فهرست مطالب

مطالعات تاریخ فرهنگی - پیاپی 44 (تابستان 1399)

فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی
پیاپی 44 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/31
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهره باقریان*، سید محمد شفیعی صفحات 1-29

    از منظر گفتمان انتقادی، متون تاریخی صرفا در راستای گزارش رویدادهای گذشته نیست، بلکه شیوه ی اندیشیدن مورخین مسلمان دربار ه ی گذشته است. همچنین میان متن موجود و ساختارها و فرآیندهای سیاسی و مذهبی رابطه ای وجود دارد. در واقع، نویسنده ایدیولوژی خود و ارزش ها و اعتقادات جامعه را با سبکی خاص و هنرمندانه در زبان رمزگذاری می کند. به بیانی دیگر تاریخ امری برساخته است، زیرا به واسطه ی ایدیولوژی و اندیشه های مورخ و جامعه عصر او شکل گرفته است. از این رو، هر متن تاریخی را می توان با طرح این مسئله پیش رو نهاد که دغدغه های سیاسی، اجتماعی و مذهبی مورخ به برجستگی چه اشخاصی منجر شده و این نام ها با چه نوع هویت هایی، ذیل چه رابطه هایی با چه سنخ داوری و با بهره گیری از کدام واژه ها و در چه نوع پیکربندی هایی سامان یافته است؟ با اتکا به این مبانی نظری، روایات فضایل الصحابه نیز اگرچه انعکاس همان روایات قرون نخست هجری است، اما گزینش، چینش و چگونگی استعمال واژگان آن در راستای طرد و برجسته سازی هویت برخی از اصحاب رسول خدا شکل گرفته است تا به فرآیند سیاسی مذهبی زمانه پاسخ قاطعی دهد و یا در جهت تایید این فرآیندها و ایدیولوژی ها حرکت کند. در این پژوهش به منظور بازیابی هویت خلفای راشدین با بهره گیری از تحلیل گفتمان فرکلاف به نقد و بررسی ساختار جملات و واژگان به کاررفته در فضایل الصحابه می پردازیم.

     

    کلیدواژگان: صحابه نگاری، نسایی، فضایل الصحابه، هویت، خلفای راشدین
  • مسعود سیدبنکدار*، وحید امامی جمعه صفحات 31-69

    مجموعه ی آثار بقعه ی شیخ صفی یکی از مهم ترین مجموعه های هنری در ایران است. اهمیت و قداست این بقعه، موجب شد هدایا و نذورات مختلفی در طی سال ها در این مجموعه جمع آوری شود. پس از به قدرت رسیدن سلسله ی صفویه، ارزش و اهمیت این آثار افزون تر شد؛ اما با سقوط صفویه از توجه و رسیدگی پادشاهان ایران به این بقعه تا حدود زیادی کاسته شد. ازاین رو، برخی اموال و نفایس آن در طول منازعات داخلی و حملات خارجی به غارت رفت. با شکل گیری نظام مشروطه و ایجاد سازوکارهای نوین اداری، اقداماتی برای رسیدگی به امور بقعه و صورت برداری از نفایس آن آغاز شد. یافته ها نشان می دهد که در دوره ی قاجار، به علت عدم نظارت حکومت مرکزی بر متولیان بقعه و استمرار روند نامناسب تولیت موروثی، آثار و اموال بقعه در وضعیت نامناسبی قرار داشت. در دوره ی پهلوی اول، اموال بقعه، شناسایی، صورت برداری و کارشناسی شد و سپس به منظور مرمت و حفاظت بیشتر، بخش عمده ی آثار بقعه به موزه ی ملی ایران منتقل شد. پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از منابع تاریخی کتابخانه ای و اسنادی، وضعیت و سیر تاریخی اشیای نفیس بقعه ی شیخ صفی را از دوره ی صفویه تا پهلوی اول بررسی کند. روش تحقیق، کتابخانه ای و تطبیق و تحلیل منابع بوده است و اطلاعات، پس از جمع آوری و سازمان دهی، تجزیه وتحلیل شده اند.
     

    کلیدواژگان: بقعه ی شیخ صفی الدین، اردبیل، موزه ی ملی، صفویه، پهلوی اول
  • سید محمدسعید شجاعی*، شجاع احمدوند صفحات 71-95

    در تلقی رایج اندرزنامه های دوران میانه بازسازی اندیشه شاه آرمانی بشمار می آیند اما در اغلب آثار شاخص این سنت فکری نشانه های گسست از مفهوم فره ایزدی و گرایش به تلقی عرفی از سیاست و حکومت مشاهده می گردد. از این رو تحلیل اندرزنامه های برجسته دوران میانه از منظر اندیشه سیاسی می تواند دیباچه تفسیری نوآیین از سنت اندرزگویی باشد. اندیشه سیاسی تامل عقلانی در شیوه تولید و توزیع قدرت در بستر مدینه و ارایه چهارچوبی از رابطه حکم و اطاعت است. لذا هدف این مقاله استخراج مقولات ناظر بر مفاهیم حکم و اطاعت از متن قابوسنامه امیر عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن وشمگیر بن زیار با تاکیدی ویژه بر باب چهل و دوم و تحلیل آنها از این منظر جهت شناخت ابعاد اندیشه سیاسی قابوسنامه است؛  اندرزنامه ای که به گونه ای جامع و کاربردی روش درست رفتار در زندگی را بیان می نماید. یافته های پژوهش دلالت بر این دارد که عنصرالمعالی مهم ترین پاره گفتار قدما در خصوص سیاست، یعنی برگزیدگی و عنایت الهی شاهان را در معرض تردید قرار داده و بر مبنایی عملی و عرفی، تمشیت امور را عامل پایداری حکومت می داند.

    کلیدواژگان: قابوسنامه، سیاست عرفی، پیشه ی سیاستگری، عنصرالمعالی
  • محمدرضا معلمان، سهراب یزدانی مقدم*، داریوش رحمانیان کوشککی، عطاء الله حسنی صفحات 97-121

    در طول تاریخ معاصر ایران مفهوم ناسیونالیسم در قالب های گوناگون با فراز و نشیب هایی به حیات خود ادامه داده است. این مفهوم در قالب گفتمان ناسیونالیسم لیبرال پیش از انقلاب مشروطه مفصل بندی و در طول این دوره هژمونیک گردید. با تشکیل حکومت رضاشاه، نهاد آموزش و پرورش در فضای گفتمانی حکومت قرار گرفت. این فضا به گفتار و رفتار سوژه های درون این نهاد، شکل می داد. از اینرو قدرت حاکم برای تحکیم و توجیه پایه های حکومت و برجسته ساختن خود و به حاشیه راندن گفتمان های غیر در کتاب های درسی رسمی تاریخ، از گفتمان ناسیونالیسم اقتدارگرا استفاده کرد. یکی از روش های بررسی و مطالعه رخدادهای تاریخی روش تحلیل گفتمان است. این پژوهش برمبنای نظریه ی تحلیل گفتمان لاکلایو و موفه در پی پاسخ به این پرسش است که مفصل بندی، مفاهیم و فرایند هویت یابی گفتمان ناسیونالیسم لیبرال در کتاب های درسی تاریخ، چاپ وزارت معارف در دوره رضاشاه چگونه بوده است. با بررسی کتاب های درسی تاریخ چاپ وزارت معارف دوره ی رضاشاه، مشخص شد که مفاهیم و مولفه های گفتمان ناسیونالیسم لیبرال در پیرامون دال مرکزی ملت ایران مفصل بندی شده و در رقابت با گفتمان حاکم به حیات خود ادامه داده بود.

    کلیدواژگان: تحلیل گفتمان، ناسیونالیسم لیبرال، رضاشاه، کتاب درسی تاریخ
  • عبدالله میرزایی* صفحات 123-148

    نیمه ی دوم قرن نوزدهم مصادف با تحولات گسترده ی فرهنگی و اقتصادی در غرب، نخستین نمایشگاه جهانی فرش دستباف شرقی در امپراتوری اتریش برگزار شد. با توجه به اهمیت فرش در حیات سیاسی و اقتصادی ایران در آن دوره، هدف از این پژوهش شناخت زمینه های شکل گیری، نتایج برگزاری این نمایشگاه و جایگاه قالی های دستباف ایرانی در این رویداد است. مطالعات اسنادی و تاریخی نشان داده اند که قالی های ایرانی از نظر کمی و کیفی جایگاه نخست را در این نمایشگاه به خود اختصاص دادند. ارزش های بصری و زیبایی شناسانه ی این قالی ها باعث ارتقای ارزش های پژوهشی قالی های شرقی و ایرانی در بین پژوهشگران و بنیان گذاری مکتب فرش شناسی وین گردید. تحسین این قالی ها از سوی منتقدان و نخبگان فرهنگی باعث گرایش موزه ها و مجموعه های هنری به خرید و نمایش قالی های ایرانی در ردیف هنر های زیبا گردید. مجموعه ی این اقدامات موجب تحریک تقاضای خرید قالی دستباف در بین خانوارهای غربی و تقویت تولید و صادرات قالی ایران به میانجی گری شرکت های چندملیتی و ایرانی شد.

     

    کلیدواژگان: نمایشگاه جهانی فرش، قالی ایران، آلویس ریگل، وین 1891
  • امیر ولی زاده*، منصور طرفداری صفحات 149-184

    دخمه در نگاه نخست، یادآور آیین زرتشت و رسم واگذاری مردگان به طبیعت و «نابودی جسد» است. در شاهنامه و طبق شواهد باستان شناسی، با توصیفی از دخمه روبه رو هستیم که به گونه ای بنیادین از دید معماری و آیینی، با دخمه های زرتشتیان متفاوت است و مفهوم «سپردن و بایگانی جسد» را پشتیبانی می کند. ازاین رو، در این نوشتار، اصطلاح «آیین دخمه سپاری»[3] متوجه شاهنامه و شواهد باستان شناسی بوده، و اصطلاح «آیین دخمه گذاری» معرف دخمه های زرتشتیان است. همچنین، یافته های این پژوهش بیان می کند که گرچه توصیف آیین دخمه سپاری در شاهنامه عمدتا بر روایات سلسله های اسطوره ای و تاریخی ایرانی چون کیانیان و ساسانیان تمرکز دارد، ولی در واقع، بازتابی از شواهد باستان شناسی است و نشان آن را باید بیرون از سلسله های نامبرده نیز جست که عمدتا متعلق به افراد طبقات بالای اجتماع و بلندپایگان بوده است.

    کلیدواژگان: شاهنامه، باستان شناسی، دخمه سپاری، دخمه گذاری
|
  • Pages 1-29

    From the critical discourse point of view, historical texts are not merely about reporting past events, but related to the way Muslim historians think about it. There is also a connection between the existing text and the political and religious structures and processes. In fact, the author encodes his ideology, the values ​​and beliefs of the society in a special and artistic style in the language. In other words, as the ideology and ideas of the historian and the society of his time have formed the history, it is a constructed issue. Therefore, any historical text can raise the question that to whom did the political, social and religious concerns of the historian draw attention and these names have what kind of identities, under what relationships, with what type of judgment, and using what words and in what kind of configurations. Relying on these theoretical foundations, although the narrations of Fażāel al-Ṣaḥāba are a reflection of the same narrations of the first centuries AH., the selection, arrangement and use of the words in this book have been formed in order to reject and highlight the identity of some companions of the Prophet (PBUH) in order to respond decisively to the religious-political process of the time or to move in the direction of endorsing these processes and ideologies. In this study, in order to retrieve the identity of the Rashidun Caliphs, we use the discourse analysis method of Fairclough to critique and examine the structure of sentences and words used in Fażāel al-Ṣaḥāba.

    Keywords: Study of Companion, Nesāī, Fażāel al-Ṣaḥāba, Identity, Rashidun Caliphs
  • Masoud Seyed Bonakdar*, Vahid Emamijomeh Pages 31-69

    The collection of works of Sheikh Safi’s tomb is one of the most important collections of art in Iran. The importance and sanctity of this tomb led to the collection of various gifts and votive over the years. After the rise of the Safavid dynasty, the value and importance of these works increased. However, with the fall of the Safavids, the attention of the kings of Iran to this tomb greatly reduced. Hence, some of its property and valuables looted during internal conflicts and foreign attacks. With the formation of the constitutional system and the creation of new administrative mechanisms, some measures were taken to take care of the affairs of the tomb and to register its treasures. The findings show that in the Qajar period, due to the lack of supervision of the central government over the custodians of the tomb and the continuation of the inappropriate process of inheritance trusteeship, the works and property of the tomb were in an unfavorable situation. During the Pahlavi I period, the tomb property identified, registered and examined, and then most of the tomb works transferred to the National Museum of Iran for further restoration and protection. The present study intends to use the historical sources of libraries and documents in order to study the status and historical course of exquisite objects in the tomb of Sheikh Safi from the Safavid to the Pahlavi I period. The research is based on library method, comparision, and resource analysis and the information was collected and organized and analyzed.

    Keywords: Tomb of Sheikh Safi al-Din, Ardabil, National Museum, Safavid, Pahlavi I
  • Pages 71-95

    In the popular view of the medieval letters, the reconstruction of Shah Armanichr('39')s thought is considered, but in most of the outstanding works of this intellectual tradition, there are signs of a break from the concept of Farreh Izadi and the tendency to a conventional view of politics and government. Hence, the analysis of prominent medieval letters of advice from the perspective of political thought can be the prelude to a modern interpretation of the tradition of advice. Political thought is a rational reflection on the method of production and distribution of power in the context of Medina and provides a framework of the relationship between judgment and obedience. Therefore, the purpose of this article is to extract the categories related to the concepts of judgment and obedience from the text of Qaboosnameh of Amir Ansar al-Machr('39')ali Kikavous Ibn Iskander Ibn Qaboos Ibn Vashmigir Ibn Ziar with special emphasis on the forty-second chapter and analyze them from this perspective to understand the dimensions of Qaboosnameh political thought; A letter of advice that comprehensively and practically expresses the right way to behave in life. The findings of the study indicate that the supreme element casts doubt on the most important part of the ancientschr('39') discourse on politics, namely the divine election and providence of kings, and on a practical and customary basis considers the management of affairs as a factor in the stability of government.

    Keywords: Qabūs-Nāma, Customary Politics, Politics Profession, ‘Onṣor-al-Ma‘ālī
  • Mohammad Reza Moaleman, Sohrab Yazdani Moqadam*, Dariush Rahmanian Koshkaki, Ata Allah Hassani Pages 97-121

    One of the methods of studying historical events is discourse analysis. Throughout the modern history of Iran, the concept of nationalism has continued to exist in various forms with ups and downs. This concept was articulated in the discourse of "liberal nationalism" that began and eventually became the hegemonic discourse before the Constitutional Revolution.   With the establishment of the Pahlavi dynasty, textbooks were used in the state discourse.  The ruling power used the discourse of authoritarian nationalism to justify the foundations of government and marginalize other discourses which clearly was expressed in the official history textbooks. Based on Laclau and Mouffe's theory of discourse analysis, this study seeks to see how the concepts, and process of identifying the discourse of liberal nationalism in the textbooks were expressed during the Reza Shah. Examining the textbooks at the time, this study argues that the concepts and components of the discourse of liberal nationalism remained around the central sign of the Iranian nation and the ruling discourse.

    Keywords: Discourse Analysis, Liberal Nationalism, Reza Shah, History Textbook
  • Abdollah Mirzaei* Pages 123-148

    In the second half of the nineteenth century, coinciding with extensive cultural and economic developments in the West, the first World Exhibition of Oriental Handmade Carpets held in the Austrian Empire. Considering the importance of carpets in the political and economic life of Iran in that period, the purpose of this study is to identify the background of the formation and results of this exhibition and the place of Iranian handmade carpets in this event. Documentary and historical studies have shown that Iranian carpets took the first place in this exhibition in terms of quantity and quality. The visual and aesthetic values ​​of these carpets promoted the research values ​​of Oriental and Iranian carpets among researchers and the founding of the Vienna School of Carpetology. The admiration of these carpets by critics and cultural elites led to the tendency of museums and art collections to buy and display Iranian carpets in the category of fine arts. The combination of these measures stimulated the demand for the purchase of handmade carpets among Western households and strengthened the production and export of Iranian carpets through the mediation of multinational and Iranian companies.

    Keywords: World Carpet Exhibition, Iranian Carpet, Alois Riegel, Vienna 1891
  • Amir Valizadeh*, Mansour Tarafdari Pages 149-184

    At first glance, the Daḵma (Crypt) is the reminder of Zoroastrianism and the custom of leaving the dead to nature and “destroying the corpse”. In the Shāhnāma and according to archaeological evidence, we faced with a description of the Daḵma, which is fundamentally different from the Zoroastrian crypts in terms of architecture and ritual, and supports the concept of “burial and archiving of the body”. Therefore, in this article, the term Daḵmasepārī refers to the Shāhnāma and archaeological evidence, and the term Daḵmagoẕārī refers to Zoroastrian crypts. In addition, the findings of this study indicate that although the description of Daḵmasepārī in the Shāhnāma focuses mainly on the narrations of Iranian mythological and historical dynasties such as the Kayanids and Sassanians, but in fact, it is a reflection of archaeological evidence and its sign should find beyond the aforementioned dynasties which mainly belonged to the upper classes and high-ranking people.

    Keywords: Shāhnāma, Archeology, Daḵmasepārī, Daḵmagoẕārī