فهرست مطالب

نشریه دراسات فی السردانیه العربیه
سال چهارم شماره 2 (الربیع و الصیف 2023)

  • تاریخ انتشار: 1402/09/21
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی احمدی* صفحات 5-25

    إن "الشخصیه" من الارکان الرییسه المشکله للنص القصصی. وتعد "العاملیه" ای "فعل الشخصیه" من الاتجاهات المهمه فی هذا المجال،  فتوظیف کل شخصیه فی القصه یتطلب دقه وإتقانا خاصا. و کل کاتب بإمکانه ان یقیم علاقه عمیقه مع قرایه من خلال توظیفه السلیم للشخصیات ویمضی بالقاری إلی بطن القصه ویحثه علی متابعه الروایه حتی النهایه. یسعی هذا البحث عن طریق المنهج الوصفی-التحلیلی ان یلقی الضوء علی شخصیات روایه "المستنقع" للسحار وهی إحدی روایات الکاتب الواقعیه وذلک علی اساس نظریه غریماس فی مجال "الادوار العاملیه". إن غریماس طرح نظریته فی مجال الروایه متاثرا بنظریه "بروب". بما ان نظریه غریماس قابله للتطبیق فی جمیع الانماط الادبیه تقریبا، من هنا نموذجه لدراسه الادوار العاملیه فی الشخصیات القصصیه تشتمل علی ثلاثه نماذج ثناییه وهی: «العامل/الهدف»، «المرسل/المعمول» و «المساعد/المعارض». یظهر لنا من خلال النتایج التی تم استنتاجها علی ضوء المنهج الوصفی-التحلیلی بان شخصیات الروایه یعانون من مفارقه کبیره بالنسبه إلی القیم (الحب والخیانه، العفو والانانیه، الانتقام وطلب الخیر، المستنقع والطریق الصواب). إن فواد -بناء علی نموذج غریماس حول العاملیه- یعیش فی فضاء المجتمع التقلیدی فی مصر، وهو یمضی فی سبیل اهدافه بنشاط ودون توقف او جمود، ویلعب دوره فی العامل القصصی ویجعل المکونات الاخری لهذا النموذج تسیر نحو طریق التفاعل.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، الشخصیه، غریماس، نموذج الادوار العاملیه، عبدالحمید السحار، روایه المستنقع
  • محمد اکبری، سودابه مظفری* صفحات 27-45

    یعد الاستلزام الحواری من اهم مرتکزات التداولیه و ابرزها، قد قام علی مبدا التعاون الذی اقره «غرایس» و رای ضروره ان یتبعه المتحاورون و یسیرون علی هدیه فی حوارهم و قد تفرع عن هذا المبدا اربع قواعد تضبط مسار الحوار، و هی: قاعده الکم، قاعده الکیف، قاعده المناسبه، قاعده الطریقه، بحیث إن ای خرق لإحدی هذه القواعد یودی إلی اختلال العملیه الحواریه، و انتقال کلام المتحاورین من المعنی الصریح إلی المعنی الضمنی وفقا للمقام او سیاق الحال، و نتیجه لذلک الخرق یظهر الاستلزام الحواری الذی یتغیر بتغیر السیاق الذی یرد فیه شریطه احترام مبدا التعاون. یهدف هذا البحث إلی توظیف مبادی الاستلزام الحواری فی ضوء مبدا التعاون الغرایسی و قواعده الاربعه فی روایه (شمس بیضاء بارده) لکفی الزعبی، متتبعا المنهج الوصفی التحلیلی، إذ یتطرق إلی بعض نماذج الاستلزام الحواری فی الروایه، و یقوم بتحللها فی ضوء المنهج التداولی؛ و توصل البحث إلی توظیف الاستلزام الحواری تداولیا من خلال خرق المتحاورین لقواعد غرایس. تبین فی الدراسه ان خرق قواعد الکم و الکیف و المناسبه و الطریقه موجوده فی حوارات الروایه و المقصود بوجود هذه الحوارات، إقناع السامع و إنتباهه إلی خطا الشخصیه الرییسیه  فی طریقه حیاته و ایضا الهروب من إجابه الاخرین إجابه صریحه لعدم الوفاق بین السایل و المجیب.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، شمس بیضاء بارده، کفی الزعبی، الاستلزام الحواری، غرایس
  • ولی بهاروند*، یوسف متقیان نیا صفحات 47-69

    ظاهره الاغتراب ولیده العالم الحدیث وتعنی الانفصال او البعد عن الذات والآخرین . تتشکل هذه الظاهره عندما یجد المواطن نفسه فاشلا وغیر قادر علی الاستجابه لاحتیاجاته الاساسیه و لیس له دور فی صنع القرارت وتغییر الظروف السایده فی المجتمع ، ونتیجه لذلک ، فإنه ینکر ثقافه المجتمع ومعتقداته وقیمه المقبوله. کان ملفین سیمون من العلماء الذین درسوا هذه الظاهره علمیا ، وقد نظم نظریته فی خمسه محاور وقدم لها تعریفات ممنهجه.یسعی بحثنا هذا، باستخدام المنهج الوصفی التحلیلی وتطبیق نظریه ملفین سیمون، ان یدرس روایه «ادرکها النسیان» للکاتبه الموهوبه فی الادب العربی المعاصر، سناء الشعلان. تظهر نتایج البحث ان جمیع محاور نظریه سیمون تتجلی فی سلوک شخصیات الروایه، وقد استطاعت الکاتبه ان تجلد المجتمع الاستبدادی للروایه من خلال إظهار شعبه کاجانب. بالإضافه إلی ذلک ، إن بطله الروایه غیر قادره علی التواصل مع العالم لانها محبطه ومقهوره ویظهر هذا العجز بالکلمات التی توظفها فی کتاباتها حیث تبث الارتباک والبوس والإنکسار. وإنها تعیش فی المجتمع یحمل افکار ومعاییر تختلف عن احلامها ورغباتها حیث یفتقد الحب والوطنیه والحریه. وإن اغتراب الشخصیات فی الروایه هو نتیجه عوامل عده، منها الاستبداد وطغیان الفیه الحاکمه، ، وحرمان الطبقه المحرومه من المشارکه الفعاله فی النظام الاجتماعی الحاکم او حتی فی القرارات الفردیه، وإنکار قیمه الإبداع وتضخیم دور التزویر والتلفیق.

    کلیدواژگان: الاغتراب، ملفین سیمون، سناء الشعلان، ادرکها النسیان، السردانیه العربیه
  • حسن رحیمی نسب، کبری خسروی*، علی نظری صفحات 71-98

    یعد غازی بن عبدالرحمن القصیبی من ابرز کتاب المملکه العربیه السعودیه ومن نقادها الحاذقین. لقد استخدم الفکاهه فی اعماله کثیرا وارتدت فکاهته لباسا تاریخیا، وسیاسیا، واجتماعیا، وثقافیا، واقتصادیا حیث وظفها لمواقفه الصارمه الحاده حیال الانظمه العربیه الفاشله بنبره رمادیه وحیال الانظمه الغربیه المستعمره بنبره صارخه سوداء. موضوعنا هذا ینوی دراسه فن الفکاهه ودوره فی روایه "ابوشلاخ البرمایی" لغازی القصیبی وما یحمل فی طیه من معان دلالیه وکیفیه استخدام الفکاهه فی النص الروایی من حیث الشکل والمعنی وذلک علی اساس المنهج الوصفی-التحلیلی. لاینوی القصیبی إضحاک القاری فحسب إنما ینوی ویهدف للبحث عن آلام ومخاوف عانتها الحیاه والمجتمع العالمی والإسلامی فی کافه الازمنه وجمیع الاماکن. الکاتب ینوی تصحیح واقع الامه والمجتمع من خلال النقد الفکاهی المریر اللاذع والکشف عن بلاهه وسذاجه المجتمع وذکاوه الحکام والدول فی استغلال هذه السذاجه. تمتاز فکاهه القصیبی بمیزتین اساسیتین: اولا من حیث الدلاله تحمل فی طیها معان ثوریه تندد بالانظمه السیاسیه، والاجتماعیه، والثقافیه، والاقتصادیه فی انحاء العالم وخاصه فی المجتمعات العربیه. وثانیا من حیث الصیاغه فإنها صیغت بلغه صارخه ولهجه شدیده عارمه تنزل علی رووس الانظمه التی خانت القضایا العربیه والعالمیه لاسیما العالم الإسلامی کمطرقه ساحقه تنکس الرووس. وفی النهایه درسنا اهم اسالیب الدلالیه لفکاهه الروایه وابرزها.

    کلیدواژگان: السردانیه العربیه، الفکاهیه الادبیه، الفکاهه المریره، غازی القصیبی، ابوشلاخ البرمائی
  • مائده ظهری عرب*، رضا ناظمیان صفحات 99-121

    تتولی هذه المقاله بالبحث نمطا من السرد الما بعد الحداثی یعنی المیتاقص الذی ینسب إلی الروایی الامریکی "ولیام غاس". تعد المیتاقصیه من اهم سمات ادب ما بعد الحداثه وهی خلق نص سردی مغایر مع السرد التقلیدی ویعنی ذلک کسر الاسالیب التقلیدیه فی الکتابه الرواییه من خلال استخدام تقنیات جدیده فی النتاج الروایی. هذه الدراسه تحاول الکشف عن المغامره المیتاقصیه فی روایه "افاعی النار" لجلال برجس حیث تضمنت هذه الروایه نصا سردیا مختلفا عن النصوص السردیه التقلیدیه، إذ وضعنا الکاتب امام فضاءات جدیده وواسعه واعتمادا علی المنهج الوصفی- التحلیلی توصلنا فی بحثنا هذا إلی ان السرد عند جلال برجس فی کثیر من الاحیان یتارجح بین الخیال والواقع وبین الماضی والمضارع ومن اهم ما وظفه من تقنیات میتاقصیه فی روایته هی: استحضار طقوس الکتابه، الإشاره إلی الکتابه، تجسید قلق الکتابه، تفتیت زاویه السرد وتوزیعها علی شخصیات مختلفه، ای تعدد الاصوات، التارجح بین التخییل الإیهامی والحقیقه الواقعیه، شد انتباه القاری إلی عملیه السرد نفسها اکثر من شد انتباهه إلی موضوع السرد والتشظی فی الزمن.

    کلیدواژگان: المیتاقص، مابعد الحداثه، روایه افاعی النار، جلال برجس
  • محمد غفوری فر*، اسرا عبدالحسین عبدالکریم المعماد، مالک سالمی صفحات 123-147

    یعد ابن شرف القیروانی من اشهر الکتاب فی موضوع المقامه حیث استفاد فی مقامته بشکل کبیر من کنوز المفردات العربیه مثل التلمیحات والامثال والالغاز النحویه والفقهیه وغیرها. من الموضوعات التی نشهدها فی هذه المقامات هو السرد الحکایی، فهذه الدراسه تسعی الی تقصی البنیه السردیه فی مقامات ابن شرف القیروانی بمنهج وصفی - تحلیلی من اجل فهم دور عوامل السرد فی الوصول إلی ملامح الإبداع السردی لدی ابن شرف فی هذا الفن الادبی علی وجه الخصوص. وخلال دراستنا هذه توصلنا إلی عده نتایج، اهمها هی: ان لإبن شرف القیروانی براعه وافیه خاصه فی تقدیم الشخصیات من بین عناصر السرد فهو مبدع فی المزج بین التقدیم المباشر وغیر المباشر لشخصیات مقامته کما ان ابنیه الزمن فی المقامه تتناسق وإیقاع المقامه الفنیه. فضلا عنها لقد برع فی نسج الحبکه السردیه فی المقامه بتقدیمه الاحداث فی حبکه متماسکه نوعا ما.

    کلیدواژگان: البنیه السردیه، المقامه، ابن شرف القیروانی، مسائل الإنتقاد
|
  • Ali Ahmadi* Pages 5-25

    The Character is one of the fundamental components of the story, and one of its approaches is activism. The action in the story is the same as the action of the character, and the use of each of these characters in the story requires special precision and tenderness, every writer can establish a deep connection with the reader and draw him into the heart of the story by using the characters correctly, and accompany him to the end of the story. This paper aims to analyze the characters of Suhar's novel Al Mustanga, which is one of the realist novels of this author, based on Grimas’s pattern of action, using a descriptive and analytical method. Grimas, under the influence of Propp, proposed his theory of narratology and his model of action is applicable in almost all literary genres. he proposed a model for the investigation of character actions in the story, which consists of 3 models: "actor/target", "active/active" and "active/anti-active" are formed. The findings of the research indicate that the characters of the novel have distinct value systems (love and betrayal, forgiveness and selfishness, revenge and benevolence, swamp and highway) according to Grimas's action model: Fouad as The actor character in the traditional atmosphere of the Egyptian society has moved on the way to reach his goal without any stagnation, and has set the action of the story and put other components of this model on the path of role-playing.

    Keywords: Arabic narratology, character, grimace, action pattern, Abdul Hamid Jodat al-Sahhar, Al-Mustanqa
  • Mohammad Akbari, Sudabah Mozafari* Pages 27-45

    Communicative implication is considered as one of the most important concepts and points of view in linguistic studies. Pole Grice is one of the most prominent theorists, whose communicative maxims are based on the principle of coordination. According to this theory, interlocutors are required to follow different maxims in their speech. Conversation should revolve around 4 main maxims: maxim of quantity, maxim of quality, maxim of occasion, and maxim of approach. The absence of every single one in conversation would disrupt the flow of conversation and transmission of speaker’s words from explicit meaning to implicit meaning based on position or status, the implication of which can be analyzed based on Grice’s model. The objective of this article is to examine communicative implications in White Barde Sun. It finds that characters (interlocutors) in the novel break the rules of communicative implication of Grice and accordingly, pay more attention to implicit meaning. It is contended that maxims of quantity, quality, location, and method (approach) are deviated in conversations to showcase the protagonist’s mistakes.

    Keywords: Arabic Narratology, Shams Bayza Bardeh, Kafi Al-Zoabi, communication requirement, Gric
  • Vali Baharvand*, Joseph Motaghian Nia Pages 47-69

    Alienation, a very common phenomenon in society, is considered as one of the crises of humankind. This phenomenon happens when people feel defeated and are unable to respond to social needs and changes, whereby they reject cultural beliefs and values as ​​accepted by the public. One of the contemporary theorists who gave a scientific description and analysis of this phenomenon is Melvin Seaman, who organized his approach in five components. This article, with a descriptive-analytical method, we seek to examine Adrakaha Al Nisyaan novel by Sanna Shaalan, a prolific writer of contemporary Arab literature. It finds that that all the axes of Simon’s theory are reflected in the behavior of the novel's characters, and the writer was able to rebuke the authoritarian society of the novel by characterizing its people as foreigners. In addition, the heroine of the novel fails to communicate with the society around because she is frustrated and oppressed, which tellingly appears in the words that the author uses to confusion, misery, and brokenness. She lives in a society where its ideas and standards are different from her dreams and desires, due to which love, patriotism, and freedom are overlooked. The alienation of the characters in the novel is the result of several factors, including tyranny and oppression of the ruling class, denying the deprived class of effective participation in managing social system, denying the value of creativity, and paying attention to pretention.

    Keywords: Alienation, Melvin Seaman, Sanna Shaalan, Aderkha Al- Nasyan, Arabic Narratology
  • Hasan Rahimi Nasab, Kobra Khosravi*, Ali Nazari Pages 71-98

    hazi Abdul Rahman Al-Gosaibi is considered as one of the most prominent writers in the Kingdom of Saudi Arabia and a renowned critic.  He used humor frequently in his works in historical, political, social, cultural, and economic guise, to showcase his critical stance towards the failed and incompetent Arab regimes in a gray tone, and towards the colonial Western regimes in a stark black tone. This paper intends to study the art of humor and its role in The Amphibian Abu Shallakh, particularly how humor carries semantic meanings with it based on a descriptive-analytical approach. Al-Gosaibi does not only intend to make the reader laugh, but aims to search for pains and fears of life in Islamic and non-Islamic communities. The writer intends to cure national and social problems through bitter and stinging humorous criticism, revealing the stupidity and naivety of society and the cleverness of rulers and states in exploiting this naivety. Al-Gosaibi’s humor has two basic features: First, in terms of significance, it carries revolutionary meanings that denounce political, social, cultural, and economic regimes around the world, especially in Arab academies. Secondly, in terms of style, it was formulated in blatant language and a strong and overwhelming tone that targets the regimes that betrayed the Arab and global causes, especially the Islamic world. In the end, it discusses the writer's most prominent methods of expressing concepts in a humorous way.

    Keywords: Arabic Narratology, Literary Irony, Bitter Irony, Ghazi Al-Gosaibi, The Amphibian Abu Shallakh
  • Maedeh Zohriarab*, Reza Nazamian Pages 99-121

    This article examines a postmodern mode of narration, i.e., meta-narrative, which was first employed by the American novelist William Gass. Metafiction is one of the most important features of postmodern literature, which is different from the traditional mode of narration, that draws on new techniques in writing fiction. This study attempts to examine the meta-adventure in Afaei Alnar by Jalal Barjas, in which metafiction techniques are used in order to new and wide spaces. Based on a descriptive-analytical approach, this study concludes that the narrative of Jalal Barjas often oscillates between fantasy and reality, between the past and the present. Among the most important metaphorical techniques he employes in the novel are the followings: evoking writing rituals, referring to the process of writing, embodying writing anxiety, fragmenting narration through creating multiple narrators (polyphony), and oscillating between illusory imagination and truth. These items draw the reader’s attention more to the narration process itself than to the subject of narration.

    Keywords: Al-Metaqas, Postmodernism, Afaei Alnar, Jalal Barjas
  • Mohammad Ghafourifar*, Israa Abdulhasan Abdulkareem Al-Mimar, Malek Salemi Pages 123-147

    Ibn Sharaf al-Qayrawani is considered as one of the most famous writers on the subject of writing maqama, in which he draws inspiration from literary techniques such as allusions, proverbs, grammatical and jurisprudential riddles, and others. This research, using a descriptive-analytical method, tries to analyze her artistic and creative features in writing maqama by examining the narrative structure in Ibn Sharaf al-Qirwani’s authorities and narrative factors. The study finds that considering narrative elements, Ibn Sharaf al-Qairwani has a special skill in presenting fictional characters both directly and indirectly. Also, the structure of time is consistent with the artistic rhythm of maqamah. In addition, he excels in structuring the plot by presenting events in a somewhat coherent form.

    Keywords: narrative structure, maqama, Ibn Sharaf al-Qayrawani, masayil al'iintiqad