فهرست مطالب

نشریه امنیت انتظامی دریایی
پیاپی 5 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/05/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • خداکرم سلیمی فرد، حمید شاهبندرزاده، رضا سیاوشی صفحات 1-22

    یکی از مهمترین مراکز شهری، کلانتری های پلیس می باشند که رسالت تامین امنیت عمومی را در سرتاسر جامعه عهده دار می باشند. مکان یابی کلانتری های پلیس، یک تصمیم مهم در حوزه امنیت اجتماعی و عاملی اثرگذار در زمینه خدمت دهی پلیس است، اما تا کنون، پژوهشگران در پژوهش‏های علمی پیشین، کمتر به آن توجه نموده اند. در مطالعات مکان یابی، شناسایی شاخص های موثر بر مکان یابی مراکز، یک گام اساسی در جهت تعیین مکان مطلوب مراکز محسوب می گردد. در این پژوهش، یک مدل مفهومی به منظور شناسایی شاخص های موثر بر مکان یابی کلانتری های پلیس پیشنهاد گردیده است. رویکرد پیشنهادی دربرگیرنده یک مدل نوین برای شناسایی عوامل موثر بر مکان یابی کلانتری های پلیس بر پایه مطالعات نظری و مصاحبه با خبرگان انتظامی می باشد. شاخص های موثر بر مکان یابی کلانتری های پلیس در شش دسته اصلی گنجانده شده اند که عبارتند از: جمعیت، مجاورت های مکانی، اقتصادی اجتماعی، زیرساخت، جرم خیزی و سیاست های کلان انتظامی.

    کلیدواژگان: مکان یابی، مراکز اضطراری، کلانتری های پلیس، مدل مفهومی
  • منیجه بحرینی زاده، سروان سید احمد موسوی صفحات 23-56

    مردم به عنوان مشتریان اصلی نیروی انتظامی و دریافت کنندگان خدمات نقشی اساسی در به انجام رسیدن ماموریت های اساسی نیروی انتظامی دارند، از این رو لازم است تا درباره نقش محوری مردم مطالعاتی انجام شود. یکی از این مطالعات ارزیابی کیفیت خدمات است. ارزیابی کیفیت خدمات در بخش های عمومی با مشکلاتی همراه است. مدل سروکوال یا مدل تحلیل شکاف یکی از مدلهای مورد استفاده جهت سنجش کیفیت خدمات ارایه شده سازمانهای خدماتی است. این مدل توسط پاراسورامان و زیت هامل ارایه گردید. پس از ارایه این مدل، تحقیقات بسیاری در راستای کاربرد و توسعه این تکنیک جهت سنجش کیفیت خدمات مختلف انجام گرفت این مدل در بخش های خدمات عمومی کم تر مورد ارزیابی قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش تبیین شاخص ها و تعیین اولویت ها و ارزیابی کیفیت خدمات انتظامی کلانتری های استان بوشهر از دیدگاه مردم و ارایه راهکارهای ارتقاء آن با استفاده از مدل تحلیل شکاف می باشد. در راستای دستیابی هدف اصلی ، اهداف دیگری چون شناسایی انتظارات مشتریان از ابعاد وضعیت ظاهر، قابلیت اطمینان، رغبت یا اشتیاق برای پاسخگویی ، تضمین ، همدلی، به موقع اقدام نمودن و مشروعیت مد نظر قرار گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر میزان کنترل متغیرها، توصیفی و از بعد روش اجرا، پیمایشی است. به منظور جمع آوری اطلاعات، از پرسش نامه سنجش کیفیت خدمات بر اساس مولفه های استاندارد مدل سروکوآل و دو بعد اضافه شده چو (2010) برای کاربردی کردن این مقیاس در خدمات پلیس استفاده شده است. یافته های این پژوهش روشن نمود، در ارزیابی ادراک های مراجعین از ابعاد هفت گانه کیفیت خدمات، مشروعیت ، به موقع اقدام نمودن زمانی و مکانی ، تضمین کیفیت خدمات ، همدلی ، مسیولیت پذیری ، وضعیت ظاهر و ویژگی های ملموس و قابلیت اطمینان به ترتیب ارزیابی شده اند. بر اساس ارزیابی انتظارات مراجعین از ابعاد هفت گانه، به موقع اقدام نمودن زمانی و مکانی ، تضمین کیفیت خدمات ، مشروعیت با میانگین، قابلیت اطمینان، مسیولیت پذیری و پاسخگویی، همدلی و وضعیت ظاهر و ویژگی های ملموس به ترتیب دارای بیشترین میزان انتظارات بوده اند. با توجه به مقادیر ادراکات و انتظارات بیشترین میزان شکاف به ترتیب در ابعاد قابلیت اطمینان ، مسیولیت پذیری ، به موقع اقدام نمودن زمانی و مکانی ، تضمین کیفیت خدمات ، مشروعیت ، همدلی ، وضعیت ظاهر و ویژگی های ملموس مشاهده شده است. با توجه به نمره کیفیت خدمات استفاده از تجهیزات روز آمد و مدرن، انجام کارها و امور وعده داده شده، انجام خدمات در موعد مقرر، دانش و مهارت و آگاهی کارکنان نیروی انتظامی در پاسخگویی به پرسش مردم و مراجعین، رسیدگی به مشکلات مراجعین در اسرع وقت، انجام خدمات در اولین مراجعه، انجام خدماتی که فوریت بسیار دارد مثل دستگیری مجرمین در حین ارتکاب جرم به محض اطلاع، علاقه مندی به حل مشکلات مردم، به موقع اقدام نمودن زمانی و مکانی با فوریت بسیار زیاد، قابلیت پرسنل نیروی انتظامی در واکنش سریع در موقعیت های مختلف در اولویت های اول تا دهم قرار گرفته اند ومواردی چون مرتب بودن و آراستگی ظاهری پرسنل نیروی انتظامی، پاکیزگی و تمیزی محیط فیزیکی ادارات نیروی انتظامی، مناسب بودن ساعات کاری کلانتری ها و ادرات نیروی انتظامی و زیبایی تسهیلات فیزیکی مثل ساختمان و نمای درونی ادارات نیروی انتظامی که غالب این موارد در بعد وضعیت ظاهر و ویژگی های ملموس هستند، در اولویت های آخر جهت اقدامات اصلاحی قرار می گیرند.

    کلیدواژگان: کیفیت خدمات، سروکوال، تحلیل شکاف، کلانتری
  • حسین خلیفه، سید موسی گلستانه، سروان خدارحم آبادی صفحات 57-86

    هدف پژوهش حاضر« مقایسه تاثیر آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی بر فرهنگ ترافیک دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان بوشهر در سال 1390» بود. فرضیه های 2 گانه ی تحقیق با در نظر گرفتن تاثیر عامل آموزش در سه سطح روش سخنرانی، پخش فیلم آموزشی و برگزاری مسابقه نقاشی و انشاء، بر فرهنگ ترافیک (یادگیری و نگرش) دانش آموزان دوره ابتدایی و نیز مقایسه آنها با گروه کنترل مطرح و بررسی شد. روش تحقیق مورد استفاده، آزمایشی (با پیش و پس آزمون) بود. جامعه ی آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی شهرستان بوشهر در سال 1389 به تعداد 14504 نفر، و در 136 آموزشگاه و 718 کلاس بود. که در نهایت با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای و تصادفی ساده، تعداد 329 نفر انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل یک نوع پرسشنامه ی محقق ساخته و یک آزمون بود. پرسشنامه اول نگرش سنج با 16 سوال، و آزمون چهار جوابی یادگیری، با 16 سوال، از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و همگی بسته پاسخ جهت دست یابی به میزان نگرش آنان نسبت به این قوانین و یادگیری آن بود. که ضریب پایایی پرسشنامه نگرش سنج با استفاده از روش آلفای کرونباخ، 84/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و استنباطی (آزمون t، تحلیل واریانس یک و دو متغیره و آزمون تعقیبی HSD (توکی)) صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که؛ بین تکنیک های سه گانه آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در ارتقاء یادگیری فرهنگ ترافیک دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان بوشهر با توجه به فرهنگ ترافیک از قبل آموخته شده (پیش آزمون یادگیری) تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما بین این تکنیک های سه گانه در ارتقاء نگرش مثبت دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان بوشهر نسبت به فرهنگ ترافیک با توجه به فرهنگ ترافیک از قبل آموخته شده (پیش آزمون نگرش) تفاوت معنادار وجود ندارد.

    کلیدواژگان: آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی، فرهنگ ترافیک، دانش آموزان دوره ابتدایی، بوشهر
  • اسماعیل عبدالهی، محمدرضا منفرد صفحات 87-116

    شکنجه در نظام کیفری بسیاری از کشورها و همچنین در سطح بین الملل، در قالب اسناد جهانی و منطقه ای، جرم انگاری شده و راهبردهایی در جهت مقابله با آن پیش بینی شده است که این راهبردها در سه بعد تقنینی، قضایی و اجرایی قابل بررسی و ارزیابی است.در بحث شکنجه،نخست باید تعریفی دقیق که نماینگر چارچوب وساختار منطقی آن است، ارایه گردد.در اسناد بین المللی تعاریف متفاوتی از شکنجه ارایه شده است،که جامعترین آنها را می توان تعریف کنوانسیون منع شکنجه 1984 دانست، ماده یک آن مقرر می دارد: «شکنجه عبارت است از ایراد عمدی هرگونه درد یا رنج شدید بدنی یا روانی به یک شخص از جانب مامور رسمی دولت و یا کسی که در سمتی رسمی عمل می کند و یا به تحریک و اجازه و یا سکوت او به منظور اخذ اطلاعات و یا اقرار از او و یا شخص ثالث، مجازات وی از بابت عملی که وی یا شخص ثالث مرتکب شده و یا مظنون به ارتکاب آن است، ارعاب و یا اجبار او و یا شخص ثالث و یا هر دلیلی که مبتنی بر هرگونه تبعیض باشد. درد و یا رنجی که از مجازات های قانونی ناشی می شود و یا جزء لاینفک و یا لازمه آنهاست از شمول این تعریف خارج است». در حقوق کیفری ایران، شکنجه تعریف نشده است ولی اصل سی هشتم قانون اساسی، اعمال هرگونه شکنجه را منع نموده و دلایل به دست آمده از این طریق را فاقد ارزش و اعتبار دانسته است، در حالی که ماده 578 قانون مجازات اسلامی که ضمانت اجرای کیفری این اصل است با محدود کردن مصادیق شکنجه تنها به شکنجه جسمی، پوشش مناسبی برای اصل سی و هشتم نیست. مطالب پژوهش حاضر،به صورت توصیفی-تحلیلی است.ابزارهای گردآوری اطلاعات نیز شامل فیش برداری واستفاده از بانک های اطلاعاتی وشبکه های کامپیوتری است واز آنجایی که این تحقیق جنبه کیفی دارد وبا روش مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است، مبنا ومعیار استدلال،استنباط ومقایسه است. در مجموع نگارنده در پژوهش حاضر با بررسی راهبرد های ارایه شده درخصوص مقابله با شکنجه در سطح بین الملل وحقوق کیفری ایران به این نتیجه می رسد که به دلیل فقدان ضمانت اجرای کافی وناکارآمدی برخی از راهبردها ،هنوز تا برچیده شدن این معضل جهانی راهی طولانی در پیش است.در پایان نیز راهکارهایی جهت پیشگیری ومبارزه با شکنجه ارایه شده است.

    کلیدواژگان: شکنجه، اسناد بین المللی، راهبردتقنینی، راهبرد قضایی، راهبرد اجرایی
  • اسماعیل عبدالهی، لیلا اهرمی نژاد صفحات 117-144

    بزه دیده، عنصری مهم در فرایند کیفری است که متاسفانه تاکنون در پژوهش های جرم شناسی وسیاست جنایی کشور ما، موقعیت واقعی خود را نیافته است وضرورت حمایت از این عنصر مهم و حساس، در گرو ایجاد راهبردهای جهانی و منطقه ای وداخلی است به نوعی که بزه دیده، بتواند به حقوق از دست رفته خویش دست یابد. راهبرد حمایت از بزه دیده به معنای روش یا ابزاری کیفری و غیرکیفری برای حمایت از قربانی جرم یا بزه دیده است. مطالب پژوهش حاضر که به صورت توصیفی - تحلیلی بررسی شده است با مطالعات کتابخانه ای انجام شده وابزارهای گردآوری اطلاعات تحقیق نیز شامل فیش برداری واستفاده از بانک های اطلاعاتی وشبکه های کامپیوتری است ومبنا ومعیار در تجزیه وتحلیل های کیفی استدلال واستنباط ومقایسه است .در سطح بین الملل راهبردها در سه حیطه تقنینی،قضایی واجرایی بررسی و تحلیل شده است که در بعد راهبرد تقنینی،اسنادی نظیر پیش نویس کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره دادگری وپشتیبانی برای بزه دیدگان وقربانیان سوءاستفاده از قدرت، اساسنامه دیوان کیفری بین المللی، کنوانسیون اروپایی پرداخت غرامت به بزه دیدگان جرایم خشونت بار، کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه باجرایم سازمان یافته فراملی، کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با فساد، تبیین و تحلیل شده است. در بحث راهبرد قضایی واجرایی نیز به بررسی وتحلیل نقش بزه دیده در دیوان کیفری بین المللی وچگونگی حمایت از او در شروع تحقیقات مقدماتی ومرحله رسیدگی وصدور حکم پرداخته شده است، ولی با توجه به تحلیل هایی که در این زمینه ودر خصوص تبیین راهبردها، صورت گرفته،مشخص گردیده است که تلاش های انجام شده، کافی به نظر نمی رسدبه طوری که اسناد بین المللی در عمل کارایی لازم را نداشته وهنوز تعداد قابل توجهی از کشورها به دلایل گوناگون مفاد اسناد رابه صورت کامل وارد حیطه کاربردی اصول راهبردی خود ننموده اند.ودر حیطه قضایی واجرایی نتوانسته اند از بزه دیده حمایت کاملی به عمل آورند. در حقوق کیفری ایران نیز هم در قالب قوانین مختلف وهم در روند رسیدگی در دادسرا ودادگاه راهبردهایی وجود دارد که در جریان تحقیق تحلیل و بررسی شده است که می توان گفت که تلاش قانونگذار در حیطه راهبرد تقنینی تا اندازه ای موفقیت آمیز بوده است وبه خصوص با وضع مقرراتی در بخش دیات به خوبی توانسته است از بزه دیده حمایت به عمل آورد.ولی با وجود همه این تلاش ها وهمچنین در حیطه راهبرد قضایی واجرایی، نواقصی وجود دارد که در صورت اصلاح می تواند موثر ومفید باشد.

    کلیدواژگان: بزه دیده، راهبرد تقنینی، راهبرد قضایی، راهبرد اجرایی
  • سوسن آقاجانبگلو، شهره انعامی، حمیرا علوی صفحات 145-162

    بزهکاری کودکان و نوجوانان به عنوان یک اختلال رفتاری و اجتماعی از دیر زمان در جوامع مختلف مورد توجه صاحب‏نظران علوم اجتماعی، روان‏شناسی و متخصصین تعلیم و تربیت بوده است و جامعه‏شناسان این پدیده را به عنوان یک مساله اجتماعی که نظم جامعه را تهدید می‏کند، پذیرفته‏اند. این مساله همواره در پژوهش‏های روان‏شناسی و جامعه‏شناسی مطرح بوده و شناخت علل ارتکاب آن مورد توجه بوده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هیجان‏خواهی و ارتکاب به جرم نوجوانان بزهکار انجام گردید. جامعه‏ی آماری این تحقیق را دو گروه معتادین و سارقین 13 18 سال تشکیل دادند که نمونه به حجم 30 نفر در دو گروه سارقین و معتادین (هر کدام 15 نفر) به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‏آوری اطلاعات پرسشنامه‏ی هیجان‏خواهی زاکرمن بود که شامل چهار مولفه به هم پیوسته و هر یک از مواد دو موقعیت یا فعالیت را به آزمودنی پیشنهاد می‏کند تا یکی را که ترجیح می‏دهد برگزیده که مورد اولی فعالیتی پرتحرک (مورد A)، در حالی که مورد دوم فعالیتی کم تحرک است (مورد B). نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد بین سن و میزان هیجان‏خواهی در سطح معنی‏داری 5 درصد ارتباط وجود دارد. همچنین نتیجه آزمون t برای مقایسه سن بزهکاران نشان داد، بین این متغیر و نوع جرم ارتکابی در بین بزهکاران تفاوت معنی‏داری وجود ندارد، همچنین بین میزان هیجان‏خواهی و ارتکاب به جرم اعضای خانواده بزهکار در سطح 05/0 رابطه وجود دارد، علاوه بر این رابطه آماری معنی‏داری بین بزهکاران معتاد و سارق در هیجان‏خواهی مشاهده نشد. بنابر این فرضیه H0 مبنی بر عدم معنی‏داری مورد تایید است.

    کلیدواژگان: نوجوانان، بزهکاری، هیجان‏خواهی، جرم، ارتکاب
  • حجت الله مرادی پردنجانی، سید یعقوب حسینی صفحات 163-188

    این مقاله درصدد است تا ضمن مطالعه و بررسی میزان مشارکت شهروندان استان بوشهر با نیروی انتظامی مهمترین زمینه هایی را که شهروندان تمایل دارند با نیروی انتظامی مشارکت کنند، شناسایی کند. طرح آن توصیفی بوده که به روش پیمایشی و با هدفی کاربردی انجام گرفته است. برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق نیز از دو پرسش نامه استفاده شده است. جامعه تحقیق را کلیه شهروندان استان بوشهر و همچنین کارشناسان نیروی انتظامی استان تشکیل می دهد که از میان آنها به ترتیب تعداد 1143 و 147 نفر به صورت تصادفی و با روش چند مرحله ای و طبقه ای انتخاب شده اند. داده های به دست آمده نیز با استفاده از آزمون t و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و برخی از یافته های آن به شرح زیر می باشد: ویژگی به فکر خود بودن و بی تفاوتی شهروندان بوشهری نسبت به معضلات شهر از حد میانگین بالاتر نیست. اما ویژگی تمایل به فعالیت های گروهی، کمک مالی برای ساخت مساجد، مدرسه، پل، برای زلزله زده ها، سیل زده ها و... و همچنین کمک به دیگران از طریق نیروی کار به شکل مجانی از حد میانگین بالاتر است. همچنین تمایل شهروندان بوشهری به مشارکت در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های ناجا، در تامین امکانات و منابع لازم برای تحقق سیاست ها و برنامه های ناجا، در اجرای برنامه های ناجا (مثلا کشف جرم و تعقیب مجرمان، گشت و بازرسی)، در نظارت بر عملکرد ناجا، در اقدامات نظارتی پلیس بر فعالیت های شهروندان از حد میانگین بالاتر است. ولی تمایل آنها به مشارکت بزه دیده در دادرسی (مثلا جبران خسارت قربانیان اعمال جنایی) از حد میانگین بالاتر نیست.

    کلیدواژگان: میزان، زمینه، مشارکت، شهروندان، نیروی انتظامی، استان بوشهر
|
  • Kh.Salimifard, H. Shahbandarzadeh, R.Siavoshi Pages 1-22

    One urban institution is the police, whose duty is to provide public security in the society. The location of police stations is a crucial factor and a paramount decision to be made in providing social security. Location of the police stations also influences the quality of the services rendered to the society. At present, there has been little attention given to it by the researchers in the field. One important issue in the study of police location is to find out the factors which influence the location. In this research, an attempt has been made to present a model to indentify factors which influence the location of police stations. To do so, the model employs theoretical studies and makes use of a particular approach in which experienced police officers are interviewed. The factors of location are studied and classified in six categories: population, local proximity, socio-financial dimension, infrastructure, crime- raising area, and general policy of the police.

    Keywords: location, crucial centers, Police Stations, meaning-based model
  • M.Bahrainizadeh, S. A. Mousavi Pages 23-56

    People are considered as the main clients and receivers of the services rendered by the police force. This requires the authority to study more about people who play the main role in this regard. One essential study is to evaluate the quality of the services which has long faced problems in public sectors. The so-called gap analysis model, or SERVQUAL, which was proposed by Parasuraman, and Zeithaml, is one of the prevalent models used in evaluating the quality of services rendered by service companies. Many attempts have been made to improve the extent and quality of the model. However, it has not been used a lot to qualify services in public sectors.The main purposes of this study were to identify factors, to prioritize as well as to evaluate the quality of the services rendered by the police in Boushehr province from points of view of the people. The study also aimed to find solutions to improve the quality with the help of the gap analysis model. Moreover, along with the aims mentioned, some other purposes were in mind as well, including finding out the clients’ expectations toward the police appearance, trustfulness, responsiveness, guarantee of the services rendered, mutual understanding, taking timely actions, and also acceptability, to mention but a few.

    Keywords: quality of the services, .SERVQUAL, gap analysis, Police Station
  • H.Khalifeh, S. M .Golestaneh, S.Khodarahmabadi Pages 57-86

    The present study aimed to compare the effects of methods of training traffic regulations on the traffic conduct of the students of primary schools in Boushehr province in 1390 (corresponding to 2011 Christian Calendar). Two hypotheses were formulated considering the influence of training (three grounds: lecturing method, showing educational films, and organizing painting and composition competitions) on the traffic conduct of the students in primary schools in comparison to the control group. The study is experimental in nature employing pre and post tests. The population under study included the total girl and boy students in primary schools in Boushehr province in 1390 (including 14504 students, in 136 schools and 718 classes). Of the total population only 329 students were selected via stratified sampling as well as simple random sampling. The instruments used in the study were a researcher- made questionnaire and a test. The questionnaire consisted of 16 questions asking about students’ attitudes, and the test consisted of 16 multiple-choice items asking about traffic rules and regulations. The reliability of the questionnaire was calculated to be 84%, based on Cronbach’s alpha. The data were calculated through both descriptive statistics (frequency, percentage, mean) and inferential statistics (t-test, one- way and two -way analysis of variance, Tookie testing: HSD). The results showed that there existed a significant correlation between the triple techniques of training traffic rules and regulations (lecturing method, showing educational films, and organizing painting and composition competitions) and improvement of the pre-learned traffic conduct of the students in Boushehr Province. However, there was no significant correlation between the triple techniques and their positive attitudes toward the pre-learned traffic conduct

    Keywords: training traffic rules, regulations, traffic, primary school students, Boushehr
  • E. Abdollahi, M. R. Monfared Pages 87-116

    Torture, in the penal system of many countries, as well as at regional and international level, is considered a crime and many strategies have been suggested in order to find solutions to prevent it. These strategies can be studied and evaluated from three aspects: legislative, judicial, and administrative. In any discussion on torture, it seems necessary to first provide a clear-cut definition which indicates the structure and framework of torture. Various definitions have been proposed in the international documents, however, the most comprehensive one is the one appeared in the Convention Against Torture proposed in1984. Article 1 states that, ’’Torture consists of causing, deliberately, any severe or mental pain or suffering to a person by the government officials or someone who operates in an official post, or when he permits someone to gain information by force or causes him or a third party to admit and punish him because of the action he or a third party has committed, or is suspected of committing, or to intimidate or force him or a third party to do something by any reason and based on any kind of discrimination.” However, pain or suffering which is caused as a result of legal penalties or is integral part of penalties is not considered torture. In Iran’s criminal law, there is no definition of torture. However, article Thirty Eight of the Iranian Constitution has prohibited any kind of torture and admitted no reason whatsoever for torture. The present study is descriptive and analytical in nature. The data were collected through note-taking while making use of computer databases and networks. As the study is qualitative and done through library research, the bases of reasoning is inference and comparison. The researcher, examining the prevailing literature on torture at national and international level, concludes that due to lack of guarantee for implementation as well as incompetency of the prevailing strategies we are still very far from preventing this global issue. However, the researchers made some suggestions.

    Keywords: torture, International Documents, legislative strategy, judicial strategy, administrative strategy
  • E.Abdollahi, L.Ahraminejad Pages 117-144

    A victim is an essential element in the criminal process, however, he has not been given due attention in the criminal policy and criminology researches in our country. The necessity to support a victim requires global, regional and local strategies, so that the victim can gain his lost rights. Supporting a victim necessitates a special criminal or non-criminal method or mechanism. The present study is descriptive and analytical in nature and makes use of library research. The required data were collected via computer databases and networks. The base or criterion of analysis is reasoning, inference, and comparison. The strategies were studied and analyzed from three aspects: legislative, judicial, and administrative. At legislative level the issues analyzed were the documents of UN Draft Convention about justice and support for those who have been victims of power abuses, UN convention against organized crimes as well as UN convention against corruption, to name but a few. At judicial and administrative levels, the role of the victim in international criminal court and the way to support him in initial preliminary researches were discussed and analyzed.

    Keywords: victim, legislative strategy, judicial strategy, administrative strategy
  • S.Aghajanbagloo, Sh.Anami, H.Alavi Pages 145-162

    Offence among children and adolescents has long been considered a social and behavioral disorder, and experts from sociology, psychology and education have long considered it to be a disaster that threatens societies. Many researches have been going on in the areas of psychology and sociology to shed light on the causes of such disorder. The present study aimed to identify the correlation between children’s sensation seeking and their inclination to commit offence. The population of the study consisted of 30 children who were randomly assigned to two experimental and control groups. One group was drug abusers (addicts) and the other was the robbers. They were between 13-18 years old. The data were collected via a questionnaire namely Zuckerman Sensation Seeking Questionnaire. It consisted of four components, and each component consisted of two parts. The participants were required to answer either A (stirring activity) or B (sedentary activity). The analysis of the results obtained through Pearson correlation coefficient showed that there was a significant correlation at 5% between age and sensation seeking. However, t-test showed that there was not a significant correlation between age and the kind of offence they committed. The analysis also showed there was a significant correlation between sensation seeking and committing offence at 5%. Nevertheless, there was not a significant correlation between the two groups (drug abusers and the robbers) in terms of sensation seeking. Thus the null hypothesis of the study was rejected.

    Keywords: Adolescents, Juvenile delinquent, Sensation seeking, offence, committing offence
  • H.Moradi Pardenjani, S.Y.Hoseini Pages 163-188

    The present study aimed to identify the rate and areas that citizens inclined to cooperate with the police in Boushehr Province. The study is descriptive in nature and makes use of survey method. The data were collected via two questionnaires. The participants of the study were the total population of Boushehr province as well as the police personal. However, only 1143 citizens and 147 police personal were selected via stratified sampling and entered the study. The data then were calculated via t-test and Freedman. Analysis of the results showed that people’s indifference to the currant affairs in the city is not above average. That is, people do not involve themselves with the existing problems in the society but are concerned with their own affairs. However, their inclination to cooperate with other people in the society, such as donation for constructing mosques, schools, bridges, reconstructing earthquakes-stricken houses and helping flood-stricken survivals etc., as well as helping others manually free of charge, were calculated to be above average. Furthermore, the results showed that people do not like to cooperate with NAJA in its decision making and planning, in such affairs as pursuing the criminals, helping the police to put watchful eye over the wrongdoers as well as discovering crimes. Neither do they show any interest to provide NAJA with the necessary financial sources. Such inclination was above average. However, their interest to help victims (compensation for the victim’ loss) was not above average.

    Keywords: rate of cooperation, area of cooperation, Citizens, police force, Boushehr province