فهرست مطالب

نشریه پژوهش های بالینی دامپزشکی
سال پنجم شماره 1 (بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/01/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مهسا قوسی، پروین تراب زاده*، منیره موحدی صفحات 1-7

    متجاوز از 5000 سال است که گیاه افدرا Ephedra جهت درمان انواع سرماخوردگیها، تب، آنفلوانزا، تنگی نفس، خسخس قفسه سینه و گرفتگی بینیاستفاده میشود. همچنین این گیاه در ترکیب مکملهای رژیم غذایی جهت کاهش وزن، افزایش انرژی و افزایش نیروی جسمانی ورزشکاران (مخصوصاورزشکاران زن) مورد استفاده قرار میگیرد. از طرفی شواهد حاکی از استفاده سنتی این گیاه در ایران جهت پیشگیری از بارداری و یا سقط جنین میباشد.بههمین خاطر تصمیم گرفته شد تا اثرات ناباروری این گیاه، روی رحم موشهای ماده بالغ Balb/C مورد مطالعه قرار گیرد، چون علیرغم استفاده سنتی اینگیاه، تاکنون هیچ مطالعه داخلی و یا خارجی در این زمینه گزارش نشده است. عصاره آبی گیاه افدرا ماژور به روش استاندارد عصارهگیری تهیه گردید که درطی آن، هر میلیلیتر از محلول تهیه شده عصاره، حاوی 50 mgاز پودر گیاه میباشد. بعد از تهیه عصاره، دوز کشنده آن LD 50در شرایط ،in vivoحدود3/1 g/kg.bw تعیین شد. با در نظر گرفتن دوز آستانهای، با انتخاب سه دوز پایین ،100 mg/kg.bwمتوسط 200 mg/kg.bwو بالا 300 mg/kg.bwآزمایشاتادامه یافت و تزریقات طی 8روز متوالی بصورت درون صفاقی IPبه موشهای ماده بالغ Balb/C با وزنی معادل 24-26 grانجام گرفت. همزمان باگروه های تجربی، گروه کنترل (عدم تزریق) و شاهد (تزریق آب مقطر) نیز برای مقایسهی جوابها در نظر گرفته شد. فردای آخرین روز تزریق، موشها تشریحو رحمها خارج گردیدند. جهت اطمینان از نتایج، تجربیات فوق 3بار مورد تکرار قرار گرفته و داده ها توسط نرم افزار SPSS17 آزمون آماری Tukeyو Duncanسنجش شدند. نتایج حاکی از کاهش معنادار اقطار رحم در دوز) P<0.001 (300 mg/kg.bwو) P<0.05(200 mg/kg.bw و افزایش در دوز  100 mg/kg.bw (عدم معناداری،) کاهش معنادار ضخامتآندومتر در دوز ،)P<0.05 (300 g/kg.bw افزایش معنادار ارتفاع سلولهای اپیتلیوم در دوز) P<0.001(100 g/kg.bw وکاهش معنادار ارتفاع سلولهای اپیتلیوم در دوز) P<0.001(300 g/kg.bw میباشد. شواهد نشاندهنده افزایش توانباروی رحم در دوز تزریقیپایین و کاهشتوان باروری در دوز تزریقیبالا میباشد. بنابراین متناسب با دوز مصرفی گیاه افدرا ماژور، این گیاه دارای اثرات دو جانبهای بوده که میتواند دارای مصارفپزشکی فراوانی نیز باشد.

    کلیدواژگان: افدرا ماژور، رحم، آندومتر، اپیتلیوم
  • علی نوبخت* صفحات 9-20

    این آزمایش به منظور تعیین اثرات استفاده از سطوح مختلف گیاه خارشتر). (Alhaji maurorum L  عمل آوری شده با اوره بر عملکرد، صفات کیفی تخممرغ،فراسنجه های بیوشیمیایی و سطح سلولهای خون مرغهای تخمگذار انجام گرفت. این آزمایش با تعداد 192قطعه مرغ تخمگذار سویه های- لاین W36ازسن 65تا 76هفتگی در قالب طرح کاملا تصادفی با 4تیمار و 4تکرار (هر تکرار دارای 12قطعه مرغ) اجراء گردید. جیره های آزمایشی عبارت بودند از:)1تیمار شاهد (بدون استفاده از خارشتر عمل آوری شده) و گروه های آزمایشی 2تا 4که حاوی 3 ،1/5و 4/5 درصد خارشتر عمل آوری شده با 1درصد اوره.استفاده از خارشتر عمل آوری شده در جیره های غذایی مرغهای تخمگذار دارای اثرات معنیدار بر عملکرد، صفات کیفی تخممرغ، فراسنجه های بیوشیمیاییو سطح سلولهای خون مرغها بود .P<0/05 بیشترین مقادیر مربوط به وزن تخممرغ، درصد تولید، تولید تودهای تخممرغ، بهترین ضریب تبدیل غذایی،حداقل هزینه خوراک به ازای هر کیلوگرم تخممرغ تولیدی، بیشترین شاخص رنگ زرده، بالاترین سطوح هماتوکریت، هموگلوبین و گلبولهای قرمز خونبا استفاده از 4/5درصد خارشتر عملآوری شده در جیره مرغها مشاهده شد. کمترین مقدار آلبومین و بیشترین مقدار HDL خون در تیمار حاوی 3درصدخارشتر عملآوری شده به دست آمد. به طور کلی در مرغهای تخمگذار استفاده از 4/5درصد خارشتر عملآوری شده با 1درصد اوره دارای اثرات مثبتی برعملکرد، صفات کیفی تخممرغ و فراسنجه های خونی بود و موجب کاهش هزینه تولید شد.

    کلیدواژگان: خارشتر، صفات تخممرغ، عملکرد، مرغ تخمگذار، متابولیتهای خون
  • سروش الماسی*، بابک رضوانجو، سید حامد شیرازی بهشتی ها، علی ناموران عباس آباد، مهدی خسروی صفحات 21-29
    زمینه و هدف

    مصرف مکملهای آنتی اکسیدانی بر عملکرد ارگانهای بدن و کاهش رادیکالهای آزاد شده در جریان اختلالات و بیماریهای مختلف همیشه مورد توجه بوده است. هدف از این مطالعه بررسی اثر کوآنزیم  Q10و ویتامین  Cبر پراکسیداسیون لیپیدی و استرس اکسیداتیو ناشی از سیستیامین میباشد.

    روش بررسی

    در این مطالعه تجربی مداخله گر موشهای صحرایی نر نژاد ویستار به چهار گروه شش تایی تقسیم شدند. گروه  (:1کنترل،)گروه  (2سیستیامین)، گروه (3ویتامین  Cبه اضافه سیستیامین،) گروه (4کوآنزیم  Q10به اضافه سیستیامین) درمان شدند.  24ساعت پس از آخرین تزریق موشهای صحرایی بیهوش گردیده و نمونه گیری انجام شد. به منظور مقایسه میانگین داده ها در گروه های مورد مطالعه، آزمونهای Welch و کروسکال-والیس مورد استفاده قرار گرفت و سطح معنیدار  P < 0.05در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد تزریق سیستیامین موجب کاهش معنیدار P < 0.05فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز در گروه سیستیامین در مقایسه با گروه کنترل شد. پیش درمانی با ویتامین  Cموجب افزایش معنیدار P < 0.05فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز در مقایسه با گروه سیستیینامین تنها شد. پیش درمانی با کوآنزیم  Q10موجب افزایش بسیار معنیدار فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز P < 0.001و آنزیم سوپراکسیددیسموتاز P < 0.05در مقایسه با گروه سیستیینامین تنها شد.

    نتیجه

    بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه جهت کاهش عوارض استرس اکسیداتیو ناشی از سیستیامین در موشهای صحرایی میتوان از کوآنزیم  Q10 و ویتامین  C استفاده کرد.

    کلیدواژگان: کوآنزیم، Q10ویتامین، Cا سترس اکسیداتیو، سیستئامین، گلوتاتیونپراکسیداز، سوپراکسیددیسموتاز
  • محسن ایماندار*، سید علی پوربخش، علی حسنپور، فرهاد موسی خانی صفحات 31-41

    هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر علایم بالینی، عوامل فیزیولوژیک سن، جنس و سابقه سقط جنین و فاکتورهای محیطیباتلاقی یا غیر باتلاقی بودن محیط، آبو هوای منطقه، میزان پراکندگی پشه ها در محیط، ارتفاع منطقه از سطح دریا بر میزان شیوع سرمی ویروس بلوتانگ در گله های گوسفندی بود. این مطالعه بر روی 200 نمونه خون اخذ شده به طور تصادفی از 19گله گوسفند و 7روستا در شهرستان خوی انجام گرفت. سرمها با استفاده از روش الایزای رقابتی برای بررسی آنتیبادیهای سرمی ضد ویروس بلوتانگ بررسی شده و نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز نیز در فرم پرسشنامه و در حین انجام مطالعه جمع آوری گردید. نتایج نشان داد از تعداد 200 نمونه، 74 نمونه دارای علایم بالینی از جمله رینیت، استوماتیت و لنگش بودند که از این تعداد تنها 26مورداز نظر سرمی مثبت شدند. از کل 40راس دام نر 23مورد مثبت %57/5 و از 160راس دام ماده 111راس %69/37 تست الایزای مثبت داشتند که اختلاف معنیداری بین دامهای نر و ماده از لحاظ میانگین درصد مثبت بودن تست بلوتانگ وجود نداشت.P <0/05تعداد 66نمونه دامی با سابقه سقطجنین وجودداشت که از نظر فراوانی مطلق نمونه های سرمی مثبت دامی در بین میشها، 49نمونه سرمی مثبت با سابقه سقط وجود داشت که معادل %44/14 برآورده شد. بینرده های سنی مختلف از دید ابتلاء به آلودگی سرولوژیک ویروس زبان آبی اختلاف معنیداری وجود دارد.P <0/05بیش از 80 درصد نمونه ها به محیطهای باتلاقی و نیمه باتلاقی و بقیه نمونه ها به محیطهای غیر باتلاقی تعلق داشتند. در بین نمونه های سرمی مثبت، بیش از نیمی از نمونه ها به آب و هوای گرم و مرطوبمربوط میشدند. از نظر میزان پراکندگی پشه ها در محیط بیش از 40درصد موارد مثبت به محیطهای با پراکندگی خیلی زیاد پشه ها در محیط مربوط بودند. از نظرارتفاع منطقه از سطح دریا نیز نزدیک به نیمی از نمونه های مثبت به مناطق کم ارتفاع و پست جلگهای با ارتفاع کمتر از 1000متر تعلق داشتند. نتایج حاصل از اینتحقیق نشان میدهد فاکتورهایی از قبیل سن، سابقه سقطجنین، باتلاقی بودن محیط پیرامون دام، گرما و رطوبت محل نگهداری دام، پراکندگی بسیار زیاد پشه ها درمحیط و نیز کم ارتفاع و پست بودن منطقه میتوانند به عنوان فاکتورهای خطر شیوع سرمی ویروس بلوتانگ در بین گوسفندان منطقه مطرح باشند و بایستی برایکنترل شیوع سرمی ویروس در منطقه و جلوگیری از تبدیل شدن آن به فرم بالینی و درمانگاهی، راهکارهایی را در نظر گرفت.

    کلیدواژگان: بلوتانگ، فاکتورهای خطر، شیوع سرمی، گوسفند
  • احسان قریب ممبینی، منوچهر قریب ممبینی، مراد مرادی گراوند، عبدالامیر رضایی، محسن مشکوه، مصطفی کنارکوهی، داراب عبد الهی، کریم امیری، محمد آنتیک چی، افشین قریب ممبینی، ناهید سلطانی سده صفحات 43-50
    مقدمه و هدف

    بروسلوزیس و آبله گوسفندی دو بیماری آندمیک در ایران بوده که سالیانه شیوع آنها باعث خسارات اقتصادی و بهداشتی فراوانی میگردد. چهارپایان اهلی حساس به این دو بیماری چندین سال است که در ایران و در فصول مناسب توسط واکسنهای تولیدی موسسه واکسن و سرم سازی رازی علیه این دو بیماری واکسینه میشوند. ولی تا به امروز موفقیتی در ریشه کنی این بیماری ها، مخصوصا بیماری خطرناک بروسلوزیس که مشترک بین انسان و دام میباشد حاصل نشده است. در این مطالعه شاهد-موردی 1از  40 بره با دامنه سنی  3/5 تا  6 ماه که در یک گله بومی در اطراف اهواز نگه داری میشدند استفاده گردید. واکسنها و محلولهای مورد استفاده در این تحقیق از موسسه واکسن و سرم سازی رازی تهیه شدند.

    نتایج

    اطلاعات حاصل از این تحقیق نشان داد که مخلوط کردن واکسن باکتریال  FDRev. 1 با واکسن ویروسی آبله گوسفندی و تزریق آنها در یک نوبت همان تیتر محافظت کنندگی حاصل از تزریق واکسن  FDRev. 1به تنهایی را ایجاد میکند. 

    نتیجه-گیری:

     پس میتوان با اجرایی نمودن این تحقیق در کل کشور، در نیروی انسانی و هزینه ها به دلیل تزریق این دو واکسن در یک نوبت به صورت مخلوط صرفه جوی کرد. همچنین از مضرات ناشی از تزریقات متعدد مانند استرس در دامها نیز میکاهد.

    کلیدواژگان: واکسن، آبله گوسفندی، بروسلوزیس، رایت، مرکاپتواتانول
  • علیرضا باباعلیان*، قباد آذری تاکامی، آرمین عابدیان امیری، امین خدادادی، مجتبی کشاورز صفحات 51-61

    یرسینیوزیس یا بیماری دهان قرمز (ERM (Enteric Red Mouth disease یکی از بیماریهای عفونی باکتریایی است که درصنعت آبزی پروری ماهیان سردآبیعامل مرگ میر وخساراتهای اقتصادی جبران ناپذیر میباشد .در سالهای اخیر بنابر گزارش سازمان دامپزشکی این بیماری دراغلب استانهای کشور گسترشپیداکرده است وردپای آن دراغلب مزارع گزارش گردیده است. استان مازندران از نظر میزان تولید ماهیان سردآبی درکشور رتبه دوم تولید را به خود اختصاصمیدهد و منطقه هراز (شرق استان مازندران) بیشترین میزان تولید قزل آلا را در استان مازندران داشته که به جهت اهمیت بیماری وگستره تولید ماهی قزلآلا، عوامل موثر دربروز یرسینیوزیس دراین منطقه مورد ارزیابی قرار گرفت .دراین بررسی که به مدت یک سال (مرداد 1390الی تیر)1391به طول انجامیدتعداد 10مرکز تکثیر وپرورش قزل آلا درمنطقه هراز به صورت تصادفی انتخاب وهرماهه درچهار فصل، برخی از پارامترهای فیزیکوشیمیایی آب مزارع شاملنیتریت، نیترات، یون آمونیوم،مواد جامد محلول، درجه حرارت، اکسیژن محلول و pH اندازه گیری شد.جهت اطمینان از میزان شیوع بیماری یرسینیوزیس ازبافتهای کبد وکلیه 1200عدد ماهی قزل آلا به تفکیک (پرورشی و بچه ماهی) همراه با علایم بیماری (410 نمونه) وبدون علایم بیماری (790 عدد) نیز موردبررسی آزمایشگاهی (باکتریولوژی) قرار گرفت.نتایج نشان دادکه فاکتورهای موثر دربروز بیماری یرسینیوزیس شامل متغییرهای درجه حرارت، افزایش ،pH فصل، اندازه ماهی بود. همچنین از 410 عدد ماهی بیمار 20 درصد واز 790 عدد ماهی سالم 10درصد به باکتری یرسینیا راکری آلوده بودند.

    کلیدواژگان: یرسینیوزیس، قزل آلای رنگین کمان، بروز، منطقه هراز
  • مصطفی دارستانی فراهانی، محمدعرفان نجف زاده خوئی *، فریبرز معیر صفحات 63-71

    تکنیک پلاسمای غنی شده از پلاکت) Platelets Rich Plasma (PRPاز سال 1987مطرح شد و امروزه کاربرد گستردهای منجمله در درمان زخمهای پوستیپیدا نموده است. در این تحقیق اثرات پلاسمای غنی شده از پلاکت و فنی تویین بر روی زخم تجربی تمام ضخامت پوست خرگوش مورد مقایسه قرارگرفت. پانزده سر خرگوش نر سفید نیوزلندی با میانگین وزنی 1300گرم (±100گرم) و میانگین سنی 5ماه (±1ماه) تهیه و به صورت تصادفی به 5گروهمساوی تقسیم و در قفسهای انفرادی نگهداری شدند. PRPمورد استفاده در این تحقیق به صورت هترولوگ از یک سر خرگوش نر سفید نیوزلندی بالغ بااخذ 10میلی لیتر خون و انجام سانتریفوژ دو مرحلهای استحصال گردید. با تزریق زایلازین و کتامین به تمام خرگوشها بیهوشی مناسب را ایجاد نموده و پساز انجام مقدمات لازم، یک زخم تمام ضخامت به ابعاد 1/5×1/5سانتیمتر در طرفین بالای قفسه سینه خرگوشها ایجاد شد. برای پوشاندن سطح زخمهایسمت راست و چپ به ترتیب از 4 قطره از PRP هترولوگ و 0/5سانتیمتر مکعب پماد فنی تویین استفاده شد. در طی 21روز مدت این تحقیق، از روندبهبودی زخمها تصاویر فوتوگراف تهیه و مساحت هر زخم، توسط نرم افزار Scion Imageمحاسبه میشد. همچنین از گروه های پنج گانه به ترتیب درروزهای 3،5،7،14،21با ایجاد بیهوشی مناسب، نمونه هیستو پاتولوژی تهیه شده و در پایان تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند . نتایج حاصله توسط آزمونهایU MANN-WithneyوT-Testمورد تحلیل قرار گرفته و مشخص شد که از لحاظ وسعت زخم در فاصله روزهای 14تا 21و و از لحاظ حجم جوانه گوشتی،زخمهای تحت درمان با PRPد ارای تفاوت آماری معنا داری نسبت به زخمهای تحت درمان با پماد فنی تویین میباشد و در سایر شاخصه های مورد بررسیتفاوت معنی داری وجود نداشت .

    کلیدواژگان: خرگوش، مدیریت زخم، پلاسمای غنی شده از پلاکت، فنی توئین
|
  • M .Ghosi, P. Torabzadeh *, M. Movahedi Pages 1-7

    Ephedra has been used for more than 5,000 years to treat conditions such as colds, fever, flu, headaches, asthma, wheezing, and nasal congestion. It has also been an ingredient in many dietary supplements used for weight loss, increased energy, and enhanced athletic performance (especially in womankind). In Iran lots of documents were showed traditional usage of Ephedra major for stertility or abortion; so due to fnding any studies about this subject we decided to study infertility effects of the aqueous extract of Ephedra major on the uterus of adult female Balb/C mice. Aqueous extract of Ephedra major was provided in standard way of extraction. Final product of extract, containing the water soluble materials of 50mg Ephedra major powder per/ml. In this experimental study, adult females Balb/C mice (24-26gr.bw) were selected and divided randomly into fve groups: Control (Intact), distilled water injected (Sham), Receiving 100mg/kg.bw of extract, Receiving 200mg/kg.bw of extract, Receiving 300mg/kg.bw of extract. Intraperitonial (IP) injections were applied for 8 consecutive days. A day after the last injection, animals were killed, cupped and their uterus were fxed for histological studies. The experiments were repeated three times. Microscopic studies showed a signifcant decrease in large and small diameters of uterus, height of epithelium (P<0.001) and endometrium (P<0.05) at dose of 300mg/kg.bw and signifcant increase in epithelium (P<0.001) at the dose of 100mg/kg.bw. These experiments resulted that aqueous extract of Ephedra major has two kinds of effects: infertility (200 and 300mg/kg.bw) and fertility (100mg/kg.bw).

    Keywords: Ephedra Major, Uterus, Endometrium, Epithelium
  • A. Nobakht * Pages 9-20

    This experiment was conducted to evaluate the effects of different levels of fortifed Alhaji (Alhaji maurorum L.) with 1% urea on egg production, egg traits, blood biochemical parameters and blood cells of laying hens. In this experiment 192 Hy- line W36 laying hens were used from 65-76 weeks of age in 4 treatments, 4 replicates and 12 hens in each replicate in a completely randomized design. Experimental groups included: 1) control group and 2-4 groups with 1.5, 3 and 4.5 percentages of Fortifed Alhaji (FA). FA had signifcant effects on performance, egg traits, blood biochemical parameters and blood cells of laying hens (P<0.05). The highest amounts of egg weight, egg production percentage, egg mass, the best feed conversion ratio, the lowest feed cost for production each kilogram of egg, the highest egg color index and the highest amounts of Hematocrits, Hemoglobin and red blood cells were observed by using 4.5% FA. The lowest blood albumin and the highest blood HDL were obtained in treatment contained 3% FA. The overall results indicated that using 4.5% fortifed Alhaji, has positive effects on performance, egg traits, blood parameters and could reduce the production cost in laying hens.

    Keywords: Alhaji maurorum L, blood metabolites, laying hens, Eg traits, Performance
  • S .Almasi *, B .Rezvanjoo, S.H. Shirazibeheshtiha, A. Namvaran Abbasabad, M. Khosravi Pages 21-29

    Benefts of antioxidant supplementation in various disorders through reducing free radicals and improving organsperformance have been reported. The aim of this study was to investigate the effects of coenzyme Q10 and vitaminC on Cysteamine-induced lipid peroxidation and oxidative stress.This experimental interventional study was conducted on male Wistar rats. Animals were divided into four groups(six rats) randomly. Groups were treated as; group 1 (Normal saline), Group 2 (Cysteamine), Group 3 (vitaminC plus Cysteamine), Group 4 (coenzyme Q10 plus Cysteamine). 24 hours after the last injection, rats wereanesthetized and sampled for investigations. Welch’s and Kruskal-Wallis tests were used for analyzing data and P< 0.05 was set the signifcance level.The results of this study indicate that injection of cysteamine signifcantly (P < 0.05) decreased glutathioneperoxidase activity compared with control group. Pretreatment with vitamin C signifcantly (P < 0.05) increasedglutathione peroxidase activity compared with cysteamine group. Pretreatment with coenzyme Q10 increasedglutathione peroxidase activity (P <0.001) and superoxide dismutase (P <0.05) signifcantly compared withcysteamine group.Based on the results of this study, coenzyme Q10 and vitamin C can be used in reducing oxidative stress inducedcysteamine.

    Keywords: Coenzyme Q10, vitamin C, Oxidative stress, Cysteamine, Glutathione peroxidase, superoxide dismutase
  • M. Imandar *, S.A. Pourbakhsh, A. Hassanpour, F. Moosakhani Pages 31-41

    The purpose of this study was to evaluate the influence of clinical, physiological factors (age, sex, history ofabortion) and environmental factors (marsh or swampy environment, the climate, the distribution of mosquitoesin the environment, altitude above sea level) on the Blue tongue virus seroprevalence in the sheep flocks. Thisstudy was performed on 200 blood samples were randomly collected from 19 herds and 7 villages in the KHOYcity. Sera was investigated using by ELISA to determine serum levels of antibodies against the Blue tongue virusand the results were analyzed statistically. Information required in questionnaire forms were collected during thisstudy. Results showed from a total of 200 samples 74 cases had clinical symptoms such as rhinitis, stomatitisand laminitis which only 26 samples were seropositive. A total of 40 male 23 cases (57/50%) and from the 160females 111 cases (69/37%) had a positive ELISA test that there was no signifcant difference between male andfemale animals(P>0.05). There were 66 samples with abortion history of the ewes trap frequency of positiveserum samples that 49 samples were found positive with abortion which is equivalent to 14/44% was achieved.Different age groups had signifcant difference more susceptible to infection with BTV antibody (P<0.05).Morethan 80% of positive samples belonged to swamp and semi-swamp environments and other of samples related tonon-swampy areas. Among the positive serum samples more than half of the samples were with hot and humidweather. The based of distribution rate of mosquitoes in areas with many mosquitoes more than 40% of positivecases were scattered about in too. The altitude above sea level in low-lying areas close to half belongs of thepositive samples and post lowland (altitude 1,000 m). Results of this study is shown some factors such as age,history of abortion, swampy environments, heat and moisture, many distribution of mosquitoes and low-land areascan be risk factors of sero-prevalence of BTV among sheep and should be ways for control of sero-prevalence ofBTV and prevention from change to clinical form of disease.

    Keywords: Blue tongue, Risk Factors, seroprevalence, Sheep
  • E .Gharib Mambini, M. Gharib Mambini, M .Moradi Maravand, A. Rezaie, M. Mashkuh, M. Kenarkuhi, D. Abdolahi, K .Amiri, M. Antikchi, A .Gharib Mambini, N. Soltanisedeh Pages 43-50

    The diseases, brucellosis and sheep pox, are endemic in Iran and they cause serious losses to the production andhealth of livestock. Susceptible livestock have been vaccinated against these two diseases in appropriate seasonswith a vaccine from Razi Institute vaccine for several years. But these diseases, especially the dangerous zoonosisbrucellosis, have not been eradicated after all these years. In this case-control study, 40 lambs within the age rangeof 3.5 - 6 months were selected from a native sheep flock. Vaccines and materials used in this survey were obtainedfrom Razi Institute. This study revealed that the administration of dual vaccine contained of bacterial vaccinesFDRev. 1 with sheep pox vaccine with one injection produced antibody titration as the same as FDRev.1 vaccineseparately. It would be cost beneft to conduct this research for the whole country as it will save lots of money inthe context of staff administration and vaccination. It can also decrease the side effects of multiple vaccinationssuch as stress.

    Keywords: Vaccine, Sheep pox, Brucellosis, Agglutination Test, Mercapto Ethanol
  • A.R. Babaaliyan*, G. Azari Takami, A. Abediyan Amiri, A. Khodadadi, M .Keshavarz Pages 51-61

    Yersiniosis or Enteric Red Mouth Disease (ERM) is an infectious bacterial disease that causes mortality and alsoeconomical loss in Salmonid aquaculture industries. In recent years, the yersiniosis has been expended in differentpart of Iran and there are reports about it in most of the Rainbow trout farms in Iran. Mazandaran Province hasthe second grade of Rainbow trout production in Iran and the most production of Mazandaran is in Haraz Zone(East of Mazandaran). There for, because of the importance of Yersiniosis and also high production of Rainbowtrout in this part of Mazandaran, factors influencing on yersiniosis incidence was evaluated. Samplings were donefrom July 2011 to August 2012 and in 10 rainbow trout farms. Overall, liverand kidney of 1200 fsh with clinicalsigns (410 samples) either without clinical signs (790 samples) were Cultured in TSA agar (Merck Co. Germany).Then Microbial cultures were transformed to laboratory (Ecology of Caspian Sea Institute, Health and Aquaticanimal’s Disease branch) and Bacteria were identifed using gram staining and biochemical tests. In addition, thewater of farms was sampled for calculating Bacterial total count and also measuring some of the physicochemicalparameters (Temperature, DO, pH, Nitrate, Nitrite, NH4+ and TDS) of water. Result showed that decrease oftemperature and increase of pH had the most effects on incidence of yersiniosis . Also, it was demonstrated thatfrom 410 diseased fsh and 790 fsh without clinical signs, 20% and 10% suffered from yersiniosis respectively.

    Keywords: Yersiniosis, Rainbow trout, Prevalence, Haraz province
  • M. Darestani Farahaani, M. E Najafzadeh Khoei *, F. Moayer Pages 63-71

    Platelets Rich Plasma (PRP) technique, was introduced in 1987 and now is widely in use amongst in skin wound treatment . This study has been compared the effects of platelet-rich plasma and phenytoin on experimental fullthickness wounds in rabbits. A total of 15 healthy, adult male New Zealand rabbits with 1300 g (100 ± g) weight and 5 months (1 ± months) old age, were randomly divided in5 equal groups and were kept in individual cages. Heterologous PRP used in this study, was obtained via the collection of 10 mL blood from a mature New Zealand White male rabbits and centrifuged by two-steps procedure. Anesthesia were induced in rabbits by injecting of appropriate doses of xylazine and ketamine via the IM route , then performed pre-operative consideration ,and fnally a full-thickness wound with dimension of 1.5 × 1.5 cm created on both side of chest in all rabbits . Right and left wounds covered up with four drops of heterologous PRP and 0.5 Cm3 of phenytoin sodium (cream1%), respectively. During the 21-day period of the study, photographic images prepared from all wounds daily and then analyzed of wounds area and healing process, by Scion Image software. Under appropriate anesthesia in days of 3,5,7,14,21 after wound creation, histopathologic specimens were obtained from groups 1-5, respectively. The obtained data were analyzed in U MANN-Withney and T-Test. It was found different signifcance between days 14 to 21 only in wounds area and volume of granulation tissue in wounds treated with PRP v/s wounds treated with phenytoin sodium and there was no signifcant difference in other criteria’s (P <0.05).

    Keywords: Rabbit, wound management, Platelet-rich plasma, Phenytoin