فهرست مطالب

نشریه علوم ورزش
پیاپی 21 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اسماعیل ادهمی، عباس خدایاری، مهدی کسب پرست صفحات 11-37

    هدف از پژوهش حاضر، مقایسه وضعیت ورزش ژیمناستیک کشور ایران و چین با تاکید بر نیروی انسانی و تجهیزات قهرمانی است. روش پژوهش از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری پژوهش را مربیان، داوران، ورزشکاران و تجهیزات قهرمانی دو کشور ایران و چین تشکیل میدادند. ابزار اندازه گیری چک لیست پژوهشگر ساخته بوده و از روش آمارتوصیفی استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهدکه ساختار تشکیلاتی فدراسیون ژیمناستیک ایران به لحاظ پستهای سازمانی و کمیته های موجود، بزرگتر از فدراسیون ژیمناستیک چین است، بیشتر مربیان ایرانی دارای کارت درجه 3 بودند. این وضعیت در مورد داوران بخش هنری ایران نسبت به چین نیز مشهود است یعنی؛ داوران ایران بیشتر درجه 3 و داوران چین درجه 2 بودند در بخش مربیگری بینالمللی تعداد مربیان در تمامی گرایشهای ژیمناستیک ایران بیشتر از چین هستند. در بخش داوران بینالمللی از نظر کمی، ایران در تمامی گرایشها از چین کمتر است. تعداد ورزشکاران سازمان یافته ایران ازنظر همگانی و حرفهای (قهرمانی) ازکشورچین کمتر بوده و از نظر تجهیزات کیفیت نسبتا برابری وجود دارد؛ اما از لحاظ کمیت، کشور چین وضعیت مطلوبتری نسبت به ایران دارد و سالنهای قهرمانی در چین مجهزتر از ایران است. توجه به مسایل آموزشی و ایمنی باید از اصول کلی برای مقایسه امکانات کشور چین با ایران د انست. با توجه به نتایج به دست آمده از نیروی انسانی میتوان پی برد که ایران در برخی از حوزه ها مانند؛ داوری و مربیگری از لحاظ کمی به کشور چین نزدیک است و حتی از نظر کمی در یک مورد مربیگری بینالمللی ایران بیشتر از چین است؛ اما کیفیت برابری وجود ندارد .

    کلیدواژگان: ورزش ژیمناستیک، نیروی انسانی، تجهیزات قهرمانی
  • سید علی حسینی، ایمان فتحی، مهدی نورا، فریده کیخسروی، قباد حسن پور، محمدعلی آذربایجانی، مهدی پیروز صفحات 39-58

    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر یک جلسه فعالیت بدنی هوازی به دنبال مصرف مکمل ویتامین C بر پاسخ پروتئین واکنش دهنده C و کورتیزول بود. بدین منظور 24 آزمودنی مرد سالم (میانگین ± انحراف معیار: سن 01/3 ±73/21 سال، وزن 20/11± 75/69 کیلوگرم و قد 30/6±88/176 سانتی متر) به صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. ابتدا توان هوازی آزمودنیها برآورد شد، سپس آزمودنیها بر اساس توان هوازی و به طور تصادفی به دو گروه تجربی (گروه ویتامین C (و کنترل (گروه دارونما) تقسیم شدند. پس از آن، از همه آزمودنیها پیش آزمون به عمل آمد، سپس هر دو گروه به مدت 15 روز مکمل (ویتامین C) مصرف کردند. در پایان دوره مکمل دهی، برای بار دیگر از آزمودنیها پس آزمون (مشابه با پیش آزمون) گرفتند. در جلسه پیش آزمون و پس آزمون، آزمودنیها به مدت 30 دقیقه با شدت 75 درصد ضربان قلب ذخیرهای روی نوارگردان دویدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون t مستقل، آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری و آزمون t وابسته با اصلاحیه بونفرونی استفاده شد (05/0≤P .) نتایج تحقیق نشان داد که یک دوره 15روزه مکمل دهی ویتامینC بر غلظت کورتیزول پلاسما در حالت استراحتی (93/0<P) و پس از فعالیت ورزشی (68/0<P) و همچنین بر غلظت CRP در حالت استراحتی (123/0<P) و پس از فعالیت ورزشی (113/0<P) تاثیر معنی داری ندارد. بر اساس یافته های پژوهش ، استنباط می شود که 15 روز مکمل دهی ویتامین C بر غلظت پروتئین واکنش دهنده- C و کورتیزول پلاسما در حالت استراحت و پس از فعالیت ورزشی تاثیری ندارد. از این رو برای اثرگذاری احتمالی مکمل دهی ویتامین C بر پاسخهای ایمنی هورمونی، توصیه میشود که از دوره مکمل دهی بیشتر از 15 روز استفاده شود.

    کلیدواژگان: فعالیت ورزشی، ویتامین C، پروتئین واکنش دهنده- C، کورتیزول
  • نینا همتی زاده، امیر سرشین، سید صدرالدین شجاع الدین صفحات 60-74

    هدف مطالعه حاضر مقایسه شاخص های پایداری پاسچر در تکلیف های مختلف افرادی است که زانوی ضربدری و پرانتزی و نرمال دارند. نمونه های پژوهش شامل 30 نفر خانم بودند که 10 نفر در گروه زانوی ضربدریبا میانگین سنی 49/3 ± 70/23 و میانگین وزنی 46/8 ± 60/62 ،10 نفر در گروه زانوی پرانتزیبا میانگین سنی 80/2 ± 88/23 و میانگین وزنی 39/8 ± 00/55 و 10 نفر در گروه زانوی سالم و نرمالبا میانگین سنی 59/2 ± 60/25 و میانگین وزنی 68/8 ± 80/56 قرار گرفتند. میزان سرعت و جا به جایی مرکز را اندازه گیری کرد. ناهنجاری های زانو ضربدری و پرانتزی با استفاده از کولیس اندازه گیری و ثبت شد. آزمودنی ها 12 آزمون تعادل ایستا با درجه سختی متفاوت و یک آزمون تعادل پویا را انجام دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس دو راهه و روش تحلیل واریانس یکراهه به هدف مقایسه پارامترهای اندازه گیری شده بین گروه های پژوهش انجام گرفت. میزان جا به جایی مرکز فشار در تکلیف های مختلف حفظ تعادل ایستای افرادی که ناهنجاری زانوی ضربدری و پرانتزی و همچنین زانوی نرمال داشتند، متفاوت بود (000/0=P).همچنین، نتایج نشان داد که سرعت حرکت مرکز فشار در تکلیف های مختلف حفظ تعادل ایستا در افرادی که ناهنجاری زانوی ضربدری و پرانتزی داشتند، متفاوت است (000/0=P) .نتایج در مورد آزمون تعادل پویا نشان داد زمان رسیدن به پایداری در افرادی که ناهنجاری زانوی ضربدری، پرانتزی یا زانوی نرمال داشتند با تفاوت معنی داری همراه نبود (05/0›P) .بر اساس نتایج این پژوهش در آزمون های حفظ تعادل با درجه سختی های متفاوت حتی در بعضی از موارد افراد با زانوی سالم و نرمال نسبت به افراد با زانوی ضربدری و پرانتزی ضعیف تر عمل می کنند؛ بنابراین ممکن است در وضعیت های خاصی ساختار بیومکانیک افرادی که زانوی ضربدری و پرانتزی داشتند نوعی مزیت برای پایداری پاسچر آنان باشد.

    کلیدواژگان: شاخص های پایداری پاسچر، تکلیف های مختلف، جا به جایی و سرعت مرکز فشار، زانوی ضربدری، زانوی پرانتزی
  • یحیی شاهسون، فرشاد تجاری، عباس خدایاری صفحات 76-91

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگیهای دموگرافیک و سبک رهبری مربیان انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل؛ مربیان 9 رشته ورزشی فوتبال، والیبال، تکواندو، آمادگی جسمانی، کیک بوکسینگ، تنیس روی میز، شنا، کاراته و بسکتبال در استان البرز بود که 371 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه تعیین شدند. ابزار پژوهشگر شامل؛ پرسشنامه سبک رهبری لوتانز برای تعیین سبک رهبری انسانگرا و وظیفه گرا و پرسشنامه مشخصات دموگرافیک بود که روایی آنها را متخصصان مدیریت ورزشی تایید کردند. پایایی مقیاسهای پرسشنامه پس از انجام گرفتن پیش آزمون و با استفاده از آماره آلفای کرنباخ مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از نرم افزار SPSSwin16 استفاده شد، در بخش آمار توصیفی آماره هایی مانند؛ میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس چند متغیره مورد بهره برداری قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان دادکه متغیر های جنس، تحصیلات، رشته ورزشی، سابقه قهرمانی، درجه مربیگری، سطح مربیگری، سابقه ورزشی و مدت مربیگری به صورت معنی داری با سبک رهبری انسانگرا و متغیرهای جنس، سن، رشته ورزشی، گروه سنی ورزشکاران مورد مربیگری، سابقه قهرمانی، تحصیلات و مدت مربیگری با سبک رهبری وظیفه گرا ارتباط دارد و متغیر های گروه سنی ورزشکاران مورد مربیگری و سن مربی با سبک رهبری انسانگرا و سطح مربیگری با سبک رهبری وظیفه گرا رابطه ندارند.

    کلیدواژگان: سبک رهبری، ویژگی های دموگرافیک، مربیان ورزشی
  • سعید صداقتی، حسین شیروانی، یاسر کاظم زاده صفحات 93-113

    هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر دو مسابقه متوالی فوتبال به همراه مصرف مکمل ویتامین C در دوره بازیافت بر غلظت ایمنوگلوبولین ها و کورتیزول سرمی بازیکنان فوتبال مرد دانشگاهی بود. بدین منظور36 بازیکن فوتبال از لیگ دسته اول دانشگاه های کشور انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه مصرف مکمل ویتامین c 12=SG ،پلاسیبو (12=PG) و کنترل (12=CG) تقسیم شدند. گروه SG با انجام دادن دو مسابقه متوالی فوتبال و دریافت نوشیدنی 1 لیتری حاوی 500 میلی گرم ویتامینC ، گروه PG نیز پس از انجام دادن دو مسابقه متوالی فوتبال و دریافت همان مقدار نوشیدنی حاوی آسپارتام مورد آزمون قرار گرفتند. در حالی که گروه CG هیچ مداخله ای دریافت نکرد. هر مسابقه فوتبال شامل دو نیمه 45 دقیقه ای با فاصله استراحتی 15 دقیقه ای بود و با فاصله زمانی کمتر از 48 ساعت از مسابقه بعدی برگزار شد و مکمل ها در بازه زمانی 1 ساعت پس از مسابقه دوم به مصرف رسید. جمع آوری نمونه های خونی نیز پیش از اجرا و یک ساعت پس از مسابقه دوم به منظور اندازه گیری شاخص های مربوط انجام گرفت. از آزمون آماری t همبسته جهت بررسی معنی داری درون گروهی و از آزمون آنالیز واریانس دو طرفه برای بررسی معنی داری بین گروهی با سطح معنی داری 05/0 <α استفاده شد. نتایج نشان داد که در گروه PG ، تغییرات درون گروهی IgA و کورتیزول سرم پیش و پس از دو مسابقه (023/0=P و040= /P) معنی دار است؛ اما تغییرات بین گروهی در سایر گروه ها تفاوت معنی داری نداشت. به طورکلی مصرف مکمل ویتامین C به صورت قرص های جوشان در دوره بازیافت از دو مسابقه متوالی فوتبال می تواند تغییرات سرمی ایمنوگلوبولین های A ،G و کورتیزول بازیکنان فوتبال دانشگاهی را تعدیل کند و ممکن است شیوع URTI را در آنها کاهش دهد.

    کلیدواژگان: مسابقه فوتبال، ایمنی هومورال، مکمل ویتامین C
  • سردار محمدی، نرگس اسمعیلی صفحات 115-136

    روابط عمومی یکی از مهمترین عوامل موثر در سرنوشت هر سازمان و از ارکان جدایی ناپذیر آن است. یکی از مهمترین و حساسترین وظایف روابط عمومی ها در بعد برون سازمانی، برقراری ارتباطی صحیح و اندیشه مندانه بر پایه عقل و خرد با رسانه های جمعی است، لذا به منظور انتخاب ابزار روابط عمومی مناسب بخش تولیدی صنعت ورزش، آرا و نظر30 مدیر بازاریابی شرکتهای تولیدکننده محصولات ورزشی، از راه پاسخگویی به پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای مدل AIDA ،جمع آوری شد. متخصصان روایی (صوری، محتوایی) پرسشنامه را تایید کردند و پایایی آنها به خاطر نرخ ناسازگاری پرسشنامه ها (که کمتر از1/0 بود)، به تایید رسید. برای تحلیل داده ها از روش AHP و نرم افزار (Choic11 Expert) استفاده شد. نتایج نشان داد بر اساس نتایج در سطح چهارم، برگزاری سمینار و کنفرانس، از نظر ایجاد آگاهی، ایجاد علاقه و تمایل و سوق دادن مشتریان به خرید، بیشترین اهمیت را میان سایر ابزارهای روابط عمومی به خود اختصاص داد. نتایج در سطح سوم برمبنای مدل AIDA نشان داد ازنظر ایجاد آگاهی، تبلیغات و روابط عمومی، ازنظر ایجاد علاقه و تمایل، پیشبرد فروش و از نظر سوق دادن مشتریان به خرید، فروش شخصی اهمیت بیشتری داشتند.

    کلیدواژگان: آمیخته ترویج، روابط عمومی، روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP)، مدل (ایجاد اگاهی، ایجاد علاقه، تمایل و سوق دادن به خرید)AIDA