فهرست مطالب
نشریه پژوهش های نوین در گستره تاریخ، فرهنگ و تمدن شیعه
سال چهارم شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)
- تاریخ انتشار: 1400/03/10
- تعداد عناوین: 6
-
صفحه 1
مفهوم سبک زندگی از جمله مفاهیم علوم اجتماعی است که در دهه اخیر بسیار مورد توجه عالمان اجتماعی و مدیران فرهنگی قرار گرفته است؛ سبک زندگی معنایی است که از بهم تنیدگی، پیوند و شبکهای بودن عوامل متعددی که در شیوههای زندگی یا اقلیمهای زیستن انسان تاثیر میگذارند، به وجود آمده است. باید این نظریه انتقادی رهبر معظم انقلاب را درک کنیم که مواجهه تمدن ایرانی- اسلامی با فرهنگ غرب که امروزه بر تمام جهان سیطره یافته است سبب تحولات بسیاری در تمامی شیونات جامعه ایرانی شده است؛ چراهایی که ایشان مطرح میکنند نیاز به ریشهیابی معرفتی دارد. در این مقاله به دنبال آنیم که از منظر علم جامعه شناسی، سبک زندگی حضرت زهرا را به عنوان یک الگوی تام در تمامی عرصههای زندگی برای جامعه زنان امروزی با تاکید بر بند هفتم بیانیه گام دوم انقلاب که توسط امام خامنهای (مدظله العالی) طرح گردیده، واکاوی کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که مهمترین ابعاد الگویی سبک زندگی حضرت زهرا برای زنان امروزی چیست؟ روش مورد استفاده در این تحقیق، روش توصیفی- تحلیلی است. تکنیکهای جمع آوری در این تحقیق نیز کتابخانهای است. نتایج نشان میدهد که مهمترین ابعاد الگویی، سبک زندگی را با نگاه به سیره فاطمی به سه دسته: نظام ارزشی، مسئولیت مادری و مسئولیت اجتماعی میتوان تقسیم بندی نمود.
کلیدواژگان: سبک زندگی، جامعه شناسی، الگو، سیره فاطمی، نظریه انتقادی -
صفحه 2
در منابع دینی به آراستگی ظاهری و باطنی توجه ویژهای شده و از آن در موضوع احکام پنجگانه تکلیفی، احکام وضعی و همچنین در باب تکالیف اخلاقمدار به عنوان تعهد و زمینهساز تکامل انسان، سخن به میان آمده است. در روابط خانوادگی بحث آراستن و آراستگی در باب تعهدات اخلاقی قرار دارد که تعهد و یا عدم تعهد به آن زمینهساز آرامش و یا اسباب نابسامانی در خانواده است. افراط در تمایل به آراستگی ظاهری به عنوان یک معضل اجتماعی مطرح است. از آنجا که اسلام برای انسان سعادتی جاودانه و بالاتر از سطح زندگی مادی متصور است، دستورات فراوانی را در زمینه قول و فعل نیکو در باب آراستگی اخلاقی و همچنین آراستگی ظاهری با حفظ حدود بیان نموده که رعایت آن موجب بهبود روابط همسران و حسن معاشرت ایشان است. آراستگی مردان در روایات معصومین سبب عفت زنان بیان شده است؛ لیکن این مفهوم اعم از آراستگی ظاهری و اخلاقی ایشان است و توجه صرف به آراستگی ظاهری بدون در نظر گرفتن موازین اخلاقی، عفت همسران را در پی نخواهد داشت. مقوله آراستگی به عنوان راهکار عملی اسلام در مقابل تفکر غیردینی و مادی در پاسداشت رابطه زوجیت مطرح است به گونهای که به بهبود رابطه انسان با خداوند میانجامد. تلطیف احساسات زنانه و ایجاد زمینه انس و الفت بیشتر از آثار مهم آراستگی در بهبود روابط عاطفی و کلامی همسران میباشد. همچنین آراستگی مردان در بهبود روابط جسمی و جنسی همسران موثر است و با دور ساختن ذهن از دایره تخیلات نامتعارف سلامت معنوی همسران را تامین مینماید. همچنین آراستگی در روابط اقتصادی همسران نیز تاثیرگذار است و همه از آثار مهم برآمده از آراستگی مردان در بهبود روابط همسری و حفظ عفت است.
کلیدواژگان: روابط همسران، آراستگی مردان، آراستگی ظاهری، آراستگی اخلاقی، عفت همسران -
صفحه 3
آنچه در فقه و حقوق اسلامی تحت عنوان قوامیت آمده است بیشتر برگرفته از آیه شریفه «الرجال قوامون علی النساء» میباشد. واژگان قوامیت، قوام، قیم، قوامه و قیمومیت که در متون اسلامی آمده است از همین آیه ناشی میشود. یعنی در قوانین اسلام مدیریت خانواده که تحت عنوان قوامیت مطرح است شرعا و قانونا از خصایص شوهر به شمار میآید. با مراجعه به احادیث و نظرات مفسران و فقیهان، معلوم میشود قوامیت مردان نیز در محیط خانواده مطلق و نامحدود نیست؛ بلکه مشروط و محدود به مواردی است که در شرع و قانون بیان شده است.
برای مشخص شدن قلمرو قوامیت مردان، یعنی ولایت آنان و محدوده وجوب اطاعت زن باید ابتدا حقوق واجب مرد که رعایت آنها بر زن واجب است، معلوم شود؛ حال این بحث مطرح است که آیا اطاعت و تمکین زن اختصاص به روابط خاص زناشویی دارد یا حوزه آن فراتر از این است و موارد دیگری را هم شامل میشود؟ به عبارت دیگر قلمرو اطاعت و تمکین زن آیا فقط تمکین خاص است یا تمکین عام؟کلیدواژگان: مدیریت خانواده، قوامیت مرد، قلمرو قوامیت مرد، ولایت مرد بر زن، تمکین عام، تمکین خاص -
صفحه 4
یکی از مهمترین چالشهای عصر حاضر که منجر به بروز تعارضات مختلف در جامعه شده، تحولات اجتماعی میباشد. وقوع تغییرات فرهنگی، ساختاری و اجتماعی در جامعه و به وجود آمدن موجهای فرهنگی ناهمگون که متاسفانه به بطن خانواده نیز ورود پیدا کرده، سبب دینگریزی، فرار از مسئولیت، خودمحوری، لذت طلبی، فردگرایی و فاصله فرهنگی دو نسل شده که بیتردید باید بخشی از آن را از آثار تحولات اجتماعی و فضای مجازی دانست.
تحولات اجتماعی همینطور با ورود زنان به بازار کار، تعارضات دیگری را نیز به وجود آورده است. با این توصیف ضرورت دارد برای برونرفت از این وضعیت، راهکارهای حل تعارضات با رویکرد دینی ارایه گردد. به این منظور در حل تعارضات شدید ناشی از تحولات اجتماعی از جمله فضای مجازی و اشتغال، باید از منابع دینی با رویکرد اسلامی و سیره معصومین استفاده کرد. هم چنین بالا بردن سواد رسانهای بر مبنای دین و ریشهدار کردن باورها و شناختها و ارزشهای فکری اسلامی به وسیله ایجاد احساس مثبت به آموزههای دینی از طریق صدا و سیما و نخبگان دینی جامعه میتواند بسترساز برون رفت از تعارض و رسیدن به تفاهم و تعادل باشد.کلیدواژگان: تعارض، خانواده، تحولات اجتماعی، آموزه های دینی -
صفحه 5
عنوان این پژوهش نقش مادر در پیشگیری از بحران هویت دینی فرزندان با رویکرد تربیت عقلانی است. بحران هویت دینی را میتوان یکی از چالشهای عصر حاضر دانست که پیامدهایی چون دینگریزی، پوچگرایی، شخصیت انفعالی، جامعهگریزی، تضادهای درونی و آیندههراسی را در افراد به دنبال دارد.
از آنجا که مادر در امر تربیت دینی فرزندان نقش شگرفی دارد، در این پژوهش تلاش شده نقش مادر در پیشگیری از بحران هویت دینی فرزندان از طریق جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و با روش توصیفی-تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد.
راه حل پیشنهادی نگارنده برای حل این معضل، پرورش عقلانیت در فرزندان است. نتیجه این که مادر با پرورش عقلانیت در هویتبخشی دینی به فرزندان، میتواند در سایه معرفتافزایی با بالابردن شناخت آنان از هستی، اصول عزت نفس، خودکنترلی و آزاداندیشی را در آنها بنا کند تا ضمن کسب تجربه و عبرتآموزی در کنار مهارت نقادی و افزایش خلاقیت، بر اساس برنامهای حساب شده و چشماندازی جامع نسبت به آینده، شرایط حضوری سازنده در اجتماع را برای آنان فراهم نماید.کلیدواژگان: مادر، کودک، هویت دینی، بحران هویت، تربیت عقلانی
-
Page 1
The concept of lifestyle is one of the concepts of social sciences that has been highly regarded by social scientists and cultural managers in the last decade. Lifestyle is a meaning that arises from the intertwining, interconnectedness, and networking of various factors that affects a person's lifestyles or living environments. We must understand the critical theory of the Supreme Leader of Iran that the confrontation of Iranian-Islamic civilization with Western culture, which has dominated the world today, has caused many changes in all aspects of Iranian society. The reasons he puts forward requires understanding of epistemology. In this article, we seek to analyze the lifestyle of Hazrat Zahra as a complete model in all areas of life for today's women from the perspective of sociology, emphasizing the seventh paragraph of the statement of the second step of the revolution designed by Imam Khamenei. Let's answer the question of what are the most important aspects of Hazrat Zahra's lifestyle model for today's women? The method used in this research is descriptiveanalytical. Also the collection techniques in this research are based on the findings in the library. The results show that the most important models of lifestyle can be divided into three categories by looking at the Fatimid way of life: value system, maternal responsibility and social responsibility
Keywords: Lifestyle, Sociology, Pattern, Fatimid ethics, Critical Theory -
Page 2
In religious sources, special attention has been paid to the outward and inward beauty and it has been discussed in the subject of the five obligatory rulings, the situational rulings, and also in the matter of morally oriented duties as the basis of human development. In family relationships, grooming and beautifying are about moral obligations, the commitment or non-commitment to it can lead to peace or disorder in the family. Today, excessive beauty is a social problem. Since Islam has the eternal glory and happiness for human beings in mind and it is considered higher level than material life, it has given many instructions about moral beauty as well as physical beauty by knowing the limits, being mindful of the limit can result in improving the relations between spouses and their good companionship. Men’s grooming in the narrations of the Infallibles has been expressed as the cause for women to hold on to their virtues. But this concept includes both their physical and moral beauty. In other words, just paying attention to appearance without considering moral standards will not lead to chastity and virtue of spouses. Grooming is considered as a practical solution of Islam against material and secular thinking in protecting the marital relationship. In a way that leads to the improvement of man's relationship with God. The softening of feminine feelings and creating the ground for love and affection are more important than the effects of grooming in improving the emotional and verbal relations of husbands. Also, men's grooming is effective in improving the physical and sexual relations with their wives and by keeping the mind away from the unconventional fantasies, it provides their spiritual health. Also neatness affects the economic relations of the spouses.
Keywords: Spouses Relationships, Men's Grooming, Physical Grooming, Moral Grooming, spouses virtues -
Page 3
What is mentioned in Islamic jurisprudence and law under the title of Qawamiyyah is mostly taken from the noble verse "Al-Rajal Qawamun Ali Al-Nisa". The words Qawamiyat, Qawamat, Qaym, Qawamah and Qayumiyat, which are mentioned in Islamic texts, are derived from this verse. Which means that, in Islamic law, family management, which is referred to as consanguinity, is legally and rightfully one of the characteristics of a husband. By referring to the hadiths and opinions of commentators and jurists, it becomes clear that the strength of men in the family environment is not absolute and unlimited, rather, it is conditional and limited to the cases stated in the Shari'a and the law. In order to determine the Dominion of men's sovereignty, that is, their guardianship and the extent of the obligation of obedience for women, one must first determine the obligatory rights of men, the observance of which is obligatory on women. Now the question is whether the obedience and deference of a woman is specific to certain marital relationships or its scope is beyond this and includes other cases as well? In other words, is the realm of female obedience and deference only special obedience or general obedience?
Keywords: Family Management, Male Sovereignty, Dominion of Male Sovereignty, Guardianship of Men over Women, General Obedience, Special Obedience -
Page 4
Among the challenging topics that have great amount of importance, which can lead to various conflicts within the society, is the topic of social change. The occurrence of cultural, structural and social changes in society and the emergence of heterogeneous cultural waves that unfortunately have entered the family, has led to apostasy, irresponsibility, self-centeredness, hedonism, individualism and cultural distance between the two generations, which should undoubtedly be considered as one of the effects of social changes and cyberspace. Additionally the social developments have also created other conflicts with the entry of women into the labor market. Therefore, it becomes necessary to provide a religious solution to resolve such conflicts within the society. For doing so and in order to resolve the severe conflicts caused by social changes such as cyberspace and employment, religious resources should be used with an Islamic approach and the ethics of the Infallible Imams. Another solution is raising religious media literacy and re-embedding Islamic beliefs and cognitions and intellectual values by creating a positive feeling for religious teachings through radio and television and the religious elites of society, which can function as a platform for resolving conflicts and reaching harmony.
Keywords: Conflict, Family, Social Developments, Religious Teachings -
Page 5
The religious identity crisis can be considered as one of the challenges of the present age, which has consequences such as apostasy, absurdism, passive personality, internal contradictions and futurism in the individual. Since mothers have a significant role in the religious upbringing of children, in this study, the role of the mother in preventing the crisis of children's religious identity through the collection of library information and descriptiveanalytical method has been used. The author's suggested solution to solve this problem is to cultivate rationality in children. The result is that the mother, by cultivating rationality in giving religious identity to her children, can build the principles of self-esteem, self-control and free thinking in them by increasing their knowledge of existence, in order to gain experience and learning along with critical skills and increase creativity. Provide them with constructive presence in the community based on calculated plans and a comprehensive vision for the future .
Keywords: Mother, Child, Religious Identity, Identity Crisis, Rational Education