فهرست مطالب

نشریه مدیریت تبلیغات و فروش
پیاپی 1 (بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/03/11
  • تعداد عناوین: 16
|
  • حسین عماری*، سارا امیرحصاری صفحات 1-14

    در این پژوهش به دنبال یافتن تاثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد بین المللی اقتصاد در گروه خودرو سازی ایران خودرو می باشیم. قابلیت های بازاریابی منجر به تعهد بین المللی می شود، استراتژی ورود به بازار بین المللی را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین، قابلیت های بازاریابی به طور غیر مستقیم عملکرد بازاریابی را تحت تاثیر قرار می دهد. در ابتدا، بر پایه ی نظرات در مورد چشم انداز قابلیت پویا، تیوری پویای استراتژی و تیوری معامله- سود، اثرات قابلیت های بازاریابی در عملکرد بین المللی مورد بحث قرار گرفته است. نظر سنجی با کمک پرسشنامه ی استاندارد در شرکت ایران خودرو صورت گرفت، از SEM (مدل یابی معادلات ساختاری) برای تحلیل رابطه ی بین متغیرها در فرضیه ها استفاده شده است. نتایج حاکی از انطباق بین نمونه در رابطه با تاثیر مثبت بر قابلیت های بازاریابی شرکت ایران خودرو در عملکرد بین المللی اقتصاد و تعهد بین المللی است. علاوه بر این، استراتژی ورود به بازار با سرمایه گذاری اندک و بالا بر عملکرد بین المللی این سازمان تاثیر ندارد. همچنین نتایج حاکی از آن است که قابلیت های بازاریابی به عنوان هسته ی تصمیمات بین المللی شرکت می باشند، همچنین تاثیرات قابلیت های بازاریابی را هم بر تعهد بین المللی شرکت بازگو می کند.

    کلیدواژگان: بازاریابی، استراتژی ورود به بازار، کسب و کار بین الملل، عملکرد کسب و کار، تعهد بین الملل
  • سجاد رحیمی مدیسه*، آتنا قلی پور شهرکی، وحید دالوند، عاطفه خوش فطرت صفحات 2-9

    اینستاگرام، از جمله اپلیکیشنهایی است که در کشور ما با استقبال گسترده کاربران روبرو شده است. در پنج سال اخیر، استفاده از این نرم افزار به منظور ایجاد و توسعه کسب و کار شدت گرفت؛ به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان نیز به آن رو آوردند. پژوهش حاضر یک تحقیق تحلیلی-توصیفی بود که در آن جمعآوری اطالعات از طریق دانش تخصصی نویسندگان، مطالعه کتابخانه ای، جدیدترین مقالات مرتبط با موضوع در پایگاه های داده مهم و شناخته شده علمی و پژوهشی و با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با روایی و پایایی پژوهشهای کیفی صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد شرط موفقیت در فروش محصولات، توجه به روش های حرفه ای خلق محتوا و استمرار در اجرای آن به کمک متخصصین کسب و کار است.

    کلیدواژگان: فروش در اینستاگرام، جهش تولید، افزایش فروش، فروش محصول
  • سمیه دویستی صفحات 7-22

    اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه های فشار و متعاقبا تلاش برای کنترل و بی اثر کردن آن تاثیرها میباشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تاکید گردد.طبق نظر دولتمردان ایران در تعریف اقتصاد مقاومتی، ضرورت مقاومت برای رد کردن فشارها و عبور از سختیها برای رسیدن به نقاط مثبت ملی نیاز است. بررسی اقتصاد مقاومتی از زوایای مختلف با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و نقش آن در ارتقای بهره وری،کارآفرینی، تولید داخلی و اشتغال در مقاله حاضر موردبررسی قرار میگیرد.روش تحقیق مقاله کتابخانه ای می باشد.اقتصاد مقاومتی در ارتقای بهره وری ،کارآفرینی ، تولید داخلی و اشتغال در کشور بسیار تاثیرگذاراست.

    کلیدواژگان: اقتصاد مقاومتی، بهره وری، کارآفرینی، تولید داخلی، اشتغال
  • سمیه شمسی* صفحات 15-22

    در اقتصاد دانش محور، از سرمایه فکری به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده میشود و امروزه نقش سزمایه های فکری در ایجاد ارزش برای سازمانها و شرکت ها و واحد های تجاری بسیار بیشتر از نقشی است که سرمایه مالی در واحد ها ایفا می کند. بسیاری از صاحب نظران حوزه مدیریت به این نکته باور دارند که سرمایه فکری و نیروی انسانی با کیفیت و دانش محور، عامل اصلی بهره وری و خلاقیت در سازمانی است که می تواند با ایده های خود فرایندهای جدیدی را خلق و کار آفرینی سازمانی را در سازمان تشویق کند که در نهایت باعث افزایش مزیت رقابتی سازمان خواهد شد. در این مقاله ضمن تعریف مفاهیم و اصطلاحات سرمایه فکری اهمیت اندازه گیری، نظریه های سرمایه فکری، روش اندازه گیری سرمایه فکری بیان شده روش مورد استفاده این مقاله کتابخانه ای بوده و گرد آوری داده ها از طریق واکاوی مقالات و کتب داخلی و خارجی است.

    کلیدواژگان: سرمایه فکری، نیروی انسانی، دارایی نامشهود، سرمایه مشتری، سرمایه ساختاری
  • امیر جبلی*، ثریا فرج زاده صفحات 23-29

    هدف از این مقاله بررسی نقش سرمایه اجتماعی در ترویج دورکاری می باشد . ایجاد و توسعه دورکاری بیش از هر موضوع دیگر به زیر ساختهای فرهنگی نیاز دارد ،زیرا این موضوع نه تنها زندگی اجتماعی و کاری افراد را تحت تاثیر قرار می دهد ، بلکه بر روی زندگی خانوادگی و فردی آن ها نیز موثر است . مفهوم سرمایه اجتماعی به روابط میان انسان ها تمرکز دارد . روابطی که در تمام لحظات زندگی روزمره و در طول عمر انسان ها جریان داشته و رفتار و نگرش آن را تحت تاثیر قرار می دهد . به طور کلی می توان مفهوم سرمایه اجتماعی را در عبارات زیر بیان کرد (ارتباطات مهم هستند . مردم با ایجاد ارتباط با یکدیگر دست به کارهایی می زنند که به تنهایی یا قادر به انجام نیستند یا برای انجام آن مشکلات فراوانی خواهند داشت). در نتیجه با وجود سرمایه اجتماعی بالا زمینه برای ترویج دورکاری نیز فراهم خواهد شد .

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، دورکاری
  • میرمهدی حسینی*، متینه مقدم، محمدعلی موسی زاده، پوریا فرح گل صفحات 24-32

    سرمایه گذاری یکی از مهمترین متغیرهای کلان در اقتصاد محسوب می شود و تحت تاثیر عوامل متعددمتغیرهای پولی و مالی و سازمانی، ساختاری قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف ارایه الگویی برای تعیین عوامل تاثیرگذار بر جذب سرمایه گذاری در مناطق تجاری-خارجی (مورد مطالعه: تجاری-خارجی ارس) انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق کارشناسان منطقه تجاری خارجی ارس، اساتید و صاحب نظران آشنا با مقوله مناطق آزاد ارس و همچنین سرمایه گذاران داخلی و خارجی واقع در منطقه آزاد تجاری خارجی ارس را در بر می گیرد که تعداد آنها 174 در نظر گرفته شده است و حجم نمونه 121 نفر گزارش شده است. پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مناسب گزارش شده است. در این پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و به کارگیری نرم افزار لیزرل فرضیه های پژوهش مورد آزمون قرار گرفته شده اند و نتایج حاصل از انجام این پژوهش بیانگر این امر است که عوامل تاثیرگذار بر جذب سرمایه گذاری در مناطق تجاری-خارجی ارس توانسته است بر جذب سرمایه تاثیر گذار باشد.

    کلیدواژگان: عوامل تاثیرگذار، جذب سرمایه گذاری، مناطق تجاری-خارج
  • نرگس نصیری* صفحات 30-44
  • علی قربانی*، سارا امیرحصاری صفحات 33-52

    یکی از چالش های اساسی بازاریابان، نامگذاری محصولات جدیدی است که اولین بار تجاری سازی و به بازار عرضه می شوند. در این پژوهش استراتژی جدیدی تحت عنوان استراتژی زیان هراسی ارایه می شود که یکی از اصلی ترین کاربردهای آن در نامگذاری محصولات تازه عرضه شده است. استراتژی زیان هراسی بر سه محور استوار است: 1) منافع از دست رفته در صورت عدم استفاده از محصول؛ 2) زیان عدم استفاده از محصول؛ 3) احساس ترس، نگرانی، یا نا امنی از یک پدیده. پژوهش حاضر با هدف بررسی استراتژی زیان هراسی سعی در شناسایی تاکتیک ها و تکنیک های این استراتژی دارد. پس از بررسی های صورت گرفته به کمک روش تحلیل مضمون و تحلیل محتوای تصویری، بیش از 500 تبلیغ برتر و پر بازدید در صفحات مجازی و سایر رسانه های تبلیغاتی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 15 تبلیغ که از استراتژی زیان هراسی استفاده می کردند، انتخاب شدند که منجر به شناسایی 14 تاکتیک (استفاده از استعاره در نام برند یا شعار برند، پیامد، اغراق، بازخورد سریع و مستقیم، مرگ، متقاعد سازی، جایگزینی، طنز، هماهنگی با شتاب زمان، درگیری ذهنی، ارایه توجیه منطقی، آسیب رساندن به عزیزان، شدت زیان، از دست دادن زیبایی) و 6 تکنیک (عینی سازی زنجیره ی تامین، سادگی، استرس، نابودی، تضاد، مقایسه) گردید.

    کلیدواژگان: زیان هراسی، تبلیغات، تحلیل مضمون
  • ابوالقاسم عربیون*، علی عبدی جمایران، سید زمان موسوی میرکالیی صفحات 45-63

    این تحقیق ، تالش دارد تا برخی از عوامل موثر بر نو آوری سازمانها را از طریق نتایج به دست آمده ازتحقیقات مقاله هایی که شاخصهایی نظیر تبلیغات و نامهای تجاری ، محصول جدید ، بازاریابی اینترنتی ، کیفیت مدیریت ، تحصیل کارافرینی و غیره ، مورد بررسی قرار داده و در قالب راهکار های مقایسه ای ارایه دهد الزم به ذکر است همه موارد فوق موجب ارتقاء و نوگرایی سازمانهای مربوطه خویش شده اند .این تحقیق ، تلاش دارد تا برخی از تاثیرات بر بازاریابی اینترنتی و عملکرد شرکت ها که برگرفته از پذیرش و ادغام زیر سیستم های اطلاعات واحدهای کسب و کار است را آشکار سازد. برای رسیدن به این هدف ، یک چارچوب تنظیم شده و تعداد بسیاری از شرکت های اروپایی که تخمین مدل برابری ساختاری را به کار می گیرند ، آزمون شده است. از طرف دیگر در پی آن است که اثر تبلیغ و رقابت در چارچوب کاری و اثر تبلیغات بر افکار مصرف کننده و خریدار درتبلیغات چندگانه و محیط های نام تجاری چندگانه را بررسی میکند. همچنین نشان می دهد که بعضی از منابع شرکت، استاندارد سازی و فعالیت های کنترل کیفیت را تسهیل می کند. این یافته ها مفاهیم مدیریتی مهمی در بر دارند. از طرفی، توسعه قابلیت های نوآوری به شرکتها اجازه خواهد داد تا در پذیرش سیستم های استاندارد شده مدیریت پیش قدم باشند. از طرف دیگر، حوزه های کیفیت و نوآوری باید به خاطر تسهیل استانداردسازی محصولات و فرآیند های جدید با هم همکاری کنند.این مقاله تاثیر برنامه تحصیل کارافرینی را بر مهارتهای کارآفرینان و عملکرد آنها در سازمانها را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

    کلیدواژگان: نوآوری، خلاقیت، مهارت های کارآفرینان
  • امیر جبلی*، سیما عبدی صفحات 53-65

    در این مقاله به ارایه خدمات اجتماعی از طریق دولت ها و ارگان ها وسازمان هاو نقش مدیریت منابع انسانی در تحقق بهتر این خدمات برای نیروی انسانی در سطح جامعه و همچنین سازمان های بزرگ و کوچک پرداخته شده است و همچنین تاثیرات مستقیم این حمایت ها بر موفقیت سازمان ها برای دسترسی به اهداف تعیین شده نیز اشاره شده است زیرا بررسی هایی انجام شده است که با استناد به تحقیقات پیشین انجام شده بوده که به صورت مروری برای شناخت اهمیت این قبیل حمایت ها چه در سطح جامعه و در چه سطح خرد تر در سازمان ها و ارگان ها انجام شده بود ، نتایج حاکی از ان بود که خدمات اجتماعی ارایه شده و همچنین سیاست های حمایت کننده از افراد و منابع انسانی به صورت حمایت های مالی ارایه وام های بدون بازده یا کم بهره و... در سطح جامعه و سازمان و... بسیار مهم و تاثیر گذار بوده است و ارایه درست و صحیح این قبیل حمایت ها باعث افزایش کارایی در سطح جامعه و سازمان می شود.

    کلیدواژگان: خدمات اجتماعی، منابع انسانی، مدیریت منابع انسانی، رفاه اجتماعی، حمایت اجتماعی
  • محبوبه رشیدی*، سید زمان موسوی میرکالیی صفحات 64-76
  • سید زمان موسوی میرکلایی* صفحات 66-83

    هدف اصلی این پژوهش، برر سی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کار آفرینی سازمانی در ادارات پست استان مازندران می با شد. روش تحقیق باتوجه به هدف از تحقیق کاربردی و با توجه به نحوه ی گرد آوری داده ها از نوع توصیفی و تحلیلی همبستگی است. در این تحقیق برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته شده استفاده شده است که شامل 34 سوال می باشد. جامعه آماری ادارات پست استان مازندران بوده که شامل 1 اداره کل و 17 اداره پست با می با شد که با استفاده از حجم نمونه تعداد 150 نفر از کارکنان سطوح مختلف به طور تصادفی از جامعه آماری انتخاب شدند. نتایج حاکی ازآن ا ست که بین سرمایه اجتماعی و کار آفرینی سازمانی در ادارات پست استان مازندران رابطه معناداری وجود دارد . بین ابعاد سییاختاری، سییرمایه اجتماعی وکار آفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد وای ابعاد شییناختی و رابطه ای در جامعه آماری مورد نظر با کارآفرینی سازمانی رابطه معنی داری ندارند، همچنین بین سرمایه اجتماعی و ابعاد کار آفرینی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد واین رابطه از نوع همبستگی مثبت است.

    کلیدواژگان: سرمایه، سرمایه اجتماعی، کار آفرین، کار آفرینی سازمانی
  • الهام غلامی صفحات 77-89

    اندازه گیری عملکرد امروزه یکی از دغدغه های مداوم مدیران توانمند و علاقهمند به بهسازی سازمان است. در الگوهای سنتی مدیریت این مقوله به مثابه کنترل وظایف و کارکردهای مدیر تلقی شده است، ولی در نظریه های جدید به عنوان پاره سیستم اصلی مدیریت منابع انسانی کارکردی فراتر از اعطای پاداش دارد و بر تقویت رفتار، ایجاد ارتباط میان مدیران و کارکنان و بهسازی منابع انسانی در سازمانها از طریق سنجش میزان حصول تغییرات مطلوب پس از یک یا چند دوره مقایسه در شرایط یکسان تاکید دارد.هر چه مدیریت عملکرد در نیل به اهداف سازمان موفق ترباشد، بهره وری نیز افزایش یافته و در نتیجه سهم بازار و سودبیشتری عاید سازمان خواهد شد. استمرار روند مذکور باعث ایجادثروت و تداوم و بقای سازمان در دنیای رقابتی و پرتلاطم امروزی خواهد شد.یکی از عوامل اثرگذار بر عملکرد سازمانی رضایت شغلی است ؛بنابراین دراین مقاله سعی شده است تاثیر رضایت شغلی برعملکرد سازمان مورد بررسی قراربگیرد

    کلیدواژگان: رضایت شغلی، عملکرد، عملکرد سازمانی
  • علی نصیری*، زهرا نصیری، امیرحسین نورالهی صفحات 84-97

    هدف این پژوهش، بررسی تاثیر بین حمایت مدیران بر تصمیم گیری مشارکتی با توجه به نقش میانجی وجدان کاری در سازمانهای ورزشی بود. مطالعه حاضر با استفاده از مطالعات توصیفی و روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی کارمندان دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران بود که به صورت کل شمار در نظر گرفته شد و پس از توزیع پرسشنامه، 86 عدد پرسشنامه صحیح جمع آوری گردید. این اطلاعات از طریق سه پرسشنامه استاندارد صورت گرفت، پایایی پرسشنامه نیز از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ها به ترتیب 97 و 94 و 93 صدم به دست آمد. برای بررسی فرضیات از مدلسازی معادالت ساختاری (SEM) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش و آزمون فرضیه ها با استفاده از نرم افزار Amos و Spss انجام شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین رفتار حمایتی مدیران و تصمیم گیری مشارکتی تاثیر مستقیم وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین رفتار حمایتی مدیر و وجدان کاری تاثیر مستقیم وجود دارد؛ درنهایت نتایج حاصل از تحقیق تاثیر مستقیم متغیر وجدان کاری بر متغیر تصمیم مشارکتی را به اثبات رساند.

    کلیدواژگان: رفتارهای حمایتی مدیر، تصمیم گیری مشارکتی، وجدان کاری
  • سجاد رحیمی مدیسه*، حامد ذوالفقاری، راویه غلامزاده، محمدحسن صفری صفحات 90-97

    منابع انسانی، یکی از مهمترین سرمایه های هر سازمان به حساب می آیند. بنابراین، یکی از مهمترین اهداف هر سازمان، افزایش بهره وری نیروی انسانی است که فقط با تدابیر مشترک مسئولان منابع انسانی محقق میشود. در بهره وری سازمانی به دنبال این هستیم تا منابع سازمان را به گونه ای به کار بگیریم که بتوانیم بالاترین سطح عملکرد کل سازمان را رقم بزنیم. روش های گوناگونی برای افزایش بهره وری کارکنان وجود دارد که یکی از این روش ها، شناخت رفتار است. آزمونها و مدلهای گوناگونی برای سنجش رفتار وجود دارد که یکی از آنها، مدلی رفتاری موسوم به "آزمون DISC "است. مساله پژوهش با این سوال مطرح شد که آیا استفاده از این آزمون، تاثیری مثبت بر بهره وری منابع انسانی دارد یا خیر؟ پژوهش حاضر یک تحقیق تحلیلی-توصیفی بود که در آن جمع آوری اطالعات از طریق دانش تخصصی نویسندگان، مطالعه کتابخانه ای، جدیدترین مقالات مرتبط با موضوع در پایگاه های داده مهم و شناخته شده علمی و پژوهشی و با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با روایی و پایایی، پژوهشهای کیفی صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مدل رفتاری DISC میتواند کارکنان را در یک مجموعه به خودشناسی نزدیک و نقش مهمی در افزایش بهره وری ایفا نماید.

    کلیدواژگان: مدل رفتاری DISC، بهره وری نیروی انسانی، بهره وری کارکنان، افزایش بهره وری، مدیریت بهره وری
  • سمیه محقق صفحات 98-112

    مکانیسمهای پاسخگویی بشردوستانه هر ساله ده ها میلیون نفر از مردم را در بحران های سراسر جهان نجات داده و از آنها محافظت می کند. مداخلات آنها به موقع و موثرتر از گذشته است، اما اقدامات بشردوستانه همیشه به همان شکلی که باید نیست و نیازها به طور متوازن مرتفع نمی شوند. افزایش سطح آسیب پذیری های فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در سراسر جهان شکاف عمیق و خطرناکی بین نیازهای ناشی از وقوع بحران ها و حوادث و اثربخشی پاسخگویی ایجاد کرده است. یکی از مهمترین چالشهای اقدامات بشردوستانه، تامین منابع و بودجه مورد نیاز برای اجرای عملیات مورد نظر است. برای افزایش مناطق پوشش آسیب دیده از حوادث ، مکانیسمهای بشردوستانه باید فراتر از مدل های سنتی تامین منابع و بودجه که هم اکنون در مواجهه با بحران های پیچیده و طولانی ناکافی است، پیش بینی شوند. در این مجال ضمن بررسی ضرورت و اهمیت توجه به تامین بودجه اقدامات بشردوستانه و لزوم گذر از شکل سنتی جهت کارسازی شیوه های نوآورانه سرمایه گذاری و جذب بودجه بخش خصوصی، رویکرد های از بین بردن شکاف بودجه ای و سازماندهی بودجه مورد نیاز اقدامات بشردوستانه بیان می گردد. هرچند بدیهی است امروزه با توسعه و صنعتی شدن سیستمهای پاسخگویی بشردوستانه، صرف برشمردن منابع موجود تامین اعتبار عملیات بشردوستانه کافی نیست ، بلکه با عنایت به رشد فضای تخصصی اقدامات بشردوستانه، در مجالی دیگر بررسی نظام مالی- مالیاتی نهادها و سازمان های بشردوستانه، نقش ارتباطات و رسانه ها، مارکتینگ و تکنیکهای اقتصادی در پروژه های بشردوستانه حایز اهمیت می باشد.

    کلیدواژگان: پاسخگویی بشردوستانه، منابع و بودجه بشردوستانه، رویکرد های تامین مالی