فهرست مطالب

مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد
سال شانزدهم شماره 3 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/28
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مسعود میرزایی* صفحه 150
  • امین حسینی، فاطمه کشمیری، زهرا روددهقان، زهرا مختاری، الهه سلامت گزنق، فاطمه بهرام نژاد* صفحات 151-162
    مقدمه

    آموزش به دانشجویان در محیط ایمنی همچون مراکز شبیه سازی شده می تواند در ارایه خدمات آموزشی و آمادگی برای کار در بالین موثر باشد. بر همین اساس مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزیابی آموزش شبیه سازی فارماکولوژی بالینی دانشجویان پرستاری انجام شده است.

    روش بررسی

    مطالعه حاضر در سال 1400- 1398 در سه فاز اصلی طراحی، اجرا و ارزشیابی مرکز مهارت های دارویی در مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی تهران انجام شد. ابتدا فاز طراحی با تهیه مقدمات فضا و داروهای مورد نظر انجام شد. با توجه به شیوع بیماری کووید - 19، بخشی از مرحله اجرا و ارزشیابی در بستر مجازی صورت گرفت. قبل و بعد از اتمام دوره کارآموزی، دانش، مهارت، رضایتمندی و استدلال بالینی دانشجویان با کمک پرسشنامه های مربوطه سنجیده و با کمک آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند.

    نتایج

    میانگین نمرات سه متغیر دانش فارماکولوژی، مهارت محاسبات دارویی و استدلال بالینی فارماکولوژی دانشجویان پرستاری قبل و بعد از اجرای کارآموزی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد، هر سه میانگین به طور معنی داری نسبت به قبل از مداخله ارتقا یافته بود (001/0 < p و 001/0=p). میانگین کل رضایتمندی دانشجویان از دوره کارآموزی فارماکولوژی (2/3) 57/30 بود که حاکی از رضایتمندی نسبی از دوره آموزشی بود. 

    نتیجه گیری

     به طور کلی نتایج مطالعه حاکی از ارتقای سطح دانش فارماکولوژی، استدلال بالینی دانشجویان در حوزه فارماکولوژی و ارتقای معنی دار مهارت در محاسبات دارویی بود. با وجود محدودیت های ناشی از کرونا، به نظر می رسد این شیوه آموزشی منجر به بهبود عملکرد دانشجویان پرستاری در فارماکولوژی می شود.

    کلیدواژگان: شبیه سازی، فارماکولوژی، دانشجویان پرستاری، آموزش مجازی
  • ناهید پیرایه، نگین مرادی*، محمدجعفر شاطرزاده یزدی، مریم سعادت، مجید سلطانی، درسا حامدی، معصومه حسینی بیدختی، میمنت اکبری، پروانه رحیمی فر، کاوه اسلامی، محمد حسین زاده صفحات 163-174
    مقدمه

    یادگیری حل مساله، یک استراتژی آموزشی دانشجو محور است که در آن، دانشجویان به طور مشارکتی مسایل آموزشی را تجزیه و تحلیل و تجاربشان را منعکس می کنند. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش حل مساله بر ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بود.

    روش بررسی

    مطالعه حاضر، یک مطالعه مداخله ای از نوع نیمه تجربی بود. جامعه مورد مطالعه، کلیه دانشجویان سال چهارم دوره تحصیلی کارشناسی رشته های فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بودند؛ بر اساس شیوه تعیین تصادفی تعدادی از دانشجویان به عنوان گروه آزمایش (آموزش مساله محور) و تعداد دیگری از دانشجویان به عنوان گروه کنترل (آموزش سنتی) تعیین شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از آزمون بالینی با ساختار عینی جهت بررسی مهارت های بالینی دانشجویان و یک پرسشنامه محقق ساخته برای ارزیابی میزان رضایت از شیوه آموزش مساله محور صورت گرفت.

    نتایج

    میانگین نمرات مهارت های بالینی بعد از آموزش بین دو شیوه سنتی و مساله محور تفاوت آماری قابل ملاحظه ای در هر سه رشته تحصیلی نشان داد. همچنین نتایج مربوط به پرسشنامه رضایت مندی دانشجویان نشان داد که تقریبا 60% دانشجویان هر سه رشته تحصیلی، از آموزش مساله محور رضایت مندی زیاد تا خیلی زیاد داشتند.

    نتیجه گیری

    با توجه به افزایش مهارت های بالینی دانشجویان به دنبال آموزش به شیوه مساله محور و رضایت بالای آنها از این روش آموزش، پیشنهاد می شود سایر دانشکده های علوم توانبخشی و رشته های وابسته هم درآموزش واحد های بالینی از این شیوه آموزش استفاده کنند.

    کلیدواژگان: آموزش مساله محور، مهارت های بالینی، رضایتمندی
  • حسین مدنی، علی نوروزی، سعیده نوروزی* صفحات 175-187
    مقدمه

    هدف این مطالعه، استخراج ابعاد مقیاس بی نزاکتی درک شده از سوی فراگیر و فراده در فرایند آموزش پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد.

    روش بررسی

    این پژوهش یک مطالعه مقطعی ابزارسازی بود. نمونه ها 200 نفر از دانشجویان پرستاری بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزاری که توسط Clark و همکاران طراحی شده بود، به کار گرفته شد و متخصصان روان سنجی در رشته آموزش پزشکی و زبان انگلیسی در این زمینه همکاری داشتند. جهت بررسی پایایی از روش های باز آزمایی و محاسبه آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی ساختاری ابزار نیز از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.

    نتایج

    تحلیل عاملی اکتشافی بخش اول مقیاس مذکور وجود چهار عامل را احراز کرد که در مجموع 72/60 % درصد واریانس کل مقیاس را تبیین می کنند. این مولفه ها با عناوین بی نزاکتی دانشجو در کلاس درس، عدم انگیزه دانشجو، عدم برنامه ریزی و آمادگی دانشجو، بی تفاوتی دانشجو نسبت به نظرات دیگران، نام گذاری شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بخش دوم مقیاس نیز وجود سه عامل را احراز کرد که در مجموع 69/64 % درصد واریانس کل مقیاس را تبیین می کنند. این مولفه ها نیز با عناوین بی نزاکتی استاد در کلاس درس، عدم تدریس اثر بخش و نداشتن مهارت های ارتباط بین فردی موثر، نامگذاری شدند. آلفای کرونباخ کل قسمت اول مقیاس 933/0 و آلفای کرونباخ کل قسمت دوم مقیاس 95/0 بدست آمد.

    نتیجه گیری

     ابزار برای بررسی بی نزاکتی درک شده در فرآیند آموزش پرستاری قابل قبول بوده و می توان با آن میزان بی نزاکتی را در بین دانشجویان پرستاری بررسی نموده و راهکارهایی برای پیشگیری از آن اندیشید.

    کلیدواژگان: بی نزاکتی درک شده، تعاملات، فراگیر- فراده
  • سوده شهسواری، فاطمه کشمیری، سارا جام برسنگ* صفحات 188-193
    مقدمه

    این مطالعه با هدف طراحی راهنمای یادگیری دوره کارشناسی ارشد آمار زیستی انجام شده است.

    روش بررسی

    به منظور تدوین راهنمای یادگیری،  بررسی متون انجام و با استفاده از نظرات متخصصین نسخه اولیه راهنمای یادگیری تدوین شد.در گام دوم راهنمای یادگیری تدوین شده به صورت پایلوت در اختیار دانشجویان، فارغ التحصیلان و مدرسین آمار زیستی گروه آمار زیستی دانشگاه شهید صدوقی قرار گرفت.در گام سوم نظرخواهی در رابطه با شاخص روایی ظاهری و محتوایی از دیدگاه صاحبنظران این رشته که استادان آمار زیستی سراسر کشور بودند، به صورت الکترونیکی انجام شد.

    نتایج

    راهنمای یادگیری حاضر شامل مروری بر عناوین دوره، اهداف و نتایج یادگیری، پیش نیازهای آموزشی، جدول زمانبندی راهبردهای یادگیری، فرصت های یادگیری، ارزیابی و منابع بیشتر برای مطالعه است. این عناوین در متن حاضر به صورت خلاصه ارایه شده است. شاخص روایی ظاهری و محتوایی به ترتیب 87% و 92% گزارش شد.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد دسترسی به راهنمای یادگیری در شروع دوره کارشناسی ارشد آمار زیستی می تواند فراگیر را بهتر در مسیر یادگیری قرار دهد و لزوم تدوین یک راهنمای یادگیری واحد در سطح ملی می تواند کارگشا باشد.

    کلیدواژگان: راهنمای یادگیری، کارشناسی ارشد آمارزیستی، ابزار آموزشی
  • فاطمه کشمیری* صفحات 194-198

    فرایند اجرای برنامه ارزشیابی نظام مند و یکپارچه اعضای هییت علمی، نیازمند به کارگیری منابع و روش های متنوع برای اجرای یک ارزشیابی جامع و عادلانه است. با گسترش کاربرد ابزارهای متنوع در فرایند ارزشیابی اعضای هییت علمی، پورتفولیو به عنوان ابزاری معرفی شده است که از طریق ثبت مستندات آموزشی نشان دهنده عملکرد اساتید، منعکس کننده فعالیتها و روند پیشرفت عملکرد اساتید باشد. در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سالهای اخیر استفاده از پورتفولیوی الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد براساس نتایج نیازسنجی و اسناد بالادستی، پورتفولیوی آموزشی اعضای هییت علمی را با هدف ثبت و ارزشیابی اعضای هییت علمی در حیطه های وظایف تعیین شده، طراحی کرده است. پورتفولیوی آموزشی به صورت الکترونیکی طراحی شده است که شامل پنل های کمیت تدریس، کیفیت عملکرد آموزشی، ارزشیابی از دیدگاه ذینفعان مختلف، مستندات آموزشی، پژوهش و فناوری، فرهنگی، فعالیتهای اجرایی- مدیریتی است. نتایج مستندات ثبت شده در سامانه مذکور در فرایند ترفیع سالانه، اعطای امتیازات تشویقی و ارایه کارنامه عملکردی و مدیریتی قابلیت استفاده دارد.

    کلیدواژگان: پورتفولیو، ارزشیابی اعضای هیئت علمی، ارزشیابی آموزشی، آموزش پزشکی
  • مریم اکبری لاکه*، طاهره شریفی فرد صفحات 199-206
    مقدمه

    موفقیت تحصیلی دانشجویان از شاخص های مهم در ارزیابی عملکرد نظام آموزش عالی می باشد. از عوامل تاثیرگذار بر موفقیت تحصیلی، آگاهی فراشناختی و دانش و کنترل تفکر و شناخت است. ارزیابی وضعیت آن، دست اندرکاران آموزش را در برنامه ریزی ارتقای آن یاری می دهد. هدف این مطالعه بررسی ارتباط آگاهی فراشناختی با موفقیت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.

    روش بررسی

    این مطالعه همبستگی به روش پارامتریک پیرسون و با روش نمونه گیری طبقه ای در 255 نفر از دانشجویان پزشکی با ابزار مطالعه پرسشنامه آگاهی فراشناختی شراو و دنیسون 1994 با هشت زیر مقیاس و نمره دهی صفر (نادرست)، یک (درست) انجام شد. ملاک موفقیت تحصیلی معدل کل بود. پایایی و روایی پرسشنامه محاسبه شد.

    نتایج

    از 255 نفر شرکت کننده، 95 (3/37%) مرد و 160 (7/62%) زن بودند. حداقل سن 19 و حداکثر سن 26 سال بود. 85 نفر از دانشجویان سال اول، 85 نفر از بعد از آزمون علوم پایه، و 85 نفر از سال آخر حضور داشتند. پایین ترین معدل 9/10 و بالاترین 6/19 بود. ارتباط بین معدل و آگاهی فراشناختی بطور کلی در تمام دانشجویان با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون 791/0 در سطح معناداری 0001/0 بود. بیشترین همبستگی بین معدل و زیر مقیاس های دانش واقعی در مورد فراشناخت و کنترل فراشناخت، مدیریت اطلاعات وجود داشت. در همه طبقات دانشجویان، بالاترین میانگین رتبه مهارت فراشناختی مربوط به بعد تجزیه و تحلیل اثربخشی عملکرد و استراتژی بود.

    نتیجه گیری

    در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بین آگاهی فراشناختی دانشجویان با موفقیت تحصیلی ارتباط وجود دارد و از این خاصیت می توان در برنامه ریزی آموزشی استفاده کرد.

    کلیدواژگان: آگاهی فراشناختی، موفقیت تحصیلی، دانشجویان پزشکی
  • سید غلامرضا مرتضوی مقدم، الهه الهیاری، فاطمه واحدی، مجید زارع بیدکی* صفحات 207-215
    مقدمه

    به نظر می رسد مدل های آموزشی دانشجو محور، همچون کلاس درس وارونه، به ویژه زمانی که با فناوری وب همراه گردد، فرصت های آموزشی بیشتری را در اختیار فراگیران قرار دهد. مطالعه حاضر بررسی میزان اثربخشی و رضایت مندی دانشجویان پزشکی از روش کلاس درس وارونه مبتنی بر وب در مقایسه با تدریس به روش سخنرانی را هدف قرار داد.

    روش بررسی

    این یک مطالعه نیمه تجربی است که 51 نفر را در هر یک از دو گروه مداخله و کنترل ارزیابی می کند. در گروه مداخله، محتوای درس فیزیوپاتولوژی ریه یک هفته قبل از کلاس درس حضوری در قالب انواع فایل های دیجیتال همچون ویدیو، متن، تصویر، صوت و نرم افزارهای تعاملی از طریق سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی نوید در اختیار فراگیران قرار گرفت و الزام شد تا آنان محتوا را قبل از کلاس مطالعه نمایند. سپس کلاس درس حضوری با بحث گروهی، پرسش و پاسخ و یادگیری مبتنی بر حل مساله تکمیل گردید. در گروه کنترل، تدریس به روش سخنرانی سنتی در داخل کلاس درس انجام شد. داده ها با استفاده از SPSS نسخه 18 آنالیز گردید.

    نتایج

    توزیع سن، جنس و میانگین نمرات پیش آزمون در دو گروه مورد مطالعه، همگن بود. در گروه مداخله، دانشجویان میانگین نمره درسی بالاتری نسبت به گروه کنترل کسب نمودند (005/0 = P). همچنین میزان نمره رضایت دانشجویان در گروه مداخله به طور معنی داری بالاتر از گروه کنترل بود (001/0 < P).

    نتیجه گیری

     بر اساس نتایج، روش کلاس وارونه نه تنها باعث بهبود یادگیری می شود، بلکه با رضایت مندی بیشتر در بین دانشجویان همراه است.

    کلیدواژگان: کلاس درس وارونه، مدل آموزشی، یادگیری الکترونیکی، رضایت مندی، پزشکی
  • محمدرضا مزین* صفحات 216-223
    مقدمه

    امروزه زبان انگلیسی و کاربرد آن بعنوان یک زبان بین المللی برای همه پذیرفتنی است و مخصوصا اینکه اکثر مقالات علمی که در کل جهان همه روزه برشته تحریر در می آید به زبان انگلیسی است. هدف از این تحقیق،  نگارش نکات دستوری پرکاربردی است که غالب نویسندگان فارسی زبان به هنگام نوشتن مقالات انگلیسی متاسفانه یا رعایت نمیکنند و یا از دانش کافی برای استفاده از آنها برخوردار نیستند در حالیکه این شیوه نگارش در مقالات علمی نویسندگانی که انگلیسی زبان مادری آنها است کاملا هویداست.

    روش بررسی

    نویسنده این مقاله در یک مطالعه گذشته نگر سعی نموده است با بهره گیری از حدود سه دهه تجربه در ویراستاری مقالات انگلیسی، نکات جالبی که برای ارتقاء کیفیت مقالات پژوهشگران و نویسندگان مورد نیاز میباشد را همراه باذکر مثال ارایه دهد.

    نتایج

    بررسی مقالات انگلیسی نگارش شده توسط کسانی که زبان مادری آنها انگلیسی و یا فارسی می باشد نشان دهنده تفاوت محسوسی است که چه از منظر ساختاری و چه از نظر لغوی بین این دو شیوه نگارش وجود دارد.

    نتیجه گیری

     رفع این مشکل عمده، نیازمند برگزاری جلسات و کارگاه های متعدد جهت چگونگی نگارش مقالات انگلیسی برای فارسی زبانان و آشنایی آنها با ویژگی های فرا کلام (Metadiscourse) در زبان انگلیسی میباشد.

    کلیدواژگان: مقالات، نگارش، فارسی زبانان، انگلیسی زبانان، نکات دستوری
  • فاطمه رهبر کرباسدهی*، ابراهیم رهبر کرباسدهی صفحات 224-225

    در سراسر جهان، شیوع بیماری کرونا ویروس 2019 منجر به برخی تغییرات اساسی در تعاملات اجتماعی و سازمانی شده است (1). از این رو، آموزش و پرورش نیز از این شرایط مصون نبوده است. همه گیری کرونا ویروس، فعالیت بسیاری از مدارس در 188 کشور جهان را متوقف کرده و بر اساس گزارش یونسکو، بیش از یک و نیم میلیارد دانش آموز (بیش از 91 درصد از دانش آموزان جهان) تحت تاثیر همه گیری کرونا ویروس قرار گرفته اند و سیستم آموزشی آن ها نیز دچار تغییرات جدی شده است؛ تغییراتی که به صورت عمومی و یا توسط مدارس و موسسات آموزشی ایجاد شده است (2). آموزش و پرورش یکی از عوامل مهم توسعه و پیشرفت هر کشوری است. مانند دیگر کشورها، فاصله اجتماعی در ایران با تعطیلی دوره های حضوری در مدارس دنبال می شود و این امر مقامات آموزشی کشور ما را بر آن می دارد تا برای تدریس به شیوه های جدید و مجازی و همچنین برگزاری امتحانات آنلاین برنامه ریزی کنند. بنابراین، آموزش مجازی را می توان نقطه عطفی در آموزش و پرورش ایران به دلیل کرونا ویروس دانست. آموزش مجازی روشی برای طراحی، تدوین، ارایه و ارزیابی آموزش است که از قابلیت های آن برای تسهیل یادگیری استفاده می شود. یادگیری مجازی مزایای بسیاری را ارایه می دهد که در برنامه های سنتی آموزشی وجود ندارد، مانند دسترسی از هر نقطه و در هر زمان، بحث های ناهمزمان با همکلاسی ها، بازخورد فوری در مورد آزمون ها. با این حال، با وجود مزایای یادگیری مجازی، پیاده سازی آن همیشه آسان نیست (3). در ایران، آموزش مجازی برای دانش آموزان از طریق برنامه های تلویزیونی و رسانه های اجتماعی در تلفن همراه انجام می شود. اگرچه شیوع کرونا ویروس در کشور ما مشکلاتی را برای سیستم آموزشی ایجاد کرده، اما فرصتی برای آزمایش راه حل های آموزشی جدید ایجاد کرده است. با این حال، شرایط دستیابی به آموزش مجازی در بحران کرونا ویروس به دلیل 1) زمینه های فرهنگی و اجتماعی پیچیده، 2) عدم آمادگی معلمان برای آموزش مجازی، 3) عدم دسترسی به همه زیرساخت ها و تجهیزات، 4) تمایل به برگزاری کلاس های حضوری، 5) عدم امکان استفاده از آموزش مبتنی بر تلفن همراه برای همه گروه های سنی، 6) عدم دسترسی همه به تلفن های هوشمند، 7) سواد رسانه ای ناکافی و قابلیت های تکنولوژیکی، 8) ناتوانی در مجازی سازی همه دوره ها، و 9) تعداد فراگیران و زمان محدود برای آماده سازی دوره های آنلاین، بسیار پیچیده است (4). یکی از مهم ترین عوامل در یادگیری از راه دور و آموزش مجازی، حمایت از فراگیران در تحصیل است. نتایج مطالعات مختلف نشان داد که استفاده از محیط های فنی مناسب و پشتیبانی از سیستم های یادگیری مجازی می تواند در مدارس موفق باشد. سیستم پشتیبانی یادگیرندگان به دانش آموزان اجازه می دهد تا از فعالیت ها و ابزارهایی برای حمایت از یادگیری خود استفاده کنند و فراگیران می توانند یادگیری خود را با توجه به توانایی های شخصی خود از طریق سیستم پشتیبانی یادگیری کنترل کنند. در همین حال، معلمان و همکلاسی ها نیز نقش دستیاران سیستم پشتیبانی یادگیری را ایفا می کنند (5). سیمپسون[1]، حمایت فراگیران را در یک اصطلاح وسیع به عنوان «کلیه فعالیت های فراتر از تولید و ارایه مطالب درسی که به پیشرفت دانش آموزان در مطالعه کمک می کند» تعریف کرد. او تعریف خود را به دو دسته اصلی پشتیبانی از دانش آموزان بسط داد: دسته اول شامل حمایت تحصیلی در همه زمینه های آموزشی، مانند تعریف محدوده دوره، توضیح مفاهیم، بررسی دوره، بازخورد، توسعه مهارت های یادگیری، پیگیری پیشرفت و غنی سازی (گسترش مرزهای دوره و به اشتراک گذاشتن هیجان یادگیری) بود. دسته دوم فعالیت ها شامل مشاوره (بررسی مشکلات و ارایه پیشنهادات)، ارزیابی (ارایه بازخورد به افراد در مورد استعدادها و مهارت های غیرآموزشی)، اقدام (پرداختن به ترویج مطالعه)، حمایت (تشکیل پرونده برای تامین بودجه)، تشویق (ترویج تغییرات درون موسسه به نفع دانش آموزان) و سازماندهی حمایت از دانش آموزان است (4). این شرایط فرصتی را فراهم آورده که مدارس به آموزش مجازی روی بیاورند. با وجود این، نگرانی اصلی در مورد بسته شدن مدارس، عدم امکان پشتیبانی از دوره هایی است که کاملا عملی هستند و نیاز به آموزش و تمرین حضوری دارند. توصیه می شود با توجه به تداوم حضور کرونا ویروس، مقامات آموزشی و معلمان از تجربه به دست آمده و همچنین نقاط ضعف و قوت در برگزاری کلاس های آنلاین موثر و موفق در سال تحصیلی جدید بهره مند شوند. همچنین، برای رفاه آموزشی دانش آموزان، سیستم حمایتی یادگیرنده باید به درستی مورد توجه قرار گیرد. در این راستا، با آموزش معلمان و دانش آموزان، می توان تعامل در سیستم آموزش مجازی را به طور مناسب آموزش داد.

    کلیدواژگان: آموزش، دانش آموزان، کرونا ویروس، همه گیری
|
  • Amin Hosseini, Fatemeh Keshmiri, Zahra Rooddehghan, Zahra Mokhtari, Elahe Salamat Gaznag, Fatemeh Bahramnezhad* Pages 151-162
    Introduction

    Educating students in a safe environment such as simulated centers can be effective in providing educational services and preparation for clinical work. Accordingly, the present study was conducted with the aim of designing, implementing and evaluating clinical pharmacology simulation training method for nursing students.

    Methods

    This study was performed in 2019-2021 in three main phases of design, implementation and evaluation of Pharmaceutical Skills Center in Clinical Skills Center of Tehran School of Nursing and Midwifery. First, the design phase was accomplished by preparing the space and the desired drugs. Due to the prevalence of Covid-19 disease, part of the implementation and evaluation phase was carried out in the virtual context. Before and after the internship, students' knowledge, skills, satisfaction and clinical reasoning were measured using relevant questionnaires and analyzed using descriptive and analytical statistics.

    Result

    The mean scores of the three variables in terms of pharmacology knowledge, drug calculation skills and clinical reasoning of pharmacology of nursing students before and after the internship were examined. The results demonstrated that all three means were significantly improved compared to that of before the intervention (P <0.001 and P = 0.001). The mean of total students' satisfaction with pharmacology internship course turned out to be 30.57 (3.2), which indicated the relative satisfaction with the training course.

    Conclusion

    In general, the results of the study indicated an improvement at the level of pharmacological knowledge, clinical reasoning of pharmacology and a significant improvement in pharmacological skills. Despite the limitations of Covid 19, this training method seems to augment the performance of nursing students in pharmacology.

    Keywords: Simulation, Pharmacology, Nursing Students, Virtual Education
  • N.Pirayeh, N.Moradi *, M.J.zadeh Yazd, M.Saada, M.Soltani, D.Hamedi, M. Hosseini Beydokht, M.Akbari, P.Rahimifar, K.Eslami, M.Hosseinzadeh Pages 163-174
    Introduction

    Problem-based education is a student-centered educational strategy in which students collaboratively analyze educational issues and reflect on their experiences. The purpose of this study was to investigate the effect of problem-based education on the evaluation of clinical skills of rehabilitation students at Ahvaz University of Medical Sciences.

    Methods

    This is a quasi-experimental interventional investigation. The study population comprised all fourth year undergraduate students in the fields of physiotherapy, speech therapy and occupational therapy at Ahvaz University of Medical Sciences. Based on random sampling method, a number of students were selected as the experimental group (problem-based education) and others as the control group (traditional education). Data were collected using an objective-structured clinical examination to assess students' clinical skills, and a researcher-made questionnaire to assess satisfaction with the problem-based education method.

    Result

    The mean scores of clinical skills following education revealed a statistically significant difference between the two traditional and problem-based methods in all the three fields of study. Also, the results of the student satisfaction questionnaire showed approximately 60% of students in all three fields of study proving a high to very high level of satisfaction with problem-based education.

    Conclusion

    Due to the increase in students' clinical skills following problem-based education and their high satisfaction with this teaching procedure, it is suggested that other faculties of rehabilitation sciences and related fields also use the method in teaching pertinent to clinical courses.

    Keywords: Problem-Based Education, Clinical Skills, Satisfaction
  • Hossein Madani, Ali Norouzi, Saiideh Norouzi* Pages 175-187
    Introduction

    This study aims to identify the psychometric properties of developmental tools observed by the learner and the trainer in the process of nursing training.

    Methods

    In this study, 200 nursing students of Abhar University of Medical Sciences (110 males and 90 females), completed the perceived incivility tools in learner -trainer interactions. To evaluate the reliability, Cronbach alpha retest and calculation methods were used. To determine the structural validity of the tools, exploratory factor analysis was used.

    Result

    After modification of the questions of scale, reliability was found to be acceptable. Exploration factor analysis revealed the first part of the scale containing four components thus determining 60.72% of the total variance. These components are referred to as: students' incivility in the classroom, lack of motivation, lack of planning and preparation of the learners, and the indifference of the learners to the opinions of others. The second part of the scale contains three components determining 64.69% of the total variance. These components are also referred to as incivility of professors in the classroom, ineffective teaching and lack of effective interpersonal communication skills.

    Conclusion

    The above tool bears an acceptable validity for examining the perceived incivility between learner and trainer in the nursing training process and is suitable for Iranian students so that it can be deployed for other universities of medical sciences across the country.

    Keywords: Incivility, Interactions, Learner-Trainer
  • Soodeh Shahsavari Pages 188-193
    Introduction

    The aim of this study was to design of the study guide for the Master of BioStatistics program. 

    Methods

    In order to develop the study guide, the literature was reviewed and the first draft of the study guide was compiled using the opinions of experts. Then the face and content validity of the index was assessed from the perspective of the faculty members of Biostatistics across the country through electronic survey.

    Result

    The present study guide includes a review of course titles, learning objectives and outcomes, educational prerequisites, a schedule of learning strategies, learning opportunities, assessment, and more resources for study. These titles are summarized in the present text. The face and content validity index were reported to be 87% and 92%, respectively.

    Conclusion

    It seems that access to the study guide at the beginning of a master's degree in Biostatistics can put the learner on a better learning path, and the need to develop a unified study guide at the national level can be beneficial for the learners.

    Keywords: Study Guide, Master of Biostatistics, Educational Tools
  • F.Keshmiri* Pages 194-198

    The process of implementing a systematic and integrated evaluation program for the faculty members of universities needs svarious resources and methods. In this regard, a portfolio has been introduced as a tool that reflects the performance of the faculty members, and represents the activities and developments of teachers through the evaluation of educational documents. In recent years, the use of electronic portfolios has been considered in the medical universities an example of which is Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Accordingly, the document/electronic portfolio of the faculty members was developed which aimed at registration and evaluation process in determining duties of teachers at this University. The electronic educational portfolio was designed electronically which includes panels on teaching quantity, quality of educational performance, evaluation of documentation, research and technology, and executive-managerial activities. The results of the project can be used in the process of annual promotion, achieving grants, rewards and presenting performance and management report.

    Keywords: Portfolio, Faculty Evaluation, Educational Evaluation, Medical Education
  • Maryam Akbarilakeh*, TAHEREH SHARIRI FARD Pages 199-206
    Introduction

    Students' academic success is one of the important indicators of evaluating the performance of the higher education system. One of the factors influencing academic success is metacognitive awareness and knowledge and control of thinking and cognition. Therefore, assessment of its status helps in planning its promotion. The study aimed to investigate the relationship between metacognitive awareness and academic success of medical students at Shahid Beheshti University of Medical Sciences.

    Methods

    Pearson parametric correlation was performed after stratified sampling method concerning 255 medical students with Metacognitive Awareness Inventory (MAI) of Schraw & Dennison (1994) with eight subscales and scoring of zero (incorrect) and one (correct). For  academic success, the total grade point average was measured. The reliability and validity of the inventory were also determined.

    Result

    Out of 255 participants, 95 (37.3%) were male and 160 (62.7%) were female. The minimum and maximum ages were 19 and 26 years, respectively. Totally, 85 first-year students, 85 after-the-basic-sciences exam students, and 85 senior learners were present. The lowest and highest grade point averages were 10.9 and 19.6, respectively. The relationship between academic success and metacognitive awareness in general in all students using Pearson correlation coefficient was 0.791 at a significant level of 0.0001. There was the highest correlation between GPA and subscales of real knowledge as for metacognition and metacognition control, and information management. In all students, the highest mean rank of metacognitive skills was related to the dimension of performance effectiveness and strategy analysis.

    Conclusion

    There exists a relationship between students' metacognitive awareness and academic success at Shahid Beheshti University of Medical Sciences which can be used in educational planning.

    Keywords: Metacognitive awareness, academic success, medical students
  • Seyed Gholamreza Mortazavimoghaddam, Elahe Allahyari, Fatemeh Vahedi, Majid Zare Bidaki* Pages 207-215
    Introduction

    Student-centered educational models, such as Flipped classrooms, seem to provide more educational opportunities for learners, especially when combined with web technology. This study aimed to evaluate the effectiveness and satisfaction of medical students with the web-based Flipped classroom method in comparison with the lecture-based teaching method.

    Method

    This is a quasi-experimental case-control study that evaluates 51 people in each of the two intervention and control groups. In the intervention group, pulmonary physiopathology e-contents were delivered to the students one week before the presence-based class in the form of digital files such as video, text, image, audio and interactive applications through Navid learning management system. Students were required to read the content before the class. Then the face-to-face classroom time was completed with group discussion, question and answer and problem-based learning. In the control group, teaching was carried out by the traditional lecture method in the classroom. Data were analyzed using SPSS, 18.

    Result

    In terms of age, sex and, mean pre-test scores, there were no significant differences between the groups. The mean scores in the final exam turned out to be 14.66 (10.16-66) in the intervention group but 12 (9.14-3.66) in the controls (P < 0.001) to make a significant difference. In addition to gaining higher final exam scores as for the flipped classroom group, they were also more satisfied with the procedure (P < 0.001).

    Conclusion

    The flipped classroom approach not only improves learning but also leads to greater students’ satisfaction.

    Keywords: Flipped Classroom, Models, Educational, e-Learning, Satisfaction, Medicine
  • M.R.Mozayan* Pages 216-223
    Introduction

    Today, English and its use as an international language is agreed upon by all, and a wealth of scientific articles written every day in the whole world is in English. The purpose of this study is to project some commonly used grammatical points that native speakers of Persian, unfortunately, do not follow or do not have adequate knowledge to use when writing in English, but this style of writing in the scientific articles by authors whose mother tongue is English is quite obvious.

    Methods

    In a retrospective study, the author has tried, by drawing on three decades of experience in editing English articles, to provide intriguing points needed to improve the quality of the English articles couched by researchers and authors through exemplification.

    Results

    A review of English articles written by those whose mother tongue is English or Persian shows a noticeable difference, both structurally and lexically, between the two writing styles.

    Conclusion

    Heading off this major problem requires holding numerous meetings and workshops on how to write English articles for Persian speakers to familiarize them with style and features of metadiscourse in research articles jenre.

    Keywords: Articles, Writing, Persian speakers, English speakers, Grammatical points
  • Fatemeh Rahbar Karbasdehi*, Ebrahim Rahbar Karbasdehi Pages 224-225