فهرست مطالب

مطالعات توسعه اجتماعی ایران - سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 51، تابستان 1400)

فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی ایران
سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 51، تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/07/08
  • تعداد عناوین: 20
|
  • سارا حمیدی، کریم حمدی*، محمدحسن بهزادی صفحات 7-31

    به دلیل استفاده زیاد از تکنولوژی، عرضه سریع و برآورده کردن انتظارات مشتری در دنیای رقابتی و رقابت عظیم در صنعت غذایی، بحران امنیت غذایی به یک پدیده شایع تبدیل شده است (Utkal Khandelwal et al.2018) . هدف اصلی این مقاله نیز، شناسایی شاخص ها و مولفه های بحران برند و پیشایندها و پیامدهای ناشی از آن می باشد. برای این منظور از پارادایم تفسیری، رویکرد کیفی و استراتژی گرند تیوری (داده بنیاد (استفاده شده است. به منظور دسترسی به اساتید و خبرگان حوزه بازاریابی و بالاخص برند، روش نمونه گیری گلوله برفی برگزیده شده و از تاکتیک تحلیل محتوای پنهان برای تجزیه و تحلیل مصاحبه های عمیق و مقالات روز مربوط استفاده شده است. از آنجایی که فرمت داده ها به صورت صوت و متن می باشد از نرم افزار مکس کیودیا پرو 2020 (MAXQDA 2020) برای کدگذاری استفاده شده است. یافته ها و نتایج پژوهش نشان می دهد که برند سازی کارفرما)تعهد کارکنان(، مدیریت استراتژیک بازاریابی، زیر ساخت های کشور به عنوان پیشایندهای اصلی بحران برند هستند. همچنین بی تفاوت بودن نسبت به انتقام از برند در جوامع روبه توسعه جزء پیامدهای اصلی می باشد. در واقع شکاف اصلی بین جوامع رو به توسعه و کشورهای توسعه یافته در عدم تعهد کارکنان ناشی از وضعیت آنومیک و بی تفاوتی مصرف کنندگان می باشد.

    کلیدواژگان: بحران برند، برندسازی کارفرما، وضعیت آنومیک، بی حسی مصرف کننده، جوامع رو به توسعه
  • داریوش جعفرزاده داشبلاغ، محمدجواد نصرالله زاده* صفحات 33-52

    یکی از وظایف حکومت ها ایجاد بستر های لازم برای ارتقای کیفیت زندگی آحاد مردم و توسعه شاخص های سلامت اجتماعی است،.هدف این پژوهش ارایه مدل راهبردی چند لایه تحقق سلامت اجتماعی  با تاکید بر بنیان ها وزیر ساخت های اثر گذار بر سلامت اجتماعی بود. پژوهش حاضر، به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی -کاربردی و به لحاظ روش مبتنی بر داده های کیفی است. روش شناسی پژوهش شامل بررسی مفاهیم نظری پیرامون سرمایه اجتماعی، سیاستگذاری اجتماعی ،حکمرانی و سلامت اجتماعی و همچنین تحلیل خبرگی است. ابزار تحلیل، تکنیک دلفی بوده که برای شناسایی، قضاوت و غربال نظرات خبرگان و تصمیم گیری و اجماع گروهی طی چندین مرحله صورت گرفته است. در فرایند تجزیه و تحلیل اطلاعات، پژوهشگران مولفه های مستخرج از مطالعه ادبیات را در قالب یک رابطه ی علی-معلولی به قضاوت گروه کانونی قرار دادند. مرحله ی اول از تکنیک دلفی به تایید مولفه ها و مرحله ی دوم به تایید رابطه ی علی-معلولی اختصاص داشت. در مرحله ی سوم پژوهشگران در خصوص رابطه مفاهیم چهارگانه مدل راهبردی تحقق سلامت اجتماعی، قضاوت نمودند. بررسی وضعیت سلامت اجتماعی در ایران وجهان  نشان داد که سلامت اجتماعی ایرانیان در وضعیت مطلوب نبوده و تحقیقات داخلی بیانگر این است که در بین گروه های سنی وضعیت سلامت اجتماعی کودکان نامناسب و سایر گروه ها در سطج متوسط می باشد.نتایج پژوهش نشان داد سلامت اجتماعی زمانی محقق خواهد شدکه.توجه ویژه ای  به شکل گیری رابطه سرمایه اجتماعی، سیاستگذاری و حکمرانی با هم  شود و چگونگی رابطه آنها  با مولفه های سلامت اجتماعی، نقش تعییین کننده ای در تحقق سلامت اجتماعی خواهد داشت.

    کلیدواژگان: ارزیابی، سلامت اجتماعی، مدل راهبردی، زیر ساخت های اثرگذار
  • آذر درویش، سهیلا علیرضا نژاد* صفحات 53-68

    پرسش اصلی این مقاله آن است که آیا درک از سلامت در نزد بزرگسالان و جوانان متفاوت است است؟ اگر بلی این تفاوت ها چگونه است؟ برای پاسخ به این پرسش از روش گراندد تیوری و تکنیک مصاحبه نیمه ساخت یافته با 34 جوان و بزرگسال درشهر سمنان، استفاده شد. در انتخاب نمونه از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که سبک زندگی عنصری تعیین کننده در رفتار سلامتی است تا بدان حد که برخی از صاحب نظران این دو را یکسان می دانند. هم اکنون سبک زندگی سلامت محور در جامعه مطرح است. یافته ها در این پژوهش نشان می دهد که در دو گروه سنی جوانان و بزرگسالان سبک زندگی سلامت محور به عنوان یک سبک مسلط مطرح نیست.  در بین جوانان توجه بیشتری به ورزش، مدیریت بدن، داشتن اندام زیبا و اجتناب از غذاهای چاق کننده دیده می شود. این در حالی است که در نزد بزرگسالان خوردن غذا به مثابه یک لذت درک شده و افراد از غذاهایی که احیانا بیماری زا هستند، اجتناب نمی کنند. ورزش در زندگی بزرگسالانی که در این پژوهش شرکت کردند، به طور جدی مطرح نیست. آنان مانند جوانان به پزشک مراجعه کرده و به چکاپ سالیانه اقدام می کنند، اما عملا اقدام چندانی برای تغییر رفتار سلامتی از خود به نمایش نمی گذارند. براین اساس افراد جوان تر بیشتر به پاردایم بدن متناسب گرایش دارند در حالی که افراد مسن تر بیشتر به پاداریم سنتی متعلق هستند. بدین ترتیب برای جوانان بدن زیبا و متناسب بر بدن سالم اولویت دارد. این امر نشان از تفاوت سرمایه فرهنگی در بین دو گروه است. براین اساس «رفتار سلامتی» در دو گروه سنی متفاوت است. برای جوانان بدن به مثابه سرمایه مطرح است اما بزرگسالان بدن را به مثابه ابزار درک می کنند.

    کلیدواژگان: سرمایه انسانی، رفتار سلامتی، جوانان، سرمایه جسمی، سبک زندگی
  • اسماعیل قادری*، محمود ضیائی، مقصود امیری، محمد علیزاده صفحات 69-87

    برنامه ریزی کسب و کارهای گردشگری، یکی از مباحث مهم در عرصه توسعه گردشگری به شمار می رود. یکی از مهمترین چالشها در حوزه کسب و کارهای گردشگری، درجه تعاملات و روابط بین این کسب و کارها و کارآفرینان آنها است. این تعاملات می تواند در بخش منابع مالی، ارایه اطلاعات و مشاوره، معرفی گردشگران و غیره باشد. شهرستان خلخال با وجود سرمایه های گردشگری طبیعی و انسانی، از مناطق مهم گردشگری کشور به شمار می رود. به منظور برنامه ریزی مطلوب گردشگری، ضرورت دارد تا موقعیت و قدرت هر یک از کسب و کارهای گردشگری، تاثیرگذاری و تعاملات آنها در شبکه گردشگری و در نهایت مدل توسعه این کسب و کارها تحلیل شود. بنابراین هدف اصلی پژوهش، تبیین روابط بین کسب و کارهای گردشگری، ارایه برنامه ریزی و مدل توسعه آن در ابعاد اطلاعات، تبادلات مالی، تبادل گردشگر و مدیریت گردشگری است. در این پژوهش با استفاده از داده های کتابخانه ای و میدانی و انتخاب نمونه آماری از صاحبان کسب و کارهای گردشگری در شهرستان خلخال به صورت تمام شماری، شبکه روابط بین کسب و کارها، بر پایه رویکرد شبکه های اجتماعی و استفاده از نرم افزار یوسینت تجزیه وتحلیل شده است. بر اساس نتایج نهایی پژوهش، میزان تراکم و تعاملات، تنها در بعد ارجاع و تبادلات گردشگری، نسبتا مناسب بوده و در سایر ابعاد، سطح روابط، بسیار پایین است. در پایان به تناسب کارکرد هر کسب و کار، برنامه هایی ارایه شده و سپس، مدل توسعه کسب و کارهای گردشگری بر پایه چهار بخش عوامل محرک، هدایت کننده، توسعه دهنده و حمایتی تدوین شده است.

    کلیدواژگان: کسب و کار گردشگری، تعاملات کسب و کارها، توسعه گردشگری، شهرستان خلخال
  • مجتبی عارضی، سید ناصر حجازی*، علی هاشمیان فر صفحات 89-106

    دینداری عامل اساسی اجتماعی شدن و انسجام فکری، عملی و جهت گیری در رفع مشکلات و پدیده ها و مسایل اجتماعی است و بنابراین عاملی در بهبود وجدان کاری افراد می باشد. با توجه به اهمیت بحث از وجدان کاری، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش، ابزار پرسشنامه و استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS، به دنبال پاسخ به این سوال اصلی می باشد که آیا بین دینداری و وجدان کاری شورایاران محلات شهر تهران ارتباط وجود دارد؟ جامعه آماری پژوهش حاضر شورایاران محلات شهر تهران می باشد که تعداد آنها بر اساس آخرین آمار در حدود 3500 نفر می باشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین میزان کل دینداری (33/0) و ابعاد آن یعنی بعد پیامدی (22/0 =P)، بعد مناسکی (39/0 =P)، بعد اعتقادی (36/0=P)، بعد تجربی (25/0=P) و بعد عاطفی (34/0=P) با وجدان کاری شورایاران محلات شهر تهران ارتباط مثبت و مستقیم و معنادار وجود دارد. بنابراین تمامی فرضیه های پژوهش نایید می شوند. نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری Smart PLS))  نیز نشان دادند که در کل اثر متغیر مستقل دینداری بر وجدان کاری شورایاران محلات شهر تهران به میزان  52/0 می باشد.

    کلیدواژگان: وجدان کاری، دینداری، شورایاران، محلات شهر تهران
  • محمد آشینه، سروش فتحی*، طهمورث شیری، هدایت الله نیکخواه صفحات 107-121

    باتوجه به اهمیت سرمایه اجتماعی طی دهه های اخیر و نقش تاثیرگذار آن بر توسعه اقتصادی، هدف این تحقیق تبیین جامعه شناختی تاثیر سرمایه اجتماعی بر توسعه اقتصادی استان هرمزگان می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 31شهرستان استان هرمزگان میباشد که حجم نمونه بصورت تمام شماری شهرستان ها می باشد. روش جمع آوری داده ها از طریق تحلیل ثانویه و استفاده ازداده های موجود درسازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هرمزگان بوده است. برای بررسی داده های توسعه اقتصادی از سالنامه های آماری و برای سنجش میزان سرمایه اجتماعی وشاخص های آن از داده های آمایش سرزمین استان هرمزگان استفاده گردیده است و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام پذیرفته است. برای سنجش توسعه اقتصادی از چهار شاخص نرخ اشتغال، بیکاری، مشارکت اقتصادی و بارتکفل استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بیشترین میزان توسعه یافتگی اقتصادی را بندرلنگه و کمترین میزان توسعه یافتگی مربوط به ابوموسی و میناب می باشد. علاوه برآن، با استناد به آمارهای استنباطی می توان گفت بین سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی رابطه معکوس وجود دارد؛ که این رابطه معکوس ناشی از پیوندهای قوی در بین شهرستانهای مورد مطالعه میباشد؛ و براساس نظریه پیوندهای ضعیف، پیوندهای درون گروهی منجر به عدم توسعه یافتگی می شود.

    کلیدواژگان: توسعه اقتصادی، سرمایه اجتماعی خرد، سرمایه اجتماعی میانی، سرمایه اجتماعی کلان، هرمزگان
  • شهرام جرجانی، افسانه مظفری*، علی اکبر فرهنگی صفحات 123-133

    وسایل ارتباط جمعی به عنوان یکی از مهم ترین وسایل ایجاد تغییرات در جوامع بشری به جامعه و افراد آن کمک می کنند تا در مسیر و خط مشی معین خود، موفق تر و با آگاهی و اطلاعات بیشتری حرکت و روند توسعه را تسریع نمایند. همچنین افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی برای دریافت اطلاعات و اخبار، به دلیل خصوصیات بی نظیر آن ها چون ارزان و آسان تر بودن تولید خبر در این رسانه ها، منجر به گسترش حجم زیادی از شایعات شده است. شایعات در روند توسعه اقتصادی اخلال ایجاد می کنند و می توانند مانعی برای آن باشند. لذا هدف این پژوهش، مطالعه نقش شایعات اقتصادی بر روند توسعه ملی و راهکارهای مقابله با آن در شبکه اجتماعی تلگرام است. روش پژوهش حاضر کمی است. استراتژی پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این تحقیق عبارت است از متخصصان حوزه رسانه و اقتصاد. در این پژوهش از فرمول نمونه گیری جامعه نامحدود کوکران استفاده شد. لذا نمونه آماری تحقیق 196 نفر است. نتایج بیانگر آن بود با که شایعات اقتصادی بر توسعه ملی در دو بعد شایعات مواقع بحرانی و شایعات خرابکارانه تاثیر منفی دارد و شایعات خیرخواهانه نیز تاثیری بر توسعه ملی ندارد. همچنین سه راهکار آموزشی، ژورنالیستی و کلان نیز بر بهبود توسعه ملی تاثیرگذارند.

    کلیدواژگان: شایعه، توسعه، شبکه های اجتماعی، تلگرام، توسعه ملی
  • علی رشیدپور*، مجتبی شاهنوشی، نازنین محمدوند صفحات 135-146

    تحقیق حاضر با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) درصدد طراحی مدل سنجش بهره وری در سازمان های فرهنگی ایران است که در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انطباق پذیری دارد. به همین منظور در این تحقیق 5 مولفه اصلی و 58 مولفه فرعی از ادبیات موضوع استخراج و  در 21 مفهوم دسته بندی شده، با اجرای روش دلفی، با حضور نخبگان دانشگاهی و خبرگان سازمان های فرهنگی به اجماع گذاشته شد که در نهایت 21 مفهوم به عنوان ابعاد نهایی مدل سنجش کارایی و اثربخشی شناسایی گردید که شامل توانایی مدیریتی، رفتار عدالت محوری، ارتباطات مدیریتی، استراتژهای مدیریتی، دانش کارکنان، عوامل شغلی، عوامل رفاهی، حمایت سازمانی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، شرایط عمومی کار، اثربخش بودن کار، شرایط اجتماعی کار، توسعه محیط IT، ارتباطات دورن سازمانی، محیط فیزیکی، بهبود محیط، سرمایه انسانی و مالی، تغییرات کل بهره وری، ارزیابی عملکرد بودند. نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش بهره وری و رشد نسبت ستاده به نهاده با کاهش هزینه ها و افزایش کارایی و اثربخشی سازمان فرهنگی هنری به طور مستقیم تاثیر مثبت دارد. خاطرنشان می شود، استفاده از این نتایج می تواند بهره وری در سازمان های فرهنگی  ایران را افزایش دهد و زمینه صرفه جویی در مصارف منابع دولتی و بخش عمومی را فراهم نماید و مضافا، کارایی و اثربخشی فعالیت های فرهنگی را افزایش دهد.

    کلیدواژگان: بهره وری، کارایی، اثربخشی، روش دلفی
  • سعید حاجی ناصری*، محمدحسن جباری صفحات 147-161

    این مقاله به دنبال شناخت علیت های عدم توسعه ایران دوره قاجاریه در مقایسه با توسعه ژاپن دوره میجی در قرن19م با توجه به موقعیت دولت و جامعه در دو کشور می باشد. ژاپن و ایران در قرن 19 م از وضعیت های تاحدودی مشابه  ساخت فیودالی در ژاپن و ساخت ملوک الطوایفی در ایران برخوردار بودند. چنین جامعه ای از دید نخبگان دیوان سالار و درباری دو کشور امکان توسعه و رسیدن به پیشرفت های غربی برای مقابله با تحمیل قراردادهای سیاسی و تجاری دول غربی را تضعیف می کرد. نخبگان دیوان سالار فقدان دولت قوی را علت برتری های دول غربی می دانستند و برای تحقق این امر به دنبال افزایش قدرت دولت مرکزی برآمدند. نخبگان دیوان سالار ژاپن در این امر موفق ولی نخبگان دیوان سالار در ایران موفق نشدند. اینکه چه عواملی در موفقیت ژاپن در توسعه و عدم موفقیت ایران در توسعه نقش داشت بایستی در رفتار نیروهای اجتماعی به عبارتی سازمانهای اجتماعی در ارتباط با نخبگان دیوان سالار جستجو کرد. دولت قوی در ژاپن با اجماع عمومی نیروهای اجتماعی شکل گرفت و امر توسعه را تسهیل کرد ولی در ایران جامعه شبکه ای به دلیل مقاومت نیروهای اجتماعی در تاسیس دولت قوی ادامه یافت و مانع توسعه شد. روش تحقیق تاریخی- تطبیقی می باشد. با استفاده از این روش و  نظریه دولت و جامعه ژول میگدال،  دولت، جامعه و توسعه ایران دوره قاجاریه و ژاپن دوره میجی با توجه به متون و تحقیقات صورت گرفته توسط محققان مورد مقایسه قرار خواهد گرفت.

    کلیدواژگان: دولت، جامعه، توسعه، ایران، ژاپن
  • شایسته کرمخانی، عالیه شکر بیگی*، احسان رحمانی خلیلی صفحات 163-182

    حمایتهای اجتماعی یکی از مولفه های مهم توانمندی درحل مشکلات زنان سرپرست خانوار در موقعیتهای مختلف زندگی است . زنان سرپرست خانوار یکی از گروه های اجتماعی آسیب پذیر در بحران ها و بلایای طبیعی می باشند و نحوه مواجهه آنان با موقعیت بحران ارتباط بسیار زیادی با مولفه های توانمندسازی از جمله حمایتهای اجتماعی دارد . مطالعه حاضر با هدف تشریح تجربه زنان سرپرست خانوار از حمایت اجتماعی در زلزله کرمانشاه  انجام شده است. روش شناسی تحقیق حاضر کیفی و این مقاله بخشی از یک مطالعه جامع با روش"گراندد تیوری"می باشد. داده ها به روش میدانی ازطریق نمونه گیری نظری و مصاحبه عمیق با 15نفر از زنان سرپرست خانوار درمناطق 8 گانه زلزله زده کرمانشاه ازجمله ثلاث باباجانی،سرپل ذهاب ،قصر شیرین و...تاحد اشباع نظری جمع آوری گردید. در این پژوهش به منظور سنجش روایی و پایایی به از دو معیار "اطمینان پذیری و باور پذیری" واز تکنیک "مثلث سازی" منظور غلبه بر سو گیریهای ذاتی ،استفاده شد. از تحلیل داده ها به روش زمینه ای ، 987 کد باز اولیه ، 150 مفهوم به عنوان کد باز ثانویه ، 41 مقوله محوری و از انتزاع مجدد ، 8 مقوله عمده نهایی شامل : "گذرا و مقطعی" ،"حمایت کننده های شخصی"،"استفاده ابزاری "،" رویدادهای سخت زندگی"  ،" تنهایی و ترس" ،"احساس رها شدن و بدبینی" ،"بی عدالتی و تبعیض"،"احساس ناتوانی" و مفهوم مرکزی "حمایت اجتماعی؛ اولویت درک شده زندگی" استخراج گردید. نتایج نشان میدهد "حمایت های اجتماعی" به مثابه " اولویت درک شده زندگی " از سوی مشارکت کنندگان تفسیر شده است که در صورت بی توجهی به آن پیامدهای جبران ناپذیری را برای آنان بدنبال خواهد داشت . لذا اهمیت توجه و لحاظ این جنبه از نیاز  واقعی و درک شده زنان میدان مطالعه در مدیریت بحران با رویکرد جنسیتی می تواند تاثیر زیادی بر ایجاد توانمندی آنان در مواجهه با بلایای طبیعی داشته باشد.

    کلیدواژگان: حمایت های اجتماعی، تجربه زیسته، زنان سرپرست خانوار، بلای طبیعی زلزله، توانمندسازی
  • سپیده زارعی، سید وحید عقیلی*، منصور وثوقی صفحات 183-196

    در پژوهش حاضر با بهره گیری از نظریه های زیمل، زلیزر و دیگر جامعه شناسان، به تحلیل جامعه شناختی نگرش به پول پرداخته شده است. مطالعه نگرش جوانان شاغل به پول، می تواند نوع رفتار پولی آن ها را در جامعه نشان دهد. کارایی پول در یک جامعه بیشتر به انتظارها و نگرش مردم از پول بستگی دارد و تفکر افراد، تفکر جمعی یک جامعه را نشان می دهد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نظر جمع آوری و تحلیل داده ها ترکیبی می باشد. به همین منظور از روش کیو، که یکی از روش های کیفی-کمی است، استفاده شده است. تعداد 41 عبارت، از میان130 عبارت که از مصاحبه ها، مبانی نظری و پیشینه تحقیق استخراج شده بودند، شکل دهنده فضای گفتمان این پژوهش می باشند. به منظور مرتب سازی عبارات نمونه کیو، 30 نفر از جوانان شاغل شهر تهران به روش هدفمند انتخاب شدند. سپس در بخش کمی با تکمیل جداول کیو و تحلیل داده های به دست آمده به روش تحلیل عاملی، ذهنیت افراد هر گروه مورد شناسایی، تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش چهار ذهنیت از زنان شهر تهران را نشان می دهد  که ابعاد و مفاهیم ارتباطی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی داشتند.

    کلیدواژگان: جوانان، پول، نگرش، شهر تهران
  • احمد قلی زاده*، حسن احدی، حمیدرضا حاتمی صفحات 197-225

    هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل درمان معنوی با تاکید بر مولفه های انگیزشیبود. روش پژوهش روش پژوهش حاضر از نوع کاربردی و نیز براساس اهداف تحقیق توصیفی از نوع همبستگی- الگویابی (معادلات ساختاری) می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران سرطانی مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر تهران در سال 1397 شد که تعداد کل آنان برابر با 100000 بیمار مبتلا به انواع سرطان شد.نمونه تحقیق شامل 384 بیمار سرطانی شد که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه سنجش معنویت، پرسشنامه فضای معنوی- روانی و پرسشنامه انگیرش در زندگی و درمان محقق ساخته بود. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد، بین ارتباطات فرافردی با انگیزش در زندگی و درمان در بیماران سرطانی رابطه معناداری برقرار است، بین ارتباطات درون فردی با انگیزش در زندگی و درمان در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات میان فردی با انگیزش در زندگی و درمان در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود دارد، بین ارتباطات برون فردی با انگیزش در زندگی و درمان در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات فرا فردی با زندگی هدفمند در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات فرا فردی با زندگی هدفمند در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات فرا فردی با بروز خود تمام عیار در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات فرا فردی با احساس بهم پیوستگی در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات درون فردی با احساس بهم پیوستگی در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات درون فردی با زندگی هدفمند در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات درون فردی با بروز خود تمام عیار در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات درون فردی با احساس بهم پیوستگی در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد،. بین ارتباطات میان فردی با زندگی هدفمند در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود دارد، بین ارتباطات میان فردی با زندگی با معنا در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود دارد، بین ارتباطات میان فردی با بروز خود تمام عیار در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات میان فردی با احساس بهم پیوستگی در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود دارد، .بین ارتباطات میان فردی با بروز خود تمام عیار در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات میان فردی با بروز خود تمام عیار در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات میان فردی با بروز خود تمام عیار در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات میان فردی با بروز خود تمام عیار در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات میان فردی با بروز خود تمام عیار در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات میان فردی با بروز خود تمام عیار در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد و بین ارتباطات میان فردی با بروز خود تمام عیار در بیماران سرطانی رابطه معناداری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: درمان معنوی، مولفه های انگیزشی، سرطان
  • مجید طائف، مهرداد نوابخش*، رضا اسماعیلی صفحات 227-245

    توانمندسازی فرآیندی است که طی آن مددجویان تحت پوشش کمیته امداد از نیازها و خواسته های درونی خودآگاه می شوند وبا کاهش تنش های موجود در زندگی جرات دستیابی به هدف را در خود تقویت می کنند واز توانایی لازم برای عملی ساختن خواسته های خود بر خوردار می شوند .هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل  توسعه و توانمندسازی رفاه اجتماعی پایدار خانواده های تحت پوشش کمیته امداد است.این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تیوری)به عنوان روش تحقیق استفاده شده است.روش گردآوری داده ها، مطالعه اسناد بالادستی و مصاحبه های عمیق و باز با31 نفر از  نخبگان آگاه از  موضوع مورد بحث است. روایی این پژوهش توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت وتایید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعه حسابرسی  فرآیند نتایج 0.76 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که تیوری جوهری طراحی مدل توانمندسازی رفاه اجتماعی دارای ده مولفه :ارتقاء طراحی مکانیزم های توانمندسازی رفاه اجتماعی پایدار  ، گسترش مکانیزم های  پشتیبانی، تقویت مکانیزم پیوست فرهنگی ، گسترش مکانیزم های توانایی احیاء مجدد  ، توسعه ظرفیت تاب آوری، بهبود توانمندی شناختی و مهارتی ، ارتقاء مکانیزمهای  چرخه ی توانمندی ، بسط مکانیزم سرمایه ی اجتماعی ، ارتقای مکانیزم های اثر بخش ، ارتقای خود کار آمدی می باشد که خود اتکایی  مددجویان تحت پوشش کمیته امداد برای رفاه اجتماعی آنها در گرو اجرایی درست این مولفه ها است.

    کلیدواژگان: توانمندسازی، کمیته امداد، توسعه، رفاه اجتماعی
  • بابک گلدوزیان، محمد سلطانی فر *، سید علی رحمان زاده، سروش فتحی، سارا محمدپور صفحات 247-263

    کشور دانمارک از کشورهای پیشرو در زمینه استفاده و بهره گیری از اینترنت اشیا است. در تحقیق حاضر به تحلیل آثار و گستره اجتماعی و اقتصادی اینترنت اشیا در دانمارک پرداخته شده است. روش تحقیق تحلیل اسنادی است و با مراجعه به اسناد، متون، مقالات و گزارش های منتشر شده در دانمارک انجام شده است. مطالعه منابع نشان می دهد که اینترنت اشیا در حوزه های مختلف شهری، بهداشت، آموزش، حمل و نقل و... منجر به تحقق اهداف توسعه پایدار شده است. در حوزه اجتماعی در مجموع بالارفتن استانداردهای کیفیت زندگی مردم، ارتقاء آموزش و سطح سواد، فرصت های شغلی ارزشمندتر، خدمات غیرحضوری بهداشتی و مراقبت های بهتر و هوشمند تر به وجود آمده است و البته چالش ها و دغدغه های مهمی در خصوص مسایل اخلاقی، حریم خصوصی، حفاظت از داده ها و... نیز در این خصوص وجود دارد که باید تدابیر و چارچوب های قانونی برای رفع آن در نظر گرفته شود. در حوزه اقتصادی نیز مطالعه اسناد تغییر مدل کسب و کار، افزایش بهره وری، ایجاد فرصت های تجاری جدید و حضور در بازارهای جهانی و نهایتا رشد اقتصاد ملی را نشان می دهند.

    کلیدواژگان: اینترنت اشیا، آثار اجتماعی، آثار اقتصادی، دانمارک
  • نرگس متقی، زهرا حضرتی صومعه*، زهرا قاسمی صفحات 265-283

    مشارکت زنان در سطوح بالای مدیریت سیاسی کشور از جمله شاخص های مهم توسعه انسانی در فرایند توسعه پایدار است ، اما مسئله این است که زنان ایرانی به عنوان نیمی از جامعه، از سهم متناسبی در ساختار قدرت سیاسی برخوردار نشده اند و در تصمیم گیری ها و مناصب قدرت در مدیریت سیاسی کلان کشور حضوری کمرنگ دارند . مقاله حاضر با هدف بررسی بازدارنده های  اجتماعی دستیابی زنان به مدیریت سیاسی کلان کشور بعد از انقلاب اسلامی ایران انجام شد. روش پژوهش  پیمایشی و از نوع تبیینی است. جامعه آماری اعضای هیات علمی دانشگاه های شهر تهران  که حجم نمونه بدست آمده 382 نفر و از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و متناسب با حجم استفاده شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته که دارای  اعتبار  محتوایی صوری و اعتماد (آلفای کرونباخ 0.78) است. یافته های پژوهش نشانگر آن است که جامعه پذیری سیاسی، پایگاه اقتصادی - اجتماعی و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی  با متغیر وابسته همبستگی معناداری با شدت رابطه قوی دارند. همچنین متغیر نابرابری جنسیتی و تقابل نقش های سنتی و مدرن زنان و دستیابی آنان به مدیریت سیاسی کلان  همبستگی معکوس با شدت رابطه قوی دارند به این معنی که هر چه نابرابری جنسیتی و تقابل نقش های سنتی و مدرن زنان در جامعه افزایش یابد دستیابی زنان به پست های مدیریت سیاسی کاهش می یابد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای تحقیق توانسته اند حدود 44 درصد از کل تغییرات متغیر وابسته (دستیابی زنان به مدیریت سیاسی کلان کشور) را پیش بینی کنند.

    کلیدواژگان: جامعه پذیری سیاسی، نابرابری جنسیتی، رسانه های جمعی، تقابل نقش های سنتی و مدرن زنان، مدیریت سیاسی
  • مریم عبدلی، حسین بوداقی خواجه نوبر*، رضا رستم زاده، فرزین مدرس خیابانی صفحات 285-299

    هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی الگوی بازاریابی رسانه های اجتماعی با رویکرد ترکیبی می باشد. مطالعه حاضر با رویکرد ترکیبی (کیفی-کمی) انجام شده است. در بخش کیفی تعداد 20 نفر از خبرگان و سیاست گذاران صنعت شیر در زمینه بازاریابی رسانه های اجتماعی در مصاحبه های نیم ساخت یافته شرکت نمودند. پس از انجام مصاحبه ها، به استخراج مفاهیم از مصاحبه ها توسط نرم افزار Maxqda پرداخته شد و کدهای مربوطه استخراج و با برقراری ارتباط میان کدهای استخراج شده در مرحله کدگذاری باز و حذف شاخص های تکراری و ادغام شاخص های مشابه، به تم های اصلی و فرعی دست یافته شد. در بخش کمی نیز جهت اعتبارسنجی شاخص های شناسایی شده و انتخاب شاخص های نهایی از تکنیک دلفی فازی استفاده گردید. محاسبات دلفی فازی با کدنویسی در محیط Matlab صورت گرفته است. نتایج نشان داد که شاخص های نهایی بازاریابی رسانه های اجتمای در قالب الگوی پارادایمی شرایط علی، شرایط زمینه ای، پدیده بازاریابی رسانه های اجتماعی، راهبردها و اقدامات، شرایط مداخله گر و پیامدهای بازاریابی رسانه های اجتماعی ارایه شده است که 37 مقوله با 132 شاخص شناسایی شد که در مرحله کمی، در دو راند دلفی فازی راند اول، (6 مقوله و33 شاخص) و راند دوم، (4 مقوله و 28 شاخص) حذف شد که 27 مقوله با 72 سوال باقی ماند.

    کلیدواژگان: بازاریابی رسانه های اجتماعی، داده بنیاد، دلفی فازی، صنعت شیر، رویکرد ترکیبی
  • مریم احمدی، مهدی شریعتمداری*، محمدنقی ایمانی، اصغر شریفی صفحات 301-315

    هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفه ها و شاخص های ارتقاء تعهد سازمانی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب ارایه مدل بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه در زمینه تعهد سازمانی بود. با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها سند پژوهی و میدانی و ابزار گردآوری داده ها شامل مصاحبه نیمه سازمان یافته و پرسشنامه گردآوری داده ها دلفی با منطق فازی بود. روایی از روش گوبا و لینکن پایایی آن نیز به روش توافق بین کدگذاران تعیین شده است. برای تحلیل داده های کیفی از تحلیل مضمون و دلفی فازی و نرم افزار MAXQDA استفاده شد. در نهایت 3 بعد، 16 مولفه و 100 شاخص نهایی شد. نتایج نشان داد که ابعاد ارتقاء تعهد سازمانی (فردی، سازمانی و محیطی) و مولفه های آن (احساس مثبت به شغل، تجربیات کاری، انعطاف پذیری، اعتماد، خودمختاری، جو سازمانی، فرهنگ سازمانی، عدالت سازمانی، انگیزه شغلی، امنیت شغلی، پشتیبانی مدیریت، ارتباطات کاری، مهارتهای رهبری، فرصت های شغلی جایگزین، محیط اجتماعی و محیط اقتصادی) بود. با توجه به ابعاد و مولفه ها مدلی ارایه شد که برازش مطلوبی داشت.

    کلیدواژگان: تعهد، تعهد سازمانی، تحلیل مضمون، دلفی فازی
  • طاهره جباری توران، رحمت الله امیراحمدی*، غلامرضا خوش فر صفحات 317-331

    یکی از مسایل عمده جهان امروز سالمندی و پیامدهای ناشی از آن است، از همین رو سبک زندگی سالمندان  و عوامل تاثیرگزار بر آن ، مورد توجه جامعه شناسان،  قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی تاثیر سرمایه اجتماعی - فرهنگی بر سبک زندگی زنان سالمند می باشد.روش پژوهش پیمایشی بوده و در قلمرو زمانی 1399-1398 در استان گلستان اجرا شده است. جامعه نمونه  پژوهش که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند  183 نفر از سالمندان بالای 60 سال هستند  که از خدمات بهزیستی استان استفاده می کنند. برای سنجش سبک زندگی از پرسشنامه سبک زندگی میلر و اسمیت و  برای سنجش سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی از سوالات پرسشنامه های تحقیقات قبلی انجام گرفته در این زمینه، استفاده شد که اعتبار و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفته اند، برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد بین سرمایه اجتماعی - فرهنگی با سبک زندگی زنان سالمند رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد. آنالیز واریانس تحلیل رگرسیونی برای سرمایه اجتماعی و فرهنگی  نشان میدهد سبک زندگی با ابعاد سرمایه اجتماعی(اعتماد اجتماعی،اعتماد بین شخصی،اعتماد نهادی، مشارکت رسمی و غیر رسمی و تعامل اجتماعی)و ابعاد سرمایه فرهنگی (مصرف فرهنگی، تعداد کتاب، تعداد آثار هنری، زبان خارجی، مصرف رسانه ای) دارای رابطه خطی مستقیمی است و بکار گیری تدابیر مدیریتی و آموزشی به منظور ارتقاء سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی برای رسیدن به سبک زندگی مطلوب پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: سبک زندگی، زنان سالمند، سرما یه اجتماعی، سرمایه فرهنگی
  • محمدباقر صدقی*، سید سعید هاشمی نسب، محمدنقی دشتی، مهدی ایمانی مقدم صفحات 333-351

    ایرانی کشوری چند قومیتی و چند فرهنگی محسوب می شود و در آن اقوام مختلف با فرهنگ و زبان های گوناگون زندگی می کنند. چند قومیتی و چند فرهنگی بودن ضمن فراهم نمودن فرصت برای ایران همیشه خطر تجزیه و واگرایی سرزمینی را نیز برای حاکمیت به همراه داشته است.. در حاشیه قرارگرفتن اقوام، ضمن افزایش گریز از مرکز امکان تبادل با کشورهای همسایه و دشمنان بیرونی را فراهم می کندو این موضوع در شکاف قومیتی همیشه مورد سواستفاده قدرت های خارجی قرار گرفته است. مقاله حاضر تلاش دارد با محوریت این پرسش که «عامل اصلی واگرایی قومی در ایران امروز چیست و راهبرد عبور از آن کدام است؟» به بررسی مسئله قومیت در ایران بپردازد. برای پاسخ به این پرسش ابتدا چارچوب مفهومی برای مطالعات قومی در ایران طراحی شد و سپس به مطالعات پیمایشی در این خصوص رجوع شد و با روش فراتحلیل مطالعه سامان یافت. یافته های مقاله نشان می دهد عامل اصلی واگرایی قومیتی در ایران محرومیت نسبی مناطق قومیتی است که در حاشیه ایران قرار دارد و راهبرد گذار از واگرایی قومیتی ، گسترش رفاه اجتماعی  در همه مناطق ایران است. همچنین آگاهی ملی به عنوان یکی از شاخص های رفع احساس محرومیت باید مورد توجه قرار گیرد. بهترین مبنا برای رفع احساس تبعیض در اقوام، اقتدار ملی همراه با توسعه است.

  • نفسیه فیاض بخش*، عصمت سوادی، زهرا حسین آبادی صفحات 353-365

    سقط جنین در ایران به صورت غیر قانونی،  یکی  از مهمترین اسیب های اجتماعی است که متاسفانه به دلیل وقوع پنهانی، آمار دقیقی از ان در دسترس نیست و همین مسیله، موجب کم توجهی مسیولان مربوطه در برنامه ریزی های مرتبط با ان شده است. این مسئله که یکی از تهدیدهای اساسی در رابطه با سلامت جسمی و روحی فرد، خانواده و جامعه است، طی  ده سال گذشته رشد صعودی داشته است.این نوشتار، که یک پژوهش کاربردی به روش کتابخانه ای، اسنادی و تکنیک تجزیه و تحلیل محتوا می باشد به  بررسی ابعاد فقهی و حقوقی سقط جنین از طرفی و همچنین  تحلیل وضعیت فعلی کشوراز طرف دیگر پرداخته است و ضمن تهیه اطلاعات اماری، به تحلیل وبررسی اسیب های بسیار جدی این معضل بر پیکره جسمی و روحی جامعه(از جمله: مرگهای پنهانی، افسردگی، خودکشی و...)پرداخته است و ضرورت بازنگری در قوانین موجود سقط جنین و اقدامات پیشگیرانه از جمله: اجرای قوانین مرتبط با حجاب و عفاف و تسهیل ازدواج جوانان  را  جهت حل این معضل بزرگ اجتماعی می داند.

    کلیدواژگان: سقط جنین، بازنگری قوانین، ضرورت، اقدامات، پیشگیرانه
|