فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی مازندران
سال ششم شماره 2 (پیاپی 21، تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/05/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علیرضا مسکنی صفحات 9-31

    مهم ترین نیاز جامعه، تامین امنیت جامعه و افراد آن است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین امنیت اجتماعی و آزادی فردی شهروندان در عملکرد فرماندهی انتظامی استان مازندران می باشد که از لحاظ هدف، از پژوهش های کاربردی و از شاخه توسعه ای و از لحاظ ماهیت و روش، جزو پژوهش های توصیفی زمینه یابی است و با در نظر گرفتن فن های نمونه گیری و اعمال ضوابط علمی ، از روش « نمونه گیری تصادفی طبقه ای » استفاده می شود که بر اساس جدول کرجسی مورگان، تعداد 551 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق ، پرسش نامه محقق ساخته می باشد که در راستای اهداف و سوالات تحقیق تدوین می شود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون ضریب هم بستگی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های تحقیق نشان می دهد که پاسخ گویان از وضعیت رفاهی و تفریحی محل زندگی خود راضی نیستند و همچنین وضعیت امنیت اجتماعی نیز در محل زندگی آزمودنی ها در وضعیت مطلوبی نمی باشد و پایین تر از حد متوسط می باشد و آن ها از عملکرد ادارات و نهاد ها در شهر ناراضی اند و به همین دلیل مطرح کردن مشکلات در سازمان های مربوطه تا حد کمی موثر می باشد.

    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، شهروندان، آزادی فردی، نیروی انتظامی
  • رضا پورعلی گنجی صفحات 32-53

    امروزه محدودیت منابع، پرسنل، امکانات و ویژگی خاص، برخی مسایل چند بعدی نظیر امنیت، همکاری و هماهنگی سازمان ها را ایجاب می کند. حتی در صورت وجود بودجه و امکانات کافی نیز هیچ سازمان منفردی توانایی حل مسایل چند بعدی جامعه را ندارد، زیرا در این صورت هزینه های هماهنگی درون سازمانی به گونه ای سرسام آور افزایش خواهد یافت. بنابراین جهت حل برخی مسایل دارای ویژگی چند بعدی در جامعه(مانند امنیت)، لازم است از همکاری های بین سازمانی استفاده شود. این مقاله نیز با هدف بررسی چگونگی توسعه همکاری های بین سازمانی در ایجاد و توسعه نظم و امنیت ساحلی دریا در شهرستان بابلسر انجام شده است. این نوشتار نتیجه طرحی پژوهشی است که به لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی، به لحاظ سطح تحلیل برخوردار از ماهیتی توصیفی- تحلیلی و از نظر رویکرد و طبقه بندی روش، متکی به روش کتابخانه ای و میدانی است. در فرایند تحقیق نقش سه گروه از عوامل موثر بر توسعه همکاری بین سازمانی در قالب الزامات قانونی، منابع و امکانات و سطح اعمال مدیریت شناسایی شده و تاثیر هریک از آن ها ارزیابی گردید. به منظور جمع آوری اطلاعات از کلیه کارشناسان و متخصصان در دسترس سازمان های متولی تامین امنیت (سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، شورای اسلامی شهر، شهرداری، نیروی انتظامی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی) شهرستان بابلسر که تعداد آن ها برابر با 22 نفر بوده، بهره گرفته شد. پرسش نامه تحقیق پس از تایید روایی و پایایی در اختیار اعضا جامعه آماری تحقیق قرار گرفته و داده های حاصل، با استفاده از روش رگرسیون خطی چند متغیره و روش آنتروپی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که هریک از سه عامل الزامات قانونی، منابع و امکانات و همچنین سطح اعمال مدیریت نیز از عوامل موثر توسعه همکاری بین سازمانی به منظور ایجاد و توسعه نظم و امنیت ساحلی دریا هستند. همچنین یافته های رتبه بندی این عوامل به روش آنتروپی نشان داد که منابع و امکانات در توسعه همکاری های بین سازمانی از بیش ترین اولویت برخوردارند و پس از آن الزامات قانونی و سطح اعمال مدیریت در مراتب بعدی اولویت قرار می گیرند. در انتها نیز راه کارهایی به منظور استفاده از نتایج تحقیق در سازمان های متولی تامین امنیت سواحل دریا ارایه گردید.

    کلیدواژگان: همکاری بین سازمانی، امنیت، الزامات قانونی، منابع و امکانات، مدیریت، سواحل دریا
  • علیرضا باقری جامخانه، شهربانو قبادی صفحات 54-67

    در عصر حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک راهبرد، تمام ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است و سازمان ها نیز از مفاهیم و نهادهایی هستند که به طور جدی تحت تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته اند. نیروی انتظامی یکی از مهم ترین سازمان ها ست که خدمات قابل توجهی به مردم ارایه می دهد و برای پاسخ گویی سریع و مطلوب به مردم، از فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه های گوناگون استفاده می نماید.پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کارکنان ستادی نیروی انتظامی می باشد. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی از نوع هم بستگی و با نمونه گیری کوکران استفاده و 96 نفر از کارکنان انتخاب شدند. نتایج نشان می دهد که بین جنسیت و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین بین دارندگان مدارک تحصیلی و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، رابطه معناداری وجود ندارد. از سویی بین طیف درجات و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین بین سن خدمتی و میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نیروی انتظامی
  • ندا حاجی محمدی، فاطمه صادقی نژاد، حسین صادقی نژاد صفحات 68-89

    در این پژوهش سعی شده در بررسی عوامل اجتماعی برگرایش به رفتارهای وندالیستی از سوی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان بابل، از نظریه های کنترل اجتماعی هرشی، تیوری آنومی خانواده ویلیام گود،تیوری بیگانگی سیمن و نظریه ناکامی کوهن استفاده گردد. جامعه آماری مورد مطالعه، شامل دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان بابل می باشد. جامعه آماری، کل دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان بابل به تعداد3500 نفر بوده است که از این میان، تعداد346 نفر را براساس فرمول کوکران به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شد. در بخش تجزیه و تحلیل داده ها، با توجه به نوع داده ها، کل فرضیه های موجود را تست کرده تا پیوند بین متغیرهای مستقل و وابسته در مورد رفتارهای وندالیستی توسط دانش آموزان از تاثیر عواملی نظیر جنسیت، احساس ناکامی و پرخاش گری، میزان ناسازگاری والدین، عدم کنترل و نظارت اجتماعی و میزان از خود بیگانگی بر گرایش به رفتارهای وندالیستی دانش آموزان به دقت تعیین گردد. در این فصل از ضریب هم بستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندمتغیره جهت بررسی فرضیه ها استفاده شده است. در این روش از پرسش نامه محقق ساخته استفاده و اعتبار و روایی آن تایید شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که میزان ناسازگاری والدین و میزان ازخودبیگانگی، از عوامل اجتماعی تاثیرگذار در بین متغیرهای موجود بر گرایش به رفتارهای وندالیستی دانش آموزان بوده اند.

    کلیدواژگان: تخریب گرایی، تخریب، وندالیسم، عوامل اجتماعی
  • سید مهدی احمدی بالادهی، امید بخشنده صفحات 90-112

    دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمان ها ضروری بوده و برای اجرای مدیریت دانش به یک بازه زمانی به نسبت طولانی، فراهم سازی بسترهای فکری و فرهنگی، مهارتی و آموزشی، کانون های دانشی و فناورانه نیاز است. پژوهش حاضر درصدد تبیین رابطه مدیریت دانش و مدیریت کیفیت فراگیر می باشد. روش تحقیق، توصیفی (غیرآزمایشی) از نوع هم بستگی است. جامعه آماری شامل افسران کلانتری های طرح هدف مکنا در سطح فرماندهی انتظامی شهرستان مرکز استان مازندران به تعداد 113 بودند که 87 نفر به عنوان افراد نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزارهای مورد استفاده، شامل پرسش نامه استاندارد مدیریت دانش لاوسن (2003) و پرسش نامه استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر می باشند. برای آزمون روایی از تحلیل عاملی تاییدی و برای آزمون پایایی از روش آلفای کرونباخ بهره گرفته شد که به ترتیب 961/0 و 935/0 مورد سنجش و تایید قرارگرفت. جهت تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق، از آزمون هم بستگی پیرسون و ضریب رگرسیون با نرم افزارspss استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین مدیریت دانش (KM) و مولفه های آن با مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)، رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که کاربرد دانش، دارای بالاترین ضریب هم بستگی و انتشار دانش، پایین ترین ضریب هم بستگی را داشته اند.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، مدیریت کیفیت فراگیر، نیروی انسانی، سازمان، ناجا
  • داوود ستارزاده، نوشین جعفری صفحات 113-136

    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی ترک مواد مخدر بر وضعیت کیفیت زندگی در افراد موجود در گروه معتادان گمنام شهر بابل در سال1394بوده است.در این پژوهش سعی شده از تیوری های مرتبط با مصرف مواد مخدر و تیوری های کیفیت زندگی استفاده گردد. این پژوهش از نوع پژوهش های کاربردی است که در آن از روش پیمایشی استفاده شده است.جامعه آماری شامل انجمن NA در شهر بابل است که تعداد اعضا به طور تقریبی برآورد شده که شامل 650 نفر بوده و حجم نمونه به دست آمده برابر با 240 نفر می باشد.یافته های پژوهش نشان می دهد که ترک مواد مخدر با ساز و کار گروه معتادان گمنام بر بهبود کیفیت زندگی افراد در حوزه های سلامت جسمانی،اجتماعی،روانی و محیطی تاثیر به سزایی داشته است.

    کلیدواژگان: مواد مخدر، کیفیت زندگی، گروه معتادان گمنام، ترک مواد
  • مهرانه مهدوی، حسن حیدری، محمدولی مرادی صفحات 137-155

    تحقیق حاضر کوششی در راستای بررسی گردشگری دریای خزر و ارتباط آن با امنیت عمومی می باشد. برای دست یابی به این هدف از روش توصیفی ،پیمایشی استفاده شده است وجامعه آماری دراین تحقیق شامل کلیه گردشگران فصل بهار94 در دریای خزر می باشد که تعداد 118 نفرازآنان رابه عنوان نمونه از طریق جدول کوکران انتخاب نمودیم وابزار این پژوهش، پرسش نامه میزان احساس امنیت بود که دارای سیزده مولفه می باشد. نتایج نشان داد که بالاترین درصد میزان امنیت در گردشگران مربوط به مولفه احساس امنیت در پایبندی مذهبی و کم ترین میزان احساس امنیت، مربوط به مولفه احساس امنیت نوامیس می باشد. برای تجزیه وتحلیل یافته های تحقیق از روش های آمار استنباطی استفاده شده است .

    کلیدواژگان: گردشگری، سواحل دریای خزر، امنیت عمومی، احساس امنیت
|
  • Alireza maskani Pages 9-31

    One of the most important need of each society is providing and catering social and individual need. This study aims at investigating the relationship between social security and individual freedom of citizens in performance of police force in mazandaran in which is applied research and according to essence and method, it is discriptive. In this research, with regard to sampling technique, classified random sampling was applied in which 551 subjects have been chosen based on morgan table. Data collection in this research was questionnaire which was designed based on the researchers goal. Spss was applied to analyse data by coefficient corelation. The result of this research shows that the respondents are not satisfied with the welfare and recreational situation and social security. In their neghborhood is below- averege , and they are also unsatisfied with organization and offices and because of that, solving probles in this organizations are not effective.

    Keywords: social security, Citizens, individual freedom, police force
  • Reza Pourali Ganji Pages 32-53

    The aim of this study was to evaluate how to promote inter-agency cooperation to create and extension of order and security of the beaches in Babolsar town. So three groups of effective factors on developing inter-agency cooperation in terms of legal requirements, level of resources and level of managerial functions identified and the effect of each one evaluated. To collevting data we enlist all of experts of tourism and cultural heritage, City Council, City Hall, the police and the Department of Culture and Islamic Guidance of Babolsar town in a number of 22 cases. The survey questionnaires after confirming the validity and reliability distributed among statistical population of study and resulting data were analysed by multiple linear regression and entropy method. Results showed that each of three factors: legal requirements, level of resources and level of managerial functions are effective factors on promote inter-agency cooperation to create and extension of order and security of the beaches. Also ranking these factors using entropy method showed that level of resources are in highest priority to promote inter-agency cooperation and in after, legal requirements and managerial functions are in next priorities. Finally, how to use the results of the study at the organizations responsible for security beaches were presented.

    Keywords: Inter-agency cooperation, Security, Legal requirements, Resources, management, beaches
  • Alireza Bagheri Jamkhane, Shahrbanoo Ghobadi Pages 54-67

    Nowadays, information and communication as a strategy has affected all aspects of human life and the organizations are also implications and institutions that are seriously affected by the ICT. Because reply to the current and future needs and expectations of ICT in society, has provided the situation so that organizations turn to it for their survival. Police, one of the most important organizations which offers people significant services, uses ICT to reply fast and appropriate to people in many different areas.
    This study has some questions to examine the usage of ICT in the staffs of police force. In this study, the descriptive, survey research method, and random stratified method among 85 employees was used.

    Keywords: Information Technology, Information Technology, Communication.Naja
  • Fatemeh.Sadeghi nezhad, Hossein sadeghi nezhad Pages 68-89

    Social researchers believe that the destruction done by youth and students can be a beginning to criminal behavior. Especially with deep view to this issue can be found destruction of public property by students In addition to the educational and cultural sites face difficult social and destroying public and private property and harm to the amenities of the area of security, lack of control and monitoring social - the citizen will be affected. In this research tried to study about reasons and social and factors that affect vandalistic behavior in haigh school students of city of babol. In this study, tried to use Hershey's theory of social control, goud anomi theory of cohan frustration, Alienation Theory and aggression theory. In the part of analyzing the data, all of hypothesizes were tested according to the data kinds in order to determine relation of dependent and independent variables of vandalism include Gender, social disengagement, lack of social control, and to the Alienation. In order to survey hypothesizes, Pierson correlation coefficient and multi variable regression are used. In This method questionnaire was used and its validity has been confirmed. The study population consisted of high school students of City of babol. According to figures reported by office of the education of city of babol, total high school students were 3500 and 346 students were choosed as research sample based on table of Krejcie & Morgan. In this research tried to find out which social factors can affect vandalistic behavior. This study shoed that feelings of frustration and aggression, Alienation and incompatibility of parents are some of effective social factors on vandalistic behavior.

    Keywords: destructive, vandalism, destruction, Social Factors
  • Seyyed Mahdi Ahmadi Baladehi, omid bakhshandeh Pages 90-112

    knowledge as a source for the survival of organizations and was necessary for the implementation of knowledge management to a period of relative to the long, providing intellectual and cultural beds , skill and education, associations and technological knowledge is needed. the present study to explain the relationship knowledge management and comprehensive quality management . Research Methodology descriptive , solidarity . statistical community , including police officers plan aimed at the level of law enforcement command excursions township , the provincial capital , 87 people were mazandaran as sample with simple random sampling method . the tools used to include standard questionnaires knowledge management lawson (2003) and standard questionnaires Total Quality Management . To test the validity of the confirmatory factor analysis, and to test the reliability of the method was used to Cronbach's respectively, 0/961 and 0/935 approved the measure . To analyze the test Pearson correlation assumptions and the regression coe spss18 software is used. Research findings suggest that between knowledge management (KM) and its components with Total Quality Management (TQM) direct relationship and there is significant . The results also show that the application of knowledge has the highest correlation coefficients and disseminate knowledge, the lowest correlation coefficients .

    Keywords: knowledge management, Total Quality Management, Human Resources, organization, Naja
  • davood sattarzadeh, Noshin jafari Pages 113-136

    The purpose of this study is the effectiveness of drug withdrawal on improving the quality of life in people narcotics anonymous groups. In this study, we use theories related to drug and theories of quality of life. This applied research study in which is used survey method. Population, including the association of NA in the city of Babol. The number of members is estimated that approximately 650 people and includes a sample size of 240 was obtained. The findings suggest that drug withdrawal mechanism Narcotics Anonymous group on improving the quality of life in the areas of physical, psychological, social and environmental impact has been significant.

    Keywords: Drugs, Quality of Life, Department of Narcotics Anonymous, Quit drugs
  • mehrane hmahdavi, hasan heidari, Mohammad vali moradi Pages 137-155

    This study attempts to line survey of tourism in the Caspian Sea and its relationship with public security and Bashdbray achieve this goal through a descriptive survey is community sample in this study consisted of all tourists spring 94 in the Caspian Sea is 118 Nfrazananis. The analysis of the findings of the research include the appropriate inferential statistics were used.

    Keywords: Tourism, Caspian Sea, Public Safety, feeling secure