فهرست مطالب

نخبگان علوم و مهندسی - سال ششم شماره 1 (فروردین 1400)

نشریه نخبگان علوم و مهندسی
سال ششم شماره 1 (فروردین 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/02/18
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سید محمدرضا موسوی فرد* صفحات 1-18

    یکی از مباحث اختلافی که از دیرباز موردتوجه قرارگرفته است این امر موضوع میباشد در گزینشهایی که صورت میگیرد، حداقل در برهه معاصر بعد از انقلاب اسلامی این مسئله است که آیا باید اصل تعهد مالک عمل باشد یا اصل تخصص فرد برای گزینش موردنظرباشد. با بررسی دیدگاه های مختلف که غالبا در دو طیف فکری قابل بحث و بررسی است؛ گروهی از منظر نگاه ایدیولوژیک و انقلابی به تعهد اعتقاد دارند معتقدند که تخصص نیز به دنبال آن می آید (دیدگاه مصلحت گرایی). برخی دیگر در نقطه مقابل تخصص را موردبحث قرار میدهند؛ اغلب این افراد را بیشتر با دیدگاه های تکنوکرات نوعا دینگریز می شناسند. در این مقاله درصدد هستیم ضمن ارایه رویکردی بینابینی بر اساس آموزه های میان رشته ای (پاسخی جدید مبتنی بر آموزه های جرم شناسی اسلامی وجامعه شناسی جنایی...) برای این نزاع تیوریک و درعینحال کاربردی بیابیم و پاسخی واقعگرا مبتنی بر واقعیات به آن دهیم.

    کلیدواژگان: تعهد، تخصص، گزینش اداری، فساد، جرم شناسی اسلامی، جرم، تخلف
  • سید محمدرضا موسوی فرد صفحات 19-35

    بر اساس اصل 43 قانون اساسی؛ دادخواهی حق مسلم هر فرد است و هر کس میتواند به منظور دادخواهی به دادگاه های صالح رجوع نماید. همه افراد ملت حقدارند اینگونه دادگاه ها را در دسترس داشته باشند و هیچکس را نمیتوان از دادگاهی که بهموجب قانون حق مراجعه به آن را دارد منع کرد. ولی متاسفانه این قدرت قانونی گاهی بوسیله برخی قضات در قوه قضاییه به صورت خواسته یا ناخواسته دستخوش یکسری مفسدها و سو جریانات میشود این سوءجریان حتی اندک که باعث شده افراد از عدالت قضایی مورد انتظار تفاسیری دیگر داشته باشند، که باروی کار آمدن مدیریت جدید قوه قضاییه و شعار مبازره عملی با فساد و تحول در قوه امیدها رنگ جدیدی برای اجرای عدالت به خود گرفت،ولی تقریبا نزدیک به دو سال اندی برخی از رویکردها باعث میشود این تغییرات آنچنان ملموس نباشد، هنوز برخی جریانات اندک سوء مشاهده می شود، پس باید دید آرمانی حاکم بیشتر روی نقاط ضعف و آسیب شناسی ساختار موجود کار کند تا شاهد تحوالت واقعیتری باشیم از باب جرمشناسی اسالمی و دیدی نقادانه بدین قضیه ورود کرده ایم.

    کلیدواژگان: جرم شناسی اسلامی، رویه قضایی، سند تحول، آسیب شناسی، دوره تحول
  • سید محمدرضا موسوی فرد* صفحات 36-63

    به نظر میرسد قاعده علم قاضی و استقلال قاضی (بیحدوحصر در تفسیر) عمال با توجه به رویه های موجود در محاکم نه تنها ما را به سوی تحولی ملموس در قوه قضاییه رهنمون نمیسازد بلکه به نظر نگارنده هزینه های فراوانی را در بلند مدت به بار میآورد . عامه مردم را در بلندمدت به موفقیت شعارهای قوه قضاییه مایوس میسازد. به عنوان مثال در یک پرونده با موضوع واحد و مدارک و مستندات واحد، اصحاب دعوای واحد، رویکردهای سلیقه ای را مشاهده میکنیم که در این مقاله در حد بضاعت علمی به تصویر کشیده شده است ، اگر نگوییم فساد جزیی در دستگاه رخنه کرده، باید به قاعده ای تحت عنوان" تفسیر نفع به خوانده حسب مورد " با توجه به متغیرهایی همانند" نفوذ کلام خوانده" و... اشاره کرد. برخی اقدامات در رویه معمول گهگاه فاقد وجاهت شرعی، عقلایی، منطقی و فراقانونی و... میباشند. در این مقاله درصد یافتن پاسخی برای این سوال با رویکرد توصیفی تحلیلی هستیم؛ که آیا قاضی در امور حقوقی میتواند هرگونه بخواهد تفسیرنماید و حکم قضیه را صادر کند یا اینکه حق تفسیربر اساس علم خود منطبق بر ادله و محصور در ادله را داراست؟

    کلیدواژگان: تحول قوه قضاییه، نفوذ کلامی، جرم شناسی اسلامی، تفسیر به نفع خوانده
  • سید محمدرضا موسوی فرد* صفحات 64-83

    وقتی صحبت از معیارهای اسلامی در خصوص قاضی و امر قضا ذهن بهسوی مدینه فاضلهای رهنمون میشود که امید به عدالت ما را به گوشه ای از عدالت مطلق الهی رهنمون میسازد ولی در رویه حاکم بر نظام اسلامی در وضعیت موجود علیرغم دید مثبت و آرمانگرایانه مسیولین محترم چنین وضعیتی را مشاهده نمیکنیم و همانطوریکه به ریاست دیوان عالی تصریح میدارد چنانچه رسیدگیها دقیق باشد نیازی به آراء متعدد نیست ولی متاسفانه برخی مواقع میبینیم در قالب جریان ناسالم به اسم تفسیر به نفع متهم و منع قانونی درنتیجه مصونیت سازی عمال جلوی اجرای حق و عدالت مسدود میشود، چه بسا که جای شاکی و متشاکی عوضشده و مجبور شود درنتیجهاعاده حیثیت علاوه بر ضرر ناشی از جرم، زجر بیشتری را درنتیجه نا عدالتی تحمل کند این زیبنده نظام اسلامی نیست. دقیقا یاد صحبتهای قاضی افتادم که در پشت میز قضاوت نگاهی طنزآلود به محکمه داشت یا در فضای مجازی نوشته شده 1 بود اینجا سوییس نیست ، اینجا ایران است، بله باید قوه قضاییه مجری احکام اسالمی باشد.

    کلیدواژگان: جرم شناسی اسلامی، اعتبار امر مختومه، دوره تحول، تفسیر به نفع متهم، کلاهبرداری
  • محمدامین جمشیدیان*، زهرا جمشیدیان صفحات 84-95

    در سازمان ها، منابع ارزشمندی وجود دارد که هر یک از آنها، نقش مهمی در موفقیت آنها ایفا می کنند؛ اما نقش انسان به عنوان مهمترین سرمایه هر سازمان، پررنگ تر از سایر منابع است. به طوریکه، مدیریت کردن این سرمایه ارزشمند و استفاده بهینه از آن، یکی از مهمترین کارهایی است که باید در هر سازمان انجام شود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر نتایج منابع انسانی با تاکید بر نقش میانجی جو سازمانی می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش در زمزه تحقیقات علی است. جامعه آماری، کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی می باشد. به منظور برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است که حجم نمونه برابر با 151 نفر محاسبه گردید.در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه است. نتایج در خصوص فرضیه اول نشان داد اقدامات مدیریت منابع انسانی تاثیر مثبت (85/1) بر نتایج منابع انسانی دارد. نتایج در خصوص فرضیه دوم نشان داد اقدامات مدیریت منابع انسانی تاثیر مثبت (37/1) بر جو سازمانی دارد. نتایج در خصوص فرضیه سوم نشان داد جو سازمانی تاثیر مثبت (55/1) بر نتایج منابع انسانی دارد. نتایج در خصوص فرضیه چهارم نشان داد اقدامات مدیریت منابع انسانی از طریق متغیر میانجی جو سازمانی بر نتایج منابع انسانی تاثیر مثبت (45/1) دارد. با توجه به تاثیر مثبت اقدامات مدیریت منابع انسانی بر نتایج منابع انسانی از طریق متغیر میانجی جو سازمانی، مدیران سازمان می توانند از طریق اقدامات مدیریت منابع انسانی و ایجاد جو سازمانی مطلوب، احساس تعهد به سازمان و روابط مثبت و سازنده در بین کارکنان را تقویت نمایند و همچنین سطح رضایتمندی کارکنان را افزایش داده و غیبت و ترک خدمت را کاهش دهند.

    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی، نتایج منابع انسانی، جو سازمانی
  • رضوان علوی سالکویه*، رضا فدایی کیوانی، روح الله علوی سالکویه صفحات 96-116

    امروزه دانشگاه ها و نهادهای آموزش عالی نقش مهمی در آموزش نسل های آینده و نیروی متخصص مورد نیاز جامعه ایفا می کنند، به گونه ای که بین توسعه یافتگی جامعه و آموزش عالی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. به بیان دیگر عوامل متعددی می تواند بر پیشرفت یک کشور اثر بگذارد که یکی از مهمترین آنها نقشی است که دانشگاه ها ایفاء می کند. عدم توجه به امر آموزش و کیفیت تدریس در دانشگاه ها و عدم همراهی فناوری در امر آموزش باعث می شود که در جامعه نیروهای انسانی با علم ولی بدون عمل داشته باشیم که در نتیجه این عامل باعث افزایش روز افزون نیروی بیکار تحصیل کرده در جامعه می شوند که باعث کاهش انگیزه، اعتماد به نفس و افزایش فشار روحی و روانی در بعد فردی وکاهش رشد علمی و تولیدات و خلق نوآوری در بعد کلان می شوند و کم کاری وکاهش در دو بعد فردی و کلان باعث عدم تحقق برنامه توسعه ششم و هفتم و چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 می باشد. با توجه به اهمیت دانشجویان و نقش دانشگاه به عنوان پل ارتباطی میان دانشگاه و بازار کار، استفاده از این شیوه ضمن افزایش انگیزه و مشارکت گروهی در فعالیت ها باعث می شود دانشجویان هم از لحاظ علمی و هم عملی (استفاده از گزارش جلسات و پژوهش های سازمان ها) رشد نموده و علم آموزی، روحیه کار تیمی و روابط گروهی افزایش یابد. همچنین با این شیوه دانشجویان برای ورود به سازمانها آماده شده و دیدگاه واقعی تر نسبت به سازمان پیدا می کنند و می تواند یک مزیت رقابتی موثر برای رشد سریع سازمانها شود و عالوه برآن میزان هزینه های آموزش کارکنان سازمان را کاهش دهد. ضمنا باعث پرورش پاسخگو بودن به مردم و مدیران در مقابل فعالیت ها انجام شده توسط کارکنان می شود.

    کلیدواژگان: تدریس، آموزش عالی، روش های تدریس، یادگیری
  • مهدی بامری*، محمد محمدحسنی، سروش رشیدی صفحات 124-137

    با توجه به اثرات مخرب زیست محیطی ضایعات ساختمانی، افزایش روز افزون این ضایعات با اهداف توسعه ی پایدار در تناقض است و لازم است راهکارهایی برای کاهش میزان تولید این ضایعات در راستای حفاظت محیط زیست اتخاذ گردد. طبق تعریف، ضایعات ساختمانی، مصالح ساختمانی اتلاف شده حین ساخت پروژه های ساخت هستند. اخیرابه کمی سازی در زمینه ضایعات ساختمانی توجه بسیاری شده است و تلاشهایی در کشورهای خارجی برای ارایه روابط کمی جهت تخمین میزان تولید ضایعات ساختمانی صورت پذیرفته است. در این پژوهش تالش شده است با استفاده از مفهوم مقایسات زوجی، تاثیر مصالح ساختمانی پر اتلاف به منظور کاهش هزینه تمام شده و گرایش به مشوقهای مالی در پروژه های عمرانی اثر سنجی شود. لذا با توجه به تحلیل نهایی و تعیین اولویت مصالح پر اتلاف قابل مشاهده است که)سنگ، کاشی و سرامیک با وزن 342/0؛بتن آماده با وزن 222/0 وآجر، بلوک و سفال با وزن 442/0؛ به عنوان مهمترین مصالح پراتلاف تعیین شدند.

    کلیدواژگان: ضایعات ساختمانی، اتلاف مصالح، مشوقهای مالی، کاهش هزینه پروژه، تحلیل سلسله مراتبی فازی
  • احسان برنجکار* صفحات 138-160

    مدلسازی و تخمین دقیق نرخ نفود حفاری (ROP) مقدمه ای برای ایجاد یک برنامه ریزی بهتر در جهت کاهش زمان عملیات حفاری و کنترل هزینه های مصرفی میباشد. با اینحال تخمین این فاکتور کلیدی به سهولت امکان پذیر نیست و دلیل اصلی ان ارتباط پیچیده میان نرخ نفوذ و متغیرهای حفاری میباشد. از سوی دیگر،وجود نویزدر داده ها، سبب افزایش زمان اموزش مدل ها شده و دقت انها را به شدت کاهش میدهد. در این مطالعه، روش شبکه های عصبی پرسپترون چند لایه (MLP) و روش حد اقل مربعات رگرسیون بردار پشتیبان (LSSVR) به همراه چهار فیلتر کاهش نویزداده به منظور تخمین نرخ نفوذ استفاده شده است. داده های مورد استفاده به منظور تغذیه مدلها، از واحد نمودار گیری گل (MLU) و گزارش نهایی یک چاه حفاری شده واقع در جنوب غربی ایران جمع اوری شده است که پس از فرایند انتخاب ویژگی از طریق الگوریتم تبرید شبیه سازی شده (SA) و شبکه های عصبی مصنوعی، یازده متغیراز کل متغیرها انتخاب گردید. در ادامه، نقاط خارج از محدوده حذف شدند و نویز کلی داده ها بوسیله فیلترهای میانه، ساویتزکی گولی، میانگین متحرک وزن دار و سیگنال ویولت کاهش یافت. در پایان، عملکرد مدلهای توسعه داده شده و فیلترهای به کار رفته، توسط شاخص های اماری مختلفی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت و ثابت گردید که روش LSSVR با کرنل پایه شعاعی و دیتای خروجی از فیلترمیانگین متحرک وزن دار، بهترین نتایج را در دو بخش اموزش و ازمون مدل نمایش میدهد.

    کلیدواژگان: نرخ نفوذ حفاری، شبکه های عصبی پرسپترون چند الیه، حداقل مربعات رگرسیون بردار پشتیبان، انتخاب ویژگی، حذف نویز، الگوریتم تبرید شبیه سازی شده
  • محسن یزدی نژاد، حسن کمالو، احسان مجاهدی، عباس کلوانی صفحات 161-171
    مقدمه

    از زمان شیوع ویروس کرونا، بیماری کرونا تهدیدی برای سلامتی و زندگی مردم جهان شده است، چرا که این سندرم حاد تنفسی به یک بیماری همه گیر جهانی تبدیل شده است. گسترش جهانی کوید11 فشار فزایندهای بر سازمان بهداشت جهانی، وارد کرده است. برای بررسی روند درمان و سایر اطلاعات پزشکی در مورد این بیماری نیاز به جستجو در حجم انبوه مقالات و دستاوردهای علمی تولید شده و بروز است. محتویات فنی و طولانی بودن مقالات زیست پزشکی کار جستجو را پیچیده تر میکند. سیستم پاسخ به پرسش در زیست پزشکی چالشی است که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل پیچیدگی زبان طبیعی، پیشرفت قابل توجهی در حوزه زیست پزشکی صورت نگرفته است.

    روش

    در این تحقیق یک سیستم پاسخ به پرسشهای کوید 11 پیشنهادمیشود. روش پیشنهادی برای پاسخ به پرسشها از جدیدترین یافته های علمی در پایگاه داده تحقیقات باز کوید 11 و خزش در سایتهای معتبر علمی و پزشکی که به صورت روزانه بروز رسانی میشوند، استفاده میکند. برای یافتن پاسخها از مدل برت-اسکواد بهره میگیرد و در نهایت، نتایج رتبهبندی میشود و پاسخ نهایی به صورت خالصه صادر میشود.

    نتایج

    ارزیابی روش پیشنهادی نشان میدهد، سیستم پاسخ به پرسشهای کوید 11 با استفاده ازمدل برت-اسکوادبا دقت 3/12 درصد، کارایی مناسبی دارد.

    کلیدواژگان: سیستم پاسخ به پرسش، سیستم بازیابی سند، کوید11، مدل برت-اسکواد
  • علی حسنی آزاد، غلامرضا تطهیری، وحید منفرد* صفحات 172-183

    ترانسفورماتورهای توزیع برای کار در یک محدوده درجه حرارت روغن طراحی می شوند که محدوده مجاز نامیده می شوند این محدوده به عوامل مختلفی نظیر کلاس عایقی سیم پیچ ها، سیال خنک کن، نحوه خنک کاری و عوا مل محیطی بستگی دارد. اگر یک ترانسفورماتور در دمای پایین کار کند عمر عایقی آن افزایش می یابد، بر این اساس می توان گفت که درجه حرارت یک عامل مهم در بهینه سازی ترانسفورماتور می باشد. یکی از مشکلات مهم شبکه توزیع برق گرم شدن بیش از حد ترانسفورماتورهای توزیع در هنگام تابستان و خراب شدن آنها می باشد. افزایش بار مصرفی ناشی از کاربرد دستگاه های خنک کننده و تابش خورشید بر روی ترانسفورماتورها سبب گرمایش آنها شده و به افزایش دمای آن کمک می کند. عمرنرمال عایق ترانس 8500 ساعت معادل با10 سال برای عایق کلاس A می باشد. این عمر به ازای هر 8 درجه بالا یا پایین رفتن دما از مقدار مشخص شده نصف یا دو برابرمی گردد. دمای نقطه داغ، یکی از پارامترهای مهم و کلیدی در تعیین عمر عایقی ترانسفورماتور می باشد. دمای نقطه داغ ترانسفورماتور به دمای محیط، دمای بالای روغن و دمای سیم پیچ بستگی دارد. همچنین دمای نقطه داغ سیم پیچ تابعی از سرعت باد، تابش حرارتی خورشید و ارتفاع نصب ترانسفورماتور نسبت به سطح دریای آزاد است. در این مقاله، تاثیر نوع روغن، تابش خورشید، رنگ و عوامل محیطی خارجی بر گرمایش ترانسفور ماتورهای توزیع به صورت تجربی و تحلیلی مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: دمای نقطه داغ، تابش خورشید، ترانسفورماتور، سایبان خورشیدی، رنگ، افزایش عمر
|
  • Seyed Mohammad Reza Mousavifard* Pages 1-18

    One of the controversial issues that has been considered for a long time is this issue. In the choices that are made, at least in the contemporary period after the Islamic Revolution, the question is whether the principle of commitment should be the criterion or the principle of expertise should be the desired choice. By examining different perspectives that are often debatable in two intellectual spectrums; some believe in commitment from an ideological and revolutionary point of view, believing that specialization also follows (expediency perspective). Others argue against specialization; Most of these people are best known for their typologically atheistic views. In this article, we try to find an intermediate approach based on interdisciplinary teachings (a new answer based on the teachings of Islamic criminology, etc.) for this theoretical and at the same time practical conflict and give a realistic answer based on facts.

    Keywords: Commitment, Expertise, Administrative selection, Corruption, Islamic criminology, Crime, Violation
  • Hasan Anousha* Pages 117-123

    In this study, CuO-Ag thin film are deposited on the glass substrate using a plasma focus device and sputter system. The obtained results based on the electrical and magnetic properties are discussed. The diagram I-V shows that the current changes in voltage follow the Ohm's law almost. By 4probe method, deposition of silver nanoparticles on copper oxide film results in decrease sheet resistance. According to the analysis VSM, the penetration of silver nanoparticles on the surface copper oxide leads to a linear increase in the magnetization of sample.

    Keywords: CuO-Ag, Plasma Focus, Sputtering, I-V, VSM
  • Ehsan Brenjkar* Pages 138-160

    Accurate modeling and estimation of drilling rate of penetration (ROP) is a prelude to better planning to reduce drilling time and control costs. However, estimating this key factor is not easy and the main reason is the complex relationship between penetration rate and drilling variables. On the other hand, the presence of noise in the data increases the training time of the models and drastically reduces their accuracy. In this study, the multilayer perceptron neural network (MLP) method and the least squares support vector regression (LSSVR) method along with four data noise reduction filters have been used to estimate the penetration rate. The data used in order to feed the models, collected from mud logging unit (MLU) and final report of a drilled well that located in south-west Iran. After the feature selection process with simulated annealing (SA) optimization algorithm and artificial neural networks, eleven variables were selected from all of the variables. Out-of-range points were then removed and the overall noise of the data was reduced by median filter, savitzky-golay, moving average and signal wavelet. Finally, the performance of the developed models and filters used were evaluated and compared by different statistical indicators and it was proved that the LSSVR method with radial basis kernel and output data from moving average filter shows the best results in the both training and testing section of the model

    Keywords: Drilling rate of penetration, Multilayer perceptron neural network, Least square support vectorregression, Feature selection, Noise reduction, Simulated annealing algorithm
  • Ali Hasani Azad, Gholamreza Tathiri, Vahid Monfared* Pages 172-183

    Distribution transformers are designed to operate in an oil temperature range named the allowable range. This range depends on various factors such as the insulation class of the coils, the cooling fluid, the cooling method and the environmental conditions. If a transformer operates at a low temperature, its insulation life will increase. Based on this fact, it can be said that temperature is an important factor in transformer optimization. One of the major problems of the power distribution network is the overheating of the distribution transformers during the summer that resulted to failure and damage of that. Increasing the load due to the use of cooling devices and solar radiation on the transformers causes them to heat up and helps to increase its temperature. The normal life of transformer insulation is 85,000 hours, which is equivalent to 10 years for Class A insulation. This life is halved or doubled for every 8 degrees of rise or fall of the specified value. Hot spot temperature is one of the important and key parameters in determining the insulation life of the transformer. The hot spot temperature of the transformer depends on the ambient temperature, high oil temperature and coil temperature. Also, the temperature of the hot point of the coil is a function of wind speed, thermal radiation of the sun and the height of the transformer installation relative to the sea level. In the present article, the effect of oil type, solar radiation, color and external environmental factors on the heating of distribution motors is reviewed and investigated experimentally and analytically.

    Keywords: Transformer, Thermal factors, Life time, Oil type, Solar radiation, Color, externalenvironmental factors