فهرست مطالب

نشریه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت
سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 39، پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/09/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • وحید آرائی*، ابوالفضل قاسمی صفحات 1-17
    زمینه

    هدف پاسخگویی به مثابه خروجی و جوهره حکمرانی خوب، این است که شهروندان از چرایی انتخاب گزینه ها و فرایندهای سیاستی مطلع شوند تا توانایی قضاوت و واکنش مناسب به اقدامات مدیریتی را بیابند.

    هدف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت و سنجش عوامل موثر بر میزان پاسخگویی از منظر شهروندان در شهرداری منطقه 6 تهران می باشد.

    روش

    پژوهش حاضر از نظر نوع هدف کاربردی و از لحاظ نوع روش، پیمایشی می باشد. تعداد 28 گویه مورد شناسایی و سوال قرار گرفته که مورد تایید خبرگان و آلفای کرونباخ برابر 0/83 و سطح معناداری برابر 95 درصد بوده که بر اساس آزمون t و فریدمن مورد بررسی و رتبه بندی قرار گرفته است. روش نمونه گیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه می باشد و برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده گردیده است.

    یافته ها

    وضعیت مسئولیت پذیری مسیولان و مناصب، وظایف و عملکرد مدیران شهری و نظرخواهی از شهروندان در خصوص برنامه ها و طرح های شهری از نظر شهروندان تا حدی مناسب و وضعیت اطلاع رسانی به شهروندان، وضوح رویه ها و مسئولیت ها، نظرخواهی از شهروندان نسبت به مسایل مختلف حوزه شهری و وجود قوانین رفتاری در شهرداری ها نامناسب بوده است.

    نتیجه گیری

    وضعیت میزان پاسخگویی در شهرداری منطقه 6 تهران از نظر پاسخ دهندگان بر اساس آزمون t و فریدمن ناکافی و نامناسب می باشد.

    کلیدواژگان: پاسخگویی، شهرداری منطقه شش، مدیریت شهری، حکمرانی، حکمرانی شهری
  • مهدی احسانی فرد، فرشاد فائزی رازی*، علی اکبر امین بیدختی صفحات 19-30
    زمینه

    در سالهای اخیر، صنعت بانکداری شاهد رقابت شدید توام با فرصتها و تهدیدهای زیادی بوده است. به طور مسلم هیچ بانکی نمیتواند ارایه دهنده تمامی خدمات ممکن باشد و در زمینه خدماتی که ارایه میدهد، بهترین باشد.

    هدف پژوهش

    به همین منظور هدف اصلی این تحقیق ارایه مدل مناسبی برای بهبود خدمات بانکی بر اساس نظریه مم ها می باشد.

    روش پژوهش

    تحقیق حاضر کاربردی بوده و روش آن توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان بانک ها می باشند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 209 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده می باشد. به منظور بررسی عوامل موثر بر مدیریت رفتار خدمات بانکی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و لیزرل تحلیل شده اند.

    نتایج پژوهش

    نشان می دهد چهار عامل اخلاقی، خدمات رفاهی، مسئولیت پذیری و عوامل سازمانی بر مدیریت رفتار خدمات بانکی اثر معناداری می گذارند و به ترتیب دارای الویت های اول تا چهارم از دید مشتری می باشند.

    کلیدواژگان: نظریه مم ها، مدیریت رفتار، خدمات بانکی، عوامل اخلاقی، علوم رفتاری
  • فرشاد مهدی پور* صفحات 31-47

    سیاست گذاری دامنه ای از برون دادهاست که مشتمل بر تصمیمات بروکراتیک و سیاسی حاکمیتی و دیوان سالارانه است؛ در واقع برون دادها ماحصل مکانیزم ها و سازوکارهایی است که باید به کار گرفته شود تا سیاست محقق شود. هدف این تحقیق آن است که الگویی را برای اجرای سیاست های فرهنگی در ایران ارایه دهد که طی آن ادبیات و ایده های عملیاتی را توسعه داده و با روی کردی فرهنگی (و نه الزاما بهره گیری از مکانیزم های مطرح در سیاست گذاری عمومی)، تحقق اهداف را نزدیک تر سازد. روش این تحقیق ترکیبی است از مطالعه اسنادی و دلالت پژوهی تا یافته ها در قالب چارچوب مفهومی، استخراج و دسته بندی و نهایتا ارزیابی شوند. یافته ها در سه سرفصل اجراپژوهی، سیاست فرهنگی و نقص ها و آسیب های مرحله اجرایی شدن سیاست فرهنگی دسته بندی شده اند و با توجه به این که اجرای سیاست فرهنگی امر پیچیده ای است، الگوی سه پایه ترویجی، فنی و حقوقی می تواند آسیب های ناشی از مجریان سیاست ها و زیرساخت های معیوب اجرای سیاست را برطرف کند چون اجرای کامل و درست خط مشی، تنها راه تحقق سیاست است و اجرای نامناسب، می تواند امیدها برای حل مشکل را بر باد دهد و ابزارهای پیشنهاد شده، متناظر با حوزه فرهنگ ارایه شده اند.

    کلیدواژگان: خط مشی گذاری، سیاست فرهنگی، اجرای سیاست، ابزارها، مکانیزم ها
  • حسین صدری، محمدرضا دلوی*، علیرضا شیروانی صفحات 49-64

    در عصر حاضر، یکی از چالشهای جدی پیش روی مدیران، بدبینی سازمانی است و این پدیده به عنوان پارادایم جدید روابط کارگر-کارفرما مورد توجه سازمان ها قرار گرفته است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر ، پیآمدهای بدبینی سازمانی و طراحی الگوی بومی در شرکت های مورد مطالعه می باشد. این پژوهش از نظر هدف ، توسعه ای و از لحاظ ماهیت پیمایشی است. روش پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است .در بخش کیفی با استفاده از روش قوم نگاری، عوامل ایجاد کننده و پیامدهای بدبینی سازمانی شناسایی و تحلیل داده ها از طریق تحلیل تماتیک انجام و نسبت به طراحی مدل مفهومی اقدام شد. در بخش کمی و با استفاده از نردبان انتزاع، پرسشنامه تنظیم و میزان تاثیر هر یک از متغیرهای بخش کیفی، آزمون گردید.جامعه آماری تحقیق، پرسنل شرکت های توزیع برق در سطح استان اصفهان می باشند که برای نمونه گیری بر اساس فرمول کوکران تعداد 360 نفر نمونه تعیین گردید. روایی و پایایی پرسشنامه به دو روش محتوایی و سازه با استفاده از الگوی معادلات ساختاری و روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که عوامل فردی،گروهی،سازمانی و محیطی بر بدبینی سازمانی تاثیر دارند و با شناخت عوامل موثر و راهکارها می توان بدبینی را کاهش داد.

    کلیدواژگان: بدبینی سازمانی، عدالت سازمانی، نقض قرارداد روانشناختی، حمایت سازمانی اداراک شده
  • امین علیشاهی فولاد، فرشید نمامیان*، علیرضا مرادی، فخرالدین معروفی صفحات 65-75

    هدف تحقیق حاضر ارزیابی عملکرد کارکنان ستاد وزارت نفت با استفاده از روش تحلیل پوششی داده های فازی می باشد. جامعه آماری تحقیق 75 نفر و نمونه 51 نفر شامل کلیه واحد های ستادی وزارت نفت بوده است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه و بانکهای اطلاعاتی منابع انسانی ستاد وزارت نفت استفاده شد. روش تحقیق توصیفی و پیمایشی بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل پوششی داده های فازی و مدل ورودی محور استفاده نمودیم. نتایج نشان داد از کل نمونه 51 تایی، 14 نفر از کارکنان مدیریت های وزارت نفت کارا (0.24)، 4 نفر در مرز کارا (0.08) و 33 نفر ناکارا (0.68) هستند که این امر نشان دهنده پایین بودن میزان بهره وری و کارایی در واحدهای تصمیم گیرنده این وزارتخانه بوده است که جهت ارتقای بهره وری و کارایی، این وزارتخانه نیازمند آموزش کارکنان و جذب نیروهای متخصص می باشد که باید برنامه ریزی دقیقتری انجام گیرد.

    کلیدواژگان: عملکرد، بهره وری، کارایی، وزارت نفت
  • میثم عیوضی، علیرضا امیرکبیری*، فریده حق شناس، محمدرضا ربیعی مندجین صفحات 77-90
    زمینه

    با توجه گسترش ورزش درجوامع و بروز چالش های اخلاقی، اهمیت اخلاق در ورزش را نمایان می سازد لذا نیازمند سیاست گذاری مناسبی هستیم تا جامعه ورزشی هرچه بیشتر در حرکت به سمت اخلاق ورزشی موفق باشد.

    هدف

    هدف این پژوهش ارایه مدلی مناسب برای سیاست گذاری اخلاقی در سازمان های ورزشی ایران است.

    روش تحقیق

    در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و با جمع آوری داده 19نفر از مدیران و اساتید خبره ورزشی مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام پذیرفته. اطلاعات بدست آمده از طریق مصاحبه گردآوری شده وسپس با استفاده از نرم افزار Maxqda کد گذاری انجام گرفته و با روش تحلیل مضمون سعی به اریه مدل شده ودر نهایت با استفاده از پرسشنامه با نمونه احتمالونده 385 نفری با استفاده ازدو نرم افزار spssو SmartPLS مدل مورد آزمون قرار گرفته.

    یافته ها

    مدل اریه شده متشکل از دو تم اصلی تحت عنوان تم محتوایی سیاست گذاری اخلاقی در ورزش با 4 دسته مقوله در 13 دسته مفهومی و تم شکل فعالیت های سیاست گذاری اخلاقی در ورزش با 5 دسته مقوله در11 دسته مفهومی شکل گرفته در بخش آزمون مدل مقادیر2R معناداربوده و ارتباط آنهامورد تاییدقرارگرفته شده است و نیز برازش مدل کلی821841090357/0 شده است که نشان ازبرازش کلی قوی مدل پژوهش دارد.

    نتیجه

    نتایج این پژوهش بینشی را به سیاست گذاران و مدیران در عرصه ورزش می دهد تا با استفاده از الگوی اریه شده، به اعتلای هرچه بیشتر اخلاق ورزشی سبب شوند.

    کلیدواژگان: اخلاق، ورزش، سیاستگذاری
  • اعظم رجبی مرام، الهام کاویانی*، فرانک موسوی، مریم اسلام پناه صفحات 91-105
    هدف

    هدف از این پژوهش شناسایی مولفه های رهبری اصیل مبتنی بر ابعاد اخلاقی از سوی پیروان در آموزش عالی است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تیوری) به عنوان روش تحقیق استفاده شده است.

    روش شناسی

    روش گردآوری داده ها، مطالعه مبانی نظری و مصاحبه های عمیق و باز (25 مصاحبه با 23 نفر) با کارکنان نمونه دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور و دولتی غرب کشور (همدان، کردستان، لرستان، ایلام) می باشد. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. روایی این پژوهش توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد. پایایی نیز با استفاه از روش توافق درون موضوعی، 6/73% به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است.

    یافته ها

    نهایتا 32 کد مفهومی و 7 مقوله اصلی استخراج شد. مقوله های اصلی شامل: اخلاق مبتنی بر آموزه های اسلامی، رشد اخلاقی، رفتارهای اخلاقی، شجاعت اخلاقی، تعصب اخلاقی، روابط اخلاقی و پیامدهای اخلاقی می باشد. با بهره گیری از مولفه های رهبری اصیل مبتنی بر اخلاق، می توان شاهد رشد فاکتورهای اخلاقی در بین کارکنان بود.

    کلیدواژگان: اخلاق کاری، اخلاق اسلامی، رفتار اخلاقی، شجاعت اخلاقی، رهبر
  • لیلا پارساضیابری، اکبر اعتباریان*، مهربان هادی پیکانی، افسانه زمانی مقدم صفحات 107-121
    زمینه و هدف

    هدف اول این مقاله واکاوی پدیدارشناسانه پدیده ی بازنشستگی از دیدگاه بازنشستگان در بانک رفاه است. اولین گام مرتفع نمودن یک مشکل تدوین خط مشی جامع و کامل برای آن است و برای تدوین یک خط مشی اثربخش باید مشکل را به درستی و از طریق مراجعه به جامعه ای که تحت تاثیر آن مشکل است، شناسایی و درک کرد. لذا هدف دوم عبارتست از شناسایی مشکلات حوزه بازنشستگی جهت تدوین خط مشی های کارآمد و موثر است.

    روش تحقیق

    تحقیق حاضر به جهت هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع آمیخته است.. داده ها براساس مصاحبه نیم ساخت یافته از 16 نفر از بازنشستگان بانک رفاه کارگران و به روش گلوله برفی تا رسیدن به اشباع داده ها انجام شد همچنین تجزیه و تحلیل داده ها به روش هفت مرحله ای کلایزی صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق در بخش کمی شامل 1175 نفر از بازنشستگان بود که حجم نمونه براساس نمونه گیری تصادفی 285 نفر برآورد گردید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد که بالای 0. 8 محاسبه گردید که حاکی از پایایی خوب پرسشنامه می باشد و در بخش کمی از آزمون های آماری تحلیل عاملی استفاده گردید.

    یافته ها

    از یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، اولین مفهوم چالش ها بود که از طریق مفاهیم فرعی فشارهای ناشی از ناتوانی مالی، از اسب افتادگی سازمانی، سازگاری با نقش های جدید و ضعف و ناتوانی جسمی استنباط شد. دومین مفهوم اصلی انتظارات بازنشستگان بود که از مفهوم فرعی ادامه حیات سازمانی و سومین مفهوم اصلی راهبردهای شخصی است که از مفاهیم فرعی چون فعالیت های فراغتی، معنویت گرایی، صرف وقت با خانواده، نواشتغالی استنباط گردیده است.

    نتیجه گیری

    بازنشستگان در دوران بازنشستگی با چالش هایی روبرو بوده و دارای انتظارات می باشند که برای بهبود وضعیت در دوران بازنشستگی راهبردهایی را نیز انتخاب و اجرا می نمایند. این نتایج می تواند راهنمای مدیران باشد تا سیاستگذاری های لازم را در این حوزه داشته باشند و در جهت ارایه برنامه های هدفمند همت و به گذر مناسب بازنشستگان از این مسیر، کمک شایانی به آنان نمایند.

    کلیدواژگان: بازنشستگی، پدیدارشناسی، کلایزی
|
  • Vahid Araei *, Abolfazl Ghasemi Pages 1-17
    Background

    The goal of accountability as the output and the essence of good governance is how citizens are informed about the choices and policy processes that they are able to judge and respond appropriately to managerial actions.

    Purpose

    The purpose of this study was to investigate the status and measurement of the factors affecting the level of accountability

    Method

    The present research is a applied and purposeful type of survey, 28 items have been identified and questioned by experts, Chi-Square=83/0,Asymp. Sig=95 which has been evaluated and rated by t and Friedman tests. The statistical population of this study was 200 public service visitors to the municipality of district 6 in Tehran and sample size based on Morgan table 127 ,A simple random sampling method and a data gathering tool were a questionnaire

    Results

    The status of responsibility of officials and positions, duties and performance of urban managers and citizens' opinion about urban plans and plans are somewhat appropriate for citizens. And the status of informing citizens, the clarity of procedures and responsibilities,

    Conclusion

    The status of accountability in the municipality of district 6 in Tehran according to the respondents, T and Friedman tests are inadequate and inappropriate.

    Keywords: Accountability, MunicipalityDistrict 6, Urban Management, Governance, Urban Governance
  • Mehdi Ehsanifard, Farshad Faezy Razi *, Aliakbar Aminbeydokhti Pages 19-30
    Objective

    The main purpose of this study is to provide a suitable model for improving banking services based on a comparative study of behavioral sciences and consumer behavior with respect to the function of mem theory.

    Background

    Mem is a hereditary theory and an idea, behavior, or method that is transmitted from one person to another through culture. Inheritance theories differ in the degree of adaptation and capability, that is, adaptation to the socio-cultural environment in which they are spread. More adaptable and more capable memes will be more successful in transmitting, spreading to more people, and thus spreading to a larger population. The concepts in this theory can be used as a model for cultural evolution. Therefore, this research was formed with the aim of providing a suitable model for improving banking services based on the theory of memes.

    Keywords: Meme Theory, Behavior Management, Banking, Ethical Factors, Behavioral Sciences
  • Farshad Mahdipour * Pages 31-47

    Talking about making policies, we expect a domain of outcomes including bureaucratic and sovereign decisions. The outcomes are indeed the result of mechanisms and instruments that must be utilized to implement a policy. Implementation of policies usually suffers from 2types of deficiencies: deficiencies caused by inefficient executives and those caused by insufficient infrastructures. what comes before these deficiencies is the lack of an optimum methodology for implementing the policies; because, the executive can claim not having a clear plan of action, and the problem of insufficient infrastructures usually cannot be solved in a short while. The present article, being centered on the discussion of performance and performance studies, aims to propose a model for implementation cultural policies, by means of which the operational literature and ideas are developed with a cultural approach, of the objectives. Complete and accurate implementation of the plan of action is the only way of realizing the policies. On the other hand, improper implementation can abandon all hopes for solving the problem. Every instrument can be applied to a certain problem; and since the policy makers can have an extensive domain of action, knowing the proper instruments is the key to final realization of the policies.

    Keywords: policy, Cultural Policy, Policy Implementation, tools
  • Hossein Sadri, Mohammad Reza Dalvi *, Ali Reza Shirvany Pages 49-64

    In current age,one of the serious challenges facing managers is the organizational pessimism phenomenon and considered by many organizations. The purpose of this research is to identify the effective factors , consequences and design the native pattern of organizational pessimism in the companies studied. This research is in terms of purpose, is developmental and in terms of nature is scrolling. The method of research is done in two sections, quality and quantity .In the qualitative section, using the ethnographic method, the causative factors and the consequences of organizational pessimism, the identification and analysis of the data through the thematic analysis and the design of the conceptual model was carried out. In the quantitative part and using the abstract ladder, the research questionnaire was adjusted the effect of each of the variables identified in the qualitative section was tested. The statistical population of the research is the personnel of the electricity distribution companies in the province of Isfahan. For sampling according to the Cochran formula, 360 individuals were selected .. The validity of the questionnaire was confirmed by using structural equation model and reliability by Cronbach's alpha.. The results show that individual, group, organizational and environmental factors affect organizational pessimism .

    Keywords: Organizational Pessimism, organizational Justice, breach of psychological contract, Percived Organizational Support
  • Amin Alishahi, Farshid Namamian *, Ali Reza Moradi, Fakhredin Marofi Pages 65-75

    The purpose of the present study is to design a model for evaluating the performance and efficiency of employees using the Normal and Fuzzy Data Envelopment Analysis In Headquarters of the Ministry of Oil. The statistical population of the study consisted of all the strategic units and headquarters of the Ministry of Oil. To collect data from the questionnaire And the Ministry of Petroleum Human Resource Databases. The research method was descriptive and survey. For data analysis, we used fuzzy data and input-oriented model (CCR). Results showed that 51 samples, 14 The staff of the Ministry of Oil are managed (0.24), there are 4 people on the efficient border (0.08) and 33 are inefficient (0.68), This indicates a low level of efficiency and effectiveness in the decision-making units of the ministry, which needs to train staff (empirical and academic) and attract specialized staff to improve productivity and efficiency That requires more careful planning.

    Keywords: Performance, Efficiency, Ministry of Oil
  • Azam Ragabimram, Elham Kavyani *, Franak Mosavi, Maryam Eslampanah Pages 91-105
    Objective

    The purpose of this study is to identify the ethical dimensions of genuine leadership by followers in higher education. This research has a qualitative approach and Grounded Theory method has been used as research method.

    Methodology

    The method of data collection is to study the theoretical basics and in-depth interviews (25 interviews with 23 people) with the sample staff of Islamic Azad, Payam Noor and governmental universities in west of Iran (Hamadan, Kurdistan, Lorestan, Ilam). The sampling method continued to be purposive and theoretically saturated. The validity of this study was verified by the interviewers and then by the professors. Reliability was 73.6% using the process audit method. Continuous comparison method during three stages of open, axial and selective coding was used for data analysis.

    Findings

    Finally 32 concept codes and 7 main categories were extracted. Main topics include: Ethics based on Islamic teachings, moral development, ethical behavior, moral courage, ethical bias, ethical relationships and ethical implications

    Keywords: Ethics, Islamic ethics, ethical behavior, Ethical Courage, leadership
  • Leila Parsaziabari, Aliakbar Etebarian *, Mehraban Hadi Peykani, Afsaneh Zamani Moghadam Pages 107-121

     The first step in solving a problem is to formulate a comprehensive and complete policy for it, and to identify an effective policy, it must identify and understand the problem correctly by referring to a community that is affected by it. Therefore, the second goal is to identify the problems of the retirement area in order to formulate efficient and effective policies. The research method of the present paper is of a qualitative & quantitative type and is a phenomenology of retirement phenomenon among retirees of the Refah Bank. The data were gathered based on half-structured interviews of 16 pensioners of Refah Bank by snowball method until data saturation was achieved. The data analysis was performed using a seven-step colaizzi method. the statistical society included a small section for retirement of 1,175. The sample size was calculated 285. The reliability of the questionnaires was calculated by Cronbach's alpha, (0/8). In order to analyze the data in the quantitative part, factor analysis was used. . These findings could be a guide for human resource managers to help them deliver targeted programs and make the right path for retirees.

    Keywords: Retirement, phenomenology, colaizzi method