فهرست مطالب

نشریه دراسات فی السردانیه العربیه
سال دوم شماره 1 (الخریف و الشتاء 2021-2020)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • نور الحنیله بنت محمد اسماث*، عبد الهادی بن عبد العزیز عبد العزیز، نور زینیه نوریتا مختار، ارینا جوهری صفحات 1-29

    بما ان الصور البیانیه من تشبیه، مجاز، استعاره، وکنایه، تسعی إلی التاثیر فی المتلقی وتمکین المعنی فی ذهنه، یمکن القول إنها ذات ابعاد تداولیه. لقد حقق هذا البحث فی مقامات الزمخشری بمنهج وصفی -تحلیلی کی یکشف عن ملامح التداولیه التی تمثلت وسایل الانسجام فی علم البیان عبرعملیه التفکیر والتاویل. بعباره اخری یتناول البحث التراث اللغوی العربی ومحاوله ربطه بمعطیات النظریه الغربیه وفق مفهوم نحو النص بما یتناسب فیه مع مقامات الزمخشری. مما یلاحظ فی هذه المقامات، ان التماسک النصی یستجلی بوضوح، فقد وظف الزمخشری وسایل الانسجام توظیفا جیدا، فنسج مقاماته بشکل متماسک، فتتحققت نصیه النص بظهور هذه الوسایل. فبرز فی تحلیل المقامات اهمیه دور المتلقی فی تحلیل النص وفک عناصره بوساطه إدراکه للغه النص وسیاقه. بینت الدراسه العلاقه الوثیقه بین التراث العربی ونحو النص، وهذا ما لمسناه من مساهمه علم البیان بعده وسیله من وسایل انسجام النص.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، نحو النص، الانسجام النصی، التداولیه، علم البیان، مقامات الزمخشری
  • علی اسودی*، سودابه مظفری، ماهرخ کوهر رستمی صفحات 30-52

    یعد التحلیل النقدی للخطاب من احدث المناهج النقدیه، تاثر هذا المنهج من وجهات نظر میشل فوکو وفروید ومارکس فلسفیا. إنه ینوی ربط الاشکال التعبیریه بالقضایا الاجتماعیه ونقلها إلی النقطه المطلوبه.تعتبر مقاربه فرکلاف ذات المستویات الثلاثه من اوصاف وتفاسیر وشروح مفیده وناجحه فی هذا الجانب. من جانب آخر حاول القرآن الکریم تعدیل الممارسات الاجتماعیه من خلال استخدام الإشارات والرموز التعبیریه بشکل مجموعه ذات دلاله فی مثل سوره الحجرات، ویمکن للباحث ان یتبنی نموذج فرکلاف فی دراسه السور القرآنیه، فمن خلال تحلیل البنیه النصیه مثل الکلمات والجمل علی مستوی الوصف وتطبیقه علی السیاق فی مستوی تفسیر الخطاب الحاکم، یقوم بشرح دور الجمل وعلاقتها بالخطابات الموجوده فی المجتمع. تسعی هذه الدراسه معتمده علی المنهج الوصفی التحلیلی إلی توفیر إطار لتحلیل سوره الحجرات کخطاب قرآنی وتوضیح وظیفته الاجتماعیه فی ضوء نظریه فرکلاف النقدیه. وتشیر نتایج الدراسه إلی ان خطاب سوره الحجرات فی المحور التربوی ینسجم مع الخطاب الموجود الساید فی المجتمع ویحاول شرح نظام القیم الإسلامیه.

    کلیدواژگان: الکلمات الدلیلیه: القرآن الکریم، سوره الحجرات، الخطاب، فرکلاف، التحلیل النقدی، السردانیه العربیه
  • لارا نبهان ملاک* صفحات 53-73

    یدور هذا البحث حول فکره مرکزیه اولی هی السردانیه فی قصاید الشاعر بدر شاکر السیاب، وعلی وجه الخصوص فی قصیدته "قافله الضیاع". وتتجلی اهمیه البحث فی کونه یتناول لغه شاعر عربی ذی شهره واسعه، ویتناول السردانیه بوصفها اسلوبا متاحا فی الشعر الحدیث. والهدف من ذلک لیس فقط الإضاءه علی الشاعر او علی شعره او علی الحقبه الزمنیه التی عبر عنها، إنما بالإضافه إلی ذلک التوصل إلی تصور یحدد للقاری الفروقات والحدود التی لا بد ان تمیز اللغه الشعریه عن اللغه السردیه. ویکون ذلک من خلال تتبع الاسلوبین فی النص الواحد علی الرغم من تداخلهما خدمه للإبداع وللمعنی. اما فی منهجیه الدراسه، فیعتمد البحث الالسنیه السلوکیه - التوزیعیه التی اتی بها العالم اللغوی الامیرکی بلومفیلد، وطبقها فی نصوص سردیه. ویبرز هذا المنهج قادرا علی تحقیق غایه البحث، فنری التوزیع عاملا مهما فی سبک العنوان، کما نری الترتیب السلوکی اساسی فی المسار الدلالی المطروح. وفی سبیل تحقیق الاهداف المرجوه ضمن المنهج المعتمد، جاءت عناوین البحث الاساسیه: 1 العنوان، 2 الافعال (دراسه سلوکیه)، 3 القصص الدینیه والتاریخیه، 4 الحوار.اما فی النتایج، فقد اظهرت هذه الدراسه المختصره ارتکاز القصیده علی السردانیه والشعریه معا. علی المستوی السردی لم تغب عناصر النوع القصصی باغلبها، وهی الاحداث، والإطار الزمانی المکانی، والشخصیات، والحوار، والصوت السردی. وعلی المستوی الشعری لم یبخل الشاعر بالرمزیه وبالمجاز. بید ان الفصل بینهما یکمن فی الفصل بین الواقع والمتخیل، فیتارجح التعبیر بین نقل الواقع الحقیقی واختلاق الصوره الشعریه الناطقه بتفاصیل العالم النفسی الصارخه. وهذا یفضی إلی ترابط بین الاثنین وتاثر وتاثیر، فالواقع هو الضاغط علی الحاله النفسیه حتی تفجر العاطفه، والعاطفه تصوب قوتها نحو العالم کی توثر فیه. وقد تکون الغلبه لاحد الاسلوبین علی حساب الآخر فی بعض جنبات النص، لکن یبدو ان کلا منهما وسیله وغایه فی آن معا.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، الشعریه، قافله الضیاع، الالسنیه السلوکیه التوزیعیه، الرمزیه
  • زیبا بهاری نوران، عبدالله حسینی*، حامد صدقی صفحات 74-95

    ما بعد الاستعمار هو مصطلح داب المورخون علی استعماله فی المرحله التی تلت الحرب العالمیه الثانیه لإظهار الحقبه التی تلت استقلال معظم دول العالم عن الاستعمار الغربی الحدیث. یعد خطاب ما بعد الاستعمار من ثمرات نظریه ما بعد الاستعمار التی ابتکرها إدوارد سعید وهی من النظریات الادبیه المعاصره التی تتعلق مهمتها بتنظیر قضایا المستعمر والمستعمر. المشکله الرییسیه التی یسعی الباحثون لحلها هی کیفیه انعکاس خطاب ما بعد الاستعمار فی روایه دفاتر الطوفان وماهیه القضایا التی یمثلها هذا الخطاب فی المجتمع العربی خاصه المجتمع الاردنی. نستهدف فی هذه المقاله مناقشه إحدی الروایات العربیه الاردنیه المعاصره المکتوبه فی هذا المضمار وهی "دفاتر الطوفان" لسمیحه خریس معتمدین علی الاسلوب الوصفی التحلیلی مستعینین بنظریه إدوارد سعید لاستکشاف ملامح ما بعد الکولونیالیه فیها.  لقد استنتجنا ان المولفه اشارت بشکل دقیق وفنی إلی إشکالیه ما بعد الاستعمار فی المجتمع العربی بلسان الاشیاء والجمادات المختلفه واهتمت بصوره سویه بجمیع ملامح مابعد الاستعمار المطروحه فی اثرها الروایی ولم ترجح واحده علی الاخری، واستخدمت مکونات ما بعد الاستعمار فی الشوون العامه المالوفه للحیاه العربیه، واشارت بصوره فنیه إلیها. ثم ان خریس تعکس فی "دفاتر الطوفان" بعض الخصایص ضد الاستعماریه من امثال مواجهه الهیمنه الغربیه والمرکز والهامش والجنسیه والحریه والاستقلال ببراعه خاصه.

    کلیدواژگان: الروایه العربیه المعاصره، السرد الاردنی، سمیحه خریس، دفاتر الطوفان، خطاب ما بعد الاستعمار، السردانیه العربیه
  • نعمه دهش فرحان* صفحات 96-126

    حظیت قضایا السرد فی الادب العربی بنصیب وافر من البحث والتقصی والدراسه؛ وذلک لتعدد فنونه، وتفرعاتها، وتنوع تمثلاتها، ولاسیما تلک الفنون المضمره فی التعابیر التناظریه، والمسکوکات اللغویه، کالقصه والحکایه اللتین تمثل احداثا واقعیه اجتماعیه، ینقلها المثل علی نحو بناء تمثیلی، واداء تعبیر، فسرد الامثال قایم علی تبادل الافکار او نقلها فی الحوار عبر تمثلها، عند تحقق وحده السیاق فی مناسبتین متشابهتین.  یکشف العمل الادبی عن جوهر شخصیه منشیه من جهه، وعن ثقافه المجتمع الذی قیل فیه من جهه اخری؛ فلیس من المعقول ان یکون (نهج البلاغه) قد ولد نتیجه اختراع فردی من دون اعتماد علی معطیات اجتماعیه خاصه بالفرد والجماعه، ومن غیر المعقول ایضا ان شکلا ادبیا ک(نهج البلاغه) تمیز بهذا الغنی الاجتماعی، قد وجد وبقی قرونا طویله، ودرسه کتاب وعلماء وباحثون، یختلف بعضهم مع بعض اختلافا بالغا، وینتمون إلی بییات مختلفه، وإلی قومیات متباینه عبر قرون من الزمان، من غیر ان توجد علاقه داله بین مضمون هذا الشکل الادبی واکثر الجوانب اهمیه فی الحیاه الاجتماعیه. ومن هنا جاءت فکره هذا البحث؛ للکشف عن قیمه کتاب (نهج البلاغه) بین سردیات المثاقفه واعراف المجتمع، عبر دراسه عباراته المثلیه، ومسکوکاته اللغویه التی نقلها الإمام علی (ع) بخبراته وتجاربه من المجتمعات السالف إلی المجتمع الذی یعیشه، فجاء البحث فی مبحثین: اولا المثاقفه الاجتماعیه وسردیات الرمز اللغوی وثانیا الاعراف والعادات والتقالید المضمره فی الاستعمال العلوی. والجدیر بالذکر ان البحث قد سار علی وفق المنهج التاریخی، مع اشمام المنهجین السیاقی والوصفی التحلیلی. وخرج بجمله من النتایج، اهمها:1. یستطیع الفرد المبدع الوقوف علی بنیه الذات الجمعی ان یتامل المواقف والاحداث، وان یختار ما یرید من المقولات الاجتماعیه التی تشع من افق ذلک المبدع من حیث إن المبدع العبقری یعد فی طلیعه الافراد الذین یحاولون تکوین ذات جماعیه تتجاوز الذات الفردیه. 2. تمثلت الاعراف والتقالید والعادات فی اسلوبیه النهج بالعبارات المثلیه، هی من مخترعات المجتمع العربی الجاهلی، وهذا یدل علی تاثر لغه نهج البلاغه بتلک المواقف والاحداث، حتی اصبح نهج البلاغه سجلا صادقا لتاریخ القبایل العربیه قبل الإسلام وبعده، بل مثل نهج البلاغه سجلا سردیا لحضارات امم خلت قبل ظهور المجتمع العربی.

    کلیدواژگان: الثقافه، المجتمع، نهج البلاغه، الامثال، السرد
  • شکوه سادات حسینی*، زهرا محمود آبادی صفحات 127-150

    إن تدفق التکنولوجیا إلی حیاه الإنسان فی العصور المتطوره والوتیره المتسارعه لظواهر ما بعد الحداثه فی الآونه الاخیره جعل التساول عن الهویه والانتماء الفردی واحدا من اصعب التحدیات التی تواجه ها القضایا الاجتماعیه فی النصف الثانی من القرن العشرین. وإبراهیم نصر الله الکاتب الفلسطینی الشهیر، تمکن من الولوج إلی هذا الموضوع من خلال الادب وبنظره جدیده. فقد وظف عنصر الخیال فی حقل الواقعیه السحریه، فصور مستقبل البشر فی ظل الرغبه المتنامیه للمحاکاه وصناعه النظایر؛ الظاهره التی تجلت فی مظاهر مختلفه ووسیعه وسببت فی إزاحه الانتماءات الفردیه. وما هذه الروایه إلا تحذیر من ظهور هذا المفهوم المستعار الذی إن کتب له الاستمرار فی الجوانب الحقیقیه للحیاه الإنسانیه فمن شانه ان یشعل فتیل حروب ونزاعات من نوع جدید، ویفرض العنف المدمر علی المجتمعات البشریه. وقد تطرقت هذه الورقه إلی اجواء الواقعیه السحریه فیما تسرده روایه حرب الکلب الثانیه عن الهویه الفردیه، مستخدما المنهج الوصفی-التحلیلی، لیدرس ازمه الانتماء الفردی فی حرکه المرء من سلوک فردی محض إلی کارثه إنسانیه مدمره.

    کلیدواژگان: الهویه، الانتماء الفردی، السردانیه العربیه، الواقعیه السحریه، إبراهیم نصر الله، حرب الکلب الثانیه
  • فاطمه اکبری زاده*، معصومه نغراوی صفحات 151-172

    مثلت المراه فی المجتمع العربی والإیرانی دورا بارزا فی الاحداث الاجتماعیه والسیاسیه المعاصره وذلک بناء علی التطورات التی طرات علی المجتمع الإیرانی والعربی، بحیث اضفت هذه التطورات شخصیات بارزه من مثل شخصیه "سیمین دانشور" وشخصیه "رضوی عاشور" لتصب محاوله المراه فی المجتمعین لتصویر دورها دورا فریدا من خلال کتابه هاتین الکاتبتین فی روایتی "سراج" لرضوی عاشور و"سووشون" لسیمین دانشور. ولهذا تطرق البحث إلی معالجه تداخل الروایتین وإلی تناول الخطاب العام الساید علی الروایتین لیقف علی وجوه التداخل لدی الکاتبات فی العالم العربی وإیران وعلی تداخل الخطاب المقصود لدی الکاتبتین "سیمین دانشور" و"رضوی عاشور" ناهجا المنهج الوصفی التحلیلی وذلک بناء علی المدرسه الواقعیه تبعا لنهج الموازنه النقدیه لتطرق المقاصد فی الروایتین من حیث الخطاب. وتوصل البحث إلی ان الروایتین تتداخلان من حیث رصد المضامین الاجتماعیه والاحداث الواقعیه فی مجتمعهما ولهذا الداعی اصبح الخطاب الساید یتجسد فی الخطاب التاریخی، والعوده إلی التاریخ لرصد خطاب اجتماعی لتصویر دور المراه فی المجتمع الإیرانی والعربی فیما ان الروایتین تزخران بمفردات وتعابیر واوصاف مکثفه تصور المراه، وبرص المفردات والعبارات بحیث تمت المحاوله لإیحاء دور المراه وبث صوت المراه بواسطه الحوار الداخلی والاسترجاع الزمنی انطلاقا من التاریخ، ولهذا کانت نهایه الروایتین تصب فی الدور الریادی للمراه بخطاب نسوی. وهذه المرحله مرت عبر تجربه شعوریه للکاتبتین باحداث اجتماعیه ووقایع سیاسیه فی بلدیهما الإیرانی والعربی لتعبیر صادق یفی بالخطاب النسوی والتاریخی مرورا بالتراث.

    کلیدواژگان: الموازنه، الواقعیه، سراج، رضوی عاشور، سووشون، سیمین دانشور
  • د. ایمن احمد علی عبد اللطیف العوامری* صفحات 173-204

    یستهدف هذا البحث بیان جمالیات تقنیات إبطاء السرد فی القرآن الکریم؛ متخذا من سوره یوسف نموذجا للتطبیق، ویتحری البحث کشف اللثام عن جمالیات استعمال القرآن الکریم تقنیات الحوار والوقفه، وتوظیف ذلک فنیا ودلالیا، ومدی تاثیر ذلک فی البناء القصصی، والآفاق الدلالیه التی یفتحها ذلک التوظیف بما یتجاوز حدود السرد.یکتسب هذا البحث اهمیته من کونه یتخذ من القرآن الکریم ماده لتطبیق المفاهیم والنظریات السردیه النقدیه، ولا شک ان ذلک یعطی الدراسه عمقا واهمیه کبری لا یمکن ان یمنحها ای نص آخر، کما ان ای دراسه تتعلق بالقرآن الکریم فهی دراسه تتسم بالخلود والبقاء؛ إذ تستمد بقاءها من الذکر الحکیم الذی حفظه الله -سبحانه- علی مر العصور وکر الدهور.تعد هذه الدراسه ضروریه؛ لان وقوع القصص فی القرآن الکریم یثیر إشکالیه مفادها: مدی إمکان تطبیق النظریات النقدیه علی القرآن الکریم بوصفه نصا یتسم باعلی درجات الفصاحه والبلاغه بغض النظر عن قایله العظیم -سبحانه.استند الباحث إلی المنهج الوصفی التحلیلی الذی یرصد الظواهر التقنیه لإبطاء السرد فی سوره یوسف؛ بغیه الوقوف علی توظیف تقنیه الوقفه، والحوار فی بنیه السرد، وتحلیل هاتین التقنیتین؛ بغیه الوصول إلی نتایج موضوعیه.توصل الباحث إلی مجموعه من النتایج؛ لعل اهمها: کان لتقنیه الحوار حضور کبیر جدا فی سوره یوسف؛ حتی إن الآیات الحواریه بلغ عددها إحدی وسبعین آیه من مجموع ثمان وتسعین آیه هی عدد آیات السوره وقد کان لهذه التقنیه توظیفها الفنی والدلالی الفرید. واخیرا، من خلال دراسه تقنیات السرد فی هذه السوره وجدنا ان استخدام هذه الاسالیب، بما فیها تقنیه إبطاء سرعه السرد فی سوره یوسف، تسبب توازنا دلالیا فیها.

    کلیدواژگان: جمالیات إبطاء السرد، السردانیه العربیه، الوقفه، الحوار، سوره یوسف
  • السعید ضیف الله*، حسینه حماشی صفحات 205-233

    تحاول هذه الورقه البحثیه استنطاق تلک الانساق الثقافیه التی اختزلتها بعض الاعمال السردیه المغاربیه مستمدا من المنهج الوصفی التطبیقی، من خلال مقاربه ثقافیه نستند فیها علی مقولات النقد الثقافی، بما تحمله من إجراءات نسقیه تساعد علی الحفر فی النص والبحث فی المسکوت عنه والتغلغل فی عوالمه الممکنه والبحث فی نسق مهیمن فیه، فاخترنا نماذج لرواییات تونسیه ومغربیه وجزایریه؛ هی راوایات "غربه الیاسمین"، و"عام الفیل"، و"ساقذف نفسی امامک" کنسق تضمنت نتاجاتهن انساقا ثقافیه، تسعی إلی مقاربه نص سردی یتمتع بخصوصیه جمالیه و فکریه؛ ولکنه یضمر تمردا دلالیا وثقافیا مغایرا تماما لما یصرح به ظاهره، مما یجعل منه مسرحا لجدل انساق ثقافیه وفکریه متناقضه. من اهم الانساق التی تم استکشافها فی الروایات الثلاث المختاره الفحوله، نسق دونیه المراه، نسق سلطه الموسسه الدینیه. الروایه النسویه المغاربیه میثاق یحمی وجود المراه المغاربیه، ومنبر یوصل صوتها بکل دیمقراطیه، ویرفض إیداعها الظلمه والعتمه التی عانت منها طویلا.

    کلیدواژگان: النسق الثقافی، النقد الثقافی، السرد التونسی والمغربی والجزائری، الروایه النسویه، نماذج مختاره
  • خدیجه مرات* صفحات 234-254

    یشغل الخطاب الحجاجی حیزا کبیرا فی النص القرآنی بشکل عام وسورتی البقره وطه بشکل خاص، ویتجلی ذلک من خلال تعدد الموضوعات التی تطرقتا إلیها وتنوع المخاطبین فیهما؛ هذا ما ادی إلی توظیف کثیر من الآلیات الحجاجیه: لغویه، وبلاغیه... بقصد جذب انتباه المخاطبین من اجل الامتثال والاقتناع بما امروا به، ومن اجل ذلک، جاءت هذه الدراسه معتمده علی منهج وصفی تحلیلی وبالاستعانه بالمقاربه التداولیه لتسلط الضوء علی آلیات الحجاج والإقناع فی سوره البقره وسوره طه؛ ذلک لان غایتهما حمل الطرف المتلقی علی الاقتناع بالتسلیم والإذعان لله تعالی. من خلال عرض آیات الحجاج والحوار التی دارت بین المرسل والمتلقی، ورصد الافعال الکلامیه والروابط الحجاجیه لتحقیق استراتیجیه الإقناع المنضویه ضمن الحقل الکبیر المعروف باستراتیجیات الخطاب نتناول هذه القضایا اللسانیه التی تعنی ان الخطاب المنجز یکون خطابا مخططا له بصفه مستمره،إذ یعمد المرسل فی خطابه إلی توظیف استراتیجیه مناسبه تعبر عن مقصده وتحقق هدفه علی حد تعبیر عبدالهادی بن ظافر الشهری، وهی استراتیجیه تداولیه، تکتسب اسمها منهج الخطاب، ویبنی فعل الإقناع وتوجیهه دوما علی افتراضات سابقهبشان عناصر السیاق خصوصا المرسل إلیه، وتستعمل هذه الاستراتیجیهمن اجل تحقیق اهداف المرسل.

    کلیدواژگان: الحجاج، استراتیجیه الإقناع، الحوار، السیاق، الخطاب، التداولیه
  • کریم الطیبی* صفحات 255-275

    تهدف الدراسه إلی رصد طبیعه السرد العربی القدیم معتمده علی اساس المنهج التحلیلی، من خلال دراسه السمه الموسوعیه التی تطبع النصوص النثریه العربیه القدیمه بشکل لافت، موشره علی الخصوبه المعرفیه ووفرتها، وامتداد اطراف العلوم وتشعبها لدی ثقافه الادیب العربی، وقد تتبعنا هذه السمه فی کتاب "الإمتاع والموانسه" لابی حیان التوحیدی باعتباره خطابا قایما علی السرد الموسوعی، لنتعرف تجلیاتها واشکالها ووظایفها. هذا الکتاب هو الذی یترحل فیه مولفه فی ضروب المعارف واصناف المجالات العلمیه مستحضرا مختلف الاجناس التعبیریه والانماط القولیه، الامر الذی یدفعنا إلی الإقرار بان النثر العربی القدیم نثر یقوم علی الإمتاع والإنفاع. وجدیر بالذکر ان صوره المتکلم الموسوعیه وإن کانت ملمحا یطبع نثر التوحیدی جمیعه، فإنها فی إطار المسامره ارتبطت بوظیفه تاثیریه تداولیه، إذ رام المتکلم اداء وظیفتیه التثقیفیه والامتناعیه اللتین انیطتا به، وذلک حتی ینال رضا الوزیر ابن سعدان، ویحقق الحظوه فی مجلسه، وتقربنا احد الملفوظات من هذا الملمح. اما الخطاب السردی فی الإمتاع یبرز ذاتا متکلمه موسوعیه تتنقل بین العلوم، وتصول بین المعارف، ولا تتردد فی التفاعل مع اسیله الوزیر ابن سعدان.

    کلیدواژگان: السرد الموسوعی، السردانیه العربیه، النثر العربی، ابو حیان التوحیدی، کتاب الإمتاع والموانسه
  • سمانه موسی بور، یوسف هادی بور* صفحات 276-301

    الانطباعیه مدرسه ادبیه فنیه، ظهرت فی اواخر القرن التاسع عشر فی فرنسا تعتقد ان الإحساس والانطباع الشخصی هما الاساس فی التعبیر الفنی والادبی. ویرجع ذلک إلی ان ای عمل فنی لابد من ان یمر بنفس الفنان، وعملیه المرور هی التی توحی بالانطباع الذی یدفع الفنان إلی التعبیر عن نفسه. توکد هذه المدرسه الفنیه، مسرحیه الضوء والظل علی إدراک اللحظه وتسجیلها، والذاتیه، وغموض الصوره، والتوهج غیر المستقر للالوان والمزج مع الرمز فی العمل الادبی. سناء الشعلان کاتبه فلسطینیه نشرت روایه «ادرکها النسیان» بعناصر من الخیال الانطباعی وحصلت علی جایزه نجمه السلام العالمیه. تظهر التاملات فی العناصر الانطباعیه فی اعماق القصه ان الشعلان رسمت لوحات للواقع والخیال، وتوجهت إلی السلام والعداله والحریه فی العالم؛ وقد رسمت قضایا إنسانیه مهمه؛ مثل الحرب والإزاحه والفقر والحب والصحوه منعکسه فی صوره حیاه الإنسان. یستهدف هذا المقال تحلیل المکونات الانطباعیه بطریقه وصفیه تحلیلیه، معتمده علی نظریه «سوزان فیرغوسن» لخصایص الروایه الانطباعیه، و تحاول نقد وتحلیل روایه «ادرکها النسیان» و إبراز جوانب النظریه الانطباعیه فیها. اظهرت النتایج ان الروایه هی مثال ناجح للادب الروایی یسمی «الانطباعیه» فی الادب الروایی العربی. ثم تقدم مولفه الروایه سردا غامضا من القصه مستندا إلی نموذج «سوزان فیرغوسن» مستخدمه تجلیات الانطباعیه مثل الحبکه المحذوفه، والحبکه المجازیه، وانقطاع الوقت و السرد فی الروایه، والدور الاستعاری للمکان مما ادی إلی إنعکاس فی الافکار والمشاعر الداخلیه لشخصیات القصه، والمشاعر والعواطف الغامضه والمتقلبه والمتغیره الداخلیه لشخصیاتها.

    کلیدواژگان: الفن، الانطباعیه، سوزان فیرغوسن، الحبکه، ادرکها النسیان، سناء الشعلان
|
  • Hanilah Mohd Ismath*, Abdul Hadi Abd Aziz, Nor Zainiyah Norita Mokhtar, Arina Johari Pages 1-29

    Since the graphic images of an analogy, metaphor, metaphor, and metaphor, seek to influence the recipient and enable meaning in his mind, it can be said that they are of deliberative dimensions. This research has investigated the maqamat of al-Zamakhshari with a descriptive-analytical method, in order to reveal the features of deliberation, represented by the means of harmony in the science of rhetoric through the process of thinking and interpretation. In other words, the research deals with the Arab linguistic heritage and attempts to relate it to the data of Western theory in accordance with the concept of text's syntax in proportion to it with the maqamat of Zamakhshari. What is noticed in these maqamas is that textual coherence is clearly evidenced. Al-Zamakhshari has employed the means of harmony well, weaving its maqamat coherently, and the text of the text was realized with the emergence of these means. In the analysis of the maqamat, the importance of the recipient’s role in analyzing the text and deciphering its elements was highlighted by his perception of the language of the text and its context. The study demonstrated the close relationship between Arab heritage and the text's syntax, and this is what we have seen from the contribution of the science of rhetoric after it, one of the means of text harmony.

    Keywords: Studies in Arabic narratology, Text grammar, textual coherence, Pragmatics, ‘Ilm Al Bayan, Maqamat Al-Zamakhshari
  • Ali Asvadi*, Soudabeh Mozafari, Mahrokh Gohar Rostami Pages 30-52

    Critical Discourse Analysis (CDA) is a significant sub-discipline of Discourse Analysis. This approach takes its lead from the philosophical ideas propounded by Michel Foucault, Sigmund Freud, and Karl Marx. Norman Fairclough, an eminent theorist of CDA, attempts to link linguistic features to social issues so that linguists find it necessary to engage with social problems. According to Fairclough, discourse analysis can be performed at three levels: description, explanation, and interpretation. In the holy Quran and Surahs like “Hojarat”, there are abundant conceptual signs which are used to modify social norms. The interpretation level in CDA deals with the relationship between dominant social discourse with different social discourses. Drawing on the description and explanation levels of CDA, this study attempt to develop a critical framework to analyze social discourses in “Hojarat” Surah. It is proposed that the narrative discourse at the education axis in “Hojarat” Surah is in line with social discourses which seek to define Islamic value system

    Keywords: The Holy Quran, Surah Al-Hujurat, Discourse, Faircloughian Study, Critical Analysis, Studies in Arabic Narratology
  • Dr. Lara Nabhan Mallak* Pages 53-73

    This research discusses the narrative in the poems of the poet “Badr Shakir Al-Sayyab” and in his poem “The Convoy of Loss” in particular. The importance of the research is evident in the fact that it deals with the language of a popular Arab poet, and with narratology as a method available in modern poetry. The goal is not only to highlight the poet, his poetry, or the era but to help the readers reach a perception where they can spot differences and boundaries that distinguish the poetic language from the narrative language. This is done by following the two styles in the same text, despite their overlapping, aimed at serving creativity and meaning. As for the methodology of the study, it adopts the behavioral-distributive linguistic research that was brought by the American linguist Bloomfield and applied it in his narratives. This approach has been capable of achieving the goal of the research, as the distribution was an important factor in forming the title, and the behavioral arrangement was essential in the semantic course presented. In order to achieve the desired goals of the adopted approach, the main titles of the research were: 1 the title, 2 the verbs (behavioral study), 3 religious and historical stories, 4 the dialogue. As for the results, this brief study showed that the poem is based on both the narrative and poetry. On the narrative level, the elements of the fictional genre, which are the events, the spatial time frame, the characters, the dialogue, and the narrative voice, are present in most of them. On the poetic level, the poet was unstinting in his use of symbolism and metaphor. However, the segregation of them lies in the segregation of reality and what’s been imagined, so the expression teeters between the transmission of the reality and the fabrication of a poetic image that speaks the details of the psychological side. This leads to a correlation between the two and an affection and an influence, as the reality pressures the psychological state until the emotion erupts, whereas the emotion directs its force towards the world in order to influence it. One of the two styles may prevail over the other in some aspects of the text, but it seems that both of them are means and ends simultaneously.

    Keywords: Arabic narratology, Poetics, The Convoys of Loss, Behavioral, Distributive Linguistics, Symbolism, Badr Shakir Al-Sayyab
  • Ziba Bahari Nooran, Abdollah Hosseini*, Hamed Sedghi Pages 74-95

    post–colonialism is the term that historians have used in the post–world war ll era to show the era that followed most of the world’s independence from modern western colonialism. Post-colonial discourse is one of the fruits of post–colonial theory invented by Edward Said and is one of the contemporary literary approaches that relate to its mission to theorist and colonial issues.
    In this article, we aim to discuss one of the famous contemporary Arab Jordanian novels written in this regard, which are the Dafater Al-tufan of Samiha Khreis , based on Edward Said’s theory to explore post–colonial features in it we concluded that the author refers accurately and technically to the post–colonial problem in Arab society through the tongue of different things and inanities and is equally concerned with all the post–colonial features presented in its narrative effect, and it has not favored one over another post–colonial components have been used in public affairs familiar to Arab life and refer to them artfally. Then Khreis reflects in the Dafter Al-tufan some characteristics against colonialism, such as the confrontation against the domination of the West, the center, the margin, nationality, freedom, independence and the lowly with special skill.

    Keywords: The contemporary Arab novel-The Jordan narration-Samiha Khreis- Dafter Al-tufan-Postcolonial discourse
  • Nama Dahash Farhan* Pages 96-126

    The narration in Arabic literature has had numerous inquiries, investigations, and studies. This is due to the great diversity of arts, branches, and variety of representations, especially those arts that are included in analogical expressions and linguistic expressions, such as stories and tales that represent real social actions. That are transmitted in a representative constructive manner and theexpressional performance. The narration of proverbs is based on the exchange of ideas or is transferred in dialogue through their representation when the context unit has been matched on two similar occasions. Literary work reveals the essential personality of norm on one hand and the culture of the society in therefore, it was said on the other hand. Which, it is not reasonable that the (Nahj Al Balagha) appeared as a result of an individual invention without relying on social realities related to the individual or group a group of people. Moreover, it is unreasonable that a literary form such as Nahj Al Balagha, characterized by such social richness has existed and remained for centuries as itwas studied by writers, scholars, and researchers. with great differences among each other as they belong to different environments and different nationalities across a period of time without a significant relationship between the content of this literary form and the most important aspects of social life. To reveal the value of Nahj Al Balagha among the narratives of culture and the norms of society, this study will employ to the method of tackling the proverbs and linguistic expressions of Imam Ali that were conveyed through his experiments and familiarities from inherited societies to the society in which he lived.  However, this study will be concerned ing on with two main points:   The first issue is tackling the socio-cultural and the narratives of semiotic linguistic., whereas the second issue is tackling the mores, conventionalism, and traditional usage. It is worth mentioning that the research proceeded according to the historical method, with the inclusion of contextual and descriptive-analytical approaches. The significant results of this study concluded as are:1-Each creative writer can stand on depend on the structure of the collective self collective to contemplate situations and events, and choose what he/she wants from the society says that radiate from the horizon of that creator for creative genius is at the forefront of persons each who try to form a collective self that exceeds the individual self. 2-The mores, customs, and tradition were represented in the stylistic approach of the proverbial expressions.  W which are inventions of the pre-Islamic Arab society; this indicates the influence of language of Nahj Al Balagha that became enrollment a true record in the history of Arab.

    Keywords: Narration, Culture, Society, Rhetoric approach, Proverbs
  • Dr. Shokooh Alsadat Hosseini*, Zahra Mahmodabadi Pages 127-150

    Identity is the most challenging subject in the modern world due to the flood of technology in the second half of the twentieth century, coupled with other post-modernist phenomena which have impacted our lives. Ibrahim Nasrollah, the renowned Palestinian author, in a novel titled: Harb al-Kalb al-Thaniah (The Second Dog War) has addressed this challenge through literature. In this novel, he has depicted the future of human life through an imaginary world, using magical realism. The basic concept of the novel is “Simulation”. This phenomenon enters the world of the story and spreads among the people. Day by day the people become more and more like each other and step by step, the fraudulence, violence and conflict in society increase and begin to take over. Through magic realism and using the descriptive –analytical approach to the novel, this paper seeks to study this process as an individual action leads to great human disaster.

    Keywords: Individual Identity, Arabic Novel, Magic Realism, Ibrahim Nasrollah, Harb al-Kalb al-Thaniah
  • Fateme Akbarizadeh*, Masoomeh Negravi Pages 151-172

    Women in the Egyptian and Iranian society have played a prominent role in contemporary social and political events whereas Creative female personalities, such as the Iranian “Simin Daneshvar” and the Egyptian “Radwi Ashour”, appeared in the novel. In fact, they were interested in portraying the role of women in society through the writing of the novels "Siraj" by Radwa Ashour and “Savushun” by Simin Daneshvar. For this reason, the research has dealt with the overlap of the two narratives and on the general discourse prevailing over them in order to stand on the faces of the intended discourse of these two writers, approaching the analytical descriptive method, based on the realist school according to the feminist critical comparison approach in light of the American school of comparative literature. The research found that the two narratives overlap in terms of monitoring the social contents and real events in their society, and for this reason, the prevailing discourse became embodied in the historical discourse, and a return to history to monitor a social discourse to depict the role of women in Iranian and Arab society, while the two narratives abound with intense vocabulary, expressions and descriptions that depict women. In vocabulary and expressions so that an attempt was made to suggest the role of women and broadcast the woman’s voice through internal dialogue and retrieval of time from history, and for this the end of the two novels was a pioneering role for women in a feminist discourse and this stage passed through an emotional experience of the writers with social events and political facts in their Iranian and Arab countries for an honest expression that fulfills the feminist discourse And historical passing through the heritage.

    Keywords: comparison, Realism, Siraj, Radwa Ashour, Savushun, Simin Daneshvar
  • Dr. Ayman Ahmed Ali Alowaimiri* Pages 173-204

    This research is entitled (Aesthetics of slowness in the narration of the Holy Quran) and with the aim of showing the aesthetics of the slowness technique in narration in the Holy Quran by considering Surah Yusuf as a practical Sample. This research intends to unveil the aesthetic techniques in the Holy Quran, namely the techniques of dialogue and pause and their use in an artistic and semantic way and to examine the extent of its impact on narration and its semantic aims, which is beyond narration. And since it uses the Holy Quran as a material for the application of narrative and critical concepts and theories, it undoubtedly leads to an in-depth and important research that is not possible in any other text. Also, any study related to the Holy Quran will be an eternal research which survives on the wise sayings that God – the merciful - has preserved over the ages. This research conducted on descriptive and analytical method to observe and follow the artistic phenomena in Surah Yusuf, which slowness the narration in this surah; and This has been done with the aim of examining the slowness technique, discussing the structure of the narrative, and analyzing these two techniques to achieve objective results. It was determined that the art of dialogue is very widespread in Surah Yusuf; Even the conversational verses reach seventy-one verses from the total of ninety-eight verses, which is the number of verses in the surah. Finally, by examining the narration techniques, it becomes clear that these techniques, including slowness technique, cause a semantic balance in the surah.

    Keywords: Aesthetics- Arabic Narratology- Surah Yusuf, Pause technique, Dialogue technique
  • Saeed Difallah*, Hassainah Hammachi Pages 205-233

    This research intends to examine those cultural paradigms that have been briefly summarized by some the contemporary Tunisian, Moroccan, and Algerian feminist narrative works based on a descriptive-analytical method and through a cultural approach in which the categories of cultural criticism and systemic procedures are used while help in text exploring and researching the unspoken help to penetrate possible spaces and search for the dominant paradigm. Therefore, the present study has selected examples of the novelists (Tunisian, Moroccan, and Algerian) with the titles (Ghurbat al-Yasmeen, the A ‘am Al-Fil, and Sa’zef Nafsi Amamek), in which their works included cultural paradigm and seek to create a narrative text-based approach with aesthetic and intellectual features, but it includes semantic and cultural rebellion that is quite different from the physical features of the text and it turn the text to the scene of contradictory cultural and intellectual paradigms. Among the most important paradigms which have been examined in the three selected narrations, we can mention manhood, the approach of humiliating women and the approach of a religious institution. The feminist narrative of the Maghreb is a covenant that protects the existence of Maghreb women, and is a platform that express their voice in the form of democracy, and to remove the darkness that they have suffered for so long.

    Keywords: Cultural system, cultural criticism, Tunisian, Moroccan, Algerian narration, feminist novels, selected Cases
  • Khadidja Merat* Pages 234-254

    Argumentative discourse occupies a large space in the Qur’an text in general and the two surat al-Baqara and Taha in particular, and this is evident through the multiplicity of topics they dealt with and the diversity of those addressing them. This is what led to the employment of many orbital mechanisms. Linguistic, rhetorical ... with the aim of attracting the attention of those addressed in order to comply and be convinced of what they were ordered, and for that this study came with the help of the pragmatic approach to shed light on the mechanisms of argumentative and persuasion in Surat Al-Baqara and Surat Taha, that is because their goal is to make the recipient party convinced of submission to God Almighty. Through the presentation of the verses of the argument and the dialogue that took place between the sender and the recipient, and the monitoring of verbal actions and argumentative links to achieve the strategy of persuasion within the large field of discourse strategies Which means that the accomplished speech is an ongoing planned speech, As the sender intends in his speech to employ an appropriate strategy that expresses his intention and achieves his goal, in the words of Abdul Hadi bin Dhafer Al-Shehri, which is a pragmatic strategy, which gets its name from the goal of the speech, and the act of persuasion and its guidance is always based on previous assumptions about the elements of the context, especially the addressee. The strategy for achieving the goals of the sender.

    Keywords: argumentative, persuasion strategy, dialogue, context, discourse, pragmatic
  • Dr.Karim Taibi* Pages 255-275

    This study aims to observe the nature of the ancient Arabic narrative, and on the basis of the narrative analytical method, by studying the feature of the encyclopedia that normalizes the ancient Arabic prose texts in a striking way, indicating the richness and abundance of knowledge, and the extension and bifurcation of the knowledge in the culture of the Arab writer. We have followed this feature in the book “Al-Imtāʿ wa al-Mu’ānasa” by Abu Hayyan al-Tawhidi as a discourse based on the encyclopedic narrative, to know its manifestations, forms and functions. Al-Tawhidi's bet on achieving the goal of sitting with the minister is to be entertaining and enlightening, which justifies the speaker’s negotiation about what will prevent him from achieving this goal, and his request to overcome the obstacles that would disturb him during the performance of his mission. We understand from this the desire of Al-Tawhidi to harness all his encyclopedic capabilities and cultural qualifications to achieve the goal of "conversation and socialization", and the appearance of an encyclopedic writer is only a form of influence, as the speaker's goal is to provoke feelings of approval and satisfaction with Minister Ibn Saadan. The encyclopedic picture of the speaker, although it is a feature that characterizes the prose of the monotheism in its entirety, in the context of the gambling it was linked to the function of deliberative conduct, as the speaker intends to perform his educational and entertaining functions that were entrusted to him, so that he attains the approval of the Minister Ibn Saadan, and achieves favor in his council, and one of the documents brings us closer to this feature.

    Keywords: Encyclopedic Narrative, Arabic Narratology, Arabic prose, Abū Hayyān al-Tawhīdī, Al-Imtāʿ wa al-Mu’ānasa, Book of Enjoyment, Bonhomie
  • Samaneh Moosapour, Dr.Yousef Hadipour* Pages 276-301

    The school of Impressionism has evolved from the art of painting to literature since its emergence in the late nineteenth and late twentieth centuries; And tries to describe the style of writing a literary work. This school of art emphasizes the play of light and shadow, the perception and recording of the moment, subjectivism, the ambiguity of the image, the unstable radiance of colors and the blending with the symbol in a literary work. Sana'a Shalan is the holder of the World Peace Star Award, a well-known Palestinian-born writer who has embellished the novel (Perceptions of forgetfulness in Arabic: Adrakoha Al_Nassian) with elements of Impressionist stories. Reflecting on the Impressionist elements at the bottom of the story, Shalaan, like a painter, paints a picture of reality and fantasy, a desire for world peace and justice, and important humanitarian issues such as war and displacement, has painted poverty, love and awakening of thoughts in the picture of human life. Following this process, we read the novel in a descriptive-analytical way, analyzing the components of Impressionism, and in another part, based on the theory (Suzanne Ferguson) on the characteristics of Impressionist fiction, and examining and analyzing the perceptions of (Adrakoha Al_Nassian ) in the balance, critique and analysis. We have highlighted the data and aspects of this theory. The results indicate that the novel (Adrakoha Al_Nassian) in Arabic literature is a successful example of a fictional literature called Impressionism; Also the author of the novel (Adrakoha Al_Nassian) based on the model (Susan Ferguson) and using Impressionist features such as; Metaphorical pirang, metaphorical plot, discontinuity of time and place, incoherent narration of events, creation in the form of story and highlighting the style of story, presents ambiguity narrative in the visible layer of the story, which has replaced the unspoken narrative in the deeper layers of the story.

    Keywords: Art, Impressionism, Suzanne Ferguson, Pirang, Adrakoha-Al-Nassian, Sana'a Sha'lan