts and other types.

    Keywords: Megaprojects, Build–Operate–Transfer (BOT), stakeholders, Journal 469